Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

Reacties

Martin,

 

Hoeveel mazout of gas spaar je jaarlijks uit nu je de kachel hebt staan en stookt ?

 

Bramcup,

Mijn CV mazoet instalatie is buiten werking,omdat ik in augustus airco's heb laten plaatsen,nu ik met mijn zonnepanelen een goed rendemend heb.

Die werken momenteel nu als buffer hoofd/bijverwarming,en krijg het er voldoende warm mee.

Verleden jaar heb ik zo'n 1000liter mazoet nodig gehad.

En hoeveel mazout verbruikte je jaarlijks zonder de kachel ?

2000liter met dag t° 18° als wij niet thuis waren en 21° s'avonds

 

Als voorbeeld:

 

stel dat je 6 maanden aan een stuk 30 kg hout per dag zou gestookt hebben in je kachel dan zou je er dus een 55 kWh ( grof genomen ) per dag uitgehaald hebben .... Dit is te weinig voor dergelijke hoeveelheden hout.

 

Rede kan zijn: nat hout, slechte stookmethode, er is iets mis met je kachel, luchttoevoer en/of schouw .... Aangezien je reeds voldoende geëxperimenteerd hebt met hout en stoken zal er wel iets mis zitten bij de kachel ... Zou zeggen, confronteer dutry met de cijfers van verbruik en gebrek aan energieopbrengst van je kachel en kijk wat ze te vertellen hebben.    

Mr Dutry wil mij niet meer confronteren,en mijn leverancier wil mij alleen in de kosten jaagen om de kachel te verplaatsen naar het middencenter van de woonruimte,maar dan moet ik een zijaansluiting nemen met als gevolg extra speksteen voor een bankje en de schouw..prijs 6250€.

Fransis,de expert van tulikivi is ook bij mij thuis geweest om een lucht toevoer klep te monteren om deze dicht te maken,omdat ik lucht neem uit de kruipkelder,maar blijkt nu dat de lucht toevoer in de kelder 10cm ipv 15 cm zoals het zou moeten zijn volgens fransis,met als gevolg kon hij geen klep voorzien,of hij moest een groter gat boren van de kachel naar beneden dat niet te doen was !!

Ook heb ik geprobeert om lucht te pakken uit de leefruimte met  deze luchttoevoer in de kruipkelder dicht te maken,maar deze oplossing had ook geen effekt

Idd had het in der tijd ook al een beetje gevolgd .... spijtige zaak . Ze kunnen uitleg geven wat ze willen ... maar je kachel verplaatsen met een bankje en zo .... kan aan mij liggen hoor, maar dan moeten ze toch eens uitleggen hoe je kachelwand daar heter van gaat worden na 30 kg hout .... Enige voordeel wat je dan hebt is dat de achterwand van de kachel ook als stralingsvlak benut wordt, meer stralingsoppervlakte betekent een grotere warmteafgifte. Een hetere kachelwand betekent echter ook een hogere warmteafgifte .... snap dus niet goed dat ze dit probleem dan niet proberen aan te pakken ipv drastische en dure maatregelen voor te stellen.

 

Veel succes

Die kachel kost geld genoeg om eventueel een advokaat in schakelen.inlichtingen wat je kan doen kost 50 euro.Niet Blijven sukkelen zou ik zeggen.

Martin62 schreef: “...die uitleg heb ik gekregen van mijn leverancier en van Mr Dutry van tulikivi zelf. Welke uitleg heb jij dan daarop?”

 

 Martin, als ik het goed begrijp, wil men je nu doen geloven dat door de warmteverliezen van je woonkamer je speksteenkachel niet op temperatuur komt ?

 

Dat is onzin. De temperatuurstijging van de kachelwand tijdens de stookbeurt wordt veroorzaakt door wat binnenin de kachel gebeurt. Een warmere of koelere kamer rondom de kachel zal nauwelijks invloed hebben op de temperatuurstijging van de kachelwand zelf.

 

Jouw kachel moet gewoon identiek zoals iedere andere 2700/4 presteren. Als dat niet zo is, dan scheelt er wat met de installatie van de kachel.

