benodigde capaciteit condensketel met boiler

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Mijn zoon heeft een half-open bebouwing,goed geïsoleerd, met een te verwarmen oppervlakte van ca. 100 m2.
De ketel met doorstromer heeft het na 9,5 j begeven.
Hij wil nu een nieuwe condensketel met boiler van 160 l laten installeren. Gedacht wordt aan een Vitodens 200 van Viessmann, ketel op gas.
Welke capaciteit moet die ketel geredelijk hebben? Hij en ik hebben daat niet zo direct een zicht op.
Ikzelf dacht aan zowat 25kW.
Wie helpt ons discussiëren met de toekomstige installateur?
Waarvoor nu reeds dank.

Reacties

Franske,

Mijn berekening: verbruik 16m³/dag, 1 m³ is ongeveer 11 kWh, vandaar ongeveer 170 kWh/dag.
Indien je dit deelt door 24, zit je aan een vermogen van 7 kW. Wij hadden vroeger een machien van 40 kW staan (lichtjes overgedimensioneerd). Onze woning, sleutel op de deur, is een HOB van 160 m², maar 3cm in de spouwmuur, slecht geisoleerd dak.

Onze ervaring met 6 aannemers, prijzen verschillen zeer sterk. De goedkoopste voor Viessmann was een firma uit krtnbrg. (vitodens 200 doorstromer = 4100, vitodens 200 met boiler er naast 4800).
Over de viessmann 333, deze werd door de meesten afgeraden, en stelde altijd voor om naar een aparte boiler te gaan, die door je ketel verwarmd wordt. Voordeel, als je boiler stuk is moet je je ganse vm333 wegsmijten.

Prijzen installatie ketels van de 6 installateurs lagen in een vork van 3500 tot 6000 €. Soms krijg je de indruk dat er veel te veel werk is in de sector, mogelijk drijven de subsidies de prijzen de hoogte in.

Maarten

Franske,

Ik ben op de vermelde offerte niet ingegaan. Uiteindelijk voor een ander systeem gegaan met WAR. Ben er wel van overtuigd dat WAR sturing onontbeerlijk is voor een correct en efficiënt werkend systeem met condensatie.

Waar komt die overtuiging dan vandaan?

prijs voor vitodens 26kw+email boiler 150ltr
volledig geplaatst met pneumatex expansievat 25ltr +12ltr sanitair , vuilafscheider en spirovent ontluchter
totaal geplaatst 4762€ met WAR
kan ook met vitodens 333 , gewoon verschil in toestellen uittellen...
van waar bent u Frans ?
Flexibel kost =430€ voor 8m (compleet)
+ werkuren à38€/h/man (+/- 4h)
voila ,hier heb je een correcte offerte...

enige dat hier niet in zit zijn de koperen buizen nodig voor aansluiting (+/- 400euro)

Hoi Thomas

Die flexibel, wil dat zeggen alupex diameter 20 (kostprijs ronde de 4 euro de meter) en de koperen buis is dat dan 60 meter van diameter 22 of hoe moet ik dat zien. Misschien wel een correcte offerte maar zeker geen duidelijke. Wat bedoel je juist met de flexibel en hoeveel koperen buis is dat dan?

flexibel is diegene die frans vraagt
8m voor in schouw

koper buizen zijn om te vervangen van oude ketel naar nieuwe ketel
is meestal max 4m in totaal
is richtprijs

@Chathanky:
Omdat dankzij WAR de teruglooptemperatuur zo laag mogelijk kan gehouden worden, kan er ook optimaal gecondenseerd worden.

Een modulerende ketel met dito ruimte thermostaat doet niets ander.
Extra voordeel is dat je niet zit met een stooklijn die altijd hoger moet zijn om eventuele extra verliezen op te vangen.
Denk aan je kamer verluchten, een ruimtegeregelde thermostaat zal tijdelijk de cv temperatuur opschroeven, een wa regeling dient hoger afgesteld te zijn om dit op te vangen.
Zelfs een uitgebreide aan uit thermostaat en dito ketel zal een x aantal schakelingen per uur berekenen om je cv temperatuur niet te hoog laten oplopen als dit niet nodig is.

