Vervangen van stookolieketel door gas-condensatieketel | Ecobouwers.be

U bent hier

Vervangen van stookolieketel door gas-condensatieketel

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

05/02/2012 - 14:43

Na het doorlezen val heel wat topics, kon ik niet onmiddellijk een antwoord vinden op mijn vraag (of begreep ik het niet volledig), vandaar dus mijn nieuwe post:

We hebben een huis gekocht van 1992, waar op het gelijkvloers verwarmd wordt met vloerverwarming. Op de verdieping waar de slaapkamers en badkamer zijn, zijn er klassieke radiatoren.
Momenteel staat er een stookolieketel van 1992, die we dus willen vervangen door een moderne gasinstallatie, zowel voor verwarming als sanitair water.

Na wat opzoekwerk lijkt me een combinatie van een gas-condensatieketel met een moderne boiler een goede oplossing.
Nu zit ik een beetje vast met het feit dat VV in combinatie met een condensatieketel een goede oplossing lijkt, owv de lage temp die nodig is, en dus een ideaal condensatie-effect. Echter, de temp voor de radiatoren en sanitair water zijn veel hoger, dus hoe rijm je dat met de lage temp van de VV. Zijn dit dan twee verschillende circuits? Hoe verloopt de regeling? Gezien de badkamer en benedenverdieping vooral 's morgens en 's avonds (tijdens weekdagen) warm moeten zijn, de slaapkamers amper verwarmd moeten worden.

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk. Alvast bedankt voor de antwoorden!

51 Reacties

Reacties

05/02/2012 - 16:31

... met een goede regeling ( de meeste fabrikanten hebben deze ) en met pompgroepen ( gemengd en ongemengd ) kom je al héél ver ... wel zien dat de installatie hydraulisch in evenwicht is ( weinig water inhoud gasketel ) dus evenwichtsfles plaatsen !

Wij werken al jaren met Buderus , zij kunnen hiervoor alles leveren ...

www.buderus.be

06/02/2012 - 19:28

Heb jij ergens een schema dat voorstelt hoe de installatie dan best zou gebeuren?  Ik heb in mijn opleiding (ing. elektronica) wel wat fluidomechanica en warmteleer gehad, maar het zit redelijk ver weg :-)

Alvast bedankt!

05/02/2012 - 17:02

tumkie,

waarom pompgroep, regeling, ... buitengooien??? en bijkomende evenwichtsfles, ...

secudair (rad + vv) is er toch geen wijziging

enkel primair, ketel vervangen door een andere 1 op 1

05/02/2012 - 18:16

Heb niet gezegd dat deze buiten moeten worden gegooid ... maar meestal zit er reeds een WAR in de ketels ingebouwd . Gewoon uitbreiden naar opstelling van dit moment ...

05/02/2012 - 17:08

Waarom wil je de stookolieketel vervangen? Met een paar kleine ingrepen kan je het rendement hiervan makkelijk verhogen. Je kan m.i. beter je dubbel glas door hoogrendementsglas vervangen, je spouw laten vullen of of je dak isoleren. Ga je meer plezier van hebben dan van een nieuwe ketel en levert ook meer op!

05/02/2012 - 17:21

inderdaad zoals carlos aanhaalt eerst eens kijken wat er kan verbeterd worden aan de isolatie van de woning ipv onmiddellijk de kete en boiler te vervangen of is die bestaande ketel zo oversized en is het verbruik dermate hoog dat een vervanging wenselijk is? btw wat is het verbruik op jaarbvasis?

06/02/2012 - 19:27

Bedankt voor jullie reacties.

Ik dacht eigenlijk dat, gezien het een stookolieketel is van 1992, her rendement van een dergelijk niveau zou zijn, dat een vervanging naar een condensatieketel logisch zou zijn.  En aangezien we dan toch een nieuwe ketel plaatsen, zouden we ineens voor aardgas gaan.  Die keuze is minder rationeel te staven, we vinden aardgas gewoon makkelijker qua levering.

Maar stel dat we op vervanging overgaan, is er dan geen verschil in installatie tussen een condenserende ketel en een niet-condenserende ketel.  Ik merk dat voornamelijk de terugkomtemperatuur belangrijk is (zo laag mogelijk) om een optimaal rendement te hebben. Is daar dan ook rekening mee gehouden 20j geleden, toen een niet-condenserende ketel is geplaatst?

