Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

Reacties

Als we deze verhitte discussies nu eens zouden kunnen omzetten naar warmte, 't zou veel huizen van energie kunnen voorzien. :-)

@Orbea, Lothar,

1)      Zit er isolatiemateriaal in de buitenmantel van jullie kachel? Isolatie vermindert het vermogen van de kachel. 2)      Hebben jullie een schoorsteenklep, sluit die wel goed af en gebruiken jullie die zoals het moet? Bij een niet volledig gesloten schoorsteenklep blijft een speksteenkachel, ook na de stookbeurt, grote hoeveelheden warmte naar buiten pompen.   @MaiaVanManwe, Verbrandingsrendement is iets anders dan kachelrendement. Een kachel kan een uitstekend verbrandingsrendement hebben en toch ook een zeer slecht kachelrendement.

Ja Dirk.

Mee eens.

Maar kan een kachel ook een goed verbrandingsrendement hebben , een goed kachelrendement en toch een (snellere) warmte afgifte door een (dunnere) mantel  Of een relatief groter buitenoppervlak ?

Of is de afgifte per tijdseenheid (uur)werkelijk rechtevenredig met het gewicht zoals ik uit sommige reacties opmaak ?

 

G

MaiaVanManwe schreef: "Of is de afgifte per tijdseenheid (uur)werkelijk rechtevenredig met het gewicht zoals ik uit sommige reacties opmaak ?"

 

http://ecobouwers.be/forum/post/speksteenkachels-tulikivi-nunnauuni-0?page=20#comment-77611

:-) Ok Klaar en duidelijk.

Dezelfde gedachte.

Ik moet toegeven dat ik het hele topic nooit heb doorgelezen.

G

Dirk ,

Boven mijn terugstroomplaat is er isolatie dit weet ik. Maar of er isolatie in de buitenmantel zit , dat weet ik niet.

Kun je dat zien?

Dirk de aansluiting van kachel naar de schoorsteen is onderaan. Daar is een schoorsteenklep bedoel je deze.

Na het stoken sluit ik deze af.

Mijn procedure voor het stoken : aslade deur open en klep boven de deur zet ik open. Deze klep moet ik van me wegduwen. Schoorsteenklep zet ik ook open dus horizontaal. Dan maak ik het vuur aan en zet vervolgens na een tijdje aslade deur dicht maar zet de schuif van de aslade deur open.

Wanneer ik gedaan heb met stoken. Gaan schuif asla deur dicht , klep boven deur trek ik naar me toe en de schoorsteenklep komt vertikaal te staan. Dus dicht.

 

Dirk is dat toch juist wat ik doe?

Bedankt al voor je informatie.

Beste Allemaal op dit forum,

Ik heb op dit forum reeds eerder bericht over de donkere rook uit mijn schoorsteen (TU 2200). Welke brandstof ik

ook gebruik, de rook blijft donker. Mijns inziens is dit een tekort aan zuurstof. Ik heb de foto's van al mijn

bevindingen aan mijn leverancier gestuurd en tot mijn grote verbazing antwoordde deze dat deze rook normaal is

en dat ik goed bezig ben. Wat een teleurstelling.

Ik had een vrijwel nieuwe kachel van Reny( de dynamic) en deze leverde een mooi condens pluimpje en had een

veel mooier zicht op het vuur. Maar ja, ik wilde een accumulerende kachel vanwege de energie opslag en zijn

ongeëvenaarde verbrandingstechnologie en vooral dit laatste is dus niet waar (door de verkoper bevestigd). Met

laatste generatie kachels van andere fabrikanten kun je wel hout verbranden zonder die nare stinkende rook uit

je schoorsteen. 

Groeten,

 

Piet

 

 

@Orbea, 1)      Ik weet niet of je ergens kunt zien of er isolatie in de buitenmantel zit. Je zou aan de verdeler, die je kachel geplaatst heeft, kunnen vragen of daar isolatie tussen zit. De isolatie vantussen de wanden halen is echter bijna onbegonnen werk. Daarvoor moet je de kachel eigenlijk afbreken en terug opbouwen. De isolatie bovenaan weghalen is, denk ik, wel vrij makkelijk te doen. Bij voorkeur in samenspraak met de verdeler.   2)      Die klep onderaan zal de schoorsteenklep zijn. Probeer via de veegluikjes misschien eens na te gaan of die wel voldoende afsluit.   3)      Probeer ook eens op die plaats de rookgastemperaturen te meten. Dan heb je een bijkomende aanwijzing voor eventueel te grote schoorsteenverliezen.   4)      Stook je volgens de zogenaamde “omgekeerde” methode? Hoeveel kilogram hout stook je per keer en hoe lang duurt dan zo’n stookbeurt? Is wat boven uit de schoorsteen komt kleurloos?

 

@Piet1968, Met wat oefening moet het zeker mogelijk zijn om die rook kleurloos te krijgen. Die donkere rook duidt inderdaad op te weinig verbrandingslucht (of relatief te veel brandstof of te sterke trek). Je moet vooral lucht boven en niet onder de brandstof toelaten. Eventueel daartoe de kacheldeur op een kier laten tijdens het stoken.   Stook je volgens de zogenaamde "omgekeerde" methode?

Dirk een schoorsteenklep mag toch maar voor 90% sluiten. (toch in België)

 

En wat het omgekeerd stoken betreft, mij valt het op dat vele stokers met speksteen dit niet toepassen. (maar wel de methode van kleine hoeveelheden na elkaar te stoken) Ikzelf ben ook voorstander van omgekeerd stoken.

