Toevoerroosters Renson C+ evo enkel via raam?? | Ecobouwers.be

U bent hier

Toevoerroosters Renson C+ evo enkel via raam??

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

07/04/2013 - 09:18

Ondertussen is onze ruwbouw bijna af. Wij hebben gekozen voor het ventilatiesysteem Renson C+ Eco Xtravent modus. We komen echter tot de vaststelling dat de toevoer van verse lucht enkel kan via zelfregelende roosters ingebouwd in de raamconstructie. Is dit absoluut noodzakelijk, bestaat er geen ander luchttoevoersysteem voor deze Renson? Bijvoorbeeld via een rooster in de muur?
Indien dit enkel via het raam kan, moeten wij dringend onze raamleverancier verwittigen.
Alvast bedankt voor het antwoord.

Groetjes,
Lex

42 Reacties

Reacties

07/04/2013 - 10:09

Dat is systeem A

In feite is er daar één ding verkeerd aan

De lucht komt binnen van boven, en zou in feite langs onder moeten binnenkomen

Je moet die verluchting doen binnenkomen op een paar zuiderse ramen , en bvb op een paar slaapkamers naar het zuiden dus niet op alle ramen

En je moet uw afzuiging voorzien in de vochtige ruimtes, WC, badkamer en keuken zodat je uw circulatie forceert over gans het gebouw van zuid naar noord, en van beneden naar boven.

Het gevolg is dat je uw zonnewarmte herverdeelt over uw huis en zo uw huis minder moet verwarmen, want de zon warmt op een zonnige dag al uw kamers op en herverdeelt zo de energie over uw huis.

 

07/04/2013 - 10:42

Paul,

Hier kan ik het helemaal niet mee eens zijn;

Het systeem dat TS beschrijft is niet systeem A (volledig natuurlijke ventilatie) maar wel degelijk systeem C waarbij de vervuikde lucht mechanisch wordt verwijderd.

De verse lucht langs onder of langs boven maakt op zich niet veel uit, je moet er enkel op letten waar je het meeste last van tocht zou kunnen hebben. In principe kan dat net zo goed via roosters in de muur bijvoorbeeld, dat hoeft niet persé via de ramen maar is wel het meest gebruikelijke. In de ramen kan dat ook zowel aan boven als onderkant.

Of je nu de lucht aan de zuidkant of aan de noordkant binnenhaalt maakt ook weinig of niet uit omdat aangezogen lucht aan de zuid of noordkant dezelfde temperatuur heeft (komt allemaal uit dezelfde luchtmass). Enkel de gevoelstemperatuurl buiten in de zon of in de schaduw verschilt alsook de stralingswarmte (niet de luchtwarmte) geeft een verschil.

Het belangrijkste is zoals je ook al aanhaalde dat de lucht zich in huis verplaatst van droge leefruimtes naar vochtige en reukgevoelige ruimtes en daar dan wordt afgevoerd.

Charel

07/04/2013 - 12:01

Charel: als je 3 ventilatorkes installeert, één PIR gestuurd in elke WC, een in de badkamer vochtgestuurd en één in Keuken met de dampkap ben je in theorie al bezig met Systeem C... dan nog juist de slaapkamers en klaar is kees. Die ventilatorkes kosten 50euro per stuk, dus voor 200euro en een paar roosters heb je Systeem C als het ware.

geef toch toe dat het ietsjes beter is als je lucht aanzuigt van de warme zuiderse ruimtes tijdens de zonnige periodes , en dat je die afzuigt via de vochtige/geurgevoelige ruimtes: WC (ventilatorke die PIR gestuurd werkt) Badkamer (ventilatorke vochtgestuurd) Keuken (dampkap) en slaapkamers met bvb een centrale ventilatie een kwestie van geen slapeloze nachten te beleven dankzij die ventilator. Dus de zonnewarmte verspreidt zich in uw huis, ipv op te stapelen in de warme ruimtes. EN van onder is iets beter dan vanboven. En inderdaad of het in de muur zit of in de venster maakt niet uit

 

Charel heb een vraag openstaan voor u:

wat als je uw kelder gebruikt als Canadian ventilatie ?

