auto op lucht | Ecobouwers.be

U bent hier

auto op lucht

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

03/07/2007 - 23:19

Geachte,

Een link naar deze auto staat al jaren op de site van VZW Red de voorkempen.
http://users.pandora.be/vzw_reddevoorkempen/nauto.html

Al naar alle ministeries gemaild maar nooit antwoord gekregen.

Melis Luc
Secretaris
Brecht

86 Reacties

Reacties

04/07/2007 - 09:14

Luc
Dank voor die link, nog niet opgemerkt.
Ik ben dit type van voertuig al aan het volgen (met een sterk gevoel om er me een aan te schaffen, zelfs indien deze minder performant is dan een klasiek voertuig).
Ook heb ik gezien dat er bij MDI een nieuw type is.

Ondertussen ben ik wel 3 voertuigen verder en heeft mijn vrouw 2 nieuwe stadswagens gekocht.

in 2005, toen ik uitkeek voor mijn huidige voertuig( gekocht in 2006,)was er een symposium met Tobback en in de zaal enkele profs. Deze laatste hadden enkel lof voor waterstof, want voor hen is waterstof brandstof en lucht slechts een energiedrager.
O ja pittig detail, Tobback beloofde dan eindelijk werk te maken van biodiesel. Ik heb hem opgemerkt dat ik al 2 voertuigen opgereden had met diesel maar dat die voertuigen perfect met biodiesel hadden kunnen rijden (samen +:- 500.000km). Het komt eraan beloofde hij.
Echter tot op heden kan ik nog geen pomp vinden waar ik biodiesel kan tanken. Gelukkig ben ik enkele keren in Duitsland geweest waar ik toch even van biodiesel heb gebruik kunnen maken, zoniet was de keuze om de biodieselmotor aan te schaffen volledig zinloos geweest.

04/07/2007 - 12:24

natuurlijk is alleen waterstof voor hun brandstof.hier is veel elektriciteit voor nodig die electrabel kan leveren en waar ze veel geld mee kunnen verdienen onder elkaar.veel stroom nodig,kerncentrales die moeten open blijven en veel kassa kassa voor hun maar niet voor de kleine man.lucht is gelukkig nog gratis.vooruitgaan doen ze niet graag in dit land tenzij ze eraan kunnen verdienen

04/07/2007 - 16:51

koen,

lucht kan gecomprimeerd worden op basis van elektriciteit, boten die in snelstromende rivieren liggen en een turbine die lucht comprimeert, windturbines die lucht comprimeren, golfslag.

waterstof kan bekomen worden via elektriciteit of via chemische reactie, al dan niet als afvalproduct van een productieproces.

Ik heb een vermoeden dat waterstof misschien milieuvriendelijker kan geproduceerd worden via chemische weg, maar ben geen specialist ter zaken.

Voor mij zijn lucht en waterstof energiedragers en geen energie, maar ik kan natuurlijk iets over het hoofd zien.

04/07/2007 - 20:09

Ik ben al jaren ingeschreven op de maillijst van MDI-cars, de firma van de Franse ingenieur Guy Nègre, die de auto op geperste lucht ontwikkeld heeft. Al die tijd komen er geen nieuwe berichten door. Er komt geen vooruitgang in deze zaak, jammer genoeg. Mensen die een luchtauto wensen te kopen kunnen nog lang wachten, vrees ik.
Onlangs heeft MDI-cars wel een licentie voor het maken van zijn luchtauto's verkocht aan een heel grote Indische autobouwer, de firma TATA. Hopelijk beginnen ze die daar weldra "en masse" te produceren. Vraag is dan nog of die dan ook hier te koop zou worden gesteld. Mogelijk kunnen de Indische auto's qua veiligheid daar wel door de beugel, maar hier niet cfr de Chinese prestigewagens die onlangs zo schabouwelijk scoorden op Duitse crashtests, dat Cardoens ze niet meer wenst te verkopen.

