k45 | Ecobouwers.be

U bent hier

k45

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

16/10/2007 - 16:23

hallo wij gaan dit jaar onze woning bouwen .
half open bebouwing 6cm pur in de muur volgens aannemer genoeg voor k45 .
in de muren 6cm pur hetzelfde als 10 polystyreen kw 0,33kw
aan bouwmuur 3 cm 0,53kw
dak 15 cm rockwool vloer zolder 6cm .
vloerverwarming 8cm pur.
wij hebben al veel gekeken naar warmte pomp maar kost enorm meer dan condensatie ketel aardgas we werken met max 40graden op de radiator ketel 109 .
balansvenilatie 300kb uur max 49w electriciteitverbruik.
ik denk dat de balansventilatie veel uitmaakt aan je verwarmings kostprijs per jaar .

61 Reacties

Reacties

16/10/2007 - 16:26

en de vraag is dan ??

16/10/2007 - 17:28
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ik denk dat je beter investering in je balansventilatie systeem gebruikt voor andere doeleinden. Daar ga je geen vermindering in kostprijs krijgen. Zie andere onderwerpen.

Ik zou meer investeren in je isolatie. Probeer naar een K35 of nog lager te gaan. Kijken dan voornamelijk naar je glas, en isolatie.
Hou dit in je achterhoofd: passieve elementen beperken je ernergie verliezen, in actieve elementen moet je energie insteken om energie te proberen herwinnen.

16/10/2007 - 18:22

het studie bur is bezig met de berekening van de kw hij zegt dat 6 pur 0,33 heel goed is .
k35 zonder balansvenilatie verbruikt ongeveer even veel dan k45 met balansvenilatie als ik driedubel glas steek heb ik nog niet het zelfde niet tegenstaan de ik er overdenk 3 dubel 0,5 inplaats van 1,1 maar denk er wel bij dat een gewone dubele 2.9 is.

16/10/2007 - 18:27

alvast bedankt voor je info wil eigenlijk zo laag mogelijk met isolatie maar ook mijn lucht die ik buitenstuur te recuperen.+extra lage themperaturen voor cv zoals warmte pomp .

16/10/2007 - 18:52

Hierbij een tekst voor een informatiebrochure die ik recent geschreven heb.
Het is zelfs nog niet gepubliceerd. Een primeur dus.

groeten
rik

LAGE-ENERGIEWONING HEEFT LAAGSTE WOONKOST

Wat is bij het bouwen van een woning de optimale verhouding tussen energieverbruik en kostprijs? Die vraag was het uitgangspunt van de doctoraatsthesis (mei 2007) van Ingenieur-Archirect Griet Verbeeck aan de afdeling bouwfysica van de Leuvense Universiteit. Het antwoord: bouw een woning met een E-peil van ongeveer 60!

Wie verstandig investeert in een woning, kijkt niet alleen naar de bouwkost zelf, maar ook naar de kost om het gebouw nadien te gebruiken. Voor bouwers met een lening die loopt over 30 jaar ligt de totale woonkost, dus leninglast en energiekost samen, het laagst bij E60 woningen. Wanneer u een woning bouwt met een hoger E-peil komt u met de huidige energieprijzen duurder uit.

DE JUISTE PRIORITEITEN
Een woning bouwen die E60 haalt is vrij eenvoudig. Isoleer de buitenschaal naar een isolatieniveau met een K-peil van 25 bij een compacte woning. Bij weinig compacte woningen streeft u beter naar K20. Dat bereikt u in de praktijk met ongeveer 10 cm vloerisolatie, 15 cm isolatie in de buitenmuur en 25 cm isolatie in het dak. Voor de ramen kiest u uiteraard superisolerend glas 1.1. Dit combineert u best met een condenserende verwarmingsketel én met een buitenvoeler. Dat is een regeling die de temperatuur van de verwarming aanpast aan de buitentemperatuur. Vermijd een ketel met een te hoog vermogen. Bouw luchtdicht door kieren en spleten te vermijden maar zorg ook voor een goede natuurlijke ventilatie.

