benodigde capaciteit condensketel met boiler

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Mijn zoon heeft een half-open bebouwing,goed geïsoleerd, met een te verwarmen oppervlakte van ca. 100 m2.
De ketel met doorstromer heeft het na 9,5 j begeven.
Hij wil nu een nieuwe condensketel met boiler van 160 l laten installeren. Gedacht wordt aan een Vitodens 200 van Viessmann, ketel op gas.
Welke capaciteit moet die ketel geredelijk hebben? Hij en ik hebben daat niet zo direct een zicht op.
Ikzelf dacht aan zowat 25kW.
Wie helpt ons discussiëren met de toekomstige installateur?
Waarvoor nu reeds dank.

Reacties

het is zeer simpel

zonder weersafhankelijke regeling , geen premies !

het moet verplicht op de faktuur !
Of hij in die 10jaar weinig gebruikskosten zal hebben , betwijfel ik...

Reken erop grof gezien , dat zo'n toestel je +/- 150€ per jaar aan onderhoud/depannage kost ...

Vitcrossal , das helemaal iets anders he !

Zeg , maar tis Batibouw , ga er naar toe !!

thomas
ik vrees dat ik u spijtig genoeg moet tegenspreken:
http://energiesparen.be/subsidies/fiscale_maatregelen.php#wijzigingen2007
ik zie daar geen verplichting staan voor een weersafhankelijke regeling enkel dat de ketels vanaf 2007 condenserend moeten zijn.
ook niet bij de netbeheerder:
http://energiesparen.be/subsidies/particulieren.php
http://www.energiesparen.be/subsidies/fiscale_maatregelen/faq_stookketel.php

Buitenvoeler is inderdaad niet verplicht voor de fiscale maatregelen en ook niet voor EANDIS. Daarentegen is fiscale tegemoetkoming bij plaatsen van thermostatische kranen OF kamerthermostaat met tijdsinschakeling een aparte fiscale maatregel.

Voor de fiscale maatregel voor een condensatieketel is het wel een voorwaarde dat er een aangepaste schouw is geplaatst.

Het is waar , je hebt gelijk
het is het type dat duidelijk vermeld moet worden.

Ik was in da war omdat ik reeds enkele keren een attest heb moeten afleveren dat er een weersafhankelijke regeling aanwezig was voor de klanten...
Maar ik weet niet meer juist voor welke instantie dit juist was...
Van daaruit heb ik dus blijkbaar verkeerde conclusies getrokken , sorry !

MAAR , ik blijf er bij
een condensatieketel zonder WAR is geen condensatieketel.
Je kan enkel goed condenseren in combinatie met weersafhankelijke regeling... dit is principe van condensatie , hoe lager temperatuur des te hoger de condensatie

Marc, Voor 100% akkoord met uw mening over WAR in combinatie met condensatiesysteem.

Beste allemaal,

Omdat ik wel gewaardeerde maar de niet verhoopte antwoorden op mijn vragen i.v.m. buitenvoeler en het moduleren gekregen heb ben ik de zaak maar eens zelf verder gaan uitspitten.

Vooral de weerslag van die buitenvoeler (waarvan ik geen supporter ben) op het condenseren van de Vitodens 333 die wij op het oog hebben. Ik heb begrepen dat die buitenvoeler de ketel op een zo laag mogelijke temperatuur wil laten functioneren in het belang van een zo hoog mogelijk rendement en dit zonder het comfort binnen in huis te schaden.

In het Technisch blad van Viessmann betrekkelijk de bewuste ketel zie ik nu dat het gemiddeld condenswatervolume is:
- bij Tv/Tr=50/30°C: 11-13 l/d
- bij Tv/Tr=80/60°C: 8-10 l/d.
We veronderstellen nu eens dat de eerste gegevens gelden bij een buitenvoeler-aansturing, de tweede gegevens zonder deze sturing.

We berekenen nu eens de (theoretisch) recupereerbare warmte bij condenseren.
Die is in het eerste geval (we veronderstellen waterdamp op 100°C):
-(13000 x 536) + (13000 x (100-30)) cal = 7878kCal = 9,16 kWh
En in het tweede geval:
-(10000 x 536) + (10000 x (100-60)) cal = 5760kCal = 6,7 kWh
Deze cijfers gelden gemiddeld per dag.

