Wat is het probleem met droge vloerverwarming? | Ecobouwers.be

U bent hier

Wat is het probleem met droge vloerverwarming?

afbeelding van jv403
30/01/2020 - 20:47

Ik wil in mijn woning graag vloerverwarming steken.
Aangezien ik vaak en op onregelmatige periodes in het buitenland ben, en ook tijdens de weken in het land erg weinig thuis ben, had ik graag een syteem die de woning snel op temperatuur kan brengen, en dus spreekt het droge systeem mij erg aan.

Echter, voor zover ik online lees, is de consensus dat vloerverwarming massa nodig heeft om goed te werken.
Ik snap niet zo goed wat precies het probleem is met droge vloerverwarming?
Zolang je temperatuur in de leidingen afhankelijk is van de buitentemperatuur, lijkt het mij toch dat de temperatuur binnen evengoed op peil te houden is?

 

ZIjn hier mensen die een droog systeem geplaatst hebben?
Wat zijn de bevindingen? Achteraf spijt van dat je geen nat systeem hebt geplaatst?

Bedankt alvast voor een opbouwend en onderbouwd gesprek ;-) 

 

10 Reacties

afbeelding van Keon
31/01/2020 - 00:58

JV,

Kan je mij eens zo'n link bezorgen waarin dat (nog) beweerd wordt?

De tijd dat vvw veel massa nodig had, is lang voorbij... in de beginperiodes werd er nog ketelwater op 45°C als stootbelasting doorgejaagd (wanneer de ketel weer eens aansloeg). En dan had je veel massa nodig om die thermische pieken uit te vlakken (qua thermisch comfort wist men immers vrij snel dat de oppervlakte temperatuur best onder de 30°C bleef).

Vandaag de dag staan de ketel- en regeltechniek veel verder en is massa om die reden niet meer nodig. Wanneer het om regeltechnische reden toch nodig zou zijn om enige thermische pieken te verwerken dan gebruikt men tegenwoordig een buffervat met warm water.

Massa is wel nog handig om de warmte vanuit de vvw-buizen egaal te verdelen over de vloer omdat de meeste materialen die daarvoor gebruikt worden ook een hoge lambda-waarde hebben, bijv betonchape of leem (in geval van wandverwarming).

Maar om de warmte te verdelen kan je ook metalen platen of roosters nemen... met als voordeel dat uw massa weer afneemt en je dus een snel reagerend systeem krijgt.

In België zit er een fabrikant die gespecialiseerd is in zulke snelle vvw-systemen, Opal Systems. Zij hebben redelijk was testen laten uitvoeren door de Universiteit van Liège. Ze beweren zelfs dat je met hun systeem gerust aan nachtafschakeling kan doen, zie http://www.opal-systems.be/nl/technologie-2/

In de USA legt men de warmwater-buizen simpelweg in ingefreesde multiplex platen waarin extra zijdelingse kanaaltjes zijn gefreesd om de warmte te verdelen, zie bijv. HeatPly. Het is dus geen rocket science ;-)

Gezien uw langere perioden van afwezigheid, zou ik ook eens naar wandverwarming kijken. Dat is gewoonweg vvw toegepast op uw muren. Wandverwarming heeft als voordeel dat de comforttemperatuur ( = gemiddelde van de wandtemperatuur en de luchttemperatuur) sneller op peil komt en dat de finale luchttemperatuur in de kamer ook lager mag zijn voor eenzelfde comfortgevoel. Wandverwarming zal de ruimte dus sneller en zuiniger verwarmen.

Beide systemen zijn natuurlijk altijd te combineren, bijv als je graag tegels ziet en daarbij ook nog graag op blote voeten loopt...

afbeelding van Luc Vandamme
31/01/2020 - 11:04

jv403 wrote:

Ik wil in mijn woning graag vloerverwarming steken.
Aangezien ik vaak en op onregelmatige periodes in het buitenland ben, en ook tijdens de weken in het land erg weinig thuis ben, had ik graag een syteem die de woning snel op temperatuur kan brengen, en dus spreekt het droge systeem mij erg aan.

Echter, voor zover ik online lees, is de consensus dat vloerverwarming massa nodig heeft om goed te werken.
Ik snap niet zo goed wat precies het probleem is met droge vloerverwarming?
Zolang je temperatuur in de leidingen afhankelijk is van de buitentemperatuur, lijkt het mij toch dat de temperatuur binnen evengoed op peil te houden is?

ZIjn hier mensen die een droog systeem geplaatst hebben?
Wat zijn de bevindingen? Achteraf spijt van dat je geen nat systeem hebt geplaatst?

Bedankt alvast voor een opbouwend en onderbouwd gesprek ;-) 

Beste jv403,

Ik heb al sinds 2013 droge vloer- en muurverwarming op zer lage temperatuur (25°C tot 35°C water aanvoer t°). Ik heb er nog steeds geen spijt van.