 

Gelieve er wel rekening mee te houden dat bij sommige speksteenkachels isolatiedekens in de buitenwand geplaatst werden. Misschien is dat bij jou het geval? Met dergelijke isolatiedekens blijft de kachel langer “warm” maar het gemiddelde vermogen wordt daardoor lager. Dan krijg je een kachel die niet meer 3 kW maar misschien slechts 2 kW of nog minder kan  leveren.

Hilleke schreef: “Die kachel kost geld genoeg om eventueel een advokaat in schakelen.inlichtingen wat je kan doen kost 50 euro.Niet Blijven sukkelen zou ik zeggen.”

 

Tenzij er duidelijk aantoonbare fouten zijn gebeurd, vrees ik dat een rechtszaak verloren moeite is. Zelfs de grootste standaard Tulikivi kachels kunnen niet meer leveren dan 3 kW gemiddeld. Dat is ook (onrechtstreeks) uit de documentatie van Tulikivi op te maken. Uiteindelijk zal Dutry/Tulikivi zich daarachter kunnen verschuilen.

 

3 kW is relatief weinig en voor veel situaties gewoon ontoereikend.

Martin,

Je hout dat je erin steekt, die energie komt er toch uit ? Die energie moet toch ergens naartoe ? ofwel door je schouw, ofwel in de kachel...

Ik zie dat je en ijzeren buis hebt boven je kachel, vermoedelijk niet-geïsoleerd. Je kan je afgastemp meten van je kachel met een IR thermometer aangezien de buis geverfd is... zit deze boven de 200°C zit je rendement zeker onder de 80%. (ik heb een IR-thermometer, als je wil mag je de mijne lenen mocht je dat niet hebben)

Zit je met zwarte rook wanneer de kachel op verbrandingstemperatuur is, dan heb je te weinig luchttoevoer... dat gat dat 10cm is en dat 15 cm zou moeten zijn zou wel eens de oorzaak kunnen zijn... het verschil in oppervlakte is meer dan factor 2 !!! Wie heeft dat gat gemaakt ? is er daar geen fout gebeurd ? kan je kruipkelder genoeg lucht aanvoeren ?

 

Je zou ook eens het equivalent aan elektrische kachels kunnen zetten in je huis dat gelijk is aan het vermogen van je kachel (=3kw) en dan kijken of het lukt om het huis op temperatuur te houden... lukt dat dat haalt je kachel niet de beloofde vermogens.

 

groeten,

 

Nayy

Martin,

Vergelijk het eens met een open vuur.  Dicht bij het vuur is het warm genoeg, en omdat er geen isolatie is rondomzal je een koude rug hebben en dicht ij het vuur moeten zitten.  En dat is mischien hetgeen dat Dutry u probeert wijs te maken, een combinatie van een te grote ruimte en onvoldoende geisoleerd zorgen ervoor dat het binnen niet warm wordt.  Dat de kachel niet warm wordt kan daar niet aan te wijten zijn.  Mogelijk is het dat uw rookgassen niet de juiste weg volgen en rechtstreks de schouw ingaan, daarom zoals al eerder gezegd meet eens de schouwtemperatuur.   Heb zelf een finoven en de rookgassen zijn net geen 100°C juist boven de kachel.

 

Voor de prijs van die aanpassingserken kan je al een finoven bouwen.

De schouw boven op de kachel is geisoleerd,daarmee dat de buis zo dik is,en op de bovenverdieping is het een dubbelwandige inox schouw.Ik heb deze al eens gemeten met mijn infarood meterke,maar omdat de inox buis een spiegel reflex is klop deze met meting niet.

Mr Dutry was verleden jaar bij mij thuis geweest,en zij dat ik vlot 90° zou moeten halen met 15 kg hout als de kachel nog 38° stond,Ik dus 15kg hout klaargelegt en na die 15 kg had de kachelwand aan de zijkant 50°.Maar hij pakte zijn meterke en richte deze 2cm boven het deurtje van de brandkamer,en daar was de kachel inderdaad 90°.en voor hem was het in orde...Bullschit !!!

