Rendement lucht/lucht tov lucht/water | Ecobouwers.be

U bent hier

Rendement lucht/lucht tov lucht/water

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

10/10/2012 - 05:51

Mijn woning is een nieuwbouw met een e-peil van 57.
nu overweeg ik mischien op termijn een warmtepomp lucht/lucht of lucht/water te plaatsen.

op papier is het rendement van lucht/water beter dan lucht/lucht.
Is dit verschil in de praktijk groot?
bij lucht/lucht verwarm ik rechtstreeks de lucht en bij lucht water gaat dit via een omweg langs de vloerverwarming.
kostprijs berekend voor mijn huis is lucht/lucht +/- 3600 euro (8kw thermisch)
kostprijs lucht/water zou +8000 euro bedragen.
is lucht/water deze meerprijs waard?

50 Reacties

Reacties

10/10/2012 - 21:10

Beste,

het voordeel van een lucht lucht systeem is uiteraard de snelle reactie op een temperatuursuitwisseling dus snel kunnen warmen en of koelen. wat je je wel niet uit het oog mag verliezen is dat de rendementen bij lucht lucht inderdaad sneller zakken bij lage temperaturen dus temepraturen onder de 0 graden. wat lucht water aangaat kan je rendement veel langer vasthouden omwille dat je eer en cop waardes veel kleinere delta t verschillen zouden moeten overbruggen. bij lucht water dien je water van ongeveeer 35° te bufferen of rechtstreeks op je vloerverwarming te sturen  en dit is makkelijk haalbaar bij zeer lage temperaturen tot zelfs -15 dit de samsung en of enkele daikin toestellen aankunnen.

wat de ideale combinatie is is vb op het gelijkvloers luchtwater voor de vloerverwarming en lucht lucht op de slaapkamers bijvoorbeeld.

nu kan slecht s maar 1 merk dit met slechts 1 buitenunit te plaatsen en dit is de ehs van samsung hier kan je gelijk lucht lucht en lucht water sturen met 1 buitenunit en tot 4 binnenunits.

aan de kostprijs die eraan vasthangt is het voor u zeker uit te maken hoe uw gebruiksgewoontes zijn. indien je veel thuis bent zal de lucht waterpomp toch zeer snel zijn centen terugverdienen.

Met beleefde groeten,

 

Marco Baelus

er is inderdaad een serieus kostprijsverschil. Dat is zeker.
Wat je hier niet vermeldt is of er reeds een vloerverwarmingssysteem en een buffervat hiervoor aanwezig is en waarmee je dit verwarmt.

Als dit er reeds ligt, behoef je eigenlijk alleen een warmtepomptoestel zelf. Ga eens kijken in duitsland via internet (zoekterm: wärmepumpe op eBay.de). Er zijn nogal wat sanitair-  en verwarmingsfirma's die op eBay verkopen en promoties adverteren. En voor 3600 euro haal je er zeker een Luft-Wasser wärmepumpe in huis,  leveringsprijs door vervoersexpeditiebedrijf inbegrepen,  en installatiekosten door een loodgieter want het moet maar parallel aangekoppeld worden aan je warmtecircuitverdeler.

Als je al die poespas niet ziet zitten kan een Lucht-Lucht-warmtepomp plaatsen, zelfs zelf (al wat moet is een gat boren door de muur en een electriciteitsstopcontact ervoor reserveren).
Dan is zolang het niet vriest die warmtepomp goedkoopst in verbruik, en je huidige vloerverwarming (op gas of stookolie) is dan goedkoopst in verbruik tijdens de vorstperiode.

11/10/2012 - 11:07

zolang het vriest is gas of stook olie goed koper

kan u dat met cijfers cijfers eens vertellen

heb toch sterk mijn twijfels met de huidige prijzen van stook olie gas weet ik niet

12/10/2012 - 23:19

Ik heb momenteel vloerverwarming liggen met buffervat op aardgas.
Ik heb elk jaar tussen de 1000 en de 2000 Kwh die ik hier kan insteken , daarom dat ik de warmtepomp alleen zou gebruiken als het niet vriest.
Op mijn bovenverdieping heb ik radiatoren hangen , maar deze heb ik nog niet nodig gehad , aangezien mijn ventilatiesysteem ervoor zorgt dat als het beneden 21 graden is het boven +/- 17-18 graden is.

