Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

Reacties

Ulrik,

 

Je opmerking zal allicht wel terecht zijn, toch ook even nuanceren voor dit specifiek geval ;-) .

 

Kachel die er nu bij hem staat is één van 2700 kg en hiermee krijgt hij de ruimte niet tegoei op temperatuur indien hier een kachel van 1400 kg zou staan zal het bij hem binnen nog kouder zijn waardoor deze kachel van 1400 kg sneller zal afkoelen ... :-)

 martin62 

 

35 m2 met 1.1 glas daar heb je het al natuurlijk ... 

 

leuk niet ? en veel licht maar .... als je in een aquarium gaat wonen dan moet je daar ook de gevolgen van dragen ...

 

mijn spoumuur met 10 cm glaswol en Silicaatsteen heeft een waarde van 0.3 dat is bijna 4 keer minder warmteverlies dan HR++ glas 

 

in vergelijking met een spouwmuur is uw glasoppervlakte = 128 m2 muur : 2,6 ( hoogte ) te vergelijken met een muur van 50 m lang op 2,6 m hoogte !!! en dat is al wat als je 't mij vraagt 

 

die 1.1 wat wil dat eigenlijk zeggen ? da 's eenvoudig  dat is het warmteverlies per m2 per uur per °C verschiltemperatuur binnen - buiten ( Delta T )

 

we gaan eens even rekenen ... 35 m2 x 1.1 = 38,5 watt warteverlies / uur 

 

stel dat je 22 °C wil bij een buitentemperatuur van O °C dan moet je die 38,5 gewoon vermenigvuldigen met 22 geeft een warmteverlies van 847 Watt / uur 

 

is het buiten min 10 dan geeft dat 38,5 x 32 = 1232 Watt of 1,2 KW / uur 

 

wij spreken hier alleen nog maar over de warmteverliezen van het glas maar ook de vloer de buitenmuur en het plafond hebben warmteverliezen en die moet je er ook nog bijrekenen al is dat een stuk lager want daar is de temp nooit min 10 °C maar 't is al duidelijk - veel glas = veel warmteverliezen zelfs met 3 bubbele beglazing zit je nog steeds met een verlies van 0.6 wat nog altijd het bubbele van een degelijke spouwmuur is 

 

men gooit het geld dus LETTERLIJK door ramen ( en deuren ) 

 

een speksteenkachel staalt ongeveer 800 tot 1000 Watt / uur uit aan warmte per m2 

 

heb je een kachel van rond de 1400 kg dan zal je ongeveer 1,5 m2 aan stalende oppervlakte hebben en zit je  rond de 1,5 KW warmteafgifte / uur  

 

heb je een kachel van 3 ton dan zal dat richting 3 KW / U uitkomen 

 

omdat beelden meer zeggen dan woorden :

 

picasaweb.google.com/113030494562129751043/TULIKIVI

 

Ulrik

 

 

 

 

 

Ulrik, je schreef:

 

"  omdat beelden meer zeggen dan woorden :

picasaweb.google.com/113030494562129751043/TULIKIVI  "

 

STOEFER !! :-))

 bramcup

 

't is geen kwestie van " stoeffen " maar van de juiste keuzes te maken op materiaalgebied als je iets doet zodat je er later geen spijt van krijgt en niet moet zeggen zoals zo velen - had ik het geweten ...

 

toen wij 27 jaar geleden gingen bouwen hebben wij er bijna een vol jaar over gedaan om ons goed te informeren en alles uit te pluizen maar als je toen vragen stelde over warmteverliezen leek het of je van een andere planeet kwam en werd je bekeken of je te gierig was om stookolie te kopen

 

wij kozen er toen voor om directe elektrische verwarming te installeren  vanwege de uiterst kleine radiatoren en dat is de uiteindelijke reden geweest dat de woning zo goed geisoleerd moest zijn om de stookkosten " betaalbaar " te houden 

 

doordat de woning super geisoleerd was voor die tijd ( en nu nog ) hebben wij gelukkig ook " mechanische verluchting " waardoor dat de kamers steeds in " overdruk " staan en er nooit een tochtgevoel kan zijn - van balansventilatie ( met warmterecuperatie ) was toen helemaal nog geen sprake waardoor ik nog warme lucht naar buiten stuw wat energieverlies betekend maar dat is onomkeerbaar en blijkbaar toch wel miniem omdat ik nu op " straling " overgeschakeld ben met de speksteenkachel

 

ik dacht toen al : energie kan alleen maar duurder worden in de toekomst en gelijk had ik want dat kost nu zowat het tienvoudige van toen !!!

 

de bedoeling van de foto's is dat ik niet steeds een boek moet schrijven om alles utgelegd te krijgen 

 

je kan op deze manier goed zien hoeveel ( weinig ) glas er in de woning zit vandaar ook de goede resultaten dat ik kan behalen met de kachel 

 

in de vloer zit er 6 cm piepschuim en tussen slaapkamers en zolder zit er eveneens 22,5 cm glaswol  ( 3 lagen van 7,5 cm geschrankt ) K waarde 0,20 vandaar dat er zo goed als geen warmteverliezen zijn naar de zolder toe 

 

PS : de link heeft al meermaals op het forum gestaan vanin den beginnen bijna 5 jaar geleden maar blijkbaar doet niet iedereen zoveel moeite om dit forum vanaf het begin te lezen zodat men steeds weer dezelfde vragen gaat stellen - toch doe ik wel al 5 jaar de moeite om daarop te antwoorden waarbij één foto veel kan zeggen

 

Ulrik 

Ulrik, dat was ook maar een opmerking met een brede glimlach he ... Een mens mag/moet fier zijn op zijn verwezenlijkingen.