Bij 365 stookdagen per jaar is het verschil: (9,16 - 6,7) x 365 = 897,9 kWh in het voordeel van de buitenvoelersturing of ca.134,00 €.
Dit pleit wel voor de buitenvoeler. Maar... hij moet perfect werken. En... er is gerekend op 365d, ik weet niet hoe Viessmann dat gemiddeld condenswatervolume per dag precies beschouwt.

Enfin, ik begin nu toch een beetje over te hellen naar die buitenvoeler. Maar ik zal alleszins vragen dat de installateur de mogelijkheid openlaat om terug over te schakelen naar sturing via een kamerthermostaat zo het in huis op sommige dagen onbehaaglijk zou zijn.

Nog een slaapzachte nacht van
Franske

Nadere toelichting bij mijn vorig bericht:
536 is de condensatiewarmte voor 1 g waterdamp bij 100°C.

Zo, dit is verduidelijkt.
Franske

De WAR is een mooi snufje dat perfect kan werken bij bepaalde mensen dat zal ik niet onkennen, maar dat er heel veel zijn die er problemen mee hebben is ook de realiteit. Dat de installateur zo weinig nazorg levert om het systeem op punt te stellen is zeer triest.

Zelf sta ik ook op het punt om een condenserende ketel aan te schaffen, en welke het wordt is nog niet uitgemaakt.

Wat mijn conclusie is (ben geen installateur) na vele forums grondig nagelezen te hebben en na enkele installateurs gesproken te hebben is het volgende;

Dat een WAR goed werkt als ALLES perfect ingesteld is en gedimensioneerd (vermogen radiators, vermogen ketel,...). En dan nog zijn er problemen in de tussenseizoenen!

Persoonlijk ben ik geen voorstander voor de WAR aan te schaffen omdat ik de pomp niet continu wil laten draaien, de keteltemperatuur zelf ook kan instellen (bijvoorbeeld 5 graden verhogen als het winter wordt, niet dagelijks natuurlijk) Je hebt dan niet het theoretisch maximum rendement maar zoveel meerverbruik zal dit niet maken.

Beste Willem,

Eigenlijk denk ik er ook zo over. Maar mijn berekening van zojuist heeft mij een beetje aan het twijfelen gebracht. In die zin dat ik die WAR eens ga laten uittesten. Met wel de mogelijkheid om ze, zo ondegelijk, daarna terug af te schaffen en over te gaan tot de klassieke sturing via thermostaat.

Slaap zacht,
Franske

Willem raakt hier de kern van de zaak

"Dat een WAR goed werkt als ALLES perfect ingesteld is en gedimensioneerd (vermogen radiators, vermogen ketel,...). En dan nog zijn er problemen in de tussenseizoenen!"

en ik zou er nog willen aan toevoegen dat de feedback van de gebruiker en de noodzakelijke bijstellingen achteraf even noodzakelijk zijn

ik ken weinig installaties die achteraf niet dienen bijgeregeld te worden en zeker in de tussen seizoenen maar zoals gezegd een goede communicatie tussen installateur en gebruiker is een conditio sine qua non en daar loopt het nogal eens mis om de gebruikelijke redenen

veel installateurs blijven hier in gebreke: te weinig kennis van de door hun geplaatste ketel of de dooddoener te weinig tijd
anderzijds dient de bouwheer de nodige en juiste informatie door te geven en hier schort het soms ook door (en dat is begrijpelijk)te weinig technisch inzicht

zij die hun huidige installatie wensen te vervangen door een kondenserende ketel wand of vloermodel(over dat laatste kan ook nog wel wat gediscussieerd worden ) dienen zich een goed inzicht te verschaffen ivm de werking van een WAR
hoe ze dat doen is een andere vraag: ofwel vraagt u diegenen met een prijsofferte de kleren van het lijf en uit de gegeven antwoorden kan u zich al een idee vormen over de kennis en INGESTELDHEID van die man of beter INFORMEER u grondig zodoende dat u met de nodige kennis van zaken kan meespreken en het kaf van het koren kan scheiden en geloof me vrijer is veel koren maar misschien nog meer kaf

dimensionering is ook een keyword; zonder juiste hydraulische configuratie is het plaatsen van thermostatische kranen aan te bevelen.En met hydraulische configuratie bedoel ik het juiste vermogen gua radiators , vloer of wandverwarming en misschien nog belangrijker een perfecte inregeling

groeten

Bij ons zit de WAR geïntegreerd in de zonneregeling.

