afstandsbediening Vitotrol 300 | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

afstandsbediening Vitotrol 300

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van greta-1
09/10/2006 - 20:59

Hallo, Sinds 1 maand bezitten we een Vitodens 200 ketel, die op zolder werd geplaatst ter vervanging van een 28 jaar oude ketel (alles gas). De nieuwe ketel heeft ook een buitenvoeler. De Vitotrol hangt in de living. Deze beslissing namen we nadat ik uren in dit forum heb zitten lezen en info verzamelen. Maar nu een vraagje over die regeling van Vitotrol. In de handleiding kan ik nergens terug vinden hoe de gevoeligheid van de kamertemperatuur kan aangepast worden. Onze vorige thermostaat reageerde als de temperatuur 0.5° verschilde van de ingestelde temperatuur, dus op/af. Nu staat de kamertemperatuur ingesteld op 19° maar de brander gaat eerst uit als het 21° is. Kan dit fijner geregeld worden? Of is deze Vitotrol niet vergelijkbaar met een gewone kamerthermostaat. Graag wat uitleg. Groetjes, Greta

116 Reacties

Reacties

afbeelding van greta-1
02/01/2007 - 14:06

Lucien,
nog even aanvullen dat wij geen thermostatische kranen hebben en dat de radiatoren geplaatst werden in 1978 samen met een gietijzeren Buderus ketel. Die dimensionering zal dus niet aangepast zijn vrees ik.
We verwarmen living, keuken, badkamer en naar schatting halftijds de naar het zuiden gerichte hobbykamer.
Greta

afbeelding van lucien-2
02/01/2006 - 16:05

Greta,

"dat is pas een toffe mogelijkheid, een dag les gaan volgen. Ik ben nuchter genoeg om te weten dat ik waarschijnlijk niet alles zal verstaan, maar ik zal er zeker één en ander opsteken. Ik informeer me hier zeker al over. Heb je soms enig idee van de prijs? want gratis??? dat zal niet, die mensen moeten ook hun brood verdienen."

U moet dat niet betalen ,dat is een gratis dienst van de ketelfabrikant aan zijn zakenpartners, dus laat u verwarmingsinstallateur zich inschrijven (want naar ik begrepen heb heeft hij nog niet veel met uw ketelmerk gewerkt , maar dat is geen excuus om de werking van en weersafhankelijke regeling niet te begrijpen en in te regelen, war is niet ketelmerk gebonden -zoals arie tercht opmerkte-)U kan met uw verwarmingsman meegaan of U gaat in zijn plaats
Maar het scholingsprogramma 2007 -condensatie gaswandketels vitodens opstart en regelingen-is bij mijn weten nog niet
verschenen of beschikbaar

succes

afbeelding van arie-1
02/01/2007 - 18:11

vergeet die cursus maar
is enkel voor installateurs

enig idee wat dit kost aan viessmann ?

je kan een indienststelling aanvragen bij viessmann
kost zo'n 130euro
dan komt technische dienst voor alles af te regelen en uw vragen te beantwoorden.

De juiste instelling voor uw stookcurve
is gemiddeld :
steilheid 1,4
niveau +6

Arie

afbeelding van lucien-2
02/01/2007 - 19:25

vergeet die cursus niet, mevrouw moet dat maar regelen met haar verwarmingman die kan zich inschrijven mevrouw in zijn plaats sturen of dat ze beiden gaan want blijkbaar heeft haar verwarmingsman ook nood aan een beetje opleiding

ik weet ook wel dat die situatie niet ideaal is en niet vatbaar voor veralgemening maar blijkbaar-en dat bewijzen de vele vragen aangaande het onderwerp- schort er iets aan de vakbewaamheid van installateurs die viessmann ,buderus en ander gerenommeerde merken plaatsen. Wel dat men dan naar een oplossing zoekt
U spreekt van een inbedrijstelling door viessmann zelf
zie niet in waarvoor dit nodig is, een installateur die zichzelf respecteert moet die klus zelf kunnen klaren en wat het beantwoorden van die vragen aan de td betreft, u weet ook wel dat dat geen 3 uren kan duren en dat is de tijd die men soms moet spenderen aan minder technische aangelegde klanten dan mevrouw bij haar moet dat lukken in 1 uur of minder

afbeelding van greta-1
02/01/2007 - 20:16

Amai Lucien,
nu gaat m'n neus krullen ;-), je vertrouwen niet overdrijven hé! En heu, je mag me gerust bij m'n naam noemen, das toch gezelliger.

