benodigde capaciteit condensketel met boiler | Ecobouwers.be

U bent hier

benodigde capaciteit condensketel met boiler

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

10/02/2007 - 12:02

Mijn zoon heeft een half-open bebouwing,goed geïsoleerd, met een te verwarmen oppervlakte van ca. 100 m2.
De ketel met doorstromer heeft het na 9,5 j begeven.
Hij wil nu een nieuwe condensketel met boiler van 160 l laten installeren. Gedacht wordt aan een Vitodens 200 van Viessmann, ketel op gas.
Welke capaciteit moet die ketel geredelijk hebben? Hij en ik hebben daat niet zo direct een zicht op.
Ikzelf dacht aan zowat 25kW.
Wie helpt ons discussiëren met de toekomstige installateur?
Waarvoor nu reeds dank.

190 Reacties

Reacties

10/02/2007 - 16:20

Aangezien ik geen antwoordje krijg op mijn vraag ben ik zelf eens gaan rekenen en vergelijken met mijn eigen woning.

Voor een verwarmde oppervlakte van ca. 125 m2 staat hier een ketel geïnstalleerd van 34 kW. (Buderus "Blauwvlam" met boiler van 150 l - alleenstaande woning). Omgerekend naar 100 m2 geeft dit 27,2 kW. Ik neem aan dat 25 kW dan voldoende moet zijn voor de woning van mijn zoon (halfopen bebouwing).

Of zou dit overbemeten zijn relatief een condensketel? De ketel hier is bij mijn weten geen condensketel maar volstaat ruimschoots.

Wie helpt mij rekenen?

10/02/2007 - 16:36

Hallo Franske,

Voordat je overgaat tot aanschaf van een condensatieketel zal je een warmteverliesberekening moeten maken.

Want dit geeft je de mogelijkheid om je ketel hiernaar te dimensioneren en dus brandstof je besparen. Met een in directe gestookte boiler heb je dan gelijk een goede combinatie.

Als je zelf zegt dat er goed geisoleerd is is 25000 watt ketelvermogen belachelijk veel voor 100 m2.

Via de functie zoeken kan je met warmteverliesberekening hier op de site veel vinden.

10/02/2007 - 16:55

Hallo René,

Welk vermogen denkt u dan dat "op eerste zicht" en inachtgenomen de geschetste omstandigheid wel redelijker is?

Het is juist dat er een exacte berekening dient gemaakt. Maar het gegeven dient alleen maar om te toetsen aan hetgeen de installateur zal voorstellen. Want over het algemeen stellen die een veel te hoge capaciteit voor en zit men achteraf geld "weg te gooien".

Danke voor uw respons.

10/02/2007 - 18:27

Ik heb en woning van 380 m2 en verwarm dit met een ketel van 18 kw. Dus als jij dit omrekent zou je een ketel moeten nemen van 4.7 kw.

10/02/2007 - 19:19

Beste Franske,

Er is maar 1 goede manier om achter de warmteverliezen te komen en dat is door ze uit te rekenen.

Voor de rest kunnen we er alleen maar naast zitten.

100 watt/m2 is al een slechte waarde maar toch wel mogelijk.

Als u zegt dat u goed geisoleerd heeft dan is een stuk minder dan 100 watt/m2 mogelijk, waar wat noemt u goed geisoleerd ?

Wat u evt ook nog kan doen is kijken naar het geinstallerde afgifte vermogen van uw verwarmingssysteem.(radiatoren, vloerverwarming etc) Het heeft zeker geen zin meer vermogen te installeren dan uw afgifte vermogen.

10/02/2007 - 21:46

Beste Franske,

Een condensatieketel kan moduleren, overdimensioneren is dus niet meer zo nadelig als bij "klassieke" ketels. Een 30 kW condensketel kan werken met een vermogn van +/-10kW. Indien de ketel ook instaat voor de warmwaterproductie (doorstroom of met boiler) dan gebeurd dit uiteraard vlotter met een 30kW dan een 25kw, daarom alleen al zou ik opteren voor een groter vermogen. Het prijsverschil tussen een ketel van 25 kW en een van 30 is ook beperkt (150 a 200 Euro).

