omrekenen vermogen radiatoren naar lagere temperatuur | Page 4 | Ecobouwers.be

U bent hier

omrekenen vermogen radiatoren naar lagere temperatuur

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van nospam
05/04/2013 - 13:31

Beste Ecobouwers,

Omdat ik een nieuwe verwarmingsketel wil plaatsen ben ik op zoek gegaan naar het vermogen van mijn bestaande radiatoren uit de jaren 70.

Ik vond enkel gegevens over het vermogen bij 80 graden. Het totale vermogen is iets meer dan 30kW, dus zou ik in principe een ketel van 35kW moeten plaatsen, wat mij onnodig veel lijkt.

Ondertussen heb ik ook geen 80 graden meer nodig om mijn inmiddels geisoleerde huis warm te krijgen. Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat max 60 graden genoeg is.

Weet iemand een formule om het vermogen van radiatoren op 80 graden om te rekenen naar het vermogen op 60 graden?

Bedankt!

142 Reacties

Reacties

afbeelding van Hans Delannoye
14/04/2013 - 13:40

nospam

opgelet, zo'n omrekentabel geldt enkel voor dat type radiator, neem een tabel van een ander merk, en het zou kunnen dat er behoorlijk wat verschil is.

puur theoretisch, als de installatie perfect gecalculeerd werd (idem het warmteverlies van het gebouw), je de waarden kent waarmee gerekend werd, en dan de radiatoren ook dusdanig gedimensioneerd werden, zou je het ketelvermogen kunnen proberen in te schatten via de radiatorenafgiftevermogen.  maar er wordt nooit zo gerekend en je hebt sowierso die gegevens niet.

stel dat je tot de vaststelling komt dat je een geinstalleerd vermogen van radiatoren hebt van 20 kW in een regime 75/60/20, dan kan je stellen dat een ketel van zowat 20 kW juist is, maar in de praktijk worden radiatoren en ketels veelal zwaar overgedimensioneerd.  ik herinnezr me een project waar een ketel van 104 kW stond, en die we vervingen door eentje van 27 kW (die was nog te groot maar ik kon de klant niet overtuigen van een 21 kW te nemen).  het enige dat aan de woning was gewijzigd was enkel glas naar dubbel glas 2.9 (het gaat dan ook over een project van jaren geleden), en het stookolieverbruik van 7500 naar een goeie 2000 lt.  en dus was die 21 kW nog meer dan ruim voldoende.

in jou geval zijn 2 dingen zinvol, of je maakt een warmteverliesberekening of laat het doen, of je baseert je op je jaarverbruik en het ketelrendement, al de rest is zinloos, zoals ongeveer deze hele vraagstaart :-)

met 1500 lt per jaar en een - neem ik aan - ouderwetse ketel, heb je met een moderne ketel met 20 kW al flink overschot.  met 35 kW kom je er natuurlijk ook, maar dat gaat ten koste van je verbruik, hoe groot het meerverbruik zal zijn is moeilijk te zeggen, dat hangt van teveel parameters af.

hans d

afbeelding van banned user
09/04/2013 - 20:50

Dan lees ik tussen  de regeljes door.

Dat eigelijk een moment meting ,

bij extreme koude  zo slecht nog niet is.

Heb je toch het max. verlies bij extreme koude.

Dat vermogen moet toch hebben van cv ketel.

Of je moet bijverwarmen.

En kan je elke plaats apart berekenen ,

naar radiatoren toe.

Toch niet volledig afschieten hoor.

Chris

afbeelding van brother paul
11/04/2013 - 12:09

We gaan eens opnieuw beginnen voor Caris ivm die 15°

 

Moest die ketel gewoon zijn energie krijgen van een buffervat, dan steek je daar een mengkraan aanvoer bij en dan zal hij met een sensor die ketelbuffer water mengen met uw retour van uw vloerverwarming. Die menging zal zorgen dat je bvb bij een buffervat van 15° dat water niet gebruikt, en bij een buffervat  28° en retourwater 22°, zul je dat buffervat wel gebruiken. Je ziet toch duidelijk dat uw buffervat toch minstens 4-5° boven de temperatuur van uw retourwater moet zitten om daar nog enige nuttig iets uit te halen.

