auto op lucht

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Geachte,

Een link naar deze auto staat al jaren op de site van VZW Red de voorkempen.
http://users.pandora.be/vzw_reddevoorkempen/nauto.html

Al naar alle ministeries gemaild maar nooit antwoord gekregen.

Melis Luc
Secretaris
Brecht

Reacties

Luc
Dank voor die link, nog niet opgemerkt.
Ik ben dit type van voertuig al aan het volgen (met een sterk gevoel om er me een aan te schaffen, zelfs indien deze minder performant is dan een klasiek voertuig).
Ook heb ik gezien dat er bij MDI een nieuw type is.

Ondertussen ben ik wel 3 voertuigen verder en heeft mijn vrouw 2 nieuwe stadswagens gekocht.

in 2005, toen ik uitkeek voor mijn huidige voertuig( gekocht in 2006,)was er een symposium met Tobback en in de zaal enkele profs. Deze laatste hadden enkel lof voor waterstof, want voor hen is waterstof brandstof en lucht slechts een energiedrager.
O ja pittig detail, Tobback beloofde dan eindelijk werk te maken van biodiesel. Ik heb hem opgemerkt dat ik al 2 voertuigen opgereden had met diesel maar dat die voertuigen perfect met biodiesel hadden kunnen rijden (samen +:- 500.000km). Het komt eraan beloofde hij.
Echter tot op heden kan ik nog geen pomp vinden waar ik biodiesel kan tanken. Gelukkig ben ik enkele keren in Duitsland geweest waar ik toch even van biodiesel heb gebruik kunnen maken, zoniet was de keuze om de biodieselmotor aan te schaffen volledig zinloos geweest.

natuurlijk is alleen waterstof voor hun brandstof.hier is veel elektriciteit voor nodig die electrabel kan leveren en waar ze veel geld mee kunnen verdienen onder elkaar.veel stroom nodig,kerncentrales die moeten open blijven en veel kassa kassa voor hun maar niet voor de kleine man.lucht is gelukkig nog gratis.vooruitgaan doen ze niet graag in dit land tenzij ze eraan kunnen verdienen

koen,

lucht kan gecomprimeerd worden op basis van elektriciteit, boten die in snelstromende rivieren liggen en een turbine die lucht comprimeert, windturbines die lucht comprimeren, golfslag.

waterstof kan bekomen worden via elektriciteit of via chemische reactie, al dan niet als afvalproduct van een productieproces.

Ik heb een vermoeden dat waterstof misschien milieuvriendelijker kan geproduceerd worden via chemische weg, maar ben geen specialist ter zaken.

Voor mij zijn lucht en waterstof energiedragers en geen energie, maar ik kan natuurlijk iets over het hoofd zien.

Ik ben al jaren ingeschreven op de maillijst van MDI-cars, de firma van de Franse ingenieur Guy Nègre, die de auto op geperste lucht ontwikkeld heeft. Al die tijd komen er geen nieuwe berichten door. Er komt geen vooruitgang in deze zaak, jammer genoeg. Mensen die een luchtauto wensen te kopen kunnen nog lang wachten, vrees ik.
Onlangs heeft MDI-cars wel een licentie voor het maken van zijn luchtauto's verkocht aan een heel grote Indische autobouwer, de firma TATA. Hopelijk beginnen ze die daar weldra "en masse" te produceren. Vraag is dan nog of die dan ook hier te koop zou worden gesteld. Mogelijk kunnen de Indische auto's qua veiligheid daar wel door de beugel, maar hier niet cfr de Chinese prestigewagens die onlangs zo schabouwelijk scoorden op Duitse crashtests, dat Cardoens ze niet meer wenst te verkopen.

http://www.theaircar.com Ik was ook net op de site aan het neuzen, rare modellen en felle kleuren, mijn intersse zou naar de witte VAN gaan. zonder twijfel kopen. ik zou zeggen veel reclame maken en de site door mailen!!! op deze site staat te lezen autoxperience.tv/toontext.asp?id=9343 Er komen in eerste instantie twee modellen op de markt: de MiniCAT en de CityCAT. De MiniCAT zal in twee types worden geproduceerd: de Berlina en de cabriolet. deze zal te koop zijn vanaf 7.000 euro. De CityCAT wordt verdeeld in twee verschillende types de Berlina en de Furgoneta. Van dit model zullen er tevens een pick-up, taxi, busje en familiewagen komen met verschillende motoren van 2 tot en met 6-cilinders). Deze gaat rond de 9.000 euro kosten. Subsidies en belastingen zijn nog niet meegerekend.

