Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

Reacties

Hallo,

Heb bericht verwijdert.  Was niet meer van toepassing.

Patrick

Hallo,

Vandaag een TU2200/4H besteld bij Geerts.  Iemand ervaring met deze kachel?

Bedankt

Toevallig op dit fora terechtgekomen.

400 000 frank neertellen voor een kachel  Met alle respect maar dit is Crazy

Kun je nooit terugverdienen, zo'n lomp gedoeft in je huis.

Ik heb nu al 10 jaar een kacheltje van Cardoen, heeft me toen 45000 franken gekost, en heb

het al die jaren goed warm gehad.  Ik vind het ook helemaal niet erg om boven en in de badkamer

de cv aan te leggen.  Daarvoor heb je die toch..., En altijd en overal de deuren moeten openlaten vind ik ook maar niks..

By the way, nog iemand ervaring met een cardoen?

http://www.cardoen-kachels.be/index%20frames%20NL.htm

 

 

 

LucDec,

De meeste mensen beschikken nog niet over een LEW, zij hebben dus meer dan 1000 Euro verwarmingskosten per jaar.

Als je dan over gratis hout kan beschikken, dan betaald 10000 Euro zich op minder dan 10 jaar terug. (ongeveer even lang als PV panelen met alle beschikbare subsidies)

Jouw kachel betaald zich dan uiteraard veel sneller terug maar met volgende verschillen:

- Als je ecologisch verantwoord wil kachelen zal je veel te veel warmte afgeven aan je kamer.

- Daarom wordt bijna altijd met ondermaat lucht gekachels --> overbrande gassen uit de schouw.

- De rookgas temperatuur is zeer hoog --> veel warmte verlies via de schouw.

- Wegens de twee voorgaande opmerkingen zal je dus veel meer hout verbruiken dan eigenlijk nodig is.

- Om een stabiele temperatuur in huis te krijgen, moet je ook heel regelmatig stoken. (in de praktijk ongeveer cuntinue)

- Dat is voor tweeverdieners onmogelijk te realiseren.

- Zo een kachel wordt dus meestal met ondersteuning van een ander soort verwarming gebruikt.

Een kachel die de warmte buffert zoals een speksteen, tegel of tichelkachel heeft die nadelen niet:

- Je kachelt met overmaat lucht --> (bijna) volledige verbranding.

- De kachel houdt de warmte over langere tijd vast --> slechts enkele uren per dag stoken.

- Veel lager hout verbruik voor hetzelfde comfort.

- Als je er vloerverwarming of radiatoren aan koppeld met een buffervat kan je heel je huis er mee verwarmen.

Wat betreft je opmerking "lomp gedoef" mijn kachel staat gedeeltelijk in de muur tussen twee kamers. Hij is daarmee ongeveer evengroot als een sierschouw met open haard of casette. Onze oude metalen kachel nam met de steen die er onder lag evenveel plaats in, de rest is een kwestie van smaak.

Frank

@ frank12rs

Het rendement van Uw kachel zal natuurlijk beter zijn dat de mijne,  Ik ben ook absoluut nietgeplaatst om erover te oordelen, omdat ik het produkt niet ken. Het was gewoon mijn eerste indruk als ik het forum lees

Je moet toch ook de foto's eens bekijken op  http://www.cardoen-kachels.be/

Ik heb een CA2.  Ik wil gewoon aantonen dat de rookgassen hier ook een stuk gebruikt worden om de

ruimte te verwarmen, het vliegt zeker niet allemaal door de schouw, zoals je beweert. Ik vraag mij wel af, als dan die rookgassen zo sterk afgekoeld worden bij een speksteen, slaat al dat roet dan neer in de kachel zelf, of in de schoorsteen?

 Als ik 's avonds thuiskom brandt mijn kacheltje direct en 20 min later is het lokaal opgewarmd.  Zeker te doen voor iemand die uit werkt.

En als ik dan 5 kg hout nodig heb s'avonds zal het veel zijn.  Voor mij hoeft mijn woning niet de gansedag op 24 graden blijven, als ik toch uit werken ben.

Je zal mij toch moeilijk kunnen overtuigen dat zo een zware investering rendabel is.

Het is trouwens met de meeste produkten zo, als je de laatste 10% kwaliteit meer wil, dan moet je daar dikwijls 90% van de prijs meer voor te betalen.  Het is ieder voor zichzelf om uit te maken, of dit het voor U waard is...

De nadelen van een speksteen volgens ik begrepen heb op het forum :

-enorm duur

- kwaliteit hangt voor een groot stuk af van de plaatser, heeft die geklungeld zit je met de gebakken peren..

-definitief, vaste constructie , bij ontevredenheid moeilijk ongedaan te maken

-toestel komt traag op gang, als je het aansteekt laat de warmte lang op zich wachten.

- Je hebt ook nog een andere warmtebron nodig, of anders moet je overal deuren laten opstaan..

-om de speksteenkachel goed te laten werken, mag er geen vocht meer in het hout zijn, daarom gebruiken de mensen blijkbaar een soort gestampte briketten, die je uiteindelijk weer moet aankopen..

-Er is geen zijdelingse vuldeur, wat  toch een grote meerwaarde zou zijn

-moeilijk inzetbaar en regelbaar in tussenseizoen, of in koude maar toch zonnige dagen als je zuidelijke ramen hebt, net zoals vroeger bij de elektrische accumulatiesystemen omdat het dan al vlug te warm wordt.  Ons klimaat is gewoon te mild voor zo een warmtekrachtpatser, meer voor de landklimaten denk ik..Als we 10 dagen vorst tellen op een jaar zal het veel zijn :)

 

 

@lucdec,

Ik beweer zeker niet dat alle warmte bij een metalen kachel door de schouw gaat, maar de rookgas temperaturen van accumulerende kachels is veel lager, +/- 150 °C, mijn oude metalen kachel haalde met de lucht open gemakkelijk > 500 °C. (hoeveel weet ik niet want de meter ging niet verder)

Wat roet neerslag betreft, omdat je met speksteen, tegel & tichel kachels (bijna) volledige verbranding hebt wordt er ook (bijna) geen roet gevormd. Dat gebeurt dan nog vooral bij het stoken als de kachel nog koud is, dan zie je bij mijn kachel een beetje zwarte neerslag tegen de spekstenen aan de binnenzijde. Dat brand echter weer weg als de kachel warm wordt. In de schouw komt nauwelijks roet terecht. Daarom ben ik ook aan het overwegen om een condenserende warmtewisselaar in te bouwen. (met na-verwarming om geen condens in de schouw te krijgen)

Duur is juist, het is een flinke investering die zich slechts over langere tijd terug verdient, maar dat zijn de meeste zaken die je hier op het forum tegenkomt vb: PV panelen, zonnepanelen met warm water boiler, isoleren van je woning...

