vw lupo 3l | Ecobouwers.be

U bent hier

vw lupo 3l

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

02/05/2006 - 03:23

iedereen hier op het forum is maar aan het kakken over de brandstofprijzen die de hoogte ingaat enzo ...
ik heb mijn wagen aangepast aan die prijzen .
Ik reed met een peugeot partner hdi die 8l op 100 verbruikte en ben nu overgeschakeld naar een tweedehands volkswagen lupo 3l .
verbruik 3l op 100 .

Wat ik niet begrijp is dat het wagentje nooit echt heeft aangeslaan zelfs niet met de huidige brandstofprijzen .

Ik zal op deze topic mijn ervaringen met het autotje wegschrijven

greetz andy

46 Reacties

Reacties

02/05/2006 - 07:54

Gefeliciteerd met je beslissing: op dit moment is dit inderdaad een goede oplossing. Er word wel volop gepraat over alternatieven maar in de showroom merken we nog niet veel.
Hetzelfde met de hoge branstofprijzen: veel gepraat. Zelfs zonder je wagen te verkopen kan je zeker meer dan 10% besparen gewoon door wat verstandiger te rijden. Op de autosnelweg wordt nog steeds 130 of meer gereden...
En dan is de stijgende brandstofprijs nog hetgeen ons het meest zou moeten opvallen: we betalen immmers bij elke tankbeurt meer. Andere dingen vallen minder op: stijgende mazout en gasprijs? Merken we een of twee keer per jaar bij het vullen van de tank of de jaarlijkse afrekening. Globale prijsstijgingen van andere goederen? Hoezo?

Zelfs gewoon praten over rationeel energieverbruik, over goede isolering roept bij velen al een negatief beeld op...
We zijn er nog niet echt klaar voor maar dat komt nog wel: laat dit ons vooral niet tegen houden om voorop te gaan.

02/05/2006 - 15:32
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Andy,

gewoon uit nieuwsgierigheid - waarom doet de vorige eigenaar de lupo weg ?

vr gr

Pluto

02/05/2006 - 19:43

heel goed andy

ik zelf heb een Lupo 1.2 TDI 3L gehad maar die hebben ze in de prak gereden en ik zat er jammer genoeg nog in ook.
met het geld van de verzekering heb ik dan een Audi A2 1.2 tdi 3L gekocht en die laten ombouwen zodat hij op koolzaadolie rijd.
ondertussen al meer dan 50.000 km op 100% PPO gereden en ik ben nog steeds enorm gelukkig met mijn keuze
misschien kan ik jou ook overhalen om dit te doen
ook ben ik lid van de nederlandse Lupo 3L club
http://www.vw3literlupoclub.com/

vegamobiel

06/05/2006 - 01:46

Ik heb het wagentje momenteel in mijn bezit , ben hem 200 km ver moeten gaan halen en de autosnelweg doen is een LUXE wat je niet zou verwachten ...
auto doet 2200 toeren aan 120 en verbruik ligt echt wel op 3l .
Ik heb de wagen opties die er standaard bij mijn weten niet bijzitten .

ESP
ABS (standaard)
elektrische ruiten
centrale deurvergrendeling
elektrische spiegels

06/05/2006 - 01:49

Ik heb het wagentje momenteel in mijn bezit , ben hem 200 km ver moeten gaan halen en de autosnelweg doen is een LUXE wat je niet zou verwachten ...
auto doet 2200 toeren aan 120 en verbruik ligt echt wel op 3l .
Ik heb de wagen opties die er standaard bij mijn weten niet bijzitten .

ESP
ABS (standaard)
elektrische ruiten
centrale deurvergrendeling
elektrische spiegels

06/05/2006 - 01:49

Ik heb het wagentje momenteel in mijn bezit , ben hem 200 km ver moeten gaan halen en de autosnelweg doen is een LUXE wat je niet zou verwachten ...
auto doet 2200 toeren aan 120 en verbruik ligt echt wel op 3l .
Ik heb de wagen opties die er standaard bij mijn weten niet bijzitten .

ESP
ABS (standaard)
elektrische ruiten
centrale deurvergrendeling
elektrische spiegels

06/05/2006 - 01:50

Ik heb het wagentje momenteel in mijn bezit , ben hem 200 km ver moeten gaan halen en de autosnelweg doen is een LUXE wat je niet zou verwachten ...
auto doet 2200 toeren aan 120 en verbruik ligt echt wel op 3l .
Ik heb de wagen opties die er standaard bij mijn weten niet bijzitten .

