elektrische auto's waarom blijven wij achter? | Ecobouwers.be

U bent hier

elektrische auto's waarom blijven wij achter?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

10/08/2009 - 07:42

zoals;http://editorial.autos.msn.com/article.aspx?cp-documentid=834454

of zoals;http://e-volks.com/about.html

waar zitten al die slimme koppen?

of mensen die durven dingen uitproberen

vind hiervan bijna niets terug in europa

ik ga alvast zo een wagen bouwen

53 Reacties

Reacties

10/08/2009 - 16:07

of kant en klaar

www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_industrie/Nissan_presenteert_zijn_eerst...

ik denk dat mensen conservatief zijn.  De eerste elektrische wagens zullen pas beginnen te verkopen als de benzineprijs te hoog wordt ( 2EUR?3EUR per liter??)

Groetjes

toon

10/08/2009 - 22:59
Ben eens even gaan kijken op één van de opgegeven links en lees:The stock basic VW EV is a 48 volt system with a range of approx 30 miles and a top speed of 30-40 MPH.
Ok, om de krant of het brood achter de hoek van de straat te gaan ophalen, maar veel meer kan je hier niet mee aanvangen.
Al eens overwogen hoe lang het zal duren eer een dertig tonner je op onze wegen zal platwalsen?
 

 

11/08/2009 - 07:22

rudy 30 miles is 48km ver

 

als jij zover moet rijden om een dagblad of brood  dan is dat jammer voor jou

maar volgens verschillende studies doen de meeste mensen korte verplaatsingen dus zekers niet meer dan 50km(is met huidige betaalbare batterijen:nieuwere batterijen gaan dit ten minste verdubbelen)

en de snelheid: in bebouwde kom zekers snel genoeg en uit de stad aan 65km per uur zullen ze je niet niet gauw platwalsen

natuurlijk met je hiermee niet op een snelweg  tenzij je voor die andere oplossingen kiest welke gerust die 120 km/u halen  (maar ook maar zo ver)

 

 

 

11/08/2009 - 08:15

Een krant wordt hier geleverd maar naar de bakker wil ik wel met de fiets.

Naar het werk ( 10 km heen, 10 terug met enkele hellingen) desnoods met een elektrische auto.

Maar voor familie bezoek, vakantie etc nog een auto ?

Mijn auto is nu 14 jaar oud en weldra aan vervanging toe. De volgende zal nog geen elektrische zijn, ook al geloof ik daar wel degelijk in.. De daaropvolgende ( binnen 10 jaar) zal verrmoedelijk wel elektrisch aangedreven worden.

11/08/2009 - 22:59

Kurt 35:

Ik heb geen behoefte aan eender welk dagblad of tijdschrift en mijn brood bak ik zelf (lekker, gezond en in de winter gratis bijverwarming in mijn LEW). Ik verspil dus geen wagenbrandstof voor krant of brood.

Hoe ver kan je op Vlaamse en Waalse wegen rijden zonder een snelweg of een autostrade te moeten nemen? Het is nog geen twee jaren geleden dat een 20-30 tonner - vrachtwagen op de E40 Gent-Brussel tegen Brussel een kleine wagen met kloosterzusters, letterlijk "overreden" heeft. 

Kan jij daar nog een zinnige of ethische verantwoorde repliek op geven na jouw betoog? Als jij met jouw electrische wagen  60km/uur op de A12 op de N16 op de N49  gaat rijden dan zou men gekke maneuvers moeten doen om jou niet plat te walsen.

Er staan in het verkeersreglement ook bepaalde minimum snelheden  (als ik me niet vergis 70km/h) die men op autosnelwegen moet aanhouden!

Met heel strikte beperkingen zou zulk vervoermiddel aan die snelheden hoogstwaarschijnlijk sociaal en ecologisch een heel aanvaardbaar vervoermiddel kunnen zijn, bv.:  een specifiek voertuig met die lage snelheden  mag één welbepaalde bebouwde kom niet verlaten.

Het lijkt misschien raar, maar ik wil met mijn repliek aanduiden dat 'te traag' ook wel bepaalde gevaren kan opleveren en dat men met het electrisch aangedreven voertuig waar men hier euforisch over doet, en zoals je zelf aanduid, niet meer kan doen dan achter de hoek de krant of de zondagskoeken bij de bakker kan gaan aankopen!

