Renovatie woning met beschermde gevel; isolatie en ventilatie | Page 4 | Ecobouwers.be

U bent hier

Renovatie woning met beschermde gevel; isolatie en ventilatie

11/12/2018 - 16:34

Allen,

Ik heb sinds kort een woning gekocht in een beschermd gedeelte van Brugge. Deze rijwoning is halfopen en tot heden nog niet geïsolleerd. Gezien we woning grondig zullen renoveren zal ik dus ook isolleren en bij gevolg ventilatie nodig hebben. Het huis heeft volle muren (35cm) (onderkapt en gevel behandeld tegen slagregen) en heeft houten roostering. De ramen zijn reeds vervangen naar HR-glas met houten frame (geen rooster) en het dak is reeds conform gerenoveerd en geïsolleerd.

Mijn concrete vragen:

- Isolleren: Ik lees dat té goed isolleren slecht kan zijn voor mijn oude woning (meer specifiek de houten roostering); ik overweeg momenteel twee opties: een dampopen structuur (5cm multipor) en een dampgesloten structuur (5cm PURplaten), 5cm multipor is inderdaad weinig maar het gaat om een rijwoning van 5m breed, dus veel speling heb ik binnen niet.

- Ventilatiesysteem: Wanneer je isolleert is dit uiteraard aan te raden, maar mijn vernieuwde ramen hebben geen ventilatieroosters, enkel het nieuwe schuifraam vanachter in de woning zal ervan voorzien zijn.

Wat zijn mijn opties?

100 Reacties

09/02/2019 - 09:35

Ik ken de gevaren van binnenisolatie, ik ben aan het proberen te onderhandelen om langs buiten te mogen isoleren maar ze zijn er alvast niet happig op.
Aangezien het om een halfopen bebouwing gaat ben ik ook bang voor de thermische inertie. Ik wil niet als ik de deur openzet dat al mijn warmte weg is.
De spouw zal voorzien worden, vnml vaan de elektriciteit. Hoe kan je een houten frame maken zonder dit aan de buitenmuur vast te hangen? Krijg je dan geen risico dat er een luchtlaag achter je voorzetwand komt?

09/02/2019 - 21:54

Met het verlies aan thermische inertie moeten we nu ook niet overdrijven. Je hebt sowieso nog altijd de massa van de vloer op het gelijkvloers, de gemeenschappelijke muur met uw buurman en de binnenmuren.

Ik zou eerst een dunne isolatieplaat tegen de muur plaatsen om vervolgens hier tegenaan drukkend een houten constructie te  maken die zelfstandig staat met bevestiging aan vloer en plafond, zoals je het ook voor binnenwanden zou doen. En tussen die constructie dan een tweede laag isolatie om de ganse tussenruimte te vullen. Dan dampscherm, dan leidingspouw en afwerking.

12/03/2019 - 16:27

Allen,

Ben ondertussen begonnen met de werken, voornamelijk het strippen van de woning, momenteel staan praktisch alle muren bloot (oud pleister met haar en wit afwerklaagje is afgekapt, architect vertelde dat dit het best was, gezien het pleisterwerk op veel plaatsen los hing en het 'oudehuizengeur' vaak komt van dit pleisterwerk.
Houten balken zien er in uitstekende staat uit, ook de gedeelten die opliggen in de muur.
De houten balken zijn in langszijde niet tegen de zijgevel geplaatst, dus dit geeft me de mogelijkheid de hele zijgevel ononderbroken te kunnen isoleren over alle verdiepen heen met aansluitend dampscherm.
Binnenafmeting van de beneden is momenteel 4,8m.

Nu heb ik een maand wat over het isolatieprobleem nagedacht ivm volgende problemen:
- Keuken moet deels bevestigd worden tegen een eventuele binnen-isolatie-voorzetwand.
- Gashaard moet deels bevestigd worden tegen een eventuele binnen-isolatie-voorzetwand.
- Elektrische leidingen moeten hier ook lopen (geen waterleidingen, gezien VVW op GV en leidingen in vals plafond op verdiep)
- Muur uit 1923 is vrij ruw gemetst, dus ik vrees voor een perfecte aansluiting van gips-PUR-platen

Nu ik de ruimte wat beter kan inschatten nu het wat meer gestript is zie ik de volgende oplossingen:
1. Voorzetwand uit: 2cm glaswol tussen regelwerk en buitenmuur, 5cm regelwerk (houten of studs) ertussen gevuld met glaswol, dampscherm, OSB/multiplex (12/18mm), gipsplaat (9.5/12mm). Waar de keuken moet komen zou het houten regelwerk kunnen worden verstevigd en hieraan de keuken bevestigd. Voor elektrische leiding zou ik kunnen lokaal de isolatie wat minder dik maken en dampscherm wat losser maken (5cm isolatie ipv 7cm), zou kunnen de potjes worden ingebouwd en moet het dampscherm niet doorboord worden.

2. Niet doen en gewoon laten bepleisteren, dan wel koude muren...

3. 5cm PUR-gips plaatsen en doorboren op locaties waar nodig (keuken ophangen door PUR aan de muur), maar ik vermoed dat dit gezien wordt als een slechte manier van isoleren ;).

Groeten

12/03/2019 - 16:30

Allen,

Ben ondertussen begonnen met de werken, voornamelijk het strippen van de woning, momenteel staan praktisch alle muren bloot (oud pleister met haar en wit afwerklaagje is afgekapt, architect vertelde dat dit het best was, gezien het pleisterwerk op veel plaatsen los hing en het 'oudehuizengeur' vaak komt van dit pleisterwerk.
Houten balken zien er in uitstekende staat uit, ook de gedeelten die opliggen in de muur.
De houten balken zijn in langszijde niet tegen de zijgevel geplaatst, dus dit geeft me de mogelijkheid de hele zijgevel ononderbroken te kunnen isoleren over alle verdiepen heen met aansluitend dampscherm.
Binnenafmeting van de beneden is momenteel 4,8m.

