zonneboiler of warmtepompboiler | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

zonneboiler of warmtepompboiler

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van geert devos
10/08/2012 - 13:41

Voor ons nieuw te bouwen passiefhuis worstel ik nog met de productie van san WW tijdens de ZOMER.

In de winter is vlgs mij het probleem opgelost , we warmen het san buffervat op met onze houtstoof , die een extra wamtewisselaar bevat.

Voor in de zomer ben ik er nog niet uit :

- zonneboiler (naast de PV-panelen die er hoe dan ook zullen komen) : terug een heel systeem , met pomp , expansievat, sturing, panelen op het dak...) , voordeel : voorlopig nog vrij goed gesubsidieerd

- puur electrisch het (kleinere , want zomer) verbruik van san WW gaan opwarmen (doch "not done" vlgs de ecologieprincipes) , maar  daartegenover staat eenvoudige installatie en kleine investering

- warmtepompboiler , waarbij ik geneigd ben om deze keuze ernstig te onderzoeken, omdat er tegenwoordig vrij compacte systemen bestaan , die hun warmte IN het huis halen, en dus een afkoelend effect hebben ; ( de afgekoelde lucht (die warmte zit dan in de boiler) wordt dan terug in het huis gestuurd.  Let wel, we spreken over de zomersituatie  en dan lijkt mij dat iedere KW koelend vermogen netjes meegenomen is. In de winter zou dit systeem dan ook afliggen (wegens houtstook);

 

Wat denken jullie hiervan ?

152 Reacties

Reacties

afbeelding van geert devos
15/08/2012 - 18:04

tevreden van dat toestel van Oschner , Walter ?

 

Waar gekocht ?

 

groeten,

Geert

afbeelding van walter-8
15/08/2012 - 18:10

 ja/neen: zit nu lek in koelsysteem dat ik moet laten maken.  Dat was de neen kant; ja kant als hij werkt werkt hij goed.... 

Ooit gekocht bij firma die niet meer bestaat.  

Walter

 
 
afbeelding van Costaccountant
19/08/2012 - 16:59

Walter,

 

I. "IN huis huis altijd voldoende koel voor comfort en zonder airco.  Gewoon ramen afschermen van de zon en nachtventilatie.  Dit vooral om te zeggen dat een goed ontworpen woning geen last heeft van oververhitting."

Niks vergeten ? Wat met 40-50 cm dikke massieve muren ? Zo vind je veel woningen in de Provence. Je vindt ook her en der houten barakken, maar ik betwijfel of het daar bij 30°C "comfortabel koel" is. Daar zal zonnewering en nachtventilatie weinig aan verhelpen.

 

 

II. "Dat is de theorie: de vraag is hoeveel koeling die boiler brengt.  Zal een WPB voldoende koeling brengen om merkbaar je woning te koelen?  Niet in mijn ervaring; Je zou het eens moeten narekenen maar ik denk niet dat je veel kan met je WPB als airco, tenzij je een gezin hebt met zeer groot warm water verbruik.  Probeer eens duidelijk te berekenen hoeveel die wpb aan koeling in Kwh kan brengen per dag.  En vooral hoeveel je denk nodig te hebben op een warme dag."

Als je voor SWW 2200KWh per jaar verbruikt, verbruik je 6KWh per dag. Die haalt zo een warmtepompboiler uit de binnenlucht. Te verminderen met het stroomverbruik, dat uiteindelijk in warmte opgaat. Het maximumvermogen bedraagt 2,2KWh output - 0,54KWh input = 1,66KWh koelvermogen. Tegen vol regime, is je boiler natuurlijk op 3 uur volgeladen, dan stopt de airco. 1,66KWh is 5664BTUh, niet ? Dat is zo'n 2/3 van het vermogen van een typisch mobiele airco die je vindt voor 3 à 400€. Op stand 4 van de 6. In ieder geval een pak méér vermogen dan een AWW of BWW. Maar dan wel zonder bijkomend stroomverbruik hé (kan je van een BWW niet zeggen). Gerecupereerde koeling uit je SWW-productie. Door méér SWW te verbruiken, kan je alleen maar langer koelen, niet méér.

 
 

III. "Op een Eco forum is het antwoord op je vraag eigenlijk duidelijk: een WPB versus de zonneboiler in de zomer wint natuurlijk de zonneboiler; die laatste gebruikt geen energie..."