Misschien een interessant aanbod, ik geef het maar mee...

Debat:
Wilt U het fijne
weten over fijn stof?

Debatavond: is georganiseer door vzw Red de Voorkempen en de stad Antwerpen (milieumaand).

Omschrijving van het aanbod
We weten het allemaal, onze lucht is niet zuiver. In ons klein maar dichtbevolkte landje rijden, relatief gezien, het grootste aantal auto’s en vrachtwagens met dieselmotor rond. Bovendien zitten we in de Antwerpse Voorkempen met de lucht van het industrie- en havengebied en er waait veel fijn stof uit het buitenland over ons.

De gevolgen ervan voor onze gezondheid, meer bijzonder in het Antwerpse en de Antwerpse Kempen.

Kunnen in de regio nog grote bedrijvenzones en distributiecentra (Wommelgem – Oelegem) ingeplant worden?

In onze regio is de Europese norm voor FIJN STOF al in de maand mei overschreden. Wat dan?

-Welke invloed heeft deze uitstoot van verbrandingsgassen op onze luchtkwaliteit en bijgevolg op onze gezondheid?

-Is de toename van allergieën te wijten aan de slechte luchtkwaliteit?
-Vullen onze longen zich langzaam met fijn stof?

-Wordt onze levensduur verkort door de lucht?

-Krijgen we sneller kanker door de inademing van al dat fijn stof en andere
schadelijke stoffen die we niet kunnen waarnemen?

-Kunnen we er zelf wat aan doen? En wat doet de overheid en welke consequenties heeft dit?

Op deze vragen trachten professor Nick Van Laerebeke van de Gentse universiteit en andere sprekers een antwoord te geven.

Dit debat wordt georganiseerd in samenwerking met de milieudienst van Antwerpen.

Opmerkingen/Praktisch
Wanneer: 19/10/2007om 19.30 uur
Waar: Cultureel Centrum Merksem (kasteel Bouckenborgh), zaal 3, 1ste verdieping - Bredabaan 561 - 2170 Merksem

bereikbaar tram 3, bus 33, 600, 601, 605, 610, 620, 621, 629, 640 tot 643, 650, 660, 661, 670

Gratis deelname.

Reservatie is om praktische redenen (overgroot succes congres verleden jaar) wel gewenst via het nummer 03 217 08 26 (inschrijven mogelijk vanaf 11 september).

Meer informatie via Google:
Hier kan je lezen:
Dhr Dirk Weyler interviewt Bart Martens, Filip Dewinter, Marleen Van Den Eynde, Rudi Daems, Mark Verhaegen, Jos Bex, Mieke Vogels, Jan Peumans en Anncik Deridder en schotelt hen stellingen voor ivm FIJN STOF om te commentariëren.
Zuivere logistiek wordt tevens op de korrel genomen. Deze geeft weinig toegevoegde waarde en bemoeilijkt de Kyotonorm.

blog.seniorennet.be/dwreddevoorkempen

Aanbod bestemd voor mensen uit
Provincie Antwerpen

Programma
19.00u: Waarschijnlijk zal je de waterstof bus kunnen bewonderen…even afwachten voor de bevestiging! Volg daarom de hier bovenstaande blog.
Debatavond:
19.30: verwelkoming door dhr Rombouts, voorzitter van vzw Red de Voorkempen

19.40u – 21.00u: Moderator ere senator Paul Staes ondervraagt o.a. professor Nicolas van Larebeke, hoogleraar Universiteit Gent en de heer Guy Lauwers, Piet Vanden Abeele (adviseur van Unizo), Schepen voor leefmilieu van de Stad Antwerpen.