Met deze eenvoudige maatregelen komt u al heel ver. De isolatie van uw woning is een verrassend rendabele investering. Isolatie hoeft geen onderhoud en gaat lang mee. Isolatie rendeert ook nog na meer dan 30 jaar, als de lening al afbetaald is. Het financiële rendement van isolatie ligt dus nog hoger dan uit de studie van Griet Verbeeck blijkt.
Meer isolatie levert trouwens niet alleen een kostenbesparing op maar vertaalt zich ook in een hoger comfort. Het behaaglijke gevoel in een goed geïsoleerd huis, zonder koude straling, is gewoon …onbetaalbaar!

16/10/2007 - 20:11

patrick,

Als je slechts 6cm in de spouw steekt, heeft al de rest geen zin!

minstens 15cm ins spouw, DAN kan je denken over 3voudig glas, warmtepomp, zonneboiler, balansventilatie.

Het economischte schijnt een K25 te zijn, volgens thesis KU leuven.

Mvg

Jeroen

NB ik woon in een K25 en heb veel spijt dat een geen K10 of 15 is.

16/10/2007 - 20:52
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Rik,

Respect!!! Verspreid dit naar iedereen die wil bouwen. To the point en volledig.

Enige bedenking die ik eventueel heb: zou een vloerverwarming niet beter zijn?
Staat deze thesis on-line?

16/10/2007 - 21:38

fred het stond er nog niet in maar er komt in de living en keuken en badkamer vloerverwarming met buitenvoeler
water word geregeld van 22graden tot max 40 bij -10
dus zeer zelden ook radiator max graden sterk overgedim
maar nog zuiniger inverbruik . aan het zuiden heb ik veel ramen volgens test aankoop 1m² raam aan het zuiden is 10l tot 15 mazout dus de moeite .

16/10/2007 - 22:08

Patrick,

denk nog even goed na over de extra isolatie. Zorg dat die er is (zoals hierboven beschreven). Dan kan je al je radiatoren buitengooien, je vv-buizen op 20cm van elkaar leggen, je vv op maximaal 30°C bij -10 buiten... Er is er nog veel dat beter kan.

Walter

17/10/2007 - 06:41

Fred

Een korte samenvatting van de thesis staat in de brochure voor de open huizendagen (ook online te vinden, zelfde site als deze waarop je nu bent).
Volgens deze samenvatting komt vloerverwarming en muurverwarming pas eventueel in beeld bij energieprijzen die sneller stijgen dan de inflatie.

groeten
rik

ps bedankt voor het compliment. Mijn schrijfsels worden (helaas mag ik dus zeggen?) verspreid in alle bussen binnen de grenzen van één gemeente

17/10/2007 - 10:23

hoeveel cm pur isolatie kan je max in een spoumuur zetten.
nieuwbouw de aanemer zecht 6 cm maar dat lijkt mij wijnig
voor nu in 2007.

17/10/2007 - 10:37

Waarom zou je maar 6 kunnen plaatsen? Er zijn mensen die 15cm rotswol in hun spouw steken...

17/10/2007 - 14:34

patrick,

dat verhaaltje van testaankoop klopt pas bij 3-voudig glas, bij 2 voudig alleen maar verlies. Om nog niet te spreken van de kostprijs van goede zonnewering...

Mvg

JB

NB Verliezen winter worden niet gecompenseerd door de winsten

17/10/2007 - 15:26
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

@ Hendrik: "Volgens deze samenvatting komt vloerverwarming en muurverwarming pas eventueel in beeld bij energieprijzen die sneller stijgen dan de inflatie."

Vanaf volgend jaar dus!

@ Patrik: bij citaten als "half open bebouwing 6cm pur in de muur VOLGENS AANNEMER genoeg voor k45 " krijg ik spontaan rillingen. Welke garantie/referenties kan hij voorleggen?