 

12/08/2009 - 18:24

Alvorens electrisch te gaan rijden volgende bedenkingen

- hoe wordt de electrische stroom gemaakt waarmee je de batterijen laadt

- wat kost 1km rijden inclusief de afschrijving van de batterijen

- wanneer zal de overheid electrisch rijden taxeren omdat zij teveel taxverliezen lijden ingevolge de minderverkoop van benzine of diesel of LPG

Uit economisch oogpunt moet je vandaag nog niet electrisch gaan rijden.

12/08/2009 - 19:12

voor opladen wagen zou ik een carport bouwen met zonnepanelen

mijn huidig  elektrisch voertuig(type buggy) laad ik ook op met het net en met zonnepanelen gekoppeld

voor korte boodschappen gebruik ik dit voertuig reeds(+-50km)

 

via een verbruiksmeter meet ik dan hoeveel energie het kost op het voor het opladen van mijn 72 volt batterijen

5kw om batterijen van half geladen naar volgeladen te brengen.

als je een voertuig verder wil laten rijden dan kun je via generator zelf je batterijen bijladen(dit is ook een vorm van hybride) er zijn reeds plannen om dergelijke voertuigen op de markt te brengen.

over veiligheid kun je lange gesprekken over voeren.weet ook dat je aan 60 niet op snelweg moet rijden(weet alleen niet waarom je het traagste systeem gebruikt) als je kit 4 gebruikt kan je gerust aan 120 km/rijden.als brandweerman weet waar ik over spreek.

 

12/08/2009 - 19:57

Kurt35:

tof dat je er technish goed van op de hoogte bent, we kunnen altijd wat opsteken/bijleren...

Wat is jouw mening over hybriden zoals Guy Nègre uit Frankrijk poogt op de markt te brengen? Vooral omdat hij voor het bedrag van een 15.000-20.000 Euro een wagen ontwikkelde die maar 3L brandstof/100km verbruikt.

De persluchtenergie die ervoor nodig is zou je mijn insziens niet uit het net maar via zonnepanelen (of 'groene stroom'...) kunnen bekomen.

Het is niet mijn bedoeling om 'off-topic' te gaan maar met een persluchtwagen zit je terug met een gezinsvoertuig,  en een quad of vergelijkbaar voertuig, blijft tenslotte toch beperkt tot een voertuig voor één persoon.

 

12/08/2009 - 22:24

Ik hoop dat we binnen enkele jaren eindelijk een elektrische wagen kunnen aanschaffen hier in Belgie.Er zijn toch al verschillende merken bezig met dergelijke wagens te produceren laatst nog Nissan en Chevrolet met hun 'volt'.

Onze wagen wordt nu 4 jaar en hopelijk wordt onze volgende een elektrische die ik dan met mijn zonnepanelen kan opladen die op mijn wonig liggen.

 

Sunnybeam

13/08/2009 - 07:32

persluchtwagen heeft geen kans daar het niet logisch is op die energie op te wekken via zonnepanelen.

indien met windmolens perslucht gemaakt wordt dan zou het wel kunnen

en zit er ook al lang op te wachten maar na 10 jaar heb ik nog niets van diene auto gezien of gehoord.

alleen maar wa fotos en beloftes

 

iedere omzetting van energie gaat gepaart met grote verliezen :dus van zonlicht naar elektrische energie en dan naar perslucht is te duur.

geloof echt meer in elektrische wagens

er bestaan reeds wagens die minder dan 3 l/100 verbruiken maar om een of andere reden mag dit verlopig niet uit de kast

 

 

18/08/2009 - 22:15

Ik ben enkele weken terug eens met de honda Insight Hybride gaan rijden.

Ik moet zeggen dat het verbruik me tegen viel.Als we de testrit deden kwamen we op 5.2 liter dat is toch nog stuk meer dan de 4.4 liter die ze opgeven.
 

Dus nog wat afwachten,onze huidige wagen is 3.5 jaar en zal wel nog enkele jaartjes meegaan.

 

Christophe

23/08/2009 - 13:35

De perfecte alternatieve wagen voor de toekomst ziet er volgens mij alzo uit:

Een electrisch aangedreven hybridevoertuig, maar dit met een zeer beperkt gewicht aan batterijen. De batterijen hoeven maar 40 km actieradius en zo'n 130 km/u kunnen halen. De actieradius is dan wel te klein maar geperste lucht zorgt dan voor het opladen al rijdende. 