04/07/2007 - 20:12

http://www.theaircar.com Ik was ook net op de site aan het neuzen, rare modellen en felle kleuren, mijn intersse zou naar de witte VAN gaan. zonder twijfel kopen. ik zou zeggen veel reclame maken en de site door mailen!!! op deze site staat te lezen autoxperience.tv/toontext.asp?id=9343 Er komen in eerste instantie twee modellen op de markt: de MiniCAT en de CityCAT. De MiniCAT zal in twee types worden geproduceerd: de Berlina en de cabriolet. deze zal te koop zijn vanaf 7.000 euro. De CityCAT wordt verdeeld in twee verschillende types de Berlina en de Furgoneta. Van dit model zullen er tevens een pick-up, taxi, busje en familiewagen komen met verschillende motoren van 2 tot en met 6-cilinders). Deze gaat rond de 9.000 euro kosten. Subsidies en belastingen zijn nog niet meegerekend.

12/09/2007 - 08:57

Misschien een interessant aanbod, ik geef het maar mee...

Debat:
Wilt U het fijne
weten over fijn stof?

Debatavond: is georganiseer door vzw Red de Voorkempen en de stad Antwerpen (milieumaand).

Omschrijving van het aanbod
We weten het allemaal, onze lucht is niet zuiver. In ons klein maar dichtbevolkte landje rijden, relatief gezien, het grootste aantal auto’s en vrachtwagens met dieselmotor rond. Bovendien zitten we in de Antwerpse Voorkempen met de lucht van het industrie- en havengebied en er waait veel fijn stof uit het buitenland over ons.

De gevolgen ervan voor onze gezondheid, meer bijzonder in het Antwerpse en de Antwerpse Kempen.

Kunnen in de regio nog grote bedrijvenzones en distributiecentra (Wommelgem – Oelegem) ingeplant worden?

In onze regio is de Europese norm voor FIJN STOF al in de maand mei overschreden. Wat dan?

-Welke invloed heeft deze uitstoot van verbrandingsgassen op onze luchtkwaliteit en bijgevolg op onze gezondheid?

-Is de toename van allergieën te wijten aan de slechte luchtkwaliteit?
-Vullen onze longen zich langzaam met fijn stof?

-Wordt onze levensduur verkort door de lucht?

-Krijgen we sneller kanker door de inademing van al dat fijn stof en andere
schadelijke stoffen die we niet kunnen waarnemen?

-Kunnen we er zelf wat aan doen? En wat doet de overheid en welke consequenties heeft dit?

Op deze vragen trachten professor Nick Van Laerebeke van de Gentse universiteit en andere sprekers een antwoord te geven.

Dit debat wordt georganiseerd in samenwerking met de milieudienst van Antwerpen.

Opmerkingen/Praktisch
Wanneer: 19/10/2007om 19.30 uur
Waar: Cultureel Centrum Merksem (kasteel Bouckenborgh), zaal 3, 1ste verdieping - Bredabaan 561 - 2170 Merksem

bereikbaar tram 3, bus 33, 600, 601, 605, 610, 620, 621, 629, 640 tot 643, 650, 660, 661, 670

Gratis deelname.

Reservatie is om praktische redenen (overgroot succes congres verleden jaar) wel gewenst via het nummer 03 217 08 26 (inschrijven mogelijk vanaf 11 september).

Meer informatie via Google:
Hier kan je lezen:
Dhr Dirk Weyler interviewt Bart Martens, Filip Dewinter, Marleen Van Den Eynde, Rudi Daems, Mark Verhaegen, Jos Bex, Mieke Vogels, Jan Peumans en Anncik Deridder en schotelt hen stellingen voor ivm FIJN STOF om te commentariëren.
Zuivere logistiek wordt tevens op de korrel genomen. Deze geeft weinig toegevoegde waarde en bemoeilijkt de Kyotonorm.

blog.seniorennet.be/dwreddevoorkempen

Aanbod bestemd voor mensen uit
Provincie Antwerpen

Programma
19.00u: Waarschijnlijk zal je de waterstof bus kunnen bewonderen…even afwachten voor de bevestiging! Volg daarom de hier bovenstaande blog.
Debatavond:
19.30: verwelkoming door dhr Rombouts, voorzitter van vzw Red de Voorkempen

19.40u – 21.00u: Moderator ere senator Paul Staes ondervraagt o.a. professor Nicolas van Larebeke, hoogleraar Universiteit Gent en de heer Guy Lauwers, Piet Vanden Abeele (adviseur van Unizo), Schepen voor leefmilieu van de Stad Antwerpen.