Een advokaat nemen heb ik al willen doen,maar ik moet eerst op papier kunnen aantonen dat er iets mis mee is.en een experte vinden is ook niet gemakkelijk !

Ik ga er nu van uit dat de kachel in orde is na fransis zijn bezoekje,maar ik denk dat de nieuwe generatie 2010  met de nieuwe normen zijn gebouwd veel slechter zijn dan de oudere modellen die volledig in speksteen waren.Nu zit er al veel andere stenen in die hetzelfde materiaal hebben als de vuurstenen.

Diegene die ik zien branden heb waren de oudere modellen(volledig in speksteen)en die hebben ook maar 2 kanalen ..1 lings en 1 rechts.

De ttu 2700/4 die ik heb staan hebben er 4..2 lings en 2 rechts..zou beter moeten zijn,maar ik heb er mijn twijfels over !!.

Als er iemand is,die vind dat ik verkeerd stook,mag het mij komen voordoen bij een pintje of een koffie met een hapje..lol.

Altijd welkom hier .

 

Martin,

die inox boven, als dat niet zichtbaar is kan op een deeltje van de inox buis (hittebestendige) verf aanbrengen, dan kan je wel meten met je IR thermometer...

 

groeten,

 

Nayy

De nieuwe generatie Tulikivi kachels vanaf 2010,zo hebben ze mij gezegt,zijn beter geisoleerd en houden langer de warmte in de kachel zodat deze minder snel afkoelt.

het zou dus normaal zijn dat ik meer hout,en langer moet stoken om de kachel op T° te krijgen.

Deze uitleg heb ik eens gekregen van een nederlandse TTU verkoper.

Mijn kachel staat na het stoken op 70°...12 uren nadien op 55° en 24 uren nadien nog op 38°

De uitleg van de nieuwe generatie kachels klopt wel maar dan zou je een 70 °C moeten hebben na 22 kg hout en niet na 30 kg... Bij mijn kachel ( geen isolatie maar wel een grote luchtspouw ) heb ik ongeveer zelfde resultaten maar dan wel na 15 kg hout  ( 2300 kg )... Als je 2 maal daags een 20 kg stookt ( bij uw model ) zou je wel zeker de 90 °C moeten halen .... Bij mij zijn deregelijke kachelwandtemperaturen echter meestal niet nodig en is de 70 - 75 °C met 1 maal stoken voldoende bij niet al te extreme min temperaturen. Dat de kachels van de nieuwe generatie trager afkoelen bezie ik ook als een groot + punt, maar je woning moet dan natuurlijk wel voldoende geïsoleerd zijn.  

De TTU 2700/4 oude generatie die ik heb zien branden 110° had na 12u nog 75° en na 24 uur nog 40°.

Dat is dus wel een flinke afkoeling,Daarna terug 20kg hout stoken om de kachel terug tot 110° te behalen.

Deze kachel stond in een niet geisoleerde huis met alle binnendeuren open.

Dan gaat mijn voorkeur uit naar een oudere generatie kachel,en lijkt mij een kachel die trager afkoeld,maar niet deze hoge T° kan behalen geen + punt

Voor uw situatie zou dit idd beter zijn ... is het voor u ook geen optie om 2 maal daags 15 a 20 kg te stoken ipv 1 maal 30 kg ? Dit zal toch ook een serieuze verhoging van het afgiftevermogen betekenen. Als je het zo doet dan staat je kachelwandtemperatuur steeds tussen de 50 en 100 °C ....

Laat mijn uitleg om 2x daags te stoken zeeer raar zijn !!

Als ik van koude start de kachel begin te stoken heb ik 30kg hout nodig om deze tot 70° te kunnen behalen.

Als ik 12 uren later als de kachel nog op 50-55° staat heb ik weer 25kg nodig om die 70° te kunnen behalen.

Het lijkt mij of dat de kachel verzadigd is bij die 70°.