En wat dan met gecombineerd WAR en ruimte-invloed? Dan profiteer je toch van beide voordelen. Wordt wel iets complexer om goed af te regelen, maar werkt perfect.

Dit is zeker een verbeterde versie, maar je blijft altijd zitten als er geen warmtevraag is door omstandigheden als zonsinvloed of door activiteiten die de warmtevraag doen stoppen dat je leidingcircuit onnodig op temperatuur wordt gehouden.

Bij een goed gebalanceert systeem zal het verschil kleiner zijn. Om dit te realiseren is een grote kunst, een ruimteregeling geniet mijn inziens de voorkeur.
Een wa systeem neemt de grootste storingsinvloed weg (invloed van buiten) maar zit niet wat er binnenshuis gebeurt, dit is het grootste nadeel.

Hallo Thomas,

Franske wenst anoniem te blijven waarvoor sorry en in de hoop van evenzogoede vrienden.

De Vitodens 200 met externe boiler kan niet opgesteld om reden van plaatsgebrek. Er is reeds eerder geschreven dat er geen ruimte is voor een boiler apart, hij moet ingebouwd zijn.

Met dank voor uw medegedeelde prijzen, ze geven mij een beter zicht op het prijsgebeuren. En op het feit dat de prijsopgave die we hebben niet echt overdreven is.

Franske

Nu nog aan toe zeg!

Nu komen er hier af met een offerte met 2 expantievaten, daar waar in de Vitodens 333 al een expantievat voorgemonteerd zit van 12 l.

Ik begrijp hier allemaal geen snars meer van. Wie wel?

fransken sorry
maar ge begint te zeveren hoor
je kent er niets van ,maar toch wil je je moeien met het vakwerk van uw installateur

ingebouwd expansievat is gewoon te klein
daarom eentje extra = goeie installateur

Franske,

Het lijkt een moeilijke bevalling.
Laat gewoon een installateur of 4 - 5 langskomen en laat ze prijs maken.
Luister naar hun verhalen en ideeën en mogelijk raak je eruit of raak je helemaal verward zoals wij.
Wij hebben ze een voor een laten komen, zo heeft het ons 7 maanden geduurd voor we de knoop doorgehakt hebben!

Maarten

Dat is het minst wat u kunt zeggen Maarten: een moeilijke bevalling. Het lijkt wel of het kind achterste voor of onderste boven ligt. Of misschien wel de twee.

Als dat kind nu in de zomer had willen komen, het was een stuk gemakkelijker geweest. Maar het dient zich precies nu aan, op een ogenblik dus dat ze nog moeten verwarmen.
Niks gekort: we zullen het dan maar met tangen en ijzers halen zeker, zoals in de goede oude tijd.

Neen, we wachten nog een paar offertes af en zien dan wel. Moest ik nog tien jaar jonger zijn, ik kocht zelf het benodigde materiaal en monteerde het geheel zelf. Zoals destijds mijn schoonbroers gedaan hebben: hun cv's werken na 30j nog onberispelijk zonder ook maar een moment in de kou gezeten te hebben.

Ik hoop stillekes dat ik de volgende offertes overleef. En vooral dat ze verstoken blijven van kemels.

Franske

Franske,
Mogelijk ben ik te groen (achter mijn oren) maar als ik hoor van ketels die al 30 jaar meegaan. Met welk rendement draaien die?
Als die mensen zelf eens een balans maken, zullen ze zien dat een vervanging hun heel wat geld opbrengt.
Onze monsterketel Radson 350HB was maar 9 jaar oud als we hem vervangen hebben. Na wat rekenen vermoeden we dat we deze er na 7 jaar terugverdient hebben.
Onze huidige ketel mag voor mijn part na 15 jaar de geest geven. Tegen dan zal er al iets nieuws op de markt zijn dat weer eens veel zuiniger is.
Dus praat eens met uw schoonbroers.
Maarten

Maarten,

Het rendement van die ketels is uiteraard "navenant", zij weten dat ook, maar ja, die mensen zijn meer dan 70...

