Lucht-lucht warmtepomp in PH

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Voor de naverwarming van ons passiefhuis zijn wij nog opzoek naar een goede oplossing. Helaas is wandverwarming en vloerverwarming geen optie meer. We hebben even een een finoven overwogen, maar een totaalprijs van rond de 13000 euro vinden we te veel.

Momenteel nemen we een lucht-lucht warmtepomp van daikin in overweging. De te verwarmen ruimte is ongeveer 100m2 en is een open ruimte bestaande uit keuken, woonkamer en bureau. Boven hebben we geen extra verwarming nodig. Een offerte die we hebben bestaat uit twee binnenunits (small class FTXS20K) en 1 buitenunit. We gaan hem niet gebruiken om te koelen. Volgens onze berekeningen met de theoretische waarden zouden we dit op 10 jaar terugverdiend hebben.
Zijn er mensen die dit al toegepast hebben in LEW/PH?

De vragen waar we nog mee zitten:
Is het debiet van de binnenunits voldoende (4,3m3/min in stille stand en 9,5 in hoge stand)?
Gaat dit een "tochtgevoel" geven? Volgens mij moet de pomp nooit lang werken als het huis op temperatuur is.

Alvast bedankt voor jullie advies en prettige feestdagen,
Johan

Reacties

Ik denk dat je vergist ivm de effecten van de interne warmtewinsten (de zon dan buiten beschouwing gelaten). Die zijn in een passiefhuis net zo groot als in eender welke andere woning. In welke situatie zouden die dan meer voor oververhitting zorgen dan in een andere woning? Volgens mij nooit!
Walter

Neen manneke straks komen er nog 2 andere bij één is al genoeg, geen tijd cursus aan het volgen .

Vaststellingen tellen hier voor geen meter .

Ps. overhitting van zuiggas,  gaat Wp altijd in deellast of valt uit (juist op cursus geleerd)

Als het gecomprimeerd gas in verdamper komt met minder afgekoelde T° (compressor met 50% deellast) zal HSPF toch hoger zijn dan met zwaar afgekoeld gecomprimeerd gas. (comprssor op  volle werking)

1) Een WP L/L  primair 1 kWh COP 3,5 op max. werking = max. gasdruk

2) Een WP L/L primair 2 KWh COP 3,5  op deellast met 50% gasdruk

Theoretisch zouden condensators evenveel thermische energie afgeven bij -10C met evenveel verbruik.

Klopt voor geen meter (2) is altijd zuiniger omdat  gas  bij ontspanning in verdamper een hoger T° heeft dan bij (1)

+ dat (1) zijn ventilator op verdamper veel harder moet draaien dan bij (2)

Is simpele natuurkunde .

 

Een WP van 1KWh primair  COP 3,5 aan vol vermogen (100% gasdruk) zal altijd meer verbruiken dan WP primair 2KWh COP 3,5 in deelast (gasdruk 50%) bij vries T°

Zoek het antwoord eens in de verdamper en zijn gedecomprimeerde gas T°

+ daar vind je echt niets van terug ,is zelfs nog niet onderzocht .

Aan mij om te zeggen dat het klopt omdat die werking bij mij staat en ik de fijne gevolgen er van ondervind .

@ TS koop een overgedimensioneerde WP L/L laat die werken op deellast = zuiniger en kan in stille modus werken.

En zet later hier uw bevindingen om sommige "adviesgevers " de mond te snoeren.

En hoeveel zuiniger is de warmtepomp dan in deellast?
Durf je daar een getal op plakken?
En een wp die niet moduleert werkt.die dan op die.zuinige manier van jou of op de onzuinige.in vollast?
Walter

1) Kan je dit in verstaan Nederlands schrijven (schrijftaal)

2) Je beweringen kloppen niet. Je condensordruk hangt af van je condensortemperatuur, niet van het toerental van je compressor. Het toerental bepaalt enkel de hoeveelheid verplaatst gas, en zo het vermogen. Druk, temperatuur en toerental hangen wel samern, maar niet op de manier die jij stelt.

3) Oververhitting wordt door het expantieventiel geregeld. Heeft compressor niets mee te maken

4) Hoe kan de compressor invloed hebben op de temperatuur van het gas wat  in de verdamper komt? In de verdamper komt zelfs geen gas toe, maar vloeistof/gas mengsel. In de verdamper wordt dit mengsel volledig in overzadigde damp omgezet, vandaar de naam.

Bewijs je gelijk en een stevige link aub.

Terzijde, je had gezegd weg te blijven tot volgend jaar om met schokkende cijfers over gascondensatieketels uit te pakken. Nu ben je toch weer in je oude gewoonte hervallen om onsamenhangende schrijfsels/verzinsels te posten.

