Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

Reacties

Mike,

Er loopt een vraagstaart "isolatie kruipkelder", zeker eens lezen.

Raf,

Ik denk dat wat ik wil zeggen niet helemaal duidelijk overgekomen is.
Ik wil helemaal niet zeggen dat je eerst een zware kachel moet kopen en dan met het uitgespaarde geld isolatie kopen.
Natuurlijk zou het omgekeerd moeten: Eerst isolatie dan kachel.

Wat ik bedoel is:
Dat mensen die al een (zware) kachel hebben het uitgespaarde geld in isolatie kunnen steken waardoor ze minder hout gaan verbruiken.
Dat een speksteenkachel plaatsen veel goedkoper is dan grondig isoleren (in een oud huis) en dat als je 30 kg hout moet stoken dit veel goedkoper is dan dezelfde hoeveelheid warmte uit mazout/gas, in die context is het logisch dat veel mensen eerst voor de kachel kiezen.
Dat 10000€ echt niet veel geld is bij renovatie.
Om je een idee te geven: Voor 10000€ kan je
in een woning met niet te veel ramen nauwelijks nieuwe kozijnen en superisolerend glas zetten.

wij doen het een beetje tussenin

We plaatsen een goedkope finoven en isoleren ons huis.

Ik moet toegeven isoleren van een verbouwing is duurder dan bij een nieuwbouw.

Patrick M schreef: “Dirk, 6kg in een finoven is beter, als je eerst al (super)goed geïsoleerd hebt natuurlijk”

Patrick, vind je niet dat je de essentie van mijn vraag ontwijkt?

Daarom hier mijn antwoord: iemand die 6 kilogram hout verbrandt in een gewone houtkachel is véél milieu-onvriendelijker bezig dan iemand die 30 kilogram verbrandt in een goede finoven.

Dirk Bauwens

Dirk,

Heb je daar bewijzen voor en/of vergelijkende tests gedaan? NOx metingen, dioxines, PAK's? Ik geloof je gerust dat een finoven minder milieubelastend is, maar dat 30 kg verbranden in een finoven minder belastend is dan 6 kg in een goede kachel, daar ben ik nog niet van overtuigd. Heel wat houtkachels beschikken over secundaire luchttoevoer en verbranden ook volledig eens ze op temperatuur zijn.

Bert,

Ik ben grote voorstander van houtverwarming maar ook al een tijd op zoek naar deftige metingen op een speksteen of andere kachels.

Weinig te vinden over juiste NOx, dioxines, PAK's en fijn stof waarden. De leveranciers gaan het allesinds niet zeggen.

Dirk, ik heb misschien de essentie van uw vraag een beetje ontweken (omdat ik het antwoord niet weet), maar ik denk dat weinigen de essentie van mijn opmerking begrepen hebben: investeren in isolatie heeft een veel gunstiger effect op je energierekening dan investeren in een speksteenkachel;

Ok, een speksteenkachel of finoven is een goede verwarmingskeuze, maar liefst in een supergoed geïsoleerd huis.

En nogmaals; het is hier toch nog altijd het ecologieforum, niet het stookforum.

Vandaag in de pers: concentratie broeikasgassen bereikt record... En nu ga jij zeggen dat hout een CO2-neutrale brandstof is, maar elke houtblok die niet opgestookt wordt is nog veel beter !

Bert

Als je een goede verbranding hebt in een 'gewone' houtkachel dan stook je voor de mussen op je dak want dan gaat de meeste warmte naar buiten, deze word niet snel genoeg opgenomen maar gaat bijna direct de schouw in.

In een speksteenkachel of fin-oven verbrand het op een hogere temp en word de warmte wel opgenomen door de kachel.

Over het isoleren, het is beter om te verwarmen met een speksteenkachel dan 1m3 met gas te verwarmen, vind ik.