Groeten,
Thibaut
 

06/02/2012 - 22:27

Hallo Carlos,

Met welke kleine ingrepen kun je het renedement van de bestaande stookolieketel verhogen? Ik heb zelf een Buderus Logana uit '86 (30 KW)  met een Elco-Klockner geelvlam brander.

07/02/2012 - 10:46

Ketel isoleren, kieren afdichten, pomp laten nadraaien, brander en pomp aan-uit sturen via kamerthermostaat/boilerthermostaat, flow control plaatsen ("tigerloop"). Benodigdheden: tijdsrelais, 1-2 m2 rotswol, vuurvaste kit/kachelkoord, flowcontrol. Ik verbruik met een nog 10 jaar oudere ketel en dezelfde brander ca 1000 l/jaar.  

07/02/2012 - 14:05

 Carlos,

Wat bedoel je precies met pomp laten nadraaien en hoe doe je dit? De brander en pomp worden nu reeds aangestuurd via de thermostaat. Wat houdt een flowcontrol in?

07/02/2012 - 15:53

Je moet gewoon een tijdsrelais aansturen met de thermostaat met de pomp geschakeld via het tijdsrelais (wel permanent gevoedt via de andere contacten!). Hier een voorbeeld van een tijdsrelais: http://www.gepowercontrols.com/nl/product_portfolio/residential/modular_control_device/mcd_pulsar_t.htm. Je hebt een vertraagde off nodig om dan na het uitvallen van de brander de pomp nog vb 10 minuten te kunnen laten nadraaien zodat de ketel minder stilstandsverliezen heeft. 

 

Info betreffende de flowcontrol:

http://www.golantec.be/Tiger%20loop.html 

07/02/2012 - 20:16

Bedankt weer voor de tips, Carlos. Ik heb het bekeken en het ziet er veelbelovend uit. 1000 liter per jaar is niet veel. Is dit inclusief warm water? Hoe groot is je ketel en wat voor soort brander heb je? En niet te vergeten: hoeveel kuub moet je reeel verwarmen en hoe goed is je huis geisoleerd?

Overigens draait m'n pomp nu ook al door nadat de brander stopt, maar ik neem aan dat het relais dit nog verlengd?

Mijn installatie betreft overigens een Buderus Logana '86 (26.7 - 33.7 KW) met een KL20 Mat- Klöckner geelvlambrander. Pomp voor de verwarming is een vrij nieuwe Grundfoss Type Up 20-15 N 150 (0,28 - 65 W), en voor warm water een oudje: Salmson Euramo MXL (0,28 - 65 tot 100 W). Wellicht valt er hier ook nog winst te behalen?

groet,

Lars

08/02/2012 - 10:58

Ik ben vrij doorgedreven aan het isoleren vandaar het lage verbruik (was vroeger bijna 3.5 keer hoger). Is overigens zonder warm water. Er is geen enkele ruimte onder de 18°C en alle leefruimtes worden verwarmd op 21-22°C; ook nagenoeg geen nachtverlaging. Huis is ca 180 m2.  De ketel is 46 kW, de brander 42 maar er zit nu wel een kleinere sproeier in zodat de brander maar een 30 kW meer geeft. Mijn punt is dat als je wilt besparen op energiekost, je dan eerst moet isoleren en dat men pas op het einde van de rit pas de ketel dient te vervangen op maat van de bereikte isolatiewaarde. 

Als ik het zo zie moet je dus niet veel meer veranderen aan je installatie. De tigerloop is echter wel sterk aan te raden! Wat zijn de meetwaarden van de ketel bij het laatste onderhoud?

07/02/2012 - 20:16

Bedankt weer voor de tips, Carlos. Ik heb het bekeken en het ziet er veelbelovend uit. 1000 liter per jaar is niet veel. Is dit inclusief warm water? Hoe groot is je ketel en wat voor soort brander heb je? En niet te vergeten: hoeveel kuub moet je reeel verwarmen en hoe goed is je huis geisoleerd?

Overigens draait m'n pomp nu ook al door nadat de brander stopt, maar ik neem aan dat het relais dit nog verlengd?

Mijn installatie betreft overigens een Buderus Logana '86 (26.7 - 33.7 KW) met een KL20 Mat- Klöckner geelvlambrander. Pomp voor de verwarming is een vrij nieuwe Grundfoss Type Up 20-15 N 150 (0,28 - 65 W), en voor warm water een oudje: Salmson Euramo MXL (0,28 - 65 tot 100 W). Wellicht valt er hier ook nog winst te behalen?

groet,

Lars

21/03/2012 - 11:44

Carlos, ik snap niet goed hoe dat nadraaien van de pomp winst oplevert. Is dit ook het geval met een aquastaat systeem?