Een goeie instalateur is voor al die investeringen van belang, daar zijn veel referentie bezoeken/telefoontjes een goede oplossing voor.

Permanent is niet helemaal waar, de kachel kan afgebroken en verplaatst/verkocht worden, al is dat niet zo eenvoudig denk ik. Het is dus zeker beter dat je goede informatie inwint en met meerdere eigenaars praat voor je zo een kachel laat plaatsen.

Ik moet ook niet alle deuren in mijn woning open laten omdat mijn kachel via een 1000 liter buffer gekoppeld is aan radiatoren in de andere kamers.

De kachel wordt inderdaad langzaam warm, maar tijdens het stoken straalt er heel veel warmte uit het glas van de deur, daardoor warmt onze living als hij koud is na afwezigheid toch redelijk snel op.

Een zijdeur inbouwen kan niet vanwege de tegenstroom kanalen, maar die heb ik ook niet nodig: mijn kachel is een doorkijk model, de stookruimte meet 60 cm diep, 40 cm breed en 40 cm hoog, daar heb ik bewust voor gekozen. Ik kan dus stukken van 60 cm lang stoken en dat is ruim voldoende voor mij.

Wat vocht in het hout betreft, dat is in geen enkele kachel goed, je verbrandings temperatuur gaat omlaag waardoor een slechtere verbranding zal optreden. Bij een metalen kachel ga je dan van slecht naar noch slechter, bij speksteen, tegel & tichel kachels van goed naar minder goed. De warmte die nodig is om het water te verdampen verlies je samen met de waterdamp door de schouw. Het grootste probleem van vochtig hout is echter dat er vlekken in de voegen en soms zelfs de stenen kunnen ontstaan. Ik stook zelf niet met briketten omdat ik gratis aan hout geraak, dat ik laat drogen voor het te stoken.

Wat je schrijft over moeilijk te regelen in het tussenseizoen klopt, ik vang dat gedeeltelijk op met de buffertank, maar met een slechte weersvoorspelling/inschatting loopt het wel eens fout, net zoals bij alle trage/warmte bufferende verwarmings systemen.

Ik hoop dat mijn uitleg je een beetje meer begrip geeft voor mensen die zo een dure kachel hebben aangekocht.

Frank

@ Lucdec

 

Het is net als bij auto's ; de een koopt een Mercedes en de ander een Mazda.

Beide hebben ze een stuur en 4 wielen! Het is maar net welke eisen je stelt aan je aankoop en wat je er financieel voor over hebt !

 

Dus niet meer zeuren over de aankoop van een ander en gewoon genieten van wat bij jou past !

 

Corine

Patje 1960

 

jij vraagt : Vandaag een TU2200/4H besteld bij Geerts.  Iemand ervaring met deze kachel?
 

ik heb net dezelfde staan ook door Geerts geplaatst

 

nu al het 4 de stookseizoen en zéér tevreden want  ik verwarm er de volledige woning mee

 

@ lucdec : eerste jaar met hardcompactbriketten gestookt ( 400 € voor een volledige winter ) en sindsdien met gratis palettenhout stookkosten nu O €

 

temperaturen benedenverdieping 23 tot 25 °C en boven 18 tot 20 °C  en dat dag en nacht met één stookbeurt

 

hier te zien : http://picasaweb.google.be/ulrik.deman

 

@ lucdec : en omdat ik zo gek was om er zoveel voor te willen betalen, heeft mijn buur en overbuur er nu ook een laten plaatsen samen met  die meer dan 200 andere klanten die waaschijnlijk ook gek zijn waar Geerts  jaarlijks zo een kachel gaat plaatsen ...

 

dit zijn allemaal mensen die toch geen weg weten met hun geld ...

 

Ulrik

 

 

Ulrik,

Waar heb je de hardcompactbriketten gekocht?

Prachtig die foto's, dan weet ik waar ik me aan kan verwachten. (het helpt me veel)

De schouwaansluiting bovenaan, komt die van Geerts?  Of heb je dit zelf gedaan?

Waarom stel ik deze vraag : Ik heb vastgesteld dat en soms enkel druppels vocht bij zeer veel slagregen naar beneden komen (bijna niets);  Ik zou dan ook zoiets plaatsen en bovenkant volgieten met cement.  Denk je dat dit een goed idee is?

Bij u is ze ook op welfsels geplaatst.  Heb jij onderaan in kruipruimte iets gedaan?

Bedankt

Patrick

 

Patrick

 

de schouwaansluiting in de living aan het plafond is ook door Geerts gedaan zonder dat ik daarover iets vroeg

van een firma die jaarlijks meer dan 200 speksteenkachels plaatst mag je als klant ook verwachten dat men na 20 jaar actief te zijn in deze branche wel al weet hoe het moet dacht ik,  dat heet service ...

 

je zegt : Ik heb vastgesteld dat en soms enkel druppels vocht bij zeer veel slagregen naar beneden komen

 

dat probleem had ik ook omdat de schouw loodrecht naar beneden loopt tot in de living  en met de inbouwcassette spatte er daardoor bij hevige regenval soms druppels tot in de asresten waardoor  de ruit vuil werd en daarom  liet ik ook een buitenkap op de schouw plaatsen maar dat gebeurde vooraf aan de plaatsing van de speksteenkachel en  door een andere firma 

 

de briketten waar ik over sprak heb ik hier en daar gekocht in de tijd en de betere ( prijs kwaliteit ) vond ik deze van Wonterspan ( Wonter Brik )

 

je kan daar als particulier rechtstreeks aankopen waar ze gemaakt worden maar mijn vriend ( die ook dezelfde kachel staan heeft op mijn aanraden ) heeft er nu 3 ton besteld die aan huis zullen geleverd worden de komende week en hij krijgt ze daar nog goedkoper dan bij de fabrikant zelf ( zo zie je maar )