 

Wat je wel kan doen volgens mij is

1° CV buffervat 5-10m2 vacuums  1000l + gascondensatie/WKK +  WP + die sturing voor uw vloerverwarming

- maximaal rendement  van uw zonnepanelen. want de minste toevoeging aan het vat zal je opslaan. Stook je dus op 30° dan zal dat vat vanaf uw zonnepanelen 30° worden aanslaan. Je gebruikt het vat waarvoor het dient, en optimaliseert dimmensies voor uw vloerverwarming. Uw bovenste laag gebruik je voor uw radiator uw middenlaag voor uw vloerverwarming. En lukt het niet dan stookt uw verwarming bij voor de radiator en vloerverwarming. Dus als uw radiatoren gewoon savonds en smorgens eens dagregime gaan dan heb je minimale bijstook.

uw WP moet gewoon stoken tot 35°, vanaf het daarboven duikt dankzij uw zonnepanelen, stopt hij met werken. Dus maximale efficientie, en putje winter -5° mag hij ook stoppen met werken. Alleen energie uithalen uit de grond als het efficient is. Wat je ook kunt doen is uw retourwater van uw douche/bad in een collector uw oud buffervat opvangen (er bestaat een speciaal toestel heb daar ergens wel een linkje van) , warmtewisselaartje erdoor en uw warmtepomp prutst daar ook alle warmte uit. Dan verlies je niets meer via uw warm water.

uw vacuums mogen doen wat ze willen tot 90° Ze kunnen uw vat volpompen, heb je juist nog een 'overboostbeveiliging nodig' door een tweede buffervat aan te hangen kun je daar nog wat beschermen, maar als die twee buffers vol zitten moet je stoppen met pompen zodat uw installatie niet verkalkt, dus stoppen met pompen en water draineert naar uw boilervat... (moet bvb 30liter speling hebben) systeem Sanicube gebruiken

uw gasketel/wkk is voor als het vriest -10°, dat is 2weken in een jaar bijstoken.

2° een tweede buffervat op 40-60°  met een SSW-WP-boiler  die met een zonneboilersturing de warmte uit uw buffervat trekt  op radiatorhoogte, dus komt uw buffer aan 40° danhaalt hij 35° en moet hij gewoon trapje upgradent tot 60° voor uw SSW

uw buffervat zet je in de badkamer, wc of ruimte zo dicht mogelijk, en je kan lekker lucht afzuigen in de vochtige ruimtes. Als je met een gezin een douche pakt, zal uw SSW vat aangevuld worden met voorverwarmd water uit uw buffervat, en nog een upgrade via de WP, die uw lucht/vocht van uw badkamer wegzuigt. Nog wat roosters in de slaapkamers/iving en klaar is kees. Uw ventilatie type C, met warmterecuperatie is geboren, met een COP4 gemiddeld heb 50% van energie in uw water uit het buffervat goed voor 1500kWh minder verbruik, de COP4 is goed voor de upgrade met 500kWh voor uw sanitair water 

uw verwarming verbruikt 20000kWh, zakt door die zonnepanelen 5000-8000kWh nog 14.000kWh op te halen met uw WP met COP5 (35° is laagtemerpatuur-) dus je eindigt met 3000KWh stroom , en dan die 10 dagen bijstook is putje winter zorg je dat die WP niet moet aanslaan, dus bijstoken met aardgas is bijstoken arato van 50m3 per dag, of 500m3 aardgas eindig je 5000kWh dus uw warmtepomvaag eindigt met 10.000kWh opwarment met COP4 of 2500kWh stroom.

 

 
afbeelding van charel
13/04/2013 - 19:51

Walter, neem mij niet kwalijk maar voor het gemak heb ik jouw laatste post hier opnieuw weergegeven.