Droge vloer/muurverwarrming heeft ook massa via de bedekking van de leidingen. Daarom worden er meestal 1 of 2 lagen Fermacell platen gebruikt die een relatief hoge densiteit hebben. Droge vloerverwarming zal zeker sneller opwarmen dan natte vloerverwarming omdat de massa ook kleiner is. Maar dit is tegenwoordig geen beslissend voordeel meer omdat er meer en meer gewerkt wordt met continu voeding zonder thermostaat en met nachtelijke aanvoer t° verlaging. Bij goed geïsoleerde huizen is dit zelfs goedkoper dan voortdurend de verwarming aan en uit te zetten. In jouw geval zou je zelfs kunnen met de applicatie technologieën (Apps) van tegenwoordig ervoor zorgen dat als je uit het buitenland vertrekt de aanvoer t° verhoogt van je vloerverwarming zodat je binnenruimte wordt opgewarmd van een 16°C naar 20°C of meer. Maar dit heeft niets te maken me de keuze voor droge- of natte vloerverwarming, dit heeft te maken met de keuze en de mogelijkheden van uw warmte aanmaker (WP - ketel - ...)

Zo'n droge vloerverwarming is duurder dan natte vloerverwarming bij installatie en heeft (volgens mij) enkel voordeel als je vloeropbouwhoogte beperkt is. 

Bij grote vloeroppervlakten moet je wel op regelmatige plaatsen ervoor zorgen dat de vloer bijkomend ondersteund wordt, anders kan het hele vloerpakket in het midden of bij voortdurende belasting van bvb kasten/zware tafeels/..., doorbuigen. Afhankelijk van de isolatiedikte en druksterkte van de isolatieplaten kan dit wel problematisch worden, indien het niet goed  werd aangepakt vanaf de conceptie. Dit heeft niets met merken te maken, maar is vooral afhankelijk  van de technische kennis van het bouwteam die dit inplant.

afbeelding van Bram in Brussel
31/01/2020 - 22:01

(dubbel gepost zie volgende post)

afbeelding van Bram in Brussel
31/01/2020 - 11:33

In ons huis ligt een droog systeem van vloerverwarming, maar slechts sinds 9 maanden. De rest van het huis is massief, dus warmte of koudeschommelingen worden door de muren en plafonds sterk verzacht.

Onze ervaring is positief.

We zijn zelden langer dan een dag weg, we deden het vooral om er sneller in te kunnen (geen droogperiode), omdat betonvloeren niet steeds goed lukken (schotelen; ook al schat ik dat dit eerder zeldzaam voorkomt), omdat we veel zelf wilden doen (€) (ook al is beton laten gieten en vlinderen ook relatief goedkoop), en als experiment met circulair bouwen.

Ook al is dat laatste waarschijnlijk/hopelijk niet meer in ons leven. De isolatieplaten en de legbaanplaten, de warmteverdeelplaten, en de reeds gerecycleerde rubber tegels erbovenop kunnen mogelijk ooit een tweede leven krijgen, voor de buizen en fermacellplaten schat ik van niet. Die zijn behalve geschroefd ook verlijmd met PUR lijm.

De fermacell platen bovenop de buizen zijn wel zwaar en ze op maat zagen een stoffige job, maar het legde vrij snel met 2.

Een probleempje dat we meemaakten is dat de ondergrond op 1 plek niet perfect vlak lag, en ook al hadden we zo goed mogelijk uitgevlakt, op die plaats is de fermacell iets in een dalletje gezakt. We zouden het moeten uitbreken en corrigeren, er loopt zelfs geen verwarming onder die plek, maar zo erg is het niet en we stellen het voorlopig uit.

Een ander klein probleempje is dat op de plaats waar een thermische naad is, de vloer ongelijk indrukt als je op die naad stapt. Mogelijk hadden we dat kunnen opvangen met een soort brugconstructie in de rubber tegels bovenop, maar het stoort ons amper waardoor we het zo laten.

afbeelding van walter-8
31/01/2020 - 17:16

@bram: misschien nog duiden hoe groot de schommelingen in temperatuur bij niet verwarmen over een bepaalde periode.
Wat is ongeveer je warmteverlies?

Walter

afbeelding van walter-8
31/01/2020 - 17:30

Zolang dat je warmteverliezen klein genoeg zijn speelt het afgifte systeem geen grote rol.

Verder moet je enkel regeltechnisch kijken wat kan.

Ben je echt dagen niet thuis en laat je de verwarming dagen lang uit zal je vloerverwarming niet op een half uur je huis van 15 graden naar 21 graden brengen*. Bij zowel nat als droog. Daarvoor geeft vloerverwarming gewoon te weinig energie af.

Bij sommige regelsystemen kan je zeggen dat de verwarming bijvoorbeeld van donderdag tot zaterdag uit moet en zorgt dan zelf dat tegen je het warm wil, dat de verwarming vroeg genoeg terug begint te verwarmen opdat het warm is als je thuis bent.
Dus je moet je enkel bezig houden met het instellen wanneer je wil de de verwarming het huis comfortabel warm maakt. Maar het maakt weinig verschil tussen nat of droog systeem.