 

Het is idd een feit dat deze hele thread niet gelezen wordt alvorens er vragen worden gesteld. Zo 106 paginas met meer dan 3000 antwoorden is natuurlijk ook niet niks ;-)

 

Groetjes en een warm weekend toegewenst

 Beste Bramcup

 

ok 't is een hele opgave om alles te lezen, maar wat ik vast stel is dat de meeste mensen meer aandacht ( tijd ) besteden voor de aankoop van een nieuwe wagen dan aan een woning te bouwen en dat gaat er bij mij niet echt in 

 

Als ik nu zou bouwen of verbouwen dan zou dat zeker drievoudige beglazing worden daar hoef ik zelfs niet eens over na te denken dat is de logica zelve vind ik want betalen doe je toch ofwel de exra kost voor de duurdere beglazing ofwel nadien ( jaarlijks ) aan extra energiekosten wat uiteindelijk veel duurder zal uitvallen daar bestaat zelfs niet de minste twijfel over 

 

Ook aan de keuze van een speksteenkachel moet je de nodige tijd besteden en ben je niet voldoende ingelicht door de verkoper ( wat vaak het geval is ) dan pluis je het zelf maar uit door een warmteverliesberekening en 't echt niet zo moeilijk want je kan alle details op het internet vinden om dat te berekenen maar je moet er wel wat moeite voor doen ...

 

Ulrik

hoi stokers

ulrik

Ook aan de keuze van een speksteenkachel moet je de nodige tijd besteden en ben je niet voldoende ingelicht door de verkoper ( wat vaak het geval is ) dan pluis je het zelf maar uit??        - er zijn er ook bij die de mensen gewoon wat wijs gemaakt hebben voor toch maar een kachel te verkopen, dat noem ik de mensen in het zak zetten, die totaal er niets van kennen, veel beloven en naderhand zitten ze er mee krijgen ze niet warm gestookt ligt gewoon aan de zaakvoerder.

Walter

Toch één iemand die het ook raar vind

Vorig jaar kon ik de kachel niet warmer krijgen dan 65gr.zelfs niet met 2x per dag te stoken,maar dat is verholpen nu.

Nu krijg ik de kachel tot +85gr.

Maar of de kachel met een koude start of deze nog  bij vb. 40 gr. heeft,evenveel hout nodig heeft vind ik eigelijk ook raar.Het hout zelf heb ik nog niet gewogen dat ik verbruik per keer,maar de houtbak die je ziet staan naast de kachel(op foto) zo'n gevulde(volle) bak stook ik nu per dag op met 1x te stoken.

Als de kachel nog een temperatuur heeft van 40gr. moet ik toch ook bijna 1.5 uur stoken voor de temperatuur van de kachel begint op te lopen,en na 2.5-3 uren heeft de kachel dan 70 gr. bereikt

 

Het is gewoon niet logisch dat je met een koude kachel evenveel verbruikt als met een kachel die nog 40° afgeeft.

Zou toch een verschil van minstens 20 % houtverbruik moeten zijn.

martin62

 

Maar of de kachel met een koude start of deze nog  bij vb. 40 gr. heeft,evenveel hout nodig heeft vind ik eigelijk ook raar.

 

dat kan normaal gezien niet en is volstrekt onlogisch ook ( natuurkundig ) en kan ik zelfs niet geloven 

 

misschien lijk het er op dat je dan dezelfde hoevellheid stookt maar hoe dan ook je mag er van uitgaan dat één kg goed droog hout ongeveer 4 KW aan warmte zal opleveren en die moet ergens heen  

 

Als de kachel nog een temperatuur heeft van 40gr. moet ik toch ook bijna 1.5 uur stoken voor de temperatuur van de kachel begint op te lopen,en na 2.5-3 uren heeft de kachel dan 70 gr. bereikt

 

dat je 1,5 uur moet stoken voor je de temperatuur van de kachel ziet oplopen is volkomen normaal dat is omdat de eerste geproduceerde warmte volledig in de massa van de kachel opgeslagen wordt en dat is net de bedoeling van een massieve speksteenkachel

 

wil je onmiddelijk een sterkere straling hebben dan moet je geen speksteenkachel kopen maar een gewone houtkachel die direct na het stoken ook weer gaat afkoelen 

 

met een speksteenkachel moet je niet gaan stoken omdat de temperatuur  " te laag " is in de leefruimte maar je stookt om de  temperatuur de volgende 24 uur hoog genoeg te houden en is dat bij u niet het gaval dan ben je verkeerd bezig 

 

natuurlijk zal de temperatuur van de kachel zeer gelijdelijk stijgen terwijl je stookt ( na een goed uur ) maar je zal ook de warmte van de " directe " straling hebben 

 

je zal ook zien dat de temperatuur nog een uur lang zal doorstijgen na een stookbeurt en het sluiten van de kleppen en ook dat is normaal  

 

Ulrik

 

 

Ulrik

 

Na een stookbeurt als de assen nog roodgloeiend staan,en geen vlammen meer te zien is zet ik alles dicht,ook de schouwklep..daarna loopt de kachel na een uur nog zo'n 5gr op.

Als het normaal is dat de tempertuur pas na  zo'n 1.5u terug begint op te warmen,dan ben ik al geruster !

