Wel of geen balansventilatie (ZUCHT!) | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

Wel of geen balansventilatie (ZUCHT!)

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

08/07/2005 - 13:09

Het zoeken naar ervaringen en weetjes over balansventilatie op dit forum heeft me van een bijna overtuigde bouwheer een sterk twijfelende bouwheer gemaakt.

Het is een lang verhaal, ik weet het, maar zit dan ook nog met (te) veel vragen

Vragen

1)Luchtdichtheid: Ik dacht dat een nieuwbouw na plakken luchtdicht genoeg zou zijn voor balansventilatie. Normaal zou er toch geen onderdruk mogen zijn (vandaar balans) en zou de luchtstroom grotendeels die van de kleinste weerstand kiezen. De vraag is natuurlijk, wat is de luchtweerstand van de wand van een nieuwbouw??? Ramen inplakken of in een houten raamwerk? Ik heb me laten vertellen dat in een houten raamwerk meer spleten te verwachten zijn.
2) Geluidshinder: ventilator (wellicht WHR JE Storkair) staat op zolder boven de badkamer. Buizen woonvertrekken 160 mm spiralit en voor de slaapkamers akoestische flexibels van 160 mm (minstens 10 m en enkele bochten voor uitmonden in slaapkamer. Ik wil zeker geen geruis van de lucht in de buizen en houd die voor de slaapkamers dan ook onder 1m/s. Volgens de fabrikant is het geluidsvermogen LW van de ventilator in laagste stand 55 dB(A) maar dat zegt me weinig. Zou dit een aanvaardbaar geluidsniveau geven?
3) Totale opwarming van het huis. Ik wil de bovenverdieping en gelijkvloers apart kunnen ventileren. Overdag alleen beneden ventileren (en de warmte beneden houden), s’avonds de warmte van beneden naar boven ventileren en ’s nachts alleen boven ventileren. Dit zou met elektrische kleppen moeten kunnen geregeld worden. Of zijn er bezwaren tegen dat systeem? (kostprijs is ook niet min voor de kleppen)
4) Aansluiting op de dampkap: Er wordt beweerd dat de zuigkracht niet sterk genoeg zou zijn. Drukval van buizen tot keuken is 20-30 Pa en kan dan nog 250-300 m³/h halen indien de andere opening door de kleppen dicht gehouden worden. Is dat genoeg en wat is de drukval van een dampkap met vetfilter?

Voordelen zijn dan weer:
1) Altijd aangename en goede luchtkwaliteit
2) Controle (ik ben een beetje van een controlefreak)
3) Steentje bijdragen aan het milieu (als dat tenminste waar is voor mijn type woning

Mijn situatie is dat de ruwbouw (+ dak) er al staat. Wel niet bebouw volgens de normen die hier soms gehanteerd worden.
Muur : 14 cm snelbouw, 5 cm isolatie harde platen, spouw, gevelsteen. De harde platen zijn wel met zeer veel zorg geplaatst (zelf gedaan) en kieren zoveel mogelijk vermeden.
Ramen : Aluminium met k 1,1 glas (ingeplakt of cassement)
Dakisolatie : Wellicht 12cm rotwol
Compact gebouwd met weinig hoeken of kantjes.

Dank bij voorbaat
Jeroen

60 Reacties

Reacties

20/10/2005 - 11:47

Hans, dit zijn nog echt interessante en, naar mijn gevoel, realistische cijfers. Maar als je die naar ventliatievouden vertaalt met de n50 waarde, dan kom je aan belachelijk hoge getallen. Je mag dus niet deze waarden zomaar extrapoleren met de gegevens van n50 test.

