Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

Reacties

hoi stokers
effe een vraag die naar de loting van geerts geweest zijn hebben jullie ook een brief aangekregen voor eventueel naar de winnaar te bellen ?

@ Manu

We zijn inderdaad weer een stapje verder. Vorige week bij de dealer geweest en onze keuze doorgegeven. Het wordt een Tulikivi Olos met 2 extra lagen bovenop. Er komt een bank van 1.60 meter van speksteen tussen de kachel en het rookkanaal. De onderkant van de bank en het rookkanaal vanuit de bank naar boven worden afgewerkt met leem. Het wachten is nu op een goede prijs!
Als alles meezit, zal de kachel begin september worden geplaatst.

Dit forum (en ons bezoek aan de familie met eenzelfde kachel) heeft ons erg geholpen met de keuze. We krijgen nu een kachel met een gewicht van ongeveer 2200 kilo en een bank van ongeveer 200 - 300 kilo, die onze woonkamer en keuken (samen ongeveer 60 m2) gemakkelijk warm kan houden. Ik heb gemerkt dat het wel degelijk belangrijk is dat je het juiste aantal kilo's aan speksteen moet hebben om alles aangenaam warm te krijgen. Voor mij heel belangrijk; ik ben een enorme koukleum

Nu eerst de spouwmuur isoleren en van de zomer genieten !
We verheugen ons nu al op de komende winter. Het idee dat ik 's ochtends in een warme woonkamer kom, spreekt me enorm aan !!!!

Voor zover, iedereen heel erg bedankt voor alle bijdragen op dit forum. Ik heb ze allemaal gelezen!
Na de zomer zal ik jullie van de bouw en mijn bevindingen op de hoogte houden!

Ik wens jullie allemaal een fijne, zonnige en warme zomer!

Corine

hoi corine
en waar heb je hem besteld in belgie of nederland?

hoi stokers waarom krijg ik geen reacties van 30/04/2008 van 6:24u

hoi stokers waarom krijg ik geen reacties van 30/04/2008 van 6:24u

hoi stokers waarom krijg ik geen reacties van 30/04/2008 van 6:24u

oei wat is er nu gebeurt te veel aangeklikt??

Willy,
Wij hebben een kopijtje van een krantenartikel ontvangen, en daar stond ook het telefoonnr. van de winnaar in.
Grt.
Raf

Willy,

wij hebben contact met de firma Vuurmeesters uit Diepenheim in Nederland. Zij zitten relatief dicht bij ons in de buurt.
Het zijn goede mensen en het feit dat ze met speksteen en leem werken, spreekt ons aan.

Dit weekend zijn we op een boerderij in Denemarken geweest, die door een houtpellet kachel werd verwarmd. Ook heel interessant! 1 Keer per week een zak houtpellets erin en alles wordt automatisch geregeld. De kachel brandt met 1100 graden en vult automatisch de pellets bij. De uitgaande temperatuur kan je zelf regelen en wanneer de kachel deze temperatuur heeft bereikt, gaat hij minder hard branden.
Je ruikt helemaal geen brandlucht en er is nagenoeg geen rookvorming = zeer schone verbranding !
Een goede zaak wanneer je een grote boerderij moet verwarmen. Deze kachels worden daar erg veel verkocht !! De Tulikivi was daar niet -meer- zo populair vanwege de hoge aanschafprijs. Wanneer we oms ons heen keken, konden we aan de hoge vierkante schoorstenen zien, dat er inderdaad heel veel met de houtpellet-kachel wordt gestookt!

Op die manier is het interessant om te zien hoe iedereen bezig is om minder afhankelijk te worden van het energienet.
Zelf zou ik graag meer werken met zonnepanelen, maar die zijn zo duur in aanschaf ten opzichte van de te behalen winst. In Nederland krijg je nu een percentage van de opbrengst van de panelen retour per jaar, om de verkoop hiervan te stimuleren. Wij zijn echter sceptisch, aangezien een volgende regering deze regeling gemakkelijk terug kan draaien en dan heb je er niets meer aan. We wachten totdat er een korting gegeven wordt op de aanschaf van de panelen en dan willen we mijn kantoor en de badkamer voorzien van electrische vloerverwarming.
Tot die tijd zullen we beide kamers op een 'normale' manier moeten verwarmen...helaas!