Ik stook altijd zeer hard zoals je op de foto kan zien,want zo heb ik het meeste resultaat,maar dan vliegt het hout er wel door...elke 15 min bijvullen dan..zo heb ik gedacht dat er veel warmte door de schouw gaat !!en mischien kwam het daardoor dat ik telkens veel hout nodig heb .

maar ..ik heb ook al geprobeert met een kleinere vlam te stoken(met 2 kluppeltjes hout)maar dan ben ik 5-6 uren aant stoken voor het zelfde resultaat!

en de hoeveelheid hout blijft dan hetzelfde per dag.

Ik hoop voor jou en je familie dat je een CO detector hebt hangen, want anders gaan ze jullie op een dag wel eens voor eeuwig slapend in de zetel terugvinden... In de gloeifase heeft hout heel veel zuurstof nodig, en wordt ook heel snel CO gevormd. De schouwklep dichtzetten is dan echt NOT DONE.

 martin62

 

je moet niet bang zijn om door te stoken - uit ervaringen van de voorbije 4 jaar heb ik het volgende ondervonden : best stook je met een kleine hoeveelheid hout zodat je een felle vlam hebt en regelmatig bijvullen in kleine hoeveelheden 

 

als je b.v. 20 kg hout stookt doe je dat best in 4 x 5 kg in plaats van 2 x 10 kg want je hebt dan een feller vuur en je haalt hogere temperaturen 

 

de " snelheid " waarmee je het hout gaat verbranden is van ondergeschikt belang - veel belangrijker is de temperatuur waarop je het hout gaat verbranden - hoe hoger hoe meer rendement !!! 

 

de speksteen is zeker snel genoeg om de warmte op te nemen zeker door het " terugstroomkanaal " waardoor de rookgassen langer in de kachel blijven in vergelijking met een " normale " houtkachel

 

in ieder geval moet de stookruimte  " grijs " zien na een stookbeurt ( zie foto's viavc onderstaande link )

 

https://picasaweb.google.com/113030494562129751043/Stookruimte?authkey=…

 

ziet je stookruimte of het glas van de deur er nog een beetje zwart uit dan stook je op een " te lage " temperatuur  en moet je meer gas ( zuurstof ) geven - vanaf het moment dat je boven de 600 °C begint de stoken ga je echt alles verbranden en zal er geen enkele " aanslag " meer zijn op het glas of in de stookruimte 

 

als je " goed " stookt zal de temperatuur aan de " terugstroomplaat " bovenaan in de kachel tussen de 800 à 1000 °C liggen en dan gaat de kachel echt goed opwarmen 

 

stook je met een smeulend vuurtje dan heb je een veel te lage temperatuur ( en een zeer laag rendement zoals in een gewone kachel ) en kan je blijven stoken om de kachel op temperatuur te krijgen en je krijgt een veel te laag rendement van je hout en een vuile stookruimte 

 

goeden regel is dus voldoende doorstoken zonder er een hoogoven van te maken en zien dat de stookruimte " schoon " is na een stookbeurt - ziet er nog iets zwart dan ben je verkeerd bezig dat is mijn persoonlijke ervaring van de voorbije jaren 

 

Ulrik

 Beste Carlos

 

daar gaan we weer ...

 

ik denk dat jij niet echt goed op de hoogte bent van de werking van een speksteenkachel 

 

de schouwklep van een speksteenkachel sluit niet hermetisch af ( dat is wettelijk verboden ) om juist dat te voorkomen zodat er geen CO vergiftiging kan voorkomen maar dat wist je blijkbaar niet ...

 

Ulrik

Het blijft in mijn ogen een gevaarlijke praktijk, waar er niet veel mis hoeft te gaan om prijs te hebben. CO detector lijkt me dan ook een must in een dergelijk geval.  

 Carlos

 

een CO detector hing er bij mij al lang voor de speksteenkachel - kost bijna niets en zou eigenlijk bij iedereen ( verplicht ) moeten hangen 

 

Ulrik

CO melder kost tegenwoordig niet veel meer, heb er ook eentje.

In gloeifase zet ik mijn klep ook dicht (90%)

 

Wat ik wel grappig vind is dat jullie anders stoken.

Ikzelf steek mijn kachel volledig vol met hout (vanonder grote blokken liefst hardhout en zo naar boven kleiner naaldhout)

Ik stook dus met 1 volledige stookbeurt, in het begin goed laten branden en halverwege langzamer laten branden.

Alleen bij een koude kachelstart steek ik er nog een beetje hout bij als de kachel bijna uit is.

 waltervaes

 

de manier waarop jij stookt is de " omgekeerde " methode 

 

je steekt dan het vuur bovenaan in de fik met kleinhout en laat het hout naar de rooster toe verbranden 

 

dat is eigenlijk de beste stookmethode en geeft ook de minste rook naar buiten toe omdat het hout steeds van voldoende zuurstof voorzien wordt maar de meeste mensen steken het vuur onderaan aan 

 

als je omgekeerd wil gaan stoken moet je hout ook echt droog zijn of het gaat gewoon uit 

 

af en toe pas ik dat ook toe tenminste als ik er aan denk ... de macht der gewoonte zeker ???

 

in ieder geval is het belangrijk de stookruimte niet vol te stoppen en dan zo beginnen te stoken 

 

in den beginne is op de juiste manier met een speksteenkachel ( of finoven ) stoken al helemaal iets anders dan met een gewone houtkachel 

 

als iedereen dat al onder de knie krijgt ben ik al tevreden in hun plaats en dan kan je nog over de " omgekeerde " methode beginnen - anders worden ze helemaal gek ...

