Zonneboiler | Ecobouwers.be

U bent hier

Zonneboiler

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

03/04/2013 - 18:35

Hallo, ben een beetje aan zoeken gegaan om een betere boiler te vinden,( denk ik) namelijk deze werd mij aangeboden de sunbag 300 frmr.

http://www.austria-email.com/products/solar-energy-systems/cylinder/sunbag/

Nu denk ik dat deze beter geisoleerd is .

http://www.kemps.be/files/NL-ECOPlus-zonneboiler_TI-0801-11204200.pdf

Weet er iemand of dit ook zo is en of de ene kwalitatief beter is .

Ik moet +- 15 l/m overbruggen van de collector naar de boiler.
mvg
lambrechts.

21 Reacties

Reacties

04/04/2013 - 13:40

bedankt voor de link maar deze had ik al gelezen.

Mij gaat het persoonlijk om de isolatie waarden tussen deze 2.

en ik weet niet hoe ik deze moet vergelijken, daarom mijn vraag hier op het forum.

05/04/2013 - 00:42

uw tweede boiler is inderdaad beter

ik ga nu eens vergelijken met die, beweert een van de beste te zijn..

http://www.speichertechnik.com/thermocycle/hs/daemmung.html

Einzig erhältliche Polyurethan Hartschaumdämmung mit 110 mm Stärke
(Selbstlöschend nach ISO-3582 (DIN 4102), Rohdichte 40 kg/m3, ohne CFC
und HCFC, Wärmeleitfähigkeit (λ) = 0,024W/mK bei 60°C).
Diese ist vergleichbar mit einer 200 mm Weichschaumdämmung.

 

rotex vermeld het niet... zingt van zijn feit dat hij een draining doet, geen legionella kan hebben, en sturing die aangepast is voor zonnepanelen, mix van WP, en mix met gascondensatieketel als je dit allemaal wilt 

http://www.rotex-heating.com/fileadmin/prospekte/en/Prospekte/2013/ROTEX_Thermal_store_GB.pdf

 

oskar, zingt van zijn geniaal systeem: lagenopslag, dus kan sturen tot welke laag hij opwarmt

http://www.ratiotherm.de/fileadmin/daten/bilder/ratiotherm/Unterlagen_-_Prospekte/HOLLAND/BK-NL-2009-HE/blaetterkatalog/index.html

 

en ook weer de creme de la creme: een integratie van zonnecollector + WP + boiler + CV + zo'n vat. Zorgt dus echt wel dat je met COP4 of nog 16% elektrische energie, 44% zonneneergie en 40% luchtenergie uw huis kunt verwarmen/warm water produceren...

 

nu persoonlijk maak ik mij over die warmteverliezen daar zo geen zorgen in, zolang die warmte maar ontsnapt in uw huis. En in feite 10cm PUR, is meestal al genoeg om uw boiler dagen zijn warmte te behouden of een paar graden per dag te zien verliezen..

Waar je nog meer zorgen om kunt maken is al die warmte die je loost... In feite vind ik warmteterugwinning op uw grijs water het meest logisch ewat je kunt doen. Iedereen zit zijn warmte via Systeem D te recupereen, maar gooit meer energie weg via de goot dan via de lucht... Het is volgens mij eenvoudiger en efficienter om daar een toestel te plaatsen die uw grijs water gebruikt om uw water voor te verwarmen... klaar voor naar de boiler te gaan..

http://www.energie-efficiente.com/pdf/ThermoCycle_WRG_Fiche_Technique_FR_v1.1.pdf

 

  

05/04/2013 - 12:40

het belang van een goede isolatie is natuurlijk belangrijk, al wil ik de cijfers van forstner toch een beetje relativeren.  een lambda 0.024 voor gespoten pur is een heel theoretisch cijfer, ik neem aan de labowaarde, en daar mag je eigenlijk niet mee rekenen. en dus eerder te vergelijken met 160mm zachtschuim.

maar er is een ander aspekt, uit een onderzoek van ITW in stuttgart heeft men kunnen vaststellen dat zowat 50% van de warmteverliezen via de aansluitingen gaan, daar is dus ook heel wat te halen!