Ik wil graag zelf wel wat van die zaken af weten en wat parameters kunnen bijstellen, daarom dat ik me hier informeer. Het lijkt me nog altijd een tof forum met zeer bereidwillige mensen en dat doet plezier.
Is er ergens een site of forum dat jullie weten waar die WAR werking/functie duidelijk duidelijk wordt uitgelegd?

Morgennamiddag heb ik normaal gesproken voldoende tijd om me eens aan die regelingen te zetten om te kijken hoe alles ingesteld staat.

Ik hoop maar dat de anderen ook wat aan jullie hulp hebben.
Groetjes

afbeelding van arie-1
03/01/2007 - 19:41

ik heb er geen problemen mee , hoor lucien

haar verwarmingsman blijkbaar wel

ik verkoop zéér veel viessmann , en weet dus heel zeker dat ze bij viessmann zal bot vangen...

een degelijk antwoord op haar vragen zal ze niet krijgen,die cursus ook niet
ben ik 300% zeker van.

voor dergelijke gevallen ,onbekwame installateur,of weinig vertrouwd met de regelingen
is er die indienststelling
trouwens zeer goedkoop

arie

afbeelding van lucien-2
03/01/2007 - 20:56

ok we gaan sluiten, indien greta niet geholpên wordt we horen het wel
een ding wil ik nog wel kwijt
ben er 450 % zeker van dat het wel lukt, u weet het gezegde
wat u kent is belangrijk maar wie u kent is nog veel belangrijker
einde discussie

groeten

afbeelding van greta-1
04/01/2007 - 16:53

Hallo Lucien en Arie,
mag ik toch nog even dit berichtje?

Met vertraging hier onze huidige instellingen. Met het boekje in de hand kom je door .... alle info :-)
Codering 1:
-06 = 81 max keteltemp
A5 = 5 zomerspaarfunctie
C5 = 20 min aanvoertemp
C6 = 74 max aanvoertemp
d3 = 1.4 neiging
d4 = 0 niveau
Dus als ik het goed heb mogen we die d4 verhogen naar 6?

En wat die dienst van Viessmann betreft voor indienststelling. We hopen dat we fijn kunnen blijven onderhandelen met de installateur en dat hij zelf beslist indien nodig om zo iemand te vragen.

Nogmaals hartelijk dank.
Greta

afbeelding van greta-1
04/01/2007 - 20:15

Och bijkomend vraagje nog.
wat gebeurt er als d3 verlaagt of verhoogt?
en als je d4 hoger zet?
Misschien domme vraag, sorry dan.
Dank je
Greta

afbeelding van jan-104
04/01/2007 - 20:26
Jan

Greta,

Als je gaat spelen met de d3 parameter ga je ook weeral serieus wijzigen aan het gedrag van het systeem !! Hoe LAGER de waarde, hoe lager de watertemperatuur gaat zijn dewelke uit de ketel komt. Ook zal een "kleine temperatuurswijziging" buiten direct GROTE invloed hebben op de temperatuur van het ketelwater.

Omdat een tekening meer zegt dan 1000 woorden moet je maar eens hier kijken. Hier een foto van het stooklijn-grafiek uit de Viessmann handleiding met wat info.

http://www.vanham-franck.be/pics/STOOKLIJN.JPG

Zoals je ook kan zien gaat parameter d4 voor een "verschuiving" zorgen (parallele verschuiving) van de gekozen grafiek (in uw geval de 1.4) naar boven of onder vb naar 22°C of 18°C -> DIT IS HET EFFECT INDIEN JE AAN HET WIELTJE GAAT DRAAIEN OP DE VITOTROL ! Je HOEFT dus niet noodzakelijkerwijs dit via de parameter-codering te doen !