Deze reserveenergie halen uit reservoirs van geperste lucht en niet uit diesel of benzine. 

Zodra de autobatterijen onder een bepaald energieniveau komen, start een kleine generator op geperste lucht. Voor grote voertuigen kunnen ze in op de bodemplaat meerdere luchtreservoirs inbouwen. Deze generator zet de luchtdruk dus om in electriciteit en je actieradius verhoogt aanzienlijk zonder dat je aan kracht verliest.

Mijn verhaal is eerlijk gezegd afgekeken van topingenieurs. Die twijfelen naar de haalbaarheid van andere opties als je die op grote schaal wenst toe te passen.

- Zelfs met 10000 kwp aan zonnepanelen op je dak kan je je autobatterijen niet opladen op zonnestroom omdat de meesten overdag gaan werken en de wagen staat dan helaas op een parking aan het werk. Je zonneproductie wordt dus zelden benut voor je voertuig. Als iedereen 's nachts zou moeten opladen, dan heb je meer kernenergie of fossiele brandstoffen nodig. 

- Oplaadbare batterijen gaan maar enkele jaren mee (zo'n 120000 km). Als je maar 40 kg moet vervangen in plaats van de huidige 240 kg dan blijft ook dit betaalbaar voor Jan Modaal.

- Opslag in geperste lucht kan al thuis gebeuren in een grotere tank namelijk op momenten dat je zonnepanelen veel stroom geven of dat windmolens volop produceren. Geperste lucht is bovendien veel veiliger, makkelijk op te slaan en heeft een hoger omzettingsrendement dan de onterecht geprezen waterstof. Tankstations kunnen gemakkelijker overschakelen op geperste luchtreservoirs dan op waterstof .

- Het overtanken van geperste lucht is handiger dan dat je 100 kg batterijen zou moeten vervangen. Batterijen zijn milieuonvriendelijk. Vandaar dat een beperkte hoeveelheid als motorenergie wenselijk is.

De nadelen van de aircar kunnen door de hybrideopstelling met batterijen opgelost worden.

 

gr

 

Luc vt

23/08/2009 - 17:22

luc

en waarom zou je overdag je batterij niet kunnen opladen? de firma schletter bv verkoopt automaten om batterijen  te laden, al dan niet met afrekening. de carport is voorzien van een pv dak, waaronder je je auto plaatst - spaart ook nog airco in de zomer ;) - en de kabel insteekt. hetsysteem wordt gepromoot voor bedrijfswagens, maar ik kan me net zo goed voorstellen dat bedrijven zulks installeren voor hun werknemers, ik althans ben daartoe bereid als mijn werknemers met een elctrische wagen, moto of bromfiets (al is dat "brom" dan niet meer van toepassing) naar het werk komen i.p.v. met een dieseltje.

hans d

24/08/2009 - 07:33

Hans,

 

heb een elektrisch wagentje en had ook eerst gedacht om batterijen bij te laden met zo een carport.maar als wagen er niet staat dan staan je zonnepanelen er wel voor niets tenzij je ze koppelt aan het net

 

stel dat je het zou doen ,hoe zou jij het dan doen?

 

 

 

 

24/08/2009 - 12:58

Kurt, je vraag sluit prima aan bij mijn verhaal.

Hans, niet alle werkgevers zullen dit willen doen. Of ze zullen winst willen maken en dan moet je fiks betalen voor de elektriciteit om je autobatterijen op te laden. De meeste Belgen zullen dan de dure elektrische of hybride wagens niet kopen.

Als je de energie van je zonnepanelen thuis niet kan opslaan, dan zal reken je voor het opladen van je auto op het openbaar net (kernenergie). Als de slimme teller echter in voege komt, dan zal je overproductie op zonnige maanden je geen winst meer opleveren. Bovendien kan het openbaar net geen miljoen elektrische wagens aan.   

Opslag van energie wordt één van de grote hindernissen. Dit kan via geperste lucht veilig en goedkoop.

In Spanje leggen ze windmolens stil op momenten dat de vraag naar stroom kleiner is dan de productie. Dit is toch idioot? Hoe meer wind of zon, hoe meer opslag van geperste lucht. That's the way to follow.

24/08/2009 - 20:55

kurt

ik nog niet, maar ben al wel aan het uitkijken. maar ik moet een fatsoenlijke aktieradiushebben, toch graag minstens 100km.

eerlijk gezegd heb ik nog niet over nagedacht, maar ik denk dat het mogelijk moet zijn alles aan het net te koppelen, anders kan je je wagen niet opladen als het weer het laat afweten.