Dus uw lucht wordt aangezogen in uw kelder is 12° opgewarmd in de winter, dus minder warmteverlies. En de lucht in de zomer wordt afgekoeld...

 

07/04/2013 - 12:24

Paul,

Wat je hier nu zegt dat klopt helemaal. Als bijvoorbeeld uw droge ruimtes of leefruimtes op het zuiden gesitueerd zijn is het meegenomen dat de passieve zonnewarmte die daar al binnen zit, dan vervolgens, door te ventileren van daar naar de vocht en reukgevoelige ruimtes, zich ook naar daar zal verspreiden. Echter als die droge en leefruimtes niet op het zuiden zitten maar bijvoorbeeld op het noorden dan heb je die keuze niet want het is dan toch belangrijker dat je van droog naar nat gaat, dus van noord naar zuid.

Wat betreft slapeloze nachten met een centrale ventilatie kan ik u gerust stellen, daar hoor je niets van, in tegenstelling tot een raamrooster. Ik ga dan wel uit van degelijk materiaal met een degelijke afstelling en installatie.

Wat betreft uw vraag, ik had hierop al geantwoord in het andere topic, ik heb het nu ook naar hier gecopieerd.

Wat jouw vraag ivm canadese put betreft, ook wel provencaalse put of aardwarmtewisselaar (AWW) genoemd:
De temperatuursoverdracht gebeurd aan de wanden van de buis, hoe groter de diameter van die buis hoe minder lucht er procentueel langs de wand strijkt en dus hoe minder overdracht. Daarom werkt men bij noodzaak aan een groter debiet (kantoorgebouwen bijvoorbeeld) eerder met meerdere buizen dan met een buis met grotere diameter.
Met een kelder  (zeer grote buis) zal de doorstromende lucht zich hoofdzakelijk door het midden van de ruimte verplaatsen en zal er dus zeer weinig temperatuursoverdracht zijn.
Bovendien zal uw kelder zich in de zomer constant vullen me de warme buitenlucht (adieu frisse kelder). In de winter zal dan weer de aangevoerde vrieslucht maken dat het na een tijdje ook in uw kelder gaat vriezen (waterleidingen?).
Dus geen goed idee.  

07/04/2013 - 14:05

mijn kelder vriest nooit,waar haal jij dat uit ? bovendien als je 50m2 kelder hebt, heb je wel echt geen probleem om daar voldoende warmte te verzamelen.

Het enige probleem is condensvorming...

 - in de zomer koelt de lucht af, krijg je condens in de kelder...

 - in de winter, als je uw huis niet verwarmt, koelt het huis af en krijg je condens op de muren van de keldertrap...

 

Ik zit zo in het hoofd met dat termietenheuvelmodel

 

Meestal zit de kelder met 'vensters of roosters' naar buiten

Je gebruikt uw kelder als warmtewisselaar, uw trapgang is de centrale schoorsteen van uw huis, en bovenaan steek je ventilatieroostes. Dan heb je toch een soort natuurlijke ventilatie die je op gang krijgt die uw temperatuur in uw huis stabiliseert ?

http://gervanpoelgeest.wordpress.com/2012/12/23/de-ventilatie-van-een-termietenheuvel/

07/04/2013 - 16:09

Paul, zoals ik al zei, hoe groter de diameter van de buis hoe minder effectief de temperatuursoverdracht, ik verzin dat niet, dat is gewoon zo. Dus hoe groter de kelder ook hoe minder effectief de warmteoverdracht.. Maar inderdaad ook, hoe groter de kelder hoe kleiner de invloed van de passerende aangezogen buitenlucht en dus waarschijnlijk minder tot geen kans op bevriezing bij een exreem grote kelder (50 m² kelder is niet echt doorsnee te noemen).

Maar ik vraag me wel een beetje af waarom je mij die vragen stelt terwijl je dan daarna doet of je het allemaal veel beter weet? 

07/04/2013 - 16:36

Jij hebt toch passief gebouwd, ik ben gewoon mijn verbouwing aan het plannen, en wil gewoon wat leren van u ?

als je zegt dat het niet gaat, geloof ik het wel hoor, maar toch denk ik dat er dan een ander systeem speelt in die termietenheuvelstory

07/04/2013 - 17:22

Paul,

Dat van die termietenheuvel is inderdaad een apart systeem en het zal ook wel werken in bepaalde gevallen. Maar ook blijft hier het feit van de mindere temperatuursoverdracht in een kelder tov een lange AWW.