Een echte wetenschappelijke verklaring heb ik niet maar kan enkele argumenten opsommen:
1) n50 test is niet lineair; dwz n100 is niet gelijk aan 2*n50. De lucht die door de kieren moet komen zal bij grotere hoeveelheden turbulenter worden waardoor de weerstand zal stijgen. Dus n100 2) Bij n50 wordt het hele huis op een gelijkmatige onderdruk gezet. Elk oppervlak zal zijn bijdrage leveren aan het ventilatievoud. Dit is niet het geval bij winddruk, dat niet gelijkmatig is.
3) Die waarden van de winddruk zijn piekwaarden op zeer lokale plaatsen. De vraag is wat het gemiddelde drukverschil op het gebouw. Naar mijn aanvoelen zal in de spouw een deel van die lokale druk al verdwenen zijn door luchtstromingen in de spouw. Als de buitenlucht dan de grootste barrière nog moet trotseren (de binnenschil) heeft die al veel van zijn druk verloren (in tegenstelling tot n50 test die altijd 50 Pa op die binnenschil uitoefent).

Dit alles maakt dat ik alvast geen rekening met deze drukken zal houden. Ik kijk gewoon naar mijn huidige woonsituatie. Een oude huurwoning die alles behalve luchtdicht is en toch is de lucht in de slaapkamer als het raam dicht is duf ’s morgens. Dit wil ik in mijn toekomstige woning niet en dus komt er een ventilatiesysteem. En eentje met warmterecuperatie (baat het niet schaad het niet of enkele voor de portemonnee) al was het maar om de koude luchtstroom te vermijden die bij gewone afzuiging aanwezig is.

PS: een belangrijke conclusie die aan de hand van Hans’ gegevens kan getrokken worden is dat een n50 test enkel bij windstilte betrouwbare resultaten kan opleveren. Want waar ga je de referentie (buiten)druk opmeten???

26/10/2005 - 12:21

Ik weet dat hier geen reclame kan gemaakt worden, maar ik zoek naar installateurs van balansventilatie in de streek van Aalst. Wie goede ervaringen heeft met installateurs mag ze mij gerust doormailen. Met dank

26/10/2005 - 12:21

Ik weet dat hier geen reclame kan gemaakt worden, maar ik zoek naar installateurs van balansventilatie in de streek van Aalst. Wie goede ervaringen heeft met installateurs mag ze mij gerust doormailen. Met dank

28/10/2005 - 15:06

Ik wens in mijn nieuwbouw een ventilatiesysteem te voorzien en had gedacht aan een balansventilatiesysteem met WTW.
Ik vraag me alleen wel af of de toevoerbuizen van deze systemen later (na enkele jaren in gebruik)gereinigd kunnen worden. Leent het ene merk zich beter tot reiniging dan het andere ?
Ik heb nl. reeds in verschillende documenten gelezen dat ventilatiesystemen maar echt "gezond" kunnen functioneren INDIEN ze regelmatig gereinigd worden.

Wat denken jullie van een systeem met roosters (systeem Renson) boven de ramen en een centrale afvoerschacht (eventueel met mechanische afzuiging) ?

De beste prijs voor een balansventilatiesysteem met WTW (Brink) die ik tot op heden kreeg, is 3500 euro (volledige pakket - zelf te plaatsen). Is dit een redelijke prijs. De prijzen die in dit forum worden vermeld zijn blijkbaar allemaal veel lager ?

Bedankt voor jullie antwoorden.

28/10/2005 - 15:14

Pieter,

roosters kunnen NIET, dit is een constant verlies en dus alles behalve ecologisch. Beter dan je ramen iedere dag 10' open te zetten en geen roosters. Goedkoper en beter voor het milieu (en je verbruik). Balansventilatie is nog beter.

Naar prijs en buizen toe laat ik het aan iemand anders.

Gtx, Pierre

28/10/2005 - 15:52
luc

Wat ik mij afvraag is waarom de constructeurs van balansventilatiesystemen daar geen luchtverwarming aan koppelen.
Uiteindelijk liggen de buizen er reeds.

groeten
Luc

28/10/2005 - 16:00

Luc,

debiet is te klein, enkel in passieve woningen kan (wordt gedaan) je dat doen. Voor de heel koude dagen voegen ze daar een beperkte warmte mee.