Al wat duidelijker ??
Succes!
Jan

afbeelding van greta-1
04/01/2007 - 21:44

Bedankt Jan, dat is inderdaad al duidelijker en bedankt voor de foto. Maar het is juist de uitleg die op deze 2 pagina's staat (handleiding voor de vakman) die verwarring bracht. Mogelijk had ik het verkeerd begrepen of verkeerde associatie gemaakt, maar als ik die 2 grafieken en de uitleg over instellen niveau en helling las was ik in de war want toen begreep ik het verschil niet meer tussen niveau en helling, de woorden leken wel verwisseld :-(
Maar nu lijkt het al klaarder, ik laat het weer wat bezinken en we noteren verder maar hoe alle temperaturen staan, starts en branduren en verbruik. Ik heb al veel geleerd hier en daar ben ik heel blij voor.
Groetjes
Greta

afbeelding van sabbe-1
05/01/2007 - 10:03

Greta,

wij hebben een vitodens 300 en hebben de waarden voorlopig als volgt ingesteld:
d3: 14
d4: 10
En voorlopig zitten we zo goed. (met de koude dagen tussen kerst en nieuwjaar waren we wel niet thuis dus kan het zijn dat ik nog moet wijzigen.
Maar dan zal het vooral de d3 zijn die naar beneden moet.
De keteltemperatuur zit hierbij deze dagen op 52°C

Ik heb bij ons al de waarden van code 1 en code 2 eens vergeleken met de handleiding. En bij code 2 b0 is 0 voorzien, in de handleiding staat hierbij weersafhankelijk, dit kan gewijzigd worden in b1, wat volgens de handleiding met ruimtetemperatuurcompensatie zou zijn.
Dit heb ik echter nog niet gewijzigd, ga eerst eens overleggen met de installateur.

afbeelding van wout-3
05/01/2007 - 14:04

Bij mij staat de d3 op 6, dus in feite 0,6. Ik denk dat ik eens ga proberen met 0,5, want het wordt nu te warm in huis als het buiten naar het vriepunt gaat. Waarschijnlijk zal ik dan wel de parallelverschuiving wat omhoog moeten zetten (d4).

De pomp draait blijbaar wel altijd. Hoe kan je dit best optimaliseren ?

Wij hebben een LEW (K29 - E59) en passen geen nachtverlaging toe. De temperatuur in huis hebben wij graag rond de 20 à 21 °C.

Wout

afbeelding van jan-104
05/01/2007 - 15:42
Jan

Wout,

Het is deze dagen slecht weer , niet koud en niet echt warm, om de WAR wat af te regelen ;-)

Onze stooklijn is nu ook een 0.5 (0.4 is 'net' iets te koud) met geen parallel-verschuiving.

In onze LEW (K28 op papier, doch nog geen dakisolatie etc) is het nu constant 20.3 tot 20.8 °C dezer dagen.

Qua pomp denk ik niet dat er superveel te optimaliseren gaat vallen. Tijdens "gereduceerde werking" draait de pomp maar aan 30% (laagste stand trouwens) en standaard doet de pomp ook maar 65% van het max toerental.

Ik denk een beetje dat je er vanuit moet gaan : vanaf dat het stookseizoen is, pomp 24h/24h / 7d/7d

Tenzij er nog mensen zijn met nuttige pomp-tips ?

Groeten,
Jan

afbeelding van Anonieme gebruiker
08/02/2007 - 23:30
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Hallo,

Ik wou opnieuw wat leven blazen in dit topic.
Ondertussen wat gespeeld met de vitotrol...
Deze s afgesteld als thermostaat, maar heb dit geen week uitgehouden (andere kamers werden te koud).
Dus nu weer WAR. Blijvend probleem bij ons is het aantal branderstarts:
2300 op 37 dagen; 193 branderuren; 6,3 m³ gas/dag verbruikt.

We hebben 9 radiatoren waarvan er altijd 4 open staan (3 thermostat kranen op stand 3 en 1 thermostat kraan helemaal open (=keuken-deze ruimte warmt traagst op) ).

Hoe kan ik het pendel probleem oplossen?