Ik had er eerst te lang naar moeten zoeken

Charel

 

za, 13/04/2013 - 19:32 #12  
repost in beter leesbar formaat...
"100L en 1 Lper uur???? jongens toch
Als je een vat van 1000L wilt leeg maken met max 500 handelingen.
word dan niet eerst inhoud van uitscheppotje gemeten?
De berekening van inhoud en behoeft(KWh) is voor/naar  LVT radiatoren toe.
Is wel de bedoeling om met water van 60° systeem normaal te laten werken.
60/40/20.
Bij te weinig water inhoud van radiatoren zou het  kunnen,
dat aanvoer T° moet verhoogd worden.
Zo heb je geen LVT radiatoren meer.
Dat is wat topicstarter toch wilt. 
Nu kan hij de inhoud vergelijken met zijn radiatoren."
Met stijgende verbazing lees ik je commentaren.  In een discissue probeer je meestal de andere te begrijpen en dan uit te leggen waar zijn redenering fout gaat.  Ik heb het zeer moeilijk jouw redenering te volgen.  Vooral omdat ik de indruk heb dat je geen redenering geeft.  Iedere opmerking van jou lijkt op nog meer foute veronderstellingen te rusten.  
De manier waarop jij een radiator uitlegt is alsof je die vult met water, nadien wacht tot die afgekoeld is, en dan terug het water vervangt door nieuw warm water (je uitscheppotje).  Maar dat is niet de manier waarop een verwarming werkt of ook niet de manier waarop een vermogen berekend is.  Een verwarming is een continue systeem, niet iets met uitscheppotjes*.  
Het enige wat er gebeurt is warm water door een circuit te sturen aan bepaalde druk, met debieten; de radiatoren die daarop aangesloten zijn gaan een deel van die energie overdragen naar de omgeving.  Daardoor komt er terug koud water aan bij de ketel en die warmt dat terug op en de kringloop gaat verder.  Als zoiets start, wordt natuurlijk eerst het koude water uit de radiatoren geduwd.  Maar na enige (korte) tijd is al dat koude water uit die radiator verdwenen kom je in je stationair regime. Bv een regime met aanvoer 60°C, afvoer 40°C.  Het enige waarbij het volume van de radiator een rol speelt is hoe lang het duurt voordat je in dat stationair regime komt.  Radiator met weinig inhoud, zal snel in stationair regime komen (die zijn ook veelal veel lichter in materiaal), radiator met veel volume zal iets langer duren.  Maar uiteindelijk kom je in dat stationair regime met een bepaald debiet en temperaturen.  Het is onder die omstandigheden dat het vermogen van de radiator gemeten wordt. Er wordt dus niet 500keer opnieuw een potje gevuld; het potje blijft gevuld, alleen vervangen we de inhoud continue.   Afhankelijk van type radiator krijg je dan een bepaald vermogen.  En nog eens: het maakt niet uit hoeveel volume je radiator had.  Dat speelt enkel een rol wanneer je installatie start of stopt (en voor berekenen max vermogen speelt dat dynamisch karakter geen rol).  
Hier is bv een voorbeeld van een berekening: http://www.lht-bvba.be/radiatoren-berekenen.html
Je ziet bij een radiator staan 2520W, 3,5l/minuut.  Je kan dan een radiator plaatsen die bv 3.5l inhoud heeft en een vermogen van 2,2kW; daar wordt dan om de minuut de vollige inhoud van de radiator ververst; je kan ook jouw referentie radiator daar plaatsen; die had dan ongeveer 13,5l inhoud; daar zal het dan een goede 4 minuten duren voor de volledige inhoud is ververst.  Maar in beide gevallen is het vermogen net even groot.  En dat vermogen is net even groot door de verschillende ontwerpen van de 2 radiators.  En die beide radiatoren gaan ongeveer op dezelfde manier reageren als je naar lagere temperaturen gaat (wel goed correctie tabellen van de fabrikanten hier nakijken).  
Ik had nu graag gezien waar in dit verhaal iets fout zit volgens jou.  Daarnaast kan je misschien vertellen hoe dat jij dat radiator verhaal ziet.  dan kan ik misschien een poging doen jouw redenering te begrijpen.  
Ik ben nog altijd benieuwd welke radiator jij aanraadt voor een regime 60-40 als je 5kW nodig hebt.  Idd die 27l voor 5kW; of zoals de tabellen van de fabrikant zeggen in totaal 10kW norm vermogen.  
Walter
*: ergens begin vorige eeuw liep Planck tegen een probleem waarbij het leek dat energie kleine pakketjes werd overgedragen.  Maar dat is een ander verhaal en quantum theorie hebben we echt niet nodig om een radiator te verklaren.  
 
