CO2 uitstoot verlagen; het kan toch simpel zijn | Ecobouwers.be

U bent hier

CO2 uitstoot verlagen; het kan toch simpel zijn

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

17/10/2007 - 10:10

VW en de bluemotion.

Het lage verbruik is te danken aan zijn innovatieve concept en zijn geoptimaliseerde aerodynamica. Het specifieke radiatorrooster, het verlaagde chassis (10mm) en de ‘Continental Premium Contact’-banden met lage rolweerstand zorgen voor een gestroomlijnd geheel.

Dezelfde motoren, geen hybride-toestanden, enkel hier en daar wat aanpassingen en 15 tot 20% CO2-uitstoot er af.
Iets wat met de vorige Astra ook gebeurd is maar weinig commercieel sukses had.

http://be.volkswagen.com/vwcms_publish/vwcms/master_public/virtualmaster/be_nl/models/0.html?

53 Reacties

Reacties

17/10/2007 - 10:27

GROOT GELIJK HYB ZOUDEN ZE STANDAARD MOETEN MAKEN
MIJN BAND IS MICHELIN ENERGIE 2 TOT 3 PERCENT MINDER VERBRUIK .

17/10/2007 - 11:03
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Zoveel te minder de auto's verbruiken, zoveel te goedkoper wordt het vervoer.
Zoveel te goedkoper het vervoer, zoveel te méér kilometers worden er gereden.
Maak de auto's nog wat zuiniger en binnen 10 jaar rijden alle Chinezen er ook mee rond.
Maak auto's nog kleiner, nog zuiniger en nog beterkoop en er zullen nog veel meer auto's in het straatbeeld verschijnen.
Waarom is dat zo ???
Omdat een kleine, zuinige en goedkope auto past binnen het budget van een publiek dat zich vandaag de dag geen auto kan permiteren wegens te duur (Oost-Europa, China, derde wereld).
Kijk maar eens hoe het vliegtuigverkeer de laatste jaren toegenomen is dank zij de Low Cost maatschappijen. De goedkope vluchten hebben er voor gezorgd dat het "vliegen" past binnen het budget van een steeds groter wordende groep gebruikers.
Denk er maar eens over na !

vr gr
Pluto

17/10/2007 - 11:55

Volgens pluto zijn theorie moeten de wagens dus veel meer gaan verbruiken zodat enkel de superrijken zich kunnen verplaatsen
in plaats van iedereen aan te sporen om een zuinige wagen te kopen.In afrika moeten mensen soms 3 uur te voet gaan voor een basisbehoefte ; water, maar zolang we in het westen maar op vliegvakantie kunnen gaan en met dikke auto's rondrijden is dat geen probleem
Ik denk dat we er allemaal beter aan doen van inderdaad zo zuinig mogelijk met alle middelen om te gaan en de armen van de wereld ook hun comfort te gunnen

17/10/2007 - 11:56

de prijs van zo'n volkswagen is ook erg leuk !

17/10/2007 - 13:02
Jan

We hebben dringend een andere maatschappelijke visie op de mobiliteit nodig. Nu staat alles in het teken van de heilige koe! Dat is begonnen in de jaren 50 - 60, toen moest alles wijken voor de auto, voor de vooruitgang. Een aantal van de maatregelen die toen genomen zijn worden nu terug afgeschaft (hier in Gent zijn ze bezig met de Reep terug open te leggen, was in de jaren 50 gedempt en tot parking omgezet).

Volgens mij moet die nieuwe visie sterk de nadruk leggen op duurzaamheid en redelijkheid. Openbaar vervoer stimuleren en vooral uitbouwen. We moeten af van het idee dat openbaar vervoer rendabel moet zijn, treinen en bussen moeten ook midden in de nacht kunnen rijden (zelf met 1 of 2 mensen erin).

De fiets moet opnieuw een volwaardig vervoermiddel worden. Er moet ruimte zijn op de openbare weg en in het openbaar verver om de fiets mee te nemen. En bij beleidsbeslissingen moet de fiets evenwaardig beschouwd worden aan de auto. Nu heerst nog het beeld dat iemand die zich een auto kan veroorloven toch niet met de fiets rijdt.

