Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

Reacties

...en daarom heb ik gekozen om GEEN lucht uit de kruipruimte te halen.......nog noooooooiiit spijt van gehad !

Corine

De schouwklep sluit nooit 100%, dit mag niet ivm vergitigings gevaar.

 

De onderste kleppen sluiten nooit 100%, het zijn schuifkleppen waar ijzer op ijzer zit en dus niet helemaal kan afsluiten.

Dit maakt ook niet veel uit tot je een schouw hebt die eigen TE goed trekt en dus een vacuum in je kachel krijgt dan zal hij de warmte uit je kachel gaan trekken en elke kleine kier is dan een verlies.

Bij een inox schouw blijft het kanaal niet zo warm als bij een gemetselde, deze koelt dus sneller af en kan je dus een slechte trek krijgen in het begin.

Als hij eenmaal brand dan zal een inox schouw beter/sneller trekken omdat hij goed is geisoleerd en dus de binnenmantel sneller warm staat tegenover een gemetselde.

Voordeel van een gemetselde is dat deze altijd nog wel warm staat van de vorige dag en dus bijna altijd trek geeft.

Ik heb zelf bij mist en geen wind buiten nooit moeten voorverwarmen, onze is gemetseld.

 

Ik stook zelf altijd met de asla een klein stukje open, dan heb ik betere verbranding en meer rendement, na 3 jaar experimenteren weet ik nu hoe ik het beste rendement uit de kachel en het maximale uit mijn hout kan halen.

Doe ik de la dicht dan brand de kachel te rustig en krijg ik zwarte rook uit de schouw buiten, tevens zwarte koppen op de toppen van de vlammen.

 

Elke kachel heeft met elke schouw zijn eigen afstelling nodig, een standaard richtlijn geeft een beeld maar zelf zal je uit moeten zoeken hoe je het beste rendement hebt, na een koude winter het eerste jaar heb ik veel geleerd maar de standaard instellingen werken niet bij mij.

Ook heeft elke houtsoort zijn eigen trek nodig, hoe harder hoe verder ik de asla open doe want anders gaat het liggen smeulen en dus geen rendement.

Ook is het hoe warmer de kachel staat en hoe verder de asla dicht kan, dus zelfs tijdens het stoken pas ik de la steeds aan.

 

Oftewel een standaard richtlijn is goed maar zelf ervaren is de beste leermethode.

 

Succes!

beste wil

als men lucht neemt van de kruipkelder zoals bij mij sluit het niet helemaal af !

ik heb de test gedaan !

heb de speksteenkachel opgestookt  tot 90 gr. en 20uren later had ik nog 30 gr.

daarna de luchtgat van de kruipkelder dichtgemaakt..terug tot 90 gr. gestookt en 20 uren later had ik 47 gr.

ik ga daarvanuit dat het deurtje niet 100% afsluit van het verluchtingsgat van de kruipkelder.

je moet de test eens doen als de kachel uit is en het assedeurtje opendoen.

je zal versteld zijn hoeveel koude lucht er binnenblaast

Men weet nooit genoeg en ik lees graag hoe anderen het doen.
 

Ziehier mijn werkwijze ;
 

Niets makkelijker dan de omgekeerde stookmethode, kruisgewijs hout stapelen

van een kleine 5-tal cm dikte en ongeveer 35 cm lang zodat er nog wat ruimte is tussen

de stapel en de stenen van de stookruimte, daartussen wat dunner hout tot een hoogte

van ongeveer 25 - 30 cm.

Vooraan boven de stapel een aanmaakblokje met daarboven fijn aanmaakhout.
 

Het vullen van de kachel gebeurt steeds enkele uren voor het aanmaken, door de nog aanwezige warmte in de stookruimte droogt het hout verder uit.
 

Rond 18 uur alle schuiven en kleppen open en dan de vlam erin. De eerste minuten laat ik de deur van de stookruimte een paar cm open staan, ook wordt de livingdeur op een kier gezet maar deze kier wordt door de goede schouwtrek en luchtstroom een opening van 2 cm en krijgt  het vuur veel zuurstof.
Na een paar minuten is het vuur reeds in het midden van de stapel en wordt de deur van de kachel gesloten, wanneer het vuur beneden is sluit ik de livingdeur en wordt het deurtje van de aslade  open gezet.
 

Bij het navullen moet de livingdeur terug open zodat de vlammen terug aangewakkerd worden, want indien ik vergeet de livingdeur te openen gebeurt het dat ik

een lichte rookgeur waarneem.
 

Elk heeft zijn methode van stoken, maar persoonlijk vind ik deze het gemakkelijkst,

alle hout van de eerste lading erin en een half uurtje weinig omkijken naar.
 

 

Mark,

waar haal jij de zuurstof voor de kachel ?

Uit de ruimte waarin de kachel staat of  heb je een externe luchtaanvoer ?
Bij het eerste gesprek met Patrick van de firma Ballet werdt een externe zuurstoftoevoer afgeraden en achteraf gezien is dat hier zeker niet nodig want wanneer de kacheldeur

en de livingdeur op een kier staan voel ik de luchtstroom uit de gang komen.
 

Warme groeten uit Crombach,
Antoine

 

http://picasaweb.google.com/Crombach21/OpbouwTulikivi?authkey=Gv1sRgCNz…

Ok Martin.

Ik ga mijn buitenluchtaanvoer ook eens dicht maken met isolatie (rotswol) en eens zien of de kachel nog langer warm blijft.