De eerste 2 winters heb ik geen thermostaat gebruikt, enkel en alleen de WAR. De pomp draaide in de winter 24/24, temperatuur in de woning varieerde tussen 21 en 23 graden.

Er wordt dus geen nachtverlaging toegepast.

Nu is de temperatuur 21 graden 24/24 mét thermostaat.

Heb inderdaad al vaak verhalen gehoord van slecht ingeregelde CV systemen.

Blijkt toch maar weer indien een hoge isolatiegraad wordt gecombineerd met voldoende massa, het "verwarmingsverhaal" heel éénvoudig wordt.

JB

En Jeroen, wat is het zuinigste?

Franske,

Je berekening is wel juist maar dit is theoretisch. In de praktijk ga je niet heel het jaar de temperatuur op 80 graden laten staan (enkel in de winter als je het niet warm krijgt bij lagere temperaturen), dus 134 euro uitsparen omdat je met een WAR regelt zal bij mij niet het geval zijn.

Als je de pomp 24/24 moet laten draaien kost dit ook geld (40 watt/h).

Ik ga voor een 'goede' condenserende ketel met mijn bestaande digitale programmeerbare klokthermostaat.

Mijn woning is niet gemaakt om continu te stoken (1960 en niet zo goed geisoleerd).

Ik doe s'nachts de verwarming uit en ook als ik niet thuis ben. Programmeer ze dat het warm is als ik thuis kom.
Dit werkt perfect.

Groeten

Hallo Willem,

Die berekening is zoals ik in het bericht al schreef zeker theoretisch. Ze kan hooguit nagebootst in een of ander gespecialiseerd labo in thermodynamica. De berekening geeft niettemin een waardegrootte van het financieel voordeel bij WAR-regeling t.o.v. de klassieke thermostaat-aansturing.

Verder deel ik uw mening volkomen waar u uw twijfels hebt over de afstelling van die WAR-regeling. Overigens is het mijn overtuiging dat installateurs te veel afgaan op hun practische vaardigheden en de theorie al te vaak na die praktijk laten komen. Eigenlijk zou het het omgekeerde moeten zijn: men moet altijd van theorie naar praktijk werken (en nooit omgekeerd).

Willem, ik lees dat u uw c.v. 's nachts af zet. Ik denk niet dat dat zo'n goed idee is. U bereikt daardoor dat uw ketelwatertemperatuur te fel daalt zodat u 's anderendaags weer langdurig moet "opstoken". Hierdoor ontstaan grote spanningen in het materiaal van uw ketel, daar waar het financieel voordeel vrij beperkt of onbestaande zal zijn.
Nu Willem, het is uw ketel, uw verwarming en uw huis, en u verwarmt uw goed uiteraard zoals het u het best uitkomt.

Goede avond,
Franske

Ik heb hier of elders gelezen dat 40 % van de investering voor een condensatieketel in aanmerking komt voor een belastingvermindering met een maximum van 1280 €.

Ik veronderstel dat die vermindering een aftrek betreft op de inkomsten vóór belastingen, dus een bedrag dat van de inkomsten mag afgetrokken maar niet een bedrag dat minder aan belastingen moet betaald worden.
Is deze interpretatie juist? Ik hoop van niet maar denk van wel.

Franske

franske,

die 40% is juist, het maximumbedrag is 2600 euro ipv 1280. Waar er precies rekening mee gehouden wordt in de belastingsberekening dat weet ik niet.

MVG, Piggy

mijn verwarmingstoestel werkt zonder WAR maar met een kamerthermostaat die de ketelwatertemperatuur berekent en instelt nodig om de kamer op temperatuur te krijgen en te houden. In mijn inziens is dit zelfs nog beter dan een WAR omdat er zo een rechtstreekse koppeling met de werkelijke kamertemperatuur is + stooklijn en dergelijke moeten niet ingesteld worden.

PS: ik ben geen specialist.

groeten,
Frank

Volgens mij wordt dit bedrag volledig in rekening gebracht en krijg je dit inderdaad extra terug, of in mindering gebracht als je meer als 2600€ moet bijbetalen. Althans, zo rekenenen de installateurs toch.

Greetz
Lambert.

Het is wel degelijk zo dat het over een belastingvermindering gaat. Als u op uw jaarinkomen bv. 10000 euro belastingen betaalt, dan mag u de 40% (begrensd tot 2600 euro) hier rechtstreeks van aftrekken.