 

24/08/2009 - 18:34

Van electriciteit perslucht maken en dan van perslucht electriciteit maken ...

Ik laat jullie maar verder dromen.  Heb je al eens nagegaan hoeveel energie er in warmte wordt omgezet tijdens een adiabatische compressie van lucht ?

24/08/2009 - 20:50

Moleman,

je heb natuurlijk gelijk dat je een met de omzetting in jouw repliek een gigantisch verlies aan energie bekomt.

Maar...

Lucvt heeft ergens ook wel gelijk dat je perslucht superlang kan bewaren zonder energieverlies. Denk maar aan de CO2 brandblustoestellen die onder een druk van 250 bar jarenlang aan de muur hangen zonder noemenswaardig drukverlies. Als dat met CO2 kan dan moet dat mijn insziens met perslucht ook kunnen.

Dan wordt het wel nuttig om op momenten van weinig energievraag het teveel aan zonne-energie toch op te slaan in persluchtcylinders ondanks het grote rendementsverlies dat je hier (terecht!) aan de kaak stelt.

Die opgeslagen persluchtenergie met zo groot mogelijk rendement terug gebruiken is dan weer een volgende uitdaging.

 

 

 

24/08/2009 - 21:56

dIT IS HET ARTIKEL DIE ME OVERTUIGDE:

"Elektrische auto: full electric NEE; elektrisch aangedreven: JA!

De informatie over full electric rijden, de auto die voor 100% op accu’s rijdt, is te rooskleurig. Er is een andere, meer handige, schone, en vooral haalbare optie, de perslucht/elektrische hybride oplossing. De auto die wel elektrisch wordt aangedreven, maar zijn spanning krijgt uit een perslucht generator, gekoppeld aan een kleine back/up accu met een actieradius van b.v. 50km.

Waarom dan geen full electric? Simpel, wil je een schone en efficiënte auto, met een redelijke actieradius, zo’n 500km, dan moet het gewicht laag zijn. Op dit moment weegt de beste accu (1e generatie Lithium Ion), voor een full electric auto, met een actieradius van 300-350 km, al zo’n 450 kg. Deze actieradius is belangrijk omdat deze auto’s zo duur zijn, dat alleen voor de zakelijk lease markt, en een kleine groep particulieren deze oplossing voorlopig betaalbaar is. Juist in de zakelijke markt worden dagelijks vele kilometers gemaakt. Als je dus op dit moment 500km wilt rijden op 1 lading, zou de accu ca. 700kg gaan wegen. Dat is ongeveer hetzelfde als een vertegenwoordiger, die de hele dag, een caravan meesleurt achter zijn auto. Dit alleen al kost heel veel energie, dat is niet efficiënt, en dus niet milieuvriendelijk. Dat kan niet de bedoeling, en zeker niet het uitgangspunt zijn!

Dan de kosten. De full electric auto’s met het neusje van de zalm, de 2e generatie Lithium Ion accu’s, (streefgewicht 1kg accu per km actieradius, maar deze accu moet nog wel ontwikkeld worden) gaan c.a. 60-100.000 euro kosten. Niet echt een auto voor Jan modaal. En daar moeten we wel naar toe. Want de overheid wil naar 1 miljoen elektrische auto’s in 2020. Dat is 15% van alle auto’s in Nederland. Maar zelfs 2e hands kan Jan deze nog niet kopen. Zo’n 2e generatie Lithium Ion accupakket alleen al gaat ca. 15-20.000 euro kosten. Dat geeft Jan nu meestal al niet uit voor zijn complete auto. De elektrische auto’s die later op de 2e hands markt komen hebben a: of nog een goede accu, waardoor deze 2e hands auto’s nog steeds onbetaalbaar zijn. Of b: de accu moet vervangen worden. En dan kan Jan na de aanschaf van de auto, gelijk nog eens 15-20.000 euro uit geven aan een nieuwe accu. Ik zie het niet gebeuren.