 
 
 

 

 

 

 

afbeelding van banned user
13/04/2013 - 22:34

Walter-8

''''''

En nog eens: het maakt niet uit hoeveel volume je radiator had.  Dat speelt enkel een rol wanneer je installatie start of stopt (en voor berekenen max vermogen speelt dat dynamisch karakter geen rol

''''''

Eindelijk 50% erop.

Te weinig volume zal er hoger aanvoer T° nodig zijn ! Niet goed voor LVT systeem

Speelt wel een rol voor bepalen van warmte verlies + berekening overgang naar LVT radiatoren.

U moet mij niet kunnen volgen Walter ,

Als topicstarter mijn berekening volgd is het voldoende capaciteit,

en zal hij niets tekort komen bij  LTV. met buiten T° -10°

Als hij minder volume in huidige radiatoren  heeft voor verlies van KW in woning

zal hij  niet kunnen overgaan naar LTV met huidige radiatoren.

U probeerd mijn berekening te ondergraven ,

lukt niet echt + kan zelf niet tot een oplossing komen.

Altijd : hoe? kan niet , wat is dat? waarom? ...

Altijd defensief, kan je niet beter  innovatief zijn .

Topic starter heeft daar meer baat bij.

 

afbeelding van walter-8
13/04/2013 - 22:46

"Eindelijk 50% erop.
Weinig volume zal er hoger aanvoer T° zijn"

ok dan: welke 50%?  

En kan je dat nu eens uitleggen; waarom  is er hogere aanvoer temperatuur nodig?  Ik zou die redenering gaag eens zien.  

Als ik radiator specs lees zie radiator met 2 liter die 2kW vermogen heb, met 20 liter en 40 liter en die hebben allemaal 2kW vermogen bij zelfde aanvoer temperaturen.  Kan je dat ook verklaren?    Ik versta dat dat niet kan volgens jouw theorie. Iedere radiator met zelfde inhoud heeft zelfde vermogen volgens jou.  Of niet (of was dat iets met rendement)?

Ik zou graag nog een keer jouw redenering horen over hoeveel radiator hij moet installeren.  Bv als hij 5kW nodig heeft. Ik verstond eerder van jouw dat dan 27l nodig was. Klopt dat nog steeds?  En ook bij aanvoer temperatuur van 60°C?  

Walter

afbeelding van walter-8
13/04/2013 - 23:05

"kan zelf niet tot een oplossing komen."

oplossing is simpel: met omrekentabellen kan topicstarter tot redelijk schatting komen van zijn radiatoren hun vermogen bij lage temperaturen.  Met warmteverliesberekening kan hij zien hoeveel vermogen hij nodig heeft.  De twee resultaten vergelijken en hij weet of zijn radiatoren het aankunnen...  Of zich vrij simpel niet?  Die oplossing is toch al een paar keer aan bod gekomen?

Walter

afbeelding van walter-8
13/04/2013 - 23:09

'kan zelf niet tot een oplossing komen.'; en op de eigenlijke vraag  (alleen maar weten hoe je vermogen bij 80°C omrekent naar 60°C) is door geert in het allereerste antwoord al gegeven: meer juist en meer beknopt kon niet.

Walter

afbeelding van banned user
13/04/2013 - 23:30

Walter-8

Neem dan alles nog eens door man.

Kan ook alles berekenen naar 80°,

enkel is dat geen LVT, met 60° wel.

Tabelletje ,(juist en beknopt) net zoals er vele installateurs dat gebruiken.

gevolg oversized radiatoren ,schrik dat klant te kort komt rendement.

samen met nog een cv ketel 2x het normale vermogen.

Er zijn hier op forum genoeg voorbeelden van zulke situaties.

Ik wacht eigelijk nog naar uw inbreng?

 

afbeelding van walter-8
13/04/2013 - 23:41

jammer dat je op geen enkele vraag inging: 

ik neem je eerste post er nog eens bij;: 

"50L à   60C° geeft  3,49  KWh"; dus radiator van 50 l om regime 60-40 te laten werken en dan 3,5kW te kunnen leveren?  Klopt dat?