Voor de gewone werkende mens wordt het gros van de te betalen belastingen al ingehouden op het loon via de bedrijfsvoorheffing. Als u dan bv. 1500 euro terugtrekt van een nieuwe ketel zal u in veel gevallen terugtrekken van de belastingen.

De fiscus is hier dus gul geweest, maar tegenslag voor bv. de gepensioneerden die geen belastingen te betalen hebben. Dan valt er uiteraard ook niets te verminderen.

Meer info op www.fisconet.fgov.be

Ik heb dit ook eens uitgetest met het berekeningsprogramma van DVV Taxweb en mijn redenering blijkt te kloppen.

Natuurlijk bespaart het om s'nachts de verwarming af te zetten.
Bij zeer goede geisoleerde huizen zal het verschil zeer klein zijn.
Is een zinloze discussie.

Wij hebben 6 installateurs laten langs komen voor de vervanging van onze overgedimensioneerde Radson 350 (40kW). Ze hebben allemaal een ander verhaal. Meestal verkoopt men graag een boiler. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een Vaillant-296 (24 kW) doorstromer zonder buitenvoeler (3500 € alles in). Onze woning heeft 160m² (HOB, zuid gericht). Wij vonden heel wat offertes super duur (sommigen vragen 1500 € voor uurkosten). Blijkbaar is de vraag zo groot zodat de actuele prijzen de subsidies bijna teniet doen. Vanaf volgende week weten we of we een goede keuze gemaakt hebben. Momenteel verbruiken we 1500 m³/jaar. Bij onze keuze was het terug verdienen ook van belang. Dit schatten we nu op ongeveer 7 jaar.

veel miserie dat zal je krijgen
met uw doorstromer , maar ja = de meesten mensen denken dat ze slimmer zijn dan de installateur , of u toch

een boiler is 10000x beter !

En dan nog Vaillant....

beste Thomas,

sorry maar 6 totaal verschillende verhalen van installateurs.
Moeilijk om daar nog zicht in te krijgen. 3 van de 6 beweerden dat vaillant goed is en dat viessmann zijn geld niet waard is (marketing kost veel geld). Hetzelfde met een buitenvoeler. 3 van 6 vonden die weggesmeten geld, de anderen vonden dit noodzakelijk. 2 beweerden dat condensatieketels met radiatioren weggesmeten geld is.

Voor 2 was 30 kW een minimum, anderen zeiden 20 kW zeker moest volstaan, enz ...

Misschien tijd voor een orde van installateurs.

groeten,

maarten

er wordt zoveel verteld...

Ik weet wat goed is , en voor mij is dat niet vaillant...

Noch minder een doorstromer...

Das mijn mening , te tijd zal bewijzen dat ik gelijk had

Beste Lambert en Gbs,

Dat zou mij ten zeerste verwonderen zo die 40% integraal van de belastingen kunnen afgetrokken worden.

Ik denk dat het eerder gaat als in het voorbeeld hierna.
Veronderstel dat de condensatieketel 4000€ kost. 40% hierop maakt 1600€. Zo men belast wordt op bvb. 37,5% is
1600 x 37,5% = 600€ het bedrag dat netto van de belasting mag afgetrokken worden, anders gezegd: de netto belastingvermindering.

Ik zou echt willen dat ik mis ben. Wie levert me hiervan het onomstotelijk bewijs, zwart op wit? Want dan is het hier even feest...
Franske

Waarom niet zelf uitproberen? Ga naar DVV taxweb, neem uw belastingaangifte van vorig jaar (of doe een volledig fictieve) en doe eens een berekening met en zonder het bedrag van uw ketel.

Als het feest is, dan nodig ik mijzelf uit.

En nodig de ministers van begroting en financiën dan meteen ook maar uit.

Franske,

Het is inderdaad verwarrend. Wij hebben een folder van de Vlaamse Regering van vorig jaar waarin ze stellen dat je maximaal 1280 terug trekt. Je moet dan wel ongeveer 3000 investeren (40%). Dit werd ook zo gesteld door de 6 installateurs die bij ons op bezoek waren (het enige waar ze het over eens waren).
Nu in de handleiding van de belastingsbrief staat dat je maximaal zo een 750 kunt terug trekken.

Maarten

Hallo Maarten,

Ik zou de Toelichting bij de Aangifte over 2006 eens willen zien wat er onder de rubriek 1363 (belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven voor een woning) vermeld staat.