 

Ulrik

"als je omgekeerd wil gaan stoken moet je hout ook echt droog zijn of het gaat gewoon uit"

 

Ulrik,  hout moet altijd (!!) echt droog zijn als je het stookt...!

 

 recumby

 

Ulrik,  hout moet altijd (!!) echt droog zijn als je het stookt...!

 

ja natuurlijk moet het ALTIJD droog zijn maar dat is het nu net - de meeste mensen denken dat hout na één jaar drogen ok is om te stoken en dat is helemaal niet het geval en dat bedoel ik 

 

als je " dat " hout dan omgekeerd gaat aansteken zit je met een probleem en zal het vuur doven en dan denkt men dat omgekeerd stoken niet lukt terwijl het probleem niet aan de stookmethode ligt maar aan de vochtigheidsgraad van het brandhout 

 

de meeste houdsoorten drogen maar 1 cm in diepte ( in beide richtingen ) per jaar  en als je dan blokken hebt van 10 cm dikte ...

 

Ulrik

De dikke stukken liggen onderaan, de dunnere stukken boven.

Dus ook al is het niet perfect droog, toch zal omgekeerd stoken perfect gaan, als het bovenste gedeelte (kleiner hout) goed droog is.

Natuurlijk moet je geen nat hout gaan nemen!

Ik droog mijn  hout 2 jaar

 

Het is altijd beter als je hout echt goed droog is.

Zowel voor rendement als uitstoot.

Ik steek de kachel ook meestal omgekeerd aan. Het verschil, met het hout klassiek aansteken, is echt wel goed te merken. Veel minder ( zo goed als geen ) roetproductie in de beginfase. Meestal combineer ik de 2 aanmaakmethodes, op de rooster een laagje aanmaakhout, hierop het dikkere hout ( niet te veel met veel lucht tussen ) en daarbovenop terug wat aanmaakhout. Het bovenste aanmaakhout wordt dan aangestoken, als dit begint te verkolen valt het naar onder en ontsteekt dit het onderste aanmaakhout. Als je het zo doet dan is je vuur en schouw snel op temperatuur in het begin en zal het ook niet snel "uitgaan" als de grotere houtblokken niet onmiddelijk willen aangaan. 

 

Voor degene waarbij het omgekeerde stoken niet goed wil lukken ... probeer het maar eens zoals bovenstaand staat beschreven, en je zal zien .... werkt prima zo .... Gewoon vanalles uittesten totdat je iets vindt wat werkt voor jouw. 

Beste stokers

Ik heb deze week geprobeert te stoken met andere houtsoorten..zo had ik nog wat overschot liggen van mijn bankirai terras,en had nog een kruiwagen eikehout liggen(beiden droog hout)en hardhout natuurlijk!

Heb ook de toepassing genomen om omgekeerd te stoken,en tot mijn verbazing stond ik te kijken dat ik met 1 vulling van het bankirai hout de kachel op temperatuur kon krijgen.Met het eik had ik 2 vullingen nodig.

Met het canada hout moet ik 4-5 vullen

Martin,

 

Hardhout heeft een grotere soortelijke massa dan bv. canada. Het is dan ook logisch dat je uit een vulling eik meer energie haalt dan uit een vulling canada ( 20 kg eik zijn ook minder houtblokken dan 20 kg canada ). Thuis meng ik harde en zachtere houtsoorten in een vulling zodat je steeds een mooi groot vuur ( door zachte hout ), en toch ook een lange branddtijd en veel gloeiende kolen hebt door het hardhout. Het grote, en zeer hete, gloeibed wat je verkruigt bij het stoken van hardhout zal ook voor een betere verbranding zorgen bij een volgende vulling. 

 

Let wel op dat je bij het stoken van hardhout let op het gewicht van het hout en niet evenveel blokken gaat stoken dan je deed bij canada om je kachel niet te gaan " overbelasten ".   

Dag mensen.

Het heeft mij 3 werkdagen gekost dit topic door te lezen.

Erg leerzaam.

Ik heb al iets gelezen over het gebruik van pellets in de kachel.

Wie heeft daar meer ervaring mee?

 

 vuurpotteke

 

ter info :  de pellets kun je met een ingebouwd ( in te bouwen  systeem ) in bepaalde types kachels stoken maar mag ik er u toch op wijzen dat er ook hardcompact briketten bestaan 

 

dat is in princiepe net hetzelde materiaal en worden opdezelfde wijze als als de pellets gemaakt alleen in grotere vorm zo'n 25 x 8 cm deze zijn samengeperst in " schijven " van ongeveer 1 cm dikte waardoor je deze met de hand kan breken 

 

de verbranding daarvan geeft exact hetzelfde resultaat maar je spaart de kosten van het inbouwsysteem uit en ik zie er dan ook het nut niet direct van in maar ik heb het zelf niet voor in mijn kachel en ben ook niet zinnens dat ooit aan te kopen maar er zijn misschien mensen die dat gaan tegenspreken ??? maar of het echt een nuttige investering is ??? ik heb er sterke twijfels over omdat je er allesinds niet meer energie kan uithalen dan uit hardcompactbriketten waar ik wel ervaring mee heb en deze uitsluitend heb gestookt het eerste jaar bij gebrek aan ander brandhout en ik was daar zéér tevreden over maar er zit wel veel verschil tussen de verschillende merken onderling en dat is ook bij de pellets het geval

 

Ulrik

Ulrik,

bedankt voor de info.

Hier in NL kan ik geen "hardcompactbriketten"vinden.

 vuurpotteke 

 

Raar ...

 

voor levering in Nederland - voorwaarden ???

