wat is de beste plaatsing van de vensters bij binnen isolatie van volle muur | Ecobouwers.be

U bent hier

wat is de beste plaatsing van de vensters bij binnen isolatie van volle muur

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

12/04/2016 - 13:25

Hallo,

Bij de totaalrenovatie van een schuur wordt de volle muur (30cm dik) langs binnen geïsoleerd met 2 lagen van 14cm glaswol. Er komen ook volledig nieuwe ramen met 3 dubbele glazen. Ik vraag me nu af hoe die ramen het beste geplaats worden. Is dat op de rand van de volle muur met de isolatie? Dan heb ik een aanzienlijke koudebrug denk ik. Om een koude brug te vermijden zet ik ze beter net op de isolatie dacht ik maar de vensters zijn toch te zwaar om ze volledig op de isolatie te plaatsen? Heeft er iemand tips of info hoe wij dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt.

Jef

20 Reacties

Reacties

12/04/2016 - 19:14

Jef,

Indien je 28 cm glaswol isolatie aan de binnenkant gaat voorzien dan veronderstel ik dat je hiervoor eerst een houtskelet gaat maken. De ramen kan je dan bevestigen aan het houtskelet (zoals ook bij een pure houtskeletbouw) en ongeveer in het midden van de isolatiedikte. Uiteraard moet je dan onder en boven het raam horizontale versterkingen voorzien (ravelen).

12/04/2016 - 21:57

Jef, ik ben een aanhanger van binnenisolatie... maar voor binnenisolatie is die 28cm echt wel overkill, 14cm is al overdreven. 6 tot 8cm is zowat het optimale.

Waarom zoveel? Ga je er een passiefhuis van maken?

13/04/2016 - 08:43

De compactheid van het huis is heel slecht waardoor gecertificeerd passiefhuis niet haalbaar is. De schuur zou een loftstijl hebben en dus een open ruimte van 8meter hoog tot in de nok. Om deze ruimte te kunnen verwarmen in de winter moet de isolatie zeer goed zijn. Zowel in het dak als de muren. Er zal ventilatie voorzien worden om warmteopstapeling in de nok te vermijden. 

 

Bovendien hebben we ruimte genoeg binnen het huidige bouwvolume. Dus dacht ik, waarom niet extra isoleren?

 

grz,

Jef

 

 

13/04/2016 - 09:18

Jef,

Zoals je wellicht al wel weet is isoleren langs de binnenkant niet altijd evident, indien mogelijk is isoleren langs buiten te verkiezen.

In die zin riskeer je minder als je slechts 8 cm glaswol als binnenisolatie zou toepassen, echter isolatietechnisch gezien zou dat te weinig de moeite lonen.

Doordat het een grote open ruimte betreft die goed gaat geventileerd worden vind ik het idee om zo dik te isoleren hier niet slecht, enkel zou ik een ander materiaal overwegen (ingeblazen cellulose bijvoorbeeld).

En verdiep je vooral nog wat in de technieken en de gevaren bij binnenisolatie.

13/04/2016 - 11:16

Bedankt voor de tips, de venster in het houtskelet ongeveer in het midden. Dat klinkt inderdaad het meest logisch.

 

Betrefende de isolatie:

De eigenschappen van cellulose (ecologisch en warmteopslagcapaciteit) hebben ook mijn voorkeur maar er zijn enkele nadelen t.o.v. glaswol.

Het plan is om zelf een houtskelet langs de binnenzijde te bouwen en luchtdicht langs de binnenzijde (dampkering + 22mm OSB afgetaped) en dampopen langs de buitenzijde te maken. De volle muur zou behandeld worden en damp open blijven.

Op die manier kunnen we glaswol in het houten skelet plaatsen, rechstreeks tegen de volle muur. Als we cellulose zouden gebruiken moeten we ook de kant van de volle muur dicht maken en dat is niet zo evident als je alles zelf wil uitvoeren en de kosten wil beperken. Als jullie hier een goedkope oplossing voor weten die ik zelf kan uitvoeren (of voordelig kan laten uitvoeren) hoor ik het heel graag!!

grz,

Jef

13/04/2016 - 14:03

Jef,

Eerst eens kijken naar de bestaande muren... hebben die ergens vochtproblemen door bijv. opstijgend vocht of slagregen?