Zolang ik die niet gezien heb blijft die vermindering voor mij een groot en verwarrend vraagteken.

Franske

maw, al die mooie voorstelling van subsidies nog maar moeten afwachten, en dat de terugverdientijd al weer met enkele jaren wordt verhoogd.

Lambert.

Hallo,

In mijn vorig berichtje moet er natuurlijk staan i.p.v. "Aangifte over 2006": "Aangifte over 2007".

Ikzelf kan echt niet geloven dat die 40% integraal in mindering zouden komen op de belasting. Want als dat waar zou zijn krijgt men volgend scenario:
-de wet van vraag en aanbod gaat spelen; de vraag gaat enorm stijgen en de prijzen dus ook; de vermindering gaat daardoor voor een groot stuk verloren;
-de kleine man die zich zo al geen condensketel kan veroorloven en dus sowieso buiten de premies valt zal veel meer moeten betalen voor zijn "gewone" ketel;
-wie de grote winnaars zijn laat ik in het midden want zou mij te ver voeren.

Nu, met verkiezingen in het vooruitzicht weet men in Belgenland maar nooit. Ik wacht wel af met voorbarige conclusies tot ik een en ander zwart op wit zie. We zien wel.

Franske

Beste René en Willem,

Ik ben mij nu toch eens gaan interesseren in de winst die men doet door de ketel 's nachts uit te zetten.

Vannacht om 01u00 heb ik de thermostaat in de living van 20°C naar 17°C teruggebracht en de ketel laten aan staan. Vanmorgen om 09u00 was het exact 18°C in de living. Dit betekent dat de ketel vannacht niet gedraaid heeft. Tenzij hij dat gedaan heeft om "zijn eigen" te onderhouden of om de temperatuur in de boiler op punt te houden.
Het dient wel gezegd dat het vannacht buiten zacht was voor de tijd van het jaar. Verder is mijn woning niet meer dan middelmatig tot goed geïsoleerd.

Ik heb goesting om de zaak nu toch eens gedetailleerd te onderzoeken. Want ik heb op mijn ketel een urenteller staan die exact de duur verklikt dat de brander draait. Ik ken ook exact het debiet van die brander. Als er mensen zijn die voor dergelijk onderzoek interesse hebben: laat het weten. Ik wil dan wel eens een paar nachten detective spelen.
Ikzelf denk dat met de ketel uit er een winst is, maar dat deze gering is bij zachte nachtelijke temperaturen en een goed geïsoleerde woning.

Ik ga s'nachts van 20 naar 15 op thermostaat.

Springt dan enkel nog aan als het vriest (-2 en lager).

Dat dit zuiniger is daar hoef ik niet voor te tellen dat is de logica zelve.

Hoe vaak springt jullie ketel aan s'nachts om enkel de ketel op temperatuur te blijven?
Staat die ook in garage? Slecht geisoleerd?

Groeten.

De discussie over wel of niet snachts de ketel uit kan volgens mij opgelost worden met het argument dat de gemiddelde temperatuur rond 8 uur ketel uit lager is dan met een nachtverlaging te werken.

Doordat de gemiddelde temperatuur lager is zullen ook de gemiddelde warmteverliezen lager zijn. Doordat deze gemiddelde warmteverliezen lager zijn zul je dus minder energie nodig hebben. Uiteraard is dit een algemeen verhaal welke niet voor alle situaties praktisch is. Denk aan de woningen welke slecht geisoleerd zijn, waarbij de temperatuur te ver afkoeld. Denk aan de vloerverwarmingsystemen welke niet goed om kunnen gaan met op en af schakelen. Uiteraard is het voordeel bij supergeisoleerde womingen minder want de warmteverliezen zijn veel kleiner, maar ook daar geld dat de gemiddelde warmteverliezen het kleinst zijn als de ketel af staat.
(als deze er staat tenminste). We praten hier dan niet meer over graden afkoelen snachts maar misschien maar over een halve graad. Toch ideaal, snachts de ketel uit en smorgens de temperatuur gezakt van 20 naar 19,5. Beter kan je het niet hebben. EEn beetje zonnewarmte en het huis is weer op temperatuur.

Hallo Willem,

Ik ga vannacht de proef eens doen (als ik het niet vergeet).