Ik heb hen al gezegd dat ik met mijn nieuwe ketel zowat 600 l mazout per jaar minder verbruik, maar zij achten het de moeite niet meer om nog met een nieuwe ketel te beginnen, ook al om reden van de "kopzorgen en geloop" daarrond. Tja...

Franske

Ik wil mijn mazoutketel vervangen met een condensatie gasketel. Kan er iemand mij meer informatie bezorgen betreffende de prijs voor een vitocrossal (12-35 KW) + vitotronic 200. Ik heb een offerte ontvangen voor +- € 4800. Daarenboven komt nog de prijs voor een vitocell V 300 boiler aan ongeveer € 2000. een hele boterham...
Luc

Beste Luc,

In de pakketprijslijst 2007 (prijzen geldig vanaf 1.4.2007) van de betrokken fabrikant staat er voor de Vitocrossal 12-35 een richtprijs vermeld van 4984,00 €. Dit is ongeplaatst, zonder toebehoren, en zonder BTW.

In de genoemde prijs is wel de prijsverhoging die op 1 april ingaat inbegrepen. (ik meen dat dat 4% zou zijn, maar ben niet (meer)zeker)

Als je het mij vraagt: allemaal duur grappen, zeker als er nog een boiler moet bij geïnstalleerd...
Nu, de gezelligheid in huis staat of valt met een goede verwarming, of: comfort mag wel wat kosten.

Franske

Hallo

Ik heb drie jaar geleden een oud huis gekocht en verbouwd.
De verwarming is op electriciteit, wat nogal prijzig en onconfortabel is. De laatste maand hebben we radiatoren geplaatst en besloten om over te gaan op gas. Nu moeten we nog beslissen welke gasketel te kopen. We beschikken over ongeveer 150 m². Plafondhoogte gemiddeld 2,70 m. De radiatoren hebben een totaal vermogen van 23200 watt. Momenteel zijn we nog met z'n tweetjes maar binnen 11 weken krijgen we onze eerste dochter. We zouden het graag warm genoeg hebben en beschikken over nogal wat warm watercomfort (als ik een douche neem, wil ik niet merken dat mijn vrouw de kraan in de keuken gebruikt). Ik heb met verschillende personen gesproken en heb vier condenserende gasketels aangeraden gekregen.

VAILLANT ecoTECplus VCW 346 (+/- 1300 euro)
ARISTON ECOSMARTB BFFI GN (+/- 1900 euro)
ACV prestige 32 excellence (+/- 2000 euro)
VIESSMANN VITODENS 200 (+/- 2600 euro)

Welke van deze gasketels voldoet volgens uw mening aan mijn wensen? Welke zou het beste koopje zijn in prijs-kwaliteit verhouding? Welke raad u mij zeker af? Is het beter met ingebouwde boiler te werken? Wat zijn daar de voor-en de nadelen van? Uit mijn vragen heeft u kunnen afleiden dat ik een leek ben op dit domein.
Met dank bij voorbaat

Hallo Paolo,

Ik heb geen ervaring met geen van de ketels die u opsomt. Ik heb wel ervaring met een ketel (Buderus) met ingebouwde boiler van 150 l: wij hebben altijd voldoende water op voldoende temperatuur.
Ik raad u dus een ketel aan met een boiler van z'n 150 l, inwendig of uitwendig.

Voor een doorstromer zou ik niet opteren: hiermee heb ik vele jaren ervaring (lees miserie) gehad. Als warm water u lief is: kies er niet voor.

Franske

Hoera, de condensketel is (al) geplaatst! (Vitodens 333)

Maar nu stel ik vast dat er geen coaxiale buis van aan de ketel tot in de schouw zit, alleen maar een rookgasafvoerbuis (diam. 80mm). Deze buis loopt in de schouw verder tot de schouwmond bovenaan het dak. De werking van de ketel is dus "open" (zuigt lucht rechtstreeks aan in de garage) en niet "gesloten". (aanzuigen buitenlucht via schouw)

Allemaal goed en wel, maar wat geeft dit op het condenseren en dus het rendement van de ketel? Wie weet hier meer over te vertellen?