Nu heb ik een maand wat over het isolatieprobleem nagedacht ivm volgende problemen:
- Keuken moet deels bevestigd worden tegen een eventuele binnen-isolatie-voorzetwand.
- Gashaard moet deels bevestigd worden tegen een eventuele binnen-isolatie-voorzetwand.
- Elektrische leidingen moeten hier ook lopen (geen waterleidingen, gezien VVW op GV en leidingen in vals plafond op verdiep)
- Muur uit 1923 is vrij ruw gemetst, dus ik vrees voor een perfecte aansluiting van gips-PUR-platen

Nu ik de ruimte wat beter kan inschatten nu het wat meer gestript is zie ik de volgende oplossingen:
1. Voorzetwand uit: 2cm glaswol tussen regelwerk en buitenmuur, 5cm regelwerk (houten of studs) ertussen gevuld met glaswol, dampscherm, OSB/multiplex (12/18mm), gipsplaat (9.5/12mm). Waar de keuken moet komen zou het houten regelwerk kunnen worden verstevigd en hieraan de keuken bevestigd. Voor elektrische leiding zou ik kunnen lokaal de isolatie wat minder dik maken en dampscherm wat losser maken (5cm isolatie ipv 7cm), zou kunnen de potjes worden ingebouwd en moet het dampscherm niet doorboord worden. (opbouw in bijlage).

2. Niet doen en gewoon laten bepleisteren, dan wel koude muren...

3. 5cm PUR-gips plaatsen en doorboren op locaties waar nodig (keuken ophangen door PUR aan de muur), maar ik vermoed dat dit gezien wordt als een slechte manier van isoleren ;).

Groeten

14/03/2019 - 12:45

Ik weet niet hoe de ruimte wordt verwarmd maar zelf zou ik muurverwarming aanbrengen alvorens men komt pleisteren, h-o-h 10cm, ook al is het dan zonder isolatie. Kost relatief weinig en is zelf te doen. Daar vervolgens water door op lage temperatuur (bijv 25-30°C). Dat kan de retour zijn van een radiator of aangesloten op een bestaande vloerverwarming. Door de stralingswarmte hiervan en het breken van de koude van de muur gaat het bij 19°C al comfortabel aanvoelen tov +/- 21°C bij convectiewarmte van een radiator. De muur blijft ook nog eens droog en maximaal isolerend. Er gaat uiteraard wat warmte naar buiten lekken maar weegt niet op tegen de voordelen.

groet

Wouter

14/03/2019 - 13:58

Over het al dan niet isoleren en op welke manier hebben we het al uitvoerig gehad, daar valt eigenlijk nog weinig aan toe te voegen. Je zal nu zelf de keuze moeten maken op basis van wat hierover allemaal al uit de doeken is gedaan.

Maar wel wil ik nog even reageren over muurverwarming in een ongeisoleerde massieve buitenmuur. Dat kan ongetwijfeld mits een goede berekening een extra comfortgevoel geven, maar anders dan Wouter doet uitschijnen zal hiermee aanzienlijk veel warmteverlies gepaard gaan. Je zou hiermee het tegenovergestelde bekomen dan wat je eerst van plan was met het isoleren van de buitenmuren. In de huidige tijdsgeest en de problematiek rond het klimaat zou dit wel zeer ongepast zijn.

14/03/2019 - 14:13

Ik kwam er even op terug om wille van het idee om de leidingsspouw achterwege te laten en gewoon lokaal het dampscherm losser te hangen. Wandverwarming lijkt me zelf nogal vreemd aangezien de wand juist het oppervlak is waar de meeste warmte verloren gaat, dan moet je die ook niet als verwarmingsbron voorzien lijkt me. CV wordt vernieuwd, vloerverwarming beneden en radiatoren boven, de vloerverwarming beneden gekozen om de reden dat de vloer deftig geïsolleerd wordt, dus op die manier gaat er dus al niet veel warmte verloren.
De keuze van wat te doen met de buitenmuur blijft gewoon moeilijk.

14/03/2019 - 14:34

Dag KOVH,

als er vloerverwarming komt, is dat een ander verhaal. Ik ging uit van radiatoren/convectie.

groet

Wouter

14/03/2019 - 14:30

Dag Wouter,

Ok, voor verwarming was de bedoeling om beneden VVW te gebruiken om zo de ruimtetemperatuur te drukken (contactwarmte net als wandverwarming ipv luchtverwarming zoals radiatoren). De muren isoleren is vnml vanuit comfortgevoel, aangezien met vvw de luchttemperatuur lager is, ga ik ervanuit dat er dus ook minder warmteverlies is door de muren. Ook als ik dan toch moet pleisteren, CV en elektriciteit vernieuwen lijkt het me makkelijk om direct wat isolatie te steken.

Op verdiep (slaapkamers en badkamer) komen wel radiatoren.

Groeten KOVH

14/03/2019 - 14:41

Dag Charel,

"aanzienlijk veel warmteverlies" is te nuanceren, weliswaar met lage temperatuur en continu verwarmingsregime en in vergelijking met radiatoren (niet met vloerverwarming zoals TS van plan is)

zie: http://www.temperierung.net/willkommen

groet

Wouter

Pagina's