21.00u tot 22.00u: vragen vanuit het publiek

22.00u : receptie (gratis)
Groetjes,
Dirk Weyler
Vzw Red de Voorkempen
Melis Luc schrijft:
> Geachte,
>
> Een link naar deze auto staat al jaren op de site van VZW Red de voorkempen.
> http://users.pandora.be/vzw_reddevoorkempen/nauto.html
>
> Al naar alle ministeries gemaild maar nooit antwoord gekregen.
>
> Melis Luc
> Secretaris
> Brecht

Een auto op lucht is geen oplossing op korte termijn voor de mensheid. Waterstof evenmin. Alles draait rond de totale benodigde hoeveelheid elektriciteit voor de wereld in zijn geheel en niet voor een enkeling die nu al een MDI koopt. Anderen zullen immers volgen, als de petrol op is.

Het olietijdperk loopt immers op zijn einde en de alternatieven staan nog in hun kinderschoenen. Toen de mens van het stenen tijdperk naar het ijzeren tijdperk overschakelde hadden ze nog altijd stenen. Als wij van het olietijdperk naar het zonnetijdperk zullen moeten overschakelen, zullen we wel geen petrol meer hebben. Zo traag evolueren we.

Vorige week zond Canvas heel laat een programma over het einde van olietijdperk. Onthutsend was het hoe ze de alternatieven afbraken en verrassend lijkt me het gebrek aan reacties hierop. Ik herhaal Canvas in het kort:

- Het veelbesproken waterstof leek technisch nog altijd niet haalbaar (problemen bij productie, vervoer en opslag en ook gevaar voor ontploffing)
- Biobrandstof zou maar deels kunnen mits de wereldbevolking vermindert. Voedsel zou dan duurder worden, wouden zullen verloren gaan.
- Kernenergie biedt zelfs geen oplossing! En dat vond ik zeer verrassend. Er zouden 16000 kerncentrales moeten bijkomen om de energie te kunnen opwekken die nu met het zwarte goud geschiedt! Dan zou op tien jaar alle uraniumvoorraden opgebruikt zijn en het afvalprobleem zou duizenden jaren als een zwaard van Damocles boven ons hoofd hangen.
- Enkel zonneënergie (PV en windenergie) zou een volwaardige en blijvende plaatsvervanger zijn voor petroleum. Maar om USA te bevoorraden zou al een oppervlakte aan zonnecellen ter grootte van Californië nodig zijn.
De mensheid kan niet meer op tijd al die aanpassingen doen. Eénmaal de olieputten leeg zijn, staat er ons een langdurige economische depressie te wachten. Onze kleinkinderen zouden niet meer kunnen vliegen. Het zal enkel nog voor de rijken zijn.

Hoe kan het zo ver komen dat de mens zo dwaas omgaat met zijn natuurlijke rijkdommen? Dit komt omdat mensen enkel politici verkiezen die goed nieuws brengen. We zijn opgegroeid met petroleum en denken dat dit zal blijven duren. Diegene die het anders zegt, wordt weggestemd.
Politici zijn zelden wetenschappelijk of wiskundig onderlegd. De meesten zijn vlotte babbelaars en kozen rechten of sociale, economische, journalistieke of politieke richtingen. En dan zwijg ik nog van de verkozen acteurs en de VIP's.

Heeft iemand Canvas gevolgd?

Mogelijk kunnen we een compressor inbouwen op een windmolen zo hebben we op een ecologische manier perslucht om dan met de "luchtauto" te rijden. Perslucht kunnen we ook goedkoop opslaan , goedkoper dan waterstof en stroom. wind omzetten in elektriciteit en dan een compressor aandrijven lijkt me ook niet ideaal op vlak van rendement, binnenkort tanken we dan aan een windmolen perslucht in onze wagen.

Lucvt,

U slaagt de nagel op de kop.
Wat mij betreft staat er ons nog een haulecaust te wachten.

Prachtig idee, Petra,
en laten we er nog een grote serre aan toevoegen om de zogezegde 'verloren warmte' bij het luchtpersen nuttig te gebruiken.
Jammer genoeg is 'lucht' niet macho, of niet sexie genoeg om zelfs op dít forum écht ondersteuning te krijgen.

