Isolatie HUIS

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

We zijn bezig aan onze nieuwe huis en zoals het er nu naar uit ziet word er volgende isolatie gebruikt :

7,5cm rockwol in de muren
6 cm PUR in vloer (met vloerverwarming op gelijkvloer)
18 cm flensdekens in dak (stukje plat dak 8cm Pur)

De woning is redelijk compact :
gelijkvloer :13x6 volledig open(behalve berging , inkom en WC) met vide
1e verdiep 12 x 6 (2 slaapkamers en badkamer)
2e verdiep : dak 2 slaapkamers met kleine badkamer bewoonbare opp 8x6
Er komt een balansventilatie in.

Ik had eens uitgerekend in de EPB software en kwam op een K43 en nu zou ik toch nog wat lager willen. Probleem echter waar om rendabel te zijn?

Betere profielen (U=1.5) en glas (0.8): 85€/jaar
Muren van 7,5 rockwoll naar 15 : 70€/jaar
Muren van 7,5 rw naar 7,5 PUR 40€/jaar
Vloer van 6cm PUR naar 10 cm PUR : 24€ jaar (alhoewel dit misschien meer is met vloerverwarming?)
Dak van 18 naar 22 cm : 15€/jaar

Kloppen deze cijfers? Zo ja dan is enkel de muren met rockwoll vullen rendabel (in 10 jaar terugbetaald) al de rest is een pak langer dan 10 jaar tot nooit .

En de muren 7,5 cm dikker maken kost dit ook niet?

Reacties

Beste Koen,

"Je zal snel aan 15000€ zitten, aluminium ramen met k waarde 0.6 0.8 en profielen van onder de 1,5 zit je al snel aan 4000€ 20 in vloer, 30 in muur, 40cm in dak spreek je ook van enkele 1000'en €'s extra materiaal plus nog een pak om dat er allemaal in te steken plus nog een pak om je woning extra aan te passen aan zo'n diktes ."

>OK... HSB is enige alternatief, traditioneel is zeer moeilijk te isoleren.

"En je schrapt je centrale verwarming? Hoe ge je dan opwarmen? Want je verliest nog altijd he?

Voor de grap eens berekend bij mijn huis hoe zo dik isoleren de factuur zou drukken

Ik kom uit op K24"

> Dan gebruik je toch zeer veel glas, met deze diktes kom je aan PassiveHaus standaard K15.

"Netto energie behoefte van een 17 000 MJ wat dus een 4700kwh is."

> bv. 200m2 aan 15Kwh/jaar = 3000KWh

"Jij wil dit leveren door een "elektriek vuurtje" ? ok
volgens essent groen kost dit

Essent Groen €792.96 per jaar (laten we de verliezen door het goedkoop vuurtje negeren)

Jij zal dus 15 000€ extra uitgeven aan isolatie en dan toch met ene factuur van tegen de 800€ overblijven? Sorry hoor lijkt mij achterlijk.

>Ok, heb je een punt... een gasconvectortje (1000EUR?) kan ook dienst doen... dus +-100EUR/jaar aan gas

"Diezelfde 4700kwh zou je nog geen 200€ kosten als gas. Dan zou je dus per jaar 600€ besparen Na dus een 10-15 jaar heb je je kosten van instalatie eruit. Om nog maar niet te spreken van het gebruiksgemak tov 1 goedkoop vuurtje .

Iets realistischer is een grotere boiler in de badkamer (of pak jij nooit een bad/iets langere douche?) en enkele electrische vuurtjes die je thermostatisch kan regelen, maar dan spreek je ook van enkele 1000'en €'s kosten. En ben je dus na 10 jaar al beter af met een gewone CV."

"ALs ik de overdreven extra isolatie weglaat is het helemaal duidelijk. Extra kosten van 4000€ en de factuur zakt van 900€ naar een 700€ je bespaart dus vanaf het begin bijna 100€. Tegen het meer realistischer de initieele extra kost van 15 000+4000 (voor instalies)-10 000(CV)= 9000 € duurt het 15 tot 20 jaar tegendat je de kosten eruit hebt ."

> Met 1 vuurtje haal je het wel degelijk, regelingen niet nodig daar het dacht en nacht 20 graden is...

Mag ik u er toch op wijzen dat overdreven islolatie" zowel ecologisch als economisch onjuist is, daar je wel wat langer dan 15 à 20 jaar in een woning woont.

Mvg

JB

Ik zou die warmtedoorslag toch niet overdrijven hoor.

Warmtedoorslag kan je niet even eenvoudig berekenen met de warmtecapaciteit van het isolatiemateriaal in rekening te brengen en te vergelijken met een ander materiaal.