Ik denk ook dat de afsluitklep van de schouw veel doet aan het al dan niet snel afkoelen van de kachel. Deze sluit namelijk niet helemaal af. Bij de installatie thuis hebben ze van deze ronde klep links en rechts een stukje afgeslepen. Zo blijft de kachel toch altijd trekken, zelfs met de klep toe? De warmte verdwijnt dus gewoon, langzaam maar constant. Ik zou deze klep wel eens willen vervangen door een volledig ronde om het verschil vast te stellen! Voor de veiligheid lijkt me dat geen probleem, de klep wordt toch pas toegezet als het hout uitgebrand is. En de kacheltemperatuur zal veel minder snel dalen.

Iemand hier ervaring mee?

hoi martine62 heb er geen last van ik voel geen koude lucht langs me klep.

hoi corine ik pak zuurstof langs de kruipruimte en ga heel goed heb er geen last van hoor nog nooit spijt van gehad

Hallo Wil,

fijn te horen.

Ik weet niet waar het precies aan ligt, maar ik heb het gevoel dat het probleem van "afkoelen" toch veel vaker voorkomt bij kachels met een buitenluchtaanvoer. Wordt die aanvoer dan niet goed geplaatst of zo????

Corine

 corine,

Wordt die aanvoer dan niet goed geplaatst of zo.  volgens mij heeft het niets met plaatsen te maken maar dat er een luchtstroom blijft,door deze af te dekken zoals ik dat gedaan hebt komt er geen lucht meer er door. mijn kachel blijft veel langer warm dat is mijn ervaring. mijn kachel  gaat per uur 2 tot 3 graden eraf.

Kroes

Kroes,

dat snap ik ook wel, maar eigenlijk is dat van den zotte !! Betaal je grof geld voor zo'n kachel en dan moet je met 2 plaatjes een luchttoevoer afdekken, omdat anders de kachel niet optimaal presteert ! (ik heb niets tegen je oplossing hoor....ziet er prima uit, maar het zou niet nodig moeten zijn !!).

Corine

 100% akkoord!!!!!!!!!!

Groeten vanuit Opgrimbie !!!!

Ik snap niet dat zo dure kachels geen degelijke afsluitklep hebben voor hun luchtaanvoer.

Ikzelf heb een goedkope bergkachel en heb me zelf een klep opgezet, heeft me +/- 50 euro gekost.

Het is een klep van lindab , dat tussen de ijzeren schuif en doorgang 2 harde kunstof schijven heeft, waardoor het wel luchtdicht afsluit.

Kijk eens op mijn fotowebsite.

Zoiets zouden ze toch ook kunnen toepassen bij tulviki, kost hun toch bijna niks.

Alco-hall,

 

als je merkt dat de kachel met de volledige afsluiting van de buitenluchtaanvoer minder snel afkoelt, koop dan misschien een afsluitklep van bijvoorbeeld Lindab. Kost nog geen 50euro en probleem is opgelost.

wouter

Walter was me voor, maar het was hij die me ook op het idee heeft gebracht via zijn fotowebsite :-)

Wouter,

Zo een klep van Lindab ken ik niet. Enfin, ik ken geen enkele klep... Maar zo eentje is te plaatsen in uw schouwafvoer? En die sluit helemaal af?

Dan moeten ze mijn fonten schouw weer demonteren om dat er tussen te zetten???

Ik vind niks terug in die fotoreportages van Walter...

Merci voor de hulp.

Groeten,

Alco-hall.

Voor de lucht aanvoer.

De klep in de schoorsteen voor de luchtafvoer mag NIET 100% sluiten (max 90 %)

kijk bij de opbouw van mijn kachel, dan zie je een betonnen basis met een ijzeren schuif in.

picasaweb.google.com/Walter.Veerle/OpDeMuggenberg#5310890824167618370

en er staan nog meer foto's  op.

Het ijzeren hengsel aan de achterkant heb ik er nog zelf aangemaakt met een bout en moer

Inderdaad voor luchtaanvoer en niet rookgasafvoer. Naast de opmerking van Walter zijn deze kleppen immers ook niet hittebestendig want bedoeld voor ventilatie. 

 

zo'n ijzeren schuif is een mogelijkheid maar je hebt ook een klep die in een buis zit en perfect afsluit, hangt af wat er in jouw situatie is aangewezen. Zie voor de producten en prijzen deze link: www.lindab.be/dokumenter/082437_LINDAB%20Prijslijst%20NL.pdf

succes

Wouter

beste stokers

Ik ben vandaag tot conclutie gekomen dat onze speksteenkachel niet aan onze verwachtingen voldoet !!

Heb deze laten plaatsen in het begin dit jaar(februari),en dit na het opvolgen van deze forum !!.

Wij hadden gekozen na het aanraden voor de TU 2700. dit omdat wij 110m² ermee wilden verwarmen,wel met veel ramen waar de straling ook naar buiten kan;maar ook naar binnen als de zon schijnt !!

Nu s'avonds staat onze kachel op 75gr. gemeten aan de zijkant en er word gestookt met palletten(droog).

5 meter voor de kachel heb ik dan een temperatuur gemeten van 25gr. en heb daar ook een goede straling van de kachel,omdat de kachel vooraan 150gr.is

maar naast de kachel,als wij s,avonds in de zetel zitten, 3meter ervandaan meten wij 19gr.,en voelen wij de straling niet !!omdat de kachel 75gr meet.

Wij hebben ook niet altijd tijd om 2x te stoken per dag,dit omdat wij werkende mensen zijn...

Nu ga ik waarschijlijk reactie krijgen of mijn huis goed geisoleerd is of dergelijke,...

mijn huis is 18 jaar oud met dubbel glas en geisoleerd tussen de spouwmuren,en ook het dak is geisoleerd.

ik stook nu bij s'avonds !!