Verder is uw idee van een box-in-a-box een uitstekend idee. Hou er rekening mee dat de massa van uw buitenmuren het buitenklimaat zal temperen en dat baksteen qua vocht een capillairmateriaal is.

  • Dat maakt dat je zeker niet meer moet gaan isoleren dan vereist door de EPB-regelgeving.
  • Damp- en luchtdichting van uw extra binnenmuren zijn ook niet meer zo belangrijk (op voorwaarde dat de buitenmuren momenteel geen vochtproblemen kennen). Plus met uw open loftstructuur zal de dampbelasting voor de zijwanden vrij laag zijn. Je moet wel streven naar tochtvrijge aansluitingen van ramen en deuren, dat wel.
  • Buitenmuren in dit geval (Box) zeker niet thermisch gaan onderbreken.

 

Voor het dak is het andere koek daar zal je wel moeten streven naar goede isolatiewaarden en bijhorende luchtdichting van zowel de binnen als de buitenzijde. In welke mate de dampdichtheid van belang is, is afhankelijk van de voorziene dakopbouw (isolatiemateriaal en dakafwerking). Wat had je hiervoor in gedachte?

Het ventilatiesysteem waar je van spreekt, is dat enkel een intern systeem of ga je ook buitenlucht binnenhalen (systeem D)?

 

 

13/04/2016 - 19:36

Doos-in-doos is hier een prima manier om condensproblemen te voorkomen maar dan moet je ruimte houden tussen de dozen en die tussenruimte ventileren met buitenlucht. Ik las ergens dat de glaswol tegen de volle muur wordt geplaatst... dat is dan niet meer doos-in-doos.

 

Verder vind ik het wel een goed idee om te isoleren met 25-30 glaswol, zeker als beschikbare ruimte geen punt is kun je eigenlijk niet fout gaan met veel isolatie, Er wordt vaak geroepen dat isolatiedikte een optimum heeft maar dat is wat kort door de bocht. Dat optimum is er weliswaar (ca. 22-24cm minerale wol) maar dat wil niet zeggen dat daarboven isoleren een slechte keuze is. Zeker niet als de kosten voor gas/stroom gaan stijgen.

13/04/2016 - 21:59

Ingir, je hoeft uw nieuwbakken spouwruimte niet te ventileren!

  1. Condensvocht heeft één groot voordeel, het voldoet aan de wetten van de zwaartekracht... indien er een overmaat aan vocht is, kan je dit langs onder "ergens" laten weglopen, een kleine opening volstaat.
  2. Baksteen is redelijk dampopen en bovendien capillair. Er moet dus al veel condensvocht ontstaan voordat het naar beneden begint te lopen...
  3. Als uw bakstenen muren in de winter bestraald worden door de zon, hoef je je geen zorgen te maken omtrent vochtophoping in de muren vanwege het interne "leefvocht". Bij muren die geen zon te zien krijgen zou je eventueel toch een dampscherm moeten aanbrengen.

--> Bij binnenisolatie werk je wel best met een naakte bakstenen muur, dus alle gipspleister best verwijderen omdat gips het vocht teveel vasthoudt en zo broeihaarden voor schimmel kunnen worden.

13/04/2016 - 20:51

"Dat maakt dat je zeker niet meer moet gaan isoleren dan vereist door de EPB-regelgeving."

Dat is de grootste onzin die ik in lang gelezen heb hier. De epb laat nog altijd toe dat woningen slecht geïsoleerd worden. Als je bouwt met de minimum eisen van epb heb je gewoon een slecht geïsoleerde woning. Punt.
Het is gewoon onzinnig nu nog te isoleren zoals epb het vraagt. Topic starter is op de goede weg....

13/04/2016 - 21:39

Walter, u hebt nog geen kennis gemaakt met de geneugten van de massieve bakstenen muur! Onlangs heb ik daarover op dit forum een hele discussieboom over opgezet, dit bericht vat het vrij goed samen...