In dynamische simulaties heb ik nog nooit enig effect van betekenis gezien op het vlak van warmtedoorslag bij verschillende isolatiematerialen.

Zontoetreding, gebouwmassa, luchtdichtheid, ventilatiestrategie (nachtventilatie mogelijk?),..; allemaal parameters die er veel meer mee te maken hebben.

Geert

Geert,

wat bedoel je met dynamische simulaties? kan je een verwijzing geven naar dergelijke simulaties?
Ik denk dat er hier toch vanuit gegaan wordt dat je en de zonnetoetreding beperkt, en een goede luchtdichtheid hebt, en zorgt voor nachtventilatie voordat men op zoek gaat naar isolatiematerialen met grotere warmtecapaciteit. En dat er net als er weinig massa is, dit probeert op te vangen door isolatie met grotere warmtecapaciteit (zoals op een grote zolder).

Walter

@ jeroen beeckx

>OK... HSB is enige alternatief, traditioneel is zeer moeilijk te isoleren.

En hoe verhoud zich dit qua prijs tov een traditioneel? Denk wel dat dit duurder is?

> Dan gebruik je toch zeer veel glas, met deze diktes kom je aan PassiveHaus standaard K15.

40m²

En ja indien je nog beter zou willen bouwen zou je dit ten dele elimineren, en dan ook alle kamers afschermen van elkaar en overal muren en deuren zetten, maar ja in zo'n huis wil ik niet wonen hoor.

> bv. 200m2 aan 15Kwh/jaar = 3000KWh

Dit was volgens de EPB software enkel voor de transmissieverliezen dan rekende ik de verliezen door ventilatie niet mee.

>Ok, heb je een punt... een gasconvectortje (1000EUR?) kan ook dienst doen... dus +-100EUR/jaar aan gas

Niet echt, ten eerste gaat je investering stijgen, leggen aardgas en ten 2e zal je nooit zo laag zitten reken maar 2 a 300€ per jaar of je moet een bunker bouwen en als kluizenaar leven.

> Met 1 vuurtje haal je het wel degelijk, regelingen niet nodig daar het dacht en nacht 20 graden is...

Betwijfel ik hoor, als het in de winter echt koud is ge je wel wat verliezen en ik vraag me af of 1 vuurtje je hele huis dan warm kan houden. Zoals ik al zei meer realistischer is een simpele CV of hier en daar electrische vuurtjes die op die koude momenten gaan bijverwarmen maar dit is niet echt gebruiksvriendelijk en zorgt er weer voor dat je investeringen stijgen.

>Mag ik u er toch op wijzen dat overdreven islolatie" zowel ecologisch als economisch onjuist is, daar je wel wat langer dan 15 à 20 jaar in een woning woont.

Je bedoelt juist?

En ga jij maar eens naar bedrijven om een plan te verkopen dat ze na ene hoge investering 20 jaar later misschien break even draaien(te zien wat de energieprijzen en redenment van je investeringen is). Er gaan er zeer weinig in geintreseerd zijn.

Ecologisch? Ja het is ecologischer, maar sorry hoor ik pak het openbaar vervoer zoveel mogelijk rij met een yaris diesel let op een heleboel zaken ik heb echt geen zin om zoveel extra te investeren gewoon voor het milleu. ALs ik zie wat erin belgie allemaal verpild word is dit redelijk nutteloos 12/8/20-23 cm van isolatie is dan meer dan mijn duitje in de zak.

@ Geert Bellens

IK gebruik de EPB software daarvoor, die houd rekening met compactheid, ventilatie, zonnelicht door ramen , massa weet ik niet.

koen,

"Niet echt, ten eerste gaat je investering stijgen, leggen aardgas" ."

>ik gebruik nu aardgas om te koken, dus de aansluitkosten heb je sowieso...

"en ten 2e zal je nooit zo laag zitten reken maar 2 a 300€ per jaar of je moet een bunker bouwen en als kluizenaar leven"

>dit zijn nochtans gebruikservaringen van velen... én die wonen verre van in een bunker.

"Betwijfel ik hoor, als het in de winter echt koud is ge je wel wat verliezen en ik vraag me af of 1 vuurtje je hele huis dan warm kan houden. Zoals ik al zei meer realistischer is een simpele CV of hier en daar electrische vuurtjes die op die koude momenten gaan bijverwarmen maar dit is niet echt gebruiksvriendelijk en zorgt er weer voor dat je investeringen stijgen."

>idem gebruikservaringen...

Verder ga ik het hier bij laten...

veel succes!

JB

100€ per jaar? Is er hier iemand die zo weinig betaald aan stookkosten?

