Viessmann Vitocal 200-S warmtepomp lucht/water | Ecobouwers.be

U bent hier

Viessmann Vitocal 200-S warmtepomp lucht/water

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

26/10/2010 - 17:32

Hallo,

we zijn ons huisje aan't bouwen, een modern half open bebouwing.
Het spijtige is wel dat de Z-kant de blinde gevel is.
We voorzien 82 mm recticel isolatie in de muren, 70 mm PUR in de vloer gespoten en 120 mm ( = 2 x 60 mm )Recticel in ons plat dak.
Nu willen we graag weten of een warmtepomp ( Viessmann Vitocal 200-S ) hier een goede optie is.
Kunnen we hiermee ons huis goed verwarmen? We hebben vloerverwarming in de keuken, living, hall voorzien.
We willen nog een extra radiator voorzien in de keuken, living en op de slaapkamers en badkamer.
Is het mogelijk om dan hier een warmtepomp te voorzien om ons ( toekomstig ) huis te verwarmen.
Moeten we dan evenzeer nog een extra warmtebron voorzien, zoals gas of een pelletkachel?

Alle reacties en ervaringen zijn welkom,

alvast bedankt.

54 Reacties

Reacties

27/10/2010 - 10:59

Een WP heeft een zeker rendement dat is hoger als er een lagere temperatuur moet afgeleverd worden. Dat rendement wordt uitgedrukt in COP.

Met een lucht/water WP zit je met een paar nadelen. In de zomer ligt die COP hoog want met de warme buitenlucht kan de WP makkelijk caloriën in het water pompen. In de winter echter, bij koude temperaturen is de COP al heel wat minder....

in de brochure van de Vitocl 200-S staat het volgende:

  • Beperkte werkingskosten door hoge COP*-waarde (COP = Coefficient of Performance = rendement) volgens EN 14511: tot 4,6 (lucht 7 °C/water 35 °C) en tot 3,5 (lucht 2 °C/water 35 °C)
  • Maximale aanvoertemperatuur: tot 55 °C bij een buitentemperatuur van –15 °C

Maar wat is de COP bij 0°C buitentemperatuur of -5° C... allebei goed mogelijk in ons Belgenland ???

en hoe komt men bij -15 °C temperatuur buitenlucht tot 55 °C watertemperatuur ??

Dat zal dan bij een hele lage COP zijn.

En nu komt eigenlijk het addertje onder het gras: meestal wordt hele koude wintertemperatuur opgevangen door het plaatsen van een electrische weerstand. Die weerstand slorpt natuurlijk electriciteit en levert een COP van 1 op.

Kortweg: in de koude tot heel koude winterperiode, ga je eigenlijk puur electrisch stoken. Bij de Vitocal 200-S is dat volgens hun specificaties al bij een buitentemperatuur van minder dan 2 °C.

Dat hogere verbruik van WP in de winter moet je dus in het achterhoofd houden....

28/10/2010 - 17:46

Oké, alvast bedankt voor de gedetailleerde uitleg.

 

Ben aan het overwegen voor een geothermische warmtepomp te zetten, met horizontale captatie.

Ik zal hier eens prijs voor gaan vragen. ( ik zal maar een kaarsje laten branden zeker ? )   *lol*

04/11/2010 - 19:03

ik denk dat ik redelijk goed geïnformeerd ben over lucht-water warmtepompen.

geloof me, voor nieuwbouw is een lucht-water warmtepomp een perfecte oplossing. tenminste als je voor een goed merk kiest.

een lucht-water warmtepomp is iets duurder dan een gasketel, maar zuiniger en veel milieuvriendelijker.

de COP (coëfficient of performance) is inderdaad belangrijk, maar belangrijker is de SPF, de Seasonal Performance Factor. die bekijkt het rendement over het ganse jaar. COP's worden gemeten/toegekend bij een gemiddelde buitentemperatuur van 7°C.

goede warmtepompen halen nog met gemak een hoog rendement als het buiten vriest. nogmaals, je moet het rendement op jaarbasis bekijken (SPF). in centraal Europese landen is het klimaat zeer gunstig voor degelijke lucht-water warmtepompen.

de beste condenserende gasketel kan onmogelijk het rendement van een goede lucht-water warmtepomp halen.