Er zijn reeds voorzichtige stappen in de goede richting, hier en daar zien we wat verandering optreden, maar we hebben nog een heel eind te gaan en aan het huidige tempo zullen we er niet raken!

17/10/2007 - 13:09
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Pascal,

Dat is "mijn" theorie niet, dat zijn gewoon feiten die ge met uw eigen ogen kunt vaststellen. Maar ge moet het WILLEN zien natuurlijk. Ge hebt echt niet een paar duizend geleerde professoren nodig om dat "officieel" vast te stellen.
En ja, de wereld is nu eenmaal verdeeld in arm en rijk, dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven. En als het over herverdeling gaat, de wereld is véél te klein om alle 6,5 miljard mensen volgens de Belgische energieverkwistende normen te laten draaien. (Ik gebruik hier eventjes de Belgen als pispaal, want steeds de Amerikanen als pispaal gebruiken begint afgezaagd te worden).
Dus Pascal, met een Toyota Prius of een VW Bluemotion ga je er niet geraken. Breng morgen uwe auto maar binnen bij de schroothandelaar en klop uwe "compteur" maar van de muur af, dan ben je op de goede weg.
Wie doet mee, steek uwe vinger eens op (niet allemaal tegelijk he)

vr gr
Pluto

17/10/2007 - 14:18
Jos

Pluto,
Dat auto's energiezuiniger worden, kan je vanuit ecologisch oogpunt alleen maar toejuichen. Het feit dat goedkoop autorijden zorgt voor meer autorijden, kan perfect op andere manieren aangepakt worden, door diverse vormen van 'energiebelasting' in te voeren op het rijden met een auto.

Het zou toch absurd worden als we belemmeren dat auto's minder milieubelastend gaan rijden, vanuit de redenering dat er dan meer gereden wordt...

PS on topic: wat een totaal belachelijke radioreclame trouwens, voor die VW Bluemotion, je zou gaan denken dat je het broeikaseffect hoogstpersoonlijk oplost door non-stop met je VW bluemotion rond te tuffen ("rij schoner dan schoon...")

17/10/2007 - 14:23

vind de bluemotion reklame zeer misleidend:

"rijdt nu properder dan proper"

vermoedelijk halen deze kleine diesels de EURO5 zonder roetfilter én worden ze dus ook zonder geleverd.

indien zonder roetfilter kàn je deze wagen dan niet echt proper noemen wél in tegendeel.

Mvg

JB

17/10/2007 - 14:27

Jos,

Met marketing moet je inderdaad oppassen.

Trouwens doet VW dit enkel voor de schone schijn, waarom verwijderen ze het model met dezelfde motor, PK, zelfde opties, ... en met 132 g/CO2 niet uit hun gamma? Misschien vindt marketing de blue motion (andere velgen, lager chassis, ...) niet zo mooi en vreest ze voor minder verkoop.

Gaat die wagen ooit goed verkopen? De Lupo en de A2 met hun 3 l/100 km waren geen sukses.

Mijn punt is; met kleine aanpassingen kan je al veel doen. Er zijn hier geen nieuwe motoren, chassis, materialen, ... ontwikkeld. Geen bedenkelijke hybrides.

Maarten

17/10/2007 - 15:02
Luc V (niet gecontroleerd)

Op zich een goede zaak natuurlijk als er "propere" auto's op de markt komen.
Maar... hoe proper is "proper"? Blijft een verbrandingsmotor met bijhorende uitstoot.
Een goede marketingzet van VW om zich een eco imago aan te meten.
Maar vergeet niet dat alle merken verplicht zijn om voor hun volledige aanbod van modellen een maximale gemiddelde uitstoot score te halen. Ik weet niet precies hoeveel. Dus wat doen ze, onderaan het gamma enkel energiezuinige wagentjes aanbieden zodat het gemiddelde daalt. Zie ook maar wat BMW en Merc gedaan hebben. En ondertussen kunnen ze hun grote energieverslindende bakken, genre Touareg en Audi Q7, blijven verkopen. Als ze het echt zo goed menen met het milieu, laat ze die dan uit gamma nemen. Maar dat zie ik zo vlug niet gebeuren. Integendeel, alleen maar steeds grotere en zwaardere bakken op onze wegen

17/10/2007 - 16:45

bestel een Amerikaanse Aptera!

het is een gewaagd ontwerp. Dit futuristisch voertuig op drie wielen verdient een kans.