Thermostaat 8u lang van 20°C naar 17°C schakelen, buiten- en binnentemperatuur (waar thermostaat staat) opnemen, meterstand brander opnemen, meterstand brander andermaal opnemen na 8u lagere thermostaat, thermostaat na 8u opschakelen naar 20°C, meterstand opnieuw opnemen van zodra het binnentemperatuur terug 20°C is, buitentemperatuur na 8u terug opnemen.

Bij leven en welzijn vertel ik morgen (zoniet overmorgen)mijn verhaal. Ik hoop dat we er iets kunnen uit leren.
Om goed te zijn echter zou ik die metingen enkele keren moeten kunnen doen bij uiteenlopende buitentemperaturen. Dit o.m. om eventuele anomalieën weg te zuiveren. (de meter werkt tot op 1/100ste uur = 36 seconden nauwkeurig)

Eigenlijk ben ik benieuwd...

Mijn verwijzing van daarstraks naar de wet van vraag en aanbod heeft vandaag al een beetje gespeeld.

Op de stand van Viessmann op Batibouw heeft men mijn zoon daarstraks gemeld dat de prijzen vanaf april met 4,5% gaan stijgen.

Op een ketel van 4000€ maakt dat 180€. We zijn vertrokken... naar hogere prijzen. Of waar premies al niet goed voor zijn.

Franske,

Voor de subsidies, vraag bij de milieudienst van uw gemeente. Daar kunnen ze u alles in detail geven. U krijgt ook een subsidies van de gasdistributeur (125€ bij ons).

Groeten,

Maarten

Hallo Maarten,

In de gemeente waar mijn zoon woont is er een premie van de netwerkbeheerder van 250€, dat heb ik ondertussen al opgespoord.

Misschien dat die ketel met al die premies en subsidies straks nog gratis en voor niets is, wie weet.
Neen, ik denk dat het allemaal zo geen vaart gaat lopen, het zal wel blijven met een beetje steun in de rug. Wat wel goed meegenomen is in tijden van hoge energieprijzen.

Franske

Beste energiebeheerders,

Ik ben vannacht toch eens gaan kijken of het veel zin heeft dat ik mijn ketel gewoon uitschakel of niet. Normaal zetten wij gedurende 6u de thermostaat in de living van 20°C naar 17°C. Binnen die tijdspanne nemen wij ook geen warm water.
Ik heb de proef gedaan tussen 01u en 07u.

Blijkt dat de ketel gewoon niet "aangesprongen" is. Om 7u heb ik dan de thermostaat terug van 17°C naar 20°C geschakeld, de t° in de living was toen nog 18°C.
De brander heeft dan welgeteld 24 minuten gedraaid en is dan uitgevallen; na 30 minuten was de temperatuur in de living terug 20°C, de ketel lag op dat ogenblik nog stil na zijn eerste "démarrage".
De temperatuur buiten was gemiddeld zowat 8°C met een strakke ZW-wind (ca. 18-20 km/u). Regen en droog hebben zich afgewisseld. Relatieve luchtvochtigheid in de living: ca. 61%.
De radiatoren in living, keuken, pc-kamer en badkamer zijn open gebleven. In de laatste 2 kamers werken ze via ongedwongen circulatie want op kleine afstand vlak boven de ketel.
De ketel (Buderus Logano S115 - 34 kW - Blauw Vlam) stond ingeregeld op 70°, het WW op 50°C met WW in winterstand.
De keteltemperatuur was op het begin van de proef 51°C, bij het terug opschakelen van de thermostaat 30°C en 71°C toen de brander stilviel. Er dient hierbij gezegd dat de ketel voorrang geeft aan de opwarming van het warm water in de ingebouwde boiler van 160 l.

Wat moet ik nu hieruit concluderen voor de gegeven omstandigheden en voor mijn specifiek geval waarbij de ketel 's nachts in de regel 6 u op nachtregime gaat?
Eenvoudig: dat het geen of weinig zin heeft dat de ketel wordt uitgeschakeld, maar dat gewoon moet verder gedaan worden zoals ik bezig ben: thermostaat lager schakelen van 20°C naar 17°C. Er is immers geen enkel verbruik geweest.