 

http://sites.google.com/site/brandhoutexpress/

 

Ulrik

Ulrik,

misschien praten we langs elkaar heen,

ik zie op de door U aangehaalde site ook geen "hardcompactbriketten".

 

Bij deze wil ik ook Dirk Bauwens bedanken voor zijn bijdrage aan dit forum.

Ik heb van zijn inbreng veel opgestoken.

Mi leert een "derde ",bv ik dus,erg veel van een discussie tussen 2 personen met kennis,ervaring,

zoals tussen Dirk Bauwens en Ulrik.

Het is jammer dat de discussie dusdanig persoonlijk werd dat hij werd afgekapt.

Einde leerproces voor allen die dit topic volgden!

Heel jammer,en zo onnodig...

Een gelijk bestaat niet,nooit,

alleen een samen zoeken naar.

 

 

 

 Vuurpotteke,

 

ge hebt overschot van gelijk... ook ik heb van beide Heren véél opgestoken ( en nog ....want met Ulrik heb ik nog steeds contact via gewone mail .... ) deze beide heren zijn wel degelijk goed op de hoogte van de feiten ... géén fabels maar feiten.... ofschoon ik niet meer van plan was om te reageren op dit forum ... kon ik het nu toch niet laten ..... hopelijk kunnen de mannen zich verzoenen op de één of andere manier en alzo toch door hun discussies een MEERWAARDE brengen op dit forum .... ik blijf het in elk geval volgen ..... en terzijde .... ik ben nog steeds supertevreden over mijn TULIKIVI ................ 

 

 

Voor de nieuwkomers op dit forum : Begin van vooraan te lezen ...... het duurt even maar .... ik ben zeker dat ge dan niet véél meer vragen zult kunnen stellen ....

Groetjes en warme winteravonden gewenst vanuit Opgrimbie ... 

ulrik

ik neem aan dat je daarmee die rollen bedoeld met een gat in het midden?  ik heb die en paar maal geprobeerd in een finoven, en ben daar niet zo overtuigd van, er komt veel te veel lucht door en brand veel te fel.  maar ik weet dat vele speksteenstokers dat net willen, ik alvast niet, gaat ten koste van het rendement, merkelijk hogere schoorsteentemperatuur heb ik de indruk.

hans d

 Beste Hans 

 

Neen Hans ik bedoel NIET die briketten met een gat in 't midden - klik eens op de link waar ik naar verwees want er staan foto's op de site van die briketten 

 

De temperaturen van de schoorsteen heb ik bij het ( uistsluitend ) stoken van deze briketten nooit gemeten dus daar kan ik geen conclusie uit trekken  

 

Ik merk op uit de EXIF info van mijn fotoreeks dat het eerste jaar dat ik met de speksteenkachel stookte 1996 was en ben daarmee al aan mijn zesde winter begonnen in plaats van de vijfde zoals ik dacht

 

het enige wat ik tot op heden aan verouderingsverschijnselen zie is dat er 3 " beschermstenen " in de vuurruimte gebarsten zijn ( vorig jaar 2 en nu eentje bijgekomen ) 

 

deze zitten er nu nog steeds in en hoeven ook nog niet vervangen te worden ( ben ik ook niet van plan als ze niet echt uit elkaar vallen ) dus tot op heden nog geen € onderhoudskosten gehad

 

@ vuurpotteke

 

die houtbriketten werden een aantal jaar hardcompactbriketten genoemd  en als je deze benaming ingeeft op google zie ik dat er een hoop minder leveranciers opkomen dan vroeger - minder populair ???

 

de stookkosten daarmee liepen hoger op dan met massief hout maar zij hebben wel het voordeel dat zij ALTIJD en bij aankoop droog zijn ( 6 tot 10 % vochtigheidsgraad ) en weinig opslagruimte nemen - zo'n ton op één enkele pallet waardoor je maar 2 tot 3 m2 aan opslagruimte nodig hebt voor een hele winter en je moet er ook niet 2 jaar voordien in investeren om ze te laten drogen want je moet ze pas kopen als je ze echt nodig hebt natuurlijk is het " knetterend " hout er niet bij en de vlam is een stuk minder want ze liggen meer te glooien en ik was er in ieder geval zeer tevreden over 

 

hoe het momenteel zit met de prijzen in verhouding tot massief hout weet ik niet want ik stook uitsluitend GRATIS paletten hout dat ik aan de deur geleverd krijg

 

door het feit dat ik de volledige woning met de speksteenkachel kan verwarmen kost een winter stoken mij doordoor O €  en zoals de prijzen de hoogte in gaan ( wat ik reeds 3 jaar geleden voorspelde dat het de spuigaten ging uitlopen ... ) is dat mooi meegenomen en is de speksteenkachel een veel betere investering geweest dan aandelen van de bank .....

 

ik heb de vorige maanden al meermaals paletten moeten weigeren want ik kan nog een winter verder met het hout van vorig jaar omdat de spelksteenkachel zo weinig verbruikt

 

Ulrik

 Hoi ulrik,

lang geleden maar ik volg het forum op de voet,intussen zijn beide speksteenkachels in werking(rotsmodel en eentje met oven).

als er palleten teveel zijn mag hij hier komen leveren op een pisboogje van jou.

 

mvg steven

Best geen palletten gebruiken die meegekomen zijn met een zeecontainer. (Dus meestal palletten die niet uit Europa komen.)

 

Want de palletten van een zeecontainer zijn bespoten met chemicaliën.

 

 

Mensen,

het wordt zeer waarschijnlijk geen speksteen,finn,tighel of berg oven.

Waarom?