ESP
ABS (standaard)
elektrische ruiten
centrale deurvergrendeling
elektrische spiegels

06/05/2006 - 15:01

Ene keer is genoeg hoor :p

06/05/2006 - 20:11

over biodiesel lupo's gesproken, ik zie er zonet eentje te koop staan op volgende site:

http://www.autoscout24.be/nl-be/detail.asp?ts=7281521&id=62242726

wel in duitsland, dus je zal hem moeten importeren.

06/05/2006 - 20:36

alle nieuwe vw kunnen op bio-diesel rijden
dat wil enkel zeggen dat de leidingen en de rubbers bio-diesel bestand zijn
wil niet zeggen dat de auto geschikt is gemaakt voor op PPO te rijden

vegamobiel

06/05/2006 - 20:42

oeps dat wist ik niet. Weeral iets nieuw geleerd :-D

07/05/2006 - 10:29

ik had het maar ene keer verstuurd ..??

07/05/2006 - 11:59

koolzaad rijden,
dat wil ik ook, maar geen merk die een wil leveren,
ik heb alle merken aangesproken, maar ze doen geen moeite.
een lupo is te klein, liefst een touran of audi a3 of dergelijke. ( groot gestalte, groot transport mogelijkheid : 5 personen).
hij moet nieuw zijn en standaard gebouwd in de fabriek op ppo.
heeft iemand een tip welke fabrikant deze heeft?

groeten
patrick

07/08/2007 - 02:48

ik heb er nu 40000 km mee gebold (tot 100000)en ik ben er nog altijd van onder de indruk , ik heb er laatst mee naar barcelona gereden en ik kwam aan met een verbruik van 2,8/100 .

@ PATRICK , te klein is geen reden maar een luxeprobleem .

de lupo weegt 800kg
die touran misschien 1200 of meer wat het verbruik nooit goed kan doen ?

het is zowiezo al absurd dat ik 800kg nodig heb om mij te kunnen voortbewegen , misschien iets in die richting beginnen denken inplaats van aan die luxe .

07/08/2007 - 09:55

Andy: en wat met gezinnen met twee kinderen en een buggy...
zelf rijden we momenteel met één wagen (vw polo), ik neem de trein.

Nee, er is gewoon véél te weinig keuze op de automarkt...

12/08/2007 - 22:42
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

De prijs van de Lupo 3 l zal misschien voor het grote publiek wat aan de hoge kant geweest zijn?

Ik heb zelf ook overwogen om er een nieuwe aan te schaffen: 15000 euro voor een wagen die kleiner is dan een Fox. Al gauw 5000 euro meer dan een gewone diesel van dezelfde grootte dus!

Indien je niet véél kilometers doet is dit financieel niet rendabel. Als je minder dan 10000 km/jaar doet, is het absoluut weggesmeten geld. Sommigen zullen misschien van oordeel zijn dat brandstof besparen geen prijs heeft, maar zelf denk ik er anders over: ik heb een goedkopere wagen gekocht en de rest van het geld in Ecopower geïnvesteerd. Dat is beter voor mij en het milieu (zoals vermeld, weinig km/jaar).

13/08/2007 - 21:00

Een hoge aanschafprijs is altijd relatief. Je moet dit zien in verhouding tot wat je bespaart aan verbruik.
In de tijd dat deze auto nog nieuw te koop was, stond de dieselprijs nog lager dan nu (wegens lagere olieprijs).

Trouwens, diesel wordt nog steeds fiscaal bevoordeeld t.o.v. benzine (of benzine benadeeld als je wil).
Had de regering niet aangekondigd de prijzen gelijk te maken na invoering van de professionele diesel? Daar is mee begonnen maar het is stil gelegd.

Er is geen enkele reden om benzine te discrimineren. Als het wil belasten op basis van CO² uitstoot zou diesel zelfs meer moeten belast dan benzine want de verbranding van een liter diesel veroorzaakt meer CO² uitstoot dan de verbranding van een liter benzine.

Diesel wordt getankt door veelrijders. De te lage dieselprijs zet onvoldoende aan om te kiezen voor duurdere bijzonder zuinige dieselauto's waarvan de vw lupo een prototype was.
Doordat dit type commercieel een onvoldoende succes was, is er geen groot aanbod aan dergelijke auto's gevolgd.

groeten
rik

18/08/2007 - 12:26

het kan nooit een succes worden als je in een showroom komt waar een verkoper je die auto de hele tijd afraad omdat hij
1. geen luxe aan boord heeft
2. zodanig duur is dat je hem bijna onmogelijk kunt terugverdienen.
3. geen opbergruimte heeft

in die tijd zullen er veel polos verkocht zijn want die werden wel aangeraden .