 Beste Dirk,

Ik stook volgens de omgekeerde methode. 

Op het moment is het natuurlijk donker zodat ik de rookkleur niet kan beoordelen maar ik heb het deurtje wat

opengedaan en hierbij gemerkt dat vanuit de sleuven aan de zijkant meer lucht word ingeblazen. Wanneer ik het

deurtje geheel openzet is dit inblazen zo sterk dan de vlammen niet meer boven de sleuven uitkomen.

Ik begrijp alleen niet dat een te sterke trek ook zwarte rook kan opleveren. Kan je hierin wat specifieker zijn.

Meer trek betekent toch meer verbrandingslucht. Ik heb een RVS dubbelwandig geisoleerde pijp van een

meter of 8 hoog.

 

Groet,

 

Piet

 

Beste Piet,

de zwarte rook komt in uw geval voort door teveel hout te willen verbranden ineens,ik heb namelijk de 2200 /4h staan,en ook ik maakte die fout.Die kachel krijgt namelijk maar een zuurstoftoevoor voor max 4 kg hout,dus van de moment dat je er meer dan 4 kilo ineens instopt,krijg je zwarte rook ook al zet je alles open van deuren die deze kachel heeft.Probeer maar eens en je zal zien dat het klopt,de plaatser van mijn kachel is naar finland gaan zien en kreeg daar te horen dat dit de meest voorkomende fout was die mensen maakten tijdens het stoken,in de vuurhaard kan namelijk veel hout ineens,en dat geeft een vertekend beeld van de hoeveelheid dat je er instopt.

hopelijk heeft u hier wat aan.

mvg marc.

 

@Piet1968, Door te sterke trek is er inderdaad kans op veel te veel verbrandingslucht. Dit hoeft echter niet noodzakelijk het geval bij jou te zijn. Wanneer te grote trek echter wel te veel invloed kan uitoefenen dan krijgt men extra afkoeling en soms veel te hoge rookgassnelheden in de kachel, waardoor de brandbare stoffen niet verbrand geraken.   Nog een filmpje van Tulikivi met de door hen aanbevolen stookwijze:  http://www.youtube.com/watch?v=gMnoEax0lbU

@marc44

Volgens mij is de oppervlakte van het te verbranden hout belangrijk. Als je dikker hout stookt kun je er volgens mij meer kg's in de kachel leggen. Voorbeeld: Als 8 kg dik hout evenveel oppervlakte heeft als 4 kg dun hout, zal het even fel branden, en dus even veel zuurstof verbruiken. De eerste vulling voor mijn kachel is meestal 8 à 10 kg, daarna vul ik indien nodig nog 1 of 2 keer bij met een kleinere hoeveelheid. De eerste vulling maak ik aan de bovenkant aan zodat het vuur rustig begint en daarna steeds feller wordt. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je niet meer dan 1 kg hout per 100 kg kachelgewicht stookt.

Als ik het mis heb hoor ik het graag.

Hallo Ad,

Wat bedoel je juist met dikker hout?Mijn leverancier van de kachel rade mij altijd aan om hout te nemen met een max dikte van een pols van een volwassen man zo'n 7à8 cm dacht ik.Nu ik kijk er echt niet zo nauw naar,maar het valt mij toch op dat de schouw meer rookt als ik ga overdrijven met teveel kg in te steken,ik persoonlijk vind 10 kg er toch over,beter is toch onder de 8 kg te blijven en ik moet je wel bijtreden dat het beste is om omgekeerd te stoken,dat zal zeker een veel betere verbranding hebben (lees milieuvriendelijker).In de handleiding van Tull..v. staat wel duidelijk vemeld dat als er gevuld wordt of bijgevuld je niet hoger mag gaan dan de helft van de verbrandingskamer,tussen fijn hout en dik hout zal dat natuurlijk een groot gewichtsverschil geven,maar het is aan ons stokers om daar een beetje op te letten,trouwens zal het iets fijnere hout het rendement van de kachel aanzienelijk verhogen waardoor je houtverbruik drastisch zal dalen,omdat je veel sneller een veel hogere vuurzee verwekt,wat gemakkelijk te verklaren is,er kan veel gemakkelijker zuurstof door.

 

mvg marc

Bij ons totaal anders (finoven)

gisteren voor het eerst na 1maand nog eens aangedaan (omdat het niet eerder echt koud is geweest, behalve in november enkele dagen).

Gewoon +/-15 kg in 1 keer erin, grote blokken vanonder, middelmatige blokken in het midden en klein hout vanboven.

Dit heb ik 3 uur laten verbranden, dus geen hellevuur.

Omgekeerd stoken, dus de onderste balken waren pas echt aan het branden na +/-1 uur.

Heb mijn finoven van 1300 kg volledig warm gekregen met een koude start.

gisteren aangedaan om 12 uur vanmorgen om 9 uur was het nog altijd 20.5 ° (geen binnendeuren)

 

Dus je ziet dat je ook zonder hellevuur te stoken het warm kan krijgen.

 Beste Dirk en anderen op dit forum,

 

Het blijkt maar weer eens hoe belangrijk de brandstof is. Afgelopen zondag (mooi helder weer) heb ik de

kachel gestookt met mooi droog hout (eiken en ander hout).

De kachel heeft prachtig gebrand zonder rook (althans nauwelijks zichtbaar).

Ik heb het vermoeden dat in de briketten toch iets is meegemengd waardoor de zwarte rook ontstond.

Ik heb top down gestookt met boven dunne gedroogde takjes van een beukenboom. Hierdoor werd

brandkamer snel warm en hadden we erg snel een erg mooi vuur.