Wat ik uit die proef wel onthou is dat die ketel behoorlijk lang draait eer hij en de living terug opgewarmd zijn.
24 minuten stemmen immers overeen met een verbruik van 1,42 l mazout (brander verbruikt 3,55 l/h). Bemerking in rand: als ik nu een uurtje langer in bed gebleven was was die mazout waarschijnlijk voor niets verstookt, nu heb ik er nog iets aan gehad. Of hoe het beter is in de dag een dutje te doen in de zetel dan 's nachts een uur langer in bed te blijven.

Ik hoop dat er hier of ginder toch iemand is die iets aan mijn "check" gehad heeft, zo is mijn nazicht niet voor niets geweest.

Groetjes,
Franske

Hallo René,

Ik denk dat die 70°C betrekking heeft op het ketelwater (bestemd voor de cv) en die 50°C op het sanitair warm water.
Een aanduiding hiervoor is m.i. dat de ketel is uitgevallen op 71°C.

René, ik vond die opwarmtijd toch wel erg lang. Maar ja, ik let daar nooit op.
Wat ik wel zorgvuldig opvolg is ons globaal verbruik. Ik kan dat via die urenteller voor de brander en een formule die ik op mijn pc heb ingevoerd.
Dat verbruik beliep tussen 13.3.2006 en 29.1.2007 precies 1389 l mazout. Als je het mij vraagt is dat niet veel voor een middelgrote alleenstaande woning in open veld en niet meer dan middelmatig tot goed geïsoleerd. Natuurlijk, het is zeer zacht geweest. Maar toch, het heeft relatief fel gewaaid en dat voelen wij hier meer dan dat het vriest en niet waait.
Hoe dan ook, wij hebben hier niet te klagen over ons verbruik. Ook al omdat de dampkap hier veel opstaat, ook als er niet gekookt wordt.
Over die Buderus zijn wij verder ook heel tevreden, laat ons al 6 j lang nooit of te nimmer in de steek.

René, zeer bedankt voor uw inbreng en aandacht
Franske

Franske,

1389l is niet veel hoor. Zeker van dat getal?
Hoeveel m² moet jij eigenlijk verwarmen?

Zit zelf al op een verbruik van 1650L van 1/7/2006 tot vandaag, en dit voor 80 m² effectief te verwarmen ruimte. En ik heb HR Thermoparels laten spuiten einde 2006.

Groeten,
Lambert.

tja, uw buderus ketel is een mazoutketel
das geen vergelijk he fransken met die vitodens die je eventueel zou kopen.

Vitodens = gaswandketel = waterinhoud 6ltr
Vitocrossal = staande ketel (zoals uw Buderus mazout)
met waterinhoud 60ltr
Uw buderus =waterinhoud +/- 100ltr

De waterinhoud zorgt voor een stabiel brandergedrag en levensduur

Je zal geen enkele gaswandketel vinden die de levensduur
van uw Buderus mazoutketel zal benaderen
Wees gerust !

Hallo Lambert,

Ik ben inderdaad zeker van dat getal. Behalve controle van het verbruik via de meterteller doe ik nog tussentijdse metingen in de ronde horizontaal liggende tank van 5350 l.
De formule waarmee ik reken zit in mijn pc en klopt tot op de liter nauwkeurig (is een ingewikkelde wiskundige formule).

Lambert, de oppervlakte die hier constant verwarmd wordt is ca. 43 m2 (living) + 16 m2 (keuken) + 6 m2 (pc-kamer) + 6,6 m2 (badkamer) = ca. 71,6 m2.
In keuken en living wordt op 20°C verwarmd (sturing via kamerthermostaat), op pc-kamer eigenlijk nog ietsje meer, op badkamer op ca. 20°C. Op de badkamer wordt 1/2 u voor wij een bad nemen een tweede radiator ingeschakeld zodat het daar zowat 23 °C wordt.
De living is een L-vorm die op het zuidwesten ligt, maar hoofdzakelijk zuid.
De kinderen zijn het huis uit zodat op hun kamers niet verwarmd wordt. Op onze slaapkamer wordt ook niet verwarmd want vrouwlief zet altijd het raam open. Dus slaap ik maar op een verwarmde matras. Of wat een vader lijden kan.
Een bijkomende verwarming (kachel,open haard,...) is er hoegenaamd niet.
Nog iets: wij zijn beiden gepensioneerd en kunnen de cv in de dag dus niet lager schakelen.

Ik vind het verbruik hoe dan ook laag. Onze ketel is geen condensketel, hoewel er veel water via een pijpje onderaan uit de schouw komt.