Bedankt

afbeelding van sabbe-1
09/02/2007 - 07:27

Ik ben geen prof, maar misschien moet je de stooklijn lager instellen, want als de temperatuur te hoog staat ingesteld, gaat die volgens mij pendelen. (dat is toch wat je ziet bij gewone, niet modulerende verwarming, gaat op vol vermogen, aan en uit gaan)
Kan dan misschien wel zijn dat de andere kamers niet meer zo warm te krijgen zijn, (hangt af van de dimensionering van de verschillende radiatoren)

afbeelding van jan-111
09/02/2007 - 07:59
Jan

Stooklijn instellen gaat volgens mij geen oplossing brengen. De vraag is hoe deze ketel kan moduleren want hij moet zijn warmte kwijt kunnen he.
Als dat ding "slechts" 10kW kan leveren MINIMAAL (en vb 30kW max) dus modulatie 1:3 heb je mogelijks pendelprobleem. Uw stooklijn verlagen gaat niet werken (in tegendeel zelfs, eerde verergeren denk ik)

Het aantal branderstarts hierboven is mogelijks wat veel, had ik nergens gehoord dat een 14.000 starts / jaar normaal zijn ? Hoe minder hoe beter natuurlijk..
Verbruik is niet super-super veel hoor, wij zitten toch ook aan 4.7m²/dag gemiddelde sinds einde Oktober 2006. (hebben 1 boiler 150L die we opwarmen in de ochtend) maar nog geen binnendeuren, dakisolatie

Ik vrees dat er geen oplossing is naar starts toe voor uw installatie...als je alle radiatoren gaat openzetten zal je merken dat minder starts zijn en meer branderuren denk ik omdat er dan meer water in het circuit is om warm te maken (maar dan verbruik je ook meer EN mogelijks staan die radiatoren op kamers die je helemaal niet wenst warm te houden...)

Jan

PS : De CV-mensen zullen mij hier wel corrigeren als ik uit m'n nek lul ;-)

afbeelding van wout-3
09/02/2007 - 16:39

Bart,

staat de maximum temperatuur van je ketelwater niet te laag ingesteld ? Ketel zal dan heel snel afslaan, maar ook snel terug opslaan. Je moet toch wel voldoende verschil voorzien tussen min- en max- temperatuur van het ketelwater.

Ik weet niet welke versie van de Vitodens 300 jij hebt, hij bestaat in verschillende vermogens. Waar ik zit aan te denken : te zware ketel, in combinatie met te weinig water in je systeem (radiatoren met lage waterinhoud, slechts enkele radiatoren in gebruik) zorgt voor pendelgedrag. Maar wat jij noemt zijn wel erg veel branderstarts. Ik zit nu aan een goede 1400 starts en 1100 uren (sinds september 2006) en nog geen dag kou gehad. De ketel moduleert mooi, het water is steeds tussen de 30 en de 35 °C in verwarmingsbedrijf.

Misschien zit er bij jou toch ergens een foutje in de software, al alle andere instellingen goed stan en je toch nog zoveel starts hebt.

Wout

afbeelding van wout-3
09/02/2007 - 16:56

Ik heb op aanraden van mijn energiedeskundige installateur enkele aanpassingen aan de programmatie van de Vitotrol 300 doorgevoerd om de pomp stil te leggen :

- de Vitotrol 300 staat overdag op 16°C; als het dan buiten 17 ° wordt, valt de pomp stil. Om het binnen toch nog warm genoeg te krijgen heb ik de paralelverschuiving 5 punten hoger gezet (ik experimenteer hier nog wat mee om nog lager te gaan, met een grotere paralelverschuiving; mijn vrouw heeft zich al meermaals afgevraagd wat ik daar toch altijd aan dat kastje sta te prutsen; is ook altijd het eerste wat ik doe ls ik binnenkom : kijken naar temperatuur buiten, binnen en ketel, starts en draaiuren).

- ik gebruik nu wél nachtverlaging : tussen 21u 's avonds en 5u 's nachts staat de temperatuur op 12°C, dus als het buiten 13°C is valt de pomp stil; in een LEW verlies je toch weinig warmte op die tijdspanne, en tegen dat we 's morgens opstaan voelt de vloer van de badkamer alweer lekker aan; bovendien heb je 's avonds toch al wat extra warmtewinsten door koken, verlichting, toestellen, en je eigen aanwezigheid.