11/02/2007 - 08:59

Beste Peet,

Franske geeft aan met en boiler te werken en het opwarmen met een boiler gaat perfekt met minder vermogen.

Als Franske een ketel aanschaf met een vermogen van 30Kw en begint te moduleren met 10 kw en hij heeft 8000 watt verliezen bij -8 gradencelsius heeft hij geheel niets aan zijn modulerende ketel.

En trouwens 30 Kw voor 100 M2 te verwarmen ???

11/02/2007 - 10:16

Beste allemaal,

Nu begin ik het allemaal niet meer zo goed te weten. Of juist wel: het vermogen lokaal per lokaal uitrekenen en de optelsom maken, het zal de beste methode zijn.

Nu, in de late jaren '60 kon ik dat wel aan de hand van een boek. Maar dat boek is niet meer bruikbaar omdat de isolatiecoëfficiënten niet meer kloppen relatief de huidige materialen. Wij zullen die berekening dan maar vragen aan de installateur, zwart op wit, en er op toekijken dat het vermogen niet groter is dan 25 kW. Want dat is op afstand gezien toch meer dan voldoende m.i.

Ik dank inmiddels elkeen die interesse betoonde van harte voor de inbreng.

Ik zit wel nog met een tweede probleem. Ik meen hier en elders gelezen te hebben dat condensketels veelal geplaatst worden samen met een buitenvoeler of -sonde. En met die spullen heb ik echt geen goede ervaring. Op de bureaus waar ik vroeger werkte zaten de mensen veelal in de kou, en als het niet te koud was was het veel te warm. Tientallen bezoeken van installateurs, deskundigen, en dies meer ten spijt, inclusief hun vele ingrepen, is daar nooit verandering in gekomen. Toen ik er acht jaar gleden vertrok bestond die situatie na jaren nog. Ik heb veel "goesting" om dat "ding" niet te laten plaatsen en heel de cv te laten werken op een kamerthermostaat.
Wat denken de deelnemers aan het forum hierover? Mijn vraagstelling is uiteraard wel vrijblijvend.

11/02/2007 - 11:00

Hi Franske,

een buitenvoeler werkt ook op zijn best in een goed geïsoleerd huis. De vraag is weer, hoe goed is de isolatie.

Wat voor ramen hebben ze? Hoe dik is de isolatie in Muren, Dak, vloer?

Voor mijn LEH heb ik 12 KW voorzien voor 250 m2. Als jullie 100m2 een 24kw nemen, en huis goed geïsoleerd is dan is dat hetzelfde als met een lege vrachtwagen in stad rijden. Dat lukt maar is alles behalve efficient

Gtx, Pierre

11/02/2007 - 11:27

Beste Pierre,

De ramen zijn in dubbel glas, ramen en deuren zijn een soort wit plastic, het dak is goed geïsoleerd, de spouwen zijn geïsoleerd.

Het huis leunt aan de westkant aan tegen een andere woning.

De ramen zijn middelmatig van grootte. Rolluiken zijn er niet.

Bewoning: ze zijn maar met twee, nemen om de twee dagen een bad. Soms komen er tot 4 bezoekers voor een weekend; nemen dan ook een bad.

Wat die buitenvoeler betreft: dat ding zou perfect moeten werken, liever een frank meer uitgeven en geen kou lijden dan geld sparen en er nadelen aan beleven. Niets zo ongezellig dan in de kou zitten.

Pierre, genoeg info?

11/02/2007 - 12:21

Franske, waarom laat je niet eens een installateur komen. Deze kan je ook al 't een en ander vertellen. Combineer de info die je hier leest (niet alleen deze thread) en challenge je installateur.

Groeten,
Lambert.

11/02/2007 - 14:41

Hallo Lambert,

Wij hebben al een paar installateurs gecontacteerd.

Maar in afwachting dat die komen wil ik een beetje info garen om niet "met onze mond vol tanden" te staan en de indruk te geven dat wij "uit de lucht vallen". Want met installateurs heb ik destijds al het een en ander meegemaakt... Doorgaans verkopen ze graag wat ze bij hen in stock hebben staan. De klant is dan de klos als hij "van niets en weet". Neen, neen, oude apen moet men geen muilen leren trekken... Niet met den deze, men zal goed uit de hoek moeten komen eer er zal toegehapt worden.