Dus voor ons was de keuze eerst GOED op hout gaan stoken en daarna pas isoleren, met een speksteenkachel bespaar je geld, probeer dat maar eens met een CV.

Raf

Het is meer een manier van stoken vinden om een goede temp in je huis te krijgen, ik stook nu tot zo'n 80 graden en dan stijgt hij ong 15-20 graden door, dan is het voor mij warm genoeg, rond de 23-23,5 graden in huis en rond de 21-22 graden als ik weer begin te stoken.
Wat voor jou het beste is moet je zelf uitvinden hoeveel warmteverlies je hebt natuurlijk.

Mike

Ik heb geen kruipruimte onder de vloer maar ik heb wel warmere vloeren, rond de 20 graden, onder de ramen wel wat koeler maar niet onder de 18.
Voor de kachel zelf is hij 35 nu, net na een stookbeurt, gratis vloerverwarming, naja gratis....

Is je kruipruimte verlucht?
Misschien wel teveel zodat je een tochtige koude kelder krijgt.

Stan,

Ik heb het hier niet over een antieke kachel die de hele dag zwarte rook uitbraakt, maar over een moderne houtkachel met secundaire luchttoevoer. Zo'n kachel haalt makkelijk 70% rendement en meer. Dat ligt weliswaar wat lager dan het rendement van een finoven, maar ik zou het toch niet dadelijk omschrijven als "stoken voor de mussen". In dat opzicht kan je eveneens stellen dat je met een finoven voor de mussen stookt aangezien je 's nachts - wanneer de buitentemperaturen over het algemeen het laagst liggen en dus ook de warmteverliezen het hoogst - toch nog je huis (tropisch) warmstookt.

Ik vind persoonlijk ook dat je eerst moet isoleren. Ik ben ook van plan om ooit een finoven te zetten, maar eerste prioriteit is het warmteverlies inperken. Op een jaar tijd hoop ik zo mijn huidige vrijstaande 60's woning van ca K-155 terug te brengen tot ca K-70 (ofwel een halvering van het warmteverlies), door combinatie van dakisolatie, vloerisolatie en spouwmuurisolatie. Nadien proberen we K-45 te halen door de huidige dubbele beglazing te vervangen door hoogrendementsbeglazing. En pas dan ga ik de verwarmingsinstallatie vernieuwen (pellet CV en/of finoven).

Bert een goede moderne kachel (iets minder, maar je hebt soms ook nog kosten aan de ventilator op een gewone kachel), zal bijna evenveel kosten als een goedkope finoven.

Wat betreft isolatie ga ik volledig akkoord met Bert.
Wij zullen gaan van K 100-150 ? naar K 30-35
Doen veel zelf om de kosten te drukken.

Vele mensen denken omdat ze een oud huis hebben niet veel kunnen bijisoleren.
Ze zouden verschieten wat ze kunnen doen
Dikke dakisolatie of je spouwmuur volspuiten heb je snel terug verdiend.

Investeren in isolatie heeft inderdaad een groter effect op je energierekening dan investeren in een speksteenkachel.

Maar als je naar isolatie gaat kijken slaat men je meestal niet rond de oren met de besparing die je kan doen, laat staan dat men vertelt hoeveel extra je zou kunnen besparen door er nog een paar cm's extra bij te doen.
Zelfs vakmensen weten vaak niet waarover ze praten.
(Wij hebben gewoon dubbel glas want 7 jaar geleden vertelden alle firma's waar wij offerte vroegen ons dat het verschil tussen dubbel en superisolerend glas te verwaarlozen was! En in die tijd wisten wij niet beter.)

Als je naar een speksteenkachel gaat kijken wordt vooral gehamerd op de besparing die je kan doen. In deze discussie komt dat ook vaak als argument terug.

Ik vraag me overigens af hoeveel mensen hier een speksteenkachel kochten omwille van de ecologische voordelen en hoeveel er een kochten omwille van de besparing op de energiefaktuur.