Hier sta ik echter niet zo zeker in mijn schoenen, beschouw het volgende dus maar als een vrijblijvende redenering:

Ik denk dat het termietenheuveleffect enkel een voldoende waarneembaar effect kan hebben bij een zekere hoogte, bij torengebouwen of hoge appartementsgebouwen.(zoals in het voorbeeld)

Of misschien in combinatie met een zonneschoorsteen , de juiste benaming schiet me niet te binnen. Het gaat in ieder geval over een metalen buis die boven uw dak uitsteekt en die wordt opgewarmd door de zon waardoor de temperatuur in de buis stijgt en een natuurlijke trek (aanzuiging) op gang brengt.

Je kan daar dacht ik meer informatie over vinden op de website van De 12 Ambachten.

Charel

07/04/2013 - 16:45

Is het nu zo moeilijk om op die vraag te antwoorden zonder daar compleet andere zaken bij te betrekken ?

 

Ja, de raamleverancier moet verwittigd worden want systeem C werkt met raamroosters (nog te kiezen op het raam of op het schrijnwerk). Muurroosters zijn in principe minder comfortabel omdat je je lucht op een kleine oppervlakte concentreert.

Lucht langs onder binnenhalen is compleet af te raden. Best haal je de lucht binnen hoger dan 1m80 om tocht te vermijden. Zo kan die lucht ook mengen met de warmere plafondlucht.

Verluchting moet je niet doen binnenkomen op het zuiden, maar in de leefruimten (living en slaapkamers).

Het herverdelen van warmte met ocharme 100 à 150 m³/h ...? Zal niet veel effect hebben. Kan je beter een binnendeur openzetten.

Je kan nu nog beslissen voor systeem D, meer comfort, minder tocht, minder verlies (maar wel op de dimensionering en uitvoering letten)

 

Geert

07/04/2013 - 17:06

Geert,

Je hebt gelijk met uw antwoord op de vraag.Hier kan TS het in feite mee doen.

 Maar ik vind ook dat indien er antwoorden worden gegeven die niet stroken met de eigen ervaring dat daar dan ook op moet gereageerd worden met het risico dat er inderdaad op de duur dan ook andere zaken bij betrokken worden. Uit die meningsverschillen kunnen we meestal toch wat leren,niet?

Trouwens dit is toch een forum en niet persé enkel een vraag en antwoordrubriek.

En ook, meningen kunnen al eens verschillen. Het is aan de TS om dan uit te maken welke mening hem overtuigd of juist niet.

Charel

08/04/2013 - 09:10

Charel,

 

Ik reageerde ook niet op jou, jou bijdrage was zeer correct, mijn bijdrage werd in de thread op een positie geplaatst waar ik het niet wou.  

En een forum dient inderdaad om ideeë, uit te wisselen. Maar een correct antwoord is toch het minste wat de vraagsteller verdient, voor er compleet andere zaken bij betrokken worden die met zijn vraag niets te maken hebben.

UIteindelijk zitten er veel mensen met simpele basisvragen, en die zijn soms vaak snel geholpen. Daarna kan het uitwijden nog altijd in volle glorie gebeuren. :)

 

Geert

 

08/04/2013 - 09:28

Geert,

Ik vind ook de plaatsing van reacties niet echt logisch en dikwijls verwarrend. Als iemand bijvoorbeeld in een topic van ettellijke paginas ergens op een vroeger bericht reageert dan zie je wel dat er een nieuwe reactie is maar dan kan je maar raden waar dat ergens staat. Dus het hele topic doorbladeren, er nog eens overheen zien enz...

Het mag voor mijn part nog eens overdacht worden.

Charel

08/04/2013 - 10:11

het is inderdaad een van de moeilijkste messageboarden die ik ken

ik heb jaren op yahoo gedebateerd, nog jaren op politics, jaren op vawts.net en al die interfaces gebruiken php-forum software die inderdaad wel iets eenvoudiger laat raden waar de laatste reacties staan...