Alle forumleden bedankt voor meedenken en de antwoorden en ik blijf het forum graag volgen

Piet

 

 

 

@marc44

Met dikker hout bedoel ik beuken balken van 8x8x30 cm. Ik leg meestal 8 balken in de kachel. Ik zorg er wel voor dat er overal goed lucht tussen kan komen.

Ad,

 

dan ben je toch ook goed bezig,dat is welliswaar op het randje maar er niet over.

 

mvg marc

 

 Beste martin,

Heb een maand geleden een tulikivi 2200 T met bovenaansliuting besteld.

Word in juli geplaatst. Nu is mijn vraag aan iedereen op dit forum de volgende.

Mijn huis is 50 jaar oud heb wel overal dubbel glas en heb tussen de houten roostring 18cm rotswol geplaats.

Alles is hier gelijkvrloers met een totale opvlakte van 110m2.

De kachel komt wel tegen een binnemuur te staan en ook echt in het midde van het huis lengte breede .

Nu is mijn vraag  ga ik mijn woonkamer en keuken totoaal 44m2 kunnen opwarmen tot 22gr met deze kachel bij

vriesweer, of moet ik dan toch naar de TU2700?

Ook heb ik hier op het forum nog maar weinig gelezen over de plaats waar dekachel staat.

De verkoper die hier ter pleken heeft komen kijken zij dat de plaat waar ze komt te staan echt niet beter kan.

De muur achter de kachel komt uit in de kinderslaapkamer die men een deur verbonden id men de hoofdslaapkamer.

50cm naast de kachel hebben we een deur die uitkomt op de hal, is het dan misschien ook mogelijk om ook andere delen van het huis bij te verwarmen? Heb nog wel een nieuwe condensatieketel, dus bij stoken in de kamers kan altijd.

Graag vele reacties als het echt meot kan ik dan nog overstappen naar deTU2700

 

 

 

Hallo stokers,

 

't is zo stil hier, kan iedereen het warm genoeg krijgen met de speksteenkachel in deze vriestemperaturen. Deze morgen -20° op de thermometer in Crombach (Sankt Vith), binnen in de woonkamer was het 20°, een verschil van 40° en  de laatste dagen blijft het overdag tussen -5° en -10°.

 

Het is nu wel nodig dat er twee maal gestookt wordt, ik verbruik per dag met deze koude

+/- 30 kg palettenhout en sparrenhout om de kachel s'morgens en s'avonds aan te maken.

 

Onze speksteenkachel weegt 2800 kg en is in de muur ingebouwd, de andere zijde met bakoven geeft uit in een gang met rechtstreekse buitendeur, de gang met kleine keuken ernaast is wel moeilijker warm te krijgen.

 

Warme groeten,

Antoine

Hier in onze LEW te Denderleeuw geen probleem ! De finoven van Tigchelaar van 3.7 ton met warmtewisselaar wordt dagelijks 1 x gestookt met 6 à 8 kg populier ( verschil van 2kg komt doordat sommige houtblokken iets langer zijn). De ruimtetemperatuur bedraagt nu 23.4°C rond de bijna centraal gesitueerde kachel in de living/keuken van 80m2. De resterende opp. van 53m2 ( slaapkamers, tech. ruimte, berging, badkamer en mezanine) wordt ook verwarmd door de kachel. De SWW-temperatuur bedraagt nu 46.3°C en wordt binnen enkele uren ongeveer 48°C à 49°C ( gestookt rond 19u). De temperatuur in de meest afgelegen kamer bedraagt nu 21.5°C ( deur op 8m afstand van de kachel).

Doorgedreven isolatie, redelijke luchtdichtheid n50=3, balansventilatie, open- plan woning, zuidgerichte en compacte woning en het openen of sluiten van alle kamerdeuren ( temperatuurregelaars) samen met een correct geconcipieerde finoven maakt dit mogelijk. Tijdens deze weersomstandigheden zakt de temperatuur ongeveer 1 à 1.5°C per 24u. Wij zijn meer dan tevreden met dit ganzhaussysteem. Er is geen ander verwarmingssysteem voorhanden, wel een kleine wandverwarming van 6m2 in de living gekoppeld aan de kombi-boiler van 1000 liter die door de finoven wordt gevoed. Deze wandverwarming wordt alleen geactiveerd tijdens de tussenseizoenen met zonnewater en tijdens de vriesperiode wanneer er bezoekers aan tafel aanschuiven ( pure luxe). Er is een electrische weerstand voorzien in de kombi-boiler maar is niet aangesloten, is absoluut niet nodig!. Alle energie wordt opgewekt door de zon, hout en interne winsten. 

Mon

Het is hier inderdaad verschrikkelijk stil , dat ben ik niet gewoon bij deze koude temperaturen.

Thuis lukt het perfect om de open leefruimte te verwarmen .... elke avond 15 kg hout in de sonka en hopla lekker knus .... moet er wel bijvertellen dat ik bijverwarm met de kachel dus deze wordt niet gebruikt als enige verwarming ( was ook niet mijn bedoeling ). Thuis zorgt een vlvw voor een basistemperatuur in de leefruimte +- 18 °C ( aanvoertemp. water naar vlvw 25 °C ), de rest stook ik dan bij met de kachel ( ruimtetemp. altijd tussen 21 en 23 °C ). Als ik de vlvw afleg dan moet er 2 maal gestookt worden om de ruimtetemperatuur nog acceptabel te houden. Ik geef echter de voorkeur aan een comfortabele stenen vloer ( lopen altijd met sokken of bloodvoets rond )  en 1 maal stoken ´s avonds ( kan ook moeilijk anders met het werk, sta liever niet op om 4 h ´s ochtends ). 