Luc,
welke haulecaust verwacht je, behalve díe die reeds bezig is ?

Willy,

Een reductie van de wereldbevolking met factor 4à5

ik hoop dat ik er óók bij ben , want ik wil het echt niet meemaken.

Ik heb ooit es gelezen over een experiment met ratten in een kooi (zou ergens begin vorige eeuw zijn uitgevoerd). Er werd telkens een rat bij in de kooi gezet om te zien wat het effect van overbevolking is. Op een gegeven moment begonnen de ratten elkaar uit te moorden en dat stopte niet als het aantal bereikt was waarmee het experiment begonnen was...

Als dat ooit met de mens gebeurt dan zal dat niet factor 4 a 5 zijn...

Ratten zijn nochtans ook redelijk intelligente dieren. Ze kunnen gevaar goed inschatten en durven bij overpopulatie confrontaties aan met mensen. Honger en dorst regeren altijd over angst.

Soms denk ik dat dolfijnen en walvissen hetzelfde doen bij gebrek aan vis. Hierdoor geraken ze verzwakt en laten zich in groep aanspoelen op het strand. Wetenschappers wijten het dan aan een ziekte van hun inwendig kompas. Maar waarom doen ze het dan allen te samen? Allemaal plots ziek?

De mensheid zou er iets kunnen aan doen door simpelweg het recht op kinderen aan regels te onderwerpen. Dit zou een langzame maar pijnloze vermindering van de wereldbevolking zijn. Hoeft daarvoor nog geen tweede China te worden.
Als ik het adres opzoek van criminelen, smokkelaars, illegalen, belastingontduikers zie ik ook het aantal kinderen. Er zijn serieuze verschillen in aantal en ik kan aan de naam en leeftijd meestal vooraf zeggen: minder of meer dan 3 of 5 kinderen. Sorry dat ik maar blijf doordraven op dit item.

In het TV-programma spraken ze niet over steenkool. Spijtig. Zou het voldoende kunnen helpen om een blijvende petroleumschaarste op te vangen?

>>In het TV-programma spraken ze niet over steenkool. Spijtig. Zou het voldoende kunnen helpen om een blijvende petroleumschaarste op te vangen?
oh ja, heel zeker, maar of dát de hoevelheid CO2 in de atmosfeer gaat naar beneden halen, betwijfel ik ten zeerste.
(En ratten zijn inderdaad intelligente wezens, want ik heb nog nooit een rat gezien die bereid is 's morgens uren in een file te gaan staan.)

Willy

ik zou er nog zo zeker niet van zijn.

Ik bezocht de laatste Belgische koolmijn in Beringen en er was inderdaad nog heel wat honderden jaren steenkool voorradig, althans aan het trage tempo waarmee ze ze toen uitboorden.
Ze sloten trouwens onze mijnen door de lifkokers vol met beton te gieten. De pomp die het water (op 800 m diepte meestal warm en soms zelfs ziltig door overblijfslen van de oerzee) uit de mijngangen verwijderde was enorm. Te groot om in mijn huis te plaatsen en niet meer verplaatsbaar.

Maar ik denk niet dat jij, noch wij, kunnen bevatten hoeveel energie er jaarlijks wordt opgewekt en verbruikt dnk zij petroleum en zijn gassen.

Allemaal goed en wel, maar deze energie moet ook opgewekt worden. De lucht moet gecompresseerd.
Even een kleine rekensom.
Een auto met een vermogen van 40 kW moet tanken. Een tankbeurt gerekend aan 40kWh.
Een gemiddeld tankstation langs de autostrade bedient (schatting) ongeveer een 4 klanten per minuut ?
40*4 = 160 kWh per minuut
Dit over een periode van 12 uur
160*12=1920 kWh of 1.9 megawatt.
Dat doe je niet meer met een paar zonnepaneelkes !
Hoe ga je deze energie opwekken ?
Je verplaatst het verbruik en de vervuiling, maar het energieverbruik blijft hetzelfde !

Wim, als ik jou rekensom volg, zou 1 normale windmolen genoeg zijn om 6 zulke 'benzine'stations te bevoorraden.