Gtx, Pierre

28/10/2005 - 21:06

Wat ik me dan weer afvraag is waarom ze geen ruimte, afgedekt met glas, op het dak plaatsen waardoor de lucht stroomt en dus opgewarmt binnenkomt. Met bypass indien de temperatuur te hoog is)

Mvg Filip

29/10/2005 - 08:34

Filip

1. Omdat het voor een installateur van ventilatiesystemen nogal moeilijk is om dat te voorzien. Er zijn trouwens meerdere projecten waarin de lucht wel via serre's wordt aangezogen.
2. Omdat een serre in de nok van je dak steken bijna steeds zal zorgen voor problemen,winddichtheid, waterdichtheid, overtemperaturen.

Hans

29/10/2005 - 09:56
luc

Waarom is het debiet te klein ?
Waarom kunnen ze er geen ventilator instoppen die bv 150/300/600 m³ per uur blaast en dan automatisch schakelt waneer er alleen ventilatie moet zijn en wanneer er ook moet verwarmt worden. Flam heeft wel zo een systeem. Alleen is dit nogal prijzig en niet geschikt voor laagenergiewoningen zoals die van mij. ALs je dit nu alleen nodig hebt vanaf 01/12 tot 01/03 dan moet dat toch vrij eenvoudig kunnen.
groeten
luc

29/10/2005 - 13:54

Luc,

Met 400 m3/h heb je met een temperatuursverschil van 30C 4 kW warmte. Er zijn ook grotere HR-wtw units te koop maar die zijn meer voor kantoren. Eentje van 800 m3/h kost geloof ik rond de 4.000 euro zonder temperatuur of debiedregeling. Daar moet je dan nog wel een kanaalverwarmer en regelaar bij kopen. Verder moeten dan je kanalen groot genoeg zijn om geluidsoverlast door stromingsgeluid te vorkomen.

29/10/2005 - 16:08

Pierre,

ramen 10 minuten openzetten heeft nu eens niets met ventileren te maken.
Ventileren doe je continu. Alleen zo kan je vocht en CO2 afvoeren.

In dat opzicht zijn roosters wel degelijk interessanter.

Alleen is het energieverbruik vrij hoog, want je recupereert niets aan warmte, dat klopt.

Geert

29/10/2005 - 18:27

Luc

Waarom is het debiet te klein ?
Omdat ventilatie en verwarming iets helemaal anders is.
Er bestaan machines waarmee je 10.000m³ kan inblazen, dat is geen probleem, maar je moet dan ook de buizen wegkrijgen, als je geen lawaai wil moet je flinke doormeters gebruiken. En dan zit je 8 maanden per jaar met veel te grote buizen en een probleem om die kleine debieten rond te krijgen, want dan moet je de motoren wel heel ver smoren en dan krijg je een heel slecht electrisch rendement.
Met 600 m³/h krijg je ook maar max. 6 kW in huis, je moet dan al een goed geisoleerde woning hebben. Andere problemen met die debieten zijn vooral de uitdroging van de lucht 's winters en grote convectiestromen, zeker niet aan te raden met mensen met b.v. problemen met de ademhalingswegen. En je zit met convectieverwarming met alle nadelen vandien, maar dat is een ander topic.

Hans

30/10/2005 - 00:47

Aan Hans,
Ik bedoelde zoiets als een zonneboiler die je als optie kan bestellen en die eventueel zonder warmtewisselaar de warme lucht rechtstreeks binnenblaast.
In mijn geval liefst een lange buis op de nok van het dak, k'heb geen goede zonnekant. (waarom ook niet met de zonneboiler op de nok zodat de positie van het huis geen rol meer speelt)
Filip

30/10/2005 - 10:36

Aan Geert Bellens,

OK, ventileren is het is misschien niet maar wel verluchten (wat de bedoeling is van de ventilatie, dus dat heeft er wel iets mee te maken).

