Windturbine | Ecobouwers.be

U bent hier

Windturbine

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

16/11/2011 - 10:42

Misschien zien we ze in de nabije toekomst verschijnen als aanvulling op zonnepanelen, collectoren, wamtepompen ...?

[[http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen/huis-in-oedelem-haalt-stroom-uit...

117 Reacties

Reacties

16/11/2011 - 18:54

Zucht .... Daar gaan we weer.

 

1,5 meter hoog en 90cm diameter ... en dat zou 5 KW aan vermogen moeten leveren??

 

Dat het molentje draait bij lage windsnelheid daar twijfel ik niet aan ... maar vermogen leveren is nog heel wat anders.

 

Ofwel haalt men in het artikel 2 molens door elkaar, ofwel is het ... zever ... gezever.

 

Dirk

 

 

16/11/2011 - 21:49
jandc (niet gecontroleerd)

 Nja, waarschijnlijk een theoretische berekening aan de hand van de draaisnelheid van die onbelaste molen. 'k zou die molen es willen zien draaien in belaste toestand. Dus als een generator aan hangt met een ohmse weerstand.

17/11/2011 - 07:37

 Klopt Jan, onbelast daait alles goed maar zet er eens een belasting aan en het spel valt gegarandeerd stil of zal niets van snelheid meer hebben.

17/11/2011 - 16:15

Zijn jullie niet te snel om het hele concept zo maar naar de prullebak te verwijzen?

Ik ben niet 100% zeker maar als ik mij niet vergis was het huis van betrokkene (Geert Devisch) één van de opendeurhuizen van vorig weekend: http://www.ecobouwers.be/klimaathuis/beernem/beernem-wv873002.

Heeft er iemand dit huis bezocht?

Is er enige feedback omtrent dit systeem?

Ik veronderstel niet dat BBL/Ecobouwers het huis zo maar opneemt met vermelding: "Passieve nulenergiewoning met wereldprimeur: de lancering van een compact krachtige wind-energiesysteem 14.000 kw vermogen" zonder hierover de nodige research te hebben gedaan.

Indien betrokkene deze vraagstaart leest kan hij misschien ook reageren.

 

17/11/2011 - 16:27
jandc (niet gecontroleerd)

 Nu niet om vervelend te doen maar 14.000kW vermogen is wel gigantisch veel da's ruim 60A op 230V. En als 14000kWh per jaar bedoeld wordt dan is de titel hopeloos fout en gewoon klakkeloos en zonder nadenken overgenomen.

 

Ik heb net nog uitgerekend dat die molen, volgens de wet van Betz pas bij een wind van ongeveer 29m/s die 4000W gaat halen.

 

Last but not least: enige tijd geleden heb ik hier op dit (en ander) forum ook nog dezelfde soort molen gezien met dezelfde soort extreme opbrengsten en op mijn vraag over hoe de opbrengst effectief gemeten is bleef het vaag. Toen ik vroeg om eens een ohmse belasting (bv elektrisch vuur) er aan te hangen en dan de stroom te meten + spanning over de belasting kreeg ik geen antwoord. Nogthans een heel simpele opstelling die de ultieme bewijs van het opgewekte vermogen zou leveren.

 

Zitten er bij BBL dan zoveel elektrotechnisch onderlegde mensen?

18/11/2011 - 19:19

Beste Jan

(Ik vermoed dat een elektrotechnicus bent)

mijn commentaar :

Er zijn NOOIT testen uitgevoerd bij deze "wonderturbienekes"

Er zijn nooit CFD s uitgevoerd noch enige SIMS

Er staan zelfs geen PMGs op (permanent magnet generator)

gewoon omdat het "fake" is !!

de eenvoudigste "LIVE" testen zijn :

de turbine op een netgebonden inverter aansluiten en belasten

dan zie je onmiddelijk het resultaat op de displays (m/sec,Watts, overgebrachte kWh naar het net)

ps: je hebt ook een beetje  het "onmogelijke" berekend (average 29m/sec is nergens op onze planeet aanwezig)

de maximum average windspeed ooit gemeten is in noord schotland en antartica (10,5 m/sec average)

(om de jaarprestaties te calculeren, moet je gebruik maken van de Weibull distributie)

de Weibull schaal gaat daardoor maar tot 12 m/sec

de veiligste Weibull distributie berekening is "shape 2"

je hebt de cP ook overschat (deze turbine heeft een maar een cP van max 0.22 !!!! "dragturbine" zie Savonius)

dus op antartica !!! zal deze turbine maximaal 1396 kWh per jaar kunnen opbrengen in shape 2

en maximaal 927 kWh in shape 1

misschien moet Geert Devisch zijn turbiene daar gaan verkopen (grapje...)