M'n pa heeft eens een rekensommetje gemaakt en daaruit bleek dat je met een auto die op perslucht geraakt hooguit enkele kilometer ver raakt. Eventueel te verhogen door grotere tanks te plaatsen of de druk te verhogen maar die twee dingen gaan meestal niet samen.
Volgens mij zijn auto's op perslucht dus een klucht...

In reactie op de zogenaamde overbevolking.

Er is geen overbevolking, het probleem is louter dat de mens tegenwoordig vlees eet. Als de mensen terug een vegetarisch menu zouden gebruiken, zou al het landbouwland dat nu gebruikt wordt om het slachtvee te kunnen voeden, gebruikt kunnen worden voor veel nuttiger doeleinden (vul zelf in). Met de oppervlakte die nodig is om één mens met vlees te kunnen voeden, kunnen acht mensen vegetarisch gevoed worden. Dus is er genoeg ruimte over voor biobrandstoffen.

Ook is de vleesindustrie een enorme vervuiler van water. En zijn onze lichamen fysisch eigenlijk niet ontworpen om vlees te eten. En het doden van dieren voor hun vlees is eigenlijk ook gewoon gruwelijk en barbaars.

Maar dit is ook een van de vele taboes: de wetenschappers weten het wel, maar mogen het niet zeggen. En de gewone mens wil het niet weten, want hij praat wel graag over een betere wereld, zo lang er maar niets verandert in zijn dagelijkse leven.

De Oosterse vegetarische keuken is honderd keer gevarieerder dan onze zogenaamde beschaafde Westerse keuken, dus voor gebrek aan variatie moet men het niet laten.

Dat was nu toch eens wat anders hee, geef toe

Citaat: uit nieuwsblad
Tegen het einde van volgend jaar verschijnt de eerste auto in ons land die rijdt op lucht.
Het klinkt als een uitvinding van professor Gobelijn, maar het is echt: een wagen die niet rijdt op benzine of diesel, maar op... lucht. De motor van de wagen is een uitvinding van de Franse ingenieur Guy Negre, een man die zijn sporen verdiende in de Formule 1. Negre sleutelt al sinds 1991 aan zijn uitvinding en biedt geïnteresseerden nu een licentie aan om de auto in andere landen te produceren.

'De motor op lucht is natuurlijk fantastisch, maar dat is niet het enige revolutionaire aan de MDI', zeg Wommelgemnaar Jan Peetermans. Peetermans heeft de licentie voor België op zak en wil de wagens vanaf volgend jaar op de markt brengen. 'Heel het productieconcept is gebaseerd op de luchtvaartindustrie. Zo werken we niet met staal, maar met polyester en aluminium. Dat wordt ook niet gelast, maar gekleefd, maar is zeker zo stevig. De wagen voldoet ook aan alle veiligheidsvereisten -anders zouden we hem hier niet mogen verkopen.'

De productie van de MDI gebeurt ook lokaal in elk land waar hij te koop is. Peetermans wil minstens één, en waarschijnlijk zelfs twee fabrieken gaan bouwen om de MDI te produceren. Daar moeten jaarlijks zo'n 7.500 stuks van de band rollen. 'Dat we lokaal produceren, scheelt natuurlijk gigantisch in transportkosten. We vermijden zo ook de invoerrechten, die flink kunnen oplopen.'

Het prijsvoordeel wil Peetermans zoveel mogelijk aan zijn klanten doorspelen. 'Het goedkoopste model willen we voor minder dan 4.000 euro verkopen. En dat is voor een volwaardige auto.' (fpe)

melis luc brecht

Ronny

je slaat inderdaad de nagel op de kop, maar het is in de praktijk niet haalbaar.
Bovendien ben ik er nog niet van overtuigd dat we zomaar omnivaren werden. De lengte van ons darmstelsel zou te lang zijn om carnivoor te zijn... Maar kunnen we het zonder vlees of vis stellen?
- Ik ken iemand die serieuze ijzertekorten kreeg doordat ze vegetarisch at. Voedingssupplementen werden niet opgenomen door haar lichaam. (In rood vlees zit veel ijzer.)
- Als ik geen biefstuk, kip of tonijn meer mag eten om de bevolking nog wat te laten groeien, dan is mijn keuze vlug gemaakt.