 

  

 't ja wat wil je dat ik zeg ???

 

Ik zit in gemiddelde temperaturen van 23 tot 25 °C op de benedenverdieping en op de bovenverdieping met 18 tot 20 graden met één stookbeurt per dag van een 4 tal uur en dat allemaal met gratis hout wat kan een mens nog meer verlangen in een crisistijd waarbij de energieprijzen weer naar omhoog gaan nochtans waren er hier op het forum die zegden dat ik de mensen aanzette tot een te hoge investering als ik zei doe er maar een ton bij maar diegenen die een kachel kochten van een 1800 kg en geen LEW woning hebben halen het niet meer voor de volledige woning te verwarmen alleen met de speksteenkachel en kunnen bijstoken met stookolie of gas maar ik stook gratis en doe andere dingen met het uitgespaarde geld dat is de keerzijde van de medaiie 

 

Een dezer dagen komt er een potenciele koper van een speksteenkanchel een kijkje nemen bij mij  

 

ook de 31 zonnepanelen doen hun werk goed door het huidige vriesweer met de ganse dag zon laat de boel maar draaien ...

Beste Ulrik

Laat die potenciele koper dan ook eens langs mij thuis komen,dan kan hij ook eens een ander verhaal horen,want niet bij iedereen is een speksteenkachel een goudmijn he?

Hier ook lekker fris in de winter....

 

In de woonkamer is het goed te doen, 20-20,5 graden met 3,5 uur tot 4 uur stoken per dag.

Meer dan wel meer dan het maximale hout gewicht moet ik stoken, normaal mag ik 22 kg hout stoken.

Ik stook nu ongeveer 25-30 kg hout per avond, anders komt het niet boven de 19 graden.

Dus inderdaad het is niet overal geweldig...

 

Op de slaapkamer is het nu 14 graden evenals op de badkamer.

Nu ben ik wel aan het verbouwen en de badkamer komt op de begane grond en straks met vloerverwarming maar nu nog niet helaas.

 

Gelukkig bestaan er goede elektrische dekens voor in bed, onder de dekens is het heerlijk, dan maar diep onder de wol!

 

De spouwmuur moet nog gevuld worden en dat zal hopelijk wel wat schelen maargoed dit wist ik vantevoren.

Vensterbanken zitten er nu ook nog niet door de verbouwing, betere kozijnen aan het zetten en een gewone achterdeur ipv een grote schuifpui en dan hebben we nog een paar rolluikendie via de spouw lopen dus nee dat werkt allemaal niet mee....

 

Maargoed deze dingen zijn op te lossen en het wordt wel beter maar nu is het fris boven brrr.

 martin62

 

de bedoeling is een realistisch beeld te geven wat er mogelijk is met een speksteenkachel rekening houdend met de warmteverliezen en daarvan ook een berekening te maken indien hij over voldoende gegevens beschikt van de woning of tenminste een inschatting te maken van wat hij zou nodig hebben afhankelijk of hij daarmee alleen de leefruimte wil gaan verwarmen of de volledige woning zoals in mijn geval

 

de volledige woning met de speksteenkachel verwarmen was ook niet direct mijn bedoeling in der tijd maar omdat mijn woning voldoende geisoleerd was bleek tot mijn verbazing dat dit wel mogelijk was met de 3 tonner

 

had ik de kachel aangeschaft die men mij adviseerde van 1800 kg dan was dat alleen als bijverwarming van de leefruimte keuken en bereel wat ook mijn oorsronkelijke bedoeling was maar ik nam het zekere voor het onzekere en kocht een kachel van 3 ton en dacht beter te veel massa dan te weinig met als resultaat dat ik daardoor nu de volledige woning met de kachel kan verwarmen en als je daarbij ook nog kan beschikken over voldoende gratis hout is dat een van de beste investeringen die ik tot op heden gedaan heb en het was ook de bedoeling om zoveel mogelijk van stralingswarmte te kunnen genieten omdat ik reumapatient ben en ik wist van personen die een speksteenkachel hadden dat de constante stralingswarmte een grote invloed had op de gewrichten en deze invloed is zelfs een stuk groter dan ik voor mogelijk hield en werkt zelfs beter dan de medicatie die ik daarvoor neem dus ook dat is zeker meegenomen

 

sinds de speksteenkachel er staat voel ik mij dan ook stukken beter en heb ik veel minder last van de onstoken gewrichten en heb ik veeeeeel minder pijn ( dagelijks !!! ) en dat alleen al valt niet in euro 's uit te drukken en het verschil van bijna niet meer te kunnen gaan werken of gaan werken met een lichte pijn is een groot verschil en moet je zeker niet van convectiesystemen verwachten en alleen al daarom is een speksteenkachel meer dan zijn geld waard  vind ik

Frans ( snarfsnoom ) , ik zou nog even willen terugkomen op je bericht n° 3293 betreffende die luchttoevoer.

Ik ben ook wat aan het experimenteren gegaan met de luchttoevoer. Allicht heeft Ballet bij ons dezelfde fout gemaakt wat de buitenluchttoevoer betreft ... eigenlijk niet te snappen dat ze deze fouten maken en je hier als klant dan ook nog eens zelf moet achter komen en dit oplossen ... Begin me eigenlijk af te vragen of ze de werking van hun eigen kachel wel kennen ...

