omrekenen vermogen radiatoren naar lagere temperatuur | Page 3 | Ecobouwers.be

U bent hier

omrekenen vermogen radiatoren naar lagere temperatuur

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van nospam
05/04/2013 - 13:31

Beste Ecobouwers,

Omdat ik een nieuwe verwarmingsketel wil plaatsen ben ik op zoek gegaan naar het vermogen van mijn bestaande radiatoren uit de jaren 70.

Ik vond enkel gegevens over het vermogen bij 80 graden. Het totale vermogen is iets meer dan 30kW, dus zou ik in principe een ketel van 35kW moeten plaatsen, wat mij onnodig veel lijkt.

Ondertussen heb ik ook geen 80 graden meer nodig om mijn inmiddels geisoleerde huis warm te krijgen. Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat max 60 graden genoeg is.

Weet iemand een formule om het vermogen van radiatoren op 80 graden om te rekenen naar het vermogen op 60 graden?

Bedankt!

142 Reacties

Reacties

afbeelding van banned user
12/04/2013 - 12:55

Walter-8

Ik krijg u niet mee, zal zijn dat ik het niet goed kan uitleggen.

Of verkeerd uitleg of verkeerd begrepen word.

Ik geeft het op.

 

Aan topic starter,

Bereken verbruik van KWh verlies over 24 uur. bij -10° buiten

Vb. 9KWh

Vb. leefruimte 5 KWh

      badkamer  1KW

3 slapkamers  2KWh

   andere          1KWh          

Verlies op 24 uur is 216 KWh om theoretisch 21° te behouden.

Is indicatie!!!

omzetting van water verwarmen 21°naar 60° met +- 216 kWh

= 4800 liter à 60 °

(4800L/24uur )= 200L à uur

Faktor 4  voor plaat  radiatoren boven de K50

Faktor 5 onder de   K 50

200L / 4 faktor = 50 L =  totaal water inhoud  enkel  plaat radiatoren.

Enkel plaat radiatoren geven de minste KWh

Bestaande radiatoren mogen niet minder water bevatten

om over te gaan naar LVT.

Radiator(en) leefruimte                     27,77 L  

badkamer                                       5,55 L

slaapkamer 3 x 3,70L  =                11,11 L

andere                                              5,55 L        

    

Chris        

 

 

 

 

afbeelding van charel
12/04/2013 - 13:53

Chris,

Ja, ik ben er weer. Ik kon het weer niet laten.

Je schrijft:

" Walter, Ik krijg u niet mee, zal zijn dat ik het niet goed kan uitleggen.
Of verkeerd uitleg of verkeerd begrepen word."

Er is nog een mogelijkheid, namelijk dat je het zelf totaal niet begrijpt en voortdurend de bal mis slaat, heb je dat al eens overwogen?

En verder schrijf je:

"Ik geeft het op".

Ik hoop dat je het meent.

Ik hoop ook dat de TS nu weet welke adviezen waardevol zijn en welke onzin. Maar dat lijkt me wel duidelijk.

Charel

afbeelding van brother paul
12/04/2013 - 14:10

en wat als er verschillende berekeningsmethodes bestaan, de een wat beter dan de ander, de een wat moderner als de ander. Die liter methode vind ik inderdaad nogal eenvoudig, en denk wel dat een tabel de waardes opsnorren juister resultaat geeft

afbeelding van walter-8
12/04/2013 - 21:55

kris gebruik geen rekenmethode;  gezien er geen relatie is tss  vermogen radiator en zijn waterinhoud is wat kris vertelt niet zinvol.  En als die relatie er tss water inhoud en vermogen er wel is, zou het interessant zijn moest Kris dat eens uitleggen.  

Walter

afbeelding van banned user
12/04/2013 - 21:40

Charel,

"""

Ik hoop ook dat de TS nu weet welke adviezen waardevol zijn en welke onzin.