05/04/2013 - 13:18

Heel intressant jullie reaktie's .

En welke aansluitingen zouden dan de goede zijn volgens dat onderzoek.

En welk isolatie is de betere met zacht /hard schuim.

Ik ben hier niet zo goed in thuis hoop hier iemand te vinden die me hier wat wegwijs maakt met nuttige info.

mvg

05/04/2013 - 13:31

welke? allemaal natuurlijk, één deel goed isoleren en de rest niet heeft niet zo heel veel zin.  natuurlijk is het zo dat hoe hoger de aansluiting op de boiler zit, hoe warmer deze is.  en dus zijn de bovenste aansluitingen belangrijker dan de onderste.

05/04/2013 - 14:22

Hans

ze hebben wel hun boilers allemaal gekeurd, en weten perfect te vertellen dat ze ongeveer 50%-70% onder de norm verliezen

http://www.speichertechnik.com/pdf/daemmung/stillstands-wv-waermespeicher.pdf

Ik zou het zo samenvatten, een boiler die er geen reclame mee maakt zal ongeveer juist aan de norm voldoen

een boiler zoals fostner, heeft eraan gewerkt om de helft minder te verliezen... dus bestudeerd tot op de draad.

Uw verliezen zijn belangrijk in een huis die je niet bewoont. Verliezen zijn niet belangrijk als je uw huis permanent bewoont of verwarmt, Die 2kWh tot 4kWh / dag of 600-1200kWh per jaar verlies je volgens mij gewoon in uw huis. Dus die vermindert uw verwarming van uw huis... Maar als je een verliesallergie hebt, dan spaar je 60euro per jaar... OF op 20 jaar verdien je daar 1200euro terug. Die boiler is dus een 1000euro meer waard dan een gewone boiler

http://www.energie-efficiente.com/pdf/Tarif_public_indicatif.pdf

ze kosten iets duurder, dus ze zijn hun geld waard vind ik.

 

Nu het grootste verlies  is dat het allemaal in de goot gaat, inclusief uw vaatwas/afwasmachine warmte . Een gezin verbruikt 3500kWh aan warm water, dus 10kWh per dag. Als je daarvan 50% recupereert halveer je uw 3500kWh naar 1500kWh

Als de helft van de zon komt, heb je 1750kWh van de zon, en de helft die je kan recupereren via uw grijswaterwisselaar. Maar als je dit niet recupereert, nogmaals het verdwijnt grotendeels als warmte in uw huis. Een drama is dat toch niet te noemen die 150m3 aardgas, komt op 150euro per jaar. Die wisselaar kost 3500euro dus je doet er 20 jaar over om uw installatie terug te verdienen... Eenmaal opgeschaald als die wisselaar voor 1000euro op de markt komt, wordt hij interessanter. Moest die wisselaar een warmtepomp hebben en uw water koelen tot 5°, zou je met een COP3 gezellig al die warmte eruitpuren en upgraden naar 50-60° Dan pas wordt hij interessant omdat je dan dik 80% van de energie gaat recupereren, of goed om bijna oneindig uw warmte in uw warm water vast te houden...

05/04/2013 - 14:31

paul

met een aantal zaken ben ik het niet mee eens of heb ik mijn twijfels:

* ik heb geen weet van een norm voor boilers, en veel studie is daar ook niet voor nodig, dubbel isoleren is 2 keer minder verliezen.  maar ik hyeb niets tegen forstner, ze bouwen goeie boilers.  alleen nemen ze sommige waarden nogal heel gunstig en dioe van de concurentie ongunstig, maar dat is een dagelijkse praktijk die zowat iedereen toepast.  overigens plaatsen wij die boilers ook zelf wel eens,j je moet mij dus niet overtuigen.

* die verliezen zijn wel belangrijk want die maken dat je brander regelmatig moet opslaan om je sanitair water op temperatuur te houden.  voor mij is dat weldegelijk van belang.  ik verwarm doorgaans met watert° minder dan 40°, maar voor warm water moet ik toch 50° hebben, en met een friswaterstation eerder nog iets meer.

