zonneboiler als verwarming | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

zonneboiler als verwarming

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van Peter Coddens
20/07/2010 - 12:28

Wat zijn de mogelijkheden om met een zonneboiler een huis te verwarmen?
Gezien met de nieuwste vacuum-collectoren ook warm water kan worden geproduceerd zonder dat de zon echt schijnt, moet je met deze warmte toch al een eind ver geraken om een huis te verwarmen?

Peter

55 Reacties

Reacties

afbeelding van AlainD
25/07/2010 - 17:38

Hans

 

Vanaf je effectief seizoensopslag wil doen, is het waarschijnlijk het optimale om een groot genoeg vat te nemen.  Je hebt dan wel snel een vat van doormeter 3meter + isolatie en afwerking geeft dat snel 4 meter doormeter en een hoogte van 6 meter (2 vloerniveau's).  Dit best in de verwarmde schil om de winterse warmteverliezen te bekomen.

 

Daardoor zal de woning wel iets groter worden.

 

Alain

afbeelding van mon jansegers
25/07/2010 - 17:57

Of iets kleiner. De boiler kan ook een stuk in de bodem verwerkt worden.

Mon

afbeelding van AlainD
25/07/2010 - 18:08

Mon

 

In de bodem kan, maar je moet wel denken aan je isolatiemateriaal.  Je kan inderdaad werken met een kelderruimte waar een gedeelte van de boiler instaat.

afbeelding van Hans Delannoye
25/07/2010 - 18:36

liever nog hoger en iets kleinere diameter, voor een betere gelaagdheid. maar je hebt dan wel meer warmteverlies te compenseren.

hans d

afbeelding van AlainD
25/07/2010 - 22:51

Hans

Zou de gelaagdheid nog zo'n rol spelen bij 6 meter hoogte?

De logica om op de juiste plaats warme te ontnemen of toe te voegen zal belangrijker zijn. 

afbeelding van Hans Delannoye
26/07/2010 - 14:47

't is de combinatie van beide denk ik, hoe beter de gelaagdheid, hoe minder menging. en dan komt er natuurlijk bij dat op de juiste plaats moet laden en ontladen, anders haalt inderdaad de gelaagdheid nik uit.

in dat opzicht zou een drukloze buffer ook interessant zijn, maar die vindt je niet zomaar in die afmetingen, heb ze toch nog niet gevonden.

hans d

afbeelding van AlainD
26/07/2010 - 18:00

Hans

 

Ik had me gisteren nogal slecht uitgedrukt, ik bedoelde :

 

Maakt de extra hoogte nog zo'n groot verschil voor de gelaagdheid als je al een 6meter hoogte hebt.  Volgens mij zal de aansturing belangrijker zijn.

Nu zolang het buffervat nog per vrachtwagen kan vervoerd worden zal het niet zoveel uitmaken.

 

Een "drukloze" buffer zal vooral zijn rol spelen in de stevigheid van de boiler.  M.a.w.  hoeveel metaal kan uitgespaard worden door hem drukloos te maken. 

afbeelding van Hans Delannoye
26/07/2010 - 18:13

alain

voor mij is het grote voordeel van drukloze boulers dat alle uitwisseling via warmtewisselaars gebeurt, waardoor de vloeistof in de buffer quasi niet beweegt, in tegenstelling met gewone boilers. dit kan wel verbeterd worden door gebruik te maken van 'schichtladelanzen' (hoe vertaal je dat in godsnaam weer).

hans d

afbeelding van AlainD
26/07/2010 - 21:51

Hans

 

Volgens wat ik gelezen heb is een 'schichtladelanzen'  een verticale toevoerbuis waar kleppen opengaan zodat het water net daar toegevoegd wordt waar de temperatuur dezelfde is.  Als ik het goed gelezen heb is het een gepatenteerd systeem met kleppen dat gebruik maakt van de dichtheid van water.

 

Voor een boilertje van 40m³ kun je werken met enkele toevoerbuizen met de juiste lengte langs boven, de onderste best wat geïsoleerd. 

afbeelding van Hans Delannoye
26/07/2010 - 22:29

alain

er zijn een hele boel verschillende systemen, en als die goed gebouwd zijn heb je volgens mij geen kleppen nodig, de fysica zorgt er zelf voor dat koud water niet verder stijgt dan zinvol. trouwens, ik zou nooit iets met kleppen pakken, want dat kan stuk gaan.

hans d

afbeelding van AlainD
26/07/2010 - 23:40

Hans

 

Ik zou inderdaad ook niets mechanisch in de boiler aanbrengen, als dat stukgaat heb je een probleem.  Het eenvoudigste lijkt mij meerdere -eerder flexibele- buizen inbrengen langs boven, elk met een andere lengte en met een temperatuursensor vlak voor de -horizontale- uitlaat van elke buis.