 

Martin62: Soortgelijke reactie heb ik ca een 9 maanden geleden ook al geplaatst op dit forum. Vooral nu met vorst in de nacht van 8 graden en overdag rond 0 krijgen wij het niet warm. Wij stoken bijna de hele  dag door droog hout en nog wordt het maar 15 - 17 graden afhankelijk van waar je bent. 's morgens is het nog maar 13 graden in de keuken. Buitentemperatuur kachel, na 4 tot 6 uur stoken, loopt op tot ca 100graden.Totale oppervlakte kamer/keuken is ca 70 m2. Wij hadden er ook hoge verwachtingen van, maar we zijn duidelijk teleurgesteld. Ik moet er wel bij zeggen dat ons huis redelijk geïsoleerd is; maar hierover is bij het uitzoeken van de kachel door de leverancier niet over gesproken. Als ik alles geweten had, dan had ik mijn oude Jotul kachel gehouden. Dan moest ik wel de hele tijd doorstoken, maar ik kreeg het goed warm, vooral bij koud weer. (ons hout kunnen wij nagenoeg gratis bekomen) Deze kachel voldoet wel bij buitentemperaturen van ca 5 tot 15 graden, maar daaronder is het teleurstellend. Wij hebben een Tulikivi 2200 met bakoven. Die bakoven bevalt trouwens wel prima. Wij laten van tijd tot tijd nu de cv ook bijverwarmen, hetgeen eigenlijk niet de bedoeling was.

 martin62

 
Volgens mij moet 110 m2 met een TU 2700 zeker te doen zijn maar waarom stop jij bij 75 °C als je zelf zegt dat je veel glas hebt in de leefruimte ?

 

glas kan nautuurlijk geen warmte opslaan in tegendeel in de winter ( als de zon niet schijnt ) verlies je langs daar enorm veel warmte 

 

als het 's nachts rond het vriespunt en lager gaat begin dan eerst eens met je kachel te stoken tot 90 of 100 °C dat zal er al beter beginnen op te trekken 

 

doe dat eens drie dagen aan een stuk zodat je woning ( binnenmuren ) op een hogere temperatuur komen te staan en stook de dagen nadien dan weer wat minder 

 

de bedoeling is dat je eerst en vooral warmte in de massa opslaat en nadien de temperatuur constant houd 

 

probeer dat eens uit en je zal zien dat je een heel ander resultaat zal krijgen 

 

mijn overbuur heeft een TU 2700 staan in een oude woning van zeker 30 jaar waar momenteel nog een paar ramen met ENKELE beglazing in zitten omdat deze nog  niet vervangen werden de rest van de ramen wel  

 

zijn living is een goede 7 x 12 meter de spouwmuren ??? er zit volgens hem wat isolatie in maar hoeveel ??? toch krijgen zij het daar behoorlijk warm er is ook nog een warmtewisselaar ingebouwd in de kachel en aangesloten op een zonneboiler van 600 l

 

als ik de vergelijking maak stook jij in de eerste  plaats niet hard genoeg om je warmteverliezen te kompenceren 

 

om dat te doen moet je echt een paar dagen flink doorstoken ( eigenlijk een beetje te veel ) om de gemiddelde temperatuur van de muren op een hoger niveau te krijgen 

 

met uw 75 °C blijf je volgens mij naijlen en blijf je met een te koude woning zitten 

 

warmte opslaan in de woning en de kachel gebruiken om bij te vullen zoals een  batterij ( met druppellader ) is volgens mij de boodschap

 

probeer het eens uit - je hebt niets te verliezen maar je zal wel een heel ander effect bekomen dat weet ik haast zeker 

 

Ulrik

Ik heb wel geen ervaring met speksteenkachels, maar wel met een andere massakachel.

De kunst is ook om de juiste hitte te behaalen, dus genoeg hout in 1 keer opstoken om een hoge t° te behalen.

Soms kunnen 3 stukken hout extra veel verschil maken.

+ ook op tijd de luchtaanvoer dicht doen en op het einde de luchafvoer sluiten.

Dit gaat ook de kachel heter make en langer warmer houden.

Als je niet thuis kan zijn om dit te doen ga je altijd wel wat minder warmte uithalen.

 

Persoonlijk stook ik liever hardere houtsoorten dan naaldhout (eik, vogelkers)

En dikker hout dan de meeste met bovenop wat kleiner hout

picasaweb.google.com/Walter.Veerle/OpDeMuggenbergVERVOLG#5393933705286671954

Is eigenlijk totaal anders dan de meeste stoken met hun massakachel, maar ik haal er goede resultaten mee.

Met palettenhout haal ik wel sneller een hogere temperatuur, maar duurd bij mij minder lang en krijg ik mijn kachel soms niet volledig warm zonder iets bij te stoken.

 

Het is wel spijtig dat de verkopers niet betere uitleg geven ivm al deze dingen.

Want het kost toch al genoeg. En over glasopp. en isolatiediktes zwijgen ze ook dikwijls.

martin

er zijn hier 2 opmerkingen mogelijk, ofwel is je huis slecht geïsoleerd, ofwel is je kachel te klein.  de vraag is, werd er ooit een warmteverliesberekening gemaakt?  ik vermoed van niet.  en als er met de pet naar gegooid wordt, loopt je dat soort risico's.  dat is eigenlijk de verantwoordelijkheid van diegene die jou kachel geplaatst heeft, die heeft de kachel blijkbaar te klein gedimensioneerd.  het probleem is dat er aan de kachel nu allicht niks meer te wijzigen is, dus is beter isoleren de eenvoudigste oplossing.  als je dubbel glas 18 jaar oud is, zit je wat dat betreft niet goed, modern dubbel glas isoleert ongeveer 3 keer beter, dat zou dus een flink verschil kunnen geven.

ik heb even bij tulikivi gekeken, en de grootse kachels die daar instaan kunnen tot 74 kWh leveren, of een vermogen van 3 kW, wat neerkomt op een capaciteit van 28W /m² vloeroppervlak, en dan moet je al een super geïsoleerde LEW zijn om daar je woonruimte mee te kunnen verwarmen.  overigens, welk merk en type heb jij geplaatst?