Corine

Hallo mede "forumgebruikers"

Mijn eerste bericht hier op dit forum,maar ik heb al erg veel gelezen van andere stookfanaten.Wij stoken al 15 jaar hout in een Amerikaanse kachel van gietijzer.Deze is nu de deur uit en in september komt er een (echte )kachel van Tulikivi.Kwam dit systeem bij toeval tegen en ben toen erg veel rond gaan surfen.Alles wat je erover leest,van Alaska tot Rusland,alleen maar positieve verhalen.Nee, ik ben geen verkoper !!!De kachel die wij besteld hebben is een haard-bakoven type 2000/2 van 2210 kg.Nu druk bezig met fundering bouwen.Dus grote sparing laten zagen in Perforavloer, betonplaat gestort en nu nog wat metselwerk tussen betonplaat en vloer.Werkeloos ben ik dus nog niet.
Ik laat jullie weten als er weer wat nuttigs gebeurt is.

Paul Mulder

Een vraagje: binnenkort (binnen 2 of 3 jaar) zetten wij onze Tulikivi (rond de 2400kg). Onder de chape (6 cm) voorzie ik foamglass als isolatie. Het foamglass moet het gewicht van de tulikivi zeker aankunnen. Ik las echter dat het 'verwekingspunt' van foamglass rond 700°C ligt.

Zou dit een probleem geven? Gaat er veel warmte van de Tulikivi de grond in?

PS: alvast bedankje aan de lustige schrijvers van de 5 bladzijden hierboven, interessant !!

als jullie een betonplaat en/of foamglas plaatsen, is dit dan dezelfde oppervlakte als de kachel?
Of moet deze breder zijn?

ik ga een finoven van 1200 kg plaatsen van 70X70 cm grondvlak, dus dacht een betonblok te gieten van 50 cm diep en 70X70 cm grondvlak (de finoven staat 30 cm van de muur)
(onderd de betonblok is alleen zand, geen kelder)

gaat die faomglas veel meer isoleren dan een betonblok van 50 cm dik?

Barteke,

Geen zorgen maken over die onderkant. Aan 700° C zul je nooit komen.
De kachelwandtemperatuur komt normaalgezien nooit ver boven de 100° C en voor de onderkant zal dat volgens mij niet zo verschillend zijn.

Walter,

Wij kozen voor beton op volle grond en een stukje fundering. Volgens onze vloerder was dit het beste. Hij wilde voor geen enkele isolatie garanderen dat er geen scheuren zouden komen met zo'n gewicht (+/-2700 kg) erop.
Onze kachel is 70 x 90 met aan de achterkant een speksteenzuil.
Wij hadden een bestaand fundament van 165 x 50 breed. Dus in de breedte eigenlijk 40 cm te smal.
Daarop hebben wij een gewapende betonplaat gegoten van +/- 15 cm dik. Wij hebben die plaat groter gemaakt dan de kachel omdat we op dat moment nog niet precies wisten waar de kachel zou komen en hoe groot die zou zijn.

Barteke

Ik heb temperatuurmetingen gedaan bij mijn brandende speksteenkachel een Tulikivi TU 2200/4H met de asladedeur volledig open en bij het stoken van palettenhout dat zéér hevig gaat branden op deze manier van stoken kwamen de temp nooit boven de 350 °C waar de rookgassen ( einde terugstroomkanaal dus onder tegen de vloer ) richting schouw gaan

Bij het normaal stoken met gesloten asladedeur maar wel met volledig openstaande luchtschuif zakt de temp direct tot 280 °C

je kan dat zelf zien op mijn fotowebsite met onderstaande link

http://picasaweb.google.nl/ulrik.deman/Temparatuurmetingen02?authkey=EMCUZNcbhSI

Wat betreft de druk die isolatie aankan, daarvoor moet je enkel de technische gegevens opvragen bij de fabrikant want deze waarden zijn bekend

