Nieuwbouw regels, help ik word zot
Dag Allemaal,
Ik heb voordat ik deze vragen stelde alle, ja ALLE posts gelezen op jullie forum. Oude posts zijn nu niet meer correct en soms komen er antwoorden op vragen die de TS niet gesteld heeft :) Het is een lange post maar ik weet zeker dat anderen met dezelfde vragen zitten en via deze weg al een opsomming hebben wat ik allemaal hier gelezen heb + zelf berekend heb.
Ik ga een OB bouwen van 10.75m op 8.75m, twee verdiepen , plat dak. verdiep op verdiep dus zo compact mogelijk. Er is 40 m² glas voorzien, waarvan 40% op oosten, 40% op zuiden en 20% op westen, nul op Noorden. Ik heb muur/vloer/dak respectievelijk 12/12/20 cm isolatie voorzien, overal alu HR (Reynaers) profielen met 0.6 driedubbel glas, balansventilatie Vasco 300 met WTW. HR 109% gasketel met doorstromer, GLV VVW en verdiep geen verwarming. Bewoonbare opp 160m². Er is een gegoten kelder voorzien met 6cm isolatie onder vloerplaat en 12 cm langs buiten.
Volgens EPB man ALLE mogelijk installaties gedaan wat E-peil doen zaken. De voorlopige EPB berekening is K36/E62/44kw/m². Met een PERFECTE blowerdoortest ZOU ik kunnen E53 halen. Indien niet moet ik zonnepanelen/zonneboiler/WP installeren. Buiten het feit dat ik deze investeringskost niet zien zitten lijkt ze me zo ook nutteloos. Ik vond de K waarde wel hoog, maar gelet op de verkavelingsvoorschriften, ligging, eigen wensen qua afmetingen ruimtes enz heb ik het beste eruit gehaald wat ik kon. Dus aub begin geen eindeloze discussie hoe ik mijn plannen moet aanpassen.
Ik vind het een risico om mijn EPB te laten mislukken als de blowertest geen E-53 geeft daar sommige elementen niet meer (of moeilijk) kunnen aangepast worden, zoals de ketel. Als ik gecombineerd met de kennis hier opgedaan, mijn berekeningen baseer, is er geen enkele investering de moeite waard. Richtwaardes (0.22€/kw elec, 0.07€/kw gas en 8000 kw verbruik voor sww en verwarming).
L/W WP ipv Condensatieketel: Gas: 8000KW X 0.07 = 560€ --- WP: 8000KW * 2.5 SPF * 0.22€ = 704€. Dus WP is duurder in verbruik + nog eens 4000 euro hogere investering. De SPF baseer ik op waardes van een gans jaar bij website live heat pumps. Andere warmtepompen (captatie en water niet toegelaten in verkaveling, dus geen optie en zowiezo te duur voor mij) Toekomst in België voorspelt dat de elektriciteit weldra zeker 20% stijgt en dan waarschijnlijk gradueel verder… Gasprijzen blijven stabiel maar niemand heeft een glazen bol.
Zonneboiler bijplaatsen: Wij zijn met 4, dus ik ga ervan uit dat ik 25% gas verbruik aan SWW en daarvan 66% kan krijgen van de zon. Dus 1320 kw * 0.07 = 92.4 € voordeel. Investering = 6000 euro = 65 jaar nodig om kost eruit te halen indien GEEN panne of onderhoud voorzien moet worden
Zonnepanelen: 4000 KW opbrengst (effectief) via panelen = investering van gemiddeld 9000 euro. Opbrengst (injectiepremie inbegrepen) is 400 euro per jaar dus 22.5 jaar terugverdientijd. Daarbuiten wil ik geen panelen op mijn dak en heb ik persoonlijke argumenten om ze niet groen te vinden.
Nu ik hou rekening met groen bouwen, ik heb mijn uiterste best gedaan dit zoveel mogelijk in mijn bouw op te nemen in functie van de regels en BUDGET!! Wat zouden jullie doen, het zo laten en toch hopen op een gunstige blowerdoor test of op voorhand mijn sanitaire installatie aanpassen voor een duurdere installatie die niet rendabel lijkt? Kan iemand posten hoeveel hij zakte in E-peil NA blowerdoortest?
Extra info voor de blowertest: ik heb alle gevonden adviezen op dit forum gelezen en ga dit ook zo toepassen. Pleister met luchtdichte profielen aan de ramen, kelder deur met rubbers, zo weinig mogelijk stopcontacten op buitenmuur, die wat er wel in zitten luchtdichte potjes en in Knauf gezet, Recuperatie Dampkap, Vaste ramen waar mogelijk, doorvoeren kabels in muur terug dicht maken.