Elders dan het 27l voor 5kW.  Welke oplossing van jou moet ik nemen?

En geldt dat voor alle radiatoren?

Walter

afbeelding van banned user
14/04/2013 - 00:06

http://www.henrad.com/NL/docs/standard_tech_info.pdf

In het begin altijd theoretisch berekend ,(zonder of weinig convectie afgifte)

enkel KW vermogen en inhoud berekend.

nadien overgegaan naar praktisch kant ervan.

 

type 10

27 L in kleinere radiatoren geeft samen ook +- 5KW.

Berekening komt +- overeen van radiatoren met minste rendement.

in regime 75/65/20 voor woning van meer dan K100

Dit volume in zijn huidige radiatoren is genoeg voor LVT.60/40/20

Hij kan deze lijst als vertrek punt gebruiken,

komt overéén met mijn berekening.

Als er minder inhoud is bij huidige radiatoren zal LVT niet mogelijk zijn.

 

afbeelding van walter-8
14/04/2013 - 00:12

Neen; dat is niet waar; de fabrikant zegt dat in regime 60/40/20; het afgegeven vermogen 2 maal kleiner is.  (zie de omrekentabellen).  Maw; je zal de 5kW met '27l' niet halen.    Je moet om in 60/40/20 (60aanvoer, 40 retour, 20 ruimtetemperatuur) te werken radiators voor 10kW norm vermogen installeren.  Bij de overgang van 75/65/20 naar 60/40/20 verlies je de helft van het vermogen.

Maw; met de radiator kan de 5kW niet halen.  Maw, ook met deze inhoud is regime 60/40/20 niet mogelijk (ik van in herhaling).  

Of geloof je de omrekentabellen van de fabrikant niet?

Walter

afbeelding van banned user
14/04/2013 - 00:25

Walterke,

In vorige antwoorden preek je dat er meer KW uit minder L inhoud komt.

dat sommige radiatoren met minder L meer vermogen afgeven .

En ik moet al die tabellen onderling geloven?

geen één komt overeen!!!

Ik heb enkel aangegeven dat er één fabrikant met mijn berekening ,

overéén komt , met zijn type 10

Kan gebruikt worden als vertekpunt .

Meer niet.

 

afbeelding van walter-8
14/04/2013 - 00:35

Natuurlijk komt geen een van al die tabellen overeen: het zijn allemaal andere radiatoren.  En het komt niet overeen omdat er geen relatie is tss inhoud en vermogen.  Dat lijk je maar niet te aanvaarden.  

Die fabrikanten mogen dat ook maar zomaar niet beweren.  Ze hebben dat moeten laten testen volgens een specifieke norm.  Ik zie niet direct een reden om aan die tabellen te twijfelen.  

Je maakt dus volgende redenering: je gelooft niet dat de specificatie van de fabrikanten juist zijn; enkel die ene radiator die met jouw berekening overeen komt is een correcte.  Het opgegeven vermogen bij  75-65 kan ook geleverd worden in regime 60-40? Dat is zowat jouw advies?

Of zie ik iets over het hoofd?

Walter

 

afbeelding van banned user
14/04/2013 - 00:45

Komt gewoon overéén, meer niet.

Gaat niet over de beste !!! parameters kloppen met berekening.

Had mogelijk een ander merk kunnen zijn.

Enkel komen deze gegevens overéén.

Zo kan je bij bestaande radiatoren inhoud en vermogen vergelijken naar LVT .

 

afbeelding van walter-8
14/04/2013 - 00:50

"Zo kan je bij bestaande radiatoren inhoud en vermogen vergelijken naar LVT . 

Hoe kan je vergegelijken naar LVT; dat heb ik je toch nog niet zien voorrekenen?  hoe ging je van die 27l van 75-65 naar 60-40?  Dat heb je toch nog niet voorgerekent?  Of maakt dat voor jou geen verschil?  