 

ik zal eens navragen waar hij ze bestelde maar als ik goed heb dacht ik hier

http://sites.google.com/site/brandhoutexpress/?gclid=CIDUnMKWvp8CFQk13godu3gG0g

 

de prijs zal ik nog eens navragen maar het ligt rond de 304 € per ton als ik mij goed herinner voor drie paletten ( 3 ton )

hij vroeg mij of ik ook een ton kon afnemen en zei ok laat maar komen en hij ging mij laten weten wanner ze aangekomen zijn bij hem en ik ga ze daar dan ophalen ze zullen verpakt zijn per 10 stuks in kartonnen dozen maar ze zijn ook beschilkaar per 4 stuks in krimpfolie en dat is iets duurder - ook in Big Bag zijn ze te verkrijgen  ( niet verpakt ) en zijn dan nog goedkoper maar je kan dat  niet stapelen

 

één ton verpakte briketten neemt gestapeld amper 1 m² plaats in beslag

 

mijn speksteenkachel staat op een kruipkelder zonder ondersteuning, maar of dat kan hangt af van de gebruikelijke " welfsels "  lees " spanbeton "  

 

je hebt daar b.v. 13 15 of 18 cm dikte in en in mijn geval was dat 18 cm met daarop 10 cm gewapend beton

daarop lag een laag schape en dan 6cm isolatie en dan weer een chape met daarop dan uiteindelijk de vloer

 

omdat de druksterkte van de gebruikte isolatie onvoldoende was heb ik er deze uitgehaald samen met de chapelagen en de volledige dikte vervangen door een plateau met een dubbele wapening waardoor de druk optimaal verdeeld was  mede door de sokkel die ook een heel stuk groter was dan de oppervlakte van de kachel zelf waardoor het mijns inziens niet meer nodig was een muurtje ter ondersteuning te plaatsen en heb het risico dan ook volledig op mij genomen maar de kachel staat nu na 4 jaar nog steeds in onze living en niet in de kruipkelder ...

ik had een simmulatie gedaan met een drukpunt op 60 cm van de muur en ik mocht daar een puntbelasting krijgen van 2100 kg

 

in een kruipkelder van 80 cm hoogte met 10 cm water in een fundering gaan gieten en er een muurtje gaan opmetselen waarvoor men eerst 10 meter ver moest kruipen leek mij ook voor deze mensen niet echt een prettige bezigheid al doen zij dat wel als het echt moet, maar er zijn leukere dingen in het leven ...

Ulrik 

Ulrik,

Bedankt voor de nuttige info.  Indien ik nog vragen heb, die zeker zullen komen, contacteer ik je wel.

Ik ga in de kruipruimte een beton gieten van 200*100*17 als grondvlak (Op de hoeken tot op vaste grond) met daarop een muurtje van betonblokken van 39 lang tot tegen de welfsels.  Dat zal wel voldoende zijn.

PS: je kachel is prachtig opgebouwd

Bedankt

Patrick

Ik heb een Tulkivikachel en krijg mijn hele huis hier niet mee verwarmd, zonder extra centrale verwarming is het hier hel geweest de laatste maanden, als je daarbij dan ook nog fulltime werkt is de hele organisatie hieromtrent wel moeilijk. Mijn huis is waarschijnlijk ook slecht geisoleerd, aankoop van vorige zomer en dit totaal onderschat.

Groeten. 

Anne

@ Ulrik

Mijn houtvoorraad is nagenoeg op en ik heb net een kuub hout aangekocht. Nu overweeg ik om een voorraad briketten in te slaan. Ik vroeg me af of je een ton briketten kunt vergelijken met een ton hout. Brandt dat op dezelfde manier (qua felheid) ? Geldt hiervoor dezelfde verhouding ; kachelgewicht / hout ?

 

Corine

Heeft er iemand ervaring met model Sonka?

Het schijnt dat deze kachel isolatie bevat maar het model spreekt mij wel aan, net als de Valkia trouwens.

Corine

 

jij vraagt : Geldt hiervoor dezelfde verhouding ; kachelgewicht / hout ?
 

briketten zijn zeker niet te vergelijken met massief hout

 

briketten geven zonder twijfel veel meer warmte af per kg hout

 

je mag 1 kg briketten best vergelijken met 2 kg hout ( een ruwe schatting ) en je  mag ( moet ) bij gevolg van de briketten veel minder stoken voor dezelfde warmte

 

er zijn enorme verschillen in de briketten kwa kwaliteit en aan de etiketering kan je het niet merken want het is allemaal " geperst " hout je moet ze werkelijk stoken om het te ontdekken

 

met bepaalde briketten had ik slechte ervaringen ( veel zwarte rook en moeilijk aansteken ) ik ga hier gaan merken noemen maar ze waren achthoekig en met een gat in 't midden en ze zijn een stuk duurder en zeker niet beter omdat ze duurder zijn

 

ik heb verschillende merken uitgeprobeert en de verschillen zijn tamelijk groot

 

het vuur is niet zo hevig van vlam maar het blijft veel langer aanhouden en gloeien

 

als ik moet kiezen tussen massief hout of briketten dan kies ik voor het laatste

 

het is altijd super droog ( 6 tot 9 % vochtgehalte ) je kan het direct na de aankoop stoken en neemt amper één m² plaats in per ton

 

je moet ook niet investeren in drogend hout want het moet geen 2 jaar drogen

 

je kan het ook binnenleggen opstapelen zodat je niet meer buiten moet

 

mijn vriend betaalde voor 3 ton 860 € ( Wonterspan briketten - Wonter Brik ) aan de deur geleverd dat is 286,66 € per ton per 10 stuks verpakt in kartonnen dozen maar is ook in Big - Bag te verkrijgen en is dan nog een stuk goedkoper

ze bestaan ook per 4 stuks verpakt in PVC maar je zit dan wel met de krimpfolie en dat is iets duurder

 

ja het komt iets duurder uit dan massief hout maar geeft per kg wel ontzettend veel warmte af  ( 4,8 KW ) en met de warmte dat een speksteenkachel recupereerd is dat zeker betaalbaar

 

in een gewone houtkachel zou ik het zeker niet aanraden vanwege de te grote warmteverliezen maar dat geld eigenlijk ook voor massief hout

 

Ulrik

Ulrik schreef: “...briketten geven zonder twijfel veel meer warmte af per kg hout, je mag 1 kg briketten best vergelijken met 2 kg hout ( een ruwe schatting )...”