Grappig;'simpele natuurkunde' zeg je; je hele uitleg volgt geen enkel natuurkundig principe. Of toch niet een gekend in deze wereld.

Chris,
wat is dat nu voor onzin. Het is nog nooit onderzocht zeg je. Hoe weet je dat? Natuurlijk heeft een fabrikant getest wat de vermogens en opbrengsten zijn van zijn warmtepomp in deellast. Alleen geven ze niet zo graag die gegevens publiek vrij.
Bij ieder serieus ontwerp van een verwarming wordt naar die gegevens gekeken.
Het is verder een dom idee te denken dat de drukken in een wp systeem plots met de helft verminderen als het vermogen met de helft daalt. Dat is gewoon incorrect. Als de wp in deellast 35 graden maakt zullen de drukken net zo hoog zijn als de wp in vollast 35 graden maakt (een verrassing voor je?). Dat kan ik wel met fysica verklaren.
Heb je ooit al een wp zien werken terwijl je de drukken ziet? Als je dat 1 keer zou zien zou je dergelijke onzin allemaal niet vertellen.
Je hebt dergelijk onzin verhaal al eens gedaan ivm het vermogen van radiators. Ook toen was je niet voor rede vatbaar. Je legt specificaties van fabrikanten naast je neer (die riskeren processen als hun specs niet juist, dus die doen echt wel hun best) en vindt nieuwe natuurwetten uit (niemand hier kent de wetten die je gebruikt).
Ik begrijp niet dat je niet door hebt dat je jezelf eigenlijk belachelijk maakt. Ik heb zelf al heel wat onzin vertelt in mijn leven maar als iemand me corrigeert heb ik dat meestal wel door. Ik hoop voor jou ook wel eens zo een ervaring hebt dat je.door hebt dat je gecorrigeerd wordt.

Walter

Ingir,

 

Ge stelt het probleem verkeerd voor. Wanneer gaat een warmteprobleem zich stellen? Toch wel wanneer de buitentemperatuur hoger komt te liggen dan de binnentemperatuur. Waarom zou een PH dan slechter zijn dan een minder geïsoleerd huis? De bijkomende isolatie houdt toch nog altijd beter de warmte buiten. De warmte die ge kwijt moet gaat hier natuurlijk niet langs de wanden, maar wel door de gewone en de bijkomende ventilatie, of door de verluchting langs open vensters wanneer het buiten afgekoeld is. Het is slechts wanneer het 's nachts niet voldoende afkoelt dat de problemen zich gaan stellen, bijvoorbeeld in de zuiderse landen.

 

Er bestaat nog altijd een andere oplossing: schaf de functie "koeling" af. Daikin stelt dat ook voor. Dan kunt ge nog een zestal E-punten winnen. De EPB-berekening geeft wel het maximum aan dat ge gemiddeld als koelvermogen en koelverbruik nodig hebt.

Enkel oog voor WP en PV installatie en energie  , in al de rest mogen sommige "adviesgevers"de betweters uithangen.

Is hier nog altijd hetzelfde één tegen al de rest en dan heb ik het niet over mij.

Al een geluk dat ik niet in detail ben getreden of het cv magazijniertje verstond er helemaal niets van.

Chris,

Hier kan je miosschien een zinvolle bijdrage leveren: http://www.raaskalderij.be/

Maar op dit forum houden we het liever ernstig. Aan jou interpretatie van natuurkunde hebben we geen boodschap. Waar blijven trouwens de bewijzen van je gelijk (dat deellast zuiniger is dan vollast)?

Passiefhuizen zijn nu eenmaal gevoeliger voor oververhitting door de uitgebreide maatregelen om warmte in de woning zo goed en lang mogelijk vast te houden. Zonnewarmte kan in principe goed geweerd worden met schaduwrijke beplanting/bomen, luifels, oversteken en actieve zonwering (screens/rolluiken), maar tegen interne warmtelasten is een passiefhuis niet opgewassen.

 

In een passiefhuis kan temperatuuroverschrijding door hoge interne warmtelast al optreden in de tussenseizoenen, in een traditionele woning is het warmteverlies dan meestal nog groot genoeg om oververhitting te voorkomen. Daarom is het ook vrij zeker dat TS de koelfunctie van de airco zal gebruiken, uiteraard afhankelijk van zijn woongedrag dat de interne warmtelast bepaalt. Maar gezien de jaarlijkse groei van het huishoudelijke stroomverbruik mag aangenomen worden dat woningen steeds meer last krijgen van oververhitting.

 

 

Op  thermometers - energiemeter - netmeter - en vooral  mijn  geldbeugel  ;-) ,  wat u er van denkt raakt mijn buffelhuid niet .

Trouwens heb je een overgedimensioneerde WP L/L staan  die in deellast werkt?