Is dat zo ? Bij een SWW-verbruik van 2200KWh/jaar (KWa), 60% dekkingsgraad zonneboiler, COP 4,4 warmtepompboiler:

Een zonneboiler van 4500€ verbruikt in de zomer 40 à 50KWh aan energie voor de circulatiepomp. Of zo'n 15% van wat een warmtepompboiler verbruikt (45KWa / (2200KWa / 4,4COP / 12maanden x 7,2maanden)). Daar zou je een mini PV-paneeltje voor moeten voorzien. Dan pas is je verbruik 0. Met 2,4 PV-panelen van 245Wp (1500€) + een warmtepompboiler (3000€) die de opbrengst van PV detecteert (en dat is nieuw !), verbruik je ook 0 KWh in de zomer. Draai en keer dat zoveel je wil.

Wat is het verschil ? Je hebt je thermische zonnepanelen ingeruild voor photovoltaïsche zonnepanelen. Is dat alles ? Niet echt: die 2,4 PV-panelen van 245Wp (4m2) hebben in de zomer méér stroom geleverd dan de warmtepompboiler heeft verbruikt. Net zoveel méér dan de warmtepompboiler in de winter nodig heeft. Voor 4500€ kost je totale elektrisch SWW-verbruik 0,0€ per jaar. Elk jaar opnieuw. In combinatie met systeem D, zal je de afkoeling van de ventilatielucht moeten bijverwarmen. Dat is evenwel 25% (bij COP4) minder dan voor een zonneboiler !  De elektrische stroom die de WP heeft verbruikt, komt immers ook vrij als warmte. Voor je zonneboiler heb je bovendien een watervoerende kachel nodig. Om de ventilatielucht bij te verwarmen, volstaat een gewone kachel.

 

Vertel het 's:

Wat maakt een zonneboiler met 4-5m2 zonnecollectoren meer "ECO" dan een warmtepompboiler met PV-detectie en 4-5m2 PV-panelen ?

afbeelding van mth
20/08/2012 - 14:09

Geert,

 

Ik begrijp dat je je woning wil koelen tijdens de zomerdagen, maar ik heb 2 bedenkingen:

1. met een zonneboiler heb je ook rendement tijdens matig warme dagen (in alle seizoenen)

2. wanneer je die warmtepompboiler enkel in de zomer gebruikt, in dat dan niet te duur voor iets wat je maar 50% van de tijd gebruikt?

 

Michel

afbeelding van geert devos
14/08/2012 - 16:17

 

Ik ben er nog niet goed uit , maar ik denk dat ik parallel ga werken met mijn systeemD.

Ik denk dat ik (voorlopig heb ik een voorkeur voor dat Europa-toestel) het toestel in de technische ruimte plaats en daar ook laat aanzuigen , omdat daar in de zomer de grootste warmtewinsten vrijkomen (verlies buffervat , diepvriezer end.), en dan met een enkele buis vertrek naar de leefruimte en de slaapkamers , om daar wat koelte in te blazen. Die paar meter extra spiraalbuis zal wel niet de grote kost zijn, hé.

Eevntueel T-stukken en driewegklep om dit systeem te bypassen en rechtstreeks van buiten aan te zuigen en uit te blazen , voor in  het tussenseizoen.

 

aangezien het toestel de meeste tijd in warme periodes zal draaien (aanzuigtemp gemiddeld rond de 20°) , denk ik dat ik een goede COP haal. in wintersituatie , als de COP naar beneden duikelt , zet ik het toestel af en ga over naar houtstook.

afbeelding van Costaccountant
14/08/2012 - 16:42

Geert, 

 

Eigenlijk wil je een kleine L/W warmtepomp (die bedoeld is om op binnenlucht te werken, maar die je in de tussenseizoenen op buitenlucht zou laten werken) inzetten, die je aansluit op je buffervat, en waarvan je in de zomer via een verstelbare klep de afgekoelde afvoerlucht van de WP het huis zou inblazen. Tenzij je op hete zomerdagen de balansventilatie zou stilleggen, maar dat kan niet de bedoeling zijn, zou je op dat ogenblik de lucht binnen moeten betrekken. Wat ook een verstelbare klep op de aanvoerlucht van de WP veronderstelt - 2 kleppen die idealiter tesamen zouden werken. Buiten de hete zomerdagen draai je die 2 kleppen om - zoniet daalt het rendement van de balansventilatie - en draait de L/W warmtepomp op de buitenlucht. Naar COP stelt die buitenlucht niet zo'n probleem, aangezien je dat niet zou doen in het stookseizoen - dan zet je de kachel in. 