Probleem met die buitenluchtingang is eigenlijk dat hier normaalgezien een adaptor voor gebruikt moet worden zodat de lucht correct naar de regelbare verbrandingscassette wordt geleid. Wat de plaatsers daarentegen doen is deze adaptor niet gebruiken ( omdat dit hun allicht 100 euro extra kost op een bestelling van 10 000 euro ) maar gewoon een stuk bodemsteen van de kachel uitzagen ( daar waar je luchtinlaat uit de vloer komt ). Als deze uitlaat op de perfecte plaatst uitkomt en niet te groot is valt deze juist onder het afdekplaatje van je aslade waardoor onderstaand probleem zich allicht minder voordoet. Bij mij en waarschijnlijk ook bij Frans ( snarfsnoom ) kwam deze uitsparing niet overeen met de aslade waardoor er een kier zit van een 10 tal cm waarlangs verbrandingslucht altijd rechtstreeks naar het rooster wordt gevoerd ipv langs de luchtregeling die zorgt voor het wervelprincipe van deze nieuwe generatie kachels. Gevolg is een geweldig harde verbranding langs het rooster ( onderkant vuur ) waardoor de vlammen rechtstreeks op de kachelruit branden. Hierdoor wordt de toevoer ook zodanig groot dat je schouw niet kan volgen waardoor een minder goede verbranding en rendement.

Echt niet te snappen dat een kachelplaatser dergelijke fouten maakt. Ga hier zelf een dunnen vuurvaste plaat op monteren net onder en langs het assenbakje zodat de lucht enkel via de regeling kan gaan. Ga me er niet moe in maken om Ballet hierover te contacteren want dan krijg je toch alleen maar een uitleg van: je hout is niet droog genoeg, je stookt verkeerd, je schouwtrek is niet voldoende groot of ...... .

Kreeg de kachel wel warm ervoor maar met veel gezoek hoe en met welk hout stoken ( bij gebruikt van dik hout en eik valt het probleem nog mee ). Ook heb ik zeer veel warmte de schouw ingestuurd door deze verkeerd aangeblazen verbranding. Heb gisteren een test gedaan en verschil is verbluffend: minder hout, propere ruit, minder nerveus vuur. Het is nog maar een geluk dat ik zelf een extra elektrische klep in de toevoer voorzien heb ( bij de ruwbouw ) waardoor ik deze volledig kan afsluiten als de kachel uitgebrand is. Als dit niet het geval was dan zou er continu buitenlucht ( -10 °C nu ) door je kachel stromen aangezien deze niet langs de kachelregeling passeert en de schouwklep niet volledig afsluit.        

 

Ulrik schreef: “...had ik de kachel aangeschaft die men mij adviseerde van 1800 kg dan was dat alleen als bijverwarming van de leefruimte keuken en bereel wat ook mijn oorsronkelijke bedoeling was maar ik nam het zekere voor het onzekere en kocht een kachel van 3 ton en dacht beter te veel massa dan te weinig met als resultaat dat ik daardoor nu de volledige woning met de kachel kan verwarmen...”  Dit is, nogmaals, volslagen onzin. Toch blijft Ulrik dit, tegen beter weten in, uitkramen.   Zelfs de grootste standaard speksteenkachels van Tulikivi kunnen, volgens hun eigen documentatie, maximaal 3 kW afgeven. Dat vermogen is, weer volgens hun eigen documentatie, onafhankelijk van hun gewicht. Er zijn namelijk Tulikivi kachels met een gewicht van zo’n 1600 kg die ook 3 kW kunnen leveren. Het gewicht van een kachel bepaalt in de eerste plaats de hoeveelheid warmte die kan opgeslagen worden, niet het verwarmend vermogen!   Andere, zelfs veel lichtere kachels van andere merken kunnen makkelijk hetzelfde en grotere vermogens leveren, met een gelijk en zelfs hoger rendement.     Mensen die hun woonkamer/woning aangenaam willen kunnen verwarmen moeten alleen rekening houden met de werkelijke warmteverliezen van hun kamer/woning die zij willen verwarmen. Zijn die groter dan 3 kW dan is geen enkele standaard Tulikivi speksteenkachel in staat om het aangenaam warm te houden. De ervaringen van vele speksteenkachelbezitters tonen dit ten overvloede aan.

Helemaal mee eens Dirk,

Ik heb zojuist een stookbeurt gedaan: ca 4 uur en 25 kg hout. kamertemperatuur nu 17,9 graden. Kachel is 2250 kg. Dus dit is puur een gevolg van niet optimale isolatie. Voorlaatste stookbeurt was gistermorgen. Meestal stoken we momenteel 2x. Als ik vanavond weer stook dan klimt de temperatuur tot maximaal 19,5-20,1 graden.

 

 Hoi Pim,

Over welk model Tulikivi spreek jij ?

 

Zonnewoud

 Stan 4,

Ik ben ook benieuwd over welk model jij spreekt.

Dit kan leerzaam zijn ook voor andere personen die een bepaald model Tulikivi willen kopen.

Ik begreep bij de firm. Geerts dat men liever een model van de eerste generatie verkocht dan van de nieuwe generatie !

Wij hebben de tlu2000/2 met bakoven

Als je leest op duitstalige forums dat je om een volledige woning te verwarmen met een grundofen(= massakachel) een maximale warmtevraag van 25kwh/m2 (1 à 2 stookbeurten)  mag hebben dan heb je daarmee al een serieuze indicatie. Dan zeg ik nog niks over interne winsten, externe winsten, oppervlakte glas, verhouding glas/opp., transmissieverliezen,ventilatie winsten/verliezen, gevraagde binnentemperatuur, productie warm water, gebruikersgedrag etc... 