Ik was meteen 'verliefd' toen ik het uitzicht, de ecologische voordelen en de werking van de kachel zag. Mijn man niet, die vond de investering te groot. Hij was pas overtuigd toen hij van verschillende kanten hoorde hoeveel we op onze energiefaktuur konden besparen.

Bert

Mijn broer heeft een Barbas eco500, een goede nieuwe kachel met een rookkanaal van Isoduct.

De temp van de pijp op het 2de en 3de verdiep is nog meer dan 100 graden als hij gewoon stookt, dus een volledige verbranding heeft.
Isoduct is dubbel geïsoleerd en dan zullen de rookgas temp in de pijp meer dan 350 graden zijn, dat bedoel ik voor de mussen stoken.

Bij een speksteenkachel of fin-oven zijn de rookgas temp veeel lager, ik heb op het dak gemeten bij een stookbeurt 80 graden.

Die 70% rendement is trouwens niet de uitgestraalde warmte door de kachel maar het maximale wat hij uit het hout kan halen.
Als een speksteenkachel of fin-oven meer dan 90% heeft en met die lage rookgastemperaturen dan weet je wel wat het beste rendement heeft.

Stan,

Je begrijpt me duidelijk niet. Ik betwist niet dat een finoven efficiënter is dan een gewone kachel - puur verbrandingstechnisch. Het verschil in efficiëntie is weliswaar kleiner dan jij doet uitschijnen. Die Barbas kachel van je broer heeft wel degelijk een rendement van boven de 70 %. Ik weet trouwens niet waar je het haalt dat het rendement gemeten wordt als de maximale hoeveelheid warmte die hij theoretisch uit hout kan halen.

Mijn punt is enkel dat een deel van het hogere rendement van de finoven te niet wordt gedaan door het feit dat je je huis 24 u op 24 warm stookt. Je huis gaat immers meer warmte verliezen aan de omgeving als de binnentemperatuur hoger is. Dus 's nachts gaat bij jou meer warmte verloren dan bij iemand die in een zelfde woning met een gewone kachel stookt, omdat die 's nachts nu eenmaal niet stookt! Ergens stook je dus ook voor de mussen met een finoven.

"Ergens stook je dus ook voor de mussen met een finoven."

Laat me even toch nog verduidelijken: zoals een aantal onder jullie hier stoken (temperaturen van 23 à 24 °C dag en nacht), gaat een deel van het hogere rendement van de finoven verloren. Als je tot normale temperaturen stookt met je finoven (zoals mijn buurman doet bv), zal je pas echt veel ecologischer (en economischer) stoken dan met een gewone kachel.

Bert;

Je zei dat je met een ijzeren kachel niet voor de mussen stookt, maar ik weet uit jarenlange ( lees; 15 jaar ) ervaring dat dit weinig scheelt.

Wij hadden jarenlang een RESOLUTE ACCLAIM van VERMONT CASTINGS,een Amerikaanse firma.

Ruud Rook omschreef deze kachels als de "ROLLS ROYCE" onder de kachels ( de ijzeren dan ) Ruud Rook heeft 2 kachelboeken geschreven.

Maar; vergat je de kachel te knijpen, dan haalden de rookgassen snel de 500 graden celcius.Dit gemeten op de pijp op ca.50 cm na het verlaten van de kachel

Brand onze speksteenkachel normaal, dus voluit, dan zijn de rookgassen vrijwel altijd 150 graden celcius!!

In de stookkamer is het dan één grote vlammenzee, dus het verschil is echt enorm; de speksteen "zuigt" erg veel hitte uit de rookgassen, alsof het een spons is.

De speksteen haalt enorm veel hitte uit het hout, echt onvoorstelbaar, zeker in vergelijking met zijn ijzeren broers en zussen.

Corine; het aantal kilo's is inderdaad niet heilig, want waneer je het maximaal aantal opgegeven kilo's wat overschrijd, scheelt dit aanzienlijk in kacheltemperatuur.