Mijn leverancier zegt mij dat ik best 2x40kg hout moet stoken per dag.

kan je nagaan hoeveel M³ hout ik dan nodig heb in de winter?.moet zo gaan nog investeren in grond om mijn hout te bergen..+ telkens de aankoop van het hout !

Is misschien beter nu ik al de mogelijke warmteverliezen heb aangepakt,de kachel buiten werking zet,en terug stook op mazoet + de airco..denk dat deze oplossing goedkoper zal zijn..wie weet !!

Ja wadde .... als je het mij vraagt zit er echt iets serieus mis met die kachel van jouw .... echt bizar allemaal. Dit is echt een triestige zaak ...  

Enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de tegenstroomkanalen niet of niet tegoei zijn aangesloten en dat de rookgassen rechtstreeks omhoog je schouw in verdwijnen ... Zoals reeds gezegd, even je rookgastemp. proberen te meten ( of te laten meten ). Desnoods gatje boren in de schouwbuis boven de kachel en met metertje wat ze ook gebruiken bij de afstelling van mazoutketels. Dergelijke meting door bevoegd persoon is wel een geldend bewijs bij eventuele rechtzaak.

Martin62 schreef:  “Mijn leverancier zegt mij dat ik best 2x40kg hout moet stoken per dag”

 

 Martin’s trieste ervaringen gecombineerd met de compleet absurde uitspraken van zijn Tulikivi dealer wijzen duidelijk op een bijzonder slecht rendement van zijn speksteenkachel.

 

Ik begin rookgastemperaturen van 400 à 500 graden Celcius te vermoeden en een kachelrendement van 20 à 30 %.

Ik heb een meting gedaan op de bovenverdieping met mijn ifrarood meterke

Dit gemeten op de begane grond op dubbelwandige inoxbuis en meet daar 50° dit zal +- 1 meter boven de kachel zijn.

Als ik 2 meter verder naar boven meet is het 45°.

Ik zou de rookgassen willen meten,maar dan had ik graag geweten waar ik best een gaatje moet boren.

zojuist opnieuw een vulling gedaan en de t° gaan direkt naar de 60° en 2 meter verder 55° op dezelfde plaatsen gemeten

60 graden aan de buitenkant van een dubbelwandige geïsoleerde inoxbuis???

 

Aangezien dit een geïsoleerde buis is, is een meting van de temperatuur aan de buitenkant nooit echt correct. aangezien deze zo snel stijgt bij een vulling zal de rookgastemp. echter wel hoog zijn. Gaatje boor je best zo dicht mogelijk bij de kachel .... best is in de zwarte buis in je living ( desnoods aan de achterkant ) ..... anders zo laag mogelijk tegen de vloer op je verdieping ....  

Inderdaad, zoals Bramcup zegt, zo dicht mogelijk bij de kachel een gaatje boren en dan binnenin de schoorsteenbuis de ware temperatuur van de rookgassen meten.

 

Een gaatje met diameter van 2 à 3 mm is al voldoende om er een eenvoudige thermokoppel doorheen te krijgen.

Martin62

ze proberen je een neus te draaien denk ik.

De opwarming van de kachel zelf d.m.v. één stookbeurt is niet afhankelijk van de isolatie van je huis. 
Je huis warm houden door 1 stookbeurt (per dag) is wél afhankelijk van de isolatie van  je huis (en dimensionering van je kachel).

heb sinds dit jaar een finoven en ben er tot heden zeer tevreden van.  Gelijkvloers staat er 75m² open, trap in living naar overloop, daar tussengordijn weg gedaan.  Overloop + 2 kamers + badkamer op 21° en 2° verdieping nog 20° (oude zolder, nu 18cm isolatie, zo'n 40m²).

Binnenkort komen er nog 2 rolluiken op een groot schuifraam en een venster (beide Noordkant) en kurkenvloer in de zitplaats. 

Huidige temperaturen door max. 1x per dag te stoken en geen volle bak (FO32).

Laat de winter maar komen !  Stom dat ik dit niet eerder heb ontdekt.

Moet er eens aan denken om de foto's te posten, vergeet dat elke keer.