21.00u tot 22.00u: vragen vanuit het publiek

22.00u : receptie (gratis)
Groetjes,
Dirk Weyler
Vzw Red de Voorkempen
Melis Luc schrijft:
> Geachte,
>
> Een link naar deze auto staat al jaren op de site van VZW Red de voorkempen.
> http://users.pandora.be/vzw_reddevoorkempen/nauto.html
>
> Al naar alle ministeries gemaild maar nooit antwoord gekregen.
>
> Melis Luc
> Secretaris
> Brecht

12/09/2007 - 09:33

Een auto op lucht is geen oplossing op korte termijn voor de mensheid. Waterstof evenmin. Alles draait rond de totale benodigde hoeveelheid elektriciteit voor de wereld in zijn geheel en niet voor een enkeling die nu al een MDI koopt. Anderen zullen immers volgen, als de petrol op is.

Het olietijdperk loopt immers op zijn einde en de alternatieven staan nog in hun kinderschoenen. Toen de mens van het stenen tijdperk naar het ijzeren tijdperk overschakelde hadden ze nog altijd stenen. Als wij van het olietijdperk naar het zonnetijdperk zullen moeten overschakelen, zullen we wel geen petrol meer hebben. Zo traag evolueren we.

Vorige week zond Canvas heel laat een programma over het einde van olietijdperk. Onthutsend was het hoe ze de alternatieven afbraken en verrassend lijkt me het gebrek aan reacties hierop. Ik herhaal Canvas in het kort:

- Het veelbesproken waterstof leek technisch nog altijd niet haalbaar (problemen bij productie, vervoer en opslag en ook gevaar voor ontploffing)
- Biobrandstof zou maar deels kunnen mits de wereldbevolking vermindert. Voedsel zou dan duurder worden, wouden zullen verloren gaan.
- Kernenergie biedt zelfs geen oplossing! En dat vond ik zeer verrassend. Er zouden 16000 kerncentrales moeten bijkomen om de energie te kunnen opwekken die nu met het zwarte goud geschiedt! Dan zou op tien jaar alle uraniumvoorraden opgebruikt zijn en het afvalprobleem zou duizenden jaren als een zwaard van Damocles boven ons hoofd hangen.
- Enkel zonneënergie (PV en windenergie) zou een volwaardige en blijvende plaatsvervanger zijn voor petroleum. Maar om USA te bevoorraden zou al een oppervlakte aan zonnecellen ter grootte van Californië nodig zijn.
De mensheid kan niet meer op tijd al die aanpassingen doen. Eénmaal de olieputten leeg zijn, staat er ons een langdurige economische depressie te wachten. Onze kleinkinderen zouden niet meer kunnen vliegen. Het zal enkel nog voor de rijken zijn.

Hoe kan het zo ver komen dat de mens zo dwaas omgaat met zijn natuurlijke rijkdommen? Dit komt omdat mensen enkel politici verkiezen die goed nieuws brengen. We zijn opgegroeid met petroleum en denken dat dit zal blijven duren. Diegene die het anders zegt, wordt weggestemd.
Politici zijn zelden wetenschappelijk of wiskundig onderlegd. De meesten zijn vlotte babbelaars en kozen rechten of sociale, economische, journalistieke of politieke richtingen. En dan zwijg ik nog van de verkozen acteurs en de VIP's.

Heeft iemand Canvas gevolgd?

12/09/2007 - 10:47

Mogelijk kunnen we een compressor inbouwen op een windmolen zo hebben we op een ecologische manier perslucht om dan met de "luchtauto" te rijden. Perslucht kunnen we ook goedkoop opslaan , goedkoper dan waterstof en stroom. wind omzetten in elektriciteit en dan een compressor aandrijven lijkt me ook niet ideaal op vlak van rendement, binnenkort tanken we dan aan een windmolen perslucht in onze wagen.