Met dank voor enig antwoord
Franske

In de handleiding van mijn ketel (Bulex Thermomaster) staat dat deze ketels zowel "open" als "gesloten" kunnen gebruikt worden. Belangrijk : als men open werkt moet de schouwhoogte boven de nok van het dak uitkomen. Bij concentrische doorvoer is dit niet nodig (drukverschillen heffen zich op). Belangrijk als men open werkt : voldoende luchtoevoer voorzien in de stookruimte, of aanzuigbuis tot buiten leiden. Van rendementsverlies wordt niet gesproken.

Hallo Jan,

Is uw ketel een condenserende ketel? Zo neen ben ik spijtig genoeg nog niets verder.

Hoe dan ook, in de brochure van het betrokken merk staan er bij de Vitodensen alleen afbeeldingen die het gesloten systeem demonstreren, van open systeem is er nergens sprake.

Franske

Beste forumleden:

We zijn zo ver: de WAR is in de war! Enkele koude nachten en relatief warme dagen en de WAR tast mis: waar via de thermostaat in de living 20°C gevraagd wordt wordt het 23°C. En dat kan toch de bedoeling niet zijn.

Mijn zoon heeft er de installateur bijgeroepen en deze adviseert de thermostatische kranen een beetje meer dicht te draaien met daarbij aanvullend: "ge moet dat een beetje aftasten en uitproberen. Als het kouder wordt zul je die kranen wel weer een beetje meer moeten opendraaien". En of dat de bedoeling was!!?? Wel, wel, wel...
Ik had mijn zoon er op voorhand voor gewaarschuwd dat een WAR onmogelijk met alle weersafhankelijke parameters kan rekening houden. Zeker niet in de tussenseizoenen. Maar ja...

We troosten ons dan maar met het feit dat ze wel een zuinige ketel hebben die overigens ruim voldoet: condenseert goed, is vrijwel geluidloos, voldoende warm sanitair water, minder temperatuurschommelingen in de woning en dus behaaglijker gevoel, enz.

Iets is er wel nog: bij de installatie is gezegd dat de ketel slechts om de 3 jaar moet onderhouden worden. Recent nu hoorde ik van mijn installateur dat dat onderhoud best jaarlijks gebeurt. Er zou een sifon kunnen verstoppen waardoor er zich vuil condenswater in de warmtewisselaar zou kunnen ophopen met alle nare gevolgen vandien. Maar wat is daar van waar?
Wie geeft ons goede raad omtrent dit onderhoud?

Met vriendelijke groet

Franke

Beste Franske,

Intussen is het volgens het nieuwe stookbesluit verplicht te worden elke 2 jaar onderhoud te plegen aan een gasketel(tenminste vanaf 20Kw en hoger)

Kan je je thermostaat niet gebruiken met ruimteinvloed.
BIj mij kan je hem ingeven als 100% WAR(ruimteinvloed 0)
stapsgewijs tot 100% ruimteinvloed. ALs deze mogelijkheid op je thermostaat zit kan je wat testen met in je instellingen totdat hij goed de temperatuur in je referntieruimte regeld. Nadeel is wel als deze dan op temperatuur valt de ketel uit en kan je bijv. de badkamer niet meer warm krijgen.

Beste Rene

Van die 2-jaarlijkse onderhoudsbeurt wist ik niet: ik ga zeker mijn zoon inlichten.

De regeling waarnaar u refereert zal vrijwel zeker mogelijk zijn. (Vitodens 333 + Vitotronic 200 (WAR) + Vitotrol 300 + bijkomende regelmogelijkheid op ketel). Interessant van dat te weten voor eventuele test.
Voorlopig gaan we wel nog afwachten wat de huidige regelingen doen bij lagere en vriestemperaturen. Ik denk dat de War-sturing dan beter gaat functioneren, inachtgenomen de kleinere wisselingen in buitentemperatuur.

Zeer bedankt voor uw gewaardeerde inbreng en aandacht

Franske

Beste Franske,

ALs je installateur een bypassklep heeft gestoken kan het geen kwaad dat je met een combinatie WAR em thermostaatkranen werkt. Wel verlies je wat rendement.