nu weet ik niet hoe het stoken met jou kachel is, maar een goede kachel, speksteen of andere, ontsteekt toch heel makkelijk en heel snel, ik zou denken dat je dat makkelijk op 10 min. kan klaren. en dat lijkt mij toch niet onoverkomelijk.

nu sta ik wel te kijken van de t° van de wand van jou speksteenkachel, 75° en meer,  dat lijkt mij wel erg hoog, en niet zonder risico.  ik heb altijd horen spreken van 40 a 50°, wat nog wel aanvaardbaar is.  of komt dat doordat jij zo hard moet stoken om het voldoende warm te krijgen?  als ik in de brochure lees, staat daar : << Aangezien een *** niet gloeiend heet wordt, kan men deze aanraken en er tegenaan leunen >> maar met 75° ben ik toch geen kandidaat!

het enige dat je nog kan proberen is op de juiste manier te stoken, dikwijls wordt er op de verkeerde manier gestookt.  een filmpje vindt je op http://www.fairfeuern.ch/fileadmin/filesharing/VIDEO_TS/richtig_feuern.html   belangrijk is van boven naar beneden te verbranden.

hans d

Martin, ik ben het met Ulrik eens.

Je moet de kachel echt niet vertroetelen, maar een warmtebuffer opbouwen. Wij hebben (in vergelijk met die van jou) een kleinere kachel, maar in een oud huis met ongeisoleerde houten vloeren. Daar krijgen we het toch wel lekker warm.

Wanneer het 's nachts hard vriest, kan ik niet meer om de 24 uur stoken, maar moet ik dat om de ca 28 - 20 uur doen. Daarbij verschuift de stooktijd. Dat kan bij ons omdat ik niet altijd buitenshuis werk. Je kunt ook 's ochtends vroeg stoken, voordat je naar je werk gaat en bij thuiskomst nog een keer. Dan heb je een gelijkmatiger temperatuur.

Ik stook liever met minder hout en dan gooi ik er vaker een lading in, dan dat ik veel hout tegelijk stook. Met minder hout heb ik een feller vuur en dat is wat ik wil.

Wellicht kun je jouw infrarood thermometer even aan de kant leggen en meer op gevoel stoken. Ik heb er nog nooit een thermometer bij gehouden, maar ik heb het  ook nog nooit koud gehad. Hang op een paar meter afstand een binnenthermometer en bekijk hoe warm het wordt en hoe warm het dan 24 uur daarna nog is. Is het 24 uur later te koud, dan kun je wellicht doorstoken tot een hogere kamertemperatuur. Gewoon experimenteren.

 

Niet opgeven hoor.....Rome is niet in 1 dag gebouwd !!

Corine

ulrik

stoken tot 100° is riskant en ongezond.  de verkopers en brochures van speksteenkachels beweren dat je een aangename warmte hebt en de kachel niet gloeiend heet wordt, dat je er zelfs tegen kan aanleunen, en dat laatste lijkt me met 100 ° eerder onverstandig.

als je zulke t° nodig hebt om je woning te verwarmen, is volgens mij de speksteenkachel in kwetsie te licht, ondergedimensioneerd.

hans d

 

 

 

 

 

walter

dat is inderdaad de juiste manier van stoken, al zou ik die niet omgekeerd noemen, want dat lijkt wel of je de boel ondersteboven draait, terwijl dit net de juiste manier is, van boven naar beneden branden.

de opmerking over verkopers is ook terecht, maar die zijn bezig met verkopen, de rest is bij de meesten hun zorg niet.  al zijn er gelukkig ook mensen die hun klanten wel goed informerne en hen leren op een fatsoenlijke manier te stoken.

als ik de reacties van ulrik en martin lees, kom ik tot het besluit dat beide kachels veel te licht zijn (ik doel dan op de massa) waardoor veel te hoge oppervlaktet° worden bereikt, en de warmte te snel wordt afgegeven, ik vind 25° niet echt aangenaam.

hans d

Wij hebben ook maar een massakachel van 1300 kg (hebben wel een LEW)

maar als het echt hard  vriest, stook ik gewoon 2 keer per dag.

dus met kleine massa gaat het ook wel.

ik stook hem ook altijd goed warm, maar langzamer dan de meeste stokers, dus bij mij niet echt een hellevuur.

Maar ik zorg wel dat ik mijn kleppen op tijd dicht doe, om beste rendement te halen.

Bij ons stoken we wel niet tot 25°, het is meestal rond de 22° op zijn hoogste punt.

En dat is al warm in een LEW

hoi stokers

wat betreft van boven naar onderen stoken kun je toch maar eenmaal als je de tweede lading bijvult in de kachel leg je het hout toch op de gloeiende massa en dan stook je toch weer van onder naar boven of ben ik gek ??dus zie ik daar het nut nie van in, als het goed vriest stook ik me kachel wel tot 150°graden de tweede steen boven de raam gemeten, ik heb me speksteenkachel ga nu de vierde winter in  en sindien heb ik de verwarming in de keuken en de woonkamer niet meer op gehad ben zeer tevreden maar je mag nie bang zijn om goed door te stoken en direkt bij de gloeiende massa de volgende lading hout erop doen de kachel niet laten afkoelen tussen de ladingen ik stook nu nog maar twee uurtjes s'avonds van 19,30utot 21,30u en s'morgens om 7,u nog 24°graden binnen ik stook dus om de 22uur maar je moet wel eerst een goede buffer aanleggen dat wil zeggen je muren eerst goed opwarmen dat is al half gewonnen,ik stook altijd palettenhout ga goeden pak me zuurstof uit de verluchting,

Hans,

Over de temperatuur van de buitenwand ben ik het niet met je eens hoor. Jij zegt 40 tot 50 graden?