12/09/2007 - 17:47
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Lucvt,

U slaagt de nagel op de kop.
Wat mij betreft staat er ons nog een haulecaust te wachten.

12/09/2007 - 18:40
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Prachtig idee, Petra,
en laten we er nog een grote serre aan toevoegen om de zogezegde 'verloren warmte' bij het luchtpersen nuttig te gebruiken.
Jammer genoeg is 'lucht' niet macho, of niet sexie genoeg om zelfs op dít forum écht ondersteuning te krijgen.

Luc,
welke haulecaust verwacht je, behalve díe die reeds bezig is ?

12/09/2007 - 19:20
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Willy,

Een reductie van de wereldbevolking met factor 4à5

12/09/2007 - 19:25
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

ik hoop dat ik er óók bij ben , want ik wil het echt niet meemaken.

12/09/2007 - 19:27
jandc (niet gecontroleerd)

Ik heb ooit es gelezen over een experiment met ratten in een kooi (zou ergens begin vorige eeuw zijn uitgevoerd). Er werd telkens een rat bij in de kooi gezet om te zien wat het effect van overbevolking is. Op een gegeven moment begonnen de ratten elkaar uit te moorden en dat stopte niet als het aantal bereikt was waarmee het experiment begonnen was...

Als dat ooit met de mens gebeurt dan zal dat niet factor 4 a 5 zijn...

12/09/2007 - 20:15

Ratten zijn nochtans ook redelijk intelligente dieren. Ze kunnen gevaar goed inschatten en durven bij overpopulatie confrontaties aan met mensen. Honger en dorst regeren altijd over angst.

Soms denk ik dat dolfijnen en walvissen hetzelfde doen bij gebrek aan vis. Hierdoor geraken ze verzwakt en laten zich in groep aanspoelen op het strand. Wetenschappers wijten het dan aan een ziekte van hun inwendig kompas. Maar waarom doen ze het dan allen te samen? Allemaal plots ziek?

De mensheid zou er iets kunnen aan doen door simpelweg het recht op kinderen aan regels te onderwerpen. Dit zou een langzame maar pijnloze vermindering van de wereldbevolking zijn. Hoeft daarvoor nog geen tweede China te worden.
Als ik het adres opzoek van criminelen, smokkelaars, illegalen, belastingontduikers zie ik ook het aantal kinderen. Er zijn serieuze verschillen in aantal en ik kan aan de naam en leeftijd meestal vooraf zeggen: minder of meer dan 3 of 5 kinderen. Sorry dat ik maar blijf doordraven op dit item.

In het TV-programma spraken ze niet over steenkool. Spijtig. Zou het voldoende kunnen helpen om een blijvende petroleumschaarste op te vangen?

12/09/2007 - 20:54
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

>>In het TV-programma spraken ze niet over steenkool. Spijtig. Zou het voldoende kunnen helpen om een blijvende petroleumschaarste op te vangen?
oh ja, heel zeker, maar of dát de hoevelheid CO2 in de atmosfeer gaat naar beneden halen, betwijfel ik ten zeerste.
(En ratten zijn inderdaad intelligente wezens, want ik heb nog nooit een rat gezien die bereid is 's morgens uren in een file te gaan staan.)

12/09/2007 - 21:25

Willy

ik zou er nog zo zeker niet van zijn.

Ik bezocht de laatste Belgische koolmijn in Beringen en er was inderdaad nog heel wat honderden jaren steenkool voorradig, althans aan het trage tempo waarmee ze ze toen uitboorden.
Ze sloten trouwens onze mijnen door de lifkokers vol met beton te gieten. De pomp die het water (op 800 m diepte meestal warm en soms zelfs ziltig door overblijfslen van de oerzee) uit de mijngangen verwijderde was enorm. Te groot om in mijn huis te plaatsen en niet meer verplaatsbaar.