Eigenlijk zou je de stookcurve zodanig omlaag moeten brengen dat het niet meer zo warm wordt in de living, maar je loopt dan wel het risico dat andere kamers hun temperatuur niet meer halen. Ook bestaat de kans dat je de stookcurve weer omhoog moet zetten als het kouder wordt, omdat anders de living weer niet warm wordt.

Ik zou het eerst proberen met de curve 15 gr buiten-30 graden cv en -10 gr buiten, 60 graden cv(aanvoer).
Meestal staat tegenwoordig echter de ketel zo standaard ingesteld omdat hierdoor de ketel lang kan condenseren.

Kan je dat controleren ?

De methode met ruimte invloed geeft wel het laagste verbruik. ALs je van de kamers welke warm dienen te worden gewoon de thermostaatknop gewoon kompleet openzet. Kunnen die kamers gelijk mee verwarmd worden met de living, totdat deze living op temperatuur is. Vervolgens kan je dan kijken hoe warm de andere kamers zijn geworden. Als de installateur de verhouding van de radiatoren overal gelijk heeft getrokken dan zouden al deze kamers gelijk op temperatuur moeten komen.

Bij onze vorige ketel installatie met WAr deden we dit op het laatst met de hand. Zodra de living op temperatuur was zetten we de ketel uit.

Onze nieuwe installatie werkt nu met ruimteinvloed en zet zichzelf af zodra de living op temperatuur is. Badkamer en keuken worden gelijk meeverwarmd(thermostaatknop gewoon verwijderd)

Hallo allen,

heel interesssante discussie als je zoals ik een nieuwe verwarmingsketel moet aanschaffen. We hebben momenteel een mazoutketel (van 1990) die wegens verbouwing weg moet. we plannen een condensatieketel op gas ter vervanging.

Ben heel erg geïntrigeerd door die WAR waar hier sprake van is (en blijkbaar soms in de war gaat). Ik dacht dat deze alleen de stook curve vastlegde en er nog steeds een kamerthermostaat kan gebruikt worden in een referentie ruimte (leefruimte) om de temperatuur te regelen in de leefruimte. In dit geval moet je toch altijd de juiste temperatuur kunnen krijgen in de leefruimte ?

Of is het zo dat je een WAR alleen kunt gebruiken indien je overal thermostatisch kranen hebt (wat bij ons niet het geval is) of alles perfect uitgeregeld is (waar ik mijn twijfels bij heb of dit wel kan)

Bestaan er geen systemen die op basis van de temperatuur gevraagd in de leefruimte & bvb. de ijd nodig om die te bereiken de keteltemperatuur gaan bijstellen tot hij nog 'net' de leefruimte kan verwarmen ? Dit lijkt me eigenlijk ideaal.

Momenteel werken wij met een kamerthermostaat in de living. Hier staan (zwaar overgedimensioneerde) radiatoren. Overal elders hebben we minder radiator capaciteit. Bovendien is de living met grote raampartijen naar het zuiden gericht (woning van 1960). Ons huidige stookpatroon is dan ook vrij eenvoudig. We warmen de living op als nodig, en de rest wordt wat meeverwarmd. Enkel in de badkamer wordt er electrisch wat bijverwarmd.

Is een WAR nuttig in onze situatie ? Graag advies.

Franske

<< waar via de thermostaat in de living 20°C gevraagd wordt wordt het 23°C. >>
dan heeft je installateur je de regeling van de vitotronic 200 niet goed uitgelegd. de temperatuur die op de afstandsbedieing staat (let wel, de vitotrol is geen kamerthermostaat) is de uitschakelt° van de verwarming, wij zetten die bij de meeste klanten op 17°, tenminste als de woning naar behoren geisoleerd is. maar dit werkt enkel goed met vloerverwarming. heb je radiatoren (of convectoren) dan ga je anders te werk, je aktiveert dan de ruimteinvloed, en deze gaat dan wel de watert° dusdanig aanpassen dat de kamert° overeenkomt met de instelling in de regeling. in dat geval ga je in de regeling zelf de uitschakelt° van de verwarming moeten ingeven, of de verwarming blijft draaien tot de buitent° 1°C hoger is dan de gevraagde binnent°.
Het is duidelijk dat jou installateur de ballen snapt van een WAR, en dat gebeurt helaas nogal dikwijls. al goe dat hij je niet geadviseerd heeft de stekker uit te trekken als het te warm wordt
onderhoud is om de 2 jaar verplicht, maar de sifon jaarlijks eens uitkuisen (dat kan je makkelijk zelf) kan zeker geen kwaad.