Zeg jij dat dat roosters beter zijn dan iedere dag je ramen 10' open te zetten. Want naar "verluchting" is het ramen openzetten veel ecologischer (lucht koelt af maar de rest blijft warm).

Met roosters heb je een constant verlies. Waarom nog luchtdicht bouwen als je roosters plaatst.

Kan je me dan het "interesante" van roosters even uitleggen want op dit forum ben je de eerste die dat vindt.

Bedankt, Pierre

31/10/2005 - 15:04

Pierre,

verluchten heeft wel 'iets' te maken met ventileren, maar dat is dan ook alles.

Verluchten kan je niet continu en niet gecontroleerd doen.
Twee voorwaarden voor een efficiente ventilatie.

Je moet eens proberen met een raam open te zetten, vocht uit je huis te krijgen, zonder heel de kamer af te koelen.

Kort verluchten zal een muur die vocht heeft opgenomen (na het douchen of na 8 uur slapen) niet de tijd geven om dit vocht af te staan. Gevolg: kans op schimmel.

Lang verluchten is energetisch onzinnig én doet je wanden volledig afkoelen.

Je moet trouwens ventileren of verluchten wanneer de bron van slechte lucht aanwezig is. Verluchten na het slapen is daarom bijvoorbeeld vrij nutteloos. Je moet dat doen terwijl je slaapt.

Dus ja, roosters zijn beter dan verluchten, want roosters inbouwen zijn een manier om te ventileren. Ramen openzetten niet.

Roosters zijn dus ook ecologischer, want een gezonde binenlucht heeft ook met ecologie te maken. Zeker nu onze huizen vol zitten met chemische rommel

Met roosters heb je wel een constant energie verlies, dat klopt. (bij elke vorm van ventilatie trouwens, maar bij roosters het meest)

Dus is het zinniger om bij een goed geïsoleerde woning een balansventilatie te kiezen. Hoe beter je isoleert, hoe groter de ventilatieverliezen worden. relatief gezien dan wel.

Dus neen, je moet niet eerst isoleren tot een K30 om dan je ventilatieluscht niet te recupereren. Maar daar twijfelt niemand hier aan denk ik (ik ook niet hoor).

Maar om nu te gaan pleiten om nog eerder te verluchten dan te ventileren... ? Vanaf januari moet je trouwens minstens
met roosters werken voor de EPR. Gedaan met die slechte gewoonte om te verluchten.

En moest ik moeten kiezen tussen een K55 met of zonder roosters ? Dan toch die met roosters. Liever een gezond huis met 10% hogere stookkosten dan een andersom.
(Maar voor alle duidelijkheid: nog liever een gezonde K30 natuurlijk :)

Geert

31/10/2005 - 15:17

En als je dan toch roosters wil, neem dan winddruk afhankelijke roosters. Deze roosters zijn voorzien van een klep die bij een toenemend drukverschil verder sluit en zo de luchtstroom door het rooster regeld.

06/11/2005 - 18:08

Allen,
De uitlaat van onze balansventilatie gaat door een vlak rooster in de buitenmuur boven het plat dak in de open lucht (zuidzijde). Bij hevige zuid-west wind hoor je door de winddruk via het rooster de ventilatoren sneller draaien om de onbalans in evenwicht te krijgen. Probleem:
-meer lawaai
-ventilatoren werken geforceerd, meer sleet?
Kan een metalen(galv.) bocht 200mm diam. een oplossing zijn? Dwz, de uitlaat van de bocht richten naar de oostzijde om zo de uitlaat af te schermen van de westenwind.
Zijn er andere oplossingen?
Mon

06/11/2005 - 19:56

hoi allen,

Kan de ventilator 250w energetisch voorzien worden door elektriciteit die opgewekt werd door een zonneenergie-systeem of is dit financieel overdreven ?

dirkk

06/11/2005 - 20:08

Dirk K

250 watt voor één ventilator?
Wij spreken hier over balansventilatiegroepen die max. 100 watt gebruiken (voor 2 ventilatoren!)
Dus zeker niet doen, maar een degelijk ventilatietoestel kiezen!