Mvg van Ulrik

Als je een goed dragende fundering wilt, gaat het vooral om de oppervlakte, hoe groter de oppervlakte, hoe minder druk per vierkante cm.
Onze kachel gaat straks een plek innemen van 90 breed en 75 diep.De gezaagde sparing in de Perforavloer is 95x80cm. Deze sparing begint ca 30 cm vanaf de muur Kruipruimte vloer (geheel van stampbeton, ca.6cm dik) tot onderkant beganegrondvloer is 60 cm.
De gewapende betonplaat die ik gestort heb ligt uiteraard op de kruipruimte-vloer en is 20 cm.dik en 150x150cm in het vierkant.
Deze plaat ligt gecentreerd onder de kachel om een zo gunstig mogelijke verdeling van de belasting te krijgen.

Bij navraag is mij van diverse kanten afgeraden om de 2210 kg zware kachel direkt en zonder verdere maatregelen op de vloer de plaatsen. Een perforavloer is geen beton maar een van gemetselde stroken holle kanaalplaten-vloer,waar dan weer wapening in opgenomen zit, zo dat is eruit!

De ruimte tussen betonplaat en onderzijde vloer (ca 40 cm) vul ik rondom met een steens muurtje.Rondom half onder de vloer uitstekend, waar ik vervolgens weer een betonplaatje op stort gelijk met bovenzijde vloer.

Grappig dat ook anderen hebben nagedacht over foamglas,ben er nog niet helemaal over uit of en in welke dikte ik het ga toepassen.

tot later!

Hallo,

Ik ben ook aan het uitkijken welke fundering en hoe groot het moet zijn voor de sarmi/c die binnenkort wordt geplaatst. Mijn verdeler wist mij te vertellen dat er geen isolatie nodig is tussen de kachel en de gegoten gewapende betonplaat, omdat de bodemplaat van deze speksteenkachel reeds isolerend werkt.

hoi jan L
ik heb ook de sarmi/c maar jouwe verdeler weet toch te vertellen hoe groot die fundering moet zijn

Jan L,

Uit welk materiaal bestaat die bodemplaat?
(Ik heb nog nooit gehoord van een isolerende bodemplaat in een speksteenkachel. )

Oppervlakte van de fundering zal volgens mij ook afhangen van de funderingsdiepte en de ondergrond.

Best even advies vragen bij je verdeler/architect/aannemer.

Als jullie de plek waar de kachel komt te staan weten, en de maatvoering (breedte en diepte) ga dan vanaf de vloer onder een hoek van 45gr. naar beneden (rondom) en waar je de grond onder je vloer raak, stort daar een vloer van 20cm dik met twee draadmatten erin, en jullie zitten geheid goed.

Hallo Willy, Wendy,

Ik heb eens navraag gedaan bij mijn verdeler, en hij wist mij het volgende te vertellen:
* eerst gewapende betonplaat gieten van 15cm dik.
* darboven een isolatieplaat: 6em dik (promasil).
* op de isolatieplaat een laagje chappe om de vloer of kachel op te zetten.

Voor de oppervlakte van de fundering en isolatieplaat is het genoeg als het even groot is als de kachel. (sarmi/c 1845kg)

Ik weet niet uit welk matteriaal de bodemplaat bestaat,maar mijn verdeler wist te vertellen dat het zowiezo iets beter is de kachel te isoleren tov de vloer.

Dank voor jullie antwoorden. Ulrik, da's praktisch, zo'n concrete cijfers!

Jan L, inderdaad, calciumsilicaat (Pr.) blijkt na wat opzoekingswerk, nog drukvaster en nog hittebestendiger dan foamglass.