het beste advies dat ik je kan geven is eens te gaan kijken op www.liveheatpump.be.  hier kan je live de prestaties van 5 warmtepompen volgen en vergelijken met een nieuwe condenserende gasketel.  ga zeker eens terugkijken als de buitentemperatuur naar beneden duikt. de warmtepompen zullen beter blijven presteren.

anderzijds, voor een slecht geïsoleerde woning is een warmtepomp geen goede investering.

gr, bdb

01/11/2010 - 15:12

 Hello Kris,

De COP tabel moet je toch kunnen opvragen via de fabrikant van dit toestel. Normaal moet de installateur  je deze kunnen geven.

 

Mvg

27/10/2010 - 17:02

 

 

Gaat ge tevreden zijn met een basisverwarming door vloerverwarming, waardoor het huis een min of meer constante temperatuur kan houden. Met uw isolatie zal de temperatuur schommelen tussen 19 à 20°C (of meer) als de vloerberwarming actief is geweest, en 18°C 's morgens, als de verwarming de ganse avond en nacht uitstaat. Als ge sneller warmte wilt hebben met uw radiatoren, vergeet dan niet dat de watertemperatuur dan hoger moet liggen, en de COP nog meer achteruitgaat. Met de actuele prijs van de elektriciteit zult ge niet veel minder uitgeven dan met een klassieke condensatieketel. En voor velen is elektriciteit ook niet de zuiverste ecologische oplossing. Al is de winst in uitstoot van CO2 aanzienlijk, zeker in België met 55% kernenergie. Voor een warmtepomp lucht-water zijn er ook geen subsidies voorzien. In de nabije toekomst staan ons nog verdere technische evoluties te wachten.

27/10/2010 - 21:06

In voorgaande antwoorden zijn er toch wel enkele flagrante onwaarheden. Eerst: er is een verschil tussen COP (rendement in specifieke condities, vb 2/35) en SPF (jaarrendement). Is al vaker aangehaald. Het is de SPF die het belangrijkste is, maar die kan door de fabrikant niet opgegeven worden doordat deze door de gebruikscondities (vertrektemp en buitentemp) bepaald worden. Dat deze WP bij een buitentemp onder de 2° al een COP zou hebben van 1 slaat werkelijk nergens op. Volgens de documentatie is de COP bij -5/35 3.

Pierre,

Dat je met vloerverwarming en de opgegeven isolatiewaarden slechts 18 a 19 graden binnentemp zou halen?? Hoe kom je aan die waarden?

Kan je slechts weten als je een volledige warmteverliesberekening en een volledig legplan voor vloerverw hebt. Er is niets wat zegt dat je met enkel vloerverw geen aangename binnentemp kan bereiken.

28/10/2010 - 09:37

In de commerciele brochure van de Vitocal 200-S zie ik de COP van 3 bij vriestemperatuur niet staan... zie http://www.viessmann.be/etc/medialib/internet-be/technische_dokumentatie...

verder zie ik dat de 200-S ook voor opwarming van sanitair warm water wordt gebruikt.

Dit wordt wel niet specifiek vermeld in de vraag van yvesenkelly...

maar als men dan zegt dan bij -5/35 de COP 3 is, OK voor mij maar voor sanitair warm water is dat niet genoeg....

27/10/2010 - 23:13

yvesenkellly ...

 

warmtepomp + vloerverwarming + radiatoren + evt. gas- of pelletkachel .... dat kost samen een klein fortuintje, en dan heb je nog geen SWW

 

mijn tip :

verdubbel je isolatiewaarde, en verwarmen wordt bijzaak.

 

Dirk

27/10/2010 - 23:25

 Goed isoleren ok maar dan krijg je misschien wel problemen in de zomer  en dan zou ik voor een WP  gaan met passieve koeling. Ja en dit  kan enkel met een captatie net . 

Horizontale capatienet  indien er plaats genoeg is . 

 

 

28/10/2010 - 09:33

Met een horizontaal captatienet kan je niet behoorlijk koelen. Uitzonderlijk misschien  wanneer de buizen in het grondwater liggen.Kan enkel met verticale boringen of water/water.

Voor lucht/water wp zijn er nu wel premie's, op voorwaarde dat ze niet omkeerbaar zijn (dus geen koelfunctie hebben).