Gouden regel en tevens economisch optimum (vandaag!), het kan niet genoeg gezegd: 10, 15 en 25 cm. Je gaat je zolder dus niet gebruiken -waarom maak je er dan één en ga je niet gewoon voor een pat dak, stedenbouwkundighe voorschriften?-en telt zoldervloerisolatie samen met dakisolatie (21 cm),vermoed ik?

17/10/2007 - 17:01
Luc V (niet gecontroleerd)

Zeg, wel een beetje opletten, he !
Blijkbaar worden hier voortdurend twee materialen door elkaar gehaald.
De lambda waarde van pur is veel beter dan van minerale wol. 6 cm pur komt ongeveer overeen met 10 cm minerale wol. Zo bekeken ziet dat er al heel wat deftiger uit, en voldoet inderdaad aan k 45, maar het mag altijd meer zijn natuurlijk, want k45 is in feite nu al voorbijgestreefd.

17/10/2007 - 18:03

Luc,

in de opmerking van Jan op "....VOLGENS AANNEMER genoeg voor k45 "
=> De aannemer mag beweren wat hij wil. Maar daar kan je niet op voortgaan. Het is aan de architect/bouwheer om het isolatiepeil te bepalen en op een serieuze manier te laten uitrekenen. De aannemer is de uitvoerder van de keuze nadien.

Walter

17/10/2007 - 21:40
Luc V (niet gecontroleerd)

Mijn enige punt was dat hier blijkbaar appelen met peren worden vergeleken. De gulden regel van 10-15-20 gaat wel uit van minerale wol. Met pur heb je dus minder nodig. Niet dat ik een verdediger ben van pur.
De spouwmuur is natuurlijk maar één element om de k te bepalen, maar met de gegevens zoals die in het begin staan, zou je wel aan k45 moeten komen.
Dat die aannemer het graag op 6 houdt, verwondert mij niets. Tot daar kunnen ze binnen hun vertrouwde maten blijven werken, alles wat daar buiten valt, moet weer extra opgevolgd worden, geen ervaring mee, extra lange spouwhaken etc. Kijk maar eens op nieuwbouwwerven, hoeveel spouwen zie je van 10 en meer? Bedroevend weinig.

17/10/2007 - 23:04
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Zit je dan met 15 rotswol in de spouw, 6 PUR op de vloer (niet onderkelderd) en 12 PUR in het dak een beetje goed? Wat is de meer kost van bv. 15 Pur in het dak tov 12 ongeveer per m2.

(Glas k 1,1 en houten profielen)

Vriendelijke groet,

Gill

17/10/2007 - 23:28
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Zit je dan met 15 rotswol in de spouw, 6 PUR op de vloer (niet onderkelderd) en 12 PUR in het dak een beetje goed? Wat is de meer kost van bv. 15 Pur in het dak tov 12 ongeveer per m2.

(Glas k 1,1 en houten profielen)

Vriendelijke groet,

Gill

18/10/2007 - 15:30
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Luc V, weet ik wel (dat appelen niet met peren mogen vegeleken worden), maar, zoals je zelf zegt en op dit forum het leeuwendeel), praten we bij de 10, 15, 25-regel over minerale wol (ecologie-minded denken hé).

"6 cm pur komt ongeveer overeen met 10 cm minerale wol". 100% zeker van, ik dacht eerder in de buut van 8 cm MW, iemand lambda-gegevens bij de hand van de respectievelijke diktes?

22/10/2007 - 12:21

we hebben besloten om de 8 cm spouwmuur te benutten met
een zo laagmogelijke warmte verlies we komen op 0,23.
glas 3 dubbel 0,5.
vloer moeten we nog bekijken welke kw we hebben .
we kunnen max 10 a 12 cm dus vrij goed.