"""

Als jij 300 adviezen kent over een bepaald onderwerp,

(  waarschijnlijk  ook met veel met onzin, omdat je het zo hebt aangeleerd/gelezen.

Waarom zou ik dan geen 1of 2 andere kennen die wel zinvol zijn?

Chris

afbeelding van walter-8
12/04/2013 - 16:40

Ik zal een poging doen om een analogie te geven van hoe vreemd jouw redenering is. 

Eerst je vroegere 'fouten' ivm eenheden. 

Verschil tss vermogen en verbruik. 

Iedereen weet het verschil tss km en km/h; als ik zeg ik rijd 20km/h dan weet je wat ik bedoel. Als ik zeg ik heb 10km ver gereden dan weet je wat ik bedoel en je weet zelfs dat als ik die 10km gereden heb aan 20km/h, dat ik daar een half uur over gedaan heb. 

Als ik zeg,  tussen antwerpen en brussel is er 20km/h, dan vind je dat zeer vreemd.  Als ik zeg in Nederland mag je op de autostrade 130km rijden, dan vind je dat ook zeer vreemd.  Alsof ik na 130km opeens moet stoppen.

Op dezelfde manier is het zeer vreemd als je kWh en kW door elkaar haalt.  Dat geeft een zeer vreemde indruk voor de lezer die dat leest en wel de betekenis kent.  Deze 2 eenheden,  kWh, kW heb je in je laatste posts al juist.   Goed zo.   

Nu met je redenering voor radiatoren en hun volume.  Ergens maak je een redering dat 5liter benzine (1600l aan 60°C) voldoende is om van Brussel naar antwerpen te rijden.  En daaruit haal je dan opeens dat je een auto nodig hebt met een tank van een bepaald aantal liter.  Maar het is niet omdat je in je tank een bepaald aantal liter hebt dat je snel genoeg van brussel naar antwerpen kan rijden.  Of nog of je gaat toekomen met die 5liter; Dat hangt allemaal immers af van je motorvermogen en verbruik. 

Opzelfde manier zegt de inhoud van je radiator niks over het vermogen dat die kan afgeven.  Dat hangt af van zijn vorm, materiaal, hoe goed hij de warmteoverdracht kan verzorgen.  Het feit dat een radiator met 10l inhoud meer vermogen kan hebben dan een radiator met 100l inhoud ontgaat jou precies.  Er is geen enkele relatie tss de inhoud van een radiator en zijn vermogen*; er zijn nog veel meer andere parameters die meespelen.  Opdezelfde manier dat de inhoud van de benzine tank van de auto niks zegt over hoe snel je kan of hoe ver je kan komen. 

Als je dus zegt: "Radiator(en) leefruimte 27,77 L  ", dan heeft dat niet veel waarde.  Je weet niets nog steeds niet over die radiator, je weet niets over het afgegeven vermogen.   Als ik zeg in de tank van mijn wagen zit 10 liter weet je ook niets over die auto.  Misschien kan ik daar maar 100km ver mee rijden, misschien 200km; misschien kan ik maximaal 100km/h rijden, misschien 200km/h.

Walter

tss radiatoren van eenzelfde model is er natuurlijk welk een soort relatie: het model met weinig inhoud zal minder vermogen hebben dan het model met meer inhoud.  Maar je weet ook niet of dat vermogen evenredig is, of evenredig is met het kwadraat, of vierde macht van de inhoud.  Dat hangt dan weer af van het model. 

 

afbeelding van banned user
12/04/2013 - 22:53

Walter,

Enkel laatste stroof gelezen, was genoeg.

"""

Als je dus zegt: "Radiator(en) leefruimte 27,77 L  ", dan heeft dat niet veel waarde.  Je weet niets nog steeds niet over die radiator, je weet niets over het afgegeven vermogen. 

"""

 

Even voor uw opgezocht , had eigelijk gemakkelijker geweest voor mij.

had alle commotie kunnen vermijden .