ALs ik jouw voorbeeld (definite van passiefhuis) 15kwh/m² neem voor 200m² is dat 3000KWH of 215€ stookkosten. Je huis moet dus al minder dan 60m² zijn om rond de 100 te zitten.

(berekend via de website van nuon)

En dat is dan nog theorie in de praktijk zal het slechter zijn wegens opstandigheden .

Walter,

Dynamische simulaties berekenen het energieverbruik en het binnenklimaat voor een heel jaar op basis van reële weerdata.
Je moet dan wel heel je gebouw ingeven (of de te berekenen zone daarvan). Zowel U-waarden, massa, dichtheid, g waarden ,reflectiecoëfficienten, etc etc.
Voorbeelden zijn Capsol, Trnsys, energyplus etc...
Je kan zo voor een heel jaar de temperatuur, het verbruik, luchtvochtigheid,... per uur berekenen.

"Ik denk dat er hier toch vanuit gegaan wordt dat je en de zonnetoetreding beperkt, en een goede luchtdichtheid hebt, en zorgt voor nachtventilatie voordat men op zoek gaat naar isolatiematerialen met grotere warmtecapaciteit. "

Ja, en ik beweer nu dat dat niet zo veel uitmaakt.

"En dat er net als er weinig massa is, dit probeert op te vangen door isolatie met grotere warmtecapaciteit (zoals op een grote zolder)."

Tja, als er weinig massa is.. maar je hebt dikwijls nog wel een binnenmuur of een gedeelde muur die meespeelt. Een velux die alles weer bypassed etc...

En wat is je ventilatiestrategie ? Die speelt een heel grote rol.

Je kan dat enkel inschatten met dergelijke software. Ik heb al een aantal keren een dak gesimuleerd met verschillende diktes van minerale wol en cellulose en verschillende ventilatiestrategiën. Wel, ik zie amper tot geen verschil in binnentemperatuur.

Geert

Geert,

kan zo een paar resultaten eens posten? Kan best interessant zijn.
alvast op voorhand bedankt.

Walter

Wat is dan die warmtedoorslag?

Als de gemiddelde buitentemperatuur boven de 22 graden blijft en je wil het binnen ook niet warmer hebben dan 22 graden lukt dit met geen een isolatie soort.
De eerste dagen voor zo`n periode heb je nog gebouwmassa die helpt de warmtelasten binnen te adsorberen.
Als deze verzadigd is loopt de temperatuur alleen maar op binnenshuis, elke vorm van warmte wat in je huis komt zorgt voor een toename van de temperatuur binnen.
Door het dikke isolatiepakket zal deze ook niet snel verdwijnen als het een nachtje kouder is.
Als je een nachtje hebt van 18 graden buiten zal je de warmte niet uit huis krijgen, en hier geld hoe zwaarder je constructie hoe langer het duurt voor dit is afgekoelt.

Doorslaan van isolatie is niet echt de juiste benaming.
Alle materialen hebben een opslagcapaciteit. Is dit hoog dan zal er een langere periode nodig zijn om het materiaal op te warmen. Dit geld ook omgekeerd.
Je zal een ballans moeten vinden om van die opslag te kunnen profiteren.
Kies ik isolatie met weinig warmteopslag of kies ik isolatie met veel warmteopslag.
Met het grillige karakter vind je nooit het ideaalbeeld.

Walter,

die simulaties heb ik voor het werk gemaakt, betaald door derden, ik kan dat hier niet zomaar op het internet zetten.

Als ik eens tijd heb wil ik me er wel eens aanzetten om een voorbeeldje zelf uit te werken, maar dan zal je wel wat geduld moeten uitoefenen...

Geert

Geert,

als je eens wat resultaten zou kunnen neergooien, zou zeer tof zijn.
En waar het hier veelal over te doen is, is over kamers onder een dak. Ik denk dat er hier veel zijn die op zo een gegevens wachten.
En afhankelijk van de bron zijn de resulataten die ik zie dikwijls zeer veranderlijk: de celulose isolatie fabrikanten, geven zeer lange doorslag tijden, anderen stellen dan weer dat alleen al de houten balken in je dak meer invloed hebben dan temperatuur dan het type isolatie.

Walter

Koen,

huur inblaaasmachines, hangt af van de plaaatser, sommigen hebben een eigen machine.

Heb je een idee van de kostprijs/m2 van je 20 cm/m2 "houtwol" isolatie (wat is houtwol) en van de luchtdichting?
Ik ben ervan overtuigd dat bij een simpel gordingdak papiervlokken een super efficiente manier van isoleren is. (wij hadden amper een 15 tal gaatjes te kleven op 108 m2, kost te verwaarlozen).