Maar ik denk niet dat jij, noch wij, kunnen bevatten hoeveel energie er jaarlijks wordt opgewekt en verbruikt dnk zij petroleum en zijn gassen.

13/09/2007 - 12:19

Allemaal goed en wel, maar deze energie moet ook opgewekt worden. De lucht moet gecompresseerd.
Even een kleine rekensom.
Een auto met een vermogen van 40 kW moet tanken. Een tankbeurt gerekend aan 40kWh.
Een gemiddeld tankstation langs de autostrade bedient (schatting) ongeveer een 4 klanten per minuut ?
40*4 = 160 kWh per minuut
Dit over een periode van 12 uur
160*12=1920 kWh of 1.9 megawatt.
Dat doe je niet meer met een paar zonnepaneelkes !
Hoe ga je deze energie opwekken ?
Je verplaatst het verbruik en de vervuiling, maar het energieverbruik blijft hetzelfde !

13/09/2007 - 14:54
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Wim, als ik jou rekensom volg, zou 1 normale windmolen genoeg zijn om 6 zulke 'benzine'stations te bevoorraden.

13/09/2007 - 15:33

M'n pa heeft eens een rekensommetje gemaakt en daaruit bleek dat je met een auto die op perslucht geraakt hooguit enkele kilometer ver raakt. Eventueel te verhogen door grotere tanks te plaatsen of de druk te verhogen maar die twee dingen gaan meestal niet samen.
Volgens mij zijn auto's op perslucht dus een klucht...

13/09/2007 - 23:39

In reactie op de zogenaamde overbevolking.

Er is geen overbevolking, het probleem is louter dat de mens tegenwoordig vlees eet. Als de mensen terug een vegetarisch menu zouden gebruiken, zou al het landbouwland dat nu gebruikt wordt om het slachtvee te kunnen voeden, gebruikt kunnen worden voor veel nuttiger doeleinden (vul zelf in). Met de oppervlakte die nodig is om één mens met vlees te kunnen voeden, kunnen acht mensen vegetarisch gevoed worden. Dus is er genoeg ruimte over voor biobrandstoffen.

Ook is de vleesindustrie een enorme vervuiler van water. En zijn onze lichamen fysisch eigenlijk niet ontworpen om vlees te eten. En het doden van dieren voor hun vlees is eigenlijk ook gewoon gruwelijk en barbaars.

Maar dit is ook een van de vele taboes: de wetenschappers weten het wel, maar mogen het niet zeggen. En de gewone mens wil het niet weten, want hij praat wel graag over een betere wereld, zo lang er maar niets verandert in zijn dagelijkse leven.

De Oosterse vegetarische keuken is honderd keer gevarieerder dan onze zogenaamde beschaafde Westerse keuken, dus voor gebrek aan variatie moet men het niet laten.

Dat was nu toch eens wat anders hee, geef toe ;-)

14/09/2007 - 00:47
luc

Citaat: uit nieuwsblad
Tegen het einde van volgend jaar verschijnt de eerste auto in ons land die rijdt op lucht.
Het klinkt als een uitvinding van professor Gobelijn, maar het is echt: een wagen die niet rijdt op benzine of diesel, maar op... lucht. De motor van de wagen is een uitvinding van de Franse ingenieur Guy Negre, een man die zijn sporen verdiende in de Formule 1. Negre sleutelt al sinds 1991 aan zijn uitvinding en biedt geïnteresseerden nu een licentie aan om de auto in andere landen te produceren.

'De motor op lucht is natuurlijk fantastisch, maar dat is niet het enige revolutionaire aan de MDI', zeg Wommelgemnaar Jan Peetermans. Peetermans heeft de licentie voor België op zak en wil de wagens vanaf volgend jaar op de markt brengen. 'Heel het productieconcept is gebaseerd op de luchtvaartindustrie. Zo werken we niet met staal, maar met polyester en aluminium. Dat wordt ook niet gelast, maar gekleefd, maar is zeker zo stevig. De wagen voldoet ook aan alle veiligheidsvereisten -anders zouden we hem hier niet mogen verkopen.'