Hans

Hallo Hans,

komt er dus op neer dat een vitotronic 200 (WAR) met weersafhankelijke regeling ook interessant is indien je de regeling niet weers afhankelijk wenst te maken doch ruimte-afhankelijk.

Betekent dit dat je in dat geval geen stooklijn moet configureren en geen buitenvoeler moet plaatsen ?

Gaat de ketel dan 'leren' dat hij zijn keteltemp. moet verhogen om bvb. bij kouder weer toch de gevraagde kamertemp te halen ?

heb er de Viessmaan site op nagegaan, doch vindt niet dat hier duidelijk op ingegaan wordt. Kan ik ergens meer uitleg vinden ?

Alvast bedankt.

Cris

cris,

eigenlijk niet, dan moet je een andere regeling gebruiken, al kan het wel, zonder buitenvoeler zal de regeling 0° als buitent° nemen, en enkel regelen op de kamert°, maar dat is beslist niet de zuinigtse manier van stoken.
maar waarom zou je geen WAR gebruiken? wij hebben altijd geweigerd installatie's zonder WAR te plaatsen, het zal je altijd een voordeel zijn voor je energierekening, tenminste als je ze naar behoren gebruikt.
bij het vernoemde merk bestaat er wel de vitotronic 150, een fuzzy-logic regeling, zonder buitenvoeler en zelflerend, maar enkel verkrijgbaar op een aantal basismodellen.

hans

Hallo Hans,

m.a.w. als er gesteld wordt dat voor radiatoren je best de 'ruimteinvloed' kan instellen, dan gaat de WAR toch ook nog steeds rekening houden met de buitentemp & de stookcurve. Combinatie van deze gegevens zou dan de meest economische keteltemp. moeten geven.

Hoop dat een dergelijke WAR met een heel goede gebruiksaanwijzing komt. je kunt toch niet voor elke vraag/instelling je loodgieter gaan opbellen. Ik heb het idee dat het systeem dermate veel mogelijkheden biedt dat een loodgieter moeilijk tijdens een eenmalige installatie één en ander optimaal kan instellen.

Hoe doen anderen dat ? Hoef je dit nog verder to optimaliseren tijdens gebruik of helemaal niet ?

groeten,

Cris

Hallo specialisten niet-specialisten,

Ook wij staan , na 30 jaar trouwe dienst van een Rodiac ketel, voor een nieuwe aardgas gestookte condenatieketel.
Heeft er iemand ervaring met Junker ??
Ik heb prijsgevraagd bij een goede installateur en kwam op een bedrag van 3600 EUR voor een ATAG Q25C .
Omdat ik deze prijs nogal aan de hoge kant vindt , ben ik op zoek naar een alternatief , en vandaar de vraag of een Junker
een alternatief kan zijn.
Met dank voor jullie massale antwoorden.

Lode

Hallo Lode,

prijzen van Junkers te vinden op hun website. Heb van een sanitairzaak offerte gekregen voor Junkers & ATAG - voor toestellen die gelijkwaardig zijn - zonder installatie. In a nutshell:

Junkers Cerapurcomfort Top 30/3 ZWBR, expansievat,dakdoorvoer, zonder WAR >> 2750 exc. BTW.

ATAG Q25C, expansievat, WAR + buitenvoeler, dakdoorvoer >> 3140€.

Tel er nog de WAR bij de Junkers bij - en je zit ongeveer aan hetzelfde prjsniveau ..

Verder geen ervaring met één van beide toestellen...

ATAG heeft op zijn meeste toestellen een hogere modulatiebereik tov Junkers - doch dit is net niet het geval voor dit toestel; Stel vast dat Q25C tot 6KW moduleert terwijl zijn broertje Q25S tot 4,4Kw gaat. Heeft de Q25C zelfde brander als Q38C - doch met een of andere begrenzer erin ?