Paul Mulder.

Patrick M, jij zeg:

Mon Jansegers verwarmt zijn woning een dag lang met 6 kg hout op deze koude dagen (zes !), en dat nog in een kachel die niet het rendement haalt van jullie speksteenkachels.

Als je hier fier komt vertellen dat je je woning verwarmt met 30 kg hout per dag in je speksteenkachel dan ben je verkeerd bezig,

Die zelfde M-J verteld ook; in 5-dagen 58 kilo, effe later, 60 kilo in 5-dagen, reken maar uit. Je vergeet ook te melden dat M-J er nog veel meer aan doet om warmte binnen te halen. Het topic waar jij het over heb volg ik ook, met deze twee simpele zinnen wil jij ons doen geloven dat we -of- enkele verkeerd bezig zijn. Mensen zoals M-J en nog een paar andere zijn op één hand te tellen, mensen die met speksteen stoken en het daarmee voor 100% naar de zin hebben zijn goed bezig. Ik kan het ook niet helpen dat onze kachels zo weinig hout nodig hebben om 24 uur lang z'n warmt af te geven. Mijn kachel kan ik ook maar 12 uur lang z'n warmte af laten geven, maar dan gaat er maar de helft van het normale in, en 12 uur later gaat er weer een lading in, maar weet je wat dat betekend, twee keer opstarten, is twee keer een lichtelijke vervuiling, EN DAT WILLEN WIJ TOCH NIET, nee, dan kan je beter een kachel nemen, anders speksteen of finoven ed die je moet smoren omdat ie anders te heet wordt, en smoren betekend in het Hollands .... vervuilen. Wat jij aanhaal is géén graadmeter van hoe het moet, maar meer van .... zo kan het misschien ook, maar dat is ieder voor zich, net hoevér kan of wil ik gaan.

Willem, die technieken om warmte binnen te halen hebben dezer dagen niet veel effect hoor.

Ik had misschien beter klaar en duidelijk erbij vermeld dat MJ stevig in de isolatie zit, want mijn boodschap was: investeer eerst in isolatie, dan kom je met minder dan de helft aan brandstof toe.

Er zijn nog altijd mensen die niet begrijpen dat als je zwaar isoleert je kan gaan tot een woning met een warmtevraag van 15kwh/m2(passiefhuis), 20kwh/m2 (2-liter huis en 30kwh/m2(3-liter huis) op jaarbasis voor woningverwarming. Het luchtdicht maken van de woning, de balansventilatie met recuperatie en het bewonersgedrag kunnen dit realiseren.
Onze HSB woning is geisoleerd met:
-zadeldak 32cm glaswol
-plat dak 35 a 45cm glaswol
-wanden 30cm glaswol
-vloer 26 XPS
-perimeterisolatie 14cm XPS
-in de kern van de woning 45 m3 massa
-90% triple- glas U-0.60 op het zuiden
-thermische zonnepanelen 12.5M2
Als je rekent op een komforttemperatuur van 20°C dan kan ik de woning verwarmen tot een 2-literwoning met 1,6 stère brandhout. Dit is voor ons ook wel wat te weinig, wij rekenen op een temperatuur tussen de 21 en 22°C dat geeft dan een verbruik van 2 a 2,5 stères met onze oude haard.
Ondertussen heb ik per dag het verbruik genoteerd, de dag temperaturen heb ik op het forum reeds vermeld. Voor november zal het verbruik een gemiddelde worden van 8kg per dag. We zullen zien wat dit de ganse stookperiode gaat geven. Eén ding is zeker, isolatie en luchtdichtheid behoren tot de belangrijkste factoren om een lage warmtevraag te realiseren.
Mon

Binnenkort worden s nachts beelden gemaakt boven onze gemeente( de burgemeester met de lange baard)die warmteverlies gaan opmeten .Je kan die dan op de gemeente gaan bekijken huis per huis .