* 3500 kWh aan warm water?  da's toch wel redelijk veel meen ik.  ik denk dat je dat met heel wat minder kan.

* warmte uit grijs water recuperen is nog te duur voor eengezinswoningen, zeker als je zoveel warm water niet gebruikt, maar bij flatgebouwen mogen ze dat van mij verplichten. 

05/04/2013 - 16:54

Voor die normeringen kun je eventueel eens als je tijd hebt klikken op die link, gewoonlijk geef ik een bron of een referentie bij wat ik vertel, dat zijn dan de linken...

Nu als ik eens luidop mag dromen van een Oskar

http://www.ratiotherm.de/fileadmin/daten/bilder/ratiotherm/Unterlagen_-_Prospekte/HOLLAND/BK-NL-2009-HE/blaetterkatalog/index.html

zie schema blz 12

blz 24 Solar Max

Warmtepomp is deels L/L/ deels W/W + Zonnepanelen 15m2 + 1000liter Oskar vatje + Gascondensatieketeltje 

Daarmee moet ik toch wel 60% van mijn SSW warmte oogsten, en met een COP4 die 40% genereren. Dus eindig ik met een cop10 SSW

Dan de rest van die 13m2 komt binnen als warmte voor de verwarming, dus elke zonnige dag is goed voor 40kWh energie, of op 100tal zonnige stookdagen  kan ik 4000kWh van de zon krijgen, en moet ik nog 12.000kWh uit de lucht prutsen (wordt deels gedaan door de panelen te onderkoelen hier is het W/W, dus die zonnepanelen als ze 10° warm zijn buiten dan worden ze afgekoeld tot 0° en absorberen ze maximaal het zonlicht/omgevingswarmte!)  netto komen we dus uit op een COP3 bvb of 4000kWh stroom 8000kWh omgevingswarmte waarvan de helft via panelen en de andere helft via de lucht binnenkomt en nog eens extra 4000kWh zonlicht

Nog een aardgasbuffer voor als het een weekje vriest dat het kraakt, in backup.

 

Wat denk je ?

 

05/04/2013 - 17:25
jandc (niet gecontroleerd)

Persoonlijk denk ik een hoop ondoordacht gespui van getalletjes.

 

40kWh aan energie op een zonnige dag met 15m2 zonnepanelen. Effe rekenen... Piekinstralling, in de zomer, is orde 1kW dus 15kWp aan een whopping rendement van 80% is 12kW. Dus ja die 40kWh op een dagje moet wel lukken. Toch in theorie en in de zomer. Nu 't moeilijke: wat ga je met dei 40kWh per dag doen in de zomer? Je hebt een buffervat van 1000l. Dus die 40kWh moet er wel in. Dus moet je buffervat een delta T hebben van 40000/1000/1.16 =  34.5 graden. Met een aanvoer T van 20 graden op je SWW kan je dus 1000l opwarmen tot 55.5 graden en dat elke dag... oeps... Right opbrengst buiten het stookseizoen is dus ruwweg 100% je verbruik. En dat verbruik is niet zo heel veel hoor. Ergens 2 kWh per dag. 

 

Ok ok, in de winter is het nuttig, nee? Oei, minder zon. Effe vergeten. Hoop en al 500Wp en veeeel minder lang zon. Je mag blij zijn om de 20kWh te halen, da's nl 4u lang vollebak op 500 Wp wat niet realistisch is. Maar je zit hier met lagere temperaturen.Het is niet evident om hier nuttige energie uit te halen. Nja, met een WP misschien maar da's dan weer lekker duur. Om goed te zijn heb je 2e vat nodig dat op de panelen is aangesloten en de warmte daaruit pomp je op naar het eigenlijke buffervat. Maar je gaat niet veel boven die 20kWh gaan. Eigenlijk wil je efficientie verhogen boven de 80% en daar zit niet veel meer te rapen. Neem nog dat je 90% haalt, dan scoort je 2kWh extra en dat met een dure installatie.

Nja het tussenseizoen nog maar dan zit je weer met al dat slechte weer en hier een daar een mooie dag.