Het verbruik spreekt tot de verbeelding: ongeveer 1,2 liter diesel/100km.

Wordt als moto ingeschreven en heeft twee airbags, airco op zonnecellen, plaats voor drie personen en zou m.i. als tweede voertuig ideaal zijn. Zelfs een ordinaire moto verbruikt meer.

Het is veiliger dan een moto. http://www.aptera.com/ee airbags en een kooi van kunststofvezel beschermt u beter.

Maar mijn vrouw houdt niet van opvallende modellen. Zoniet had ik me er al een besteld op : http://www.aptera.com/

Het kost minder dan opvallende automerken als Porsche, .. en is zo opvallend dat het zelfs kan dienen voor reclamedoeleinden. Heeft er dan niemand een baas die dit wil geven als bedrijfsvoertuig?

17/10/2007 - 17:30

Blijkbaar heerst hier toch enige verwarring rond Blue Motion.
De eerste in de rij was de Polo, maar intussen is er ook al een Passat Blue Motion.
Bedoeling zou zijn dat er van elk vw model een Blue Motion versie op de markt komt.
Het is een stap in de goede richting. Toch zou meer mogelijk zijn. Een start-en-stop functie die er bij sommige merken intussen standaard op zit, ga je niet vinden op een vw (maar een roetfilter wel, cf. dit werd betwijfeld in een post hierboven).

We zien de laatste tijd meer dergelijke zaken. Bv. gewichtsreductie bij Mazda. Zelfs BMW doet nog beter dan vw met een pakket maatregelen op alle modellen van een serie.
Is dat door de strengere normen? Misschien.
Vermoedelijk is het uitgangspunt toch ook dat er meer kopers zullen opdagen voor zuinige modellen door de hogere brandstofprijzen (en misschien een beetje door de klimaathype). Voor de polo blue motion is er ook 15% aankoopkorting van vadertje staat (voor bepaalde uitvoering toch).

groeten
rik

17/10/2007 - 18:00

veel hangt ook af van de consument.
Je kan (ik niet) een bmw reeks 5 kopen met een CO2-vork van 160 tot 320.

17/10/2007 - 18:19

Dat BMW een standaardpakket aanbiedt op al hun wagens is meer dan normaal !

Hun auto's stoten ook veel meer uit dan de andere merken met kleinere motoren !

En elk merk , of het nu vw , renault of opel is heeft zijn ecomodellen , telkens onder een andere naam !

120gr co wordt al door veel wagens gehaald , en bij elk merk ( middenklasauto's) is er wel eentje onder de 100gr

17/10/2007 - 19:09

Sven

Dat laatste zal wel een vergissing zijn. Alleen model van Smart komt onder de 100 gr.
Of heb je het over de kleine niche elektrische auto's?

groeten
rik

17/10/2007 - 22:22
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

kennen jullie eco-tuning ? Toevallig iemand ervaringen hiermee ?
bv : http://sknnederland.nl/ecotuning

18/10/2007 - 09:40

Willy,

Nog niet van gehoord.

Wel merkwaardig dat men meer vermogen creert en minder verbruik, dat ik niet simpel.

Bij vw (neen ik ben geen fan) heb je in de diesels een 1900 cc met heel veel verschillende vermogens en verbruiken. Dit zou ook enkel te maken hebben met de software.

Wel kan een vleugeltje op de juiste plaats op een wagen, andere velgen, andere banden, het chassis naar beneden halen, ... al heel veel doen.

Maarten

18/10/2007 - 09:50

@jan
Dat openbaar vervoer doet het goed in de stad hoor, moest ik in gent wonen, dat had ik geen auto nodig.
Ik woon in een dorp met nog geen honderd inwoners, de kinderen moeten naar school, 15 kilometer hiervandaan. de lokale bakker gaat dicht tussen december en februari omdat je hier dan geen toeristen hebt en ie niks verdient aan die paar bewoners. Ons brood, alle eten, en alle boodschappen, moeten dan komen van minstens 10 kilometer! Het openbaar vervoer ziet ons ook niet zitten, dus rijdt de eerste bus om 8.30 elk uur eentje tot de laatste om 16.30. Moest ik hier niet werken, kan ik zeker 10 kilometer fietsen naar mn werk? Kortom, zonder auto is het wel erg magertjes hoor.