 

Radiator  henrad 900 hoog 1000 lang enkel plaat .

Geeft 877 w   met 4,80 L      75/65/20

We gaan herleiden naar 5KWH (Vb. leefruimte)

877 x 5,7 = 4,998KWh     4,80L x 5,7= 27,36 L

Ik denk dat ik er realistisch dicht bij zit. (oefff)

Nu kun je nog altijd zeggen , ja bij 75/65/20

Dat is voor  woningen met waarden boven de K 100.

Sorry maar berekening klopt.

Walter ,als je terug van Brussel naar Antwerpen rijd ,

kan je er eens  rustig een half uurtje over nadenken. ;-)))

Chris

 

afbeelding van walter-8
12/04/2013 - 23:35

euh??? welke referentie neem je daar?

in jouw eerder 'berekeningen' ging het over regime 60°C naar 20°C; nu komt jouw berekening plots uit als je werkt op regime 75/65/20.   

nu die henrad hebben veel radiatoren; ik vind er niet direct een die 5kW aan kan.  

Maar wat andere voorbeelden van dat merk http://henrad.com/NL/premium_downloads.htm

een alto type 10 met 7,2l inhoud, vermogen 1.677kW, type 11 met 7.2l inhoud heeft 2.150W vermogen.  Bijna 25% verschil aan vermogen, zelfde inhoud.  

een ander model een premium met 7.6l inhoud heeft een vermogen van 1.530W.  Een beetje meer volume dan die van 2.150W versie; maar wel 30% verschil in vermogen.  

 Ik kan met de beste wil van de wereld hier geen relatie vinden. 

Hoe kan zo iets in jouw formule?

en nu opgepast: http://www.jaga.be/productlist.aspx?CLID=2750&IMID=1&SET=1

Hier zit een radiator met inhoud 0.88l en een vermogen van 1072W.  Hoe past dat in jouw formule?  Als ik zo 5 van die Jaga radiatoren neem dan kom ik toe met minder dan 5liter ipv van jouw 26l; 

Nu die van Henrad geven ook correctie factoren (http://henrad.com/NL/docs/110-211%20BENL_temperatuurcorrectiefactoren.pdf).  

op het regime dat het dichst bij jouw regime komt, 60-25 bij bv 20°C kamertemperatuur, moet je een correctiefactor van 4,1 toepassen.  Dus voor die 5kW vermogen moet je eigenlijk een radiator installeren die 4 maal meer vermogen heeft.  Dus moet je in totaal  20kW aan vermogen installeren. Dus eerder een 100l ipv van 27l

"We gaan herleiden naar 5KWH (Vb. leefruimte)"

Nu doe je het weer; kWh en kW door elkaar halen. 

Terug aan jou om na te denken...

Walter

 

afbeelding van walter-8
13/04/2013 - 00:14

kijk nog eens hier: http://www.vasco.be/downloads/VASCO-ZP-NL.pdf

radiatoren met vermogen van 1,3kW en 21,74l inhoud; anderen met vermogen van 2.5kW en 2,75 liter inhoud.  Ik krijg daar dus kop nog staart aan.

Walter

afbeelding van banned user
13/04/2013 - 01:00

walter,

http://www.easi-shop.be/images/datasheetnl/14004.pdf

Neem type 10 = radiator met minste rendement.

lager rendement zou nefast zijn voor overschakeling LVT.

300 / 400 / 500 / 600 / 700 / 900

Herleid vermogen naar 5000 W

en vermenigvuldig met zelfde faktor het volume .

Zal altijd rond 27L schommelen.

Geeft met ander vermogen zelfde +- cijfers.