 

Met de beperkte ervaring die ik nu heb en de uitleg van Martin denk ik ook dat er iets mis is met de werking.  Rookgasmeting zal dit bevestigen (of juist niet).  Maar dan blijft de vraag: van waar komt dat slecht rendement dan.  Moet bijna een continu open bypass zijn. 

Kan je via de stookkamer omhoog kijken (of met camera) tot in de top van de hals om te zien welke verbindingen er zijn?

Vanmorgen op de eerste verdieping(zo dicht mogelijk tegen de grond) een gaatje geboord,en de kachel aangemaakt,en deze keer met houtbriketten.4,8KW/kg

Beginnen te stoken met alles open,hiermee wil ik zeggen...de schuif van de aslade open en de hendel boven de asschuif die dient om de rooster open te zetten,ook open!

Terwijl de brandkamer een volle vuurzee had,heb ik 283° gemeten in het rookkanaal.

Na een 30min een 2de vulling gedaan,daarna de as schuif en de hendel van de rooster dicht en toen had ik 215°.

Als ik de schuif van de aslade terug openzet,en de hendel van de rooster dicht laat staan,meet ik terug 280°

Als de vuurzee verdwijnd meet ik nog 170°

De kachel stond nog op 40° dat ik begon te stoken,na 10kg briketten en 15kg droog eik en beuk staat de kachel terug op 70°.

graag jullie meningen aub !!

Rookgas temp. is aan de hoge kant maar ik had hoger verwacht. Heb er ook eens een plattegrond afbeelding van je kachel bijgenomen en deze heeft precies ook tegenstroomkanalen aan de achterkant ? Klopt dit ? Indien dit het geval is is het wel geen goeie zaak dat de kachel tegen de buitenmuur staat aangezien deze achterkant dan ook een behoorlijke warmteafgifte heeft ( meestal zijn er geen tegenstroomkanalen in de achterkant en is dit geïsoleerd waardoor de warmte naar de zijkanten en de voorkant moet. van 40 tot 70 met 25 kg hout valt mee. Probeer volgende keer ook eens met enkel 25 kg briketten.

 

Martin62 schreef:  “...graag jullie meningen aub !!”

 

De meting van de rookgastemperatuur dient onmiddelijk na de kachel te gebeuren. Ik vermoed verder dat je (zoals ik voorstelde) een thermokoppel gebruikt hebt? Een thermokoppel verliest door straling energie naar zijn omgeving. De ware temperatuur van de rookgassen dient daardoor naar boven bijgesteld worden.

 

Ik heb een aantal berekeningen gemaakt met jouw gegevens en kom uit op een rendement van ongeveer 40% indien er een perfecte verbranding zou plaatsvinden. Om allerlei redenen is dat in jouw kachel zeker niet zo.

 

Rekening houdend met een lager verbrandingsrendement van, laten we veronderstellen, 90% zou het rendement dan uiteindelijk 90% x 40% = 36% worden.

 

Hierbij is nog geen rekening gehouden met de doorstroomverliezen van je kachel die van die 36% moeten afgetrokken worden. Uiteindelijk belanden we dus bij een realistisch gemiddeld rendement van ergens tussen de 20 en 30 percent, zoals ik hierboven “voorspeld” had.

 

In theorie zou, na de verbranding van die 25 kg hout, je kachel gemiddeld minstens 160 graden in temperatuur kunnen stijgen. Jij meet slechts een stijging van 30 graden.

 

Dirk,

Mooie woorden voor iemand zoals ik die er de ballen niet van snapt,.Of dat meterke een thermokoppel is weet ik ook niet.

Ik heb dit apparaatje meegekregen van mijn werk.Het is een digitaal aparaatje met een kabeltje en aan het uiteinde een stangetje dat je in het rookafvoer moet plaatsen.De meting heb ik gedaan direkt na het aanmaken van de kachel als de vlam er goed inzat.

Ook tijdens,maar dat kan je lezen bovenaan.

1 uur na het stoken heb ik opnieuw nog eens een meting gedaan..95°(in de schouw)

Nu meet ik nog 85°.