28/10/2010 - 17:42

Ik heb een tuin van ongeveer 28 m X 14 M = 392 m².

Misschien toch beter opteren voor een horizontale captatie net. ( deze prijs zal ook wel een stuk hoger liggen denk ik hé ? )

 

Ik zal me eens gaan informeren.

 

Alvast bedankt

 

28/10/2010 - 17:49

Tja, voor die dubbele isolatie waarde is het te laat vrees ik.

Ik ga in de spouw 82 mm isolatie steken ( Recticel platen ) als ik naar 2 x 82 mm zou gaan, zou ik in de kelder 2 X 190 mm blokken moeten voorzien hebben i.p.v. 2 x 140 mm, anders steken de snelbouwblokken op het gelijkvloerse te ver over, op de dallen van de kelder. ( dat mag blijkbaar niet )

Aangezien onze kelder al klaar is, is het daar dus te laat voor. 

 

 

Toch bedankt

30/10/2010 - 10:59

Zolang er geen muren staan is het nog niet te laat ...

 

Je kan bvb de buitenste gevelsteen vervangen door een bepleisterbaar isolatiemateriaal ... omdat dit zo goed als niks weegt kan je ook makkelijk dikker gaan dan de fundering.

 

Vloer- en dakisolatie kan je zowiezo verdikken.

 

Dirk

28/10/2010 - 18:01

.

28/10/2010 - 09:33

Kortrijkzaan ...

 

De temperatuur in de zomer kan je perfect onder controle houden met een goed ontwerp, zonwering, en nachtelijke spoeling (groot debiet ventilatie)

Daar heb je echt geen airco voor nodig.

 

 

Dirk

01/11/2010 - 10:33

 Dirk,

klopt  wat je zegt maar toch als het super goed geisoleerd is dan heb je interne wamtebronnen zoals  de mens, computers,  electrische apparaten, kookfornuis. Met de ventilatie kan je terug s'nachts wat koelen  indien het s'nachts  kouder is buiten dan binnen. Maar tijdens de dag kun je soms wel in de problemen komen. Passieve koeling is eigenlijk zonder dat de compressor werkt van je WP water in de grond sturen die dan rechtstreeks in de warmtewisselaar zijn koude afgeeft aan het water van je vloerverwarming dus je vloer wordt op ongeveer 18°C gebracht.  Dat lukt dus enkel als je met  een captatienet werkt en niet met een lucht water WP.

Mvg

01/11/2010 - 13:02

kortrijkzaan

de vele passiefhuizen bewijzen je ongelijk met je stelling.  maak van de volgende twee weekends gebruik om er enkele van te bezoeken, dan kan je het de bewoners zelf vragen.

wel is het zo dat als je - zeker voor het dak - PUR gebruikt (wie haalt dat nu in z'n hoofd?)  het zomercomfort te wensen zal overlaten, voor een goed resultaat heb je een isolatiemateriaal nodig met een hogere warmteopslagcapaciteit.

hans d

28/10/2010 - 11:38

"We willen nog een extra radiator voorzien in de keuken, living en op de slaapkamers en badkamer."

Waarom wil je nog een extra radiator in die plaatsen?  Een radiator plaatsen op een warmtepomp mag je echt niet doen.  Hierdoor wordt de warmtepomp een weinig zuivere verwarming.   

Of je warmtepomp voldoende is volgt uit een warmteverliesberekening. Die geeft weer wat het maximaal nodige vermogen is om je huis warm te houden. Als je warmtepomp dan bij ongeveer -8°C dat vermogen kan leveren, dan is de warmtepomp voldoende.  Neem eens met je architect op hoe je aan een goede warmteverliesberekening kan komen.

Walter

28/10/2010 - 17:45

We willen in de keuken en living een extra radiator hangen, voor de tussenseizoenen op te vangen.

Als je het dan 's avonds wat fris hebt, kan je de radiator aanzetten ( met vloerverwarming duurt te lang voor het warm is )

Slaapkamers willen we een radiator, voor als de kinderen groter zijn en op hun kamer moeten studeren, zodat ze eventueel de verwarming kunnen opzetten.

Badkamer, is ook gemakkelijk voor als je uit bad/douche komt.