Reacties
Daar is weer een nieuw principe van de thermodynamica uitgevonden. Hoe kan men zonder een warmtebron op hogere temperatuur een gas of een vloeistof op een hogere temperatuur brengen, tenzij door samendrukking. Daarvoor hebt ge een uitwendige kracht nodig.
Oververhitting zal erger zijn bij oost- en west- ramen dan bij zuid hoor. Spreek uit ervaring trouwens.
Zuidgerichte ramen krijgen in de zomer relatief weinig zon binnen, terwijl oost- en westgerichte ramen de volle zon tot ver in de woning brengen.
Zonnewering kan toch in de spouw verwerkt worden? Dat neemt niet veel plaats in hoor. Zonder zonnewering heb je sowieso geen comfortabele woning.
Om oververhitting via je dak te voorkomen raad ik je sterk aan om witte dakfolie te nemen of een groendak te voorzien. Dat helpt enorm.
Duizenden € duurder voor 2 isolatiebladen ipv 1?
Dat is gewoon omdat je aannemer geen zin heeft om dat te doen en er dik wil aan verdienen.
Nochtans is dit ten stelligste aan te raden.
Is er een mogelijkheid dat je zelf de handen uit de mouwen steekt?
Klopt, investering is een 10de van een zonneboiler, maar rendement gelijkaardig.
80m2 vind jij klein om alles erin te krijgen? En dat is per verdieping?
Sjongejonge. Mijn volledige woning is amper groter. Hoeveel slaapkamers zijn er wel niet voorzien?
Stulys,
Je zegt ergens hierboven dat je de boven hebt gezakt tot 247cm plafondhoogte. Maar vind je dat echt nodig om te slapen en te douchen? Hier is het slechts 235 en dat voelt niet te laag aan.
Ik zou gerust durven zakken tot 240cm voor een verdieping. Dat scheelt toch snel weer 7 cm extra isolatie.
En hoe hoog is je gelijkvloers? Alles boven de 260cm is nutteloos. Tussen 250 en 260 is ideaal voor een gelijkvloers.
Perfect verwooord, Walter.
Het enige nut van zo'n architect is dan de wettelijk verplichte handtekening (easy money voor hem).
Een eigen ontwerpje raad ik niet af, maar dan enkel om de stijl van de woning en jouw ideëen vorm te geven.
Robin,
Je hebt gelijk wat die plafondhoogte betreft. Vroeger had het zijn nut om veel extra ruimte te hebben boven uw hoofd om op die manier properdere lucht in te ademen, de rook van hout of turfhaarden, pijpen, sigaren enz... kon dan boven aan het plafond gaan hangen zonder dat je er last van had. Hogere plafonds maakten dat de woning een pak duurder was, want veel meer bouwmateriaal nodig, daarom dat het vooral in de woningen van welgestelden zo was, de herenhuizen zoals men ze noemde.
Vooral in woningen met een goed ventilatiesysteem heeft dit nu eigenlijk geen zin meer, de lucht is dan overal even gezond zowel aan de vloer als aan het plafond.
Bovendien, en dat wordt vaak vergeten, als de plafonds 10 procent hoger zijn (264 cm ipv 240 cm bijvoorbeeld) dan heb je ook 10 procent meer warmteverliezen via de buitenmuren. Ook de bouwkost aan buitenmuren , isolatie en binnenafwerken kost 10 procent meer.Elke cm meer plafondhoogt kost u éénmalig meer aan bouwkost en voor de rest van uw leven meer aan energie.
Er wordt dikwijls tot op de cm gerekend in verband met de isolatie, maar aan die totaal onnuttige cm's aan binnenruimte en verliesoppervlakte wordt geen aandacht besteed.
ah zo bedoel je. Wel ik heb idd gezien dat als 4de maatregel dat je kan investeren in zo'n project maar hoe je dit kan, waar die zijn, en hoeveel die investerig moet zijn is erg vaag en niet dadelijk terug te vinden.
sorry - duplicaat van bericht geplaatst
@Yanncik, heb je alle keldergaten dichtgemaakt ?
en de luchtverversing binnen de kelder komt enkel door wat er er wordt aangezogen via de balansventilatie ?
de vieze lucht van de afvoer en de kelder gaat dan door een (kleiner) gaatje in de afvoer leiding ??
heb je het over de 2 leidingen vanaf de balansventilatie naar buiten toe ?
of is daar 1 leiding (of 2) leidingen van balansventilatie naar het woongedeelte ?
PS. ik ben wel geïntrigeerd over je bevinding want bij ons staat de balansventilatie ook in de kelder en de aanzuiging tussen de unit en buitenlucht is ook via buizen naar buiten toe. Aan een kant van de kelder merken we echt het muffige door natuurlijke inval/aanzuig van de kelderventilatie...