Ha neen, u ziet het nut er niet van in .

Straf dat er sommige vragen hoe en welke type ik staan heb, dus geloven zij mij of .....

PS.  dient een forum niet voor vaststellingen en ideeen  uit te wisselen.

Ingir,
Woningen hebben geen last van oververhitting maar mensen....
Het is waar dat in de eerste reeks passiefhuizen oververhitting een relatief groot probleem was/is. Maar TS zijn woning is nog maar 5 jaar dus laten hopen dat er voldoende aandacht gegeven is aan warmtecomfort.
Maar laten we het hem zelf vragen ipv over zijn hoofd heen te praten.

Walter

die rechtzetting vind ik beter

http://de.rechtzetting.be/

 

chris gvd, zoek gewoon een artikel waar uw principe uitgelegd wordt.

http://www.kilowattsolar.eu/wp-content/uploads/2013/05/Altherma-LT-CD-N…

als ik die grafieken zie en lees, dan zie ik op blz 10, dat een moderne  WP dieper tot -10° kan stoken...zonder bijstand van de elektrische weertstand

dat op blz 11 die Wp van  -2° tot 10° moduleert wat het effect is waar jij over spreekt

op blz 12 tonen ze dan dat in zone Parijs, het optimaal werkingsgebied ruim in die zone ligt, en verbreedt wordt met die modulerende werking

 

is het dat wat je bedoelt ??

 

 

 

 

Zou kunnen , maar hoe het intern werkt( de fysica) staat er niet bij.

Dat WP in deellast zuiniger is dan bij volle werking  kan jevinden , maar waarom ?

Hier word het ook aangegeven dat modulerende WP in deellast zuiniger werkt .

http://www.groene-winkel.nl/warmtepompen/

Zuiniger = beter COP dat denk ik toch.

Dus het beste resultaat is met  overgedimensioneerde WP werken om toch nog de nodige Thermishe energie in leefruimte te krijgen.

Dus ik heb het altijd aan het rechte eind gehad.

Ben benieuwd wat Statler en Waldorf hier van denken.

 

 

 

Ingir,

 

Tijdens een hittegolf heeft men last van de hitte die van buiten naar binnen komt, en die niet meer terug buiten kan. Men zou het kunnen berekenen, maar ik denk toch dat, hiermee vergeleken, in een normaal huis de inwendige opwarming eerder klein is. In een PH, voor dezelfde inwendige opwarming, zal er veel minder warmte door de muren binnendringen. Het is slechts wanneer dit evenwicht zou verbroken zijn dat een PH meer zal opwarmen dan een gewoon huis. En ge vergeetr ook dat, eens dat de buitenlucht warmer is dan de binnenlucht,  het verkoelend vermogen van een systeem D groter is dan bij het systeem C, waar er warme buitenlucht zal binnenkomen. Bij het systeem D zal de buitenlucht in de wtw afgekoeld worden door de koudere binnenlucht. Met gesloten vensters geeft dit een fris gevoel. Dit afkoelend vermogen is natuurlijk zeer beperkt, maar er ontstaat toch een verkoelende luchtstroom. Het rendement zal hier geen 90% behalen, want de warmte van de aanzuigende ventilator werkt deze afkoeling tegen. Het verlies bedraagt 0,3 tot 0,8 °C, naargelang de stand van de wtw. Een normale bij-pass zal pas in werking treden als de buitentemperatuur, boven een bepaalde drempel, lager is dan de binnenntemperatuur. N.B. Bij Orcon is dit de normale instelling. Het is mogelijk dat bij andere merken deze instelling anders is.

Als je die grafieken van Daikin zou begrijpen, en de uitleg erbij, zou je snappen dat een wp juist gedimensioneerd moet zijn. Als je gaat overdimensioneren ga je pendelen krijgen in het tussenseizoen. Weg comfort, en weg de vermeende rendementswinst. Ik wacht nog altijd op een bewijs van je stelling. Laat komen die link. Jou bewijzen zijn keer op keer vaststellingen die met geen enkele meting of proef zijn vastgesteld. De redenering die ze bij de groen winkel aanhalen om het hogere rendement te staven, houdt geen steek. De brontemperatur gaat varieren in functie van de afname. Of dit nu aan/uit of modulerend is, gaat weinig verschil maken. Trouwens, bij een modulerende compressor ga je lange looptijden krijgen, waardoor je primaire pomp ook veel langer draait, met meer stroomverbruik tot gevolg.

  

""De redenering die ze bij de groen winkel aanhalen om het hogere rendement te staven, houdt geen steek""

"" Of dit nu aan/uit of modulerend is, gaat weinig verschil maken""

""Als je gaat overdimensioneren ga je pendelen""

Dat spreekt boekdelen over uw kennis van WP, hou u toch maar bij CV installaties.