Ik bedoel maar, als je in Gent woont hebt je makkelijk praten....

18/10/2007 - 09:51

Pluto,

Voor mij mogen (zelfs zouden moeten kunnen) de chinezen en bewoners van de aarde met een wagen rijden hoor.

Je hebt gelijk over de wereldbevolking. Maar hier zou de technologie de stijging in gereden of gevlogen kilometers moeten kunnen voor blijven.

Een vliegtuig van 20 jaar geleden deed ongeveer 5 l/100km.persoon. Er liggen er nu op de tekentafel die richting 2 l/100km.persoon gaan.

Bij de auto's is er ook een zuinigere evolutie maar die wordt tegengewerkt omdat we ons allemaal 'grand chique' beginnen te voelen. De huidige astra is veel groter dan de vectra van enkele generaties ervoren. En al die families met 2 kinderen met hun grote monovolumes met zeven zitjes ...

Het is onze moreel plicht o er voor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen op deze planeet het goed hebben. Die evolutie is ingezet en zal voort blijven gaan. Je analyse over het verleden klopt niet, vroeger waren er veel meer armen en maar enkele stinkend rijke dictators en koningen.

Maarten

18/10/2007 - 10:04

CO2.nl:
De meeste mensen realiseren zich niet dat elektriciteit een van de grootste producenten van CO2 is. Dit komt doordat er fossiele brandstoffen verbrand worden om elektriciteit op te wekken. Iedere keer als je een maaltijd bereidt of de televisie aanzet, draag je bij aan de opwarming van de aarde. Om je CO2 uitstoot te verminderen volgen hieronder wat tips.

* Vul je wasmachine optimaal
* Gebruik spaarlampen
* Loop of fiets op korte afstanden
* Plant uw eigen boom

Maar euh, wat doen de elektriciteitsbedrijven om minder CO2 uit te stoten? :

De Nuon zonnewagen, leuk initiatief om ons allemaal dom te houden.
nieuwe kolencentrales aan de Eemshaven nemen alle netcapatiteit, geen plaats meer voor windmolens
nederlandse regering staat 4 fossiele energiecentrales toe.

18/10/2007 - 10:46
Jos

Paul,
je zegt "als je in Gent woont heb je makkelijk praten". Mag ik even advocaat van de duivel spelen en de zaak omdraaien? Mensen willen per se wonen in een open bebouwing met een grote tuin in the middle of nowhere, en vinden het dan vanzelfsprekend dat ze steeds de auto moeten/mogen gebruiken omdat alles zo veraf is, en omdat er geen openbaar vervoer is...

18/10/2007 - 11:29

Paul,

Elektriciteit in niet het beste want een indirecte energiebron met 66% verlies bij productie en transport maar of dit de hoofdbrok is voor een modaal gezin?
Bij ons is het energeiverbruik het volgende:

- elektriciteit 2800 kWh/jaar met verlies aan productie en transport factor 3 = 8400 kWh/jaar
- gasverbruik 1500 m³ = 15000 kWh/jaar
- auto 20.000 km = 1000 l diezel = 10000 kWh/jaar.

Totaal 33400 kWh energieverbruik door ons gezin.
25% daarvan is elektriciteit.

Als ik me niet vergis is de opwekking van elektriciteit verantwoordelijk voor 20 % van de co2-uitstoot in B.

Maarten

18/10/2007 - 11:39

maarten, ziet er goed uit.
zonnepanelen?

Jos, gelijk heb je. Mijn situatie is wat anders, maar allee. Daar we allebei in hetzelfde bedrijf werken wonen wij er 2 km vandaan.

DE auto zal altijd heilig blijven omdat mensen die vrijheid niet willen opgeven, de hoge prijzen van aanschaf en gebruik ten spijt. En toegegeven, het is een mooie inkomstbron voor de staat.