Vermits je het water rondpompt, verwacht ik dat je niet zonder kleppen kan werken.  Door ze buiten de boiler te houden kan je er vlot aan werken.

afbeelding van AlainD
27/07/2010 - 00:35

Hans

 

Volgens mij hangt de wijze van laden ook van het seizoen af. 

 

In de winter ga je waarschijnlijk liever minder maar warmer water toevoeren (alhoewel dat minder energie zal opslaan), terwijl je in de -late- lente waarschijnlijk liever meer energie in je boiler wilt krijgen.

 

M.a.w. de optimale gelaagdheid is niet in alle seizoenen dezelfde of even belangrijk.

afbeelding van Hans Delannoye
27/07/2010 - 08:43

alain

het eenvoudigst is nog altijd de schichtladelanze, dan heb je geen kleppen of sensoren nodig, zeker voor de terugloop werkt dat perfect (als de instroomsnelheid niet te hoog is).

om te laden is het inderdaad beter een paar warmtewisselaars in te bouwen.

in de winter zou ik eerder meer water aan een lagere t° toevoeren, zolang het maar warm genoeg is voor de vloerverwarming (25 a 30°), echt hoge watert° bruikbaar voor sanitair zit er meestal toch niet in.

verder in het seizoen streef je eerst naar lagere debieten met hogere t° bovenin, en als dat niet meer lukt ga je met lagere t° en eventueel grotere debieten onderin de buffer.

hans d

 

 

 

afbeelding van AlainD
27/07/2010 - 21:35

Hans

 

Als je toch nog verwarming moet voorzien, waarom dan niet een combinatie met een kleine pellet-ketel.  Op deze wijze wordt een aparte pellet opslag waarschijnlijk minder nuttig, wat toch weer een besparing is.

 

De zonneboiler kan dan kleiner gedimensioneerd worden.

 

 

 

afbeelding van gommer
26/07/2010 - 11:18

Nog een optie, ik weet niet of ze zinnig/haalbaar is.

Zou het mogelijk zijn om een water/water warmtepomp aan te sluiten op het buffervat?

Vereiste is een buffervat met voldoende spiralen: een dubbele spiraal op de bodem, en spiralen in het midden en bovenaan. Je zou dan op de bodem warmte kunnen onttrekken voor de warmtepomp en de output van de warmtepomp injecteren in het midden of bovenaan. De bodem is dan extra koud, waardoor de zonnepanelen in de winter nog een bijdrage kunnen leveren.

Bij uitbreiding zou een tweede warmtepomp het water van middentemperatuur (30-35°) kunnen opwarmen naar tapwater temperatuur (45°). Dit ook weer volgens hetzelfde principe waar buffer zowel input als output voor de warmtepomp is.

Dit idee zou de kost van een bodemwarmtewisselaar uitsparen. Mijn buikgevoel vertelt me ook dat het een goed rendement zou moeten geven, op voorwaarde dat het bufferwater op de bodem voldoende warm kan blijven (minimum 10°).

 

Mvg, Marc

afbeelding van Yannick Willox
27/07/2010 - 07:51

Wet van behoud van energie: de warmte die je onderaan onttrekt is die die je bovenaan toevoegt + het elektrische verbruik van de WP.

Maw: de warmtepomp gaat enkel de gelaagdheid vergroten, terwijl een elektrische weerstand met = verbruik het totale vat meer gaat opwarmen.