Hallo allemaal,
Wij zijn voornemens een tulikivi T750 L of een TU 820 aan te schaffen. De TU 930 vinden we ook heel mooi, maar die wordt wel prijzig met een bovenaansluiting. Heeft iemand ervaring met deze modellen?
We hebben niet zoveel plaats om een grotere kachel te plaatsen.
De branderplaats van de T750 L is 39b x 22d cm. Kun je hier wel redelijk in stoken, of is dit eigenlijk te klein om goed te stoken.
Andere modellen kachels komen te ver de kamer in waardoor we te weinig loop ruimte overhouden.
Graag reacties.

mvrgr.
Aggie
Andy schrijft:
> Hallo,
>
> wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
> Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
> De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).
>
> Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.
>
> Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???
>
> bedankt voor alle info.
>
> groeten,
> Andy

Zijn er ook lezers en/of schrijvers die een Tulikivi 2000/2
hebben? Onze kachel komt pas in september, maar ben wel benieuwd naar gebruikers-ervaringen.

Waar ik weinig tot niets over lees is het bakken en braden in de Tulikivi's.

Ons model heeft straks een oven boven de stookdeur, en ik zag op een Amerikaanse site dat ze er zelfs een heel varken in bereiden, met kop en al.

Paul Mulder schreef: ”Ons model heeft straks een oven boven de stookdeur, en ik zag op een Amerikaanse site dat ze er zelfs een heel varken in bereiden, met kop en al”

Paul op welke site zag je dat?? De bakoven van de Tulikivi 2000/2 is volgens hun catalogus slechts 36 centimeter breed en 46,5 centimeter diep…

Men moet er ook rekening mee houden dat verwarmen en bakken meestal niet goed te combineren zijn in een dergelijke kachel. Als oven is een juiste inwendige temperatuur de hoofdzaak, als kachel is een juiste temperatuur van de buitenkant de hoofdzaak.

Dirk Bauwens

Dirk Bauwens,

Dat heb je juist opgemerkt,van dat hele varken!
Daar ben ik niet helemaal duidelijk in geweest, omdat het hier om een veel groter model Tulikivi gaat, met doorkijk deuren.
Een vrijstaand model met deuren aan voor-en achterzijde.

De Amerikaanse Site is van Mountain Flame,en wat mij opvalt is dat de Amerikaanse site's van Tulikivi veel informatiever zijn dan de andere.Ook vermelden zij alle prijzen.

Even over "bakken en braden" in de spekstenen kachels.
Door al mijn gesurf ben ik er toch wel achter gekomen dat veel mensen voor hun hobby of beroepsmatig met zeer veel plezier in hun oven het eten bereiden.De smaak van voedsel bereid in stenen kachels is volgens velen niet te evenaren.

Moet nog even kwijt dat ik je berichten met veel interesse lees omdat er een wetenschappelijke benadering vanuit gaat.

Ulrik lees ik ook met veel plezier,ook vanwege zijn zeer mooie website.

Het is (helaas) te warm om te stoken.

Vriendelijke groeten.

Paul

Juist gaan zien op de site van Mountain Flame. Ik vind daar geen technische informatie die ik niet vind op Nederlandstalige sites.
Het varken blijkt dan een klein speenvarken te zijn dat ze met moeite in de oven kunnen proppen.

Prijzen vind ik daar ook al niet op.
Kan je even de directe link geven naar de prijzen op de website van Mountain Flame. En zeggen welke informatie ze wel geven en hier in België niet?

groetjes Patrick.

Patrick,

De meer volledige site is van VirginiaRadiant.com.
Hier staan wel alle prijzen bij.En wat het varken(tje) betreft; Ik heb wel in de gaten dat ik voortaan heel zorgvuldig mijn zinnen moet formuleren, hou het maar op een overschot aan enthousiasme!En misschien overdrijven Nederlanders graag.

Groeten,Paul

@ Aggie

Heb je al een Tulikivi Dealer bij je thuis gehad om de situatie met hem/haar te bespreken.
Wanneer je de TU als verwarming voor de centrale verwarming wilt gaan gebruiken is het verstandig om een zo groot mogelijke kachel aan te schaffen, anders krijg je de kamer niet warm.
Ook wij hebben zeer beperkte ruimte, maar mede door de TU
dealer en TU gebruikers waar wij mochten kijken, hebben we nu een keuze gemaakt voor de Olos/C met 2 extra lagen en een bank van 1.60 meter. Hierdoor kan de kachel verder weg staan van het schoorsteenkanaal, op een plek waar meer ruimte is.
De bank fungeert dan als extra (verwarmde) zitplek.