Discussie over overbevolking zie ik dus anders. Ik spiegel de mensheid aan de luxenormen van Europa, dus zonder bruuske inperking van onze levenswijze op het vlak van vervoer, voeding, waterverbruik, huistemperatuur... paasiefhuis

Ronny

gisteren toevallig op TV gehoord dat van de vele uitgestorven wezens de meeste voor hun uitsterven sterk in grootte waren toegenomen. Nu vermoed ik dat ze met grootte niet alleen de omvang van het individu bedoelen maar de aantallen.
Iemand die de opmerking hoorde en voorbeelden kent van die redenering?

Bovendien wou ik met overbevolking aantonen dat we met zijn allen op lucht zouden kunnen rijden als we maar met minder waren op deze aarde. Je kan niet blijven elektriciteit produceren zonder schade aan alle andere levende wezens te veroorzaken.

@ willy
Ik had ook al gemerkt dat ik een 'klein' foutje had gemaakt in mijn berekening !
40kW*4=160kW/min
160*60*12=115200kWh/dag = 115.2 MWh/Dag

Groetjes,
Wim

Geachte,

Filpmje over auto op lucht.

http://www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4

Melis luc
Brecht

Luc(vt),

Bedankt voor je reactie. Dat het praktisch wel haalbaar is, weet ik voor mezelf wel, aangezien ik reeds 22 jaar vegetariër ben, mijn vrouw 23 jaar, mijn kinderen heel hun leven, en we hebben niets tekort volgens de jaarlijkse bloedonderzoeken. Onze kinderen zijn gezond en sterk. Die vrouw die je kent zal niet genoeg melkprodukten genomen hebben. Blijkbaar is het gewoon zoiets als roken: iemand die rookt kan zich niet voorstellen dat hij zonder sigaretten kan, maar elke niet-roker vraagt zich af wat het probleem is, en weet dat het veel gezonder is.

Enfin, ik weet dat ik hier off-topic bezig ben, ik wilde het gewoon even opmerken, zodat het ook even gezegd is Je kan je namelijk niet voorstellen welk verschil het zou maken voor zowel de aarde als voor mens en dier, als iedereen dieren zou respecteren voor wat ze zijn. Ook het bewustzijn van de mens zou verbeteren als ze dieren niet meer zo gruwelijk zouden behandelen.

Anders ben ik helemaal akkoord met u dat we niet terug willen naar de oertijd, en een zekere mate van comfort willen behouden. Dat was zeker niet mijn punt, en ik ben absoluut geïnteresseerd in alternatieve manieren van vervoer en energievoorziening.

Ik heb zelf ruim een jaar rondgereden op frietuurolie, en vond het een ontzettend interessant project (helaas niet erg makkelijk om aan grote hoeveelheden olie te komen aan een goede prijs). Een auto op lucht klinkt ook wel interessant, en die prijs van 4000 EUR voor de goedkoopste versie klinkt veelbelovend. Ik hoop alleen dat ze niet meteen failliet gaan, want de menselijke geest kennende, zal de massa er zeker niet voor gaan...

Ronny

jullie staan duidelijk een ecologische stap verder dan de meesten. Als je de smaak van vlees niet kent, zal je er inderdaad ook niet naar verlangen. Idem voor stoffen als chocolade, koffie, alcohol, tabak, cannabis, cocaÏne...

Stel dat we allemaal ovovegetarisch worden en onze eiwitinname beperken tot melk, kaas en eieren.
Dan zal de boer enkel nog melkkoeien en legkippen kweken. Met het vrijgekomen landbouwareaal kan die dan meer plantaardig voedsel produceren.
Hierdoor zal de wereldbevolking kunnen groeien zonder honger te lijden. Maar als de aarde éénmaal verzadigd is van die ene intelligente vegetarische tweepoter, wat doen we dan?
De soort die het voor het zeggen heeft op de wereldbol, stopt nimmer met groeien tenzij met de trieste hulp van oorlogen, ziekten, honger, catastrofes...