 

Wat zouden zo'n 2 kleppen kosten ? 200€ ? Dat lijkt me bitter weinig geld voor een airco die 0,0 stroom verbruikt. "Airco" is hier alleszins minder een overstatement dan bij een AWW, BWW of bypass : zo'n WP kan immers 360 tot 510m3/h (Oschner) lucht afkoelen tot minder dan 10°C ? Het is wel zo dat je dat slechts kan voor zover er warm water dient geproduceerd. Als de boiler op 65°C is, stopt de airco. Maar in een normale gebruikssituatie kan die WP toch al snel 6 à 8u per dag draaien. In combinatie met PV, zelfs ecologisch helemaal verantwoord ! Want ze zou draaien op het heetste moment van de dag, wanneer de PV het meest opbrengen. Omdat ze in de tussenseizoenen de buitenlucht betrekt, zal ze ook in de tussenseizoenen draaien wanneer de PV het meeste opbrengen ('s nachts is de buitenlucht koeler - cop wordt dus lager).

 

Lijkt me een puik idee ! Ik zie slechts 3 eventuele problemen: 

1. Hoe luchtdicht krijg je zo'n 2 kleppen ?

2. Dit soort warmtepompjes is ontwikkeld om op binnentemperaturen te werken. Minimale inzettemperatuur: +6°C (Oschner). Ik vermoed dat zo'n "binnenlucht" warmtepompje geen vorstbeveiliging heeft. Vanaf dat het buiten onder de +6°C duikt (overdag), moet de houtkachel aan. Maar dat kan aansluiten bij een reële warmtebehoefte. Vergeet het maar dat die aanzuigtemperatuur gemiddeld 20°C is, je zal dat warmtepompje ook in de tussenseizoenen gebruiken, anders wordt het te warm met de houtkachel. Verlies nooit uit het oog dat een PH ook het stookseizoen inkort tot een dikke 4 maand ipv 6.

3. Zo'n kleine L/W warmtepomp wordt normaliter aangesloten op een 300L boiler. De Oschner wil tot 500L gaan. Hoe groot is je buffervat ? Met een pelletkachel zou dat gaan maar met een houtkachel is 500L - dacht ik - onvoldoende. Kan je ook een groter vat aansluiten op zo'n mini L/W warmtepomp ? Voor een 750L buffervat wordt een "Twin-Lösung" voorgesteld (lees: 2 mini wp'jes). Ik vermoed dat de inhoud beperkt wordt tot 500L omwille van de "opwarm" capaciteit van zo'n mini L/W warmtepomp. Maar aangezien je ook over een houtkachel beschikt, moet dat mini warmtepompje het slechts "overnemen" van de houtkachel, "op temperatuur houden", "je SWW-verbruik compenseren" en nooit dat buffervat helemaal opwarmen. Misschien is 1 mini wp dan toch voldoende voor een 750L buffervat ? Of is een 500L buffer voldoende voor een houtkachel ? Dat is eerder een vraag voor specialisten.

 
afbeelding van robin demey
15/08/2012 - 08:11

Ik vrees dat je WP meer op buitenlucht zal moeten werken, dan op binnenlucht hoor. Enkel tijdens langdurige, hete periodes (hittegolf) en bij een 'minder goed ontworpen' passiefhuis, zal je een paar dagen boven de 23-24° gaan.

Zal je daarvoor een WP-boiler kopen? Het argument koeling lijkt me eigenlijk wat overroepen hoor. Ga aub eens na bij die 'kennissen' met een PH en oververhitting, wat de oorzaak is. Te weinig massa? Te weinig zonnewering? Te veel glas op oost of west? ... Leer uit hun 'fouten' en dan heb je die WP-boiler niet nodig. Het maakt mijns inziens de installatie alleen maar complexer. Welke sturing zal je gebruiken om die kleppen te verzetten? Die kost ook geld: sensoren om temperaturen te meten en sturing van de kleppen.

En zoals Costaccount het hierboven aanhaalt, moet je zoeken naar zo luchtdicht mogelijke kleppen, of u haalt uw luchtdichtheidscriteria niet.

 

Daarnaast begrijp ik niet zo goed waar u het vandaan haalt (in uw openingspost) dat er in de zomer minder SWW nodig is? Als ik eerlijk mag zijn, dan denk ik eerder omgekeerd: in de zomer zal je sneller 2x per dag een douche nemen als het plakkerig weer is. In de winter is dit zeldzaam.

 

Mag ik je ook eens vragen welk verwarmingssysteem je gebruikt? Vloer- of wandverwarming?

afbeelding van mon jansegers
15/08/2012 - 11:02

Volkomen eens met je uiteenzetting. Je vergeet wel het gebruikersgedrag, dit heeft een enorme invloed op het verwarmen én koel houden van de woning. Waarom is de basisvoorwaarde n50=0.60 zo broodnodig in een passiefwoning denk je als je deuren en vensters laat open staan, zonnewering vergeet te aktiveren? Het is niet alleen het concept dat doorslaggevend. Keep it simpel zou ik zeggen.