Wat de belasting betreft moeten we ons goed realiseren dat wat nu naar de schatkist gaat, niet zal veranderen. De inkomsten uit benzine en diesel zullen ergens anders vandaan moeten komen: het rekeningrijden. Dit kan helaas niet anders. De Nederland BV heeft dat geld nu eenmaal nodig. Wat wel gaat veranderen is je energie rekening, want dat gaat naar een ander potje. Eén volle lading kost evenveel energie, als een gezin in 5 dagen verbruikt. Zou je met de huidige generatie elektrische auto’s b.v. eens in de 5 dagen moeten laden, dan kan je op je klompen aanvoelen dat je energierekening bijna zal verdubbelen. Jan rijdt b.v. 20.000 km per jaar, en dat is dan (20.000/300-350km actieradius), laten we zeggen gemiddeld 60 ladingen per jaar. Dat x 5, is 300 dagen huishoudelijke energie. Dat komt dan nog eens extra bovenop de prijs die we nu aan de pomp moet betalen. En de kWh prijs zal zeker niet lager worden de komende 10 jaar. Kijk dus eens op je energierekening, dan weet je wat deze full electric oplossing je extra gaat kosten.

En waar moet dan al die energie vandaan komen. Onze huidige netwerk, zowel de energiecentrales, als alle hoogspanningskabels, kunnen dit nu niet leveren. Dit moet dus allemaal op de schop. Kolencentrales’s zijn geen optie, want die produceren te veel CO², en daar willen we juist van af. Deels van windmolens dan, maar er gaan ook weer stemmen op dat dit kernenergie moet worden. Dat wil zeggen dat Borsele waarschijnlijk open zal moeten blijven, en wellicht zal er zeker 1, maar misschien 2 kerncentrale’s bij moeten komen. Het gaat over miljarden investeringen, die we zelf wel zullen gaan betalen. En… willen we dit dan eigenlijk allemaal wel?

En hoeveel kilometer kan je dan rijden op 1 lading. Er zijn diverse sites met elektrische auto’s. Overal vindt je verschillende gegevens. En dat is niet zo vreemd. Accu’s zijn er in alle soorten en maten, kijk maar eens naar de markt met elektrische schroefboormachines. Verschillende soorten spanningen en grondstoffen, Lithium Ion, nikkel cadmium of nikkel/metaal hydride. Allemaal met hun eigen voor- en nadelen. En zo zal ook de beschikbare stroom zeer divers zijn. Als je de sites mag geloven dan is Lithium Ion, de beste accu voor deze toepassing. Geeft het meeste stroom bij een laag accu gewicht. Daarom worden ze ook toegepast in de betere telefoons en schroefboormachines, maar is daarom ook de duurste. Als er dus gesproken wordt over een accu met actieradius van 300km en die 15-20.000 euro kost, dan kan je op je klompen aanvoelen dat als er een elektrische auto voor 25.000-30.000 euro op de markt komt, er ergens behoorlijke concessies zijn gedaan. En meestal is dat bij de accu.

De volgende vraag is dan: bij welke snelheid is dat dan gemeten. Gezien het feit dat we elke dag met z’n duizenden in de file staan, maken we schijnbaar veel gebruik van de snelweg. Goed nieuws, dan haal je waarschijnlijk de opgegeven aantal kilometers wel op 1 lading. Echter een accu is net een mens, en heeft een laad- en ontlaadrendement. Zo moet je er 40% meer energie in stoppen, dan er uit komt. Verder is een accu gemaakt om bij een bepaalde ontlaadtijd een constante hoeveelheid stroom af te geven. Wordt aangegeven als de capaciteit \ de ontlaadtijd, b.v. C\10. Dit houd in dat een accu van b.v. 20Ah (Ampère per uur) bij C/10, in staat is om gedurende 10 uur lang, constant 2 Ampère stroom te leveren. Ga je de accu echter sneller ontladen, dan heeft dat direct gevolgen voor de efficiëntie van de accu. Zo kan het dus zijn dat als je hem in 5 uur gaat leegtrekken je niet 20/5 =4 Ampère, maar b.v. slechts 3 Ampère constant kunt afnemen. Accu leveranciers geven dit bijna altijd aan in hun specs. Sneller rijden houdt direct in: minder aantal kilometers, net als bij benzine. Vermijd dus de snelweg zo ik zeggen.