Ik heb een ingebouwde oven in mijn NunnaUuni Carolina Solo, en als ik deze oven op 220 graden wil krijgen, stook ik de buitenwand tot dik 90 graden...

Over het warm krijgen in de living (150kubmeter) mag ik niet klagen, maar de keuken moet vanaf eergisteren bijverwarmd worden (is een aparte ruimte met enkel een deur tussen)

Groeten,

Alco-hall

alco-hall

ik zeg dat niet, dat is wat de producenten van speksteenkachels zeggen, de tekst die ik citeerde komt recht uit hun brochure.

oppervlaktetemperaturen boven de 50° zijn te mijden, want dan krijg je onvermijdelijk stofschroei (het stof dat in de lucht aanwezig is verkoold als het in aanraking komt met hogere temperaturen), en dat is niet echt gezond.

als je inderdaad om 220° in je oven te bereiken, 90° aan de buitenkant krijgt, is er duideliijk iets mis met speksteenkachels.  een goede finoven of grundofen haalt dat soort temperaturen moeiteloos (onlangs in een finoven pizza's gebakken, duurt ongeveer 1 tot 1.5 minuut), maar die worden zo gebouwd dat de buietnwand niet boven de 50° komt.  en die geven hun warmte gedurende 24h af. zodat je maar 1 keer per dag moet stoken.

trouwens, waarom zitbanken e.d. bij speksteenkachels maken, als de wanden zo warm worden, da's dan weggegooid geld.  want ik neem aan dat niemand op zo'n hete bank gaat zitten.  nee, wat jullie doen is m.i. in tegenspraak met de idee van massakachels!

hans d

 

Hans

 

mijn kachel ondergedimensioneerd ? met 3 ton voor een bijna open benedenverdieping van 8 bij 10 m 

 

deze stook ik tot 23 tot 25 °C zelfs bij min 13 °C en de bovenverdieping op 18 tot 20 °C met één stookbeurt per dag

 

in de spouwmuur zit 10 cm glaswol en tussen bovenverdieping en zolder 22,5 cm glaswol 

 

natuurlijk is een kachel van 80 ° beter als een van 100° want je krijgt dan meer convectie maar daarmee verwarm ik de bovenverdieping

 

ik stook nu al de 5 de winter en aan de kachel is nog geen verschil te merken

 

in de vloeren zit 6 cm isomo en ( weinig ) HR++ beglazing en ik loop in mijn Tshirt rond 

 

je kan moeilijk een speksteenkachel of finoven van 6 ton zetten om het bij min 10 °C rond de 50 ° te houden want dan heb je geen leefruimte meer over en moet je in de kachel gaan zitten 

 

in ieder geval zelfs onze poes vind het zalig want als ik thuis kom van het werk gaat zij direct voor de kachel liggen en wacht ongeduldig tot ik hem aansteek

 

Ulrik

 

 

 

hoi stokers

hans waar je kunt zitten daar word het natuurlijk nie zo warm anders ga je je kont verbranden snap dat nou is eens ,heb jij wel is en speksteenkachel gezien.spijtig heb nog geen reactie gehad op me opmerking van andersom te stoken ,zo gezegt van boven naar onderen.nu 8uur in de morgen 24,5°graden is toch lekker als je zo uit bed komt hoor en gratis he.

ulrik

ondergedimensioneerd, dat hangt er vanaf, ze kan ook slecht gebouwd zijn.  een goed finoven of grundofen wordt eventueel langs de buitenkant geïsoleerd, net om te vermijden dat de wandt° te hard oploopt.  maar dan lukt het allicht niet meer om een matig geïsoleerde en relatief grote woning daarmee te verwarmen.  voor mij gaan ecologie en duurzaamheid hand in hand met gezondheid, en met zulke wandtemperaturen ben je in dat opzcht niet goed bezig.  ik heb de indruk dat het overgrote deel van de gebruikers van een speksteenkachel oneigenlijk gebruik maken van hun kachel.

en ja, als je 6 ton nodig hebt, dan moet dat maar.  en dat kan je ook bereiken zonder je kachel veel groter te maken door warmtewisselaars in de wand in te bouwen waardoor de wandt° verlaagd naar een aanvaardbaar niveau en je die warmte elders in de massa kan steken, bv in vloer- of muurverwarming.  ik ken iemand met een finoven van 10 ton, maar met een totale massa van 30 ton.

of je bij 80° meer convectie krijgt dan bij 100° durf ik te betwijfelen, dat zou me zelfs ten zeerste verbazen.

en verder, voor de echte ECObouwers zou ik zeggen, stoken tot 23° a 25° putje winter en in je T-shirt rondlopen is zeker geen boodschap die ik de deelnemers aan het forum zou willen meegeven, uiteindelijk gaat het ons toch om belangrijke mate over energiebesparen en zinvol aanwenden!

hans d.

 

 

 

 

Hans, ik heb zo'n zitbank en ik kan je verzekeren dat dit de beste plek is in het hele huis. De bank is uiteraard bedekt met een quilt, want anders brand je je billen en als ik met mijn rug tegen de kachel zit, schuif ik er een kussen tussen. Dus absoluuuuuuuuut geen weggegooid geld, maar speksteen waar je 200 % plezier van beleeft. ('s nachts gaat de quilt van de bank, zodat deze de warmte kan afgeven aan de woonkamer)

Corine

beste forum medewerkers

wij hebben bij meerdere verkopers van speksteenkachels geweest om raad voor wij deze 3 ton kachel aankochte en ja..zelfs bij geerts zijn wij geweest!!

allen zijden ze dat ik de kachel zou moeten warm stoken tot 65-70 gr. (en nogmaals gemeten aan de zijkant vanboven 2de steen)bij mijn kachel tu 2700..

en ok.. ik zou andere ramen kunnen laten steken en ook andere ramen laten steken aan de varanda die dan nog meer geisoleerder zijn.