24/10/2007 - 18:12

hoi allemaal
de waarde boven aan de site worden verlaagt muren naar 0,23
aanbouw 0,4 . ramen 0,6 3 dubbel profiel onbend zoveel mogelijk isolatie . dak 0,15 vloer 0,15.
balansventilatie digd bij k30 k35 denk ik .
ramen hetzelfde als pasief huis + balansventilatie .
alleen de muren minder goed het is een gemetselde bouw.
spouw 8 cm.

24/10/2007 - 18:56

Patrick, wat is de reden dat de muur niet beter geïsoleerd wordt? In vergelijking met passiefhuisramen goedkoper en resultaat zal normaal beter zijn (hangt nu wel van af met je raam opp).

Walter

24/10/2007 - 19:48

de de spouw is 8 cm muur 14 + gevel.

24/10/2007 - 21:00

Maar waarom kan je de spouw niet breder maken?

Walter

27/10/2007 - 18:23

@ Walter en Jeroen,

wij zaten met een plan waarop maar 8cm spouw voorzien was (had de architect nochtans gevraagd om extra isolatie te voorzien, maar die heeft dat in de wind geslagen). In overleg met de aannemer hebben we dan de binnenmuren wat opgeschoven om meer ruimte te creëren. Zo evident was dat niet, zeker niet als je de voordelen van het oorpsronkelijke plan in ere wil houden. Op bepaalde punten geraak je dan in de knoop. Uiteindelijk hebben we 10cm minerale wol laten steken.

Vraagje; waarom heeft de rest geen zin als je in de spouw geen 15cm voorziet. Ik ben altijd in de waan geweest dat de meeste warmte verloren gaat door het dak en de ramen. Ik zie niet goed in waarom investeren in deze posten geen zin heeft, zelfs niet bij 6cm pur in de muur.

Wij hebben ook driedubbel glas laten zetten, en 8cm pur is op papier beter dan 10cm rockwol. (In de praktijk krijg je bij de plaatsing van purplaten wel sneller koudebruggen).

Groeten,

27/10/2007 - 20:09

"Vraagje; waarom heeft de rest geen zin als je in de spouw geen 15cm voorziet. Ik ben altijd in de waan geweest dat de meeste warmte verloren gaat door het dak en de ramen. Ik zie niet goed in waarom investeren in deze posten geen zin heeft, zelfs niet bij 6cm pur in de muur."

=> heeft iemand gezegd dat dat geen zin heeft? Dat heeft denk ik niemand gezegd. Wel dat het spijtig is dat je de financieel voordeligste oplossing net links laat liggen.
Een uitspraak als "meeste warmte gaat verloren door vensters en dak', is natuurlijk maar het geval als dit de slechts geisoleerde opp zijn... Bij jou kan het gezegde veranderen, in de meeste warmte gaat verloren door de muren.

Walter

27/10/2007 - 20:11

Waarom zou een warmtepomp enorm veel meer kosten dan een condensatieketel aardgas

1) aardgasleiding aanleggen kost ook geld
2) schouw voorzien : idem dito
3) 30 jaar stijgende brandstofprijzen trotseren nogmaals

Een gouden tip : zet een warmtepomp water/water horizontaal captatienet : investeer het eerste jaar bijvoorbeeld in de grondwerken, de collectoren en de leidingen tot waar de warmte moet komen (eventueel ook al het opslagvat afhankelijk van de kost van de grondwerken.)tot je aan en totaal bedrag zit van 6.500 €. Fiskale winst is dan : 2800 € Doe de rest (de warmtepomp zelf) het tweede jaar : .... tweemaal de maximale fiskale aftrek voor één investering . . . .