In het algemeen vind ik dat ik weinig informatie terugvindt op de ATAG website - terwijl Junkers & Viessmann zowat alles beschikbaar stellen (inc. prijzen).

groeten,

Cris

Nog wat ..

ATAG vermeldt 1 cijfer voor vermogen, Junkers maakt onderscheid tussen G20 en G25. Wat is het verschil tussen beide, en welke wordt gebruikt door ATAG ? Ook Viessmann maakt geen onderscheid tussen G20 & G25.

groeten,

Cris

Beste forumleden,

Op 17.10.07 schreef ik:
"We zijn zo ver: de WAR is in de war! Enkele koude nachten en relatief warme dagen en de WAR tast mis: waar via de thermostaat in de living 20°C gevraagd wordt wordt het 23°C. En dat kan toch de bedoeling niet zijn.

Mijn zoon heeft er de installateur bijgeroepen en deze adviseert de thermostatische kranen een beetje meer dicht te draaien met daarbij aanvullend: "ge moet dat een beetje aftasten en uitproberen. Als het kouder wordt zul je die kranen wel weer een beetje meer moeten opendraaien". En of dat de bedoeling was!!?? Wel, wel, wel...
Ik had mijn zoon er op voorhand voor gewaarschuwd dat een WAR onmogelijk met alle weersafhankelijke parameters kan rekening houden. Zeker niet in de tussenseizoenen. Maar ja...

We troosten ons dan maar met het feit dat ze wel een zuinige ketel hebben die overigens ruim voldoet: condenseert goed, is vrijwel geluidloos, voldoende warm sanitair water, minder temperatuurschommelingen in de woning en dus behaaglijker gevoel, enz."

Wat is er intussen veranderd? Eenvoudig: niets en veel.
-de WAR is nog steeds in de war
-in de living is het nog steeds 23°C als er 20°C gevraagd wordt
-de installateur adviseert (telefonisch) alle thermostatische kranen in de living op stand 1 te zetten (meest recente raadgeving)
-als het koud is buiten voelt het het gezelligste aan binnen en omgekeerd
-voldoende sanitair warm water is voldoende sanitair koud water geworden, alvast zo in de living geen warmte gevraagd wordt. (en ik neem aan de ketel onvoldoende warm is)
Op dit laatste reageert de installateur door te zeggen dat de gasdruk van de leverancier onvoldoende zal zijn en dat de boiler 6°C per uur aan temperatuur verliest.

Als je het mij vraagt: wat een cirkus is me dat allemaal! En dat voor een topmerk met de meest geavanceerde technologie!

Ik ga mij nu eens echt met die zaak bemoeien. Ik ga mijn zoon vragen mij een copie te bezorgen van al zijn instructies en schema's. Dan ga ik mij in de materie inwerken (inzonder in die fameuze stooklijn) en aan mijn zoon instructies geven voor verandering van de inregelingen (via telefoon en e-mail - mijn zoon, niet onderlegd in techniek, woont op meer dan 30km van hier, noteer wel). Via zijn feedback ga ik dan die regelingen trachten te optimaliseren. Ik hoop wel dat ik hier op bereidwillige zielen kan terugvallen voor eventuele bijsturing. Een andere manier om te zaak in het reine te krijgen zie ik niet.

Terzijde maar aanverwant en typerend voor de miserie: onlangs hadden ze een koppel op bezoek. Nadat mijn zoon een douche had genomen en naar zijn werk vertrokken was was er geen warm water meer voor de douche van het bezoek... Stel u voor. Fraai is dat!

Ach, wie zei ook weer: "Erger u niet, verbaas u alleen maar". En ach, het zal wel allemaal op zijn pootjes vallen, de pootjes zijnde die van Franske.

So long!
Franske

Beste Franske,

Jammer dat het niet goed loopt.

"Op dit laatste reageert de installateur door te zeggen dat de gasdruk van de leverancier onvoldoende zal zijn en dat de boiler 6°C per uur aan temperatuur verliest."