18/08/2007 - 12:44

Als ik me goed herinner is de auto ongeveer van de markt gehaald op het moment dat de fiscale aftrek voor zuinige auto's is ingevoerd.
Samen met de nadien gestegen dieselprijs zou dat misschien toch tot een groter succes hebben geleid?

Intussen heeft vw daar blijkbaar een kater aan overgehouden. De firma beperkt zich nu tot het op de markt brengen van "Blue Motion" versies van gangbare modellen. Die zijn iets zuiniger dan hun standaard evenknie en niet zo veel duurder.

In het geval van de Polo Blue Motion is de aankoopkorting van 15 % (opvolger van de fiscale aftrek) van kracht. Naar het schijnt wel opletten, want sommige opties verhogen de uitstoot waardoor hij in de categorie 3 % terecht komt.

Ik heb nog geen verkoopscijfers gezien.

groeten
rik

21/08/2007 - 19:52

Iemand soms een lijstje welke wagens in aanmerking komen voor belastingsvoordel?

21/08/2007 - 20:07

Lambert

De belastingkorting bestaat niet meer. Het is nu een aankoopkorting. Zelfde percentate.
Aan de ene kant iets minder interessant want nu op aankoopbedrag zonder btw, fiscale korting was op bedrag met btw. Ook geen automatische aanvullende gemeentelijke korting meer.
Aan de andere kant interessanter want je krijgt nu direct je geld en moet er geen twee jaar op wachten.

Tegen het einde van elk jaar publiceert de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid en Leefmilieu de "CO2-gids van de auto". De gedrukte gids ligt gratis ter beschikking bij alle autohandelaars. U vindt in de gids een lijst van alle wagens die op de Belgische markt beschikbaar zijn op 1 september van het voorbije jaar. Er staat een groen sterretje bij de auto’s die in aanmerking komen voor een aankoopkorting van 15 % en een wit sterretje bij de auto’s waarop de korting 3 % van de aankoopprijs bedraagt. Ook op www.zuinigewagen.be vindt u de CO2-gids van de auto terug. Die zou enkele keren per jaar geactualiseerd worden.

Handiger en meer up-to-date dan de officiële CO2-gids is de blauwe katern in het tweewekelijkse autotijdschrift ‘De Autogids’. Het tijdschrift is te koop in elke krantenwinkel.
De blauwe katern van de Autogids bevat gegevens en prijzen van honderden nieuwe auto’s. Modellen met een aankoopkorting van 3 % zijn in het lichtgroen aangeduid. Modellen met een korting van 15 % staan in het donkergroen.

PS Sinds kort zijn er 4 modellen die in aanmerking komen voor de grootste korting van 15 %:
- Een Smart (bepaalde versies)
- Polo Blue Motion (zonder sommige opties)
- Toyota Prius
- Een mini (bepaalde versie)

Dus 3 diesels en 1 benzine.

groeten
rik

22/08/2007 - 10:23

Het is bij deze auto's met de grootste aankoopkorting inderaad kiezen tussen diesel of hybride.

Bij de keuze tussen een zuinige diesel of een zuinige hybride moet men niet alleen oog hebben voor de aankooprijs maar houdt men rekening met alle factoren.

Wie jaarlijks minder dan 10.000 kilometer rijdt en dit vooral over korte ritten doet, is niet gebaat bij een diesel. De Vlaamse Automobilistenbond wijst er op dat een dieselauto vier dure onderdelen heeft die een risico lopen op vroegtijdige vervanging als u te weinig en te korte afstanden rijdt: de roetfilter, de turbo, de gloeibougies en de EGR-klep. Als u geregeld meer dan 25 kilometer aan één stuk aflegt, worden deze risicokosten beduidend kleiner.

Bij een hybride grijpt de elektromotor op autowegen nauwelijks in. Voor wie geregeld lange ritten maakt op autowegen is beter af met een diesel.

Het is bij deze overigens niet mijn bedoeling om de discussie over ecologische nadelen van diesel te heropenen.