Hoe dan ook, ik weet ondertussen al wat meer. Desgevallend koop ik mij een boek, ik ben mans genoeg om technische dingen te leren, te interpreteren en ze toe te passen op situaties. We zien wel.

De huidige doorstromer is recent hersteld (80,00€), zodat we een beetje tijd hebben om de markt te verkennen. Wat we zeker zullen doen, uiteindelijk gaat het om veel geld en de gezelligheid in huis.

Zeer bedankt voor uw respons.

11/02/2007 - 17:59

Franske

Een goede inschatting kan je maken aan de hand van het huidige gemiddelde stookolieverbruik over liefst een jaar of 5, en het rendement van de ketel. Dit geeft een goede benadering en daarmee kan je gaan toesten aan wat de installateur je verteld. Ken je die cijfers?

Hans

11/02/2007 - 19:30

Hallo Hans,

Het verbruik van hun wandketel op aardgas (Bulex-doorstromer) ken ik niet. Ik kan dat wel vragen en hopen dat ze het zelf nog kunnen achterhalen.

Mijn verbruik hier voor een verwarmde oppervlakte van ca. 125 m2 is gemiddeld zo'n 2000 l stookolie per jaar. Is het vermogen van mijn ketel van 34 kW, dit verbruik inachtgenomen, dan overdreven? Of wat? Ik begin nu nieuwsgierig te worden.
Het rendement van mijn ketel is zowat 90 %.

Ik denk dat ik mijn situatie een beetje op de hunne mag projecteren, wel te verstaan dat ik moet omrekenen naar 100 m2.

11/02/2007 - 19:43

Beste Hans,

Ik heb snel naar hun verbruik gevraagd. Het beloopt over de 9,5 j dat ze er wonen exact 18181 m3 aardgas.

Dit aardgas is uitsluitend door die Bulex opgenomen waarvan wij het rendement niet kennen.

Hans, kun je nu eens omrekenen hoeveel kW vermogen hun nieuwe ketel zou moeten hebben? Neem een gemiddeld rendement voor dergelijke ketels.

Nu al dank voor de moeite.

11/02/2007 - 19:59

Hans,

Ik moet even corrigeren.

Het vermogen van mijn ketel is 94 % i.p.v. 90 % zoals vermeld in mijn voorlaatste berichtje. (is toch goed denk ik)

En in mijn laatste berichtje moet u verstaan onder "Neem een gemiddeld rendement voor dergelijke ketels" uiteraard het gemiddeld rendement voor doorstromers als van het merk Bulex dat bij hen geplaatst is.

Zo, dit is rechtgezet.

11/02/2007 - 20:02

eigenlijk is het zeer eenvoudig

een 24kw , moet ruimschoots volstaan...

Kleiner moet je niet zoeken , bij Viessmann bijvoorbeeld wordt de 13kw naar het schijnt uit het leveringsgamma genomen voor Belgie...

Dus 24kw + boiler

Bijvoorbeeld : vitodens 300 24kw+boiler 150ltr
Die gaat dan moduleren van 6-24kw !

Thomas

13/02/2007 - 07:41

Hallo Thomas,

Ik ben eens gaan kijken op de site van Viessmann. Daar is in de reeks Vitodens 200, condensketel op gas met boiler, muurmodel, alleen sprake van:
-een vermogen 8,8-26,0 (28) kW, en
-een vermogen 8,8-31 kW.

Nu dacht ik initieel dat in elk van die vermogens nog tussenliggende vermogens waren. Niet dus, enfin zo interpreteer ik het toch. Of ben ik mis?
Ingeval ik juist interpreteer is de keuze snel gemaakt: dan wordt het het model 8,8-26(28) kW. (wat betekent die (28))?

Nu nog de "gaine" in de pas 10 j oude schouw kiezen... Straks komt een installateur, benieuwd wat zijn voorstellen zijn.

13/02/2007 - 21:32

ga voor de vitodens 300
200 is een mindere brander ,geen viessmann product (=brander)

13/02/2007 - 21:39

Hallo Thomas,

De Vitodens wordt toch in de website van Viessmann vermeld. Waarom zou dit dan geen Viessmann product zijn?