Walter

afbeelding van banned user
14/04/2013 - 00:53

Walter,

antwoord 65

afbeelding van walter-8
14/04/2013 - 01:01

ok; dus als ik het goed begrijp zeg je daar dat een radiator van 27l goed is voor regime 60-20? Het is wat moeilijk je geeft daar zoveel cijfers?

Walter

afbeelding van walter-8
14/04/2013 - 16:37

Chris,

in dat antwoord 65 haal je weer kWh en kW door elkaar; ik denk dat je nu wel beseft  hoe gek zoiets klinkt.  Moeilijk dan om daar ook een  besluit uit te trekken, moeilijk om dan je je redenering te volgen.  Je lijkt me daar tot een conclusie te komen die zeer ver af zit van wat eender welke radiator fabrikant  beweert over zijn radiators.  Je benadering zit er zowat de helft naast; dat wil zeggen dat iemand het dus koud zal hebben, of een hoger temperatuursregime nodig heeft.  En je zit er niet weinig naast; ongeveer een factor 2; dat is zelfs nog geen goede benadering te noemen (en die factor 2 is dan voor dat ene radiator type dat je aanhaalt, voor andere radiators is het verschil  nog veel en veel groter). 

Mijn conclusie van jouw redeneringen is de volgende: je hebt een eigen berekening uitgevonden.  Alleen komen de resulataten niet overeen met de specificaties van die de radiator producenten aan hun producten geven (indien wel; hoor ik van jou nog steeds graag wat het vermogen is van eender welke radiator in regime 60-40 en hoe dat overeenkomt met jouw rekenmethode, een tweede radiator van een wat ander model zou ook mooi zijn om je stelling te schaven). 

Je lijkt ook geen enkel vertrouwen te hebben in de specificaties en andere rekenmethoden; je bent al lang vergeten dat topicstarter zijn antwoord al gekregen heeft in het allereerste antwoord van de vraagstaart. 

Als je niet een poging doet om even stap voor stap jouw redenering nog eens uit te leggen (zonder fouten in  je eenheden)  en dan een radiator toont met specificaties die met jouw gekozen temperatuursregime overeen komt; is voor mij deze discussie afgesloten. 

Voor mij is de eindconclussie zonder verdere reactie van jou: je weet over dit onderwerp niet waar over je praat, je maakt verbanden die er niet zijn en niemand gelooft in je oplossingen. Als iemand het hier niet mee eens is, hoor ik het graag. 

Walter

afbeelding van Hans Delannoye
14/04/2013 - 13:45

chris

sorry voor de uitdrukking, maar dat is bullshit.  nog eens, inhoud heeft niks te maken met afgiftevermogen!  maar blijkbaar wil dat er maar niet in bij jou.  verwarming is een dynamisch gebeuren, en dat kan je niet zomaar herleiden naar inhoud, debiet is het enige dat echt belangrijk is, zoals ik eerder al aanhaalde.

afbeelding van charel
14/04/2013 - 14:13

Hans,

Hierboven zeg je ergens dat deze hele vraagstaart in feite zinloos is.

Dat geldt eigenlijk maar voor één persoon volgens mij. Voor de anderen  is het wel zo dat we hier veel hebben kunnen leren en bevestigd hebben gezien.

Dus eigenlijk, hoe ergerlijk ook al die domme vragen en stellingen zijn, die telkens weer met de moed der wanhoop worden beantwoord of weerlegd, ze hebben de meesten onder de forumbezoekers waarschijnlijk veel bijgebracht. Met dank aan vooral u en Walter

Die éne ook nog overtuigen is spijtig genoeg niet haalbaar vrees ik. 

afbeelding van banned user
14/04/2013 - 21:16

Charel,

""""

Dus eigenlijk, hoe ergerlijk ook al die domme vragen

"""

Ja, Charel dan bedoel je Walter?

goe bezig Chareltje

Ik heb hier geen domme vragen gesteld , zelf geen één.

Hier heeft geenéén een berekening gemaakt,

voor topicstarter zijn radiatoren voor LVT.

Ik wel .

Komt overéén met bestaande radiatoren.

Charel wat is uw meerwaarde dan enkel ....

Breng zelf eens iets nuttig aan .