Van die 160° kan ik alleen dromen !!

wat kan ik nog uittesten?? en hoe kan ik nagaan of mijn kachel niet in orde is?iemand die van mijn streek is,die mijn kachel wil komen uittesten??

Vrij duidelijk, veel te hoge temperaturen in de schouw, mogelijks zoals ik al eerder aanhaalde dat de rookgassen rechtstreeks de schouw in gaan, heb zelf een finoven, is hetzelfde principe als speksteen, en haal nog geen 100° in de schouw.  Dus nogmaals stel dat us verbranding perfect is, je bent aan het stoken voor de vogeltjes.  Ze zijn toch niet vergeten een bypassklep te installeren?

Charly99,

 

Voor zover ik het weet, hebben de standaard speksteenkachels van Tulikivi geen bypass. Dus ook geen bypassklep nodig.

 

 

 

 

Idd geen bypassklep bij speksteenkachels .... rookgastemperaturen tot 200 °C zijn normaal te noemen bij tulikivi kachels. Als kachel "koud" is zijn deze lager maar naarmate de steen verzadigd geraakt stijgen ook de temperaturen in de schouw. Op de aslade staan normaalgezien de "proefstook" resultaten : max. hoeveelheid hout per stookbeurt, rendement, energieinhoud na stookbeurt, rookgastemperatuur en snelheid van afkoeling/vermogenvermindering ( % in de tijd ) ...

Martin62 schreef:  “1 uur na het stoken heb ik opnieuw nog eens een meting gedaan...95°(in de schouw) Nu meet ik nog 85°.”

 

Sluit de schoorsteenklep goed af ? Wanneer een massieve kachel na de stookbeurt niet volledig afgesloten wordt van de schoorsteen dan zal, dus ook na de stookbeurt, een luchtstroom doorheen de kachel en de schoorsteen in stand gehouden worden. De warmte die in de kachel opgeslagen zit kan gemakkelijk het klokje rond voor de nodige drukverschillen zorgen. Afhankelijk van het debiet van die luchtstroom doorheen de kachel en de schoorsteen zal veel tot erg veel warmte verloren gaan.

 

Martin62 schreef:  “Dirk, mooie woorden voor iemand zoals ik die er de ballen niet van snapt”

 

Jijzelf hoeft het allemaal niet te begrijpen, Martin. Tulilivi/Dutry/leveranciers zullen zeer zeker wel snappen wat ik schrijf . En als zij het daarmee niet eens zijn, laat hen dan maar op dit forum weerwoord bieden.

 

Jouw situatie (en je bent daarin echt niet alleen) is pure antireclame voor Tulikivi. Jou treft geen schuld, laat Tulikivi jouw probleem maar oplossen. Jij hebt alle recht op een kachel die presteert zoals beschreven wordt in hun brochures.

Beste stokers,

is er iemand bereid/of weet iemand die bij mijn kachel een warmte wisselaar wil monteren?

Ik ken van het systeem niets,maar ik wil de warmte van de achterkant van de kachel benutten als dat gaat !

Hallo iedereen,

Sinds 2 weken hebben we een TU 2200/91  (ca 1800kg voor 65m) van de firma Ballet uit Kermt. Super tevreden over de plaatsing en de uitleg. De reden van mijn registratie is voornamelijk omdat ik hier iedereen oprecht wil bedanken voor zijn bijdrage. Na wat opzoekwerk over een alternatief voor onze CV op mazout kwam ik afgelopen zomer uit op dit forum. Na alles gelezen te hebben zijn we bij Ballet gaan kijken voor een speksteenkachel (op een mooie augustusdag met 30 graden). Na het plaatsbezoek hebben we dus geopteerd voor bovenstaande kachel. De keuze voor speksteen hebben we dus volledig te danken aan de uitleg van Ulrik, Dirk, Rufus en alle anderen. Afgelopen zondag echt beginnen stoken en na de eerste kleine teleurstelling (mbt tot de opwarming) heb ik afgelopen week het forum dus grotendeels opnieuw gelezen. Daarna dus even goed doorgestookt (> dan de anbevolen kg) en met een geleende ir thermometer en eindelijk een héérlijk binnenklimaat bekomen...