Mss. zal het toeval zijn zeker?

afbeelding van walter-8
13/04/2013 - 09:57

Kris, 

'minste rendement'; euh???  Hoe minder rendement?  Gekke definitie van rendement (alsof het erg is dat je meer vermogen hebt door minder water).  Lager rendement nefast voor overschakeling naar LVT??  Waarom zou dat zijn?  Dat moet je eens uitleggen. De fabrikant geeft maar 1 tabel voor herrekenen naar andere temperatuursregimes.  Dus veel verschil zal er niet zijn om te zeggen dat de ene radiator beter is voor lage temperaturen dan de andere (al zou dat natuurlijk kunnen).

In mijn  vorige post vind je radiatoren met 2.5kW en 2,75 liter inhoud; Dus nog een veel 'lager' rendement.  Die zijn dus volgens jou nog veel beter voor LVT?  

Die radiator die naast die type 10 staat die haalt 25% meer vermogen met zelfde waterinhoud.  Maar als jij dan idd om een niet bestaande reden uitvindt dat die niet voldoet kan je je cijfers natuurlijk altijd doen kloppen. 

Zoals Hans zei; als je lang genoeg rond de pot draait, dan is er uiteindelijk wel ergens een cijfer dat 'juist' is.  Gelukkig voor jou zijn een paar jaar geleden de normen voor het opgeven van het vermogen van een radiator veranderd.  Anders had je het radiatortype ernaast moeten nemen om aan je gewenste vermogen te komen.

Dus jouw toevaltreffer: wat jij nu toevallig bewezen hebt: er is toevallig een radiatormodel is dat 27l nodig heeft voor 5kW.  

Maar met zo een bewijs daar is nog niemand iets mee.  Iedereen wil in de eerste plaats dat zijn condensatieketel condenseert.  Dus in een temperatuursregime van bv 60-40 werken.   Dan moet je je radiatoren 2x groter nemen dan normvermogen.  Dus je hebt niet '27l' nodig maar 54l.  En in jou voorbeeld van 60-20 moet je je radiator zelf 4x groter nemen.  Dus in jouw steeds herhaalde voorbeeld van 60-20 heb je radiators met meer dan 100l.   Dus wel zeer ver van jouw 27l.  Maw die 27l zegt niks; evenveel als de inhoud van mijn tank van auto.  De topic starter die op 60°C wil verwarmen kan zijn huis dus niet warm krijgen met de radiator die jij voorstelt met max temperatuur van 60°.  Die geven dan immers maar een vermogen van een 2,5kW.

En nu begin ik al zelf zo iets dom te vernoemen als de water inhoud van een radiator....  

Ik zou graag van jou horen: 

- waarom is een radiaotor met weinig water inhoud beter is dan een met meer waterinhoud voor LTV?  En waarom zou dan een radiator met 2.5kW  vermogen en 2,75 liter inhoud niet nog veel beter zijn (wat het niet is). 

- begrijp je dat je om in regime 60-40 te kunnen werken je niet de 5kW vermogen moet installeren maar dat je 10kW normvermogen moet installeren?

 

Walter

afbeelding van Hans Delannoye
13/04/2013 - 13:39

chris

ik moet walter gelijk geven, inhoud zegt absoluut niks.  debiet ios véél belangrijker, daar staat of valt alles mee. zelfs een radiator met 100 lt inhoud en een debiet van 1 lt/uur (kwestie van wat te overdrijven) geeft twee keer niks aan warmte af.  maar met 5 lt inhpoud en een debiet van 100 lt per uur, is je warmteafgifte vele keren hoger.  

misschien eens even naar de basisbeginselen van de fysica teruggaan, en dat is iets anders dan cijfertjes uit folders af te lezen.

afbeelding van banned user
13/04/2013 - 15:43

Hans,

100L en 1 Lper uur???? jongens toch

Als je een vat van 1000L wilt leeg maken met max 500 handelingen.

word dan niet eerst inhoud van uitscheppotje gemeten?

De berekening van inhoud en behoeft(KWh) is voor/naar  LVT radiatoren toe.

Is wel de bedoeling om met water van 60° systeem normaal te laten werken.