 

Zonder twijfel veel meer warmte??

 

Volgens mij komt de warmteafgifte van 1 kg briketten ongeveer overeen met die van 1,15 kg luchtdroog (20% vochtig) gewoon brandhout.

 

Een relatief klein verschil.

 

Dirk Bauwens

Ulrik schreef: “ja het komt iets duurder uit dan massief hout maar geeft per kg wel ontzettend veel warmte af ( 4,8 KW )”

 

Ulrik’s ruwe schatting van 2 kg hout voor 1 kg briketten, brengt ons dan op een verbrandingswaarde van ongeveer 2,4 kWh per kg luchtdroog hout.

 

Fetze Tigchelaar toont, in zijn handleidingen, een verbrandingswaarde van ongeveer 1 kWh per kg luchtdroog (20% vocht) hout.

 

Ikzelf houd het op ongeveer 4,3 kWh per kg luchtdroog (20% vocht) hout.

 

Relatief erg grote verschillen!!

 

Dirk Bauwens

Corine,

Ik heb via Ulrik volgende gegevens doorgekregen.

http://sites.google.com/site/brandhoutexpress/?gclid=CIDUnMKWvp8CFQk13godu3gG0g

e-mail : brandhoutexpress.wonterspan@gmail.com

Zodra je een mail stuurt krijg je snel antwoord.

Ik heb zojuist 1 ton besteld via mail en 10 minuten later belde hij me reeds op voor af te spreken.  Ze leveren dagelijks in elke regio.

mvg

Patrick

 

Dirk

 

om het exacte verschil echt te weten zou ik eens een proef op de som moeten kunnen doen met 10 kg massief hout en 10 kg briketten en de eindtemperatuur van de kachel meten maar ik heb geen droog massief hout liggen

 

ik stelde wel al eens vast dat ik met een geschatte zelfde hoeveelheid hout met de briketten toch een stuk beter uitkwan en dat stelde mijn vriend uit Haaltert die dezelfde kachel staan heeft ook vast

 

hij stookt de briketten van Wonterspan ( Wonter Brik ) en stookt ook aangekocht massief droog hout maar geeft toch de voorkeur aan de briketten en legt er nu een paar massieve blokken op om een mooiere vlam te krijgen

 

wij hebben nu samen net 3 ton aangekocht waarvan 1 ton voor mij die ik morgen ga ophalen

 

voor de vorige winter kocht hij 2 ton briketten aan en wat massief hout en zit  nu pas door zijn voorraad heen ( 1 1/2 winters ) en het heeft vorig jaar ook goed gevroren en vroeg mij of ik ook een ton wou kopen omdat de prijs van de levering dan minder zwaar doorweegt

 

op de verpakking van de briketten staat een waarde van 4,8 KW / kg en dat zal wel kloppen denk ik

 

als ik de kans heb zal ik het eens uitproberen maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat je beteraf bent met briketten kwa warmteafgifte maar het zal wel wat duurder uitkomen denk ik met briketten maar 't heeft ook voordelen als je weinig plaats hebt om hout voor een paar winters te stokeren

 

ooit kocht ik eens gegarandeerd droog brandhout bij een dealer uit Erpe -Mere om direct te stoken en toen ik het thuis in de kachel legde kwam het schuim er uit ... zo droog was het en ik had 70 € voor een stére betaald - geef mij dan maar briketten hoor daarvan ben je 100 % zeker dat ze droog zijn

 

Ulrik

 

 

Ulrik,

Wij hebben belangstelling voor de Tilikivi TTU 2700/4  2880 kg.

Is er ervaring met dit model en aan welke kosten moeten wij denken, en is het mogelijk deze kachel aan te sluiten met een boven pijp.

Ulrik schreef: “om het exacte verschil echt te weten zou ik eens een proef op de som moeten kunnen doen met 10 kg massief hout en 10 kg briketten en de eindtemperatuur van de kachel meten maar ik heb geen droog massief hout liggen”

 

Dat exacte verschil is perfect te berekenen via de gemiddelde verbrandingswaarde van 100 percent droog hout.

 

Die waarde die Ulrik op de verpakking zag staan is de berekende verbrandingswaarde van hout met een vochtigheidsgehalte van 10 percent.

 

De waarde die ik opgegeven heb is de berekende verbrandingswaarde van hout met een vochtigheidsgehalte van 20 percent.

 

De verhouding tussen die twee waarden is ongeveer 1,15. Dat betekent dat de verbrandingswaarde van 1 kilogram briketten overeen komt met die van ongeveer 1,15 kilogram luchtdroog (20 percent vocht) brandhout. Vers geproduceerde briketten kunnen dus, per gewichtseenheid, ongeveer 15 percent meer warmte afgeven dan luchtdroog brandhout.

 

Ulrik zegt echter dat hij ongeveer tweemaal, dat is 100 percent, meer warmte uit briketten ervaart dan uit gewoon brandhout. Dan kan volgens mij de oorzaak alleen maar bij de stoker en/of het kachelontwerp gezocht worden. De berekeningen tonen immers aan dat 100 percent verschil onmogelijk aan de aard van de betreffende brandstof kan liggen.

 

Dirk Bauwens

zonnewoud

 

de TTU 2700/4 is zowel zijdelings achteraan als bovenaan aan te sluiten

 

reken daarbij op iets meer dan 10000 € zonder aansluitingen aan de schouw

 

mijn buur en overbuur hebben beiden een TTU 2700 / 4 staan

 

mijn buur kan daarmee toch volledige de niet geisoleerde aanpalende woning verwarmen

 

en het ziet er naar uit dat dit bij mijn overbuur eveneens het geval zal zijn maar zit nu nog in de experimenterende fase want hij is nu nog aan het instoken

 

het gaat hier wel over een TTU 2700/4 van het doorkijktype met extra speksteenlaaglaag die midden in een living van een 6 x 13 m geplaatst is met een aangebouwde warmtebank en vervolgens een speksteenlaag tot aan het plafond voorzien van 3 aan elkaar verbonden warmtewisselaars die de warmte transporteren maar een zonneboiler van 600 l van waaruit ook de centrale verwarming zal voorzien worden van de nodige energie en de eerste resultaten zijn nu al verbluffend want de vernieuwde keuken  alsook de veranda van 4 op 8 m en de 2 badkamers en één slaapkamer beneden zijn reeds voorzien van vloerverwarming