 

Beter zou wandverwarming zijn, i.p.v. radiatoren hé, voor als we een warmtepomp gaan zetten.

 

 

01/11/2010 - 13:04

yves

een goed geïsoleerde woning reageert ook traag, daarom past hier net een traag verwarmingssysteem.  en in zulk een woning ken je geen frisse avonden.

hans d

30/10/2010 - 09:43

 

 

 

Lacroix,

 

Kwestie van het inschatten van de temperaturen: wij hebben een huis dat ongeveer gelijk is geïsoleerd (K33). Maar er is hier een aspect dat nog niet ter sprake is gekomen: wij hebben een balansventilatie met wtw. Hierdoor is de temperatuur natuurlijk veel meer gelijkmatig verdeeld in tijd en in ruimte. 

 

Enkele andere opmerkingen: als ik (later?) een warmtepomp zou installeren, dan zou het zeker een inverter met omkeerbare koeling zijn. Die koeling zou ik nu niet nodig hebben, maar met ouder worden kan dat nog nodig worden Mijn zoon, die een appartement boven ons betrekt, heeft zulke bijkomende installatie op lucht-lucht (zit rechtstreeks onder het goed geïsoleerd dak). Maar hij heeft dit systeem op meer dan twee jaar tijd slechts enkele malen moeten gebruiken.

 

Vloerverwarming en badkamer gaan ook niet goed samen. De vloerverwarming werkt hiervoor op een verkeerd ogenblik. Onze zoon heeft een grote wandradiator op afzonderlijk circuit en regelbare temperatuur. Wij hebben slechts een kleine elektrische blazer van warme lucht. Voor de tijd dat deze moet werken blijft het rechtstreeks elektrisch verbruik zeer beperkt.

Moesten we nu herbeginnen, dan zouden we ook dikkere isolatie laten aanbrengen. Het probleem van de breedte van de keldermuren hebben we ook gekend. Onze isolatie is 10 cm rotswol en de bovenmuren hebben een lichte oversteek.

30/10/2010 - 10:21

Pierre,

Een antwoord: 'hebben ongeveer dezelfde isolatie' slaat nergens op. Er is ook nog beglazing en ventilatie. Zoals al zo vaak aangehaald kan enkel een berekening antwoord bieden. En dan hebben we het nog niet gehad over het geleverde vermogen van de vloerverwarming. Legafstand en vertrektemp spelen hier ook nog mee.

30/10/2010 - 12:48

 Vloerverwarming en badkamer gaan ook niet goed samen. De vloerverwarming werkt hiervoor op een verkeerd ogenblik.

Wat is er fout met de verwarming gewoon altijd aan te staan hebben?  Dan werkt ze altijd op het juiste moment.

 

 

30/10/2010 - 15:24

 

 

Lacroix, akkoord.

 

Maar ik denk toch dat vloerverwarming overal min of meer op dezelfde wijze zal werken in huizen die ook min of meer gelijkaardig zijn. Bij de keuze van vloerverwarming dacht ik ook dat de kamerthermostaat wel voor de juiste regeling gedurende gans de dag zou zorgen. Wat dus niet waar was. Als de warmte van de vloerverwarming zich in de kamer doet voelen zijn we reeds een paar uren verder, op het ogenblik dat de verwarming in feite reeds zou moeten afslaan. Als men een buitenvoeler heeft, hetgeen in dit geval noodzakelijk is, doet de computer een deel van het werk. Maar spijtig genoeg moet de mens nog tussenkomen om, in mijn geval, de verwarming in tijdblokken in te delen. Gezien mijn vrouw geen ochtendwarmte verdraagt is het tamelijk simpel: de verwarming werkt bij ons gedurende 2 uren, tussen 12 en 14 uur, geregeld op 19,5°C. Dan loopt de kamertemperatuur stilaan op tot 19,5 à 20°C. Dit is voldoende om de avond door te brengen. Zelfs als het vriest is de temperatuur 's morgens nooit onder 18°C gezakt zonder dat de verwarming nog moet werken.