 

Enfin, om een lang verhaal kort te maken: 100 dagen aan 40kWh met 15m2: no fucking way. Tenzij je dat op een appartementsgebouw zet waardat een zeer groot verbruik is of een seizoenbuffer en dat kost stukken van mensen.

 

Een beetje theoretisch gelul op een forum kan ik best wel tegen maar het wordt me echt wat TE veel. Niemand heeft er wat aan en het legt zelfs de focus totaal verkeerd.

05/04/2013 - 17:36

dus die grafiek in de brochure COP4 over gans het jaar klopt niet ?

05/04/2013 - 17:50
jandc (niet gecontroleerd)

Je hebt 38kWh energie die je niet kan gebruiken. Is het relevant of je dat met COP 4 of COP 10.000 of COP 0.2 hebt opgewekt?

 

In het beste geval ga je het systeem wat efficienter maken maar je kan niet meer energie oogsten dan de zon uitstraalt op dat moment. COP heeft geen belang. Met een hogere COP kan je efficienter die energie omzetten in warmte maar als 't een bewolkte dag is en je hebt een instraling van pakweg 100W of minder dan kan je maar maximaal  100W (of minder) hebben. COP 4 maakt daar geen 400W van. In best case maakt dat een gewone zonneboiler niks doet en met een WP je nog een 50W a 60W kan oogsten en een COP 10.000 zal naar de 100W neigen. Ga je naar instralingen van 1000W is het niet meer relevant (tenzij je dus een supper buffer hebt).

 

Enfin, 't is altijd leuk om met grafiekjes en COP en getalletjes te werken, de meeste mensen kennen er toch niks van. Koppel dat nog aan statistiekjes en 't is helemaal leuk. Lies, damn lies and statistics.

05/04/2013 - 20:11

Dus dat is zijn geld niet waard. ? Goed en wat is dan het beste, ja ik weet het passief bouwen, maar kom voor mensen die nog 20.000kWh moeten verstoken ?

Zonneboiler is verloren geld, brengt met moeite 10% op

WP boiler is puur electrisch verwarmen ? die COP is niet juist

Dus wat blijft er over ? Biogas, hout, aardgas of mazout ?

 

Nu tussen haakjes, elkeen neemt zijn beslissingen op zijn manier, ik zoek altijd de wiskunde erachter. En of het nu juist is of niet interesseert mij niet zoveel. Het interesseert mij dan wel wat het minimum is, of het 'real life' nu ik heb het opgevraagd bij de firma.

 

Anderzijds denk ik dat de cijfers kloppen, het is een duitse firma die zijn minder 'marketing' gericht dan de franse. En ik denk sowieso dat gezien de dag temperatuur bvb schommelt tussen -2° +10°, dat het logisch is dat je via de zon warmte kunt binnen trekken op die panelen. En ik denk ook dat het logisch is dat je uw huis tijdens de dag opwarmt ipv snachts aan nachttarief.

 

nu voor onze vriend die wil een goeie animatie zien (niet voor jan, walter of andere want die kennen dat allemaal vanbuiten)

http://www.schichtspeicher-oskar.de/technik-und-animation/

06/04/2013 - 11:28

allemaal bedankt voor jullie reaktie's ik zelf ben er nog niet uit .

Er zijn de dag van vandaag zoveel alternatieven  dat het voor een leek moeilijk is om de juiste beslissing te maken .

Warmtepompen , zonneboilers pelletkachel( ketels) enz 

ik denk dat ik nog een slapeloze nachten te gemoet ga.

mvg

06/04/2013 - 12:08

bane modulair denken:

dus je hebt uw boilervat dat je kiest en dat wordt het centrum van de distributie van uw warmte in huis

Dus als je die Oskar neemt met al 10m2 zonnepanelen met al de pompen en al de toeters en bellen dat je nodig hebt kost dat 8000euro incl btw zonder subsidies -2000euro = 6000euro niet geplaatst

http://www.ratiotherm.de/preise/

Een gascondensatieketeltje ATAG erop 1500euro en je bent klaar voor de toekomst

Je kant ook gewoon met uw condensatie combiketeltje starten en ondertussen informatie verzamelen over  uw verbruik,  en wachtbuizen voorzien voor die oskar, ttz wachtbuis voor de zonnecollector, zorgen dat uw warm water/sanitair/chauffage klaar zit bij de plaats waar je uw boiler wil zetten.