 

 

 

 

Bij oververhitting van passiefhuizen denk ik niet direct aan hittegolven in hoogzomer maar aan oververhitting tijdens de tussenseizoenen wanneer de verwarmingsbehoefte vrijwel nihil is en het gezinsleven vooral binnenshuis afspeelt. Het warmteverlies door transmissie en ventilatie is dan minimaal dankzij relatief hoge buitentemperatuur terwijl de interne warmteproductie soms flink kan oplopen.

 

Het huishoudelijk stroomverbruik is een goede indicator voor de interne warmteproductie, voor een gemiddeld huishouden is dat zo'n 3.600 kWh per jaar,  10 kWh per etmaal. Voor Johan is dat hetzelfde als ruim 3 uur per dag zijn twee elektrische kachels van samen 3kW op vollast te laten draaien... in mei.

Dag Walter

Een paar antwoorden op je vragen. Volgens de berekening van het PHPP hebben we 2 kW aan verwarming nodig. We zijn gestart met een elektrische weerstand in de BV van 2,4 kW, maar hiermee konden we de woning niet verwarmen, het debiet van de BV was te klein. Momenteel hebben we twee losstaande elektrische vuurtjes in de woonkamer staan, zonder thermostaat. Met comfortabeler bedoel ik inderdaad: met een thermostaat en geplaatst aan de wand (kan natuurlijk ook met de elektrische vuurtjes). Maar we willen vooral ook ons verbruik drukken. Het verbruik hebben we gemeten en komt goed overeen (meestal net een beetje minder) met de berekening in PHPP, in totaal net geen 3000 kWh per jaar.

Het voorstel dat we momenteel overwegen is 1 binnenunit FTXS20K (min/nom/max: 1,3/2,5/2,3 kW) en 1 buitenunit RXS20K (min/nom/max: 1,3/2,0/2,8 kW). We zouden de buitenunit voor de uitgang van de BV hangen zodat we hier nog een kleine winst boeken omdat deze uitblaaslucht (na warmteuitwisseling) nog wat warmer is dan de buitenlucht.

Met 1150 euro (excl btw) kunnen we nog eens vijf tot tien jaar verder en dan sparen we eventueel voor onze ‘droomoplossing’: een accumulatiekachel die ook het sanitair water opwarmt + een zonneboiler.

Wat de koeling betreft mag Ingir me inderdaad geloven. We hebben ondertussen wel wat ervaring opgebouwd in ons passieve huis. Er treedt enkel mogelijks oververhitting op in de zomer door de zon. Mits een ‘actieve’ houding in het ‘passieve’ huis is het gelukt om dit de voorbije zomer binnen de perken te houden. Het helpt vooral wanneer we tijdens de koelere nacht ramen open laten staan, waardoor er een koudere luchtstroom doorheen de woning loopt. Koeling is dus niet nodig. In tussenseizoenen is er zeker geen sprake van overhitting in ons PH.

Je vermeldt ergens dat je je zou zorgen maken over de doorboring van de isolatieschil. Bedoel je dan dat de luchtdichting in het gedrang zou komen? Daar moeten we inderdaad nog wel even over nadenken, want voor onze andere leidingen zijn we via de kelder gegaan en dit hebben we dicht gegoten met giethars. Als we door de muur zouden gaan… tips zijn welkom.

 

Verklaar je nader, maar bewijs eerst je stelling over deellast. Ik heb nog altijd geen grafieken of studie gezien. En antwoordt op de kwestie, niet er  langs zoals je nu weer doet.

=> als ik zo vlug zoek, heeft die buitenunit bij -5°C  een verwarmingsvermogen van een 1,5kW; dat is te weinig voor je woning (en gezien phpp 'juist' is in verbruik, zal het piek moment ook wel juist genoeg zijn om rekening mee te houden). 

Er vanuitgaand dat de 2kW (een bijna 200m2 grote woning?) het vermogen nodig met al te interne warmtewinsten afgetrokken...

Ruwe benadering; phpp zegt dat je 2kW nodig hebt; zeer grof begin je in PH te verwarmen vanaf 10°C buiten en moet je rekenen met een max  min. temperatuur van een -5°C (dat mag wat hoger dan LEW omdat je bijna met weekgemiddelde mag gaan rekenen).  Die 2kW die PHPP rekent is grofweg liniear tss 10°C en -5°C.  Bv bij 5°C buiten heb je 1/3 van je max nodig, bij 0°C een 2/3 van 2kW; ongeveer 1,4kW dus.  Ergens bij een gemiddelde temperatuur van -2°C buiten zal  je toestel 'meer' moeten verwarmen dan het aan kan.  Op dat moment moet je dus extra gaan verwarmen (dan volstaat mss terug je electrisch verwarming in ventilatie te starten).  Dat zullen niet veel dagen zijn per jaar maar het zal zich zeker voordoen.  Misschien niet ieder jaar, andere jaren misschien eens een paar weken. 