 

afbeelding van banned user
14/04/2013 - 21:29

Hans

"""

sorry voor de uitdrukking, maar dat is bullshit.  nog eens, inhoud heeft niks te maken met afgiftevermogen! 

"""

Deze uitspraak is pas echt  bullshit

Hans ,doe dan 4 cl water in je radiator ,eens kijken hoeveel warmte afgifte je hebt.

 

afbeelding van Hans Delannoye
15/04/2013 - 09:53

chris

hierop rerageren is eigenlijk zinloos, want je wil het niet begrijpen of je wil het niet aanvaarden.  

nog eens, afgiftevermogen is een dynamisch iets, en dus heeft de inhoud van de radiator er niks mee te maken.  indien wel zou hoe groter de waterinhoud, hoe groter de warmteafgifte zou moeten zijn, en dat is niet het geval.  5 lt zal ionderdaad meer warmte afgeven dan 5 cl, maar als dat eenmaal afgekoeld is, is je verhaal ten einde.  en de bedoeling van een radiator is meestal dat ie continu en niet eenmalig verwarmd toch?

afbeelding van Hans Delannoye
15/04/2013 - 09:38

charel

wat mij er aan ergert is dat de hele vraagstraat eigenlijk geen antwoord is op de originele vraag.  terwijl het toch de bedoeling is (of toch zeker was) van ecobouwers (of het vroegere energieforum) om mensen bij te staan bij hun vragen.  en dat mis ik in deze vraagstaart toch een beetje (veel).

afbeelding van banned user
15/04/2013 - 10:23

Heb ik geen radiatoren uitgerekend naar 60°

Berekend naar warmteverlies van woning bij -10°

Volledig energie afgifte uit  60/40/20. voor radiatoren  LVT

En nartuurlijk mis je een beetje veel in staartvraag.

omdat nog niemand anders de moeite heeft gedaan om dit te berekenen.

huidige formules verschillen van elkander.

Daar hoor ik geen woord over.

afbeelding van walter-8
15/04/2013 - 10:30

je hebt gerekend: maar je resultaat komt niet overeen wat de radiator fabrikant zegt over zijn radiators.  Het vermogen dat je toedicht aan de radiator in regime 60/40/20 klopt niet.  Je zat er de helft naast.  Je beweerde dat de '27l' radiator 5kW afgeeft in dat regime: de fabrikant zegt dat het maar 2,5kw is. 

Walter

afbeelding van charel
15/04/2013 - 10:36

Klopt Hans, (in antwoord op uw laatste post)

Het antwoord bleek eigenlijk niet zo moeilijjk is ook ook redelijk snel gegeven.

Maar welke keus heb je als er dan nog een antwoord komt dat het goede overstemt en totaal fout is.

Iedereen die dat aanvoelt, ook jij , kan dan toch niet anders dan dat rechtzetten of verbeteren. En terecht.

Normaal is het dan afgelopen. Hier niet. Wat doe je eraan? Hoe stop je zoiets? Inderdaad uitermate ergerlijk.

En ondertussen gaat dit maar door, van het ene topic naar het andere.

Charel

afbeelding van Hans Delannoye
15/04/2013 - 12:24

ja, ik stel voor dat ze deze vraagstaart afsluiten, 't is te gek en totaal verwarrend voor iedereen.  

zelfs ik kan niet meer volgen met al dat gegoochel met cijfers, en ik heb de pretentie van te durven zeggen dat ik toch wel iets van deze materie ken.

afbeelding van banned user
15/04/2013 - 12:40

Hans , walter , Charel

Dan moet Ik jullie toch meegeven ,

dat er al veel mensen via deze forum positief antwoorden,

op mijn bevindingen en stellingen.(e-mails)

Argon in ramen , water van 45°= minder damp in badkamer dan bij 60°

mini WKK, lager vermogen  omvormer bij PV oost-westkant  enz...

En dat allemaal door goedkoope oplossingen en trukjes.

Die schouderklopjes vormt een buffelhuid tegen jullie afbreekwerk.

Ik ken dat soort  mensen , kennis met hopen ,

oplossingen ???

Spijtig voor topicstarter ,dat dit zo moest aflopen .

Ik bied mijn veronschuldigen aan in hun plaats .

Chris

 

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.