Het lijkt mij sterk dat je door de gelaagdheid te verhogen met de WP je meer gaat winnen dan door de WP achter de seizoensbuffer te gebruiken om de temperatuur nog extra te verhogen.

afbeelding van Hans Delannoye
27/07/2010 - 08:46

yannick

je gaat de gelaagdheid misschien vergroten, maar de COP zeker verlagen, want hoe hoger de watert° wordt, hoe slechter je COP.

wat opwarmen met de weerstand betreft, dat is afhankelijk van waar je die steekt, die zal nooit het water opwarmen dat lager zit dan de weerstand. steek je deze dus halverwege het vat, ga je maar de helft ervan opwarmen.

hans d

afbeelding van gommer
27/07/2010 - 10:40

Het uitgangsidee met de warmtepomp is onderin de temperatuur verlagen om altijd opbrengst van de thermische zonnepanelen te kunnen hebben.

afbeelding van Hans Delannoye
27/07/2010 - 17:35

marc

zelfde antwoord, als de watert° hoger in de boiler warmer wordt, daalt je COP. je kan dan onderaan wel wat afkoelen, maar wat je daar wint met de zon steek je in de WP. volgens mij heeft het weinig zin, tenzij de boiler koud genoeg is.

hans d

afbeelding van Yannick Willox
27/07/2010 - 20:34

Waarom daalt de COP als de aanvoertemp hoger is ?

Hangt de COP niet hoofdzakelijk af van het deltaT tussen aanvoer en afvoer ?

Ik dacht dat bijv een grondwaterWP een hogere COP heeft met grondwater van 14°C dan van 10°C ?

afbeelding van Hans Delannoye
27/07/2010 - 21:48

niet de aanvoert° is hoger, maar de afvoert°. en dat doet wel degelijk de COP dalen. als je naar watert° van 40° en meer wil gaan, gaat het rendement omlaag, daarom ook wordt altijd aangeraden met vloerverwarming te werken. en vele warmtepompen kunnen zo'n hoge bront° ook niet aan is mij altijd verteld.

hans d

afbeelding van Kurt DP
27/07/2010 - 23:29

Hans,

Kan je deze warmtepomp de onderkant van de boiler niet laten afkoelen en de warmte onmiddellijk laten afgeven aan de vloerverwarming voor een beter rendement?

Een tweede bemerking die ik maak is waarom naar grote (laten we zeggen méér dan 500l)  boilers gaan voor opslag?  Waarom de warmte niet laten opslaan in de vloer en de muren (in een massieve stenen woning)?  Dit is veel goedkoper

Ik kon deze winter een warmte vloer 3 dagen aanhouden en de luchttemperatuur daalde gemiddeld 1 graad per dag zonder verwarming. 

Isolatie dak: 2cm Celid (isolatie voorzien maar nog niet geplaatstt)

muur: 14cm PUR Recticel + 1cm glaswol

vloer: 10cm PUR Recticel

Kurt,

afbeelding van Hans Delannoye
29/07/2010 - 18:32

kurt

natuurlijk kan dat, maar enkel een warmtepomp kopen voor dat beetje warmte dat je kan onttrekken lijkt mij een dure en onrendabele investering. alles hangt natuurlijk af van je warmtevraag, maar je zit snel aan 1000lt per uur, en dan kom je niet ver met je zonneboiler.

een goed geïsoleerde buffer houdt z'n warmte weken tot maanden vast, en dat geeft je wat meer speelruimte. uiteraard steek je eerst de warmte in de vloer, maar als het aanbod groter is dan de vraag, kan je de rest bufferen in je tank.

heel dikke vloeren slaan meer op, maar met een sterk wisselend klimaat als het onze kan dat ook in je nadeel spelen.

hans d

afbeelding van Kurt DP
29/07/2010 - 23:26

Dag Hans,

bedankt voor de verduidelijking en ik kan beamen wat je schrijft,

ik volg het verder op want mijn dak is nu geïnstalleerd,

één punt blijft voor mij evenwel moeilijk: hoe kan je nu je opbrengst van je zonneboiler gaan meten?

met een Watt meter?... en dan nog kom je er niet.

Ik breng het even naar voor omdat ik recent een fout heb ontdekt nl. de temperatuursensor van de panelen zat op de leiding van de boiler naar de panelen ipv andersom...dit heb ik slechts ontdekt nadat ik van reis terugkwam en de boiler slechts op 60C stond bij 2 weken zeer warm weer.

kurt,

afbeelding van Hans Delannoye
30/07/2010 - 09:07

kurt

met een caloriemeter, maar de vraag is wat wil je juist meten? als je het debiet trussen de buffer en de collectoren meet, en de delta T weet je hoeveel warmte de zonnepanelen aan de boiler overdragen, doe je hetzelfde tussen buffervat en verwarmingselementen, weet je hoeveel warmte er van de buffer naar de verwarming gaat. daarvoor heb je dus telkens een debietmeter nodig, twee snesoren en een regelingetje, kost alles bijeen zowat 200 €.

hans d

 

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.