Daarnaast, die dingen zijn in de eerste plaats bedoelt om te koelen; de verwarmingeigenschappen zijn dikwijls wat slordig  vermeld (bv meestal zonder ontdooicyclus in rekening te brengen).  Dus misschien is het eindresultaat nog wat slechter. 

Het toestel achter de BV is ook niet altijd het 'beste'; de bv lucht is zeer vochtig en geeft daarom een extra kans op invriezen (ik heb zo al een opstelling weten omzeep gaan).  Maar het bv debiet is natuurlijk maar een fractie van het totaal debiet.  Omgekeerd dus vochtige lucht bevat net veel energie. 

Dus op je initiele vraag: neen, die warmtepomp zal niet in staat zijn 100% van je verwarmingsbehoefte te voorzien.  En het comfort probleem is ook niet opgelost omdat je dan nog steeds manueel de bijverwarming moet starten. 

Volgens http://www.clim-planete.com/561-mono-split-mural-reversible-inverter-ft… geeft de iets zwaardere versie 1,8kW bij -5°C, en de derde  versie van die reeks aan 2,6kW.  Je zou dus eigenlijk de zwaarste moeten nemen voor 100%.

Je kan natuurlijk je electrische vuurtjes eens aan de muur vastvijzen; dat staat al wat echter ;-). 

ps: iets betere specs gevonden op http://www.icglimited.co.uk/library/web/1.%20Daikin/2.%20Split%20&%20Co…

=> ergens rond pagina 30 vind je redelijk volledige vermogenstabellen. 

Ivm doorboring(en?) ken ik ook niet de beste opties.  Laat de installateur eens wat voorstellen doen.  Standaard oplossing is een gat boren buizen erdoor en wat pur of andere rollen spuiten.  Maar ik zou luchtdicht toch iets anders zoeken.  Maar ik moet ook passen op de goede oplossing. 

Walter

ps: volgens de documentatie versta ik dat het geen modulerend toestel is (wat wil je voor die prijs...)  Je kan wel de ventilators wat stiller doen werken.  Kiezen tss rendement en lawaai dus (zoals ze mooi in de folder zeggen: om je buren te sparen...). 

ps: als ik zeg dat je moet extra verwarmen vanaf een -2°C, dan bedoel ik dat het al een paar dagen gemiddeld -2°C is geweest.  Een vriesnacht zal geen problemen zijn: dagen vrieskoude wel. 

---- Wat de koeling betreft mag Ingir me inderdaad geloven. We hebben ondertussen wel wat ervaring opgebouwd in ons passieve huis. Er treedt enkel mogelijks oververhitting op in de zomer door de zon. Mits een ‘actieve’ houding in het ‘passieve’ huis is het gelukt om dit de voorbije zomer binnen de perken te houden. Het helpt vooral wanneer we tijdens de koelere nacht ramen open laten staan, waardoor er een koudere luchtstroom doorheen de woning loopt. Koeling is dus niet nodig. In tussenseizoenen is er zeker geen sprake van overhitting in ons PH. -----

 

Heel correct geantwoord maar met die airco zul je zeker actief gaan koelen, dat staat vast. Sowieso als 's nachts de buitentemperatuur nauwelijks wil dalen, maar ook op de momenten dat de RV hoger dan 60% is of als de binnentemperatuur toch wat verder oploopt door huiselijke activiteiten. 

 

Daar is helemaal niets mis mee want als het koud is zet je ook een kachel aan, dus waarom niet koelen als je het te warm hebt? 

Tegelijk moet je beseffen dat het stroomverbruik voor verwarming en koeling niet/nauwelijks lager zal uitvallen dan je huidige stroomverbruik. Voor verlaging van je stroomfactuur is het dus geen goede investering maar dat wordt wel goed gemaakt door de winst in comfort. In ecologisch opzicht is actieve koeling weer een minpunt maar met een passiefhuis heb je al zoveel milieuwinst gemaakt dat deze 'zonde' je vergevem wordt... ;-)

 

 

Allee, al goed dat het probleem nu al verhuist is naar nachten zonder koeling en bij hitte golven.  Maar dan heeft iedereen problemen.  En dan zal het ph als het goed is nog steeds minder problemen hebben dan het andere huis (in ons klimaat 5 dagen per jaar?).  Dan is het enkel een kwestie van volharden om het knopje van de airco niet in te duwen.  Of een kwestie van de gezondheid voor sommigen. 