 

de overige slaapkamers zijn momenteel nog voorzien van normale radiatoren

 

de leefruimte heeft nu gedeeltelijk nog vooraan  nog enkele beglazing maar deze raamkaders worden ook deze zomer vervangen en voorzien van 1,0 glas 

 

deze mensen zitten bij vriesweer nu al in een T-schirt in de living wat voorheen met de CV nooit mogelijk was volgens de vrouw des huizens

 

beide speksteenkachels zijn er gekomen naar aanleiding van mijn ervaringen met mijn TU 2200 4/H  met speksteenlaag tot aan het plafond ook goed voor 3 ton speksteenmassa

 

bij de overbuur moet de vloer er ook nog aan geloven en zal eveneens voorzien worden van vloerverwarming maar deze grondige vebouwingen kunnen onmogelijk allemaal op één jaar uitgevoerd worden

 

met onderstaande link kan je een paar foto's bekijken van de drie  kachels

 

http://picasaweb.google.be/ulrik.deman/Speksteenkachels?authkey=Gv1sRgCKTMrvGKov38jAE#

 

Ulrik

 

 

 

 

Ulrik schreef: “...mijn buur kan daarmee toch volledig de niet geisoleerde aanpalende woning verwarmen...”

 

Ulrik,

 

Laten we veronderstellen dat het waar is. Hoeveel kilogram hout per 24 uur verstookt je gebuur dan bij vriesweer?

 

Dirk Bauwens

Ulrik,

Hartelijk dank voor jou reactie, jou bijdragen aan dit forum d.m.v duidelijke uitleg en mooie foto's is geweldig.

Een paar vragen:  voor een kachel van 2880 kg zou per dag 28 kg hout verstookt moeten worden, is dit ook het geval als de kachel nog een rest warmte heeft van de vorige stookbeurt, 24 uur daarvoor ?

Als de kachel voor een wand is geplaatst op een afstand van zeg 10 cm. is er dan sprake van verloren stralings warmte naar die wand of treed er convectie op tussen de kachel en die wand ?

Aan hoeveel kosten aan brandstof moet men denken per jaar, ofwel hoeveel Kub hout / of Brics

De prijs van zo'n kachel van circa 10000,- € is hoog, ik denk dat er binnen Europa prijs afspraken zijn gemaakt. In de USA heeft men dezelfde kachel voor 7500,-€ en dan is het vervoer naar de USA ook nog eens verder dan naar hier.

Montage komt er in beide gevallen nog bij.

Zie www.warmstone.com

Inmiddels hebben wij ons gemeld voor een stookavond van Tuliviki bij Geerts.

Groet Theo

Dirk

 

een 30 kg maar dat maakt hem eigenlijk niets uit in zijn geval want hij is zelfstandig vloerder en heeft elke dag gratis palettenhout waar de vloeren opliggen  ter beschikking en heeft ze dagelijks maar in de bestelwagen te laden

 

natuurlijk zou het beter zijn dat hij de woning extra zou isoleren en is zich daarvan bewust alleen hij doet het niet

 

toch is hij zéér tevreden van de speksteenkachel want vroeger verstookte hij jaarlijks 3000 l stookolie en nu gaat hij de tweede winter al in met 1000 l stooklolie voor het SWW en zal er volgend jaar ook nog mee toekomen

 

hij bespaart daardoor  2700 l stookoliekosten per jaar

 

Ulrik

zonnewoud

 

Jij zegt : Hartelijk dank voor jou reactie, jou bijdragen aan dit forum d.m.v duidelijke uitleg en mooie foto's is geweldig.

 

ik probeer mijn best te doen om alles zo eerlijk mogelijk weer te geven en uitsluitend uit ervaring te spreken en niet " van horen zeggen "

Een paar vragen:  voor een kachel van 2880 kg zou per dag 28 kg hout verstookt moeten worden, is dit ook het geval als de kachel nog een rest warmte heeft van de vorige stookbeurt, 24 uur daarvoor ?

 

28 kg hout verstookt moeten worden : klopt niet

 

Tulikivi geeft als " richtlijn " het stoken van één kg hout per 100 kg speksteenmassa op, dat geld natuurlijk maar voor het volledig opwarmen van de kachel vanuit koude toestand en achteraan in de folders staat er bij mijn weten ook een tabel waarin je dat kan aflezen

 

stel dat je de kachel stookt tot een 100 °C aan de buitenmantel dan heeft zo een kachel na 24 uur nog een temperatuur van een 50 tot 60 °C om de kachel de tweede dag weer op temperatuur te krijgen  heb je dan ook maar de helft van de brandstof nodig om hem weer naar de 100 °C te krijgen want de kachel doet er minstens 36 tot 48 uur over om volledig afgekoeld te geraken

 

Als de kachel voor een wand is geplaatst op een afstand van zeg 10 cm. is er dan sprake van verloren stralings warmte naar die wand of treed er convectie op tussen de kachel en die wand ?

 

natuurlijk is er ook sprake van convectie rondom de kachel ( ongeveer 25 % en 75 % straling )

 

de lucht die langs de kachel heengaat als deze op b.v. 100 °C staat weet immers niet of hij langs een radiator ( metalen oppervlak ) of een speksteenmassa langskomt en warmt door het natuurwettelijk verschijnsel gewoon op

 

 of er sprake is van " verloren " warmtestraling hangt er van af aan welke muur je kachel staat

 

is dat aan een buitenmuur dan is er sprake van verlies maar staat hij aan een binnenmuur ( wat uiteraard altijd het beste is ) dan is de instralende warmte in die muur niet echt verloren want deze muur zal op zich gaan opwarmen en zal de warmte aan de andere kant van de muur vrijgeven, of dat daar dan een verliespost is hangt er van af of deze warmte daar gewenst is of niet  ?