Hans

18/01/2006 - 14:14

Beste mensen,

Ik lees dat jullie veel weten van de balansventilatie.
Ik heb daar een vraag over met betrekking tot de %RV

Nu in de winter is de luchtvochtigheid erg laag. Bij ons in huis 33%. Dat is te laag. Nu kun je een bevochtiger kopen, wat ik gedaan heb, alleen ik zie geen effect.
Volgens mij komt dat omdat als ik van 30% naar 50% RV wil ik ca 1,8 g per 10 graad Celcius moet verdampen, dus totaal 3.6 g water per kuub moet inbrengen. Omgerekend zou bij een debiet van 100 kuub/h (stand 1) 360g water per uur toegevoegd moeten worden is bijna 9 L/dag.

Er zijn maar weinig consumenten bevochtigers dit dat halen. Nu heb ik al een van Bionaire (Cold Mist) in huis gehad maar zag de RV met geen percent stijgen.

Klopt mijn redernatie?
En weten jullie wellicht een oplossing.

Mijn systeem thuis is van Brink met een WTU
Stand 1 100 kuub/h
Stand 2 150 kuub/h
Stand 3 225 kuub/h

Woning ca 450 kuub inhoud.

Alvast dank voor uw antwoord

Jacko

18/01/2006 - 19:56

Jacko,

Volgens het mollier diagram heb je een kleine 3g/kg lucht (ongeveer 1m³).

Van die regel van 1,8g/10°C had ik nog niet gehoord maar zou een benadering kunnen zijn (binnen bepaalde grenzen: +- 20°C en RV +-50%) voor het verschil in absolute vochtigheid bij temperatuursverandering van de lucht als de relatieve vochtigheid constant gehouden wordt. In dat geval was je redenering niet juist maar je kwam hoe dan ook toch goed in de buurt ;).

Je hebt dus idd ongeveer 9l/ dag nodig. Een gewone bevochtiger zie ik ook nog niet zulke debieten geven. Er wordt aangeraden om veel planten in je woning te plaatsen maar of dit je 9l zal geven??? (als je van je huis een tropische serre maakt misschien?).

Het nadeel van bevochtigen is dat je het rendement van je WTU sterk naar beneden haalt. Door te bevochtigen (verdampen) ga je de lucht terug afkoelen, ik jouw geval met 8°C. Dit moet je opvangen door extra te stoken (+225W bij 100m³/u). Bij dit weer (0°C) recupereert je warmtewisselaar ongeveer 500W bij 100m³/u: dus bevochtigen gaan je rendement bijna halveren.
Bij ons is de RV ook maar 30% en hebben daar geen of weinig last van, maar dat zal een persoonlijke kwestie zijn.

Jeroen

19/01/2006 - 10:32

Hallo Jeroen,

Dank voor je reactie.
De berekening van 1,8 g/10% RV heb ik afgeleid uit deze tabel: www.aardappelwereld.nl/archive/rvtabellen.pdf En inderdaad bij een temp van 20 graden.

Wat heet last hebben van, er wordt geadviseerd dat de RV in huis het best rond 50 kan liggen. Aan de andere kant heb ik op zolder schuifdeuren gemaakt (in de zomer) die nu uit de geleiders vallen vanwege de droogte.... Hads bij beter een rails kunnen monteren maar goed dat ter zake.

Ik zal er nog eens overdenken wat ik doe. Mijn vermoeden is in ieder geval bevestigd dat verversingssnelheid in mijn woning mede debet is aan de lage luchtvochtigheid.

NB: Weet jij wat eigenlijk de minimale debiet is voor een woonhuis?