Overigens zijn de essentiële delen ervan eveneens in inox, evenzeer als bij de Vitodens 300.

14/02/2007 - 19:20

zoals gezegd = de brander is niet van viessmann

de 200 is ontworpen voor de prijs ,iemand die onvoldoende budget heeft voor de 300 kan de 200kopen...

Begin eens met een goeie installateur te zoeken ,die kan je dat allemaal grondig uitleggen en adviseren...

14/02/2007 - 23:14

Beste Thomas,

Er is gisterenavond een installateur langs geweest.

Hij heeft de Vitodens 200 met boiler van 150 l (waarvan wij voorstander waren) afgeraden. Om reden dat die boiler veel te groot bemeten was. Hij heeft een Vitopend 200 aangeraden (een veredelde doorstromer) en in variante de Vitodens 333 (6,6-26 kW) met ingebouwde boiler van 85 l.

Ik ben nu toch eens even gaan rekenen.
Veronderstel dat die boiler van 85 l vol zit met leidingwater op 10°C en dat dit opgewarmd dient te worden tot 50°C. We veronderstellen nu eens dat dit op 8 min. dient te gebeuren. (Een normale tapkraan levert 10 à 12 l water per minuut, dus 85 l op ca. 8 min.)
De ketel moet om dit aan te kunnen exact 29,65 kW vermogen leveren.

We veronderstellen nu eens dat persoon 1 een bad neemt op 5 min. (dit kan) en dat de gehaaste partner direct daarna een bad wil nemen. Ik wil niet in zijn plaats zijn... Reken maar eens.

Ik weet wel dat hetgeen ik poseer niet 100 % met de praktijk klopt. Maar ik heb wel nog abstractie gemaakt van het feit dat nog andere warmwaterkranen in gebruik kunnen zijn en dat radiatoren mogelijk op hun honger staan te wachten...

Neen, in mijn ogen is een boiler van 150 l zeker geen overdreven luxe en een Vitodens 200 met boiler van 150 l zeker niet iets voor beperkte budgetten. Veeleer iets voor mensen met realiteitszin.

Hoe dan ook, eerstdaags komt er nog een andere installateur langs. Benieuwd te weten wat hij gaat vertellen.

Groetjes,
Franske

15/02/2007 - 09:13

Beste Franske,

Viessman geeft zelf aan dat de sww prestatie van een vitodens 333 vergelijkbaar is met een 2 keer zo grote boiler wat zou betekenen een 170 ltr boiler. Dus prestatie hiervan is dus beter als met een 150 liter boiler.

http://www.viessmann.be/web/belgium/be_publish_nl.nsf/Content/Vitodens333_belgian_nl

Als je deze link gebruikt zie je de gegevens van de 333 en tevens is er een flash animatie te zien van de werking van de laadboiler.

16/02/2007 - 16:35

Hallo René,

Ik heb die Vitodens 333 gezien op de website van Viessmann. Maar de ingebouwde boiler van 85 l heeft nooit de souplesse van een boiler van 150 l. Dat is materieel onmogelijk, tenzij de capaciteit van de brander "navenant" is. En dat is niet zo, tenzij men een extreem overbemeten ketel neemt.

De Vitodens is niettemin een goede ketel, moet volstaan vermits ze maar met twee zijn. En indien nodig maar een beetje geduld moeten oefenen bij het baden, ik heb andere tijden gekend...

Nu, er komt kortelings nog een andere installateur op bezoek. Benieuwd...

Bij nader nadenken zit ik nog met een ander probleem. In de schouw moet een "gaine" komen. Is die "gaine" nu best in inox of in plastic? Op inox heb ik het zo niet begrepen omdat ik denk dat bliksem graag zo'n "gaine" in een schouw opzoekt. Of ben ik mis en zoek ik het ver?

16/02/2007 - 17:57

franske

voor je een keuze maakt ivm je ketel (ongeacht het merk) moet je voor jezelf uitmaken welk soort comfort je wenst.