Daar is het huis mi (nog)niet geschikt voor.

Grote ruimte,72m2 met een inhoud van 212m3 ,open trap,matige isolatie.

Ik ga zoeken naar een "normale "hoogrendements kachel.

De kachel zal hoofdzakelijk als bijverwarming worden gebruikt.

Ik word niet wijs uit wat fabrikanten over het rendement van hun kachels beweren.

Daarom sta ik open voor suggesties van jullie kant!

Merken,typen,alles!

 

 

 Hallo,

Wij zijn ook geïnteresserd in zo’n massieve speksteenkachel.
Sommige raden ons dit af.  Onze volledige zuidkant bestaat uit glas (weliswaar 3 –dubbel glas). 
Weten jullie of dit een probleemis? Gaan we hierdoor veel warmte verliezen?
Eigen ervaringen?

 InèsA

 

wat het glas betreft zit je zeker goed maar met deze gegevens zo maar een antwoord geven op je vraag is onmogelijk want of je het met een speksteenkachel zal kunnen verwarmen hangt van de totale isolatiegraad van de woning af en niet enkel van het glas en ook van de kachel die je wil plaatsen want deze moet aangepast worden aan de te verwarmen ruimte / woning en ook de oppervlakte die je beoogd is natuurlijk van belang 

 

eigenlijk moet je een warmteverliesberekening maken die ik een paar bladzijden terug nog eens uitgelegd heb ( kijk er eens naar ) 

 

om je een idee te geven over het glas : driedubbel glas heeft een warmteverlieswaarde van 0,6 Watt / m2 / uur per graad verschiltemperatuur binnen / buiten 

 

een degelijk geisoleerde spouwmuur heeft een warmteverlies van 0,3  en een niet geisoleerde spouw heeft een verlieswaarde van ongeveer 2

 

je hebt dus met je driedubbele beglazing het dubbel aan warmteverliezen van een geisoleerde spouw maar wel maar één derde van een niet geisoleerde muur 

 

veel hangt af van de rest van de ruimte van de woning en niet enkel van het glas

 

je moet gewoon je warmteverliezen vermenigvuldigen met het aantal m2 x de verschiltemperatuur binnen / buiten zowel voor het glas als de muren vloer en plafond 

 

bereken dit en tel alles samen en dan weet je wat de reele warmteverliezen zijn en in functie daarvan moet je een kachel kiezen 

 

hoe zwaarder = groter ( meer stralend oppervlak ) de kachel hoe meer warmte hij bij een bepaalde temperatuur ook zal afgeven  

 

dus zomaar zeggen dat het bij jouw niet gaat lukken zonder enige berekening te maken is zeker uit de lucht gegrepen en meestal komen zo'n reacties van mensen die   " geen " speksteenkachel hebben staan ...  

 

om je een idee te geven van wat er mogelijk is : ik stook nu al de zesde winter en ik denk dat ik nu al een beetje ervaring heb met de speksteenkachel ... en ik verwarm de VOLLEDIGE woning gemakkelijk met een speksteenkachel van 3 ton tot temperaturen op de benedenverdieping van 25 °C en boven 20 °C bij vriesweer van min 10 °C waarbij alle deuren open staan zelfs de gangdeur die uitgeeft op de bovenverdieping enkel de voor en achterdeur zijn dicht en ik kan hier in mijn korte broek en T-schirt rondlopen alsof het zomer is   

 

om alle misverstanden uit te sluiten deze temperaturen heb ik wel DAG en NACHT !!! maar ..... mijn woning is dan ook goed geisoleerd 

 

dat zijn feiten en was geen gok !!!

 

Ik blijf er dan ook bij dat het een van de beste investeringen is die je kan doen indien je woning het toelaat en niet te vergeten ... het is naast de finoven ( zelfde princiepe ) het enige systeem waarmee je op een zéér hoog rendement GRATIS hout kan stoken en gas stroom of stookolie zul je nooit gratis vinden - hout wel als je de handen uit de mouwen wil steken en gratis is nog steeds voor niets want zelfs de lichtse houtsoorten zoals onbehandeld palettenhout is prima te stoken met een hoog rendement want de kachel slaat de warmte op en geeft ze de volgende 24 uur terug af wat wil je nog meer ?

 

Ulrik

Hallo,

Wij hebben in 2008 een fermette gekocht dat deels gerenoveerd werd maar slecht geïsoleerd is. We hebben een condensatie cv en het lijkt dat we iedere winter veel te veel hebben gestookt. Daarom ook dat we een zo'n hout- en kolenkachel (max 16kw) hebben gekocht als bijverwarming. Het is fijn als het brandt want soms hebben we 30°C in de ruimte waar 20°C ruim genoeg is. Ik volg deze topic al een paar maanden en het is veel lectuur.

Nu zijn we van plan om de andere kant te renoveren en de oppervlakte van de benedenverdiep (eetkamer, salon, open keuken) zou zo'n 110m² zijn. Met wat kan ik dit verwarmen? Het budget is max. 10.000€ maar liever minder.
Mijn ogen zijn nu gericht naar die 'finovens' maar wat ik merk uit de reacties en ervaringen, buiten de lagere prijs, is dat je hier 2x moet stoken ipv 1x bij een speksteenkachel type Tulikivi ea. Is dit correct?

Mijn vraag stel ik uiteraard aan iedereen maar voor Ulrik, die de speksteenkachel-specialist is op het forum, hebt u al een vergelijking kunnen maken tov. een finoven (alias bergkachel)?