Dank,

Jacko

19/01/2006 - 11:50
jan

Ik ben een zware kettingroker en dat is niks voor het energieforum.
Via een ballansventilatie kan ik mijn medebewoners sparen van willes nietes mee te roken?
Ik zou wel roken in mijn bureel en nergens anders.
Zijn er dan dingen waarop ik moet letten?
Mijne excuses voor een zo'n ondeftige vraag.

Jan

19/01/2006 - 13:09
Tom

in een van de eerste mails reageerde iemand op het geluid 55dB(A) welke de ventialor zou veroorzaken door er een grafiek bij te halen met dB waardes.

Ik wil er even op wijzen dat er een groot verschil is tussen dB en dB(A). dB(A) wijst op een 'gewogen' geluidsniveau!

het probleem zit hem dat niet elke toon van bv 60dB bij de mens ervaren wordt als een toon met sterkte 60dB. Hoge tonen zullen ervaren worden als luider klinkend en lage als zachter klinkend.

het gewogen geluidsniveau dB(A) houdt dus rekening met het 'aanvoelen' van een geluid en niet met haar 'gemeten' luidheid!!

55dB(A) komt dus absoluut niet overeen met 55dB.

55dB(A) lijkt me voor een slaapkamer trouwens te luid, zeker als je weet dat voor auditoria een gewogen geluidsniveau van 30-35dB(A) wordt vooropgesteld.

Tom

19/01/2006 - 18:31

Jacko

" Nu in de winter is de luchtvochtigheid erg laag. Bij ons in huis 33%. Dat is te laag. "
Nee, zeker met balansventilatie is dat niet te laag. Zeker in wintersituatie's zijn waarden rond de 40% normaal, bij zeer koud weer, kan dat makkelijk nog wat lager uitvallen. Met een degelijk ventilatiesysteem met dito filters, is de stoflast in de woning meestal een heel stuk lager. En met minder stof in de lucht kan de RV lager zonder problemen te veroorzaken.
Balansventilatie doet op zich niets aan de RV, als je dezelfde hoeveelheid ventileert via op ramen of zo, zak je op dezelfde RV uitkomen. Mogelijke redenen van te droge lucht (te droog is voor mij als je er last van krijgt) zijn onvoldoende luchtdichtheid van het gebouw en te groot debiet. Het volume van het gebouw doet er nauwelijks toe, het aantal bewoners daarentegen zou de beslissende factor moeten zijn. Algemeen rekenen wij met 30m³/h.persoon, en een ventilatievoud tussen 0.3 en 0.8.

Jan

Ik ben geen voorstander van roken, maar daarom is dat nog geen ondeftige vraag. Integendeel zou ik zeggen, want met een degelijk balansventilatiesysteem kan je buiten energie besparen ook daar wat aan doen. Het is kwestie van daar een beetje rekening mee te houden in de dimensionering. Ik zou in dat geval zowel inblazen als afzuigen in het kantoor, of .... stoppen met roken ;)

Hans

20/01/2006 - 09:47

Hans,

Dank voor je uitleg.
Het enige wat voor mij nog nadere uitleg behoeft is de ventilatievoud van 0.3-0.8.

Dank,

Jacko

20/01/2006 - 12:40
Tom

het ventilatievoud is een waarde die weeregeeft hoeveel keer de lucht in een ruimte vervangen wordt per uur.

0,8 wijst dus op O,8 keer per uur wordt de lucht vervangen.

20/01/2006 - 13:13

Kan ik dat getal ook ergens aflezen?

20/01/2006 - 16:31

Jacko

Tom heeft je ondertussen al geantwoord wat ventilatievoud betekent, maar wat bedoel je met aflezen van het ventilatievoud?
Het volume van je woning kan je zelf berekenen, is enkel wat meetwerk. Of bedoel je aan het toestel? Wel, ik ken geen enkel toestel die dat meet, maar bij vele toestellen stel je het debiet zelf in, ofwel via dipswitches, ofwel ga je via de regeling het debiet inregelen, je hebt dan wel meetapparatuur nodig.

Hans

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.