Mon

afbeelding van DeJurgen
15/08/2012 - 11:40

Ik zou het eerder omkeren:

 

Het stookseizoen is in een goed passiefhuis nogal beperkt. 4 maanden kan, maar dan waarschijnlijk niet alle dagen in die 4 maanden. Laten we stellen dat de kachel 3 maanden effectief werkt. Bij een gemiddeld SWW verbruik van 2000 kWh per jaar kun je dan een kwart oftwel 500 kWh uitsparen door de kachel te gebruiken om SWW te maken. Trek daarvan nog het verbruik voor de circulatiepompen van af. Het kost je ook 500 kWh houtstook.

 

Om diezelfde 500 kWh SWW te maken, kan je 170 kWh gebruiken met je warmtepomp in combinatie met 330 kWh houtstook. Gewoon steeds de WP op binnenlucht laten werken. Tijdens de stookperiode lijkt mij dat geen probleem te geven: met je houtkachel zul je héél kort moeten stoken per stookbeurt om uw huis enkel op een minimale binnentemperatuur te houden. Tijdens het tussenseizoen zal afkoeling heel waarschijnlijk geen probleem zijn: eventjes uw zonnewering niet gebruiken doet al heel wat in een PH.

 

Voordelen van deze installatie: houtkachel is een stuk eenvoudiger. Dit betekent waarschijnlijk goedkoper, compacter, meer bedrijfszeker en hij zal dan ook met veel kans properder en zuiniger branden. Het zal ook minder vlug leiden tot stoken in het tussenseizoen enkel en alleen voor het SWW. Ook de installatie voor SWW wordt een stuk eenvoudiger, goedkoper, compacter en bedrijfszekerder. 

 

Mvg,

Jurgen

 

afbeelding van robin demey
15/08/2012 - 12:45

Met deze methode zul je toch heel wat meer temperatuurschommelingen hebben in de woning?

En een kachel haalt het hoogste rendement door 'relatief' lange stookperiodes, ipv veel korte. Door dus de kachel aan te sluiten op het buffervat, kun je deze enkele uren laten branden, misschien wel een ganse dag. Daarna kan je enkele dagen zonder. Veel beter voor het rendement lijkt me.

afbeelding van mon jansegers
15/08/2012 - 13:02

Een massakachel is hiervoor de oplossing. Een getemperde warmte uitgestraald over 24u en langer. Een stookperiode te kiezen in functie van de warmetvraag.

afbeelding van DeJurgen
15/08/2012 - 16:06

 Beste Robin,

 

een kleine kachel zoals typisch gebruikt voor een PH zal slechts een beperkt % van de warmte naar de boiler kunnen steken. Zeg maar 30%. 70% lijkt mij héél extreem. De rest als warmte in je huis steken zal pas voor temperatuursschommelingen zorgen. 

 

Mijn mening (wel NIET zelf getest): eender welke kleine kachel gedurende vele uren aan een stuk laten branden, met of zonder boiler opstoken, zal de woning zeer onaangenaam opwarmen. Zelfs een massief-pasiefhuis zal daar last van hebben: de overdracht van de warmte van de kachel naar de massa van het huis gebeurt via de lucht. Een massakachel is, zoals Mon aangeeft, hiervoor een potentiële oplossing. Mij lijkt het echter overkill, maar da's mijn mening.

 

Bij uitbreiding: héél veel houtkachels zullen zorgen voor onaangename temperatuursschommelingen. Opl: massakachel of pelletkachel of geen kachel of???

 

Groeten,

Jurgen

 

 

afbeelding van Lacroix
15/08/2012 - 16:37

Een juiste kachel (met een klein vermogen) en niet te hard stoken. Veel kachels hebben 10 Kw en meer. Als je daar mee doorstookt wordt het inderdaad snel erg warm. Ik heb een Morso 8142 met een vermogen van 6 Kw. Dit is ruim voldoende en het vermogen regel ik door meer of minder hout op te leggen. Hier kan ik  de leefruimte dan ook mee op een aangename temperatuur houden. Maar dat gaat enkel met houtblokken (hardhout). Ga je bijvoorbeeld pallethout stoken, dan krijg je onmiddellijk een vuurzee en even later is de kachel uit. Temperatuur beheersen in de ruimte zit er dan niet in.