Ik heb alle natuurlijke verluchtingsopeningen naar buiten toe dichtgemaakt.
Ik heb op de binnenlucht aanvoer én afvoer een aftakking geplaatst, zodat ik dwarsventilatie heb door mijn kelder, met minimaal debiet. Ik heb de uitblaasopening zo klein mogelijk gemaakt (spleet) zodat ik een hoge stroomsnelheid heb en dus grote worp.
De afzuiging is een paar meter verder (het is wel een tamelijk kleine kelder, met nog 2 aparte kamertjes, met onvolledige deur.
1 kamer valt buiten de dwarsventilatie, maar ruikt nog altijd niet muf.
Ik had afgelopen weken minimaal vocht door grondwaterdruk - nog altijd niet muf.
Ik weet dat dit niet standaard is, zelfs ten zeerste afgeraden, en zogezegd energetisch niet correct.
Maar mijn kelder ruikt fris, ongeacht de rommel, en in de winter wordt hij niet ijskoud, waardoor de trap boven de kelder alleen maar minder koud aanvoelt (= minder koudebrug, alhoewel de trap wel enigzins geisoleerd is)
Het is eenvoudig te testen, je plaatst best twee extra T-stukken, met indien nodig nog een paar m buis.
Indien het niet werkt sluit je ze gewoon af, en maak je de natuurlijke ventilatieopeningen weer open.
ja ik heb zo vijf achtergestelde obligaties liggen van electrawinds die klootzakken
Hier zie ik toch een foutje in staan denk ik: m² die gebruikt worden in berekening compactheid slaan enkel op het verliesoppervlak, niet op het aantal m² bruikbare vloeroppervlakte. In die zin speelt het niet dadelijk een rol op welke hoogte het zadeldak of de yurt vorm begint. Uiteraard heeft deze hoogte wel een invloed op de compactheid, maar niet via het aantal m² bruikbare vloeroppervlakte.
mvg, Toon
Dat klopt inderdaad Toon.
Compactheid is de verhouding ingesloten volume/verliesoppervlakte.
Haha! zover had ik het niet door! Maar als ge probeert Stulys iets op de mouw te spelden, dan zouden andere mensen daar ook kunnen inlopen. En dat is nu wel niet de bedoeling van dit forum. En sommige fantasten beginnen nu serieus na te denken.
Je definitie van beschermd volume klopt niet. Dit wordt niet bepaald door vloeropp x hoogte, maar gewoon door het volledige volume te bepalen dat je wil beschermen tegen warmteverliesen. Hierbij houdt men geen rekening met de beschikbare hoogte. Het is dus zelfs zo dat een niet toegankelijke zolder toch bij je BV hoort indien je de isolatie in het hellend dat steekt (uiteraard in de veronderstelling dat je de zoldervloer niet isoleert dan).
Die 1.5m hoogte is wel van toepassing om de bruto vloeroppervlakte te berekenen, welke van belang is voor de bepaling van je netto energiebehoefte voor verwarming per jaar (waar sins enige tijd ook een eis op van toepassing is van 70kWh/m² per jaar). Die parameter is dus wel degelijk belangrijk, maar niet in de bepaling van de compactheid.
mvg, Toon
Om deze topic even af te sluiten met de resultaten even deze post. Dus kort samengevat hebben we de ganse manier van denken omgegooid en een andere EPB man genomen (WAT een wereld van verschil). Nogmaals mijn dankvoor de reacties.
Even de cijfers
Alleenstaande woning van 82m² bruikbare vloeropp per verdiep (geïsoleerde kelder met ramen + GLV + verdiep + plat dak, dus 246m² bruikbare opp in totaal). We hebben in totaal 48m² ramen en onze oriëntatie achtergevel is N/O.
De woning wordt gelijmd, zowel gevelsteen als snelbouw (PLS 500).
Isolatie PUR dak/vloer/muur: 24/12/12
Warmtepomp L/W voorzien in combinatie met VVW op buitenvoeler (geen radiatoren voorzien)
Kelder isolatie: 6 cm vloer, 10 cm wand + perinsul blokken voor koude brug
Ventilatie voorzien op de drie verdiepen met Vasco D400
Ramen: Alu profiel van Reynaers (HI) + 3 dubbel glas
Zonnepanelen: 16 * 260w
Resultaat berekening EPB MET blowertest: LEW waarde + BEN certificaat:
E-peil: 26
K-peil: 28
KwH: 42.4
De extra kosten vielen gerust mee. Je mag me altijd een vraag stellen, liefst via PM.
Ik hoop dat een andere kandidaat bouwer er iets aan heeft.
Goed om je eindervaring weer te geven. Ik denk dat je uiteindelijk wel op de goede weg geraakt bent.
Walter