Maar dat airco verbruik is dan beperct en in verbruik maar een klein percentage tov verwarmingsverbruik. 

Merk nog op dat BV en de AWW of BWW die veelal aanwezig zijn bij PH, ook zorgen voor verlaging van de luchtvochtigheid.  Zelf heb ik de indruk van de AWW in onze slaapkamers altijd voor een voldoende comfort zorgt in de slaapkamers (dan in LEW), niet omdat de temperatuur lager is, maar omdat de luchtvochtigheid lager is. 

Walter

ten éérste modulerend is gewoon de gevraagde energie voor verwarming woning , in plaats van op en af te springen gaat compressor in toeren zakken tot de gevraagde energie.

WP gaat niet pingelen , maar op +-zelfde toerental werken.

Is deellast

Hierdoor zal koelgas minder gecomprimeerd worden .

Zal T° in condensator zakken omdat het koelgas minder druk krijgt.

Nu Belgische natuurkunde :

Bij buiten T° -10 C°

Koelmiddel kan in verdamper een T° halen van -25 C° en meer,  afhankelijk van compressie in condensator.

Koelmiddel met minder   compressie in condensator heeft bij expasie(decompressie) in verdamper ALTIJD een hogere T° dan bij hoge compressie uit  condensator.

Hierdoor ligt koelgas T° in verdamper korter bij O C°

Ik hoop dat je nog kan volgen.

Bij volle werking WP zal T° van koelmiddel in verdamper verder van 0C° liggen .

k hoop dat je daar mee akkoord bent.

besluit:

De beste COP bij vriesweer is dat koelmiddel T° in verdamper zo kort mogelijk bij de OC° ligt.

Door in deellast te werken zal het aanzuiggas uit verdamper gemakkelijker kunnen volgen in debiet.

En daarom is een modulerende WP in deellast bij vriesweer zuiniger.

Jij ziet een beperking, ik een uitbreiding.

Wat je hier schrijft is complete onzin. Nogmaals, de drukken en temperaturen hangen samen. In de consensor is dit afhankelijk van  de mediumtemperatuur (lucht of water) rond de condensor, bij de verdamper is dit afhankelijk van de temperaturr van de buitenlucht. De temperatuur in de verdamper heeft niets te maken met de temperatuur in de condensor. In de zomer kan het zelfs zijn dat de condensor (voor sww of bij koelen) kouder is dan de verdamper. Waarom 0° de ideale verdampingstemperatuur is, is mij een compleet raadsel. Ga eerst koeltechniek studeren en jou op met onzinnige uitleg te plaatsen. Niemand heeft hier iets aan.

Chris,

je maakt  verschillende foute veronderstellingen in je uitleg van de werking van de warmtepomp.  Ik start een nieuwe vraagstaart om hier verder over in te gaan.  Dan maken we deze vraagstaart niet moeilijker leesbaar.

info hier als je verder wil lezen:

http://www.ecobouwers.be/forum/post/werking-warmtepomp-en-werking-deell…

Walter

je kan natuurlijk uw huis goed bouwen... dus je zorgt dat er een centrale gang tot aan de zolder rijkt, dat die werkt als een schoorsteen, zet uw raamkes open op kipstandje van beneden naar boven.. en laat maar natuurlijk ventileren

anders uiteraard die PH tanken warmte via de ramen, dus je zorgt dat er screens hangen voor de ramen

 

nog een andere trik, je duwt koude door de vloerverwarming, alhoewel ik dat niet zo gezellig vind aan de voeten.

 

Zoals eerder gemeld is de interne warmteproductie van grote invloed op de temperatuuroverschrijding in passiefhuizen. In de PHPP wordt uitgegaan van een gemiddelde warmtelast van 2,1 W/m² maar dat blijkt in de praktijk veel hoger te liggen, afhankelijk van het woongedrag (lees: het gebruik van elektrische apparaten in huis) kan dat gemakkelijk 2-3x hoger uitpakken met evenredige verhoging van het aantal overschrijdingsuren.

 

Dit is niet onbelangrijk om te weten als je van plan bent om passief te bouwen... je zou kunnen kiezen om de interne warmteproductie te minimaliseren door het gebruik van elektrische apparaten zoveel mogelijk te beperken. Dat is sowieso de beste keuze in ecologische zin maar weinig reëel gezien het toenemende huishoudelijk stroomverbruik. Het is dan ook terecht om het zomercomfort niet te laten afhangen van verkeerde aannames in energieprestatieberekeningen maar te anticiperen op oververhitting door koeling (passief en/of actief) mee te nemen in het woningontwerp.