De productie van de MDI gebeurt ook lokaal in elk land waar hij te koop is. Peetermans wil minstens één, en waarschijnlijk zelfs twee fabrieken gaan bouwen om de MDI te produceren. Daar moeten jaarlijks zo'n 7.500 stuks van de band rollen. 'Dat we lokaal produceren, scheelt natuurlijk gigantisch in transportkosten. We vermijden zo ook de invoerrechten, die flink kunnen oplopen.'

Het prijsvoordeel wil Peetermans zoveel mogelijk aan zijn klanten doorspelen. 'Het goedkoopste model willen we voor minder dan 4.000 euro verkopen. En dat is voor een volwaardige auto.' (fpe)

melis luc brecht

14/09/2007 - 12:24

Ronny

je slaat inderdaad de nagel op de kop, maar het is in de praktijk niet haalbaar.
Bovendien ben ik er nog niet van overtuigd dat we zomaar omnivaren werden. De lengte van ons darmstelsel zou te lang zijn om carnivoor te zijn... Maar kunnen we het zonder vlees of vis stellen?
- Ik ken iemand die serieuze ijzertekorten kreeg doordat ze vegetarisch at. Voedingssupplementen werden niet opgenomen door haar lichaam. (In rood vlees zit veel ijzer.)
- Als ik geen biefstuk, kip of tonijn meer mag eten om de bevolking nog wat te laten groeien, dan is mijn keuze vlug gemaakt.

Discussie over overbevolking zie ik dus anders. Ik spiegel de mensheid aan de luxenormen van Europa, dus zonder bruuske inperking van onze levenswijze op het vlak van vervoer, voeding, waterverbruik, huistemperatuur... paasiefhuis

14/09/2007 - 12:34

Ronny

gisteren toevallig op TV gehoord dat van de vele uitgestorven wezens de meeste voor hun uitsterven sterk in grootte waren toegenomen. Nu vermoed ik dat ze met grootte niet alleen de omvang van het individu bedoelen maar de aantallen.
Iemand die de opmerking hoorde en voorbeelden kent van die redenering?

Bovendien wou ik met overbevolking aantonen dat we met zijn allen op lucht zouden kunnen rijden als we maar met minder waren op deze aarde. Je kan niet blijven elektriciteit produceren zonder schade aan alle andere levende wezens te veroorzaken.

14/09/2007 - 14:54

@ willy
Ik had ook al gemerkt dat ik een 'klein' foutje had gemaakt in mijn berekening !
40kW*4=160kW/min
160*60*12=115200kWh/dag = 115.2 MWh/Dag

Groetjes,
Wim

14/09/2007 - 21:38
luc

Geachte,

Filpmje over auto op lucht.

http://www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4

Melis luc
Brecht

15/09/2007 - 12:31

Luc(vt),

Bedankt voor je reactie. Dat het praktisch wel haalbaar is, weet ik voor mezelf wel, aangezien ik reeds 22 jaar vegetariër ben, mijn vrouw 23 jaar, mijn kinderen heel hun leven, en we hebben niets tekort volgens de jaarlijkse bloedonderzoeken. Onze kinderen zijn gezond en sterk. Die vrouw die je kent zal niet genoeg melkprodukten genomen hebben. Blijkbaar is het gewoon zoiets als roken: iemand die rookt kan zich niet voorstellen dat hij zonder sigaretten kan, maar elke niet-roker vraagt zich af wat het probleem is, en weet dat het veel gezonder is.

Enfin, ik weet dat ik hier off-topic bezig ben, ik wilde het gewoon even opmerken, zodat het ook even gezegd is :) Je kan je namelijk niet voorstellen welk verschil het zou maken voor zowel de aarde als voor mens en dier, als iedereen dieren zou respecteren voor wat ze zijn. Ook het bewustzijn van de mens zou verbeteren als ze dieren niet meer zo gruwelijk zouden behandelen.