- voor warmwaterbedrijf laat ik enkel de boiler opwarmen van 7u tot 8u 's morgens en van 18u tot 22u 's avonds, dus de tijdstippen waarop je (wij) warm water gebruiken (in het weekend gans de dag warm water). Temperatuur staat op 55°C, maar als je bjvoorbeeld na 23.00 uur nog een douche neemt en er dus geen warm water wordt bijgemaakt, daalt de temperatuur in de boiler tot net onder de ongeveer 35°C (bij warmwaterafname wordt immers koud water in de boiler gelaten). Door de thermostatische kraan van de douche merk je daar echter niets van, zelfs bij een lange douche nog geen 'koude douche' gehad.

Als om 7.00 uur 's morgens terug warm water wordt gevraagd gaat de ketel in voorrang, maar daar merk je niets van : in een LEW stoort het helemaal niet als er eens een half uurtje geen verwarming is. De inertie van de vloeren en wanden vangt dit volledig op, je merkt daar echt niets van.

De beste graadmeter is mijn echtgenote, ze heeft snel kou. En ze heeft eigenlijk nog niet geklaagd in onze nieuwe woning, ook al is het nooit warmer dan 20 à 21°C (voor de gezelligheid gebruiken we bij lezen en TV kijken wel een dekentje, dat spaart misschien een graadje uit). Maar ik dwal af van het onderwerp...

Wout

afbeelding van jan-104
09/02/2007 - 17:27
Jan

Wout,

Ik moet vooral ook nog wat fine-tuning doen bij onze Vitodens 300 / 13kW
Nu staat ie gewoon 24/24 en 7/7 te bollen, wel ik heb pomptoerentallen tot maximum 50% gezet om electrisch een beetje te sparen.
Maar ik heb nog geen definities gedaan dat de pomp moet stilvallen als buiten X graden warmer is als binnen etc.
Ook hier (nog) geen nachtverlaging van toepassing...zal het ook eens bekijken.

Naar starts/uren toe zitten wij nu op 351 starts en 850 branderuren sinds einde Oktober.

Qua boiler hebben we 1 boiler-laadcyclus om 05u in de ochtend en that's it! op=op
Aangezien de boiler binnen het geisoleerde volume zit beschouw ik stilstandsverliezen niet echt als nadelig.
Ik vind wel dat onze Vitocell 150L precies weinig verliezen heeft op 24H ! (iets van 1.8kW/24h bij 60°C of zoiets)
Mogelijks kan ik deze laadcyclus verschuiven dichter bij de moment dat we thuiskomen, gaat echter geen besparing opleveren.

Groeten,
Jan

afbeelding van rene-11
09/02/2007 - 18:00

Hallo Jan,

Heeft u een combinatie vitodens 300 13 kw met een vitocell 150 ltr ?

Hoe is het bij u met de opwarmtijd gesteld ?
ZIjn voor u de instelmogelijkheden om de boilertemp. en aanvang opwarmcyclus te regelen voldoende ?

afbeelding van jan-104
09/02/2007 - 18:25
Jan

rene,

Bedoel je opwarmingstijd van de boiler ??
Geen flauw idee eigenlijk aangezien ie om 05:00 in de ochtend ermee begint ;-)
Het komt ook dikwijls voor dat er bijna geen warm water is afgenomen en dat de boiler om 23h bijvoorbeeld nog op 50°C staat ... er zal in de ochtend dan niet zo superveel verwarming van het water moeten gebeuren hé...