En wat is dan die andere oplossing? Heel simpel! Het gaat om het samenspel tussen een persluchtgenerator en een 80% kleinere, en dus lichtere en goedkopere bufferaccu. En dat hoeft niet eens Lithium Ion te zijn. De hoofdaandrijving is een elektromotor, die zijn spanning krijgt van de persluchtgenerator, of van de accu, of van beide. De accu is voor acceleratie, de persluchtgenerator voor de actieradius. Iedereen heeft wel eens een klein mobiel aggregaat gezien. Deze bestaat uit een benzine motor en een generator. Vervang de benzine motor door een perslucht-motor, en je hebt een persluchtgenerator. De persluchtgenerator krijgt zijn lucht b.v. van een hogedruksysteem zoals MDI uit Nice die nu al maakt, en draait op een constante snelheid, omdat dat gewoon het meest efficiëntst is.

Bij optrekken draait de motor op de accu, zo ook bij inhaal- en uitwijk manoeuvres. Een accu kan in zo’n situatie veel sneller, en meer energie leveren dan de perslucht-generator. De accu vult dus eigenlijk de “gaten” op van de persluchtgenerator bij piekbelastingen. Daarin tegen laad de persluchtgenerator tijdens het rijden de accu weer bij, en voedt tegelijk de elektromotor. Ook als de auto stil staat blijft de persluchtgenerator gewoon nog even doordraaien om de accu weer bij te laden totdat deze vol is. Zo hoef je nooit meer de accu apart te laden, alleen perslucht te tanken. En.. dat kan net zo snel als benzine tanken. De vraag is alleen hoeveel lucht wil je meenemen. MDI werk met standaard luchtcilinders van 100 liter, gemaakt van licht koolstofvezel, maar een paar cilinders meer, is niet gelijk honderden kilo’s erbij zoals bij accu’s. Je zal alleen het koetswerk van de auto daar op moeten ontwerpen.

Deze perslucht kan je thuis ook produceren, zelfs milieuvriendelijk d.m.v. een zonnepaneel verbonden aan een laagspannings compressor en een vultank. Akzo heeft jaren geleden een nieuw soort dunnefilm zonnefolie ontwikkeld “Helianthos”. De helft minder efficiënt, 6% t.o.v.12% van de klassieke “glazen” zonnepanelen, maar veel goedkoper, en veel lichter. Akzo heeft dit verkocht aan Nuon, en zou eind 2009 op de markt moeten gaan komen. Er wordt gesproken over slechts 100-200,- euro per m². En dat maakt het wel heel aantrekkelijk om zelf perslucht te gaan maken. En zo hoeft er dus niets aan het elektrische netwerk verbouwd te worden.

Is dit dan een roze wolk theorie? Nee! Zware persluchtmachines bestaan al heel lang, ze worden nog steeds in de mijnbouw gebruikt. De Opel Ampera die er gaat aankomen, werkt op dezelfde manier. Een kleine accu, met in hun geval helaas een klein benzine of diesel laadgenerator, maar dat zou ook met een persluchtgenerator kunnen. MDI en Enginair hebben inmiddels al hun sporen verdiend in de ontwikkeling van efficiënte en lichte persluchtmotoren voor- en in auto’s. Wat rest, is de wil om het te maken. Gaan we als een stel dolle stieren achter de full electric auto aanhollen, met een verlengsnoer, want 60% van de Nederlanders kan niet voor de deur parkeren. Of laten we ons niet gek maken. Even pas op de plaats maken, en laten we eens kijken of er geen betere oplossingen zijn, dan die ons nu worden voorgeschoteld.

Er is veel know how in huis bij de diverse TU’s zoals Delft, Enschede en Eindhoven. en ander hogescholen. En niet te vergeten het HAN. Dan hebben we nog autoproducenten als Nedcar, ECE, Spyker, maar ook b.v. een Friend EV die wielnaafmotoren maakt. Simpelweg de technische schouders er onder. We zijn een land van molens. Een oude molenaars uitdrukking is: wie de wind (lees: perslucht) pakt, die heeft hem! Wacht niet tot er weer allerlei onnodige geldverslindende besluiten zijn genomen. Ik denk dat full electric niet de oplossing is. Er hangen zo veel bezwaren, en kosten aan, die voor het gemak ons maar niet verteld worden. De benzinemotor heeft zijn tijd gehad. Maar de informatie die we nu krijgen over het elektrisch rijden onder het mom van CO² reductie, is erg eenzijdig en zeker niet volledig. Blijf kritisch, en blijf vragen stellen.

Marinus van der Woerd"

28/08/2009 - 16:48

Interessante topic en interessant artikel.