Nu 20.6°C. Geen verwarming sinds gisterenavond, vandaag wordt er niet gestookt.

Nu 22.6 graden Celcius. Geen verwarming nodig, heb heeeeerlijk een paar uurtjes van het vuur kunnen genieten !

Mon Jansegers schreef: “Nu 20.6°C. Geen verwarming sinds gisterenavond, vandaag wordt er niet gestookt”

20,6° C wordt door ongeveer 50 percent van de mensen die ‘s avonds op hun gemak willen zitten, als ongezellig en oncomfortabel koel ervaren.

Dirk Bauwens

Dirk Bauwens schreef: “20,6° C wordt door ongeveer 50 percent van de mensen die ‘s avonds op hun gemak willen zitten, als ongezellig en oncomfortabel koel ervaren”

Sorry mensen, ik beging een interpretatiefout met de tabellen van mijnheer Fanger.
Die 50 percent ontevredenen was in het geval van mensen die zittend activiteiten verrichten.
Voor de situatie van zittend relaxen voorspellen de tabellen ongeveer 90 percent ontevredenen!

Dirk Bauwens

Jammer, maar ik zit deze avond niet op mijn ,,gemak,,.
Mon

Dirk, er is een hemelsbreed verschil is tussen een goed geïsoleerde en tochtvrije woning waar het 20.5° is, en waar je langs alle kanten omringd bent door muren, vloer en plafond die ook ongeveer 20° zullen zijn, of een andere ruimte die niet geïsoleerd is, waar de muren en dergelijke minder warm zijn, dan mag de ruimtethermometer nog hoger aanwijzen, het zal minder aangenaam aanvoelen.

Dan hoor ik bij de 10 %
Bij ons stond voor de verbouwing( K 100 of meer) de thermostaat op 20°
Na de verbouwing (+/- K30) ga ik zelfs mijn thermostaat op 19° zetten (omwille van de stralingswarmte en 3 voudig glas)

Je behoort misschien bij die 10% Walter, maar ik denk eerder dat die tabellen van Fanger waar Dirk over spreekt van toepassing zijn op matig of slecht geïsoleerde woningen.

Het behaaglijkheidsgevoel volgens Fanger:
http://www.cplusb.nl/nieuws/Fanger.html

Als je de commentaar leest ivm. de stellingname van Fanger, dan blijft het behaaglijkheidsgevoel zeer persoonlijk gebonden. Dit staaft nog eens het belang van het gebruikersgedrag van de bewoners. Al dan niet aktief of passief zijn in de woning kan je laten samengaan met het al of niet minder of meer aktiveren van het verwarmingssysteem(regeling).
Mon

Patrick M schreef: “Dirk, er is een hemelsbreed verschil is tussen een goed geïsoleerde en tochtvrije woning waar het 20.5° is, en waar je langs alle kanten omringd bent door muren, vloer en plafond die ook ongeveer 20° zullen zijn, of een andere ruimte die niet geïsoleerd is, waar de muren en dergelijke minder warm zijn, dan mag de ruimtethermometer nog hoger aanwijzen, het zal minder aangenaam aanvoelen.”

Mensen, waar beginnen jullie toch allemaal over?

Ik maakte een eenvoudige opmerking over de woonkamertemperatuur van Mon. Omdat die officieel voor normale woonkameromstandigheden als NIET-comfortabel aanzien wordt.

Mijn opmerking is niet alleen eenvoudig maar ook belangrijk. Omdat een paar graden verschil erg veel kunnen uitmaken voor het comfortgevoel. Genoeg mensen vinden het bijvoorbeeld net iets te fris bij 21 graden maar perfect bij 23 graden.