60/40/20.

Bij te weinig water inhoud van radiatoren zou het  kunnen,

dat aanvoer T° moet verhoogd worden.

Zo heb je geen LVT radiatoren meer.

Dat is wat topicstarter toch wilt. 

Nu kan hij de inhoud vergelijken met zijn radiatoren.

 

 

afbeelding van brother paul
12/04/2013 - 22:39

walter heb jij simulatiesoftware ? van warmteberekening, en radiatoren plaatsen en warmteverdeling, en van  kringen met boilers en ie configuratie te simuleren in een huis ?

afbeelding van walter-8
12/04/2013 - 23:40

Voor een 'normaal' huis heb je geen simulatie nodig; Simulatie is iets voor het dynamische gedrag van een gebouw te gaan bekijken.  

Voor een normaal huis volstaat een warmteverliesberekening; Voor warmteverliesberekeningen, zoek eens op warmteverliesberekening excel sheet; die levert je uiteindelijk nodige vermogen per kamer; als je wil kan je daar nadien mee gaan spelen en 'simuleren' wat er gebeurt als isolatiewaardes, temperaturen verandert.  

radiatoren die neem je volgens tabellen.  Voor kringen moet je wat verstand hebben van debieten/drukverliezen: daarvoor moet ik passen.  

Walter

afbeelding van walter-8
11/04/2013 - 10:29

Kris, begrijp ik je goed dat voor alles wat je vertelt enkel theoretisch geldt en geen enkele praktische betekenis heeft?

Zolang dat je niet wil aanvaarden dat je uit je boiler met radiatoren nog nauwelijks energie kan halen eens die onder de 40°C komt blijft dit natuurlijk een dovemansgesprek.  Probeer misschien eens te berekend hoe groot de radiatoren met zijn om dat wel te doen. 

Walter

afbeelding van brother paul
12/04/2013 - 14:12

Walter, ik heb echt geen problemen om mijn bovenruimte met radiatoren van 40° op te warmen tot 15-16° bvb... dus ik begrijp nu ook niet wat jij daar bedoelt . En ja dat is geen fantasie, dat is wat ik aflees op mijn ketel. Als de keteltemperatuur op 35° staat en de radiator boven krijgt warmte via de pomp, en de stookcurve staat op 1.1, dan is het toch wel omdat een en ander mogelijk is ?

Toegegeven aan -10° zie ik 60° staand

afbeelding van walter-8
12/04/2013 - 15:21

" 40° op te warmen tot 15-16°": ik heb toch ook nooit gezegd dat dat niet gaat? Maar je zal vooral geen retour hebben die 15a16°C; die zal nog een heel stuk hoger ligger. 

Walter

afbeelding van brother paul
12/04/2013 - 15:47

retour is dan bvb 30°, maar eerlijk gezegd dat heb ik nu niet gecontroleerd, maar inderdaad is hoger dan uw kamerwarmte evidently. Ik wou maar een voorbeeld geven hoe via uw sturing in 'tussenseizoen' of bij 'lage temperatuurvraag' uw ketel toch wel heel laag kan stoken, maar inderdaad uw vat als het water moet leveren van 50° in putje winter, zal hard moeten stoken om uw watertempertuur op te halen naar 50°

 

afbeelding van Hans Delannoye
13/04/2013 - 13:35

paul

vertrekt° is eigenlijk van geen belang, belangrijk is je gemiddelde watert°.  zo krijg je bij een regime 60/45 (gemidd. 52.5°) evenveel warmte uit je water dan bij een regime 65/40 (gemidd. ook 52.5°), ook al is je vertrekt° hoger of lager.

voor warmtebehoefte (vermogen) wordt ook altijd vertrokken van de koudste situatie, dus buiten -6° tot -12°, al naargelang waar je in belgie zit.  als ik eerder schreef dat je met water van minder dan 40° weinig of niks kan doen, is sdat natuurlijk in wintersituatie.  

afbeelding van brother paul
11/04/2013 - 10:40

Carisfire

 ik heb het 'on'geluk dat ik zo 4-10 keer per dag voorbij mijn ketel wandel en de temperatuur kan zien...