Echter de volgende bemerkingen:

- Waarom zou ik een wagen willen die 500 km kan rijden? Mijn werk ligt op 25 km en de gemiddelde werkafstand ligt op 17 km (stond onlangs in de krant). Een auto met een radius van 100-150 km is dus voldoende voor naar schatting 70% van de bevolking voor werk-huis verkeer. Iedereen moet wel eens verdere afstanden afleggen, maar het lijkt me zinloos om een wagen te kopen speciaal voor die ene vakantie per jaar of die ene dat je naar een tante moet aan de andere kant van het land. 

- Een batterij met een radius van 150 km voor een kleine auto (4-5 deurs wel) b.v. de Mitsubishu iMiev kost momenteel zo'n 10000 €. Ik hoef geen batterij van 60000-100000€.

- Voor deze iMiev is berekend dat het verbruik op zo'n 0.1 kWh per 1 km. Bij een jaarlijkse afstand van 10000 km is dit zo'n 1000 kWh jaarlijks verbruik. Aan huidige prijzen (Ecopower is dit zo'n 180 €). Bij een zuinig model (5 liter per 100 km diesel) is dit zo'n 500 €, ruwweg 2.5 keer zo veel. Dat de elektriciteitsprijzen gaan stijgen wil ik gerust aanvaarden, dat ze meer gaan stijgen dan olie-gebaseerde producten geloof ik niet.

- De batterij is inderdaad het heikel punt. Ik geloof dat men tegenwoordig rekent met zo'n 100000 km per batterijpack. Indien dit klopt, dan kost de batterij je dus zo'n 0.1 € per km extra, en dat brengt het jaarlijks op 100 € extra. Dan nog blijft de kost voor het verbruik bijna de helft dan de dieselwagen.

- Onderhoud van de wagen. Ik ben geen autotechnicus, maar het lijkt me vrij aan te nemen dat er minder onderhoud is aan een elektrische wagen dan aan een wagen met verbrandingsmotor. Laten we die kosten ook maar eens bekijken.

- Dat het elektriciteitsnet het niet zou aankunnen om al die wagens op te laden is reeds lang achterhaald. 's Nachts is er immers elektriciteit teveel door onze kerncentrales en het lijkt me logisch van die wagens zoveel mogelijk 's nachts op te laden. Dan wordt de kost per kWh nog lager voor diegenen die niet bij Ecopower zitten. Indien iedereen in België of Nederland elektrisch zou rijden zou de elektriciteitsvraag met zo'n 10% stijgen. Lees er meer over hier: http://www.olino.org/articles/2009/04/20/grootschalige-introductie-van-d....

 

Laten we dus niet alles zomaar aannemen wat iemand schrijft/zegt. Dat hoef je ook niet te doen met hetgeen ik hier schrijf.

28/08/2009 - 19:34

is heel juist wat je schrijft!

binnenkort heb ik meer nieuws over elektrische voertuigen,batterijen ,oplaadogelijkheden enz

 

hou jullie op de hoogte

 

ps onderhoud zou goedkoper zijn daar je wagen  niet zoveel meer naar garage hoeft te gaan.voorlopig spreken ze van +-100000km en dan heeft je elektrische motor onderhoud nodig+ versnellingbak mss om de 40000km verse olie

 

remmen zouden langer moeten meegaan daar er op de motor sterk geremd kan worden waardoor batterijen bijladen.

tevens zal ook het sportief rijden verdwijnen als je met een zuinige wagen wil rijden

 

30/08/2009 - 09:53

matthias

klopt allicht wat die gemiddelde afstand betreft, maar dat houdt dus ook in dat er mensen zijn die veel verder moeten rijden elke dag, al kan je je dan natuurlijk vragen stellen of het oportuun is zo ver van je werk te gaan wonen.

maar ik zou het toch leuk vinden als ik de wat langere verplaatsingen (ik moet beroepshalve wel wat rondrijden in belgie) ook electrisch kon doen. of een weekendje ardennen  of oostkantons per elektrische wagen zou ik ook wel leuk vinden.

overigens, een radius van 150 km is wel 300 km heen en weer.

hans d

 

29/08/2009 - 09:46

Wel een zware fout in mijn berekening voor het batterijpack (ik dacht al dat het zeer rooskleurig werd ;-)).

 

Ik heb eens verder gezocht op die batterij:

- De levensduur staat blijkbaar open voor discussies. 100k km lijkt een beetje het minimum te zijn dat ik tegenkom, vaak wordt er gesproken van 150k km en meer. Voorlopig dus zeker onduidelijkheid over dit punt.