De standaard regel van 1kg/100kg is, zeker in het begin, dus helemaal niet van toepassing!

Dus nogmaals iedereen bedankt voor z'n zeer leerrijke en informatieve bijdrage

Maarten

Hoi Martin,

 

Wil je een warmtewisselaar in je kachel laten inbouwen, of wil je een warmtewisselaar tussen de kachel en de muur plaatsen?

Heb je de temperatuur tussen de achterwand en de muur al eens gemeten?

 

Frank

 

Zie net ook wel dat de kachel nog maar 2 weken staat? deze heeft toch ook nog een tijdje moeten drogen en erna droogstoken .... en je gooit er nu reeds meer dan 20 kg hout in ..... doe maar rustig zou ik zeggen .... kalmpjesaan opbouwen .... als alles tegoei droog is warmt de kachel ook beter .... Als je te snel te hevig gaat kan je barstjes krijgen in de voegen/stenen.

 

 

Ben blij dat je tevreden bent met de kachel ... die regel van 1 kg hout per 100 kg speksteen is zeker niet bindend maar dit is een richtlijn om je kachel te stoken met het hoogste rendement ... als je boven deze hoeveelheden hout per stookbeurt gaat krijg je de ruimte/woning misschien wel warm maar dan stook je het laatste uur niet meer met een rendement van 80 % maar eerder 40 % of nog minder. Dirk kan je hier ongetwijfeld wel het één en ander over vertellen ;-) ... Het draait er niet zozeer om of je de woning wel kunt verwarmen maar om hoeveel energiehoudende materie je nodig hebt om tot dit resultaat te komen.

 

Als je 30 kg per dag stookt moet je ook niet verschieten als je het houtschuurtje moet bijvullen in de zomer ...

 

Is echter maar een bedenking, geniet van je kachel .... echt heerlijk als het buiten vriest en je knusjes bij de kachel kunt zitten.....  

Ulrich heeft in der tijd iets dergelijks gedaan bij zijn kachel .... misschien hem eens contacteren? Kan ik hieruit opmaken dat je ook tegenstroomkanalen aan de achterkant hebt ?

Aan Martin,

jammer dat je kachel niet goed werkt. Als ik jou was dan zou ik de dubbelwandige pijp die boven de kachel zit, dus in de woonkamer, vervangen door een enkelwandige pijp. Dan schaf je een ''woodsaver'' aan. Dat is een mechanische temperatuur meter met een magneetbevesitiging. Die zet je op de pijp, boven de kachel. Op deze manier kun je precies het verloop van je rookgastemp. meten tijdens het stoken. De meter geeft ook aan binnen welk bereik je het meest zuinig stookt. Dat is ong. tussen de 110 en 250 graden. Als je daar binnen blijft, dan weet je zeker dat de geproduceerde warmte niet onnodig naar buiten vliegt. Stijgt de temp. tijdens het stoken daarboven (zelf hou ik 200 graden aan), dan ga je minder hout per vulling stoken. Het tweede voordeel is dat door de enkelwandige pijp er meer directe warmte in de kamer komt.

 

Inderdaad. De kachel  heeft 4 dagen gedroogd en daarna tot vorige zondag moeten instoken. Volgens de plaatser mocht er daarna doorgestookt worden. Het lijkt me ook wel dat alles droog is na de instookperiode hoor.

En met 2 x 10kg krijg ik het echt niet warm helaas dus moet er ietsje meer op.

Waar is Ulrich???

Het is hier wel opmerkelijk rustiger dan een aantal jaren geleden... Heeft er niemand meer een speksteenkachel laten plaatsen?

Of zijn de anderen misschien terug overgeschakeld op gas/mazout? ;-)

Ik ben nu aan de derde winter begonnen en ik kan nog altijd géén enkel minpunt aanhalen ... superkontent .... gratis stoken ( met enig zoekwerk lukt dat wel ..... hout is inderdaad nog gratis te krijgen)

Speksteenkachel voor een aangname warmte in huis ( dag en nacht) Zonnepanelen op het dak voor gratis warmwater en elektriciteit ( méér nog ... ik krijg er nog geld voor)

 

De oliekraan staat hier volledig dicht ...... 