Hoeveel personen zijn er, welk soort warmwatergebruik wensen deze mensen. Zoals je het aan het beschrijven was 2 baden in 2*8 minuten, dan spreek je niet over een systeem met een boiler (ook al staat er één) maar over een ketel met doorstroming die op piekmomenten 160L warm water moeten kunnen aanleveren in 16 min tijd.
Een systeem met boiler dient juist om de piekcapaciteit van de ketel te verminderen en zo minder te verbruiken (wegwerken overcapaciteit).

Ideaal zou zijn een ketel met capaciteit voor normale vriesdagen met een boilerregeling die de overschot van het ogenblik tov de verwarming kan gebruiken voor de warmwatervoorziening. Hierdoor draait de ketel op het beste rendement. De boiler zal hierdoor mogelijks iets groter zijn. Anderzijds kan je misschien ook een snelopwarmingsstand op de ketel hebben die het volledige ketelvermogen (tijdelijk) gebruikt voor de boileropwarming.

Terugkerend op je boilergrootte: mensen met een elektrische boiler verwarmen die enkel tijdens nachttarief en die boilers zijn zo groot niet. Hiervoor bestaan richtlijnen. Met gas kan men continue bijstoken.
Daaldrop (sorry voor het noemen van het merk, er zullen wel alternatieven zijn) heeft een ketel met ingebouwde boiler van 30 L. Hierdoor is een bepaalde hoeveelheid warm water meteen ter beschikking, de rest is met doorstroming, ik dacht 13 l./min. Vermoedelijk is dit product op de markt gekomen met ervaring als basis van de ontwikkeling waarbij comfort en efficientie goed op elkaar zijn afgestemd.

16/02/2007 - 22:21

Voor de goede orde wil ik hier de initiële vraagstelling toch even herhalen:

"Mijn zoon heeft een half-open bebouwing,goed geïsoleerd, met een te verwarmen oppervlakte van ca. 100 m2.
De ketel met doorstromer heeft het na 9,5 j begeven.
Hij wil nu een nieuwe condensketel met boiler van 160 l laten installeren. Gedacht wordt aan een Vitodens 200 van Viessmann, ketel op gas.
Welke capaciteit moet die ketel geredelijk hebben? Hij en ik hebben daat niet zo direct een zicht op.
Ikzelf dacht aan zowat 25kW."

Wat de verwarming van de woning betreft is het mij inmiddels duidelijk: 25 kW is zeker voldoende.

Over de boiler bestaat er nog discussie: 160 l of 85 l. Ik heb al voorgerekend dat om 85 l van 10 naar 50°C te verwarmen er ca. 29 kW nodig zijn. Met 2 baden van 85 l direct na mekaar zijn de 25 kW krap bemeten. Een boiler van 160 l geeft op dat punt meer souplesse: men kan uit een grotere vijver vissen.

De Vitodens 200 met boiler van 160 l was onze eerst liefde. Thans treedt de Vitodens 333 (6,6-26kW) met boiler van 85 l op het voorplan. Als verwarmer voor de woning zeker voldoende. Blijft zijn warmwatervoorziening.
In de catalogus van Viessmann lees ik:
-continu tapwatervermogen: 24 kW, bij
-tapwateropwarming van 10 naar 45°C:590 l/h.
Dit kan nog juist lukken voor hen die niet direct na mekaar een bad nemen. Men houde bij die 45°C rekening dat ze niet netto in de kuip terechtkomen: er zijn nog overdrachtsverliezen in de ketel, in de leidingen, in de tapkraan, in de straal onder de tapkraan en in de badkuip.
Voor wie echter een klein beetje geduld oefent bij het baden acht ik deze ketel een goede variant op deze met boiler van 160 l.

Ik heb nog geen antwoord op mijn recente vraag: "gaine" in inox of in plastic? Zo beiden even functioneel zijn heeft plastic mijn uitgesproken voorkeur.

In afwachting van verder lezen, good night!
Franske

16/02/2007 - 23:02

Franske

Ik had een verhaal getikt en heb het terug gewist.
Je zoon heeft ervaring met een doorstromer, de voorgestelde Vitodens 333 doet dit ook mèt een bijkomende boiler.
Het verschil, de oorspronkelijke doorstromer zal water leveren 10->45°C à rato van 9 of 13 L/m.
De Vitodens 333 geeft 19 L/m voor de eerste 85 L op de ingestelde temperatuur (bvb 60°C).