- Kostprijs wordt meestal ook aangeduid als een stuk lager, het meest gehoorde bedrag is 8000$ oftewel zo'n 6000 €. Men kan verwachten dat de kostprijs voor die batterij nog daalt, al hangt dat ook af van de vraag en beschikbaarheid van lithium, zodat het moeilijk is hier juiste voorspellingen te doen.

 

Als we rekenen met 150k km levensduur en kost van 6000 €, dan betekent dit dus zo'n 0.04 € per km of 400 € per jaar. Dat maakt het plaatje al enigszins anders.

30/08/2009 - 19:08

Hans,

zijt ge zeker dat ze met actieradius maar de helft van de totale km's aanduiden?

 

Op www.olino.org is er een link met een opsomming van alle geproduceerde en geplande full-electrische auto's. Daar hanteren ze het woord bereik.

30/08/2009 - 19:35

nee, ben ik niet zeker van, ik interpreteer dat als hoe ver je geraakt met een volle batterij. als ze 150km zeggen ging ik er van uit dat je dus na 150km stilstaat. zal ik toch eens moeten navragen.

hans d

 

 

 

31/08/2009 - 21:49

Wees voorzichtig met het opgegeven bereik van de wagen.
Dit is wanneer je op de meest economische manier met de wagen rijdt.
Hoe hoger je gemiddelde snelheid is, hoe korter het bereik van de wagen is.
bv. : 160km 'actieradius' bij 50km/h wordt al gauw 40km als je 100km/h rijdt. Het actieradius van een wagen verkleint omgekeerd evenredig met het kwadraat van de snelheid.

10/09/2009 - 19:35

Aanvullend aan de initiële vraag: op 25 maart 2009 was er een parlementaire vraag over de financiële aanmoediging van de elektrische auto.

De heer Bernard Clerfayt antwoordde dat art 147 van de programmawet van 27/04/2007 zou worden uitgebreid tot elektrische auto's. Er zou een korting op de factuur komen van 30% op de aanschafwaarde van een nieuw voertuig waarvan de CO2-uitstoot minder dan 30g/km bedraagt, met een maximum van 6000 euro.

Idem voor nieuwe tweewielige elektrische motorfietsen maar dan met een maximum van 2000 euro.

Helaas vind ik er sedert eind maart geen verder nieuws meer over. Iemand anders wel?

10/09/2009 - 22:15

lucvt

dat klinkt heel mooi, maar een fatsoenlijke elektrische auto kost al snel 50000 €, dus die 30% lijkt mooi, maar je zal die nooit klrijgen, want je blijft op die 6000€ zitten. geef mij dan maar die 15% die voor voor diesel en bezine geven, dan krijg ik meer korting op m'n elektrische wagen.

hans d

11/09/2009 - 07:17

Ik zal een beetje 25.000 euro neer gaan tellen voor bijv de honda prius. Terwijl ik ook een fatsoenlijke auto van 13.000 kan kopen.

Allemaal aardig en wel dat elektrisch rijden maar niet voor dat geld

11/09/2009 - 18:53

Hans

voor de wagens die minder dan 105 g CO2 / km uitstoten zou het premiesysteem van 15% inderdaad blijven bestaan. De dieselwagens zullen wel verplicht een roetfilter moeten hebben. Sommige ecologische dieselwagens zullen hierdoor een hoger prijsetiket krijgen, maar helaas zoals je al aangaf, zullen de elektrische wagens in het begin duurder zijn in aanschaf.

@ ...Een degelijke auto die minder kost dan 13000 euro??? Die zal niet het kaliber hebben van een Prius, maar eerder van een Corsa of C3. Gezien meerdere automerken plug-in hybrides plannen, zullen er ook wel kleinere modellen op de markt komen. Bijvoorbeeld de Renault Kangoo, Citroen evi (16850£), Think en Bolloré (20000€), Imiev, Emobile, die na aftrek van 30% minder dan 15000 euro zullen kosten.

Gezien de regering nieuwe inkomsten wenst aan te boren door de accijnzen op te drijven tot een Europees niveau, kan je er van op aan dat de diesel de prijs van benzine zal evenaren. In Engeland is dit al ettelijke jaren van toepassing. De hgrootste kost van een vervoermiddel zal niet enkel de aankoopprijs meer zijn. De brandstof zal meer en meer een grote hap uit het kostenplaatje nemen.

Gr

Lucvt

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.