Diegene die het niet warm krijgt met een voldoende zware speksteenkachel .... ???? dat zegt niks over de kachel maar wel veel over het huis !!!!! Op voorwaarde dat de kachel goed in mekaar is gestoken .... en uitzonderingen bevestigen de regel .... zoals iemand op dit forum die met een voldoende zware kachel met véél stoken ..; zelfs de kachel niet warm krijgt ...; daar scheelt toch echt iets aan de konstruktie .... als ik zoveel hout in mijn kachel stook ...... dan weet ik echt niet hoe warm de steen zou worden ..... ik heb te doen met die brave man .... maar die verkoper was met mij nog niet klaar zeker weten .... !!!!

 

Ik kan enkel herhalen dat ik zééééér tevreden ben en alle verwachtingen werden en worden nog steeds ingelost .... wij willen ons stoofke voor géén geld van de wereld nog missen .... 

 

Ik stook mijn kachel nu op +/- 90° en de keuken en de living steeds ( dag en nacht gemiddeld op +/- 21°à22°)méér moet dat voor ons niet zijn .... 

Voor de aanstaande kopers die nog twijfelen .... gewoon doen !!!! Voor die enkelingen die niet tevreden zijn ..... probeer uit te zoeken wat er werkelijk scheelt ..; véél succes !!!  

Ik ben nu aan de derde winter begonnen en ik kan nog altijd géén enkel minpunt aanhalen ... superkontent .... gratis stoken ( met enig zoekwerk lukt dat wel ..... hout is inderdaad nog gratis te krijgen)

Speksteenkachel voor een aangname warmte in huis ( dag en nacht) Zonnepanelen op het dak voor gratis warmwater en elektriciteit ( méér nog ... ik krijg er nog geld voor)

 

De oliekraan staat hier volledig dicht ...... 

Diegene die het niet warm krijgt met een voldoende zware speksteenkachel .... ???? dat zegt niks over de kachel maar wel veel over het huis !!!!! Op voorwaarde dat de kachel goed in mekaar is gestoken .... en uitzonderingen bevestigen de regel .... zoals iemand op dit forum die met een voldoende zware kachel met véél stoken ..; zelfs de kachel niet warm krijgt ...; daar scheelt toch echt iets aan de konstruktie .... als ik zoveel hout in mijn kachel stook ...... dan weet ik echt niet hoe warm de steen zou worden ..... ik heb te doen met die brave man .... maar die verkoper was met mij nog niet klaar zeker weten .... !!!!

 

Ik kan enkel herhalen dat ik zééééér tevreden ben en alle verwachtingen werden en worden nog steeds ingelost .... wij willen ons stoofke voor géén geld van de wereld nog missen .... 

 

Ik stook mijn kachel nu op +/- 90° en de keuken en de living steeds ( dag en nacht gemiddeld op +/- 21°à22°)méér moet dat voor ons niet zijn .... 

Voor de aanstaande kopers die nog twijfelen .... gewoon doen !!!! Voor die enkelingen die niet tevreden zijn ..... probeer uit te zoeken wat er werkelijk scheelt ..; véél succes !!!  

Ik kan dit alleen maar beamen, ben reeds 4 jaar in het bezit van een PhataC. Ik heb 2 zonen die in een rolstoel zitten, en sinds de speksteenkachel er is, hebben die  2 geen problemen meer met koude voeten en benen. Voorheen met de CV was het altijd ongeveer 24°C en hadden die nog last van koude voeten en benen. Alleen voor dit, wil ik de kachel niet meer kwijt. De gezellige stralingswarmte kan, voor mij, niet meer weg. Ik heb mijn kachel ook van Ballet, ben daar uiterst tevreden over, en ik heb vorge week een pelletrooster besteld. Ben benieuwd hoe dat zal mee- of tegenvallen?

Groetjes 

Patrick