Met 2 man, 2.5 werkdagen werk voor de luchtdichting (incl. luchtdichting van 4 roto dakramen)latten-werk voor afwerking. Inblazen kostte amper 6 uur om heel het dak in te blazen.

Het verschil in werkuren tussen 20 en 30 cm isolatie was misschien 1 tot 1.5 uur werk en een 30 tal zakken papier (a 11 euro)

Wij zijn hierover supertevreden, geen koudebruggen noch warmteverliezen te bespeuren (bleek na die ene sneeuwbui in januari). We hebben het best geiosoleerde dak van heel het dorp en omstreken (en ik heb geen EPB nodig om dit zeker te weten).

groeten van een tevreden isoleerder.
Xavier

Hallo,

Wij kochten ons 3 jaar geleden een woning uit \\'64 zonder enige isolatie, maar met een spouwmuur. Ondertussen begint het stilaan tijd te worden voor de grote verbouwingswerken. Het dak wordt zeker vernieuwd en daar komen (afgaande op alle informatie die ik tot nu toe vond) papiervlokken van 22cm dik en celit onderdakplaat. De vloeren worden uitgebroken en ook daar zal isolatie worden aangebracht (hier ben ik er nog niet goed over uit wat juist). Mijn grootste vragen blijven echter rond die spouwmuur. Het liefste zou ik die gevelsteen afbreken, isolatie plaatsen (10 tot 15cm, papiervlokken of rotswol) en opnieuw afwerken (gevelsteen of celitplaat met crepi). Dit lijkt mij echter een heel dure aangelegenheid. Alleen al voor het afbreken van de gevelsteen. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iemand hier een richtprijs per vierkante meter op kleven?

Groeten,
Dimitri

Wel de crepi is heel duur op onze raming staat 125€/m² kan je niet isolatie inspuiten? Dacht dat ook eens gezien te hebben.

crepi is normaal gezien een 90 a 100€ per m². Laat dit uitvoeren door een Limburgs bedrijf (indien mogelijk). ze zijn altijd gunstiger in prijs.

Inspuiten van isolatie is een slecht idee - te veel kans op koudebrug vorming. Je heb ook geen zekerheid dat de isolatie overal wordt ingespoten,...

Kan je niet een nieuwe gevel plaatsen voor de bestaande, dan heb je geen afbraakwerken. Je kan navragen bij stedenbouw of dit mag/kan,...

crepi is normaal gezien een 90 a 100€ per m². Laat dit uitvoeren door een Limburgs bedrijf (indien mogelijk). ze zijn altijd gunstiger in prijs.

Inspuiten van isolatie is een slecht idee - te veel kans op koudebrug vorming. Je heb ook geen zekerheid dat de isolatie overal wordt ingespoten,...

Kan je niet een nieuwe gevel plaatsen voor de bestaande, dan heb je geen afbraakwerken. Je kan navragen bij stedenbouw of dit mag/kan,...

Je kan ook voorgeisoleerde panelen gebruiken, zoals bij Joriside bv IsoWall 1060 of 1160, geeft wel een industrieel uitzicht. Zijn beshikbaar in verschillende diktes en in lengtes tot 13 meter. Je kan is kijken op de site, www.joriside.be . De tekeningen zijn echter niet veelzeggend en kunnen een vertekend beeld geven, heb ze gezien op batibouw en die vielen heel goed mee, beter dan ik op had.

Ik ga ze gebruiken voor een zijgevel te isoleren. De hoofdreden is dat mijn huis op de scheidingslijn staat en dat ik aan die zijde maar max 6cm kan plaatsen, met die voorgeisoleerde panelen haal ik dan toch het maximum uit die 6cm. Prijs voor panelen van 6cm dik is 29 euro/m².

De prijs is ongeveer 50euro/m² voor de panelen(12cm) maar hier zit je dan wel met een heel lage verwerkingskost. Plus over 50 jaar is dit nog altijd in prima staat, wat je van crepi niet kan zeggen.

Ik kan je dit nog mee geven als tip.
Zelf al eens een project gezien, het ziet er goed uit en de montage ziet er eenvoudig uit.

http://www.thermosteen.nl/

Opspuiten zie ik niet zitten omwille van de hierboven opgesomde redenen.

Ik heb ook al gedacht om een nieuwe gevel voor de bestaande op te trekken, maar ik heb gehoord en gelezen dat dit een schouweffect kan veroorzaken in de spouw waardoor de warmte via kieren (vnl aan de ramen) weggezogen wordt. Een oplossing zou erin bestaan om bovenaan de spouw te dichten, maar dit zou ook niet zo evident zijn.