Lambert, ik hoop dat u hiermee voldoende gegevens hebt. Indien niet, vraag maar.

Groetjes,
Franske

Hallo Thomas,

Ik geloof dat er een vergissing in het spel is. Wij gaan geen nieuwe ketel kopen, maar wel onze zoon.

De keuze zou uiteindelijk vallen op een Vitodens 333 (vloerketel op gas) met ingebouwde boiler van 60 l. De sturing zou gebeuren via buitenvoeler en nog een apparaat in de living (Vitotrol 300). Merk op: ik sta zeer huiverig tegenover deze sturingen.

Thomas, onze Buderus heeft een ingebouwde boiler van 150 l hoor, en niet met de inhoud die u vermeldt, dit voor alle duidelijkheid.

Groetjes,
Franske

beste , ik spreek over verwarmingswaterinhoud
niet de boilerinhoud...

Veel succes met de gekozen configuratie , het is zeker de meest zuinige

Bedankt voor de info, Franske. Toch een opmerkelijk laag verbruik.

Hier: Huiskamer 37m², keuken + veranda 14 + 11m², buro 10m², Badkamer 9m² en berging 7m², die moet ik eigenlijk ook meetellen. Wordt ook mee verwarmd.

Totaal dus 88m³, iets meer dus.

Kan dus wel iets uitmaken, samen met een oude Mazout CV van 16 jaar, een externe boiler van 150L. En de veranda natuurlijk, allemaal K=1.1 glas, maar toch nog heel wat invloed op de verwarming bij koude temperaturen.

En ik moet maar gokken, heb nergens metertjes op staan, enkel een hoogte meter op mijn mazoutton.
Tijd dus voor de nodige vervangingen

Worden eigenlijk nergens geen historieken bijgehouden kwa temperatuur in Belgie?

Greetz
Lambert.

Hallo Lambert,

Uw verbruik is toch echt niet hoog hoor. Uw oppervlakte is ook groter en er zit een veranda in.

Ik geef u toch nog eens gedetailleerd mijn cijfers tot vandaag ditmaal:
217 l van 13.3.2006 tot 11.4.2006;
185 l van 11.4 tot 6.6;
026 l van 6.6 tot 26.6;
670 l van 26.6 tot 29.12;
291 l van 29.12.2006 tot 29.1.2007;
236 l van 29.1 tot heden 25.2.2007.
Of samen: 1625 l.

Merk op dat het verbruik voor warm water er ook in zit en dat dit verbruik in de zomer zeer laag is (26 l op 20 d in juni).

Niet voortvertellen hé Lambert! Of ze weten wanneer ik een bad genomen heb.

Dagjes,
Franske

Hallo Thomas,

dat zuinige doet mijn neus al krullen

Wat die inhoud betreft, ik heb dat gegeven verkeerd geïnterpreteerd. Het is verder juist wat u schrijft, een grote ketelinhoud werkt veel stabieler en is een garantie voor een lange levensduur.

Franske

Franske, bad ... wat is dat???

Verbruik hangt natuurlijk af van heel wat factoren. Bij mij zit ook het warm water in 't verbruik.

Dit extra spouwvulling werkt toch wel hoor. Wat het uiteindelijk resultaat zal zijn, is nog even afwachten. Zal zelfs beteren als ik mijn CV installatie vernieuw.

Lambert.

Hallo Lambert,

Sinds ik mijn nieuwe ketel heb (2001) verbruik ik gemiddeld zowat 600 à 650 l mazout per jaar minder.

De vroegere gietijzeren ketel Ideal Standard was een prima ketel (is 33 j meegegaan en toen scheelde er eigenlijk nog niets aan), maar de brander die erop zat (LMB) en vooral die doorstromer waren een constante bron van ergernis. Warm water tappen was een regelrechte ramp: een klein half uur om een ligbad te kunnen nemen en het water was dan natuurlijk niet meer warm genoeg.

Nu heb ik warm water à volonté op elk ogenblik van de dag. En het verbruik is bovendien heel wat minder. Dus meer comfort en minder verbruik, ik heb nog geen seconde spijt van die nieuwe ketel.
Ik heb wel een goede installateur gehad die mij die ketel heeft aangeraden. Die ketel was wel niet goedkoop, maar ja, met miserie van een slechte koop wordt je elke dag geconfronteerd, de hogere uitgaven voor een goede zijn snel vergeten.

Nog een opperbeste nacht gewenst
Franske