 

Ingir,
Dat is wat kort door de bocht. In phpp kan je voor de interne warmtewinsten een volledig tabblad invullen. Als je de 2.1 te weinig vindt moet je die niet nemen. De laatste berekening die ik zag werkte met 3w/m2.
Omgekeerd dat zou dan ook willen zeggen dat hun energie voor verwarming te hoog gaat liggen.
Waarop baseer je je om te zeggen dat de 2.1w/m2 te weinig is?

Walter

Ps; toename van huishoudelijk stroomverbruik. Ik weet niet of dat zo is. Ik zocht even en vond dat voor Vlaanderen een stagnatie zich voordoet. Er is dus wat.beterschap. http://www.milieurapport.be/nl/feitencijfers/MIRA-T/sectoren/huishouden…

Ingir,

In ons PHPP-gecertifieerd passiefhuis hebben wij de afgelopen vijf jaar nog nooit overhitting gehad door interne warmteproductie. Hoogstens een weekje tijdens de zomer door het zonneke en zwoele nachten.

Walter, ons huis is eigenlijk ontworpen zoals je vermeldde: een open plan met een vide. Wij krijgen het tijdens warme zomerdagen 's nachts goed afgekoeld door alles van beneden tot boven open te zetten en zo een "schouweffect" te creëren. Externe zonnewering is natuurlijk onontbeerlijk,. Dat aan/uit knoppeke van de airco zullen we zeker niet nodig hebben. :-).

Correctie: ik bedoelde brother paul en niet walter :-)

 

Ingir,

 

Nu zijt ge wel even de draad van uw redenering kwijt. Het is toch niet in het tussenseizoen dat men een airco nodig heeft. Ten andere, er bestaat nog zoiets als vensters openen wanneer het buiten koeler is.

Ingir

Als de buitentemperatuur een graad of 20 is zullen er in moderne woningen, zelfs "minimaal geïsoleerd" zeer weinig warmteverliezen zijn. Het verschil met een Ph zal in verhouding tot de interne warmteproductie verwaarloosbaar zijn.

Het is geen probleem.

Ik zeg niet dat 2,1 W/m² in alle gevallen te weinig zal zijn, dit hangt immers af van het gebruik van de woning. Ik zeg wel dat die 2,1 in de meeste gevallen te laag zal zijn omdat ik meestal op veel hogere waarden uitkom.

 

Even uitgerekend voor een gemiddelde NL-woning van 100m² verwarmd en een huishoudelijk stroomverbruik van 3.500 kWh (geen verwarming/SWW) en 2,2 bewoners is de jaarlijkse interne warmtelast 3.500x0,8 + 2,2px75Wx48wkx7dgx12uur=  3.465 kWh en dat komt overeen met 4,0 W/m². Dit is ook de waarde die in de huidige Nederlandse EPG-berekening gehanteerd wordt. Mijn inschatting is dat dit nog steeds aan de hoge kant is maar wel realistischer dan de 2,1 van de PHPP

 

Het probleem is dat de interne warmtelast als gemiddelde wordt uitgerekend dat zowel voor zomer en winter wordt gehanteerd. In de winter kan een te hoog ingeschatte IWL resulteren in onvoldoende verwarmingscapaciteit (EPG) en omgekeerd een te lage IWL in onvoldoende koelingscapaciteit in de zomer (PHPP).

 

Mijn voorstel zou zijn om de interne warmtelast te splitsen in twee: een verhoogde zomer-IWL en een verlaagde winter-IWL, zo is de kans op onderschatting van verwarmings- of koelingsbehoefte veel kleiner dan nu het geval is. In bovenstaand rekenvoorbeeld zou bijvoorbeeld gekozen kunnen worden om de gemiddelde IWL van 4,0W/m² te verlagen naar 3,0W/m² als winter-IWL en 5,0W/m² als zomer-IWL.

Het is wel zo dat de meesten met de standaard waarde werken.

Die interne lasten bepalen echter zeer sterk je zomercomfort. Als ik me niet vergis wordt de default waarde van 2.1 wel verhoogd vanaf 2014. Maar ik herinner me niet meer waar ik dat gelezen of gehoord heb.

 

Geert

 

In NL is ook een kleine dip te zien in het huishoudelijke stroomverbruik maar dat lijkt vooral een gevolg van de crisis te zijn. Dat geeft nu wel een lager stroomverbruik maar waarschijnlijk is dat dus niet structureel. Verder speelt mee dat in NL de installatie van zonnepanelen een grotere vlucht is gaan nemen sinds in 2010 begonnen is met het subsidiëren van zonnepanelen waardoor een groeiend deel van het werkelijke stroomverbruik verhuld wordt.

 

Dat het ongesaldeerde huishoudelijk stroomverbruik alleen maar blijft toenemen is ook niet zo vreemd, het aantal elektrische apparaten neemt de laatste jaren snel toe door de komst van smartphones, laptops en tablets. Daar tegenover staat een lichte daling door de vervanging van huishoudelijke apparaten door energiezuiniger exemplaren.