Beide argumenten kloppen niet. De gasdruk is een gegeven. Ik zie niet in wat dit met uw storingen te maken heeft.

ALs de boiler 6 graden per uur verliest moet u uw boiler gelijk terug verkopen. Het zal eerder iets van een graad per dag zijn.

Het niet hebben van sanitair warmwater heeft of met een grote afname te maken of met een verkeerde opwarm strategie of een technische storing zoals een kapotte driewegklep wanneer deze in de installatie is ingebouwd.

Als u uw thermostaatkranen op 1 zet, zou het iets van 16 graden in desbetreffende kamer moeten worden. Lijkt mij niet echt de bedoeling. De thermostaatkranen zouden de living op 21 graden dienen te houden, wat ongeveer stand 3 is. De thermostaatkraan stopt het watertoevoer naar de radiator indien de thermostaat de ingestelde temperatuur bereikt.

ALs de afstandbediening is ingesteld met een ruimte invloed dient echter in desbetreffende kamer de thermostaatkranen
kompleet opengezet te worden zodat de afstandbediening aldaar de ruimte temperatuur kan bepalen.

In de bovenstaande gegevens zie ik dat het om een vitodens 333 gaat, klopt dat nog ?

Met de thermostaatkranen maak ik op dat het systeem waarover we spreken radaitoren zijn klopt dit ook ?

Voor de boilerstrategie moet het mogelijk zijn, de boiler door de ketel te laten aanwarmen als hij een bepaalde temperatuur bereikt. Bij mijn eigen installatie is dit 51 graden celsius. Dus bij 51 graden celsius gaat mijn ketel de boiler verwarmen tot iets van 58 graden. Ik kan ook kiezen voor een strategie om alleen op bepaalde tijdstippen warm water te maken. Tevens kan ik de fout maken de warmwaterbereiding op de afstandsbediening uit te zetten.

De stookcurve instellen is een questie van proberen, waarbij je de probeer periode niet te kort moet houden, zeg bijv. 1 week voor elke verandering aan de stookcurve.

ALs de kamertemperatuur te hoog is, dan is het watertemperatuur te hoog, maar als er thermostaatkranen op de radiatoren zitten begrijp ik niet goed, hoe dit dan kan. Het lijkt er dan op dat deze niet goed werken.

Beste Rene,

Dat van die gasdrukdaling vind ik ook iets uit fabeltjesland, idem dito wat de onzinnige temperatuurdaling van de boiler betreft. Ikzelf denk niet dat er ergens iets aan de uitrusting zelf hapert, maar dat de instellingen verkeerd zijn.

Voor de boiler bvb. wordt 50°C gevraagd en er is voldoende warm water als het in de living warm is, als er in de living een tijd lang geen warmte gevraagd wordt en er heeft iemand een douche genomen is het water niet meer warm genoeg. Dat zijn toch geen toestanden!
Hier werkt mijn boiler onafhankelijk van de warmtevraag in de living. In de zomer bvb. als er geen verwarming in de living is heb ik altijd goed warm sanitair water, dat moet bij hen toch ook zo zijn, kan toch niet anders.

Ik snap het allemaaal niet.

Rene, de installatie is niet veranderd, alles is gebleven zoals ik eerder schreef rond 17.10.07. Spijtig dat ik niet ter plaatse woon, ik zou anders direct kunnen inspelen op hier verstrekte gegevens en de instellingen aftoetsen.

Eens ik hun gebruikershandleidingen en technische folders heb zal dat denk en hoop ik ook gaan. Voorlopig is het dus afwachten.

Belangrijke info nog: het verbruik op 1 j tijd is slechts een fractie en niet noemenswaardig gedaald. (van 8.2.2007 tot 8.2.2008 - de oude ketel heeft binnen die periode wel nog 2 maanden gedraaid)

Rene, zeer bedankt voor de aandacht, ik ga u achteraf wellicht nog nodig hebben.
Franske

Hallo Franske,

Heb je de oorzaak van de problemen gevonden ? Kun je laten weten waar de fout zat ? Onze ketel wordt momenteel geïnstalleerd - dus ben erg geïnteresseerd in je ervaringen.

Groeten,

Cris