Ik heb een horizontaal captatienet gestoken van 1.500 meter leidingen van 3/4"
De kraanman is op een zaterdag begonnen om 8 u en om 15u45 waren we klaar, alle leidingen zaten in de kruipkelder en de grond was zelfs genivelleerd

Kostprijs HDPE buis 1.500 meter diameter 25, dunne wanddikte 2,4 mm = 675 € BTW in bij Dyka Plastics

We waren (kraanman inbegrepen) met drie personen :
ik heb aan de kraanman 520 € /+ BTW betaald (65 €/uur + BTW)
Mijn leidingen zitten anderhalve meter diep en komen op 1 meter diepte terug in dezelfde sleuf. Het afgekoelde circulatiewater komt dan van de warmtepomp, gaat eerst door de bovcenste (koudste) zone en keert terug binnen viua de onderste (warmste) zone

Is dat dan een dure investering ?

Een goede warmtepomp 10 à 12 kW heb je al voor zo'n 4.500 € . Dan nog de aansluitingskost = Totale kostprijs is zo'n 13.000 € BTW in - 5.600 € fiskaal voordeel - 1.680 subsidie van de netbeheerder - de jaarlijkse winst (650 € electriciteitsverbruik ipv 1.000 € gasverbruik + 100 € elektriciteitsverbruik (2 circulatoren + ketelsturing)

27/10/2007 - 20:13

Waarom zou een warmtepomp enorm veel meer kosten dan een condensatieketel aardgas

1) aardgasleiding aanleggen kost ook geld
2) schouw voorzien : idem dito
3) 30 jaar stijgende brandstofprijzen trotseren nogmaals

Een gouden tip : zet een warmtepomp water/water horizontaal captatienet : investeer het eerste jaar bijvoorbeeld in de grondwerken, de collectoren en de leidingen tot waar de warmte moet komen (eventueel ook al het opslagvat afhankelijk van de kost van de grondwerken.)tot je aan en totaal bedrag zit van 6.500 €. Fiskale winst is dan : 2800 € Doe de rest (de warmtepomp zelf) het tweede jaar : .... tweemaal de maximale fiskale aftrek voor één investering . . . .

Ik heb een horizontaal captatienet gestoken van 1.500 meter leidingen van 3/4"
De kraanman is op een zaterdag begonnen om 8 u en om 15u45 waren we klaar, alle leidingen zaten in de kruipkelder en de grond was zelfs genivelleerd

Kostprijs HDPE buis 1.500 meter diameter 25, dunne wanddikte 2,4 mm = 675 € BTW in bij Dyka Plastics

We waren (kraanman inbegrepen) met drie personen :
ik heb aan de kraanman 520 € /+ BTW betaald (65 €/uur + BTW)
Mijn leidingen zitten anderhalve meter diep en komen op 1 meter diepte terug in dezelfde sleuf. Het afgekoelde circulatiewater komt dan van de warmtepomp, gaat eerst door de bovcenste (koudste) zone en keert terug binnen viua de onderste (warmste) zone

Is dat dan een dure investering ?

Een goede warmtepomp 10 à 12 kW heb je al voor zo'n 4.500 € . Dan nog de aansluitingskost = Totale kostprijs is zo'n 13.000 € BTW in - 5.600 € fiskaal voordeel - 1.680 subsidie van de netbeheerder - de jaarlijkse winst (650 € electriciteitsverbruik ipv 1.000 € gasverbruik + 100 € elektriciteitsverbruik (2 circulatoren + ketelsturing)

27/10/2007 - 20:29

Koen,

als je een woning hebt die voor 1000 Euro gas nodig heeft per jaar, of 650 Euro voor warmtepompverwarming zit je met véél te weinig isolatie.
Zorg eerst dat je dat verbruik halveert en doe dan je oefening opnieuw. Hier bv koste de verwarming ons vorig jaar 2000kWh of 300 Euro met een warmtepompje van een kleine 7kW. We hebben ook maar 300 meter buis in de grond.
Ik betwijfel of de belastingen een factuur voor grondwerken, PE buis en een buffervat gaan aanvaarden voor de belastingsaftrek. De facturen moeten trouwens komen van een gerigstreerd aannemer.

Walter

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.