Met de Vitodens 333 is die boiler na 12 minuten terug op temperatuur.
Dus even samenvatten:
Terwijl je bad vult, warmt de boiler al bij. Je wast je, laat het bad leeglopen terwijl je je afdroogt en als dit alles korter is dan 12 minuten dan kom je inderdaad niet toe met de boiler van 85 L.

Wateropwarming van 10->45°C is uitgang ketel 45°C, indien de leidingen goed geisoleerd zijn en het geen gietijzeren bad is te warm op meteen te gebruiken. Een tekort zal je zeker niet hebben want je kant 590 L hebben continue.
Deze laatste § is slechts indien je boiler leeg is en je verder warm water laat lopen.

17/02/2007 - 11:35

Beste Marc,

Warm sanitair water betrekken van een doorstromer of van een boiler is een gans omgekeerde wereld.

Een doorstromer heeft een zeer beperkte inhoud (is veelal een soort "serpentaine") en betrekt zijn water rechtstreeks van de waterleiding, wordt doorstroomd zodra er een WW-kraan geopend wordt en wordt opgewarmd hetzij rechtstreeks via een brander of onrechtstreeks via het warm water van het cv-circuit. Het (kalkrijke) leidingwater zet bij opwarming kalk af in de doorstromer die aldus verkalkt en verstopt. Dit proces kan snel gaan, afhankelijk van de hardheid van het water, de temperatuur van het ketelwater en de afgenomen hoeveelheid warm water.

Een boiler heeft in vergelijking een grote inhoud, betrekt zijn water ook rechtstreeks van de waterleiding, wordt ook doorstroomd zodra er een WW-kraan geopend wordt. Maar wordt opgewarmd door een warmtewisselaar (eigenlijk een grotere "serpentaine") die zijn water betrekt van het cv-circuit dat altijd hetzelfde blijft, kalkgehalte daardoor vrijwel nihil. Die warmtewisselaar kan eenvoudigweg niet verkalken. En dat is ee van de wezenlijke verschillen tussen doorstromer en boiler.

Marc, van doorstromers verlos ons Heer. Ik heb er 33 j ervaring (lees miserie) mee gehad, mijn zoon 9,5 j, mijn zoon zelfs na plaatsing van een dure ontkalker (die elk jaar zo'n 250 € kost aan kristallen en controlebeurten).

Neen, mij moet men onder geen enkel beding nog afkomen met een doorstromer, veredeld of niet.
In onze keuze zullen we ons laten leiden door 2 vaststaande criteria: voldoende capaciteit van de ketel en een bijhorende boiler van voldoende inhoud.

De Vitodens 333 met boiler van 85 l zal m.i. voor hen (slechts 2 personen) nog net aan deze criteria voldoen. Kortelings komt nog een installateur op bezoek, we zien wel wat die in de toonkast heeft.

Marc, als ik hiervoor verkeerde dingen geschreven heb, u moogt mij gerust op mijn punten wijzen. Ik heb nogal een brede rug en leer overigens nog graag bij.

Dagjes,
Franske

17/02/2007 - 12:41

Beste Franske,

Met een 24KW brander krijg je een niet-geïsoleerde woning warm. Daar onze nieuwbouw woningen slecht worden geïsoleerd gaan CV-installateurs uit van een huis zonder isolatie in de muur, daar bij slechte plaatsing (doorgaans) deze weinig effect heeft.

Dan het warm water; om in doorstroom warm water te tappen heb je praktisch 24KW nodig. Beter ga je inderdaad bufferen. Hoe groter de boiler hoe meer comfort én hoe kleiner het vermogen van de ketel kan zijn, daar je veel meer buffer hebt. Het is ook veel beter voor brander én het rendement dat de brander een uur of langer kan doorbranden.

Wij doen het met een 6KW brandertje én 500l boiler (tevens zonneboiler); vrienden van ons hebben dezelfde boiler met een Vitodens 200 11KW.(ook te verkrijgen in België)

Een 24KW met 85 liter boiler lijkt mij geen goede keuze, ik zou toch minstens voor het dubbele gaan.