In de slaapkamer (zonder verwarming aan) blijft de temperatuur steeds rond 17°C. Met de balansventilatie op laagste stand (we zijn slechts met twee personen) is de slaapkamer comfortabeler als het klapvenster 's nachts op een kier openstaat. Bij 1 à 5°C buitentemperatuur zakt de binnentemperatuur in de slaapkamer dan tot ongeveer 16°C. Die graad verschil verandert niet veel aan het rendement van de wtw. Gezien de badkamer stroomafwaarts van de slaapkamer staat hebben we daar 's morgens wel een lichte bijverwarming nodig.

30/10/2010 - 16:51

 In de slaapkamer (zonder verwarming aan) blijft de temperatuur steeds rond 17°C. Met de balansventilatie op laagste stand (we zijn slechts met twee personen) is de slaapkamer comfortabeler als het klapvenster 's nachts op een kier openstaat. 

 

=> Wat  bedoel je met meer comfortabel?  Gaat het over luchtkwaliteit of over temperatuur?

In eerste instantie zou ik zeggen dat BV en laagste stand nooit samen gaan met mensen in huis.  

Het lijkt me niet zo een goed idee de BV in laagste stand te hebben als er iemand thuis is.  Normaal is dat te laag, ook voor maar 2 mensen.  Vraag is natuurlijk hoe laag de 'laagste' stand in naar de debiet toe.  Je weet toevallig niet wat het debiet is van de BV in je kamer?

 

Walter

31/10/2010 - 09:17

 

 

Walter-8

 

Het comfort in de slaapkamer slaat op beiden. 

 

De drie standen van de balansventilatie zijn: 210 m³/h; 125 m³/h en 90 m³/h. Bij de eerste meting hadden we een totaaldebiet van 226 m³/h gemeten. In de middenstand hebben we 30 m³/h en per persoon in de living en 25 m³/h per persoon in de slaapkamer. Met het venster toe moet de ventilatie tijdens de nacht dus in stand 2 staan. En het wordt door de feiten bewezen dat dit voldoende is: in ons vorig huis, gebouwd in 1973, hadden we wel een verluchtingsrooster in de slaapkamer, maar de ventilatie was merkbaar onvoldoende en mijn vrouw had toch wel geregeld hoofdpijn. Nu heeft ze, met de ventilatie in stand twee, 's morgens geen hoofdpijn. Maar ook niet als de ventilatie in stand 1 staat (36 m3/h in de slaapkamer) maar dan moet het venster wel op een kier staan. In stand twee is er een weinig tocht merkbaar aan de kop van haar bed, en daar kan ze ook niet goed tegen.

 

Na enig zoeken zouden we niet meer willen ruilen met een ander ventilatiesysteem, vooral nadat we een pollenfilter F7 hebben geplaatst. Deze is één jaar meegegaan. In de zomer hebben we wel bij momenten in stand 3 geventileerd om toch wat meer sensatie van koelte te bekomen.

31/10/2010 - 10:04

Wat denken de warmtepompfanaten over dit artikel:

http://www.duratherm.nl/downloads/Veldtestelectro-warmtepompen.pdf 

Mon

 

01/11/2010 - 10:14

 Dat zou best kunnen. Maar zowel hen als ik hebben geen glazen bol. Er zijn dan anderen  die  de pelletketels de toekomst noemen.

Eerst en vooral minder verbruiken door beter  te isoleren en de koudebruggen goed te behandelen. Dit is de boodschap.

Als je dan voor gas gaat zou ik zeggen ga voor een zonnegascombi ketel  zodat de zon ook je lage temperatuursverwarming kan steunen  indien er zon is.

Niet echt positief, als ik het goed interpreteer?

http://www.liveheatpump.be/

hier kan één en ander live volgen, maar nog maar pas online, dus geen "koude COP's".

Benieuwd!

Mvg

Jeroen

 

 

01/11/2010 - 10:23

 Jeroen,

Iedereen maakt toch rapporten die hen goed uit komen. Daarom hecht ik niet zoveel waarde aan reclame rapporten. Let wel ik ben niet tegen warmtepompen. Maar als ik zo die woningen zie op die site dan zeg ik isoleer eerst je huis goed voordat je denkt  aan WP. Als je met een 6kW  uw huis kan opwarmen ipv een 10 of 12 kW. Dat zal je veel uitsparen in kosten van installatie (goedkopere WP en goedkoper captatienet) en nadien  en dit voor de hele rit minder verbruik.

Mvg

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.