Qua regelingen zit dat wel goed dacht ik, je kan toch verschillende cyclussen doen indien je dit wilt ?
Maar bij ons staat het basic ; 1x / dag op een vast uur en op=op (we zijn ook maar met 2)

Opwarmcyclus ? van de cv of boiler ? qua cv werkt hier alles weersafhangkelijk dus ik laat het gewoon doen, 24h/24h en 7d/7d tijdens het stookseizoen.
Geen nachtverlaging (zowel dag/nachtregime staan op 20°C)

Jan

afbeelding van thomas-15
09/02/2007 - 19:11

boiler programmeren heeft geen enkele zin!
Viessmann boiler zijn uitstekend geïsoleerd en dus bedoelt om warm te houden
Als ik goed ben koelt zo'n boiler 1°C/24h af...
Bij Viessmann zelf geven ze zelf de goede raad om het niet te doen
je bespaart er niets bij :
STEL
boiler 150ltr
je verbruikt 50ltr
je verwarmt niet meer bij (tot bv.s'avonds)
dan had je 150ltr warm - 50ltr = 100ltr warm+50ltr koud die er bij komt = resultaat = 100ltr die nog warm was wordt onmiddelijk afgekoeld door 50ltr koud die erbij komt
en heeft de hele dag de kans om verder af te koelen...

Iedealer is om die 100ltr onmiddelijk bij te warmen zodanig die hoeveelheid koud die erbij komt onmiddelijk op te vangen...

Thomas

Een vitodens kan ingeregeld worden naar maximum vermogen toe , dit moet gebeuren bij de opstart...
Werk van de installateur , waarden tussen 10 en 100% instelbaar ,anders start hij steeds op maximum vermogen...

afbeelding van Chicken power
10/02/2007 - 01:05

Beste Thomas, Arie,

Laat ons na het positieve zicht op een verbetering van deze site het door jou gestelde nog eens rustig na lopen.

Puur inhoudelijk, niet specifiek Viesmann promo, even terug naar de wortels.

En vooral zonder belachelijkheidsfactor. Alhoewel de minder geoefende lezer en primair reagerende natuurlijk vet op de staart getrapt kan zijn. Ik zal, zoals te doen gebruikelijk commentaar geven, welgemeende repliek graag per ommegaande op dezelfde wijze (per regel, inhoudelijk en niet ontwijkend, en geen elementen ‘vergeten’).

“boiler programmeren heeft geen enkele zin!”

Is in principe ook mijn voorkeur, alhoewel hele volksstammen zich qua legionellaproblematiek zich van de prins geen kwaad bewust zijn. Of zich feitelijk realiseren wat het nu echt scheelt.

“Als ik goed ben koelt zo'n boiler 1°C/24h af...”

Thomas, waarom twijfel je nu aan jezelf; je hebt er naar je eigen zeggen meer dan zoveel ervaring mee. En dan niet weten of de opgegeven specificatie van Viesmann bij al die honderden klanten wel klopt?

”Bij Viessmann zelf geven ze zelf de goede raad om het niet te doen je bespaart er niets bij :”

Thomas, vertel ons nu eens waarom de raad van Viesmann zo goed is, wat is je eigen gedacht daar nu eigenlijk over?

“STEL: boiler 150ltr; je verbruikt 50ltr; je verwarmt niet meer bij (tot bv.s'avonds),
dan had je 150ltr warm - 50ltr = 100ltr warm+50ltr koud die er bij komt = resultaat = 100ltr die nog warm was wordt onmiddelijk afgekoeld door 50ltr koud die erbij komt en heeft de hele dag de kans om verder af te koelen...”
(citaat qua interpunctie aangepast, Cp)

Nee Thomas, dat kwaliteitsproduct wat jij met hand en tand verdedigd zit toch qua stratificatie wel dermate goed in elkaar, dat die 50 liter koud water echt niet mengt.

“Iedealer is om die 100ltr onmiddelijk bij te warmen zodanig die hoeveelheid koud die erbij komt onmiddelijk op te vangen...”

Nee, helemaal niet. En het zou trouwens maar om die 50 liter gaan. Waar is anders de warmte van die bestaande 100 warme liter verdwenen?

Thomas, al lijkt het erop volgens sommigen dat ik u erg aan het plagen ben, ik stel het nog steeds zeer op prijs hoe u op het forum deelneemt. Al zijn we het vaak niet eens. Ik bewonder uw oprechtheid vanuit uw achtergrond nog steeds. Maar constateer ook in mijn oprechtheid dat, hoe fraai ook qua technologische ontwikkelingen, er geen toekomst is voor de u zo gekende en vertrouwde oliegestookte ketels.