Mon     

 Beste Bramcup

 Had gij dan uw deksel van de aslade niet onder de aslade liggen , dit zou er moeten voor zorgen dat er geen lucht onder de  aslade rechtsteeks naar het rooster stroomt. Heb dit ook voor gehad het eerste jaar dat ik stookte. Momenteel neemt de tuli  lucht via de woonkamer,heb de buitenlucht afgesloten. Ik vind dat de tuli beter brand met binnenlucht. sinds de jaarwisseling    stook ik ook met het hout rechtop, geeft geen probleem voor de wervelverbranding, Ik zie het ook mooi branden terhoogte van  de sleuf tussen de haardstenen. Heb sindsdien maar één keer het raam zuiver moeten maken. Heel belangrijk, deze  stookwijze warmt de tuli sneller op en verbruikt minder hout. Alleen moet je het hout er voorzichtig inzetten om de haardstenen  niet stuk te maken. De schouw rookt nog wel altijd bij elke hout vulling maar dit is maar eventjes ,en de rook is veel minder  zwart. Als ik paletten stook rookt het nog altijd zwart. 

 Groeten Frans.

Het deksel zit wel onder de aslade maar de luchttoevoer zit niet recht in het midden, dus dit deksel overlapt het toevoergat niet volledig .... Heb de volledige opening ( incl. het deel onder de aslade ) afgedekt met een dunne vuurvaste plaat ( hierop staat dan het deksel en de aslade. Wat een verschil seg ! veel aangenamer stoken en vuur, minder houtverbruik voor zelfde warmte, ruit blijft zo goed als volledig helder ( enkel 2 vage vegen van de bovenhoeken naar beneden ), hoef geen strategische houtblok meer te leggen, schoorsteen rookt niet ( ervoor rookte de schoorsteen bij mij ook wel niet ) ...

Heb er ook wel al aan gedacht om heel het buitenluchtgebeuren af te sluiten en de gleuf voor binnenlucht open te maken maar verkies eigenlijk toch de " gesloten " werking ... ga het nu zo eens verder uittesten en zorgen voor kleiner gekliefd hout voor volgend jaar, die dikkere stukken hout zijn nu eerder een nadeel dan een voordeel ;-)

 

Volgens plaatser was het allemaal geen probleem dat het gat niet center stond ?? Heb hem er wel achter gevraagd voor hij begon te metsen en hem zelfs gevraagd om de kachel meer naar links te verplaatsen moest dit voor een probleem zorgen... Antwoord: ik leid de lucht wel om ??? maar bon, het is nu ook opgelost.

 Hoi Bramcup

 Ik denk, als je het hout wat kleinermaakt en je stookt rechtop ,dan ga je nog meer versteld staan van het resultaat.

 Als je wilt kun je eens komen kijken bij mij thuis, ik woon in leopoldsburg.

 Frans.

 Dirk

 

dat er Tulikivi kachels zijn van 1600 kg die ook 3 KW afgeven zal wel zo zijn ( ik kan niet alle modellen uit mijn hoofd ) 

 

Tulikivi schrijft ook in hun eigen documentatie het volgende :

 

een speksteenkachel met een kleinere massa slaat minder warmte op en koelt sneller af dan een grote kachel

 

een grote kachel slaat meer energie op die daarna langzaam aan de kamer wordt afgestaan en dus lang voor verwarming zorgt  

dat " lang " daar heb ik het eigenlijk over  

 

90 % van de mensen met een leeftijd van 20 tot 60 jaar moeten dagelijks gaan werken en kunnen alleen 's avonds  één stookbeurt per dag voorzien 

 

stel : ik heb een kachel van 1500 kg waar ik volgens Tulikivi aan 1 kg hout per 100 kg massa  kan mee verbranden x ( pakweg ) 4 KW / kg hout x 15 kg = 60 KW opgeslagen energie ( gerekend aan 100 % rendement voor het gemak ) na de stookbeurt staat de kachel op 100 °C  

 

2 de stelling ik heb een kachel van 3000 kg waar ik 30 kg x 4 KW / kg hout mee kan verbranden = 120 KW en ook deze staat na de stookbeurt dan op 100 °C 

 

20 uur later hebben beide kachels nog een temperatuur van 50 °C dan heeft de kachel van 1500 kg  30 KW warmte afgegeven en de kachel van 3 ton toch het dubbele zijnde 60 KW aggegeven 

 

resultaat de 1500 kg kachel heeft een gemiddelde verwarming afgegeven van 30 KW : 20 = 1,5 KW / uur

 

 de 3 tonner 60 KW : 20 = 3 KW / uur of zie jij dat anders en waarom ???

 

 

Bedankt voor het aanbod, als we eens zin hebben in een goeie echte steppegras dan zullen we je eens contacteren ;-) .  

Klopt Ulrik ,

Ik denk dat Dirk eerder wilt zeggen dat indien je een warmteverlies hebt van bv 6 kw voor je leefruimte ( niet onrealistisch bij oudere woningen ) je er ook met een 3 tonner niet komt, ook al geeft deze ' bij wijze van spreken' 40 uur aan één stuk 3 kw af.