Ik heb nog een systeem op grootmoeders wijze:

Mijn thermostaat stuurt de circulatiepomp aan en de brander gaat aan wanneer de keteltemperatuur onder een ingestelde temperatuur daalt. Als je dan een vertraging zet, zodat de pomp iets blijft draaien nadat je de thermostaat af zet, gaat de keteltemperatuur sneller dalen en gaat de brander gewoon terug opspringen. Heb je dan niet meer stilstandsverliezen ipv minder?

21/03/2012 - 17:26

carlos

nadraaitijd zit normaal in elke ketelregeling, want als brander en pomp tegelijk stoppen, gaat de ketel makkelijk in overtemperatuur.  ik weet niet of er nog ketels zijn die dat niet hebben?  maar ik ben het er mee eens dat, mocht die er niet inzitten, dat absoluut noodzakelijk is. 

waar de energiewinst voor de tigerloop zit, is me totaal vreemd, dat moet je me eens uitleggen.

 

elisabeth

zeker in jou geval heeft wat carlos zegt geen enkele zin, integndeel, uitschakelen op watert° is nog veel beter dan tijdsgestuurd.  maar bij jou gaat het allicht om een wat recentere ketel neem ik aan.

 

21/03/2012 - 18:00

Een Buderus van 1986 als ik het goed heb. Mijn CV technicus heeft me al voorgesteld om er een andere regeling op te zetten. Ik meen te begrijpen dat het neer komt op een weersafhankelijke regeling.

Het enige wat er al aan gebeurd is, is de leidingen in de onverwarmde ruimten isoleren en er een flow valve tussen zetten zodat er geen warmte weglekt door natuurlijke convectie wanneer er geen vraag van de thermostaat is.

Ik vraag me ook af hoe je je ketel best extra isoleert: er een soort kast om bouwen en die vol steken met glaswol? En ervoor zorgen dat de brander zijn lucht kan aanzuigen via een buis of zo?

Of zijn er elegantere oplossingen?

21/03/2012 - 21:14

je moet enkel de ketel isoleren, de brander zeker niet!

soms is er in de omkasting nog plaats voor extra isolatie, anders moet je er ietsv rond zetten.  oppassen natuurlijk, zeker ind e buurt van brander en schoorsteen, want daar kan het flink warm worden.  als je dus een omkasting maakt, zorg dan dat je met brandbare materialen voldoende afstand er van neemt.

ik ben een absolute voorstander van WAR, maar of dat zin heeft met een oudere ketel hangt vooral ook af van de rest van je installatie.  al kan je wel wat besparen doordat je een wat lagere ketelt° kan aanhouden. 

21/03/2012 - 23:01

... Als je dit allemaal voorstelt ( extra isoleren enzo) aan iemand met een auto van 15jaar , dan verklaren ze je voor gek ! Een auto van 15jaar , die is toch versleten . Maar voor een cv-ketel zijn alle lapmiddeltjes welkom ! Die staat dan ook niet op de oprit.

Soms is het beter om een oude ketel te vervangen ! 100jaar gaat dat ding toch niet worden ...

installaties boven 15jaar zijn trouwens verplicht om een audit te krijgen ...

22/03/2012 - 07:57

tumkie

er kunnen redenen zijn om een ketel voorlopig niet te vervangen, dat hangt van de situatie af.  als je een moderne brander hebt, en je kan de kieren dichten en de mantel beter isoleren, kom je heel dicht in de buurt van een hedendaagse ketel, een niet condenserende wel te verstaan.

als een huis niet zo goed geïsoleerd is, is het ook verstandiger eerst centen te steken in beter isoleren en pas dan een nieuwe (kleinere) ketel te kopen.

22/03/2012 - 14:06

Beste tumkie, ik kan je reactie natuurlijk begrijpen maar jij begrijpt ook dat ik hier geen zak geld heb liggen.

Er staat ook geen auto op mijn oprit omdat ik de voorbije jaren mijn geld in glaswol en dubbele beglazing gestoken heb. 

Ik heb 3 jaar geleden mijn zolder geisoleerd, twee jaar geleden mijn beglazing vervangen en vorig jaar de spouw laten opvullen met glaswol en de thermostaat vervangen en thermostaatkranen gezet. Met het idee om dit jaar mijn ketel te vervangen door een gascondensatiemodelletje. Maar je weet hoe het verhaaltje eindigt, de premie is afgeschaft, net als de belastingsaftrek. Ik betaal als alleenstaande een huis af dus ik moet er geen tekeningetje bij maken zeker?