Anders ben ik helemaal akkoord met u dat we niet terug willen naar de oertijd, en een zekere mate van comfort willen behouden. Dat was zeker niet mijn punt, en ik ben absoluut geïnteresseerd in alternatieve manieren van vervoer en energievoorziening.

Ik heb zelf ruim een jaar rondgereden op frietuurolie, en vond het een ontzettend interessant project (helaas niet erg makkelijk om aan grote hoeveelheden olie te komen aan een goede prijs). Een auto op lucht klinkt ook wel interessant, en die prijs van 4000 EUR voor de goedkoopste versie klinkt veelbelovend. Ik hoop alleen dat ze niet meteen failliet gaan, want de menselijke geest kennende, zal de massa er zeker niet voor gaan...

15/09/2007 - 15:36

Ronny

jullie staan duidelijk een ecologische stap verder dan de meesten. Als je de smaak van vlees niet kent, zal je er inderdaad ook niet naar verlangen. Idem voor stoffen als chocolade, koffie, alcohol, tabak, cannabis, cocaÏne...

Stel dat we allemaal ovovegetarisch worden en onze eiwitinname beperken tot melk, kaas en eieren.
Dan zal de boer enkel nog melkkoeien en legkippen kweken. Met het vrijgekomen landbouwareaal kan die dan meer plantaardig voedsel produceren.
Hierdoor zal de wereldbevolking kunnen groeien zonder honger te lijden. Maar als de aarde éénmaal verzadigd is van die ene intelligente vegetarische tweepoter, wat doen we dan?
De soort die het voor het zeggen heeft op de wereldbol, stopt nimmer met groeien tenzij met de trieste hulp van oorlogen, ziekten, honger, catastrofes...

Over het einde van het tijdperk van de dinosauriërs is al veel geschreven. Uitroeiing doordat de atmosfeer vervuild werd door een meteoorinslag. Hierdoor warmde de aarde op en verdampten kolossale hoeveelheden gestold methaan op de zeebodem. Dit veroorzaakte een plotse en hevige opwarming zodat planten stierven en de grootste eters zoals de dinosauriêrs er na miljoenen jaren suprematie verdwenen.

Ik heb geen glazen bol maar ik vraag me tch af of de mensheid zomaar ongestraft kan blijven toenemen in aantal. De vrees dat de opwarming van de aarde de zeespiegel langzaam met 70m doet stijgen, is minder erg dan dat alle methaanklonters zouden verdampen. De zee wordt dan een kolkende massa water. Het soortelijk gewicht van het zeewater zou dalen en alle boten zinken dan. Het raadsel van de verdwenen schepen in de Bermudadriehoek zou door onderzese vulkanische methaanerupties zijn gebeurd.

Zelfs vegetarische mensen doden dieren. Onbewust en onrechtstreeks luidt iedereen het einde in van dieren die het moeilijk hebben om te overleven. De mens leeft en het dier overleeft. Bvb De Galapaggosarchipel hangt af van de koude zeestroom El Nino. Die komt van de zuidpool met enorm veel voedsel. Als die niet opdaagt of te traag opdaagt, halveren de dieren er in aantal.

20/09/2007 - 19:13

Een WATERSTOFBUS ZAL TE BEZICHTIGEN ZIJN OP ONZE DEBATAVOND - 19 OKTOBER 2007
en dit rond 19.00u

Deze nieuwe brandstofcelbus is een wereldprimeur. Ze is de eerste volwaardige hybride bus (waterstof-elektrisch) die remenergie recupereert. Daardoor heeft ze veel minder energie nodig dan de vroegere brandstofcelbussen. Daarnaast heeft ze dezelfde capaciteit (tot 104 reizigers), levert ze dezelfde prestaties en heeft ze dezelfde actieradius (tot 350 km) als een moderne dieselbus. Om dit te bereiken ontwikkelde busbouwer Van Hool een bus van 13,2 meter lang met drie assen.
Dankzij een nuluitstoot is de waterstofbus erg milieuvriendelijk. Omdat er geen verbrandingsproces is, stoot de bus geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 (broeikaseffect) en NOx (zure regen). Ook van fijn stof is geen sprake. Uit de uitlaat komt alleen een wolkje waterdamp. De bus is ook aanzienlijk stiller dan een moderne dieselbus. Dat komt omdat er geen bewegende mechanische delen zijn in de brandstofcel.