want voor 25 000 € zullen de pinguins/ijsberen ze zelfs niet kopen. (ook grapje)

Ik sta open voor al je vragen

www.greenenergyresearch.eu

 

23/11/2011 - 10:01

Beste Erwin

Zou je nog ergens die forum kunnen terugvinden (zelfde soort molen)en mij bezorgen?

zou heel tof zijn (dan kan ik mijn tanden daar ook eens inzetten)

Hierbij nog een beetje info :

De website en de turbine van Geert Devisch zijn gewoon klakkeloos gekopieerd van de website van een "spook"??? Amerikaans??? bedrijfje
(Offices In Colorado-Hawaii ????)
tekst/tabellen (met kinetisch onmogelijke prestaties)enz....ALLES IS GEWOON ...GEKOPIEERD !!!!!
Ik heb voor alle zekerheid print screen kopijen gemaakt voor het geval ze vlug..vlug..vlug hun website zouden "veranderen" (ZIE BIJLAGES)
dit is de site van Geert Devisch (print screen kopij site in bijlage: geert devisch 1/2/3)
http://brightsystems.eu/vini/index.php/en/product/view?id=10&tag=13
dit is de site van het amerikaans spookbedrijfje (print screen kopij in bijlage :geert devisch 4 & 5)
http://masteringgreen.com/25-kw-vertical-wind-turbine.html
Ja..ja.... vergelijk ze maar eens !!!!!! foei...foei..foei...
en...probeer die Amerikaanse ? "Boys" maar eens te bereiken !!! ha..ha..ha...
18/11/2011 - 16:00

het kon niet snel genoeg gaan en hopelijk is er nog geen te grote schade aangericht...

En ja....!!!!!!!!!!!! je houdt het niet voor mogelijk, maar.......

BBL/Ecobouwers hebben dit ZOMAAR en zonder enige wetenschappelijke ondersteuning noch research, op de maatschappij losgelaten.foei..foei..foei

Ik geef hen het voordeel van de twijfel (misschien hebben ze zich door iets of iemand laten misleiden ??)

maar sorry...iemand die ook maar IETS !! over dynamica kent weet dat deze turbine totale "fake" is.

zou dit dus ook kunnen betekenen dat : er geen enkel "ingenieurke" bij Ecobouwers zit ??

Indien Bond Beter Leefmillieu een beetje zelfrespect heeft, moeten zij zo vlug mogelijk

deze zaak rechtzetten.En liefst met zoveel mogelijk "lawaai"

En maak je geen zorgen : de betrokkene zal niet reageren !!!

de betrokkene kan dit ook niet want hij is totaal fysica onkundig !!!! ik vraag me af of hij nog ergens zijn kop zal durven laten zien.

Stel je voor dat door dit artikel er zich mensen laten vangen.

Dit zou voor de betrokkenen een financiele katastrofe zijn met alle nefaste gevolgen vandien.

Ik stel voor deze man gerechterlijk te vervolgen wegens poging tot oplichterij.

alsook klacht neer te leggen bij de politie.

 

 

 

 

18/11/2011 - 16:20
jandc (niet gecontroleerd)

 Uhm, nu ook weer niet te hard van stapel lopen. Ik zou 't eerder op een fantast houden. Er zijn oplichters die wel degelijk oplichten en dan nog op een wettelijke manier (en dan denk ik aan een bepaalde verkoper van isolatiemateriaal).

 

Dat BBL en Ecobouwers niet wat beter nadenken voor ze iets doen is wel een punt natuurlijk. Ik erger me dood aan dat soort dingen. Het is heel naief om zomaar dingen te gaan geloven.

18/11/2011 - 18:37

dit soort "fantasten" zijn wel heel gevaarlijk voor naieve mensen

die klakkeloos de media geloven.

een gewone  "fantast" gaat niet zomaar de pers en tv halen, geloof me daar zit "vuiligheid" achter

maar wat mij het meeste choqueert is de naieviteit? van de pers(hmmmm...)

Deze worden "verondersteld" om correcte informatie naar de maatschappij toe te geven (hmmmm......?)

en dat ze zelfs de moeite niet doen om enige vorm wetenschappelijke  info te nemen gaat mijn "petje" te boven.

"Laat maar doen" is niet mijn leuze

Het is onze "burgerplicht" onze medemens te proberen te behoeden voor dit soort "vuiligheid"

Hebben we nog niet genoeg aan onze politiekers, die massas schulden maken en ons ervoor laten opdraaien ?

maar we zijn politiek en economisch  te onkundig om daarover mee te spreken.