Als ik een auto had en ik kon zijn verbruik laten dalen door de banden wat beter op te pompen en de motor stil te leggen aan de rode lichten, dan zou ik dat ook doen.

Bovendien kost een ketel maken ook energie. De condensatiemodellen zijn niet gemaakt voor de eeuwigheid en gaan volgens mijn installateur een pak minder lang mee dan mijn blauw beest. En die energie moet je ook meetellen, als je het dan toch voor het milieu doet.

Dus tips voor het rendement van mijn bestaande installatie te verbeteren zijn zeker welkom. Ik geraak vast wel aan een paar resten glaswol, maar jullie willen toch ook niet dat ik stommiteiten doe zoals mijn brander inpakken ;)

Die brander is trouwens nieuw van vorig jaar. De oude begaf het bij -16 en ja, dan moet je keuzes maken. Mijn ketel wordt jaarlijks onderhouden. Ik ga ook naar een info avond hierover: ‘Hoe kan ik energiezuinig verwarmen met mijn huidige verwarmingsinstallatie?" Georganiseerd door provincie Limburg. Wel pas in oktober, maar nog op tijd voor het volgende stookseizoen. 

08/02/2012 - 08:25

Eerst onderzoeken welke isolatiediktes je hebt.

Dat voelt nu mss. nog minder concreet aan, maar het effect op je stookfactuur is potentieel veel groter.

Enig idee hoeveel L mazout de vorige eigenaar verbruikte op 1 jaar?

Muurisolatie is natuurlijk moeilijk te controleren, maar er zal er wel zitten vermoed ik.

Dakisolatie kan je wss. makkelijker controleren. Het zou mij verbazen mocht er meer dan 12cm zitten, ik gok zelfs eerder aan 6cm.

 

09/02/2012 - 09:08

 

beste,

ik zou u eveneens aanraden om ,zeker sinds de huidige regeringskuren , uw huidige ketel te behouden. Wat extra ketelisolatie ,zuivere branderhaard en vooral afregeling van de ketel ( eventueel kleinere sproeier) kan wonderen doen.Voorverwarming op de branderlijn plaatsen en de circulatiepomp vervangen door een traploos exemplaar brengen wat besparing.Een aparte voorraadboiler met boilervoorrangssturing (bv tempolec ps)  en u bent sanitair veilig.Bij defect is er snel en voordelig iets vervangen in vergelijking met sommige combi-eenheden waarbij je meteen alles mag buitengooien.Elke  kring een gemotoriseerde driewegklep (gestuurd door kamerthermostaat  ) met eindeloopcontact die de pomp doet starten /uitvallen.Waarschijnlijk zit er een vierweg voor uw vv en die dient u te behouden . U kan een vertragingscontact plaatsen  op de cv-omlooppomp zodat deze nog wat blijft nadraaien en zodanig de restwarmte in de ketel benut wordt,al heeft dit weinig zin als alle kringen sluiten.

Omschakeling naar condensketel is uiteraard mogelijk ,maar als de premie wegvalt is er nog weinig profijt te rapen .Zoals de meeste warmteverliesberekeningen werden uw radiatoren voorzien op het 90/70 regime zoals jaren het geval was. Met de 65 graden van uw condensketel komt u er niet ,of de radiatoren moeten vervangen worden door grotere exemplaren.

Sinds vorige week ben ik zelf reeds ettelijke keren uitgerukt om mensen te depanneren die het met hun condensketel niet warm kregen. Stooklijn (voetpunt) verhogen en het euvel was meestal opgelost.Als uw installatie niet helemaal voorzien is op dit type ketel ,condenseert hij enkel in de tussenseizoenen (als de rookgassen lager gaan dan 65 graden ,het dauwpunt dus). Ongelooflijk hoe verkopers en (collega)- installateurs soms zo hun best doen om er eentje te verkopen, enkel uit geldgewin. Iedereen is vol lof over de condensketel , maar weinig ketels kunnen condenseren tijdens de winterperiode. De premie en bijhorend belastingsvoordeel waren de motor van het geheel en daarom ik ben benieuwd naar de nabije toekomst. Van sommige merken staat de productie ervan alvast op een laag pitje .

Een simpele,maar goed onderhouden ketel die relatief weinig verbruikt wordt terug de standaard als het uit eigen zak moet komen.