 

Aan hoeveel kosten aan brandstof moet men denken per jaar, ofwel hoeveel Kub hout / of Brics
 

 

hierop kan ik natuurlijk niet echt een zinnig antwoord geven voor uw woning want dat is voor elke woning anders afhankelijk van uw warmteverliezen maar een ding staat als een paal boven water : hoe meer isolatie hoe beter en hoe minder warmteverlies en hoe minder fel je zal moeten stoken en isolatie is nog altijd de beste verwarming en het snelste terugverdiend

 

het eerste jaar stookte ik uitsluitend briketten en verstookte net geen 2 ton ( toen 400 €  -  nu een 600 € )

 

een vriend van mij verstookte in zijn woning ( ook een half open bebouwing ) ook geen volle 2 ton + 2 stére massief brandhout vorige winter

 

dit zou je kunnen zien als " richtwaarde " maar is sterk afhankelijk van je persoonlijke warmteverliezen  en of je al dan niet veel glas ( warmteverliezen ) hebt want zelfs glas met een waarde van 1,1 is in de meeste gevallen nog altijd 3 keer meer warmteverlies dan dezelfde oppervlakte van een degelijk geisoleerde spouwmuur ( zonder zon )

 

Ulrik 

 

hierop kan ik natuurlijk niet echt een zinnig antwoord geven voor uw woning want dat is voor elke woning anders afhankelijk van uw warmteverliezen maar een ding staat als een paal boven water : hoe meer isolatie hoe beter en hoe minder warmteverlies en hoe minder fel je zal moeten stoken en isolatie is nog altijd de beste verwarming en het snelste terugverdiend
 
het eerste jaar
stookte ik uitsluitend briketten en verstookte net geen 2 ton ( toen 400 €  -  nu een 600 € )

 

 Bedenk ook altijd dat een beetje LEW je nog steeds verwarmt voor minder dan 500 Euro per jaar aan mazout/gas.

 

Walter
 
 

Dat is ook de reden dat ik maar een kleine goedkope finoven heb gekocht in combinatie met muurverwarming met gascondensatie ketel. (LEW K29, nog niet af)

Ik gebruik alleen hout uit mijn eigen bos.

Stook niet elke dag en de muurverwaming kan perfect overnemen, zonder oververhitting. (muurverwarming geeft al warmte na 1 uur)

Ulrik schreef: “...een 30 kg...”

 

Ulrik,

 

Dat geeft dan, positief ingeschat, een gemiddeld vermogen van 4 à 5 kW.

 

Met een dergelijk vermogen kan misschien een gemiddelde lage-energiewoning comfortabel verwarmd worden, maar zeker niet de gemiddeld grote, ongeïsoleerde woning waar jij het over had.

 

In deze draad staan er talloze klachten van mensen die nog niet eens hun woonkamer comfortabel warm krijgen!

 

Dirk Bauwens

Dirk

 

In deze draad staan er talloze klachten van mensen die nog niet eens hun woonkamer comfortabel warm krijgen!
 

 

dat kan beste zijn als je de kachel te klein kiest maar ik denk dat de meeste mensen bang zijn om door te stoken met de kachel en dat zij daardoor de kachel continu op een te lage temperatuur houden  want hoe verklaar je anders dat mijn buur zijn living + keuken ( 65 m ² ) van zijn niet geisoleerde woning vorige winter bij min 13 °C toch op 23 °C kon houden ?

 

een gemiddeld afgegeven vermogen van 4 à 5 KW / uur continu de klok rond  is ook niet niks hé

 

welke CV installatie levert dat ? dat zou betekenen dat een CV ketel van 20 KW per uur 15 minuten aan één stuk zou moeten draaien en dat de klok rond om 5 KW / Uur te leveren

 

de Cv ketel zou dus 6 uur aan één stuk draaien per 24 uur

 

5 KW warmte is 1 / 2 l stookolie dat zou dan 24 uur x 5 KW  = 120 kw = 12 l stookolie per dag 

 

ik zou niet graag de stookolie betalen na een strenge winter zoals deze

 

als je het eens goed bekijkt 12 l stookolie per dag aan 0,5 € valt nog mee maar vorig jaar was dat aan 1,0 € de l  x 12 l = 12 € per dag x 30 dagen = 360 € op één maand  geef mij dan maar de speksteenkachel van 3 ton want met dat bedrag koop ik bijna briketten voor een heel jaar !!!

 

Ulrik

Ulrik schreef: “want hoe verklaar je anders dat mijn buur zijn living + keuken ( 65 m ² ) van zijn niet geisoleerde woning vorige winter bij min 13 °C toch op 23 °C kon houden ?”

 

Dat een dergelijke kachel de living+keuken kan verwarmen wil ik wel geloven. Maar je schreef hierboven dat je gebuur zijn ongeïsoleerde woning volledig kan verwarmen met een dergelijke kachel en dat is niet mogelijk. 4 à 5 kW vermogen is echt niet zo veel. Met dat vermogen kan men bij vriesweer een gemiddelde lage-energiewoning volledig verwarmen.

 

Dirk Bauwens

Ulrik schreef: “ik zou niet graag de stookolie betalen na een strenge winter zoals deze”

 

Maar houtbriketten wel??

 

Gerekend met de huidige brandstofprijzen is verwarmen met houtbriketten ongeveer dubbel zo duur als verwarmen met stookolie.

 

Dirk Bauwens

Ulrik schrijft ;

"maar ik denk dat de meeste mensen bang zijn om door te stoken met de kachel en dat zij daardoor de kachel continu op een te lage temperatuur houden "

 

Ik ben het helemaal met Ulrik eens. Met mijn -relatief- kleine kachel kan ik het heel aangenaam warm stoken tot buitentemperaturen van ca -7. Wordt het buiten kouder, dan moet de cv een paar uurtjes per dag bijspringen.

Thuis ben ik meestal degene die de kachel aanmaakt en bijvult. Dat doe ik heel fanatiek en ik vul ook al bij wanneer er nog een aardig vuur in de kachel zit. Mijn man echter, vult pas bij wanneer het vuur weg is en er alleen nog gloeiende houtresten over zijn. Hierdoor is het in huis meestal kouder wanneer hij stookt en ook is de kamertemperatuur de volgende ochtend lager.

Voordat we de kachel kochten zijn we bij mensen geweest die een weegschaal hadden staan en de houtvulling wogen bij het stoken. Ik vond het daar niet warm genoeg en de kachel was ook lang niet zo warm als bij ons nu. De richtlijnen die na de plaatsing worden gegeven zijn echt richtlijnen, maar het blijft belangrijk je eigen ervaring op te doen en af en toe iets anders uit te proberen wanneer het op de aanbevolen manier niet lukt om je huis warm te krijgen.