Fysica/Dynamica zijn echter mijn "gaga" en daar kan ik wel over mee spreken !!

dus: IK SPREEK !!!! + ik ben een "vechter" en Rechtvaardigeheid + rechtzetting ZAL geschieden.

einde verhaal

 

 

18/11/2011 - 19:12
jandc (niet gecontroleerd)

Klopt wel hoor maar tot nader order heeft ie geen werkend systeem. Dus ofwel moet ie een werkend systeem leveren ofwel gaat ie gewoon blijven in 't nieuws komen fantaseren. Geen kat gaat 25k euro geven voor iets dat niet of nauwelijks werkt. Dat zijn al bedragen waarvoor je es naar de rechtbank stapt...

18/11/2011 - 19:35

zal je wel gelijk in hebben

maar "je weet maar nooit"

er zijn er al zoveel die met de "voorschotten" zijn gaan lopen

18/11/2011 - 12:08

Inderdaad Dirk

je kan het niet beter verwoorden (zucht...daar gaan we weer & zever...gezever...)

maar deze windmolen kan toch stroom leveren hoor

(toch genoeg om een spaarlampje van 3 watt te doen branden....als er veel wind is natuurlijk !!!!)

maar  25 000 € is toch een heel klein beetje te duur. Ik zou toch een ander alternatief nemen (grapje.....)

Even op "tinternet" de wet van Betz raadplegen

www.greenenergyresearch.eu

 

23/01/2012 - 12:55

lees de specificaties eens. er staat vermeld hoeveel opbrengst bij welke windsnelheid voor elk van de windmolens

23/01/2012 - 13:01
jandc (niet gecontroleerd)

Bedoel je dat specificaties per definitie juist en betrouwbaar zijn?

17/11/2011 - 17:53

 Zoals al vele kleine windmolentjes met uitzondelijke beloofde opbrengsten zijn er al veel een stille dood gestoven.

 

- Veldtesten blijven altijd uit. Of blijkt plots stil te zijn.

- Windtunneltesten zijn meestal ook onbestaande dus een vermogenscurve/windsnelheid is dikwijl gewoon op theorie gebaseerd.

 

 

 

 

18/11/2011 - 16:13

nee..nee.... Bert

er betaan wel degelijk relatief betrouwbare testen met medewerking van de universiteit Gent

ga maar eens kijken op volgende site

http://tools.power-link.be/monitoring/

 

17/11/2011 - 18:31

meest voorkomene fout, windsnelheid (op lage hoogte) wordt veel te hoog ingeschat

 

binnenkort een demoproject in Wachtebeke met een aantal Vlaamse leveranciers die opstelling maken en waarvan de opbrengst door derde gecontroleerd zal worden.

later meer hierover

 

Stefan

 

17/11/2011 - 18:51

 inderdaad, men rekent altijd met 6m/s maar op lage hoogte zal eerder 3m/s zijn. 

 

Op de grens met Oostende/Bredene staat ook een testsite waar je het op deze link kan volgen: http://tools.power-link.be/monitoring/

 

Hier is de gemiddelde windsnelheid 3,6m/s, is ook aan de kust in redelijk open veld uiteraard.

18/11/2011 - 14:26

EINDELIJK !!!! iemand met gezond verstand (bertvdg)

Uiteraard volgen wij die site al van in het begin.

Ik heb wel een paar opmerkingen bij deze site :

Ik vind dat RAUM windmolens wel een beetje TE aanwezig zijn op de site

Ze hebben op de site wel een belachelijke zero presterende windmolen (waarschijnlijk opzettelijk) geplaatst (Energyball) ter vergelijk.

Toch een leuke zet !!!

voor alle duidelijkheid :

de RAUM 3.5 is wel degelijk een zeer goeie windmolen

de RAUM 1.5 daarentegen is niets waard.

Spijtig genoeg zijn HAWTS (horizontale windmolens) niet bruikbaar in bebouwde kom

(teveel lawaaihinder, teveel slagschaduw, moeilijk te verkrijgen vergunning en te gevaarlijk)

www.greenenergyresearch.eu

 

17/11/2011 - 19:58

Ik sluit mij aan bij de opmerkingen van Dirk, Jan en Bert,

 

In Zelzate (Noorden van Oost-Vlaanderen, tegen de Nederlandse grens) heeft iemand heel wat jaren geleden een Dariusmolen (horizontaal draaiend type zoals in de link) gemaakt. Via Google zocht ik of er nog iets te vinden was van zijn experiment maar blijkbaar is alle info verdwenen.