afbeelding van Costaccountant
16/08/2012 - 00:03

 Jurgen,

 

"Gewoon steeds de WP op binnenlucht laten werken." Ook met systeem D ? Je zet me aan het rekenen :)

 

Als je de WP inzet als een ventilatiesysteem C, is dat inderdaad het simpelste. Kan je meteen een WPboiler nemen, ben je van dat buffervat + warmtewisselaars + pomp + sturing + ... verlost en hoef je ook niet in die 2 kleppen te investeren. Je zuigt de verwarmde binnenlucht aan, en voert de afgekoelde "verbruikte" lucht naar buiten af. De warmtepompboiler werkt bovendien altijd tegen maximale COP. In combinatie met systeem D, moet je die afvoerlucht naar binnen uitblazen. Zoniet komt je woning in serieuze onderdruk te staan. Als je dat "steeds" doet, kan je ook meteen een warmtepompboiler nemen, ben je ook van dat "buffervatgedoe" af en werkt de WPB ook steeds tegen maximale COP. Maar zal je de luchtafkoeling door die WPB moeten ... bijverwarmen (met hout of pellets). Dat is je stelling he, Jurgen ?

 

Stel, je SWW-verbruik bedraagt 2200KWh per jaar. Of 6KWh per dag. Die 6KWh zal de warmtepompboiler aan de ventilatielucht onttrekken. Die 6KWh per dag moet je dan bijverwarmen met hout of pellets. Dat kost je zo'n 1,3 kg pellets of 0,34€ per dag in het stookseizoen. 40-50€ per jaar ? Waarbij je de COP-verhoging van de WPB die altijd op verwarmde binnenlucht zal werken (ipv buitenlucht in de tussenseizoenen) in mindering moet brengen !!! Wat zou een zonneboiler aan energie verbruiken ? 2200KWh x 40% (60% dekking) = 880KWh/jaar. Goed voor 146 "stookdagen" met de warmtepompboiler (hetzij 40% van het aantal dagen in een jaar). Dat is zowat gelijk. Ja maar, met de WPB blijf je toch ook elektriciteit verbruiken ? Bij gelijke investering als in een zonneboiler is dat niet het geval. 2200KWh/jaar / 4,4COP = 500KWh/jaar. Daar heb je een PV-installatie van 588Wp voor nodig. Aan 2,55€/Wp, goed voor 1500€ bovenop een WPB van 3000€. Dat levert je voor 4500€ een installatie die elk jaar 0,0€ verbruikt. Het elektrisch verbruik van een WPB hoef je dus niet in rekening te brengen, vermits bij gelijke investering (een zonneboiler kost je ook 4500€), de WPB geen elektrisch verbruik meer kent.

 

Besluit: je hebt absoluut gelijk ! Tegen alle verwachtingen in kan een warmtepompboiler ook gecombineerd worden met systeem D. Voor wie - zoals Geert - de verkoelende functie van zo'n warmtepompboiler belangrijk is: plaats gewoon zo'n warmtepompboiler, zonder buffervat voor de winter, zonder kleppen voor een omschakeling op de buitenlucht in de tussenseizoenen. Met een bijzonder eenvoudige installatie, zonder watervoerende kachel, tot gevolg. Met een investering die niet hoger is dan in een zonneboiler, met een (hout/pellets) verbruik dat niet hoger ligt dan dat voor een zonneboiler met 2de warmtewisselaar. Met een airco met 6KWh/dag koelvermogen die 0,0€ stroom verbruikt, er gratis bovenop ! Maar de PH-norm ga je d'r niet mee halen ! 6KWh x 120 dagen / 150m2 = 4,8 KWa/m2. En daar is het Geert misschien om te doen. In feite heb je met zo'n WPB op de binnenlucht in een woning met systeem D, een deel energie nodig voor SWW, naar energie voor verwarming overgebracht, akkoord ? Maar daar kan de PH-norm die uitsluitend op verwarming focust, (voorlopig ?) niet mee om.

afbeelding van robin demey
16/08/2012 - 07:20

Economisch gezien klopt het volledig.

Alleen zal je dus in de winter meer elektriciteit verbruiken, aangezien je niet aansluit op een hout/pelletkachel, maar dus werkt met WP (elektriciteit). En dus, wanneer de vraag naar elektriciteit al het grootst is, en het aanbod het kleinst!

 

Zie de waarschuwingen voor stroomuitval bij sluiten van de 2 kerncentrales met eventuele problemen.

afbeelding van Costaccountant
16/08/2012 - 23:03

Mja, je hebt gelijk, maar hoeveel zou dat nog zijn ?