Uiteraard gelden bepaalde comforttemperaturen alleen voor bepaalde omstandigheden. Anders zouden er geen normen en tabellen over moeten bestaan. Ik ging uit van de meest logische situatie voor een winteravond in een woonkamer: mensen die willen uitrusten na hun dagtaak, mensen die lezen of schrijven, mensen die met elkaar praten, een telefoongesprek voeren, televisie kijken enz. Ik ga er ook van uit dat er in een woonkamer geen hinderlijke tocht is, dat de mensen normale kleding dragen, dat de luchtvochtigheid normaal is, en dat de gemiddelde lucht- en wandtemperatuur aan elkaar gelijk zijn.

Dirk Bauwens

Patrick M schreef: “Vandaag in de pers: concentratie broeikasgassen bereikt record... En nu ga jij zeggen dat hout een CO2-neutrale brandstof is, maar elke houtblok die niet opgestookt wordt is nog veel beter !”

Patrick,

Volgens mij is CO2-neutraal gewoon CO2-neutraal…

Om het eenvoudig uit te drukken: als ik de tak van een boom verbrandt dan groeit met de hoeveelheid CO2 die daardoor vrijkomt onmiddelijk een nieuwe tak aan die boom.

Dirk Bauwens

Dirk, hoe verklaar je dan dat Walter NA isolatiewerken bij 19° hetzelfde comfortgevoel heft als bij 20° VOOR zijn isolatiewerken ?

Mijn schoonvader heeft bij hem thuis koud, het is er 23°, in mijn woning vindt hij het behaaglijk bij 20°.

Mijn opmerking is toch ook eenvoudig. Isoleren verhoogt het comfortgevoel en verlaagt de stookkosten.

Patrick schreef: “Dirk, hoe verklaar je dan dat Walter NA isolatiewerken bij 19° hetzelfde comfortgevoel heft als bij 20° VOOR zijn isolatiewerken ?”

Hetzelfde comfortgevoel… ’t is maar wat men daar onder verstaat.

Walter Vaes heeft alleen maar gezegd dat hij zijn thermostaat op 19 graden gaat zetten. Dat is dus iets voor de toekomst.

En dat 20 graden thermostaat gedurende het stookseizoen in een ongeïsoleerde woning als comfortabel kan beschouwd worden, vind ik werkelijk totale onzin!

Dirk Bauwens

Patrick schreef: “Mijn schoonvader heeft bij hem thuis koud, het is er 23°, in mijn woning vindt hij het behaaglijk bij 20°”

Met alleen ergens een luchttemperatuur te meten kom je niet ver.
Meet bijvoorbeeld ook eens de gemiddelde achtergrondtemperatuur.

Dirk Bauwens

Klop Dirk, bij mij is de vloer een beetje (relatief) warm door vloerverwarming, maar laten we dat effect vergelijken met een warme speksteenkachel of finoven die in de buurt staat, dan is het toch totaal niet nodig van naar 24-25° te stoken zoals ik hier regelmatig lees, tenminste in een deftig geïsoleerde woning, en potverdomme, hier op het energieforum moet ik toch geen pleidooi meer gaan houden om te isoleren zeker.

En by the way: elke tak die, dankzij een goede isolatie, mag blijven groeien in plaats van in de kachel te eindigen is CO2-positief !

dirk bauwens schref:
"En dat 20 graden thermostaat gedurende het stookseizoen in een ongeïsoleerde woning als comfortabel kan beschouwd worden, vind ik werkelijk totale onzin!"

Ben nu 37 jaar en gans mijn leven in dat huis gewoond, heeft alleen oude spouwmuurvulling en 5 cm dakisolatie
t° stond altijd op 20°
Als ik bij mensen binnenkom waar de t° op 24°staat, begin ik al te zweten.