 

Ik weet nog zeker dat de constructie +-zes meter hoog was. De draaiende rotor  had een diameter van 3 meter en was 1 meter hoog. (Heel wat groter dus dan wat men op bovenvermelde link kan waarnemen).

Slechts bij windsnelheden ergens tussen tussen de 60 en 90km/h claimde de man enkele kilowatt vermogen.

 

Misschien kent één of ander forumlid die man? Het zou wel interessant zijn om de exacte opbrengst van zijn experiment met zijn Dariusmolen op het forum te publiceren.

 

 

17/11/2011 - 21:16

Ik was aanwezig zondag.

Van een passiefhuis was er in elk geval niets te bekennen. Wij kregen een uitbouw van een huis te zien die in volle opbouw was. De ramen waren dubbel glas. De wind kwam langs kieren en gaten naar binnen. PU-schuim zag je overal uitsteken. Dit zal zelf nooit laag-energie worden.

Zijn windturbine (model 5.0kW) zou 14500kWh per jaar produceren en daarom zal hij ieder kamer ook van infraroodpanelen voorzien (anders teveel aan electriciteit!!!). Die panelen verkoopt hij toevallig ook zelf.

alles te zien op zijn website www.brightsystems.eu

Ik heb ook een mapje meegekregen met extra info, indien iemand dit wil dan kan ik dat dit weekend wel eens scannen en hier plaatsen.

 

 

17/11/2011 - 21:26
jandc (niet gecontroleerd)

 http://brightsystems.eu/vini/index.php/en/product/view?id=16&tag=13

 

waarom in godsnaam zitten ze op zee zo'n hoog mogelijke en groot mogelijke rotor's te zetten als 't al kan met zoiets kleins...

18/11/2011 - 16:20

Betse Jan

Laat God maar erbuiten

ga gewoon even naar de Wet van Betz kijken op 'tinternet" en je zal onmiddelijk begrijpen dat deze turbine

TOTALE "fake" is

18/11/2011 - 16:23
jandc (niet gecontroleerd)

kuch.. kuch... kuch... http://www.zonpower.nl/phpbb/viewtopic.php?f=71&t=1157#p12475 ... kuch... kuch...

 

'k heb precies een hoestje vandaag.

18/11/2011 - 18:08

'k had dat gisteren ook

maar nu ist over

'k heb een reaktie geplaatst op  de link die je doorgegeven hebt

 

23/11/2011 - 13:58

Beste Luis

Graag een scan van de extra info die je mee gekregen hebt

mail die naar mij op alexerauw [at] hotmail [dot] com

Ik heb ook een paar zeer interessante gegevens voor jouw (ontmaskering van de nepfirma Brightsystems)

ik zal die dan ook naar jouw mailen

mvg

Alex

17/11/2011 - 23:38

Inderdaad DIKKE ZEVER

Wij hebben even deze turbine, wetenschappelijk geanalyseerd en komen tot volgende resultaten:

cP 0.22 (22% Betz)

average windspeed OEDELEM : 4.5 m/sec

Sweparea 1.4 m2

Weibull shape 2

result : maximum jaarprestaties = 387 kWh !!!! per jaar in plaats van 14 500 kWh per jaar

geschatte kostprijs +- € 500 (wordt verkocht voor 25 000 € !!!!!!)

Dit ruikt hier serieus naar"oplichterij"

Wij moeten hier ook uit concluderen dat er geen enkel wetenschappelijk onderzoek is gedaan door

ecobouwers.be en dit artikel klakkeloos !!! op de maatschappij is afgevuurd !!! foei..foei..foei

Hier gaan "slachtoffers" vallen.

www.greenenergyresearch.eu

alexerauw [at] hotmail [dot] com

 

 

18/11/2011 - 06:30
ddd

 Nu wordt het pas interessant!

 

Als je plaats hebt om er 20 te zetten:

  • Kostprijs: 20x 500€ = 10.000 €
  • Max opbrengst: 20x 387kWH = 7740 kWH

 

Veel beter dan PV dus?

En deze draaien ook in de winter, als het waait natuurlijk...

18/11/2011 - 08:02

ddd, nu niet gaan overdijven ! Stel dat de kostprijs inderdaad 500€ is dan is jouw aankoopprijs nog steeds een stuk hoger en daar komt de plaatsing, de keuring etc nog bij.

Windenergie inderdaad veel rendabeler dan PV maar dan hebben we het wel over grote molens op ideale plaatsen.

Met een molentje van 500 € vrees ik dat niet alleen het rendement maar ook het onderhoud en de levensverwachting fel zullen tegenvallen

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.