 

Corine

 

 Ulrik,

Ik heb nog een vraag over briketten. Je schrijft steeds dat je een fel vuur moet hebben om de kachel goed op temperatuur te krijgen. Hoe zit dit dan met briketten? volgens mij krijg je niet een helvuur!

 mijn TU900 voldoet aan mijn verwachting,nog 0 m3 gas verbruikt deze winter

groet kroes

Corine,

Als ik het goed begrijp verstookt jij meer hout dan je man, hoeveel kg. verstook jij dan wel per dag en hoeveel uur per dag.

Als ik goed heb gelezen is jullie kachel circa 1800 kg, en hadden jullie spijt dat hij tegen een wand was geplaatst, is dat inmiddels anders ?

 

Gr.Theo

Ulrik,

Weet jij of er in het verleden al eens warmte beelden zijn gemaakt met behulp van een Infrarood camera van de warmte straling van een Speksteen kachel.

Oppervlakte metingen zoals o.a jij ook heb gedaan zijn natuurlijk mooi, maar met dit soort IR beelden zou alles nog inzichtelijker gemaakt kunnen worden.

groet Theo

@ Corine, Kroes, Ulrik,.....

Hoe warm stoken jullie de kachel als het vriest buiten zoals afgelopen dagen? ik weet dat het bij iedereen anders zal zijn en dat je moeilijk kan vergelijken, .....post het toch maar.

Ik lees hierboven temperaturen tot 150° ?

Wij stoken op vriesdagen met onze TU900+30  2x daags tot 90-95° manteltemperatuur 2 stenen boven de schoorsteenaansluiting gemeten, en hebben dan 21-22° in de living. andere dagen stoken we de manteltemperatuur lager, en in het tussenseizoen 1x daags.

Ook 0,0 mazout verbruikt (mazout cv verkocht)

 

 

Ja, leg het maar uit, maar wij krijgen het toch niet warm. Wij stoken 30kg hout per keer 2x per dag t°kachel+-100° kachel TU2200 met bankje opp. te verwarmen 40m² Verwarming moet de ganse dag bijverwarmen Ik vind het toch maar zwak voor die prijs! Als ik dat allemaal lees, wat doe ik dan verkeerd?

Volgens mij heeft je woning veel te veel warmteverlies, 40m2 moet normaal gesproken met gemak kunnen.

Spouwisolatie, HR++ glas aanwezig?

Om het uur na het stoken de wandtemperatuur eens meten van de kachel met een IR thermometer, dan kun je zien hoe snel hij afkoeld.

Dit temperatuurverloop zou je eens kunnen vergelijken met iemand die dezelfde kachel heeft.

 

Met mijn kleine Altech Eclips van 200kg die ik bijna continu stook houd ik mijn woonkamer van 40m2 met gemak op 21'C.

De wandtemperatuur van m'n kachel houd ik constant op 165'C door af en toe een blokje hout toe te voegen en nu en dan eens te meten met de IR thermometer..

Houtverbruik is echter bij lange na geen 30kg per dag.

 

Neemt niet weg dat ik zo'n grote Tulikivi een pachtige kachel vind.

Heeft iemand hier ervaring met model Sonka?

Deze kachel schijnt isolatie te bevatten.

@zonnewoud, Peter en Ruud,

 

ik kan jullie niet vertellen wat ik per stookbeurt verbrand, want ik weeg het niet. Ik stook gemiddeld 2 grote manden met vuren en grenen en wanneer het vriest nog een deel van de kolenkit. Wanneer de manden goed gevuld zijn, zit er tussen 8 en 10 kilo hout in denk ik. De kolenkit zit momenteel steeds vol met beuken, dat ik net heb gekocht (helaas).

Ook weet ik niet hoe warm de kachel is, want ik heb geen digitale thermometer. Ik let meer op de kamerthermometer en ik voel aan de kachel. Nu (ik heb net gestookt) kan ik hem niet meer aanraken...zo heet is hij.

Vandaag heb ik tussen 13 en 16.30 uur flink gestookt en daarna zijn de beuken blokken er 1 voor 1 op gegaan, waarbij de asla dicht was, de zuurstofklep half en de schoorsteenklep ook halfdicht. Dat doe ik meer voor de gezelligheid (ziet mijn man ook nog een beetje vuur/gloei), maar ik heb gemerkt dat deze warmte ook nog wordt opgenomen. Het is hierdoor warmer in de ochtend. Morgenmiddag stook ik weer.

 

Wellicht moet je niet teveel op thermometers en richtlijnen afgaan, maar meer op gevoel ????

(ik heb een huis uit 1968 met een ongeisoleerde vloer, veel geisoleerde ramen en de buitenmuur (waar de kachel tegenaan staat) is ook geisoleerd.

 

Corine

@ Theo,

ik denk zeker dat mijn man en ik net zoveel hout verstoken, maar op een andere manier. Ik wat feller en hij wat gematigder !

Mijn kachel weegt ongeveer 2000 kilo. Het is een Olos/C met extra laag en een bank van speksteen en leem, die ook nog eens ca 500 kilo weegt. Daar kan ik de woonkamer, de keuken en het trappenhuis mee verwarmen. Je kunt, wanneer je van zolder de trap naar beneden loopt, heel goed voelen dat het op de eerste verdieping ineens warm wordt. Daar blijft de warmte hangen. De zolder is niet zo heel koud, maar wel koeler.

 

We hebben geen spijt dat we de kachel aan de buitenmuur hebben geplaatst, aangezien er simpelweg geen andere optie was. We hebben wel alle andere opties bekeken, maar die waren technisch niet uit te voeren of zo verschrikkelijk duur (dan praat ik over tienduizenden Euro's) dat dit als enigste overbleef. Hij staat ook zo in de woonkamer, dat je vanaf de warme bank lekker tv kunt kijken, zodat we er een echte zitplaats bij hebben gekregen en die wordt ook heeeeeeel veel gebruikt !!!

Wel wil ik iedereen adviseren om een kachel NIET tegen een buitenmuur te zetten (en zeker niet met 2 kachelwanden), want je benut dan nooit optimaal de warmte van de kachel.

 

Mochten we ooit verhuizen, dan zullen we ons huis om een grote kachel heen bouwen, dat is zeker !! Ik zou nooit meer anders willen !