07/04/2013 - 20:53

ja geert ik heb teveel van die  romantische sites gelezen , dus ik sla het allemaal door elkaar, trek u dat zo niet aan, beginnersfoutje, het zijn ook vragen die ik stel zodat ik leer uit jullie ervaring, of mag dat niet, is dit forum nu zo pro ? Du ik onthou dat je best met een systeem D werkt, niet met die kelder, dat uw ventilatie opwarmen, dat dit het stomste idee is ooit, en dat die termietenheuvel dikke zever is, en je moet een systeem D  hebben.

ik denk zo altijd na bij ventilatie over hoe je iets kunt bereiken zonder mechanische systemen die dan falen,. Dus ja de romantiek van clever design en kijkenhoe een huis vanzelf de meeste fouten kan oplossen...

http://www.solarinnovations.com/solar-energy-products/solar-chimney/

 

07/04/2013 - 21:42

Paul,

Je zegt:"dat uw ventilatie opwarmen, dat dit het stomste idee is ooit"

Dat is helemaal niet stom, dat is exact wat gebeurt met systeem D met warmterecuperatie. Alleen gebeurt dat daar met de warmte die al in huis zat en normaal met de afvoer van de vervuilde lucht zou verdwijnen. Nu wordt die warmte overgedragen aan de binnenkomende verse lucht. In feite wordt er dus geen warmte toegevoegd maar wordt verhinderd dat aanwezige warmte zou vertrekken met de afgevoerde lucht.

07/04/2013 - 22:25

ik ken ondertussen al systeem D, en heb al door dat er een warmterecuperatie op zit met een warmtewisselaar, maar ik heb zo van die herinneringen aan een kantoorgebouw vol met beschimmelde ventilatiesystemen en van die hotels waar ik snachts als een vis op het droge lig te snakken achter een beetje vocht, dat ik nog niet zo goed weet of dat nu wel het walhalla is. Hoe je daar voorkomt als de buitenlucht gekoeld wordt, dat er daar condens optreedt, en dat die wisselaar schimmelvrij blijft ?? Als ik mijn airco's na een winterjte eens gebruik, gruwel ik van die azijngeur die daar uitkomt omdat die airco's dan lekker vol bacterien zitten blijbkaar. Dus ik weet het niet, tenzij jullie natuurlijk weten uit ervaring dat al die problemen opgelost zijn

ik bedoelde: uw ventilatie opwarmen met aardwarmte uit de kelder is blijkbaar het stomste idee ooit, volgens mij werkt het maar zijn er evenveel gevallen waar het nietwerkt. En dat systeem D is mooi hoor, maar ik zit nu wel met een huis waar de spleten onder de deuren ondanks de borstels groot genoeg zijn om daar toch wat koude onder te voelen komen, waar dankzij monumentzorg mijn ramen allemaal netjes antiek mogen blijve, ofwel kan ik ze toeplakken met silicone en een voorzetraam zetten. En heb ik een huis die wel vol met lekken zal zitten vanuit de bouwfaze, dus no way dat ik daar een druktest kan hebben die erin slaagt om ooit dat huis lekdicht krijgt. Dus ik grote vraag: heeft dat wel zin in een juffrouw van 90 lentes die ik grondig wil verbouwen om daar een systeem D te monteren. En moet ik daar uberhaupt iets van verwachten ? Of is dat gewoon zwans in een gebouw vol lekken...

Of kan ik mij beter concentreren op zo'n canadese buis ? 

Of bestaat er geen software om dat te bereken, zijn er geen buro's die dat uitrekenen wat nu het meest rendabele is (ja de economist is daar weer)

 

07/04/2013 - 23:42

"Dus ik grote vraag: heeft dat wel zin in een juffrouw van 90 lentes die ik grondig wil verbouwen om daar een systeem D te monteren."

=> de logische volgorde nemen: eerst goed isoleren, nadien kijken naar luchtdichtheid en dan je ventilatieverliezen verminderen met systeem D.  Zolang je woning niet onder 'goed geisoleerd' valt, stop je je geld voor een systeem D beter in extra isolatie (tenzij je absoluut wil gaan voor het comfort voordeel van systeem D -meeste beperking geluid en koude lucht. 