En wie weet wat kan ik nog meer doen???????

en dit noemen ze dan goedkoop/gratis stoken????als ik dan de investeringen in euro'kes tel had ik beter gewoon met mijn cv kunnen blijven stoken.

Met de aankoop van de kachel,plaatsen,inox schouw,hout...en evt nog andere ramen ... isolatie??.!! had ik nog jaren kunnen stoken op mijn cv.

en niet te vergeten dat mijn cv nu ook op staat.!!

en ps...wie kan zijn TU 2700 op 2x2uren per dag zijn kachel tot 100gr. warm stoken(zijkant gemeten)?????.

wil graag eens ff met deze man afspreken om te komen zien dan..!

Weet ge nog wel in mijn geval ik heb een nunnauuni en kreeg het ook niet warm alles geprobeerd,awel die van mij hebben ze komen vervangen in een blanka met aanbouw.Ik ben blijven aandringen dat men kwam kijken en dat zij de kachel die ze aan ons hadden verkocht te licht was hebben ze toegegeven.Ook ons huis heeft veel glas en is ongeveer dezelfde leeftijd en men had ons ook verzekerd dat dit genoeg zou zijn.Ik ben nu een tevreden stoker maar zo een kachel de hemel in prijzen zal ik niet meer doen.Nu moet ik ook 2 maal stoken met een kachel van 3000kg in een living van 40 vierkante meter en de verwarming staat nu ook op de bovenverdieping aan(studenten)ik stook de kachel met palettenhout naar de 95°.Een vraag aan alle stokers wat is de afmeting van jullie ramen in de woonkamer?Ulrich heeft hier gelijk glas slaat geen warmte op!

beste hilleke

ik heb +-50m² glas incl dubbele glazen deur naar de hal die recht 5meter voor de kachel staat

MARTIN 62

 

ik kan u begrijpen.. ik heb ook de eerste maanden spijt gehad met het kopen van een speksteenkachel. Mijn weegt 2 ton.. Nu leren stoken moet je wel bij deze kachel en dat heb ik ook moeten leren.. Maar heb ondertussen mijn kruipkelder geisoleerd door XPS platen tegen de dallen te kleven.. Mijn spouwmuren heb ik ook laten vullen.. En nu ben ik wel content.. Moet wel zeggen het isoleren van mijn kelder voel ik enorm.. de binnen temperatuur blijft langer..Mijn huis is ook niet perfect geisoleerd... Ik blijf er nog altijd bij een huis dat niet goed geisoleerd is niet kopen deze kachel...Je kunt de kachel wat vergelijken met een thermos , doe er maar warm water in en draai de dop niet volledig vast .. Resultaat ken je al....  Ik stook nu met mijn kachel smorgens en savonds een uurtje en zet mijn deur  naar de hal half open.. Dan heb ik boven een twintig graden en dat is genoeg voor mij.. In mijn leefruimte is het 22 -23 graden... Heb mijn verwarming nog niet moeten opzetten....De kachel heeft veel geld gekost , de uitleg van de kachel van de firma vond ik maar alles behalve...

wij stoken nu met dit weer +/- tot 21% (hebben nog geen binnendeuren  en moeten nog 2 geisoleerde deuren maken)

21° is genoeg in onze lew. (hebben wel 3 voudig glas  +/- 15 M2 in de living+keuken)

gisteren 2 keer gestookt, vandaag maar 1 keer.

omgekeerd stoken (is de juiste benaming)  gaat toch telkens, want de as is telkens toch al uit voordaat je opnieuw gaat stoken.

voor meer info over stoken kijk op ecologieforum.eu, daar zitten veel meer experts over massakachels dan op dit forum.

walter vaes

 

je hebt een bergkachel wat is het verschil tussen een speksteenkachel..  De prijs misschien?

 

Bergkachel is zelfbouw, hou dus daar rekening mee. (is gemaakt van vuurvaste beton)

Want je moet de tijd nemen om hem zorgvuldig in elkaar te steken.

Voor de rest hetzelfde principe als een speksteenkachel.

Is wel veel goedkoper, wij hadden niet het geld voor een tegelkachel of speksteenkachel.

Iedereen moet zelf uit maken wat hij wil kopen, maar zoek eerst veel op het internet.

En dan is ecologieforum.eu de beste plaats om info te vergaren.

Ecobouwers is ook een goede site voor ecologisch bouwen, maar persoonlijk vind ik niet dat je er veel info vind over alle massakachels.

martin

tja, je hebt natuurlijk de basis van het energiesparen (trias energetica)  met voeten getreden.  eerst energie besparen (isoleren), dan pas duurzame energie opwekken, en als laatste fossiele energie zo spaarzaammogelijk gebruiken.  helaas heb jij stap 1 overgeslagen.  maar je kan dat alsnog goedmaken door dat nu te doen, als je woning beter geïsoleerd is, zal je merkelijk verder komen met je huidge kachel.  je kan natuurlijk proberen om de verkoper te overtuigen een oplossing te bedenken, maar dat zal allicht niet eenvoudig zijn.