De Zinnia-serie (oude prijslijst) is wel een kachel met een groot vermogen, maar met kleine afmetingen. Die zijn er ook met een bovenaansluiting. Zeker de moeite waard om te bekijken !

Ik denk echter wel dat je eerst moet overwegen waarom je een TU wilt aanschaffen !!!!
De kachel die jij aangeeft is niet het soort waar de meeste mensen op dit forum mee stoken. Leuk voor erbij (alhoewel er dan vele -goedkopere- alternatieven zijn), maar als hoofdverwarming veeeeeeeeel te klein!
Bezint dus eer gij begint!!!

De kosten van een TU zijn hoog (ik weet het), maar wanneer ik nu de schrikverhalen in de kranten lees over de stijging van de energiekosten, dan lach ik in mijn vuistje. Komende winter stook ik met mij TU en het hout ben ik nu al bij elkaar aan het sprokkelen.....gratis welteverstaan!
Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat mijn huis altijd (ook 's ochtends vroeg) lekker warm is !

Succes !

Corine

Nog eens een algemeen vraagje,

De kachel wordt dus enkele cm's van de muur af geplaatst, maar wat dan te doen om die toch wel moeilijk te bereiken muur te onderhouden?(schilderen, behangen)
Heeft iemand daar een oplossing voor?
Ik had al gedacht om dit stuk muur te bezetten met speksteentegels maar dat is ook al weer een stevige kost!
Heeft iemand al met andere natuursteen, in combinatie met speksteen gewerkt, zoja, welke soort?

Alvast bedankt.
Manu

Manu,

Is het geen idee om een stuk speksteen,misschien heb je een brok afval over, mee naar de bouwmarkt te nemen,als kleurmonster, en er een wand of vloertegel bij te zoeken die wat kleur betreft heel dicht in de buurt komt?

Ik wil straks hetzelfde doen voor het vloertje naast en voor de kachel, en ga dan naar de Hornbach (Nieuwegein)

Groeten, Paul

Paul,

Ik zou eerder een tegel zoeken die erbij past maar die wat kleur betreft niet te dicht in de buurt komt. Een beetje meer verschil geeft meestal een mooier effect dan iets wat net niet hetzelfde is.

Manu,

Als je een andere natuursteen zoekt denk ik dat je over het algemeen niet zo gek veel goedkoper zal uitkomen.
Volkeramische tegels zijn meestal een stuk goedkoper.
Hou er ook rekening mee dat die tegels voor altijd achter de kachel zullen zitten. Je kan dus beter meer investeren dan achteraf spijt hebben van een goedkopere keuze die je toch minder mooi vindt.

Manu,

Ik heb begrepen dat Finse speksteen het duurst is. Speksteen uit andere streken (kwaliteit niet geschikt voor kachels) zou veel goedkoper zijn. Voor op de muur te plaatsen kan die mindere kwaliteit geen kwaad.

Ik heb van gewone tegelhandelaars 3 jaar geleden prijzen gehoord van +/-80€/m² maar ik weet niet meer van welke.

Ik rekende voor een andere natuursteen op gemiddeld 50€/m².
Als je dan het verschil voor de 2 m² achter je kachel uitrekent is speksteen slechts 60 € duurder

Als je de m² prijs bekijkt is er een groot verschil maar met jouw cijfers zou het verschil op 2m² 266€ zijn. Dit vind ik persoonlijk een klein prijsverschil voor iets waar je de eerstkomende 50 jaar nog naar gaat kijken

Tulikivi maakt ook kachels met inlegwerk uit andere steen. Misschien kan je daar eens horen welke steensoorten ze hiervoor gebruiken.

hoi manu
mijn kachel hebben ze 10cm van de muur geplaats maar als je wilt kan dat ook verder dat beslis je toch zelf teminste bij mij toch, maar moest op zijn minste 10cm van de muur staan.