Ook de canadese put is weinig zinvol zolang je woning niet kierdicht is. 

Walter

08/04/2013 - 11:00

walter, ik heb al veel geoefend met die fantastische u-wert die isolatie komt in orde, t'is gewoon die luchtdichtheid nog. herinner u of niet het huis is 1000W/M2 is niet geisoleerd, en heeft  2 elektrische boilers hangen... (was voordien bewoond door het OCMW, dankzij het sociaal paradijs (die gefinancierd wil worden door het fiskaal paradijs) waarin wij leven)

Dus mijn dak wordt  eurothane+G  10cm  +  rotswol 10cm , dat zal het wel doen zeker ?

Dan mijn muren denk ik aan ofwel eurothaneG op de kritische muren (er zijn er die echt sponsachtig nat worden) de afwerking naar de ramen toe weet ik niet ? Strak moet ik daar de muren een baksteen kleiner maken om de opening te isoleren ? of gebruik ik gewoon op alle ramen bvb aerowool... dat zie ik wel zitten aan de prijs dat aerowool kost.

Dan de vloer uiteraard ook 10cm PUR , dat 15cm glasschuim zie ik ook wel zitten,  en nog een vloerverwarmingske monteren.

Dan de ramen driedubbel glas in de ramen lepelen, ofwel raamwerk volledig vernieuwen... 

Nu de kelder zit met 4 ramen, en een rooster, dat krijg je nooit dicht.

Mijn gang is gelijk die termietenheuvel een grote schoorsteen als het ware, daarom dat he termietenidee mij aansprak, als ik gewoon in de tuin (weliswaar aan de kust zandgrond) zo'n buizen zou plaatsen, kan ik lekker 10° warme lucht aanzuigen uit de grond... Maar blijkbaar zit er in Belgie geen knowhow om dat te berekenen, en goed uit te voeren.

Nu komt mijn fantasie weer boven ze:

Elke kamer heeft nog een schoorsteen. Die kan ik ombouwen voor het ventilatiesysteem... (schiet maar op mij ) 

In de nok van het dak stop ik dat ventilatiesysteem... systeem C of D bvb met warmetewisselaar en garantie dat het niet schimmelt. Ik denk ook dat ik daar fantastisch veel warmte moet kunnen oogsten in die nok moest ik daar zo'n warmtepompboiler plaatsen en een systeem C van maken. fantasietje 1... als zo'n WP 2000euro kost, dan is dat ventilatiesysteem toch wel geplaatst voor een schrale kostprijs van wat buizen door die rookkanelen duwen en al mijn slaapkamers, zolderkamers wordt de warme lucht afgezogen naar die nok, waar ik dan die WP-boiler mee kan boosten.

Voor de verwarming, heb ik hier en daar al zitten over fantaseren: Dan koop ik zo'n buffervat van 1000l + 10m2 zonnepaneeltje + een gascondenastieketel van 10kW (er staat nu een van 50kW). Dus sowieso stook ik putje winter op aardgas als ik lui wil zijn, en als ik afwezig ben, in standby mode als het ware verwarm je gewoon 10-15° en draait alles heel rustig op zonneenergie en af en toe een bijstook. 

Het vrouwtje wil nog zo'n romantische haard, dus een Flam-aqua ofwel een Stuv in strakke design maar met warmtewisselaar naar het buffervat kan ze lekker stoken en geen hout meer verspillen. Lekker stoken tot 25° vanaf ze toekomt in het huis, en de rest gaat in het buffervat en spaart dus aardgas uit.

Voila zover zit mijn fantasie ? 

 

 

08/04/2013 - 11:20

en toen startte je je eigen vraagstaart... ;-)

07/04/2013 - 10:58

Lex,

Indien je niet die raamroosters wil (terecht vind ik) zou ik kiezen voor systeem D (balansventilatie) ipv systeem C.

En niet enkel om die reden maar vooral omdat je hierdoor veel energie bespaart, veel gezondere lucht in huis haalt, veel minder geluidsindringing (via die roosters) altijd de juiste ventilatie onafhankelijk van de weersomstandigheden en vooral ook nergens een tochtgevoel.