18/10/2007 - 11:53

Paul,

wij hebben zonne-energie maar dan enkel om onze was te drogen buiten aan de draad.
Zonnepanelen vind ik nog te duur en er is nog te veel heiza over de milieuimpact van de productie ervan.
Een zonneboiler is mi duur voor wat het opbrengt. Eeerst beginnen met een spaardouchekop. Veel betere CO2-reductie/kost-verhouding.

Maarten

18/10/2007 - 16:02
jan

De Nieuwe Ibiza Ecomotive

SEAT is erin geslaagd één van de meest milieuvriendelijke wagens te
bouwen die vandaag op de markt verkrijgbaar is: de Nieuwe Ibiza
Ecomotive, met een bulk aan innovaties om milieuschade te helpen
verminderen zonder in te boeten aan dynamisch rijgedrag.

De Nieuwe Ibiza Ecomotive zet een nieuwe maatstaf voor milieuvriendelijke
wagens door de CO2-uitstoot tot een minimum te beperken.

Dankzij nieuwe software aan boord en een dieselpartikelfilter (DPF) werd de
CO2-uitstoot naar omlaag gebracht tot een magere 99 g/km, zonder ook
maar iets aan vermogen of prestaties in te boeten. Een 1.4 TDI-motor van
80 pk haalt moeiteloos 177 km/uur. Het resultaat is een mooi, bij
versnelling snel reagerend en verantwoord vermogensbeheer. "

de Polo blue Motion is niet de éénigste meer die onder de 100gr/km co²
uitstoot
ik heb het dat wel over nieuwe wagens die meer dan 2 zitplaatsen hebben

02/06/2009 - 01:14

Heb enkele maanden geleden de Ibiza Ecomotive gekocht. In plaats van het beloofde gemiddelde gebruik in de boekjes van 3,9l/100km kom ik aan een gemiddelde van 5,3l. Voor de eerlijkheid moet ik erbij vermelden dat mijn dagelijks parcours ver ligt van het ideale parcours voor laag verbruik: veel bergop en bergaf. Het verbruik begint nu wel te dalen. Kan dit te maken hebben met de warmere temperaturen?

18/10/2007 - 16:12

Seat koopt zen motoren dan ook bij VW ;) Is dezelfde...

19/10/2007 - 18:44

Ik ben blij dat onder druk van de publieke opinie de autoindustrie grote haast maakt met de vermeende CO2 reductie.

Zou nu onder druk van diezelfde publieke opinie de rest van de industrie, inclusief energiecentrales en vrachtverkeer, vliegverkeer, scheepvaart, transport dus, ook in gang schieten?

Wie zit er eigenlijk achter die publieke opinie?

19/10/2007 - 19:07
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

>>Ik ben blij dat onder druk van de publieke opinie de autoindustrie grote haast maakt met de vermeende CO2 reductie.

sorry man, ik heb goesting om te lachen, maar de waarheid is ,ge maakt me gewoon depressief met deze naiviteit.

19/10/2007 - 19:10

Maarten, zonnepanelen zijn in NL al helemaal niet interessant, maar op de website van wouter,http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/
lees ik dat hij kiest voor het aanschaffen van zonnepanelen, en zn energiemeter voor elektrisch regelmatig terugloopt, zijn voorschotnota nul euro is voor elektrisch.

Anders gezegd, je koopt in 1 keer al je elektrisch in via de aanschaf van je zonnepanelen, in plaats van je maandelijkse betaling aan de energiefa. Nu nog niet echt interessant, maar met de stijgende energieprijzen misschien wel.
En als je toch al niet overeenkomt met de energielobby die terug kolencentrales gaan bouwen, kerncentrales in gebruikt wil houden, om maar aan mij te willen verdienen, dan zou ik kunnen kiezen om zelf mijn stroom op te wekken, het verdient miscshien niks, je moet een lening aangaan voor de aanschaf van de panelen, maar aan mij zullen ze dan ook niet meer verdienen. Ik overweeg serieus, in tegenstelling tot vroeger, om toch zonnepanelen te leggen. Er zijn een paar duitse sites, die eventueel voor je kunnen berekenen wat en hoeveel het kost en opbrengt, inclusief lening, en afbetaling.

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.