 

 

09/02/2012 - 21:50

Ik lees hier de gekste dingen. Een Tigerloop op de olietoevoer om minder te verbruiken? Carlos, wie heeft je dat ooit verteld!

Plombier, sinds wanneer is het dauwpunt van rookgassen van olie op 65°? 

Natuurlijk zijn er op dit ogenblik weinig installatie's met radiatoren die condenseren, maar een belangrijk deel van het stooksezoen heb je geen 70° vertrek nodig, en kan je perfect condenseren. Een condenserende ketel kan perfect 75° leveren, maar de stooklijn moet natuurlijk juist ingesteld zijn.

'Een simpele,maar goed onderhouden ketel die relatief weinig verbruikt wordt terug de standaard als het uit eigen zak moet komen' . Wat is een ketel die relatief weinig verbruikt? Eentje die niet brandt, verbruikt niets. Als de ketel goed is, hangt verbruik enkel af van de woning en zijn bewoners. Natuurlijk is onderhoud belangrijk, maar jaarlijks onderhoud is sowieso verplicht.
 

09/02/2012 - 22:06

Beste Lacroix,

 

Een tigerloop zorgt voor een constantere en iets betere verbrandingskwaliteit aangezien de stookolie steeds een beetje voorverwarmd wordt. Dit wilt zeggen, grote kans op minder roetafzetting in de ketel, en dus indirect een hoger rendement.  

09/02/2012 - 22:29

Als je het ver genoeg gaat zoeken...

Een brander mag geen roet maken, met of zonder warme olie of voorverwarming. Je hebt gelijk dat de olie door de pomp opgewarmd wordt, maar bij een ééntraps brander gaat dit niet zodanig veel zijn dat de verbranding beïnvloed wordt. Bij een tweetraps (condenserende) brander/ketel kunnen er bij deze buitentemperaturen zeer lange looptijden zijn, en kan de olie behoorlijk warm worden. Maar deze hebben dan ook allemaal een voorverwarming.

09/02/2012 - 22:51

Dat is niet vergezocht. Als de densiteit van stookolie verandert, verandert het mengsel lucht-brandstof en dus ook de luchtfactor. Hoe kouder de stookolie is, hoe denser waardoor de luchtfactor dus gaat dalen. Gevolg: minder volledige verbranding, meer roetafzetting. Dit wordt nog versterkt door de hogere viscositeit bij lagere temperaturen, waardoor de verneveling niet meer zo goed is wat ook weer leidt tot meer roet. 't Gaat inderdaad maar over een paar %, maar het speelt toch maar mee. Mensen met buitentanks trekken met de huidige temperaturen wel stookolie van -5°C binnen!

Een tigerloop zou moeten verplicht worden! 

09/02/2012 - 23:04

Ik ga niet betwisten dat het verschil in verbruik niet groot gaat zijn, maar er zijn ook nog vele andere voordelen aan de tigerloop (zoals bij lekken) die de kleine kost van dit ding meer dan rechtvaardigen. Mijn allergrootste boodschap is dat als je wilt brandstof besparen, dat de vervanging van een ketel dan niet de eerste stap mag zijn of het moet echt een prehistorisch geval zijn waarbij je inderdaad mogelijk 30% minder gaat verbruiken. Maar de meeste ketels van de jaren '80/'90 zijn dat niet en meestal staan er ook nog eens modernere branders op omdat dat toch het eerste is wat de geest geeft. Wil je besparen, dan moet je werken aan het warmteverlies van de woning. Dus isoleren, glas vervangen, kieren dichten, ...  

09/02/2012 - 23:10

Een brander hoort geen roet te maken, in geen enkele omstandigheid. Als hij roet maakt is er iets mis, of is het inderdaad een prehistorisch geval. Voor de rest ben ik het helemaal eens met je antwoorden in de twee laatste bijdrages van je. Met de temperaturen die er nu zijn is bij een bovengrondse tank een Tigerloop inderdaad betrouwbaarder.

09/02/2012 - 23:18

Ik denk dat je nog niet veel ketels vanbinnen gezien hebt... Waarom denk je dat condenserende stookolieketels ALTIJD met blauwe vlambrander uitgerust zijn? Omdat met een gele vlambrander niet kan gegarandeerd worden dat er belangrijke hoeveelheden roet in de nageschakelde condensor terecht komen. Er is overigens ALTIJD wel roetafzetting, getuige onze fijnstofproblematiek!  

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.