Het lijkt me bij een verwachte 5000 km/jaar perfect verdedigbaar om een kleine auto op benzine te kopen. Toch zijn er ook daar verschillen qua verbruik. Die hebben wellicht vooral te maken met het gewicht. De nieuwe Mazda 2 bijvoorbeeld is als ik me goed herinner doelbewust een kleine 100 kg lichter gemaakt dan zijn voorganger. Dat geeft direct een halve liter invloed op het verbruik.
Vergelijken is de boodschap.

Slotbedenking: als we geen zuinige auto's kopen hoeven we niet te kankeren dat de fabricanten ze niet maken.

groeten

rik

22/08/2007 - 10:42

Ik heb deze zomer 1 maand rondgereden in Zuid Afrika.
Benzine kost daar 57 cent per liter!Diesel is er iets duurder 59 cent per liter.Dus voor nog geen 25 euro had ik een volle tank.Hier in Belgie kost een volle tank met 60 euro. :(

Jammer dat dit hier niet mogelijk is door al die taxen enz...

chris

22/08/2007 - 11:53

tja, ik rijdt met een Renault Laguna 1.9 dci die 5.8 liter verbruikt bij gemengd verbruik , 4.9 toen ik naar spanje ben geweest !

En ik kan met 5 personen en veel bagage rijden !

Voor die 2.8 liter minder per 100 km ga ik het dus echt niet doen en nieuw heb ik em 18850 euro betaald !

22/08/2007 - 12:05

Chris

Jammer dat dit hier niet mogelijk is?
Dankzij de taxen en btw is de prijs hier iets hoger, dat is een (weliswaar nog onvoldoende) stimulans om zuiniger te rijden.
Wie denkt dat de brandstofprijs helemaal geen verschil maakt: waarom zou men in de USA nog dikwijls in grote benzineslupers rondrijden denk je?

Belastingen zijn niet populair. Bekijk het anders: zonder belastingen kan de overheid niet functioneren.
We hoeven hier geen discussie te heropenen over de belastingdruk. Niemand kan ontkennen dat minstens "enige" belasting onvermijdelijk is.

Wat mij betreft liever belastingen op brandstof dan op bv. arbeid.

Het argument dat én de belastingen én de belastingen op arbeid hoog zijn verhindert niet dat het mogelijk is de ene te verlagen en de andere te verhogen. Als dit in het verleden niet gebeurd is maar alleen beiden verhoogd zegt dit niets over het principe maar wel alles over de politici.

groeten
rik

27/08/2007 - 08:59

Zuinige auto's: fantastisch als dat kan. Proficiat voor wie er meer rijdt ... als dat meer geen alibi vormt om meer te rijden "omdat het toch bijna geen kwaad" kan.
Een zeer groot aandeel van het autoverkeer zou te wijten zijn aan ritten van minder dan 2 km. En voor die ritten verbruik je meer en vervuil je onevenredig meer, maar deze afstanden zijn in veel gevallen op een andere manier te doen.

groeten
rik

28/08/2007 - 07:48

En nu nog eens hetzelfde zonder typfouten:

... Proficiat voor wie er mee rijdt ... als dat maar geen alibi vormt om meer te rijden ...

rik

28/08/2007 - 14:07

Een maat van me heeft een Toyota Prius. Ik verbruik 2 liter minder dan hem (gemiddeld gemengd gebruik) met mijn Ford C-max ! hahaha
Daar komt nog bovenop dat ik een koffer heb, met een prius moet je al wringen om er een platte boterhammendoos in te krijgen.
En dan nog op je dashboard een kerstboom annex flipperkast met allemaal lichtjes, stroomdiagrammekes, en andere onzin die je toch niet kan gebruiken.
Neen, dat is me de gigantische meerprijs (incl kortingen en subsidies) helemààl niet waard...

28/08/2007 - 20:45

Beaver

Wees eens wat concreet: 2 liter minder, maar wat is concreet het verbruik van jullie beiden?
En welk soort trajecten leggen jullie af. Een hybride is bv. niet nuttig voor wie veel autosnelweg doet.

groeten

rik

29/08/2007 - 13:00

Beiden doen ongeveer 35.000 km jaar. Erg gemengd dus; ik verstook gem 4,6 l/100km hij 6,4 l/100 km (ok, ik heb wat overdreven, het is dus 1,8 liter verschil).
Beiden zijn natuurfreaks, en geen van beiden trekt op als een zot. Gemiddeld rijden we beiden zo'n 100 à 110 op de autosnelweg.

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.