Wil je later uw haard , een warmtepomp, een WKK aansluiten, is telkesn geen probeem zonder veel breek en kapwerk hangt het eraan als het moet.

Voorzie gewoon wachtbuizen naar de haard, wachtbuis naar buiten voor de aardsonde

Dan nog eens nadenken hoe je uw warmwater grijs water centraliseert daardichtbij en klaar is kees

Dan moet je gewoon als volgt redeneren, elke techniek die uw verbruik met 500-1000euro reduceert zal wel 10.000euro kosten. Dus je zult eindigen met gewoon uw toekomstig verbruik in één keer uit te geven nu ipv later.

Aangezien je niet altijd op hetzelfde moment subsidies kunt binnenrijven, gewoon een jaar of 5 wachten dan wordt alles 6% btw, en goedkoper om te installeren omdat de techniek dan mainstream wordt

06/04/2013 - 18:34

paul

misschien zie ik niet goed, maar ik heb op alle links geklikt, en nergens een norm gevonden.  overigens staan normen meestal niet op het internet maar moet je die aankopen.

wat de oskar betreft, dat is eigenlijk een vrij klassiek toegepast systeem, al heeft elk merk zo z'n eigen naam voor hun buffer.  wat je cijfers betreft, die zijn nogal heel optimistisch als je het mij vraagt.

06/04/2013 - 15:18

wie kan mij helpen met een opbrengstberekening van mijn zonneboiler (conflict met loodgieter)

het is de helioset 250 van bulex

2 collectoren samen 5,02

en een vat van 250 liter

http://www.bulex.be/producten-en-installaties/zonne-energie/helioset-150-1/

gezin van 4 

06/04/2013 - 17:11

 Ho, dat spaart ongeveer 200euro uit per jaar, een dekkingsgraad tussen de 45-50% Dus de helft van uw boiler komt gratis via de zon. Dus heb je normaal bvb 3000kWh nodig om uw boiler warmwater te produceren zakt dit naar 1500kWh. Is dat electriciteit dan spaart dat 1.5*260 en is dit aardgas 1.5*80

Je wast u best savonds ipv bvb smorgens douchen,om maar te tippen hoe het rendement ook afhangt van gewoontes

Heb je daar dus een combinatieketel aan hangen kun je meer besparen dan als de restwarmte elektrisch opgewekt wordt, dan haal je 400euro minder stroom en 120euro meer aardgasverbruik

 

als je een goed tekstje wilt lezen en hoe je rendement kunt beinvloeden.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=0CIUB...

06/04/2013 - 18:39
jandc (niet gecontroleerd)

Als je rekent op 80l buffer per m2 oppervlak is je buffervat te klein. Ik zou eerder naar de 400l a 500l gaan. Je opbrengst zal lager zijn dan mogelijk.

 

Opbrengst kan je vrij simpel berekenen als je de aanvoer T en retour T van de collector kent en de doorstroomsnelheid. Die snelheid kan je min of meer schatten als je weet hoeveel buis er ligt en wat de drukverlies is van de collectoren.

16/04/2013 - 19:32

ik heb hier wat simulaties zitten doen, en ben op deze boiler gebotst: die lijkt mij toch de beste die te vinden is op de markt door zijn systeem om die laminaire laag of stratificatie te behouden.

 

http://www.sailergmbh.de/produkte/sailer-schichtenspeicher.html

 

 

http://www.sailergmbh.de/fileadmin/daten/bilder/speicher/speicher_downloads/Prospekt_Hybrid_Quattro.pdf

prachtige buffer !!

die forstner is ook prachtig

http://www.speichertechnik.com/speichermodule/hs/schichtweichen.html

21/04/2013 - 14:12

paul

er zijn heel wat goede schichtenspeicher op de markt, overigens als je met zonnewarmte iets wil doen is een schichtenspeicher sowieso een must.  

welk programma heb jij dat je simulaties kan maken op de verschillende types?  want naar zoiets ben ik al jaren op zoek.  

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.