Groetjes,
Karl

Een goed gedimensioneerde finoven moet je ook maar 1 keer per dag stoken.  Een bergkachel zal voor uw oppervlakte hoogstwaarschijnlijk te licht zijn, tenzij je huis naar de passieve kant toe isoleert.  Dit omdat de bergkachel niet zoveel hout in 1 keer kan verbranden en zijn massa (is maat voor warmte-opslag) is niet al te groot.  Als je lichte speksteen wegzet (tot 1.5ton) zal je ook 2maal daags moeten stoken.  Heb zelf een finoven van 2.5ton, voor het huidige weer (rond 0° 's nachts en 10 overdag) is 1 stookbeurt van 7kg voldoende om een ruimte van een 70m2 warm te houden.  Met 1 stookbeurt bedoel ik 1 keer volladen en laten uitbranden en geen navulling doen.

Wat ik wel als een voordeel van finovens vind is dat de wandtemperatuur  lager is dan bij speksteen, ik kan alles perfect aanraken zonder mij te verbranden of me direct te moeten weg te trekken, is met kleine kinderen wel een voordeel.  Daartegenover staat wel dat hij in volume groter is om een zelfde vermogen te kunnen uitstralen.

Vergeet niet dat er enkel speksteen en finovens bestaan, ook tegelkachels, grundofens, rocket-bell zijn accumulerende houtkachels met hoge vergelijkbare rendementen.

Beste Stellair

Voor je overweegt een massakachel te kopen,moet je eerst werk maken van je verlieswaarden,voor een huis dat slecht is geisoleerd,is een massakachel uit den boze,en zeker als je er dan 110m² mee wil verwarmen !

En ook bij de tulikivi kachels moet je als het buiten onder het vriespunt is,ook 2x stoken daags.

 

hoi stokers

correctie martin62

als je naar zwaardere modellen ga en je huis is redelijk geissoleert kun je met -10° nog eenmaal per dag stoken ik heb een tullikivi en stook bij  tempratuur bij  -10° 1 maal,vorige week vroor het ook dan maak ik hem om 8uur aan en om 10uur weer uit. maar is ook maar net hoe je huis gelegen, is mijn woonkamer sta ook naar het zuiden is dus wel een voordeel.

Effe om mijn voorgaande tekst aan te vullen. Het gedeelte van 110m² zal zeer goed geïsoleerd worden (niet passief) maar met 15cm isolatie langs de buitenkant en met crepi.

Wat nu de kant is waar het slecht geïsoleerd is gaan we niet meer gebruiken eenmaal we aan de andere kant wonen van ons huis. Dat zal als opbergruimte of garage gebruikt worden. De richting van het huis is oost-west, dus de zon gaat over de breedte.

Willy

2x stoken bedoel ik als het overdag ook vriest en de zon niet schijnt

ik heb een tulikivi 2700 waar ik nu als overdag de zon schijnt slechts 1x moet stoken,maar met de restwarmte(kachel) van de vorige dag,en de zon die dan overdag schijnt.

Je weet dat ik mijn huis nu extra heb moeten isoleren.je bent ook al bij mij thuis geweest!

te verwarmen ruimte=100m²

Hou er ook rekening mee met,als je een zwaardere uitvoering neemt zoals ik heb,je ook meer hout opstookt per stookbeurt,zoals vermeld staat op dutry zijne site.1kg hout voor 100kg speksteen,dus als je een kachel hebt van 3000kg/ 30kg hout.

 

@ Charlie een bergkachel kan wel met 1 stookbeurt per keer in een goede LEW, maar dan moet je de grootste versie nemen of nog beter het grootste kernpakket (alleen binnenmantel) nemen en zelf de buitenmantel metsen naar eigen wens. (ik geloof dat er ook nog andere modellen bestaan die niet op hun website staan)

 

Wij hebben een bergkachel (de kleine versie !) in onze lew K29 en stoken pas 2 keer per dag als het zeer hard vriest of dag en nacht vriest.

 

Voor meer vragen over de bergkachel of andere finovens, kan je best je vraag stellen op het ecologieforum.eu

Daar zitten vele kachelbouwers en meer mensen met ervaring over finovens.

Maar met een budget minder dan 10000 euro ga je niet vlug een 3 tonner vinden.

 

 

Hallo allemaal , 

Ook wij zijn bij Geerts in Kasterlee geweest en het verhaal dat de vrouw deed was naar mijn gevoel toen ook lichtelijk overdreven . We hebben verder naar haar verhaal geluisterd en zijn daar heel blij mee !!!! 

In ons eerste huis hebben we bij haar en haar echtgenoot een speksteenkachel gekocht en waren hier zeer tevreden over!!! Na 10 jaar zijn we verhuisd en hebben terug bij haar  onze 2de speksteenkachel aangekocht, weer een Tulkivi !!!

De vrouw kan misschien wel voor sommigen onder jullie niet zo aangenaam over komen maar ze liegt geen woord en is best aangenaam als je haar kent !

Het zijn prachtkachels en het zijn daar mensen die altijd voor je klaar staan ! 

Ik kan iedereen deze zaak tenstelligste aanraden!!!

 

Vriendelijke groeten 

 

 

 

 

Hallo allemaal , 

Ook wij zijn bij Geerts in Kasterlee geweest en het verhaal dat de vrouw deed was naar mijn gevoel toen ook lichtelijk overdreven . We hebben verder naar haar verhaal geluisterd en zijn daar heel blij mee !!!! 

In ons eerste huis hebben we bij haar en haar echtgenoot een speksteenkachel gekocht en waren hier zeer tevreden over!!! Na 10 jaar zijn we verhuisd en hebben terug bij haar  onze 2de speksteenkachel aangekocht, weer een Tulkivi !!!