Manu

Bij mij staan er ook speksteentegels achter maar je kan er net zo goed ook blauwe hardsteen achter plaatsen ( die men gebruikt bij vensters en deuren ) en deze past heel goed bij de speksteen en je kan deze in de plaatselijke brico in verschillende maten vinden van 10 x 10 cm tot 30 x 30 cm en deze is een heel stuk goedkoper dan de speksteen maar toch net niet hetzelfde en het hangt ook fel af van de tekening in de speksteen want ik heb ook al gespikkelde speksteen gezien bij een kachel van een vriend van mij en in de blauwe hardsteen zit bijna geen tekening het blijft dus een risico maar dat heb je ook met de tegels in speksteen want ook die kunnen fel van structuur verschillen

Ulrik

Bij mijn buur heeft Geerts woensdag een Tulikivi TTU 2700/4 van 2980 kg komen plaatsen en dat is een ferme blok moet ik zeggen
De meeste kachels zijn 60 cm diep zoals mijn eigen TU 2200/4H maar de TTu 2700/4 is 75 cm in diepte en de verbrandingsruimte is daarmee een heel stuk dieper en hoger en in deze kachel kan je wel gemakkelijk blokken van 50 cm en meer steken
Ook de overburen gaan nu volgend jaar een speksteenkachel plaatsen omdat mazout de goedkope verwarming is ....
Nu alleen nog de straatnaam veranderen in de Speksteenstraat ...

Ulrik

Dag forumleden,

Ik lees hier zoveel over het gebruik en de mogelijkheden van speksteenkachels dat ik hoop dat iemand ook advies kan geven over het rookkanaal. We verbouwen momenteel ons huis en hebben alvast een Tulikivi TU1030/5D besteld. De leverancier meent echter dat de bestaande gemetselde schoorsteen een te smalle opening heeft (ca. 15x15 cm op 6 m. hoogte) Op zijn advies hebben we de schoorsteen nu afgebroken tot op de verdiepingsvloer (2,5 meter) waar de opening 22x25 cm is en zijn van plan om er een enkelwandige pijp van 20 doorsnede in te laten zakken. Vervolgens metselen we rond de pijp de schoorsteen opnieuw naar boven op. Denken jullie dat een enkelwandige pijp geplaatst in een gemetselde schoorsteen voldoende is?

Alvast bedankt! Mignon

Bij opgaand metselwerk kan je ook steenswol rondom de enkelwandige inoxbuis plaatsen.
Mon

Ulrick

Ik vrees dat als je buur houtblokken van meer dan 50cm in zijn haard legt, hij in zijn living aan het stoken is, althans bij mijn 2700/4 toch

groetjes
jan

Beste Jan

Ik heb niet de gewoonte om eindeloze discuties te beginnen maar wel de bewijzen op tafel te leggen als ik iets zeg

Ik ben bij mijn buur geweest met een houtblok van 6 x 10 x 95 cm en heb deze in de verbrandingsruimte gestoken en da's nog wat anders dan mijn eerdere bescheiden maat van 70 cm

Je kan de foto's eens bekijken op

http://picasaweb.google.nl/ulrik.deman/StookruimteTTU27004?authkey=bglvXBQQ8yQ

Als jij in je TTU 2700/4 géén houtblokken van meer dan 50 cm kan insteken dan hebben ze wellicht bij u een speciaal exemplaar komen plaatsen

De maat van aan de achterwand van de stookruimte tot aan het glas van de deur is al 59 cm

Mvg

Ulrik

Beste stookduivels,

Sinds eind april stoken wij niet meer in onze kachel, en sinds enkele weken krijgen wij op verschillende plaatsen vocht door de voegen met bruine voegen tot gevolg. De schouwklep stond nog dicht, dus ik dacht dat dat de oorzaak was en heb die sinds enkele dagen opengezet + zuurstoftoevoer open + de kuisdoppen erafgehaald + deurtje open, maar tot vandaag nog zonder resultaat.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn ?

Als iemand geinteresseerd is kan ik enkele foto's doormailen, stuur dan even een mailtje naar raf.de.witte1@telenet.be

Groeten

Raf

Ik merk dat deze vraagstaart niet meer in de lijst staat sinds mijn vorig bericht ?? Vandaar even opnieuw een bericht.
Wat de voegen betreft, deze worden elke dag een beetje natter, wat toch zeer storend is je kan er niet naast kijken.
Heeft iemand dit al voorgehad of weet iemand een mogelijke oorzaak ? Ik kan altijd enkele foto's doormailen.