11/10/2012 - 21:04

voo 3600 Euro heb je in al je kamers van je woning een lucht-lucht verwarming?  Dat lijkt me extreem goedkoop.

En wat met warm water productie?  Hoe zie je dat?  

verschil tss de 2: is maar een kwestie van dimensionering: Je kan ook de lucht-lucht op zeer lage temperaturen laten werken.  Maar dan moet je zeker zijn dat het vermogen in dat geval groot genoeg zal zijn om kamers te verwarmen.  

Walte

12/10/2012 - 01:15

Voor 3600 euro heb ik lucht/lucht in mijn livving/open keuken.
De ventilatie zorgt dat het bovenverdiep onrechtstreeks mee opwarmt.

warm water word met gas verwarmt.

12/10/2012 - 09:32

dat van die ventilatie klopt niet; ventilatie zorgt niet voor verwarming.  Een ventilatie met systeem D bv zorgt enkel dat je geen warmte verliest door ventilatie.  Maar het zorgt niet voor 'verwarming'.  Daarvoor zijn de debieten veel en veel te klein.  

Er zal vermoedelijk meer energie gaan door wanden/vloer naar niet verwarmde ruimtes dan door de ventilatie.

Als je al een gasketel hebt, waarom gebruik je die dan niet voor verwarming?

Walter

walter, hij bedoelt wellicht dat de warmte van beneden overal in het huis wat rondcirculeert door het ventillatiesysteemD... 

18/10/2012 - 09:43

Inderdaad

12/10/2012 - 15:02

Ik gebruik gas wel als verwarming maar heb wat elektriciteit over van mijn panelen.

12/10/2012 - 15:13

Dus: je hebt eerst op kosten van de maatschappij zonnepanelen geplaatst en nu wil je die electriciteit nog gaan verprutsen voor verwarming?

Walter

12/10/2012 - 16:17

Beste Walter,

 

verprutsen is als je rechtstreeks verwarmt met een elektrische weerstand, genre elektrische vuurtjes of een elektrische weerstand in het boilervat bijplaatsen. Met een WP zonder aricowerking en zonder PV zit je +- neutraal qua  primair energieverbruik. Met een WP en PV zit je beter qua primair energieverbruik en draagt de maatschappi daar inderdaad aan bij.

 

Ik ben zeker ook geen voorstander van eerst ruim veel PV leggen voor de GSC en dan zien wat je ermee kan doen, maar dat spijtig overschot gebruiken in een WP is toch iets anders dan elektriciteit verprutsen. Kwestie van te relativeren en mensen die niet botweg een elektrisch vuurtje gebruiken toch nog de betere weg te tonen.

 

Mvg,

Jurgen

 

12/10/2012 - 17:20

Ik vind het verprutsen omdat het helemaal niet nodig is in zijn geval die electriciteit te gaan verbruiken. Er is een financieële optimalisatie, maar niet echt een milieuvoordeel. De lucht warmtepomp (zeker lucht-lucht) is zowat naar primaire energie zowat neutraal, zeker niet beter dan een gasketel.  Het enige effect dat hij veroorzaakt is dat electriciteits centrale wat harder zal moeten werken om zijn warmtepomp te doen draaien.  

En zeker verprutsen als Topic starter aangeeft ook te willen koelen.  

Walter

12/10/2012 - 15:27

Ook de schaamte voorbij...

12/10/2012 - 16:14

Sinds wanneer is een warmtepomp verprutsing?

12/10/2012 - 16:46

Op het moment dat je verwarming nodig hebt, zullen je zonnepanelen niet opbrengen.  Maw, je electriciteit zal elders moeten aan gemaakt worden voor je warmtepomp.  Je zonnepanelen staan dus helemaal niet in voor je warmtepomp.  

Het enige wat je nu hebt is dat je op jaarbasis meer electriciteit produceert dan consumeert.  Erg is dat niet: je investering wordt toch terugbetaald door de gemeenschap (in de vorm van groene stroom certificaten).  Er is helemaal geen nood om dat beetje energie dat je 'teveel' produceert ook nog eens te gaan opgebruiken (zeker niet als dat opgebruiken gebeurt op momenten dat je panelen niet opbrengen).    

Toon je ooit je installatie plaatste had je er maar voor moeten zorgen dat je niet te veel plaatste (in zoverre dat dus erg is).  