 

De maximaal opgenomen stroom door de WPB bedraagt 540Wh. Met zo'n 600Wp PV, moet je op een hete zomerdag echt wel 2,75u kunnen "koelen" op maximaal vermogen. In de winter brengen PV flink wat minder op. Gemiddeld toch nog zo'n 30% van wat ze in de zomer opbrengen, niet ? Ik vermoed dat de WPB dat detecteert en zijn cyclus breed gaat uitsmeren over de hele dag. Zeker ben ik daar niet van. Laten we zeggen: 8 uur. Langer zal de zon niet schijnen in de winter. Opgenomen vermogen: 185Wh gedurende 8 uur ? Da's zo'n 30% van 600Wp.

 

Maar natuurlijk zijn dat gemiddelden en kan zo'n WPB niet zonder hulpstroom. Zonder hulpstroom ga je in de winter gegarandeerd zonder SWW vallen. Dat is een feit. Maar hoeveel zal die hulpstroom nog zijn ? 60 dagen (december en januari) aan 50% ? Of 1/12de van 550KWa ? Da's weer het verbruik van een circulatiepomp. De circulatiepomp van een watervoerende kachel naar de zonneboiler ? Misschien 10 dagen à 100%, 30 dagen à 65% en 50 dagen à 30% ? 

 

Dat is dan de beschouwing van een WPB met "stand alone" 4m2 PV-panelen. MAAR ... verlies niet uit het oog dat in de praktijk men voor zo'n WPB gaat kiezen met 3000Wp (of meer) op zijn dak. Hoeveel zou de hulpstroom dan nog zijn ? Een tiental dagen aan 100% (sneeuw) ?

 
afbeelding van DeJurgen
18/08/2012 - 13:30

 Hallo Costaccount,

 

fijn dat iemand zijn rekenmachine erbij neemt. Nog enkele opmerkingen:

* Als je 6 kWh SWW maakt per dag op "binnenlucht + elektriciteit" zal je geen 6 kWh aan hout nodig hebben, maar 4 kWh; de rest komt van de 2 kWh elektriciteit.

* Wat het elektriciteitsverbruik betreft: mijn WP kan 3 kWh SWW produceren per uur, met een verbruik van 1kW. Mijn WP kan ook automatisch ingesteld staan om 's nachts te draaien. Met een beetje geknoei of een iets betere sturing kan de ongeveer 2 uur nood aan elektriciteit geplaatst worden op elk moment van de dag: in de winter om 3 uur 's nachts, in de zomer bij PV productie. Het argument over stroompannes door SWW WP lijkt me daarom overroepen.

* PH norm halen betreft enkel verwarming van gebouw, ventillatie en koeling. Het (beetje) extra stoken voor SWW wordt daarin niet meegerekend: SWW wordt niet opgenomen in PH norm en het verbruik voor verwarming wordt berekend aan de hand van de warmteverliezen eigen aan de constructie. Wel zal de WP niet in rekening gebracht worden om het E-peil naar beneden te halen. Op zich is dat vaak geen ramp: veel huizen halen PH norm zonder WP.

* Wat betreft de koeling: het PH moet naar mijn mening ontworpen worden zonder rekening te houden met de koeling van de WP; het effect is een eerder beperkte bonus. Wat wel gunstig is, is dat je één ruimte een stuk koeler kunt houden dan de andere ruimtes. Veel PH missen een koele berging voor het bewaren van levensmiddelen die niet in de frigo horen. Deze oplossing lijkt me meer ecologisch dan daarom een extra grote frigo kopen. Je kunt ook gewoon de frigo en diepvries in die ruimte plaatsen. Door de iets lagere temperatuur daalt hun verbruik, wat opnieuw ecologisch is.

 

=> voor mij blijft dit een vrij eenvoudige, economisch en ecologische optie die te bestuderen valt (goed doorrekenen of alles klopt!).

 

Groeten,

Jurgen

 

afbeelding van Lacroix
15/08/2012 - 14:36

Zijn er eigenlijk mensen die ervaring hebben met een houtkachel (met warmtewisselaar) voor productie van sww in de winter.

afbeelding van mon jansegers
15/08/2012 - 14:50

Niet met een houtkachel als je een metalen bedoelt, wel met een finoven. 

afbeelding van Lacroix
15/08/2012 - 15:07

Mon,

Hoeveel vermogen geeft jou finoven naar de omgeving en hoeveel gaat er naar de boiler? Dit zijn toch heel andere verhoudingen dan een metalen kachel, niet?