 

Jammer te horen dat er nog steeds mensen zijn die hun kamer niet warm krijgen met een kachel die is te vergelijken met de onze. Dat moet zeker anders kunnen.......probeer eens op een andere manier te stoken....ander hout.....net zolang experimenteren totdat het lukt en niet teveel volgens de boekjes stoken. Elke situatie is anders !!

 

Corine

 voor de liefhebbers  warmt tulikivi infrarood.   http://tinyurl.com/ybey4zx

Allen,

Ik heb net de gelogde gegevens van de maand januari op mijn website gezet:

http://users.telenet.be/frank.vanobbergen/Webpages/Grafiek2.jpg

Als je de link volgt zie je volgende temperaturen:

Buiten temperatuur = in de muur aan de oostgevel (duidt ongeveer 2°C te hoog aan wegens invloed van de muur)
Kachel temperatuur = temperatuur van de kachel zijwand op ongeveer 3/4 van de hoogte
Kachelwater = uitgang van de warmtewisselaars
Verwarming = de temperatuur naar de radiatoren in huis.
 

Wij stoken maximaal 30 kg hout, met 1 uitschieter toen onze zoon een beetje te veel stookte --> temp > 110°C.

Onze kachel heeft 2 warmte wisselaars, waardoor de temperatuur gedempt wordt en hij ook veel sneller afkoelt.

 

Ruud-1,

Ik kan niet begrijpen hoe je 2 x 30kg hout per 24hr in een 2000kg zware kachel kan stoken en toch maar 100°C kan bereiken?

Onze kachel weegt 3300kg en heeft de 2 warmtewisselaars waar relatief koud water door stroomt, hij haalt met 30kg stoken makelijk 100°C.

Frank

zonnewoud, ea

twee jaar geleden heb ik al zoiets op het forum gezet,

ga naar pag. 24/715 en dubbelklik op de foto's links. 

walter

 

jij zegt : Bedenk ook altijd dat een beetje LEW je nog steeds verwarmt voor minder dan 500 Euro per jaar aan mazout/gas.
 

 

daar twijfel ik ook niet aan, maar over hoeveel % van de bestaande woningen heb je het dan als je het over een LEW woning hebt  0,5 %  ? ik vrees dat dit zelfs nog te hoog is ingeschat want de meeste mensen beschikken nog niet eens over een fatsoenlijk geisoleerde woning

 

er zouden er anders niet zo velen zijn die toch nog problemen hebben om de woning te verwarmen

 

in een LEW heb je al voldoende verwarming als de vrouw des huizes staat te strijken

 

Ulrik

ruud-1

jij zei : Ja, leg het maar uit, maar wij krijgen het toch niet warm. Wij stoken 30kg hout per keer 2x per dag t°kachel+-100° kachel TU2200 met bankje opp. te verwarmen 40m²
Verwarming moet de ganse dag bijverwarmen Ik vind het toch maar zwak voor die prijs!
Als ik dat allemaal lees, wat doe ik dan verkeerd?

 

2 x 30 kg hout voor 40 m² op 24 uur dat is 240 KW warmte of een gemiddelde van 10 KW / uur

 

je moet wel ramen en deuren sluiten hé in de winter !!! ( grapje ) maar het lijkt er sterk op dat jij met open ramen en deuren stookt

 

ik heb in de 4 jaar dat ik nu met mijn TU2200 4/H van 3 ton stook nog nooit meer dan 30 kg gestookt op 24 uur in één stookbeurt en dat was vorige winter toen het hier min 13 °C was en ook toen zat ik in de leefruimte + keuken + bureau ( 65 m² ) bij 25 °C in mijn T-schirt en had ik boven 18 °C door de half openstaande gangdeur

 

de hoogste temperatuur die ik ooit aan de buitenmantel achteraan net onder de terugstroomplaat heb gemeten was 120 °C  en de straling was toen zo fel dat je het 5 meter ver nog sterk kon waarnemen ( ik zat toen in mijn onderbroek bij min 13 °C zalig ... ) dat was er toen flink over !!!

 

ik moet nu al beginnen afzakken omdat het 's nachts niet meer vriest naar 90 °C kacheltemperatuur voor 25 °C in de leefruimte en op de bovenverdieping 20 °C waarbij ik gangdeur niet te ver meer mag open zetten of 't boven ook 23 °C en dan slaap je niet meer lekker en zeker niet als je dan ook nog in een verwarmd waterbed ligt met een 100 % donsdeken er op ...

 

ik heb dan ook een sterk vermoeden dat jij nog met ( veel ) enkele beglazing zit in een totaal niet geisoleerde woning ??? want anders kan ik er echt niet bij

 

Ulrik

 

 

 

Ulrik,

 

ik wil vooral de nieuwbouw/verbouwings heer/vrouw er op wijzen dat correct isoleren al je verwarmingsproblemen oplost.  Dan moet je geen kachel plaatsen voor een lage verwarmingskost.

En als je het geld van die dure kachel in een weinig geisoleerd huis in isolatie investeert zal je verbruikskost meer omlaag gaan dan door een dure kachel te plaatsen.

 

Blijft dan nog enkel over het plezier van hout te stoken (en wel niet onbelangrijk) te verwarmen met een nagroeibaar product. 

Walter

ulrik,ik stook de kachel tot ongeveer 110°en na 24u is ze nog 45°dit moet beter kunnen denk ik.Wij hebben een verluchtng van buitenaf onderaan de kachel maar als alles dicht staat zou dat niks mogen uitmaken.Ik heb nu ongeveer een 2500kg speksteen staan met tegenstroom die onderaan de kachel terug langs de onderkant de schouw ingaat.Tegenover de vorige kachel geeft deze veel meer warmte af  en normaal komen wij toe met 1 stookbeurt per 24u ,woonkamer nog 22°.Deze kachel is een blanka warmtekategorie 3 van nunnauuni met een aanbouw tot tegen het plafond en achteraan nog een bankje in speksteen alle tips zijn welkom.

Kan er mij iemand adviezen geven waar terecht om je woning juist te laten isoleren, geen nieuwbouw maar een oud huis beter isoleren ? Ik zit namelijk met een Tulkivi kachel 1600/3 maar geen goed geisoleerd huis en moet cv extra laten installeren.

Alvast bedankt. 

Anne

Willem,

Mooie leerzame foto's, zijn die ook van een Tulikivi ?

Is er ook iets over de herkomst en techniek van deze foto's bekend ?

Groet Theo