En anders de analoge discussie op het Bouwinfo-forum, vanaf hier kan je het best inpikken : ** Waarom massieve muren beter isoleren dan hun U-waarde laat uitschijnen **

13/04/2016 - 22:12

en na 2 zinnen van die reacties weet ik dat je niet zo goed luistert naar argumeten...:-)

Ik weet zeker de geneugten van massieve baksteen.  Beter nog ik gebruik ze nog veel beter dan in de buitenmuur, namelijk aan de binnenkant .  Ik heb in de woonkamer na verbouwing 25m2 40cm dikke massieve bakstenen muur.  En als in de winter de zon daar op valt buffert die lekker lang de zonnewinsten.   En dat werkt nog vele malen beter dan bakstenen aan de koude kant....

Walter

13/04/2016 - 22:17

Et voilà! Pas dat principe ook toe op uw buitenmuren en deze zullen het buitenklimaat gaan temperen zodat je toekomt met een dunnere binnenisolatie!

13/04/2016 - 23:00

Princetec, alias Keon,

Goed dat je die links naar andere discussies meegeeft. Ik raad iedereen aan om ze te volgen, op die manier kan men het snelste achterhalen of je al dan niet onzin vertelt.

En hopelijk moeten we dan alles hier niet nog eens herhalen.

14/04/2016 - 08:37

Goeden dag allemaal,

Mijn naam is Raphael en ik loop nu mijn stage voor de eindwerk van mijn studies door. Hiervoor maak ik een peiling waarvoor ik zo veel als mogelijk antwoorden nodig heb. 
Deze peiling heeft de opgave uit te vinden op welke manier een echt milieuvriendelijk product gepresenteerd moet worden om daardoor de consumenten te kunnen helpen een onderscheid te maken tussen de niet ecologische en ecologische producten.

 
Het zou vriendelijk zijn als u 4 tot 6 minuten van uw tijd besteedt om deze peiling te beantwoorden. 
 
 
Dank u vooraf!
 
Sorry voor spelfouten als er elke zijn, ik ben duitstaalig :)
 
Met vriendelijke groeten,
 
Raphael
14/04/2016 - 12:20

Normaal sta ik zeer positief tegenover vragenlijsten van studenten en verleen ik graag mijn medewerking, maar deze digitale schandknaap mag van mij met pek en veren permanent buiten gezet worden.

14/04/2016 - 12:42

Die goedendag is hier in de betekenis van een metalen bol met spijkers aan een ketting waarmee men je hoofd inbeukt.

Zo voelen deze posten ook aan.

14/04/2016 - 13:13

Ik heb al eens een ontwerp gezien waarbij de ramen in een vooruitstekend houten kader geplaats werken.

Dit had als doel om eenvoudig de buitengevel na te isoleren.
In dit geval zou je het ook kunnen doen. Je laat een houten kader in de nis voor het raam in de volle baksteen muur bouwen en zet daar het raam in. Eventueel laat je dit kader extra isoleren.

Zelf vind ik het aangenamer als het glas in het gevelvlak zit ipv in het midden van dergelijke muur.
Maar met zo een vooruitstekend kader is de kost wat duurder. Misschien moet je niet alle ramen zo uitvoeren.
Je kan bv zo een aantal vaste ramen uitvoeren (en gezien een vast raam toch wat goedkoper is dan een opengaand raam is het misshien budget neutraal).

Walter

14/04/2016 - 18:50

Bedoel je dan in dit geval andersom Walter? Dus de ramen in een kader van 28 cm en dit naar binnen laten steken zodat het raam gelijk komt met de binnenafwerking dan.

Isolatietechnisch lijkt me dat zeker niet slecht, je hebt dan wel niet meer die oude vertrouwde venstertabletten aan de binnenkant.

Als je ze in dit geval naar buiten laat steken of zelfs half in de stenen muur dan heb je meer warmteverlies daar.

14/04/2016 - 20:48

Ik bedoel wel degelijk het raam in een kader in de bestaande buitengevel.
Idd geeft dat meer warmteverlies.
Maar ieder raam geeft meer warmteverlies. En je krijgt er lekker brede venstertabletten bovenop.

Walter

14/04/2016 - 23:26

Architecturaal zijn die brede raamomlijstingen momenteel erg populair en bijzonder praktisch als het gaat om het wegwerken van rolluikkasten buiten de thermische schil. De breedte/hoogte bieden ook ruimte voor goede isolatie vanuit de spouw tot aan het eigenlijke raamkader.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.