Mvg

JB

Mvg

Jeroen Beeckx

17/02/2007 - 13:04

Franske

Hoe kan jij nu verkeerde dingen schrijven? Jij hebt een idee van hoe een systeem werkt, ervaring met hoe een systeem werkt. Ik ken uw systeem niet maar samen (met ook andere leden of leveranciers) kunnen we informatie uitwisselen en zo kan jij tot een conclusie komen waarmee je in uw eigen situatie content bent. Mocht het zijn dat na je keuze je minder content bent dan verwacht en je deelt je ervaring dan kunnen anderen uit leren (en ik ook).

Terug naar de keuze:
Gezien mijn pa een doorstromer op gas heeft, enkel en alleen voor warm water, kan ik je volgen in je uitleg. Het koude leidingwater loopt door buizen die in contact staan met de vlamhaard waarbij de (spot) temperatuur voldoende is om kalk op die plaats af te zetten, in de doorstromer zelf.

Moderne ketels (met doorstromer) die ook radiotoren bedienen hebben zoals je zegt een primair circuit met dood water (geen kalk en zuurstof meer). Water dat enkel in dit circuit circuleert en dat de radiatoren en serpentin van de boiler of doorstromer kan bedienen.
Het verschil met 'oudere' doorstroomsystemen is dus dat recente ketels een platenwisselaar hebben, zeg maar een dubbele serpentin voor doorstroming. Even bij een leverancier opgezocht, kwestie dat je ook ziet hoe het eruit ziet (ik zie niet meteen een nederlandstalige versie):
http://www.alfalaval.com/ecoreJava/WebObjects/ecoreJava.woa/wa/showNode?siteNodeID=5362&contentID=28042&languageID=1
4 aansluitpunten: 2 voor tapwater, 2 voor de connectie met je ketel.
Kies je voor een systeem met boiler dan is je uitleg correct: een serpentin zit binnen deze boiler. Eigenlijk kan je zeggen dat een boiler zo'n alfa-lavalachtige warmtewisselaar is waarbij de ene zijden geen plaat meer is maar een metalen ballon.

Ten opzichte van mijn §2 is het verschil en met platen warmtewisselaar of met boiler, dat het te verwarmen tapwater (met kalk én chloor, velen vergeten dit laatste asect) geen contact maakt met de vuurhaard en dat de spottemperatuur hierdoor lager is waardoor oa kalk zich minder afzet. De temperatuur van het water is bepalend hoeveel kalk zich afzet: beneden de 60°C is dit véél minder dan daarboven. Vandaar dat bij uw voorgestelde Vitodens 333 de maximale temperatuur van de boiler ook 60°C is.

Nu even terugkomen op mijn berekeningen (na het bekijken van online folder van de Vitodens 333):
Indien je de kraan openzet van de boiler heb je volgens de folder warm water ter beschikking à rato van 19 L/min, echter ik betwijfel of de regenwaterpomp of het leidingwaternet dit debiet kan leveren.

Indien je de warmwaterkraan evenwel continue openzet zal de ketel zet het volle vermogen inzetten kort na het openen van de warmwaterkraan om de boiler bij te warmen, zodoende kan je zoals in de folder aangegeven, continue gebruik maken van 590 L/h. warm water (van 10°->45°). Vermoedelijk zal het waterdebiet zich, éénmaal de boiler 'leeg' is, daaraan aanpassen (+/- 10 L/min). Vanaf dit tijdstip gedraagt de 'boiler' zich immers als 'doorstromer'.

Op het ogenblik dat de boiler 'leeg' is, is de inhoud evenwel 45°C en dient de ketel bij te warmen tot 60°C.

Neem, in het slechte geval dat je na skiverlof thuis komt met een boiler op 10°C en je start je ketel op dan duurt het 12min30 vooraleer je boiler op temperatuur is. M.a.w. om de 12min (of korter) kan iemand 85 L. warm water van 60°C aftappen, wat volgens mij toch wel een korte periode is voor het nemen van een bad.

Voor de douche is de hoeveelheid water dat je met een douchekop verbruikt kleiner dan de hoeveelheid dat de ketel kan bijwarmen zodat de ketel in een aan/uit situatie zal werken.

Met een ketel van 85 L. à 60°C en koud tapwater van 10°C heb je ongeveer 120 L. à 45°C meteen ter beschikking.

Veel leesgenot

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.