 Nu als mijn vloerverwarming UITLIGT, zakt die temperatuur gewoon naar de warmte van de omgeving, en wordt dat in de winter 15° , maar op dat moment is uw vloerverwarming eerder 200m2 collector dan 200m2 radiator. Laten we zeggen mijn keteltemperatuur floreert tussen de 25-35° dus een buffervat is bruikbaar in de range tot 35° en in het tussenseizoen tot 25° maar veel minder zal je niet geraken .

Met radiatoren als ze goed gedimmensioneerd zijn (dus energieverliescalculatie van elke kamer laten maken) kom je uit op 40-60° zoals ze hier aanduiden. Echt veel minder kun je niet stoken hoor, je krijgt den boel gewoon niet warm als je met uw buffervat van 25° door uw radiatoren zal doen vloeien zul je eindigen met een verzuurd vrouwtje die ongelukkig elke avond onder een zevenlagig fleeske voor de TV ligt te bibberen.

 

Ik heb een gemengd systeem, vloerverwarming - radiatoren boven. Mijn vloerverwarming heeft een stookcurve 0.4, en mijn radiator staat dan op 1.1  Je eindigt in die opstelling als je thermostaat boven op warmte zet daar 50° keteltemperatuur (dus je hebt minimaal een boiler van 50° nodig) en je hebt ongeveer 1/3 minder nodig voor de vloerverwarmingscircuit, of je eindigt daar met 0.2-0.4 x 50° = 20° als je niet verwarmt (uw verwarming staat in nachtmode 2° lagere stooktemp en moet dus 18° opwarmen. Die sturing regelt dat trouwens, veel moet je daar niet aan rekenen. En sowieso zul je eindigen dat uw verwarming zal aanslaan.

Moest die ketel gewoon zijn energie krijgen van een buffervat, dan steek je daar een mengkraan aanvoer bij en dan zal hij met een sensor die ketelbuffer water mengen met uw retour van uw vloerverwarming. Die menging zal zorgen dat je bvb bij een buffervat van 15° dat water niet gebruikt, en bij een buffervat  28° en retourwater 22°, zul je dat buffervat wel gebruiken.

 

afbeelding van Hans Delannoye
06/04/2013 - 18:41

nospam

vreemde redenatie.  waarom zou je een ketel van 30 of 35 kW nodig hebben als je voor 30 kW radiatoren (bij 80°) hebt?   en wat rol speelt het vermogen van je huidige radiatoren tenminste als je ze gaat houden?  als 60° water warm genoeg is moet je je geen zorgen maken over je radiatoren, die zijn dan zeker groot genoeg.  of wil je die vervangen?

hans d

 

afbeelding van brother paul
06/04/2013 - 21:01

zeg er dan bij 20 kW pradiatoren bij een 20kWp verwarming aan 60° bij een buitentemperatuur van  -10°  die je kunt verlagen naar 10kW radiatoren met een 20kW moduleerbaare verwaring die dan verlaagt naar 10kW vermogen en stook tnar 40° in functie van de warmte die je nodig hebt op uw circuit volgens uw stookcurve ? Is dat beter ?

afbeelding van Hans Delannoye
08/04/2013 - 17:31

paul

sorry, maar nu ben ik even niet mee. of beter gezegd, ik begrijp niet wat jue juist wil zeggen.

de radiatoren staan er al, daar wordt meen ik verstaan te hebben niks aan verandert.   aangezien de woning beter geïsoleerd werd met de jaren zal het ketelvermogen waarschijnlijk omlaag kunnen, maar de radiatoren blijven.  

maar het ene heeft eigenlijk weinig met het andere te maken.. 