De vrouw kan misschien wel voor sommigen onder jullie niet zo aangenaam over komen maar ze liegt geen woord en is best aangenaam als je haar kent !

Het zijn prachtkachels en het zijn daar mensen die altijd voor je klaar staan ! 

Ik kan iedereen deze zaak tenstelligste aanraden!!!

 

Vriendelijke groeten 

 

 

 stellair

 

Mijn vraag stel ik uiteraard aan iedereen maar voor Ulrik, die de speksteenkachel-specialist is op het forum, hebt u al een vergelijking kunnen maken tov. een finoven (alias bergkachel)?

 

niet overdrijven hé  !!! de speksteenkachel specialist ... maar goed ik heb er wel al een beetje ervaring mee na 5 winters stoken dat wel 

 

't zit zo : als je kachel zwaar genoeg is en het gewicht is in de juiste verhouding tot de te verwarmen kamer dan kan je voldoende warmte ( energie ) opslaan om ook bij vriesweer van min 10 °C waarbij de temperatuur overdag onder het vriespunt blijft hangen zoals vorig jaar te volstaan met EEN stookbeurt - redt je dat niet dan is de kachel verkeerd gedimensioneerd

 

dat kan ook zoals charly66 al zei met nog een paar andere " massa " kachels zoals met de finoven 

 

een feit is wel dat " speksteen " de meeste warmte per m3 kan opslaan omdat het soortelijk gewicht 3 ton is wat resulteerd in de kleinste kachel voor dezelfde warmte 

 

met andere woorden met een finoven heb je meer " volume " nodig ( plaatsinname ) voor dezelfde warmte maar je zit wel met een lagere wandtemperatuur ook dat klopt 

 

bij de meeste mensen speelt de afwerking ook een belangrijke rol en niet iedereen is te vinden voor het uitzicht van een speksteenkachel maar de afwerking van een finoven ziet er ook totaal anders uit al kan je deze wel gaan bekleden met speksteen al is dat al wat ver gezocht vind ik maar het kan wel en als je niet op een euro moet kijken ...

 

een vergelijking maken van een speksteenkachel en een finoven is niet zo eenvoudig want het zijn twee verschillende dingen die wel dezelfde warmte opleveren namelijk " stralingswarmte " wat zonder enige twijfel nog steeds de aangenaamste en gezondste warmte is in huis en om een echte vergelijking te kunnen maken zou je beide toestellen in één kamer moeten kunnen plaatsen maar dat is natuurlijk onmogelijk

 

feit is dat deze massakachels met " hernieuwbare " energie kunnen werken en je niet langer van de gas en oliebaronnen ( fossiele en uitputbare natuurbronnen ) afhankelijk bent en alleen al daarom zou je het moeten doen 

 

in ieder geval ... isolatie blijft de eerste en nog steeds beste investering die je kan doen want wat je niet " verliest " aan warmte moet je ook niet " bijvullen " en isoleren is de investering die je het snelst kan terugverdienen 

 

Ulrik

Ulrik

Je schrijft...

't zit zo : als je kachel zwaar genoeg is en het gewicht is in de juiste verhouding tot de te verwarmen kamer dan kan je voldoende warmte ( energie ) opslaan om ook bij vriesweer van min 10 °C waarbij de temperatuur overdag onder het vriespunt blijft hangen zoals vorig jaar te volstaan met EEN stookbeurt - redt je dat niet dan is de kachel verkeerd gedimensioneerd......Dit is niet bij alle gevallen !!!!..1 stookbeurt is bij vriesweer overdag,als de zon niet schijnt, nooit haalbaar,of je moet overschot aan speksteen hebben!!..ik bedoel daarmee dat de kachel groter in volume is dan de volume te verwarmen ruimte..Vb. een tulikivi 2700 is berekend voor max 90m².als je dan 110m² hebt kan je deze ruimte niet met 1 keer stoken 24 uren warm houden.De kachel neemt elk uur+-3gr af,Ik stook nu ook nog 1x per dag,de temperatuur in de leefruimte is dan 23 gr.Na 22u heeft de kachel van zijn warmte al flink afgenomen,en is het dan nog 20gr.maar dan heb ik nog hulp van de zon die dan nog binnenstraald,eenmaal bij vriesweer/bewolk overdag.is het 18gr met éénmaal te stoken.

Ik lees hier ook op forums dat mensen hun kachels met 7 kg hout kunnen opwarmen...dit moeten dan speksteenkachels zijn van 700kg,anders geloof ik het zeker niet!!!.

Ik wil aan iedereen de raad geven om eerst bij mensen te gaan kijken om te zien welke kachel ze hebben en hoe groot de leefruimte is,en de oppervlakte van de beglazing en isolatie...Bij mij zijn ze iniedergeval altijd welkom !

 
 

Zoals ik al eerder zei is 7kg voor een finoven van 2.5ton deze dagen voldoende om een ruimte van een 70m2 warm te houden.  De isolatie is naar de nieuwe normen niet voldoende en er steekt overal 1.1glas.  De afgastemperatuur komt tot een 90° op het einde van de stookbeurt.  Kijken mag zeker maar het verhaal blijft hetzelfde, het hangt er vanaf van het rendement van de kachel en stookwijze, grootte van de te verwarmen ruimte en isolatiegraad, hoe beter geisoleerd hoe kleiner de kachel in principe kan zijn of hoe grotere periodes je kan overbruggen met een zelfde kachel.