Net zo goed als ik moet erkennen dat dergelijke specialisten inmiddels in Nederland al zo goed als uitgestorven zijn.

Groet, Cp

10/02/2007 - 11:41

he!

Wout, dit snap ik niet: 'De ketel moduleert mooi, het water is steeds tussen de 30 en de 35 °C in verwarmingsbedrijf.' welk water op welke plaats bedoel je dan?

Bedankt aan iedereen voor de nieuwe reacties. De antwoorden helpen me al meer dan en half jaartje geleden....

Straks doe ik nog wat verder met de afregeling...

PS Kan ik het pendelen niet verhelpen door aan een heel laag debiet het water rond te pompen?

Grtn,
Bart

afbeelding van bartk
16/02/2007 - 11:43

Hallo, ik nog 's. Hieronder een overzicht van starts/uren/verbruik. De ketel blijft dus sterk pendelen.
Tussen 3/2 en 8/2 werd de ketel gestuurd door een thermostatische (60/40)instelling. Sinds 8/02 opnieuw WAR en de starts gaan weer de hoogt in!
Heeft iemand een oplossing? Of bel ik sowieso s naar Viessman?

datum brander branderuren gasverbruik
starts per dag per dag per dag

25/10/2006 1565 10,00 137 3,00 3,62
26/10/2006 1586 21,00 140 3,00 3,38
28/12/2006 4060 39,27 514 5,94 6,53
3/02/2007 6334 61,46 705 5,16 6,30
6/02/2007 6394 20,00 721 5,33 7,43
8/02/2007 6451 28,50 740 9,50 10,77
16/02/2007 6989 67,25 790 6,25 6,95

16/02/2007 - 11:46

oei, komt precis niet goed over:
in volgorde:
datum; branderstarts; start/dag;branderuren; uren/dag; gasverbruik /dag

afbeelding van greta-1
19/02/2007 - 17:29

Ik kom hier ook steeds nog eens kijken om één en ander op te steken.
We noteerden ook al een hele tijd de starts en branderuren maar nog niet het verbruik. Sinds Jan op 30/12 vertelde dat je gewoon het volledige verbruik noteert zijn we dit ook gaan doen. Zowel 's morgens na het opwarmen als 's avond als de verminderde temp aanstaat.
Dat geeft volgend resultaat op 51 dagen:
Verbruik: 276 m³
225 branduren
703 starts

Er werd nog steeds niets gewijzigd in de instellingen. Lijkt dit iets normaals?
Thanks.
Greta

afbeelding van jan-117
19/02/2007 - 19:05
Jan

Greta,

Dat lijkt me niet overdreven hoor.
Zo'n 5.41 kuub / dag

Als ik dan zie hoe jullie wonen

"We wonen in een halfopen eengezinswoning uit 1978 met spouwmuren en enkel glas, dat we nu ook willen vervangen. De living is van de buitenmuur gescheiden door de inkomhal (gang) en de keuken. Achteraan door een onverwarmde veranda. De ramen voor en achter zijn wel voorzien van overgordijnen en rolluiken."

en jullie warm water is nog met afzonderlijke doorstromer lijkt me dit alles toch wel behoorlijk hoor.

...er zijn er met een nieuwbouw die 2x zoveel erdoor draaien...

Groeten,
Jan

afbeelding van greta-1
20/02/2007 - 10:42

Inderdaad Jan, wij denken ook dat dit vrij normaal is gezien de omstandigheden. Natuurlijk wordt niet het hele huis verwarmd, dat scheelt ook een pak, enkel badkamer, keuken, living en zo halftijds de hobbykamer.

Wat we ook eens nagekeken hebben zijn de WAR instellingen aan de ketel. Zoals ik al zei, nog niks gewijzigd, enkel als het buiten warmer wordt gaat de draaischijf (kamertemperatuur) op 19° wat een gewenste keteltemperatuur geeft van 36° en als het kouder was de kamertemp op 18° dan is de gewenste keteltemp 40°. Het verdraaien van die knop wijzigt dus blijkbaar niet zoveel, maar tja het niveau staat nog steeds op 0. Zal dat zijn zeker.
Dank voor je reactie.
Groetjes, Greta

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.