Of ook nog: droog wil enkel zeggen dat de verwarmingsbuizen niet in de vloeropbouw zitten maar in de isolatie. Je mag ook met een natte vloer afwerken.

Walter
*waarbij je je moet afvragen of een huis dat in de winter na een paar dagen al tot 15 graden afkoelt wel goed geisoleerd is.

afbeelding van Bram in Brussel
01/02/2020 - 12:27

Ons huis is nog niet echt passief; er is nog geen ventilatiesysteem en dus ook geen warmterugwinning. Daarom hebben we voorlopig de venstertabletten onderaan nog niet afgedicht zodat er verluchting door de wind gebeurt.

We zijn tot nu toe nooit een dag weggebleven. Van 18h tot 20h 's avonds staat de thermostaat op 20°C, dan mag het zakken tot 19°C tot 24h, en vanaf dan tot 15°C maar ik schat dat het deze zeer zachte winter zakte tot 17.5°C voor de gasgeiser om 5:30 aanslaat, dan is het tegen 6:45 à 7h nipt warm genoeg om bij te ontbijten, maar nog niet de beoogde 20°C. We zijn nog wat aan het experimenteren; voorheen startte hij om 6h maar dan is het te fris bij het opstaan.

Ik zal er morgen eens beter op letten (met minimum- en maximumt°-thermometer), en ook als we wat langer weg zijn en ik er aan denk om de thermostaat/geiser dan helemaal uit te zetten.

Warmteverlies is dus voorlopig nog "abnormaal" hoog, maar verbruikten sinds we erin trokken in mei tot nu 331m³ gas (verwarming en sanitair warm water), en 1371kWh elektriciteit (fornuis/oven, combifrigo, tv, pc, laptop, waTerpomp etc). Dat zijn geen passiefhuisverbruiken, maar welke technieken kunnen verbruik en kosten drukken zonder zelf een meervoud aan kosten mee te brengen (verdeeld over de jaren dat die technieken meegaan, ik geloof dat voor veel technieken dikwijls 15y als gemiddelde wordt genomen)?

Tijdens de twee koudste maanden december en januari, was het gasverbruik 262m³, als ik afgerond 10kWh/m³ neem dan komt dat ongeveer op 2622kWh, of 43,3kWh/dag, of 1,76kW.

Ter info en meer in topic: er lijken nu zelfs zéér dunne vloerverwarmingssystemen van 1,5cm te bestaan. Waarbij de geleidende metalen profielen met een "schaar" bijgeknipt kunnen worden. Moeilijkheid lijkt me mogelijke weerstand in smalle buisjes en hoger pompverbruik of -slijtage. (Mag ik hier een link naar plaatsen?).

afbeelding van Keon
01/02/2020 - 13:15

Bram: "Ter info en meer in topic: er lijken nu zelfs zéér dunne vloerverwarmingssystemen van 1,5cm te bestaan. Waarbij de geleidende metalen profielen met een "schaar" bijgeknipt kunnen worden. Moeilijkheid lijkt me mogelijke weerstand in smalle buisjes en hoger pompverbruik of -slijtage. (Mag ik hier een link naar plaatsen?)."

Die metalen profielen zijn waarchijnlijk van aluminium.
Dunnere buizen zullen bij een gelijk debiet een hogere pompdruk nodig hebben maar de kans is groot dat het debiet met dat dunner systeem lager mag zijn omdat er minder warmteverliezen zijn tussen buis en het vloeroppervlak.

Tuurlijk mag je hier een link plaatsen! :-)

afbeelding van Bram in Brussel
04/02/2020 - 08:53

Zelf spreken ze inderdaad over alu profiel. Filmpje op 1m18s: https://www.warp-systems.nl/speetherm-systeem/
Minder warmteverliezen in afgiftesysteem betekent dat dan niet dat het niet zo goed werkt? 

Het leggen van die dunnere buisjes lijkt wel minder een worstelgevecht te zijn dan wij moesten leveren met onze dikke 18mm buizen. (Edit: maar dat lukte uiteindelijk ook wel, buizen zijn ws even moeilijk/gemakkelijk bij droog als nat systeem denk ik.)

afbeelding van Keon
01/02/2020 - 18:17

Nee, minder warmteverliezen wil zeggen dat het systeem net beter zal werken.
Warmteverlies moet je lezen als verlies aan bruikbaar temperatuursverschil. Er is hier immers een kleiner tempertuursverschil nodig tussen het water in de buisjes en de oppervlaktetemperatuur van de vloer om evenveel warmte door te geven tot aan het oppervlak van de vloer.

De temperatuur van het water in de buizen mag dus lager zijn en daarmee bespaar je aan energiekost.

Voordeel van die alu-platen is dat de warmte vanuit de onderzijde en zijkanten van de buizen naar boven wordt geleid. Zo kan je met buizen die kleiner in diameter zijn toch evenveel of zelfs meer warmte doorgeven aan de vloer.