Grt.
Raf

Beste Raf,
wij hebben hetzelfde probleem. We hebben een tu 2203/1 met aanvoer van buitenlucht. We dachten dat hier misschien het probleem zou zitten. De invoerder is na onze klacht ter plaatse komen kijken. Het is blijkbaar een condensatieprobleem. Als de kachel koud staat, is het van belang om met klein stookhout direct een goed vuur te kunnen stoken zodat de rookgassen voldoende warm zijn en de koude lucht kunnen verdrijven. Anders krijgt men condensatie van deze rookgassen. Hij beweert dat het probleem moet verdwijnen als we een paar keer goed stoken (het stookseizoen is nu wel voorbij).
We hebben nu de voegen met een fijn schuurpapiertje opgeschuurd. Probleem is dat de voegen na 2 dagen terug bruin zien. We vragen ons nu af of het wel zin heeft om nu de voegen op te schuren. Misschien moeten we wachten tot de kachel voldoende warm wordt gestookt zodat de condensatielaag binnen in de kachel eerst verdwijnt. Wie heeft ervaring terzake?
Groetjes

Nancy,

Dank voor uw snelle reactie,

Wat is bij u de oorzaak van het condensatieprobleem ? Komt het vocht via de schouw binnen ? Men kan wel opnieuw beginnen stoken (met deze buitentemperaturen) maar dan keert het probleem over een maand misschien terug.
Wie is je verdeler en wie is bij u komen kijken ?
Onze verdeler (Geerts) heeft ons telefonisch gezegd opnieuw te stoken en de voegen opnieuw op te vullen. Oorzaak van het probleem ? Mogelijk oorzaak volgens hun is dat we in de winter niet goed gestookt hebben, nochtans stoken wij 3 jaar gedroogd en gekloven hout, zijn onze assen wit na het stoken en komt er weinig of geen rook uit de schoorsteen wat toch op een zuivere verbranding wijst, dus dat moeilijk de reden zijn.
Bijkomende vraag (ook aan andere forumgebruikers) : zetten jullie in de zomer de schouwklep en eventuele andere zuurstofkleppen (raam/aslade) open of alles dicht ?

Grt.
Raf

Wij hebben hier geen last van en zetten nu alles dicht.

Staat er wel een overkapping op het dak tegen de regen die in de schouw kan?

Misschien een hele vochtige aanvoer, u heeft toch externe verluchting herinner ik me...., klopt dit?

Wellicht een idee om eens een vochtvreter in de kachel te zetten en kijken hoe snel deze vol zit, gaat dit snel dan zit er nog veel vocht in de kachel en is misschien de verluchting toch heel vochtig en als uw huis dan erg droog is vanbinnen dan zal het vocht daarheen willen gaan.

Ik denk dat je altijd een minimale luchtstroom in de kachel hebt, de schouwklep kan niet 100% dicht dus als je aanvoer dan zeer vochtig is dan word je kachel vanbinnen nat om het zomaar te zeggen.

Wat wel vreemd is nu ik erover nadenk is dat de kachel uit 2 lagen speksteen bestaat, dus moet het door die 2 lagen heen, dit lijkt mij een kleine kans hebben.

Wat ook kan is dat uw huis relatief een hoge vochtigheid heeft.
Dit zal neerslaan op de voegen, de speksteen neemt geen vocht op dus zal het op de voegen neerslaan, dit omdat de verluchting de kachel net wat koeler houd door een kleine luchtstroom en condens slaat neer op de koudste plaats.

Heeft een hygrometer in huis staan en hoeveel % vochtigheid heeft u in huis?
Misschien eens wat testen met een hygrometer en een vochtvreter, wellicht kan dat een oplossing bieden.

Dank voor uw reactie, Stan.