Systeem D is wel een stuk duurder maar je spaart wel die dure en dan overbodige raamroosters uit. De ramen kunnen dan veel eenvoudiger worden voorzien, je hoeft ze zelfs niet te kunnen openen wat ook een ernstige minprijs is.

Het lijkt wel een verkoopspraatje maar geloof me ik heb geen enkele zakelijke band met de sector, enkel zeer goede ervaringen met dat systeem.

Charel

07/04/2013 - 11:00

ruwbouw af, en dan beginnen nadenken over ventilatie, strakke planning !!! :-(

 

07/04/2013 - 19:36

Allen bedankt voor de antwoorden, nu weten we waar we aan toe zijn.  Toch heel even korrekt leren lezen Stefan, er staat ruwbouw bijna af, we zijn ook niet aan het nadenken over het ventilatiesysteem, we hadden reeds gekozen voor Renson systeem C +, hadden ook reeds een plan en een offerte van de leverancier, enkel nog niet aangekocht.  Aangezien we echt niet gek zijn van die raamroosters, twijfelen we nu om een systeem D aan te schaffen.  Ik denk dat daar niets mis mee is om toch nog van gedacht te veranderen.  Beste Stefan, ik hoop dat je begrijpt dat we geen stap verder zijn met uw reactie.

07/04/2013 - 23:36

Neen lex, idd jij bent geen stap verder met Stefan zijn antwoord; maar misschien iemand die nog moet beginnen bouwen is er wel iets mee: ventilatieontwerp doe je in het begin.  Als je dat niet doet kom je in de problemen.  Bv als je morgenvroeg je architect belt om te zeggen dat je D wil zal die hard zuchten want hij gaat al die buizen moeilijk kwijt geraken en misschien teruggrijpen op platte buizen in de vloer (die nog moeilijk te kuisen zijn).   Neem je dat mee op in het begin in het ontwerp geraak je die buizen veelal zonder problemen kwijt.

Walter

08/04/2013 - 17:55

 

Ik versta het allemaal toch niet zo goed. Wie doet de coördinatie van de bouw? De startaangifte voor de EPB-regelgeving moet toch ook reeds gedaan zijn. Kan men daarna nog van ventilatiesysteem veranderen? Hoe is het dan mogelijk dat de roosters niet voorzien waren in de ramen?

 

Ik heb de indruk dat vele architecten de gemakkelijkste weg nemen en gewoonweg een systeem C+ voorzien. Al is dit allesbehalve een goed ventilatiesysteem. De luchtstromingen in de slaapkamers worden helemaal niet beheerst en hangen van de windrichting en de windsterkte af.

 

Systeem D is natuurlijk duurder, maar ten slotte niet zoveel meer. En de opbrengst ervan is zeer hoog wanneer men op elk moment voldoende verse lucht wil hebben. Zonder van het veel hoger comfort te spreken.

 

Men mag het systeem D ook niet vergelijken met een (slecht onderhouden?) airco. Tenzij in grote gebouwen werkt deze slechts occasioneel, waardoor het onderhoud moeilijker wordt. De lucht zal niet droger zijn dan bij C, behalve wanneer het systeem C onvoldoende verse lucht aanbrengt. Men beweert altijd dat het bij systeem C eenvoudiger is gevraagd te ventileren. Maar niets staat in de weg dat ook bij systeem D te doen, al is dit nog door geen enkele firma officieel aangevraagd bij het VEA. Het is een feit dat het systeem D bij de EPB-regelgeving nog steeds gediscrimineerd wordt.

 

Ten slotte nog een misvatting: er wordt langs semi-officiële weg beweerd dat systeem D niet werkt als het huis niet perfect luchtdicht is. De absolute winst in warmtebehoefte voor ventilatie blijft echter steeds gelijk. Het is enkel de relatieve winst die kleiner wordt in een ondicht huis, omdat de lekken daar voor een groot gedeelte blijven bestaan.