Ingir

Het is niet zo dat alle verbruikte stroom wordt omgezet in interne warmte. Een wasmachine zal bv. het water opwarmen en dat wordt afgevoerd. De meeste droogkasten zullen ook het meeste afvoeren.

Bovendien wordt er niet evenveel stroom verbruikt in de winter als in de zomer. In de winter zal de verlichting bv. veel meer zijn.

Geert

Ik verwacht eerder in praktijk een daling. Nieuwe huishoudelijke toestellen (en verlichting) verbruiken normaal minder dan oudere.

Die interne lasten bepalen echter zeer sterk je zomercomfort.

 

En dat is precies zoals ik het ook ervaar. En dat in de PHPP meestal de lage default-waarde van 2,1 W/m² wordt gebruikt om de  temperatuuroverschrijding op papier laag te houden.

Hierin heb je gedeeltelijk gelijk, er wordt inderdaad warme lucht en water afgevoerd naar buiten (lucht, riolering) door deze apparaten maar zeker niet alle warmte. Wasprogramma's van vaatwassers en wasmachines duren vaak enkele uren waarbij een flink deel van de warmte wordt afgestaan aan de omgeving, niet alleen door de warme inhoud maar ook door warmteproductie van pomp, elektronica en motor.

In mijn IWL-berekening heb ik overigens wel rekening gehouden de gedeeltelijke afvoer van warmte naar buiten.

Het probleem is natuurlijk dat die 2.1 W/m² een gemiddelde 24 uurs waarde is, die gemiddeld in het gebouw wordt aangenomen waaruit een temperatuursoverschrijding berekend wordt 'gemiddeld' voor de woning.

In realiteit zitten je warmtelasten niet evenredig verspreid over alle kamers. Dus het hangt er wat van af hoe die lasten in de praktijk in de woning afgegeven worden.

Daarom zal voor het ene gebouw de PHPP realistisch zijn qua zomercomfort, voor het andere net niet.

PHPP is, net zoals EPB, een certifieringstool, geen ontwerptool. Hoewel het vaak zo gebruikt wordt.

 

Geert

 

 

Sterker nog: in realiteit zullen de warmtelasten onevenredig verdeeld zijn over delen van een etmaal en over delen van week/maand/jaar. De werkelijke warmteproductie op enig moment kan daarom sterk afwijken van het jaargemiddelde en aanleiding geven voor oververhitting. Ik wijs daarom hier (met name passiefhuizen) om rekening te houden met de noodzaak om grotere hoeveelheden onbenutte warmte af te voeren.

Ingir

Waarom meer voor passiefhuizen, ik zie geen enkel significant verschil naar oververhitting toe, eerder integendeel.

Ik heb ook sterk de indruk dat de "oververhitting" vooral in het kraam past van airco fabrikanten.

in elk geval, de families die veel brood,taart,ovengerechten bakken zullen het warmer hebben dan diegene die naar de bakker gaan.

 

Nu de mensen kopen allemaal 3000euro vakanties in het zuiden, liggen daar te puffen aan 35°, en als ze thuis zijn moet de airco aanliggen

 

Je kunt als bewoner oververhitting inderdaad voorkomen door zonwering steeds tijdig in te zetten, het gebruik van huishoudelijke apparaten zoveel mogelijk te beperken en door onbenutte warmte weg te ventileren. De vide helpt uiteraard ook om de warmte via het schoorsteeneffect af te voeren.

 

Dat wil echter niet zeggen dat in jouw woning geen sprake is of zou kunnen zijn van oververhitting. Want naast de subjectieve comfortervaring (geen last hebben van te hoge temperatuur) kan er wel temperatuuroverschrijding gemeten worden (Ti > 25°C). 

 

Maar waar het hier vooral om draait is dat passiefhuizen veel gevoeliger zijn voor temperatuuroverschrijding. Ik weet niet of je je PHPP-berekening nog beschikbaar hebt,  je zou dan voor de aardigheid eens moeten spelen met de invoer voor de interne warmtelast. Je zult zien dat een kleine verhoging van de interne warmteproductie al resulteert in een flinke toename van het aantal overschrijdingsuren/overschrijdingspercentage.

 

Dan terug naar de oorsprong:

  • heb je de airco nodig? In principe niet als je de passiefwoning blijft bewonen zoals je tot nu toe gedaan hebt.
  • ga je de airco gebruiken? Je geeft aan de airco niet te willen gebruiken maar ik kan je verzekeren dat je de airco wel gaat gebruiken, gewoon omdat het kan, omdat het zeer comfortabel is en omdat de stroomkosten voor koeling relatief laag zijn (ca. €50-100)