Je hebt nu een goede gasketel, er is geen enkele reden daar nog een warmtepomp naast te gaan zetten.  

Ik ben bang dat als je nu een warmtepomp plaats dat je ook zal beginnen met koeling in de zomer.  Daarom is het misschien beter te investeren in zonnewering of bv een BWW.  

Walter

18/10/2012 - 09:17

@ Walter

De L/L zou niet beter zijn dan een gasketel ? appart klopt dit.

Maar als  een gasketel continu de woning verwarmt aan 15 gr. en  L/L vult de rest aan, is er duidelijk een verlaging van energiekost.

En dan nog zonder PV installatie (op werk 6 positieve reactie's van deze werking)

In het geval van Brambo zou ik opteren L/L in tussen seizoen.(en koelen is meegenomen)

Chris

18/10/2012 - 09:44

Bedankt voor uw duidelijk antwoord.
 

18/10/2012 - 09:52

Dat moet je eens uitleggen; hoe kan je met een gasketel 'conitinu verwarmen aan 15°C'.  ik heb geen idee hoe je dat doet.  Zet je de thermostaat op 15°C, zal de ketel nooit aanspringen.  Het wordt immers nooit 15°C in je woning als je je L/L laat werken.

Ik snap ook niet hoe een L/L plots zou zorgen voor energiekost verlaging in dat geval.  

Walter

18/10/2012 - 11:04

Walter,

Eerst zet je alles af,stel uw ketel water op laagste stand.

Huis thermostaat op 30 gr.(dient enkel als schakelaar)

Als er na een tijd in de wonig vb. 13 gr is, stelt u het ketelwater bij tot  15 Gr.

Het is vrij simpel ,maar het vraagt toch wat regelwerk, (ketelwater in winter iets hoger voor primaire 15gr.  verwarming).

vb. badkamer vraagt meer warmte = debiet van  kringen regelen of grotere radiator op badkamer

eenmaal op punt, werkt het perfect.

S'avonds als de L/L afstaat, heeft u nachtverlaging.

En de rest vul  je aan met L/L die zelf een thermostaat heeft.

De L/L met grotere capacitiet nemen ,zodat je in stille modus kan bijverwarmen.

Een L/L die te klein is verbruikt meer dan één die te groot is (doordat die  rustiger kan werken)

Bijna vergeten,er is een verlaging van energiekost tussen 10à 20 % vastgesteld.

Chris

19/10/2012 - 21:20

Chris,

je hebt grofweg de uitleg gegevens van een handgeschakelede weersafhankelijke regeling die je 'te laag' instelt.  Met een weersafhangelijke regeling stel je dat in door een 'te lage' stooklijn te kiezen.  Dan krijg je  het effect dat je idd tot 15°C kan laten verwarmen door de gasketel.  

Maar ik snap nog altijd niet hoe je zuiniger gaat werken met die warmtepomp.  Wie heeft er wanneer een lagere energiekost vastgesteld?

Je opmerking ivm grootte van de warmtepomp lijkt me niet zinnig.  Je dimmensioneert een warmtepomp 'juist'.  Niet te groot, niet te klein.  Ik weet niet wat een 'stille' modus is, maar ik hoop dat ieder verwarmingstoestel altijd 'stil' is.  Veel warmtepompen hebben maar 2 standen; uit of aan.  Dan maakt het niet uit voor het toestel of het rustig draait of niet.  

Walter

19/10/2012 - 21:49

Moderne warmtepompen hebben wel meer standen dan aan en uit.
 

19/10/2012 - 22:11

neen: dat is maar bij een zeer beperkt aantal zo. 

19/10/2012 - 22:15

laat me het anders zeggen: de lucht-lucht warmtepomp van 3500 van topic starter zal zeker niet moduleren; die van 8.000 Euro misschien.

20/10/2012 - 11:23

@Walter

Jugfrau Samsung AQV18YWANSET werkt modulerend,ventilator heeft 3 standen,

kan automatisch en heeft nog een stille stand(verminderd stand 1 met 1/3).(kostprijs geplaatst 2300 euro)

Weersafhankelijke regeling van gas cv mag af ,omdat het een primaire verwarming is .

Voordeel, L/L is de snelste verwarming  van  15C° naar 21C°.

En dan laten draaien op stand 1 of stille modus.