10/04/2013 - 18:03

walter

 

zijn al die balans ventilatie WTW's aangestuurd met grondwater ?

http://zehnder-jestorkair.nl/duurzame-oplossingen/

http://zehnder-jestorkair.nl/assets/Monitoring/Monitoring-vraaggestuurde-ventilatie-met-WTE-en-grondwarmte-Groenlo.pdf

http://zehnder-jestorkair.nl/assets/Media-artikelen/Artikel-Grondbuis-Gawalo-november-2012.pdf

http://zehnder-jestorkair.nl/assets/Media-artikelen/VV+-mei-2012.pdf

 

en nog een domme vraag:

stel dat je een balansventilatie installeert in een huis die niet dampdicht is (alles is relatief in het leven)

en je zet de retour 5% hoger dan de aanvoer, dan komt in feite de extra aangezogen lucht onder de kieren van de deuren, brievenbus, spleten in die enkele mogelijke spleten in de muren naar binnen.

Dan zal je toch ook een soort balans bereiken ??

 

 

10/04/2013 - 19:13

"zijn al die balans ventilatie WTW's aangestuurd met grondwater ?"; wat bedoel je met aangestuurd?

"nog een domme vraag:" 

=> er zal altijd balans zijn: iets anders kan natuurlijk niet.  Maar ook als aanvoer/afvoer gelijk zet zal zullen er stromingen ontstaan door kieren.  Per kamer zal je onderdruk krijgen of overdruk; op dat moment krijg je op die plaatsen aan over afvoer langs kieren.  Maw met kieren in huis, zal je dus nog meer ventileren dan de balansventilatie al doet.  

Walter

10/04/2013 - 21:38

misschien de link lezen ? die balansventilatie wordt gekoeld met grondwatercircuit

10/04/2013 - 21:43

afhankelijk van het seizoen wordt aanvoer voorverwarmd of gekoeld (en ontvochtigd); zoek op aardwarmtewisselaar of AWW.  Veel info over te vinden; tegenwoordig zie ik meer keuzes voor BWW (zie post charel en internet: bodemwarmtewisselaar).

Walter

10/04/2013 - 22:14

is dat de extra besparing versus het gewone systeem D in die tekst ?

http://zehnder-jestorkair.nl/assets/Monitoring/Monitoring-vraaggestuurde-ventilatie-met-WTE-en-grondwarmte-Groenlo.pdf

 

en wat als je uw WP-boiler het ventilatiesysteem  combineert met een canadese put:

 - in de winter zuig je 10° lucht binnen via de canadese put en gooi je die koude vrieslucht naar buiten (geen ventilatie. ;-(

 - in de zomer zuig je 20° buitenlucht binnen en koel je uw huis gewoon af. ;-) met verse lucht

 

Of WP-Boiler  in de bovenste zolderkamer plaatst van uw dak

http://www.golantec.be/Warmtepompboiler/Aeraulix_Doc%20commerciale_NL_HD.pdf

- op een zonnige dag zuig je de warme lucht die naarboven gaat in uw huis af samen met WC, badkamer. In principe gaat uw WP altijd aanslaan als je een badje neemt, en even later dan wel afslaan , dus je maakt een soort systeem C, met een warmteopslag in uw vat. Uw energie komt hoofdzakelijk van de zon me teen aardige COP

- in de winter pomp je uw aardgastookte warmte in uw boiler. Dat is dan minder efficient maar nog altijd geen ramp, uw energie komt van aardgas en wordt met een COP5 in uw vat gedumpt, dus dat is 20% minder efficient dan een aardgasboiler op die manier. Je blijft een systeem C hebben en ventileert goed...

 

Als je de WP-Boiler combineert met uw buffervat ?  

zie ecolution http://www.inventum.com/advies/downloads

- zonnig weertje: buffervat stijgt naar 60°, uw WP water wordt voorverwarmd binnen aan 55° en moet nauwelijks bijverwarmen

- licht grouwe dag met af en toe een glinstertej zon: je doet een voorverwarming met uw 40° buffervat, en gebruikt de WP om efficient 20° up te graden

- grouwe dag, uw buffervat wordt bijgestookt met aardgas en uw WP moet nauwelijks 20° upgraden..;

Je hebt dus een soort ventilatiesysteem die aanslaat als je badjes neemt, douches neemt of wakker wordt. Dus uw duffe lucht van de nacht wordt ververst zonder dat je venstertjes moet opendoen.

10/04/2013 - 22:31

of je start je eigen vraagstaart als je iets te vragen hebt ipv die van een ander te kapen.

Walter

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.