De theorie dat ik van 20 naar 19° zal gaan, is doordat ik van convectie naar stralingswarmte zal gaan en 3 voudig glas zal hebben.
En balansventilatie ipv roosters

Wendy en Hilleke,

ik heb deze week pas echt gemerkt hoe belangrijk die warmtebuffer in de kachel is.
Zoals reeds geschreven, zijn we zondag thuisgekomen naar een koude kachel. Direkt aangemaakt, maar moeilijk tot branden te krijgen. Wel een leuk vuurtje, maar niet het vuur dat nodig is om de kachel goed warm te krijgen.
Eerste paar dagen 2 keer per dag gestookt, daarna om de 20 uur en nu ruim om de 24 uur. De kachel is nu door en door warm en het vuur springt direkt aan. Ook weer een goed hoog vuur om de kachel dusdanig op te laden, zodat hij weer 24 uur warmte afgeeft.
Zelfs het harde acacia-hout brandt weer goed en dat was aan het begin van de week zeker niet het geval!

Ik hoop dat jullie het inmiddels ook lekker op temperatuur hebben gekregen !

Corine

Patrick G schreef: “…maar laten we dat effect vergelijken met een warme speksteenkachel of finoven die in de buurt staat, dan is het toch totaal niet nodig van naar 24-25° te stoken zoals ik hier regelmatig lees, tenminste in een deftig geïsoleerde woning, en potverdomme, hier op het energieforum moet ik toch geen pleidooi meer gaan houden om te isoleren zeker…”

Potverdomme???

Als iemand schrijft: “Bij mij is het 24-25 graden” wat wil dat dan zeggen?? Eigenlijk niets wanneer er geen verdere uitleg bij wordt gegeven. Want op welke plaats wordt de temperatuur gemeten? Hoe wordt er gestookt? Er is een enorm groot verschil in het effect van een klassieke houtkachel en een echte finoven. De klassieke houtkachel verwarmt vooral via hete lucht, de klassieke finoven verwarmt vooral via infraroodstraling. Bij een finoven worden de aangestraalde muren WARMER dan de gemiddelde luchttemperatuur. Bij een klassieke houtkachel zijn de muren KOUDER dan de gemiddelde luchttemperatuur.

Het is bijgevolg kortzichtig en fout om mensen te bestempelen als onecologisch op basis van “een” temperatuur!

Dirk Bauwens

Patrick G schreef: “En by the way: elke tak die, dankzij een goede isolatie, mag blijven groeien in plaats van in de kachel te eindigen is CO2-positief !”

Dat is een vrij kortzichtige en onjuiste visie!
(Wat niet betekent dat ik tegen isolatie ben)

Dirk Bauwens

Ik zie ook liever een tak aan een boom dan een tak in mijn kachel en dat je een tochtige, ongeïsoleerde woning moeilijk comfortabel warm krijgt is ook iets wat volgens mij iedereen weet.

Maar ik ben het ook met Dirk Bauwens eens: Je enkel baseren op een temperatuur zegt weinig.
Ik kan hier als de thermometer 20° aangeeft ook comfortabel in de zetel zitten als de kachel nog warm is, die zetel staat namelijk op maar 2 meter van de kachel.

Als ik echter 's avonds slechts tot 20° stook is het de dag erna veel te fel afgekoeld en zitten we hier 's morgens met z'n vieren aan de ontbijttafel te bibberen. En 's morgens stoken kan hier niet want wij moeten gaan werken.

Ik zou wel eens willen weten hoe die buur van Patrick? (of wie was het ook weer?) dat doet? Ik veronderstel dat hij niet gaat werken, laat gaat werken, of dat hij heel vroeg op staat om te stoken?

Ook ik zie liever een tak aan een boom, maar aangezien er regelmatig zieke bomen worden gekapt, mag dat hout best bij mij in de kachel. Binnenkort worden er 28 eiken, beuken, platanen bij mij in de straat gekapt en ik sta wel met de neus vooraan wanneer de boom in stukjes op straat ligt !!!!!

Het pallethout dat ik verstook wordt anders naar de vuilstort gebracht.....de fabriek moet er zelfs voor betalen....die zijn allang blij dat ik weer met mijn aanhanger voorrij !