afbeelding van brother paul
09/04/2013 - 09:27

hans

 Stel dat uw radiator tot 90° moet opwarmen om het huis te verwarmen bij -15° met 50KWp Dan ishet voor mij duidelijk als het buiten 7° is, dan moet mijn verwarming toch de radiatoren niet opwarmen naar 90° ? dan is bvb 45° genoeg.

 als uw huis 21° warm wordt slaat uw verwarming gewoon af. Dus uw verwarming is bij de gemiddelde temperatuur in Belgie altijd overgedimmensioneerd, uw ketel verwarmt die radiatoren dus op een lagere temperatuur dan 90°. Als je de isolatie verdubbeld, kunje ruw geschat de warmtebehoefte halveren, dus uw verwarmng en uw radiatoren zijn dan ALTIJD dubbel te zwaar. Je kunt dus de stookcurve van uw verwarming verlagen. 

   uw verwarmingsbehoefte is als het ware een stress test, die een extreme koude probeert op te vangen. Die calculatie gaat uiteindelijk maar over de warmte die je nodig hebt als het -10° buiten vriest... 

 dus als je nu ondergedimmensioneerde radiatoren hebt, zul je gewoon uw huis niet kunnen opwarmen als het -10° stookt. Iemand die zijn huis extra isoleert kan dus nooit ondergedimmensioneerde radiatoren hebben.

 of als je uw stookcurve te laag zet van uw verwarming, zul je gewoon bij die -10° constateren dat je uw stookcurve moet verhogen ? Dus dan zal ofwel uw verwarming vanzelf de stookcurve veranderen (de mijne doet dat toch, want als de kuisvrouw de radiator van de badkamer dichtnijpt verschuiven die curves)

 en als  je nu bvb een ondergedimmensioneerde verwarming plaatst, zul je toch gewoon constateren bij -10° dat uw verwarming het niet ophaalt... dus dat uw huis maar 15° wordt...  In dat leg je een blokje in de haard bvb.

 en ik vind het logisch dat er een MATCHING is tussen de radiatoren en hun optimale bedrijfstemperatuur en hun wattage die ze afgeven, versus de verwarming. Dus als uw huis 50kWpiek vraagt bij -10° vind ik het logisch dat de radiatoren en hun afgegeven vermorgen bij 60° ook 50kWp bedragen. een overgedimmensioneerde verwarming kan zijn energie niet kwijt, en een ondergedimmensioneerde zal bij -10° de warmte niet kunnen ophalen.

 als je nu uw huis dubbel isoleert, zal uw radiator NOOIT nog 60° warm worden... Dus uw stookcurve kan omlaag. Want als je uw radiatoren gebruikt aan 60° en met een thermostaat zullen ze veel te snel huis opwarmen en overboosten zodat je schommelingen in uw temperatuur krijgt van +-3°c  Als je die stookcurve verlaagt naar 40° bij een gehalveerde energiebehoefte, kun je zonder moeite dezelfde ruimtes tochopwarmen ? en met veel minder schommelingen... dus met veel minder energieverlies.

Finaal wat ik hier beschrijf doet precies desturing vanzelf... Dus een sturing met buitenvoeler zal precies uw stookcurve aanpassen aan de buitentemperatuur, zodat je in feit emaar maximaal stookt totbvb 30° met vloerverwarming en  50° met raditoren. Dus die chauffage moduleert toch vanzelf naar de juiste temperatuur. Veel mirakels zijn er hier toch niet ? Als je uw huis kunt verwarmen met een bestaand circuit aan 90°, en je halveert uw energiebehoefte, dan kun je uw huis door die stookcurve te verlagen mooi nog verwarmen naar 55° zonder dat je een moer aan uw radiatoren moet veranderen. Uw overgedimmensioneerde radiatoren worden lage energie radiatoren

Verbeter mij maar als ik mis ben, maar in mijn huis is het zo...

afbeelding van nospam
09/04/2013 - 17:58

Bedankt voor de reacties.  Die omrekentabel in die brochure van Radson ziet er wel interessant uit.  Dat is wat ik nodig had.