<< ja, zelfs bij geerts geweest >>  alsof dat nu DE referentie is....

misschien noemt de verkoper dat gratis stoken, ik alvast niet, zo'n kachel is ook niet echt goedkoop.  maar de rest van je redenatie klopt van geen kanten.  als je nieuwe supergeïsoleerde ramen koopt en isolatie, kon je inderdaad dat zelfe geld opstoken in je cv, en na enkele jaren is het opgestookt, en zit je nog altijd met een slecht geîsoleerde woning.  die maatregelen zorgen niet alleen voor veel meer comfort thuis, maar ook voor een flinke besparing in je energierekening.  en je kan je kachel dan stoken op de manier waarvoor ze bedoeld is.

hans d

 

wil

neen natuurlijk niet, maar de wand achter de bank wordt wel veel warmer, en ik twijfel er aan dat, als je de zijwanden tot 90° en meer opstookt zoals ik hier lees, je er nog comfortabel kan op zitten.

op dat stoken van boven naar onder heb ik eigenlijk al wel geantwoord, zij het onrechtstreeks.  de beodeling van massakachels is niet continu te stoken, maar 1 of 2 keer per dag.  en dan kan dat perfect.  zoals ik vanmorgen al schreef, velen maken blijkbaar oneigenlijk gebruik van hun kachel.  wil je continu stoken, dan koop je een houtkachel of -haard, geen massakachel.

en ik vind 24.5° een verschrikking, blij dat het bij mij comfortabel warm is met 21°. 

hans d

 

 Hans

 

jij schrijft : en ja, als je 6 ton nodig hebt, dan moet dat maar.  en dat kan je ook bereiken zonder je kachel veel groter te maken door warmtewisselaars in de wand in te bouwen waardoor de wandt° verlaagd naar een aanvaardbaar niveau en je die warmte elders in de massa kan steken, bv in vloer- of muurverwarming.  ik ken iemand met een finoven van 10 ton, maar met een totale massa van 30 ton.

 

dan moet dat maar ... 6 ton of 10 ton da 's gemakkelijker gezegd dan gedaan in een bestaande woning of als je een bestaande hebt gekocht 

 

voor vloer of muurverwarming geld net hetzelfde in een reeds bestaande woning

 

als je een nieuwbouw zet wat dan kan je daar allemaal rekening mee houden maar dat is in het geval van maarten 62 hier niet het geval

 

zijn spouwmuur is reeds gëisoleerd en dan zit je met een paar feiten waar je niet meer omheen kunt

 

@ maarten 62 : jij spreekt van 50 m2 glas en da's niet niks

 

je woning is 18 jaar oud

 

een brutte rekensom ( als ik het mij nog goed herinner want 't is lang geleden ) leert ons het volgende 

 

gewoon dubbel glas van uit die tijd had een K waarde ( warmteverliesfactor ) van 2,8 - hedendaags dubbel glas zit rond de 1 tot 1,1 ( HR ++ )

een snelle en brutto berekening geeft volgend resultaat

 

K waarde 2,8 wil zeggen 2,8 Watt warmteverlies per m2 per uur per °C

 

stel dat je in de woning 20 °C wil en het is buiten min 5 °C dan krijg je volgende berekening ( warmteverlies )

 

50 m2 = 50 x 2,8 =140 Watt / uur  per m2 per °C  warmteverlies

bij 20 ° binnentemperatuur ( 25 °C verschiltemperatuur in het berekeningsgeval ) wordt dat dan 140 Watt x 25 = 3500 Watt of 3,5 KW warmteverlies en dat enkel voor het glas !!!

 

daarbij moet je nog de warmteverliezen van muren vloer en plafond bijrekenen 

 

geen wonder dus dat je het niet goed warm krijgt met 50 m2 van dat type glas glas want dat is reeds ongeveer het max afgegeven vermogen dat de TU 2700 kachel 

 

als je dat glas gaat vervangen met de huidige dubbele beglazing met een waarde van 1,1 heb je nog een warmteverlies van 1375 Watt of 1,3 kw of ongeveer 1 / 3 van de huidige warmteverliezen 

 

extra isoleren is niet altijd mogelijk maar wel ander glas steken 

 

't is natuurlijk weer een investering maar eigenlijk in uw geval bittere noodzaak !!! en met de huidige premies van de regering die je kunt genieten niet echt zo duur maar wel efficient

 

maarten - een kleine vergelijking tussen uw woning en de mijne ( leefruimte ) jij hebt 50 m2 glas ik heb 5 m2 met glas van 1,2 dat geeft bij 20 / 5 ° een warmte verlies van 150 Watt .... en bij u 3500 Watt en daar is alles mee gezegd dacht ik 

 

mijn spouwmuren zijn 27 jaar geleden toen ik de nieuwbouw liet optrekken voorzien van 10 cm glaswol en Silikaatsteen van 19 cm met een K - waarde van 0,30

 

de bouwondernemer zei toen dat ik gek was ...

 

 

Ulrik

 

 

ulrik

ik weet best dat dat allemaal niet makkelijk is, maar daarom niet onmogelijk. zeker muurverwarming is een haalbare kaart in vele gevallen.

maar eigenlijk gaat het mij daar niet om, het gaat mij over het oneigenlijk gebruik van de massakachels, speksteen, of andere.  die zijn niet bedoeld om min of meer continu te stoken, en je haalt ook belange geen goed rendement meer als je hele massa op 100° of meer staat.  we zitten nog altijd op ecobouwers, een forum dat staat voor duurzaam bouwen.

wat het glas betreft, reken daar gerust met Ug 3.0 als dat 20 jaar oud is, en wordt het spaarpotentiaal nog wat hoger.

hans d

 

 

Op dat gebied kan ik Hans gelijk geven.

Als ik lees dat mensen al terug stoken als er  nog gloeiend hout inzit , dan ben je niet goed aan het stoken.

Waarom willen sommige een constante van 24 a 25° ?