 

afbeelding van mon jansegers
15/08/2012 - 18:09

Dat is ongeveer 30% à 50% naar het water en 70% à 50% naar de ruimte. De finoven is een 6KW en weegt 3.7 ton. De wandtemperatuur is max. 40°C. De afgastemperatuur is bij onze kachel max. 50°C met geen noemenswaardige condens. Er is 1 stookbeurt voorzien van 6kg populier  per dag voor ruimteverwarming voor 133M2 verwarmde opp. en SWW. Ik genereer een sww-temperatuur van 45 à 55°C voor ongeveer 700 liter in een zonneboiler van 1000 liter. De rest wordt opgewekt door 12.5m2 thermische vlakke CPC zonnepanelen zuidgericht. Aangesloten zijn: badkamer met douche en lavabo's, keuken met uitgietbak, vaatwas, berging met wasmachine en 6M2 wandverwarming in de living. Geen ander verwarmingssysteem, electrische weerstand in de boiler is NIET aangesloten. 

afbeelding van geert devos
15/08/2012 - 17:35

enkele reacties

- het huis bestaat voorlopig enkel op plan, volgend jaar beginnen we te bouwen, wat het buffervat betreft , zijn we van plan in de winter om de zoveel dagen het houtfornuis (we zouden dan die dag koken op hout , de andere dagen , en in de zomer , op een klein electrisch kookplaatje) opstoken , om zo de buffer op te laden. de andere dagen in de winter zouden we dan gewoon enkele kleine radiators/handdoekdrogers inzetten waar nodig (badkamer, zithoek). geen investering in muur/vloerverwarming, enkel extra circulatiepompje.

- het fornuis dat we op het oog hebben (http://www.lohberger.com/herde-oefen/produkte/produktdetails/detail/ac-105/), heeft een bewegende brandplaat , waardoor je de stookkamer kunt verkleinen tot zo'n 8.8 Kw , waarbij dan 7.5 naar de buffer gaat , en slechts 1.3 Kw naar het fornuis (en de ruimte waar dit opgesteld staat). ik hoop daarmee het risico op oververhitting geminimaliseerd te hebben. dit is tegelijkertijd onze grootste ruimte (eetkeuken, zithoek, living) Indien nodig kunnen we tijdens het stoken dan ook de ventilatie op maximaal zetten , zodat de warmte snel wordt verdeeld over het hele huis.

- Jurgen : op zich een goed idee, zelf zover nog niet gedacht , maar langs de andere kant willen we wel een soort back-up systeem voor als de WP niet werkt , om toch de buffer te kunnen opladen.

- Robin, ik weet het niet zo goed , dat de behoeft aan san WW meer of minder zou zijn; ik denk bvb. dat er misschien in de zomer meer gedoucht wordt , maar over het algemeen met kouder water (frisse douche) , terwijl ik in de winter toch vlugger een lekker warm bad zou verkiezen (= meer WW nodig) ook dacht ik dat in de zomer er meer op andere plaatsen gedoucht wordt (kinderen op kamp, vakantie...) dan thuis; vandaar mijn stelling. kan ook verkeerd zijn.

afbeelding van walter-8
15/08/2012 - 18:15

 ". ik hoop daarmee het risico op oververhitting geminimaliseerd te hebben. dit is tegelijkertijd onze grootste ruimte (eetkeuken, zithoek, living) Indien nodig kunnen we tijdens het stoken dan ook de ventilatie op maximaal zetten , zodat de warmte snel wordt verdeeld over het hele huis."

Snel warmte verdelen via ventilatie kan niet; daarvoor zijn debieten van ventilatie veel te klein.  

 
 
afbeelding van DeJurgen
15/08/2012 - 18:36

 Geert, 

 

ik heb eventjes naar de kachel gekeken. Mooi lijkt hij in elk geval. Ik heb ook de info proberen te doorgronden (mijn kennis van Duits is heel slecht). Ik zie niet of je de verhouding verwarming/SWW kunt regelen. Sommige soortgelijke toestellen werken met een vaste verhouding, wat in mijn mening héél onhandig werkt. Best even nagaan. Best ook even nagaan hoe het met de luchtdichtheid zit; je plaatst best niet zomaar om het even welke kachel in een PH.

 

Groeten,

Jurgen

 

afbeelding van geert devos
15/08/2012 - 20:19

- luchtdichtheid geen probleem, in optie is een adaptor beschikbaar die over de luchtinlaat wordt geschroefd , en waar je dan je aanzuigbuis van de verse lucht (uiteraard te voorzien in de nieuwbouwfase) kan aansluiten.