Je hebt helemaal gelijk Wendy; als je alleen 's avonds kunt stoken, zul je de kacheltemperatuur goed hoog moeten hebben, om het 24 uur uit te kunnen zingen !
Bij mij is het 24 graden tegenover de kachel, maar de rest van de woonkamer/keuken moet ook warm !! (samen 60 m2)

Corine

hoi stokers
ja zo is het ik stook s'avonds ook lekker naar de 24°dan is het s'morgens hier in de keuken nog lekker warm en overdag ook nog tot ik s'avonds de kachel weer aanmaak (speksteenkachel)anders heb je ook geen buffer en koelt het telkens te veel af .

Dirk,

Patrick M hé.
Onze beider e-mailadres is zichtbaar dus geen woorden in mijn mond leggen die ik niet gezegd heb.

Patrick G

Tip voor wie nog een infrarood thermometer wil aanschaffen: heb gisteren mijn thermometertje ontvangen van Conrad:
mini 1 - artikelnr 122301.
Is zeker zijn geld waard: slechts 20 euro (+6euro verzendkosten): meet zeer snel van -30 tot +225°.

Waar precies meten jullie je kachel en tot hoeveel graden ?
Meet ik linksmidden heb ik de hoogste temp: 129° kwartiertje na 't stoken, meet ik helemaal bovenaan slechts 44°, 3,5 u na 't stoken. Nogthans toch 26 kilo hout gestookt. Verband tussen maximum kg hout (regel 1kg/100kg) met temperatuur klopt dus niet... Als ik op temperatuur de kachel tot boven heet zou stoken zou ik ruim meer dan 30 kg (maximum) moeten stoken. Maar dan heb ik net boven het glas misschien temperaturen van 150°: Kan de kachel dit aan of vermijd ik dat beter ??

Raf

Raf,

bedankt voor de tip, ik ga die man met die lange witte baard eens lief aankijken. Wellicht neemt hij die thermometer ook voor mij mee!

Corine

hier effe een vraagje voor de ervaren isolerende mannen hier ( off topic)
Ik heb een dak met spanten van 15 cm waarop onderdak en spijkerflens is
aangebracht van 15 cm.
Mag ik nog bijkomend pur plaaten plaatsen(van die oranje platen tand en
groef) voor bijkomende isolatie.

mvg steven

@ Raf

Nog maar een keer... haha 2 de steen van boven aan de ZIJKANT van de kachel.

Ps ik heb dezelfde meter als u

Ik ben ondertussen bij mijn buur die een TTU 2700/4 van 3 ton heeft staan en die de NIET GEISOLEERDE WOINING zoals ik had verwacht niet goed op temperatuur kreeg ( 19 à 20 °C ) zelf aan het stoken en aan het tonen hoe het wel moet

Wij zijn nu aan de tweede stookdag en de living + keuken + berging samen goed voor 65 m² staat nu al op 24°C waarbij na de tweede stookdag de kachel om 20 uur op 92 °C stond 1/2 uur na de stookbeurt en nog in stijgende lijn was en ik verwacht dan ook dat hij tegen deze avond de 25 °C zal halen

de koudestraling van de buitenmuur is vandaag nog niet echt volledig verdwenen maar dat komt tegen morgenavond wel ik orde als hij nog wat verder opgewarmd is

Met deze is dan ook meteen bewezen dat er wel degelijk verschil is afhankelijk van de manier waarop men de kachel gaat stoken en het uiteindelijke resultaat met dezelfde kachel

Ulrik

@Ulrik

Wat deed je buurman dan wel verkeerd? Misschien te weinig
hout,...?

Patrick G schreef: “Dirk, Patrick M hé”

Ja, sorry Patrick G. Dat moest Patrick M zijn.
Het was een schrijffout en zonder enige verkeerde bedoeling.

Dirk Bauwens