Een CV alleen maakt hier al verlies, moet eerder opspringen om  21 C° halen.

Laat de CV gewoon continu draaien op 15C° zo verbruikt die het minste.

En hoe kan ik weten of het kosten verlagend is ,(mijn opstelling is nog maar van 07/08)

Waarom is het energiekost verlagend?

Misschien omdat geen van beide in vol vermogen gaat?

Referenties  werk ,zij hebben al enkele jaren deze opstelling staan, met goede resultaten.(verlaging energiekost)

Boekjes en berekeningen kloppen niet altijd met de werkelijkeid.

Mvg

Chris

 

mvg

Chris

20/10/2012 - 11:43

Eigelijk doen de mensen dit al veel langer ,maar minder verfijnd.

Bij het opstaan is het huis verwarmt door CV,

nadien steken zij de houkachel of pelletskachel aan.

Met gevolg de CV springt niet meer op,maar het cv water koelt traag af.(voelbaar na 3 uur)

badkamer koelt af en andere ruimtes ook.

Het verlies van uitvallen CV moet gecompenseerd worden door meer hout of pellets gebruik.

Als zij de CV continu laten draaien op 15C°, is het hout en pellets gebruik een PAK minder.

En is comfortabel en ook energiekost verlagend.

Chris

 

20/10/2012 - 18:26

Chris, 

'snel' opwarmen met L/L warmtepomp is niet slim; dat wil zeggen hoge temperaturen en laag rendement (verschil in rendement tss bv 35° aanvoer versus 50°C kan 50% zijn).   Met een warmtepomp probeer je de temperatuur stabiel te houden.  

Je gasketel kent dit rendements verlies bij vollast niet (of toch veel minder en op voorwaarde dat de ketel blijft condenseren).  Je gasketel kan met juiste configuratie ook snel opwarmen.  Als dat niet kan, eerder een dimensioneringsfout van je installatie (bv 'te kleine' radiatoren').  Normaal heeft je gasketel een veel groter vermogen dan je warmtepomp.  Opwarmen moet dus veel sneller kunnen.  

Voor de duidelijkheid: als je woning tijdens een nacht naar 15°C afkoelt heb je een serieus probleem met isolatie.  Hier thuis, bij vriesnachten misschien 1°C verschil (wel huis met veel massa).  Misschien dan beter isoleren in isolatie. 

De 'Boekjes' lees ik niet, maar als je je berekeningen correct maakt heb je veelal een zeer goede benadering van de toekomstige werkelijkheid.  

Walter

20/10/2012 - 19:47

Walter,

Het snel opwarmen met L/L duurt 15 min,als je een cv zo laat opwarmen gaat hij doorschieten en word het warmer dan 21 C°

Ps. huis (1985) isolatie steen + isolatie 5 dik

Wat voor mij belangrijk is ,comfort en geldbeugel.

En als dat voor mij werkt en voor andere ook  wil ik dit delen met iedereen.

Maar wij zijn hier aan het afdwalen , topic L/L of L/W

Voormij L/L goedkoop en nuttig inzetbaar.

Mvg

Chris

 

20/10/2012 - 13:08

Walter

Wij hebben gekozen voor een  warmtepomp  L/L met grotere capaciteit.

Omdat die modulerend kan werken in ventilatie stand 1 of stille modus.

Met een kleinere of juist genoeg is dit niet mogelijk (hogere ventilatiestand= meer dB en verbruikt ook meer)

zie het als: twee auto's van elk 2 ton rijden over een snelweg , één met 1300cc en ander 3000cc.

aan een modulerende snelheid  70 à 120 per uur,welke denk je dat het meeste gaat verbruiken?

mvg

Chris

 

 

20/10/2012 - 18:35

vergelijken met auto's klopt niet; kijk specs van je toestel na: veelal heeft kleinere warmtepomp een beter rendement dan grote.

vb; jouw warmtepomp AQV18YWANSET: vermogen 6kW; COP 3.61, type met vermogen 3.2KW, COP 4.8; je grote warmtepomp is dus véél slechter (ik verschiet eigenlijk van het verschil...). En als je ze dan nog gebruikt om snel op te warmen vrees is dat je een echt slecht rendement heeft.  

zie http://www.samsung-airco.be/pdf/2011/wand-NL-A4.pdf

Walter

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.