  • Option: Anschluss für externe Verbrennungsluftzufuhr (auch nach unten möglich – z. B. über Keller)

- ze spreken over zomer en winterbedrijf , met een tekeningtje , bij het winterbedrijf is de stookplaat helemaal naar beneden geschoven, bij zomerbedrijf is de stookplaat helemaal naar boven , waardoor er slechts een klein stookkamertje meer overblijft.

lässt sich mit einer Kurbel stufenlos von Sommer auf Winterbetrieb umstellen. Roststellung ganz oben bedeutet eine um 50% reduzierte Leistungsabgabe , jedoch gleiche Koch- und Brattemperatur

Niets houdt me natuurlijk tegen om ook in de winter , in een passiefhuis , de stookplaat helemaal naar boven te doen om zo minimaal vermogen te produceren.

afbeelding van mon jansegers
15/08/2012 - 20:51

Steeds weer verklaart men dat een massakachel niet in een passiefwoning past omdat je hiermee de temperatuur niet kan regelen. Niets is minder waar!

 

Een finoven heeft een zelfregulerende functie in een passiefwoning/ LEW ( Delta T). Bij een hoger temperatuurverschil is er meer warmteafgifte dan bij een lagere temperatuur. Na verloop van tijd wordt de temperatuur hoger in de woonkamer en is de finoven daardoor gedeeltelijk afgekoeld, automatisch ontstaat er een geringere afgifte. ( cfr. Fetze Tigchelaar)

Ik kan dit alleen maar beamen! Ondervinding leert!

Het kan niet beter en eenvoudiger, de natuurwetten doen hun werk zonder tussenkomst van technische hoogstandjes. Wanneer een finoven goed werd gedimensioneerd op maat van de woning en de wensen van de klant is dit het meest performant systeem. Hernieuwbare energie, stralingswarmte, maatwerk etc..., bij energieoverschot kan een warmtewisselaar ingebouwd worden zonder dat het de core-business (ruimteverwarming) van de kachel teniet doet. Een warmtewisselaar kan alsdusdanig alléén in zéér lage energiewoningen en passiefwoningen. Zo zie je dat een ervaren, competente kachelbouwer nodig is om dit te realiseren, een warmteverliesberekening of gekend energieverbruik is nodig om de juiste kachel te dimensioneren op maat van de woning met zijn specifieke kenmerken en ''eisen'' van de klant. Een massakachel is geen wondermiddel, wel onbekend en ....onbemind? De mogelijkheden gerealiseerd met een finoven zijn niet gekend!

Voor ons is dit onze beste, en ja, niet goedkope investering in onze woning, daar hebben wij geen spijt over, integendeel! 

Mon

 

afbeelding van DeJurgen
15/08/2012 - 21:21

Zelf zal ik niet beweren dat een massakachel geen goed systeem kan zijn voor een LEW/PH. Zelf vind ik het echter een grote investering (geld, plaats, gewicht) voor een PH. Wat betreft de optie voor eenvoud: dat is inderdaad een goede keuze.

 

Groeten,

Jurgen

 

 

 

afbeelding van Ingir
15/08/2012 - 23:29

Eigenlijk zou ik helemaal geen houtkachel willen in een PH, ik zou direct voor vloerverwarming kiezen met een flink buffervat, kleine L/W-warmtepomp en een kleine PV-installatie. Misschien wat overdone voor een PH maar ik zou het comfort van vloerverwarming niet willen missen. Wat ik wel prima kan missen is het gedoe met houtblokken sjouwen, aslade schoonmaken, schoorsteenvegen en in de vrieskou naar buiten lopen omdat je te weinig hout in huis gehaald hebt...

afbeelding van mon jansegers
16/08/2012 - 00:23

Met een centraal geplaatste massakachel heb je geen vloerverwarming nodig, de vloeren worden warm ''gestraald''. Je kan de kachel met 1 stookbeurt per dag, ja zelfs 1 maal per week voeden. De aslade wordt bij ons om de 14 dagen leeggemaakt. De inox- schouwpijp is bijna stofvrij ( zuivere verbranding). In een PH heb je 1/2 stère à 1stère nodig per jaar. Wij betalen 0 euro! Het blijft inderdaad een keuze, maar de gezelligheid, het zich scharen rond een warmtecentrum daar gaat niks boven. Wij hadden jaren geleden een WP L/L, directe elecrische verwarming en accu's, dat komt  bij ons nooit meer in huis.

afbeelding van mon jansegers
16/08/2012 - 00:41

Ingir, wat kost dan deze configuratie:

-vloerverwarming

-L/W warmtepomp

-buffervat

-kleine pv installatie

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.