Bij ons schommeld het meestal tussen 21 a 23° max (overdag)en 18 a 20° min (s morgens) en daar zijn we tevreden over

(zal nog wel beter worden als het huis volledig af is)

 

Ulrik

DE verkoper van mijn speksteenkachel had mij gezegt dat als ik s'avonds stook, de gordijnen moet toedoen,dan gaat de straling niet naar buiten.

ps. heb inmiddels ook al 5 m³ hout opgestookt op 6 weken.Als dan het moment komt dat ik het hout moet kopen zal mijn 3 tonnetje steen snel buiten werking zijn en terug mijn cv opstaan waarmee ik heel de winter met 2000liter 22gr kan halen

Martin,

5 kube op 6 weken???? Dat is wel veel ja.

Ik ben van begin september aan't stoken en heb op die 12 weken bijna 4 (gestapelde) kube hout gestookt (palettenhout!).

Ik stook 2 tot 2,5 uur per dag en dat alleen 's avonds. De temperatuur schommelt steeds tussen de 23,5 maximum en 21 minumum.

Glaspartijen zijn bij mij 10 m² gewoon dubbel glas en 1 groot karrewiel met enkel glas...(aanvraag gedaan om te vervangen!).

In het weekend gooi ik af en toe een blokje op in de namiddag, gewoon voor de gezelligheid, maar dat is niet "doorstoken".

Hopelijk vind je een oplossing voor jou probleem, ik vind een speksteenkachel nog steeds een goede verwarming.

Groeten,

Alco-hall.

hoi stokers

waltervaes als je met een speksteenkachel aan het stoken bent en je wilt 24u warmte hebben of langer (je stookt met een spekkachel maar een paar uur op 24uur) dan moet je de kachel telkens niet uit laten gaan maar als het opgebrande hout in de gloeifase zit de volgende lading er terug opdoen snap je ?anders koel je de kachel terug af,in mijn kachel mag ik 20kg hout stoken maar dat krijg ik er in 1keer natuurlijk niet in dat begrijp je ook wel .jij hebt waarschijnlijk geen speksteenkachel ik ben wel goed zo aan het stoken haal zo het meeste redement uit.en bij mij is het ook geen constante temperatuur van 24a25°graden hoor ik stook om de 22uur en zit tussen de 22° en 25° en die 25°is als we te bed gaan s'avonds want s'nachts is ook het koudste en zo bouw ik een goede buffer op en dan is het s'morgens en overdag lekker aangenaam.leve de speksteenkachel heb het hier al meermaals gezecht in 2006 betaalde ik 2000 euro aan gas stookte ik 20a21°graden is nie te vet als je s'avonds tv keek kregen we koud want ons zitbank stond tegen een buiten muur voelde gewoon koud aan nu is ons zitbank gewoon opgewarmd speksteenkachel warmt gewoon alles op om dat je 24u op 24u warmte geeft.ik en me vrouw werken allebij in ploegen daarom hebben we gekozen voor zo een kachel me vrouw rijdt op werk met een heftruc en buiten dus die heeft het best koud als ze thuiskomt vroeger altijd koude voeten nu altijd warm (met de  centrale verwarming krijg je het ook wel warm maar je betaald je dan blauw)de warmte van de speksteenkachel is toch anders hoor.18°graden s'morgens krijg ik bij ons niemand uit bed hoor dat is nu als het vriest toch veelste koud wij zitten ook nog met kinderen he 18°graden haha je bent wel zuinig (ned)

Beste Martin,

ik ben ervan overtuigd dat het bij jouw kachel ergens niet goed gaat! 5m3 per 6 weken is veeeeeeel te veel. Ik heb de afgelopen 2 winters met ca 10 m3 gedaan, voor de HELE (koude) winter!

Ook merk ik dat iedereen gefixeerd is op temperatuurmetingen, maar mijns inziens kun je die beter als beginnende stoker los laten. Begin eerst eens op gevoel te stoken. Zie dat je een goede buffer opbouwt en dus de woning opwarmt. Wanneer je dat is gelukt, kun je zien op welke temperaturen je uitkomt.

Daarnaast adviseer ik je om nog eens goed naar je glaspartij te kijken. Daar gaat veel warmte verloren.

Geloof me....alle begin is moeilijk, maar ik weet zeker dat je, eenmaal je een buffer hebt gemaakt en vast kunt houden, nooooooit meer iets anders wil dan een spekstenen kachel!

Heel veel succes !

Corine

Beste Martin,

ik ben ervan overtuigd dat het bij jouw kachel ergens niet goed gaat! 5m3 per 6 weken is veeeeeeel te veel. Ik heb de afgelopen 2 winters met ca 10 m3 gedaan, voor de HELE (koude) winter!

Ook merk ik dat iedereen gefixeerd is op temperatuurmetingen, maar mijns inziens kun je die beter als beginnende stoker los laten. Begin eerst eens op gevoel te stoken. Zie dat je een goede buffer opbouwt en dus de woning opwarmt. Wanneer je dat is gelukt, kun je zien op welke temperaturen je uitkomt.

Daarnaast adviseer ik je om nog eens goed naar je glaspartij te kijken. Daar gaat veel warmte verloren.

Geloof me....alle begin is moeilijk, maar ik weet zeker dat je, eenmaal je een buffer hebt gemaakt en vast kunt houden, nooooooit meer iets anders wil dan een spekstenen kachel!

Heel veel succes !

Corine

Bij ons glasparij van 36m²in een living van 40m² dus dan moet je niet ver zoeken waar de warmte naartoe gaat,wij hebben wel rolluiken en gevoerde gordijnen als die toe zijn scheelt het wel kwa stoken.Ik stook nu 2maal  per dag maar met dezelfde hoeveelheid hout als zou ik eenmaal stoken, tussen de 22 en de25° is het in de dag. Vanmorgen op het koudste punt in de woonkamer 19,5.met de vorige kachel stookte wij dubbel zoveel kilo s.Je kan ook zien of je veel warmtevelies hebt aan de luchtfoto s die genomen zijn www.kijkopjedak.be