 

 

 

Ulrik ontwijkt naar gewoonte het punt dat ik maakte.   Bramcup merkte dit al voorzichtig op, en iedereen kan nagaan dat mijn uitleg alleen maar ging over het simpele feit dat zelfs de zwaarste en duurste standaard Tulikivi kachels met een vermogen van 3 kW nooit een ruimte comfortabel warm kunnen krijgen wanneer de warmteverliezen daarvan groter zijn dan 3 kW.   Ulrik antwoordt en redeneert krom met zijn voorbeeld van twee denkbeeldige kachels en belandt daardoor in de mist. Hij vergeet immers rekening te houden met wat hij eerder moest toegeven, namelijk dat ook lichtere kachels 3 kW kunnen leveren.   Met dat gegeven kunnen we op  vereenvoudigde maar realistische wijze verder rekenen. Wanneer Ulriks denkbeeldige kachel 1 (opgeladen met 60 kWh warmte) ontladen wordt met een gemiddeld vermogen van 3 kW, dan is die na 20 h (60 kWh/3 kW) volledig afgekoeld. Wanneer Ulriks denkbeeldige kachel 2 (opgeladen met 120 kWh warmte) ontladen wordt met een gemiddeld vermogen van 3 kW, dan is die na 40 h (120 kWh/3 kW) volledig afgekoeld.   De zwaardere kachel uit Ulriks voorbeeld blijft dan tweemaal langer warm dan de lichtere kachel. Of, anders gezegd, de lichtere kachel koelt tweemaal sneller af dan de zwaardere. Omdat beide kachels echter gelijk zijn in vermogen kunnen ze daardoor een zelfde ruimte gelijkwaardig verwarmen!  Een lichtere kachel zal gewoon vaker gestookt moeten worden dan een zwaardere. Het totale dagelijkse houtverbruik van beide kachels zal ongeveer gelijk zijn. Zo staat het trouwens ook in de documentatie van Tulikivi beschreven.   Maar nogmaals, dit was niet het punt dat ik maakte. Het enige wat ik voortdurend wil duidelijk maken is dat mensen die zich een kachel willen aanschaffen eerst en vooral moeten letten op de werkelijke warmteverliezen van de ruimte die zij willen verwarmen. Bedragen die bijvoorbeeld 4 kW, dan moet een kachel gekocht worden die minimaal 4 kW kan afgeven. Bedragen de warmteverliezen bijvoorbeeld 6 kW, dan moet men zich een kachel aanschaffen die minimaal 6 kW kan afgeven.   De fantasieverhaaltjes van Ulrik kunnen daar niets aan veranderen.

Volledig buiten spek van de draad maar toch ...

M'n Finoven 24 (met klein verwarmd bankje aan, kachel opgemetst met baksteen) verwarmde voorbije dagen (stenen vriezen uit de grond) de living (65m2) en keuken (25 m2) tot 20-20.5°C met 1,5 à 2 stookbeurten per dag van 18-20kg terwijl de achterkant van de kachel tegen de muur staat. Er zit 8 cm rockwool in de buitenmuur. Er zijn quasi geen temperatuurschommelingen in de living doorheen de dag. Net voor de schouwklep (bovenaan de kachel) is het net voor een stookbeurt (ietsjes) boven de 100°C. Op het einde van een stookbeurt is het daar ongeveer 150°C. Mijn kachel weegt allicht een heel stuk meer dan 2 ton. Misschien wel 3 ton. 's Morgens springt de CV (radiatoren) 30 minuutjes aan (timer) owv de badkamer. VV springt enkel nog op indien ik verschillende dagen na elkaar slechts 1 keer stook bij dit weer.

Bij het flauwe winterweer van december en begin januari was 1 stookbeurt per dag genoeg. CV kwam er toen niet aan te pas met een iets te koude badkamer tot gevolg. Tijdens de herfst beperkte ik me tot 1 stookbeurt per 1,5 dagen. Dankzij de massa van de kachel bleven de temperatuursschommlingen ook toen zeer beperkt (< 1°C) bij gemiddelde temperatuur van ongeveer 22°C. CV was toen niet nodig.

Ik denk dat dat de informatie is die vele lezers interesseert ... .

 

 

Hallo stokers,

hier even wat gegevens voor degene die het interesseert. TU 930, 960 kg. Te vervwarmen ruimte 50 m2. Spouwmuurisolatie thermoparels. Dakisolatie glaswol, vloerisolatie matig, gewoon dubbel glas, ong.15 m2. Vrijstaande woning. Deze woning is momenteel nog niet volledig te verwarmen met de speksteenkachel. Ik schat het op 80 procent kachel, 20 procent CV. De kachel werkt prima. Vanmorgen van 40 graden naar 100 graden gestookt met ong. 15 kilo pallethout. Tijdsduur ong. 4 uur. Begintemp.: 15 graden, eindtemp.: 18,5 graden. De cv doet de laatste 1,5 graden naar de 20. Als de zon zou schijnen, dan was de cv niet nodig geweest, ook bij min 10 overdag. Dit door de grote ramen aan de zuidkant. Wat ik van het forum geleerd heb is dat mijn warmteverliezen dus groter zijn dan de warmteopbrengst. Omdat de kachel nu volledig is opgeladen, kan ik geen extra warmte meer in de kamer brengen. De kachel zal nu zo ong. 4 tot 5 graden gaan afnemen per uur, zodat hij tegen 8 uur vanavond ergens tussen de 60 en 70 graden zit. Dan laad ik hem weer op naar 100 graden. Gelukkig heb ik nog mogelijkheden om verder de woning te isoleren. De ''lekke'' ramen kunnen vervangen worden door HR++, de woonkamer- en badkamervloer kunnen nog geisoleerd worden. De dakisolatie op zolder is niet goed afgewerkt. En als laatste de kelder. deze grenst aan de woonkamer en er trekt aardig wat kou naar boven door de kelderdeur en de inbouwkasten boven de kelder. Ik hoop er nog steeds op dat de benedenverdieping volledig met de 1000 kg. speksteen verwarmd kan worden. Dat gaan we volgend seizoen merken. Zo niet, dan bevalt de kachel in elk geval zeer goed. Heerlijke warmte, gratis hout en een lage gasrekening. Tot nu toe 700 kuub gas gebruikt vanaf mei 2011. Moet ik er bij vermelden dat ik nog niet optimaal gestookt heb. Als ik `s morgens voor het werk nog een uurtje zou stoken, dan zou het rendement hoger liggen. Gelukkig begint mijn vrouw nu ook de speksteenkriebels te krijgen. Zij stookt hem ook regelmatig op als ik er niet ben. Mocht het volgend jaar niet lukken de 50 m2 te verwarmen, dan overweeg ik om de isolatie uit de kachel te halen. Dan bedoel ik de isolatie onder de deksel. Gevolg lijkt mij dat de bovenkant van de kachel heter wordt en zo dus meer warmte afgeeft. Zo kan ik denk ik iets langer doorstoken en meer warmte in de kamer krijgen. Wat denken jullie hiervan? Alvast bedankt. Groeten Twan.