 

Maar iemand schreef ook dat je het vermogen van je CV ketel niet kunt afleiden van het vermogen van je radiatoren.  Kun je dat nog wat meer uitleggen a.u.b.?

Wat ik in feite wil weten is of ik toekom met een ketel van 25kW.  Nu heb ik 45kW staan.  Drie van de vier installateurs die langskwamen raden mij een ketel aan van 35kW, "voor de zekerheid".  Maar geen enkele installateur ziet het zitten om een warmteverliesberekening te doen.  Aangezien ik per jaar nu minder dan 1500 liter stookolie gebruik (vroeger was dat 3500), zegt mijn gevoel mij dat ik geen ketel van 35kW nodig heb, maar ik zou dat graag zeker weten.

Het prijsverschil tussen 25kW en 35kW is in feite niet zoveel, slechts 200 euro.  Maar hoe zit het met het verbruik?  Zou ik dan toch maar 35kW nemen, "voor de zekerheid"?

afbeelding van banned user
09/04/2013 - 18:21

"""

Maar geen enkele installateur ziet het zitten om een warmteverliesberekening te doen. 

"""

Wie kan dat wel perfect, hier ook niemand.

kan je zelf proefvindelijk vast stellen,

Enkel die methode word hier niet gesmaakt.

Toch meegeven.

Bij -10° buiten verwarm uw leefruimte elektrisch op 21C°

Bij constante T°21°

Hang eli . meter aan stekkers en meet 3 uur .

bereken het verbruik naar 1 uur ,

en je hebt het warmteverlies van leefruimte +- perfect  bij -10° buiten.

 

CV ketel wel modulerende nemen bij hoger vermogen.

afbeelding van Lacroix
09/04/2013 - 19:22

Je kan probleemloos zelf een warmteverliesberekening maken. Er zijn genoeg programma's beschikbaar om dit te doen. Een meting doen is zeker niet nauwkeuriger. Je doet ook slechts een momentopname die  door heel wat factoren beïnvloed wordt.

Als je je huidige verbruik kent kan daar ook het nodige ketelvermogen uit worden afgeleid. Ook hier zijn er programma's voor beschikbaar. Iedere installateur hoort trouwens een eerste berekening te kunnen doen met de rekenkaart die bij de verwarmingsaudit hoort (als de ketel 15 jaar oud is). Laat je niet verleiden om 'voor de zekerheid' toch maar voldoende vermogen te nemen. De enige zekerheid is fatsoenlijk rekenen.

afbeelding van brother paul
09/04/2013 - 19:43

eerlijk gezegd, loodgieters waren vroeger niet de best opgeleiden, het zou volgens mij voor de overheid een punt van aandacht mogen zijn dat loodgieters vanaf nu het niveau graduaat halen.

afbeelding van walter-8
09/04/2013 - 20:23

je kan een redelijke schatting krijgen aan de hand van verbruik.  

Beter is echter dat je toch de warmteverliesberekening laat maken.  Zonde anders van die isolatie die je gestopt hebt.    De installateur is veelal niet de beste partij.  Net zo als een metser geen sterkteberekening kan maken.  Wel jammer dat geen van de installateurs je verder helpt om wel aan de warmteverliesberekening te komen.  Misschien nog even verder zoeken; er zijn er genoeg.  Gewoon de goudengids rekenen.  Zeggen dat je installateur zoekt maar wel eerst een warmteverliesberekening wil en daarvoor wil betalen; danwel of ze je iemand kunnen wijzen die die berekening kan maken.   Wel wat opletten; sommige firma's als bv viessmann, maken die berekeningen soms voor installateurs en soms zijn ook die berekeningen ronduit slecht.

Walter

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.