Dat van die vochtvreter, dat ga ik eens uittesten, zo heb ik er nog ene staan.
Van die hoge vochtigheid is uitgesloten = nieuwbouw met goede verluchting.
Pufpuf, ben zojuist efkes volledig door de kruipkelder "gekropen" tot aan de zuurstoftoevoer onder de kachel, maar deze is heel droog momenteel. Uiteraard kan ik op gevoel geen exacte vochtigheid vaststellen, iedere kruipkelder is mogelijk wel iets vochtiger maar dan zouder er veel meer kachelbezitters problemen hebben met vocht aangezien er veel speksteenkachels voorzien zijn van zuurstoftoevoer via de kruipkelder. Dus dat lijkt me ook uitgesloten.
We gaan nog wat afwachten hoe de situatie evalueert.

Verder nog kachelbezitters met hetzelfde probleem ?

Grt.
Raf

Beste Raf,

Het lijkt wel een komische thriller hetgeen je verdeler je in je oren wil blazen.
Een ganse winter gestookt te hebben, dan ook nog een ganse winter verkeerd gestookt met witte assen en geen rookontwikkeling in je schouw. Normaal als je nat hout zou gestookt hebben, dan heb je pas een rookontwikkeling in je schouw, tevens ook in je kachel.

Zou het niet zo zijn dat er regen in je schouw binnensijpelt en dat daarvan vocht onstaat in je kachel?

Lichtjes instoken zou geen kwaad kunnen.

Zelf heb ik alles dicht, schouwklep,aslade,luchttoevoer ook dicht.

Misschien eens naar een andere verdeler informatie vragen?

Groeten,
Dirk

Raf,
zoals ik al in de mail aangaf is de oorzaak van de condensatie de te lage temperatuur van de rookgassen. We hebben in ons vroeger huis een tu 1000/6 gehad waar we jarenlang mee hebben gestookt zonder problemen. Het huidig model 2203/1 heeft een wervelkamer, wat toch een andere manier van stoken vereist. Blijkbaar gaat het hoger rendement ook wat ten koste van de temperatuur van de rookgassen wat dus meer problemen van condensatie kan teweegbrengen. Dat is de uitleg die wij hebben gekregen.
nancy

ulrick
Ik heb zeker geen speciaal exemplaar tu/2700 maar als je spreekt over diepte en gemakkelijk blokken van meer dan 50 cm in leggen dan ben ik er van overtuigd dat je niet comfortabel aan het stoken bent(je houtblokken zweven dan 10 cm boven de rooster wat zeker niet de bedoeling is).Als de stookkamer goed meet (op de bodem)moet je de onderkant meten dus op de rooster waar het hout op ligt en dan kom ik nog niet aan 40cm. Inderdaad Ulrick "meten is weten", maar je moet wel objectief blijven. Over de hoogte wil ik niet discussiëren.
Trouwens, ik heb nog een betere naam voor je straat dan de speksteenstraat, nl. de "Geertsstraat".

groetjes
Jan

Inderdaad Jan, af en toe mag er eens gelachen worden hé haha.
Strikt klopt het wat Ulrik schrijft, bij ons is dat ook 59cm. maar wij zagen onze houtblokken ook op minder dan 50 cm, indien langer zit je ofwel tegen de speksteen te stoten bij het bijvullen ofwel komt de houtblok tegen het venster met vuil glas tot gevolg. En als het hout niet in de assen ligt en dus zowat erboven zweeft brandt het ook niet goed.

Raf

Ulrik,
Om even terug te komen op uw picasaweb-link van 2 juli jl.
Het valt mij op dat de stookruimte van de ttu2700/4 afgeschermd is met keramische platen. Geruime tijd geleden heb ik aan Geerts gevraagd waarom in onze ttu2700/4 geen keramische platen verwerkt zijn en toen werd me gezegd dat in dit type geen keramische platen gezet worden. Bovendien zou dat niet nodig zijn. Ook Michel Dutry heeft me benadrukt dat in de ttu2700/4 absoluut geen keramische platen nodig zijn omdat het een grote stookruimte is. Uw diareportage bewijst het tegendeel. Verder had Michel Dutry me gezegd dat hij me deze wel gratis wou bezorgen, maar daar wacht ik nog steeds op. Maar ik ben geduldig...

Raf