 

 

 Zelfbouw finoven van 3,3 ton. Warmteverlies van de gehele woning (650m3 inhoud) 2gr/24u. Met de huidige 10d extreme (voor ons land althans) vrieskou 1 stookbeurt per dag van 13-15 kg hout om de gehele woning te verwarmen, enkel op de badkamer stoken we het electrisch van 20 nr 21,5 indien de kinderen en wij een bad gaan nemen. Oja, de zonneboiler heeft met de zonnige winterdagen voldoende zon gecapteerd om het sanitairwater vrijwel gratis (enkel electriciteit van circulatiepomp) te verwarmen. Indien er onvoldoende zon is/was vult de kachel bij (15 gr - 20 gr) temperatuursverhoging in de top van de zonneboiler.

Noch olie noch gas is er nodig bij ons.  

Waarom schrijf ik dit neer? Omdat men voortdurend spreekt over het verwarmen van de leefruimte 50-65m2 met een speksteenkachel. Naar mijn mening behoort zulke kachel met zulke forse investering een gehele woning te verwarmen. Dat is pas besparing en comfort! 

inderdaad ron4u,

op basis van mijn ervaring is het inderdaad zonde met een (zeer) massieve kachel enkel op de living te mikken. Die dingen kunnen veel meer aan ... . Als ik de bouw van mijn finoven zou overdoen, dan zou ik de achterkant van de finoven in de badkamer laten uitkomen in plaats van tegen de schouw en muur (naar de badkamer). Nu moet ik speciaal bijverwarmen voor de badkamer omdat de finoven enkele tientallen cm naast de ideale plaats staat. Onze architect en wijzelf hadden nog geen ervaring met massieve kachels tijdens het ontwerp en bouw van het huis. Toen té druk bezig om de tijd te nemen me goed te informeren. Nu zit ik met de gebakken peren (=bijverwarmen in badkamer).  

beste,

Ben ook aan het overwegen speksteen of andere kachel te plaatsen vermits

huidige gaskachel (doorkijk) niet voldoend warmte geeft voor onze woonruimte.

Vermits dit toch een serieuze ruimte is met open keuken (ruim 80 m2)

dachten we aan een grote speksteenkachel.

Ik ben het op het eerste zicht wel eens met uitleg van Dirk Bauwens, en zou daarom

het werkelijke warmteverlies van onze woonruimte eens willen berekenen alvorens dure

investering te doen

Woning is nog niet zo oud, 11 jaar vermoed ik, maar die grote ruimte bevat wel vrij veel (5st) en

hoge ramen (totaal ramen 33m2)

Kan ik dit zelf berekenen?

 

beste,

Ben ook aan het overwegen speksteen of andere kachel te plaatsen vermits

huidige gaskachel (doorkijk) niet voldoend warmte geeft voor onze woonruimte.

Vermits dit toch een serieuze ruimte is met open keuken (ruim 80 m2)

dachten we aan een grote speksteenkachel.

Ik ben het op het eerste zicht wel eens met uitleg van Dirk Bauwens, en zou daarom

het werkelijke warmteverlies van onze woonruimte eens willen berekenen alvorens dure

investering te doen

Woning is nog niet zo oud, 11 jaar vermoed ik, maar die grote ruimte bevat wel vrij veel (5st) en

hoge ramen (totaal ramen 33m2)

Kan ik dit zelf berekenen?

 

Weet niet welke gaskachel je nu reeds hebt staan maar aangezien deze niet voldoende vermogen heeft vermoed ik dat je er met een speksteenkachel ook niet gaat komen hoor. Gaskachel hebben meestal een vermogen tussen 6 en 10 Kw. Een speksteenkachel heeft een vermogen van max. 3Kw ( tijdens het stoken tijdelijk iets meer door de convectie langs de kachelruit )

Je warmte verlies kan je makkelijk zelf schatten:

zoek de U-waarden van de verschillende oppervlaktes in je woning. (uit tabellen, schatten of berekenen via programmatjes op internet)

U waarde vermenigvuldigen met oppervlaktes en temperatuursgradiënt tussen binnen en buiten en je hebt je warmteverlies.

 

(dit is er een ruwe schatting: ventillatieverliezen moeten er ook nog bijkomen)

 

groeten,

 

Nayy

Heb een sol van 2800 kg en ben er heel tevreden over , moet zo een 300m³ opwarmen met veel glas maar moet toch wel beetje meer stoken dan hier aangehaald hoor .

 

mvg

stef