De waterstofbus is een hybride voertuig. Dat betekent dat ze wordt aangedreven door twee krachtbronnen. Enerzijds is er een brandstofcel die waterstof omzet in elektrische energie. Naast een tankvoorraad van 40 kilo waterstof heeft de bus batterijen die worden opgeladen als er een energieoverschot is.

Dit overschot is enerzijds afkomstig van de brandstofcel en anderzijds van de gerecupereerde remenergie. Hierdoor gaat er nagenoeg geen energie verloren en volstaan de waterstoftanks om 350 kilometer te rijden. Door de hybride aanpak verbruikt de bus minder brandstof, en is ze veel efficiënter dan een bus met één krachtbron.

21/09/2007 - 09:47

@dirk.weyler
Ik ben hierdoor zeer geinteresseerd. Ik stuurde hierover bij het aantreden van minister van de brempt al een Email om haar attent te maken op de gemiste kansen met de bubouwers, energieleveranciers en waterstof.
Kan je het adres doorgeven waar deze debatavond doorgaat, en de onderwerpen ?

mvg,

Wim

23/09/2007 - 20:06

Debat:
Wilt U het fijne
weten over fijn
stof?

Debatavond:

Omschrijving van het aanbod
We weten het allemaal, onze lucht is niet zuiver. In ons klein maar dichtbevolkte landje rijden, relatief gezien, het grootste aantal auto’s en vrachtwagens met dieselmotor rond. Bovendien zitten we in de Antwerpse Voorkempen met de lucht van het industrie- en havengebied en er waait veel fijn stof uit het buitenland over ons.

Dit debat wordt georganiseerd in samenwerking met de milieudienst van Antwerpen.

Opmerkingen/Praktisch

Wanneer: 19/10/2007om 19.30 uur
Waar: Cultureel Centrum Merksem (kasteel Bouckenborgh), zaal 3, 1ste verdieping - Bredabaan 561 - 2170 Merksem

bereikbaar tram 3, bus 33, 600, 601, 605, 610, 620, 621, 629, 640 tot 643, 650, 660, 661, 670

Gratis deelname.

Reservatie is om praktische redenen (overgroot succes congres verleden jaar) wel gewenst via het nummer 03 217 08 26 (inschrijven mogelijk vanaf 11 september).

Programma
19.00u: Kan u kennis maken met de “waterstofbus”.

Debatavond:

19.30: verwelkoming door dhr Rombouts, voorzitter van vzw Red de Voorkempen

19.40u – 21.00u: Moderator ere senator Paul Staes ondervraagt o.a.

Professor Nicolas van Larebeke, hoogleraar Universiteit Gent;
Dhr Piet Vanden Abeele (Unizo) en
Mevrouw Marka Van der Elst, beleidsmedewerkster luchtkwaliteit.
Schepen Guy Lauwers heeft afgezegd wegens dubbele boeking (milieumaand is een drukke maand!).

21.00u tot 22.00u: vragen vanuit het publiek

22.00u : receptie (gratis)

Wenst u de mening te weten van de politieke partijen?
Via Google:
blog.seniorennet.be/dwreddevoorkempen
en
http://www.bloggen.be/reddevoorkempendw
Of:
http://reddevoorkempendw.bloggen.be/

Op deze blog kan je o.a. lezen:

Dirk Weyler interviewt (deze mensen zijn niet aanwezig op de debatavond zelf!):

Bart Martens (sp.a)
Filip Dewinter (Vlaams Belang)
Marleen Van Eynde (Vlaams Belang)
Rudi Daems (Groen!)
Mark Verhaegen (CD&V)
Jos Bex (Spirit)
Mieke Vogels (Groen!) Anncik Deridder (Vld)
Frans Peeters (CD&V)
Jan Peumans (NVA)

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.