Over het einde van het tijdperk van de dinosauriërs is al veel geschreven. Uitroeiing doordat de atmosfeer vervuild werd door een meteoorinslag. Hierdoor warmde de aarde op en verdampten kolossale hoeveelheden gestold methaan op de zeebodem. Dit veroorzaakte een plotse en hevige opwarming zodat planten stierven en de grootste eters zoals de dinosauriêrs er na miljoenen jaren suprematie verdwenen.

Ik heb geen glazen bol maar ik vraag me tch af of de mensheid zomaar ongestraft kan blijven toenemen in aantal. De vrees dat de opwarming van de aarde de zeespiegel langzaam met 70m doet stijgen, is minder erg dan dat alle methaanklonters zouden verdampen. De zee wordt dan een kolkende massa water. Het soortelijk gewicht van het zeewater zou dalen en alle boten zinken dan. Het raadsel van de verdwenen schepen in de Bermudadriehoek zou door onderzese vulkanische methaanerupties zijn gebeurd.

Zelfs vegetarische mensen doden dieren. Onbewust en onrechtstreeks luidt iedereen het einde in van dieren die het moeilijk hebben om te overleven. De mens leeft en het dier overleeft. Bvb De Galapaggosarchipel hangt af van de koude zeestroom El Nino. Die komt van de zuidpool met enorm veel voedsel. Als die niet opdaagt of te traag opdaagt, halveren de dieren er in aantal.

Een WATERSTOFBUS ZAL TE BEZICHTIGEN ZIJN OP ONZE DEBATAVOND - 19 OKTOBER 2007
en dit rond 19.00u

Deze nieuwe brandstofcelbus is een wereldprimeur. Ze is de eerste volwaardige hybride bus (waterstof-elektrisch) die remenergie recupereert. Daardoor heeft ze veel minder energie nodig dan de vroegere brandstofcelbussen. Daarnaast heeft ze dezelfde capaciteit (tot 104 reizigers), levert ze dezelfde prestaties en heeft ze dezelfde actieradius (tot 350 km) als een moderne dieselbus. Om dit te bereiken ontwikkelde busbouwer Van Hool een bus van 13,2 meter lang met drie assen.
Dankzij een nuluitstoot is de waterstofbus erg milieuvriendelijk. Omdat er geen verbrandingsproces is, stoot de bus geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 (broeikaseffect) en NOx (zure regen). Ook van fijn stof is geen sprake. Uit de uitlaat komt alleen een wolkje waterdamp. De bus is ook aanzienlijk stiller dan een moderne dieselbus. Dat komt omdat er geen bewegende mechanische delen zijn in de brandstofcel.

De waterstofbus is een hybride voertuig. Dat betekent dat ze wordt aangedreven door twee krachtbronnen. Enerzijds is er een brandstofcel die waterstof omzet in elektrische energie. Naast een tankvoorraad van 40 kilo waterstof heeft de bus batterijen die worden opgeladen als er een energieoverschot is.

Dit overschot is enerzijds afkomstig van de brandstofcel en anderzijds van de gerecupereerde remenergie. Hierdoor gaat er nagenoeg geen energie verloren en volstaan de waterstoftanks om 350 kilometer te rijden. Door de hybride aanpak verbruikt de bus minder brandstof, en is ze veel efficiënter dan een bus met één krachtbron.

@dirk.weyler
Ik ben hierdoor zeer geinteresseerd. Ik stuurde hierover bij het aantreden van minister van de brempt al een Email om haar attent te maken op de gemiste kansen met de bubouwers, energieleveranciers en waterstof.
Kan je het adres doorgeven waar deze debatavond doorgaat, en de onderwerpen ?

mvg,

Wim

Debat:
Wilt U het fijne
weten over fijn
stof?

Debatavond:

Omschrijving van het aanbod
We weten het allemaal, onze lucht is niet zuiver. In ons klein maar dichtbevolkte landje rijden, relatief gezien, het grootste aantal auto’s en vrachtwagens met dieselmotor rond. Bovendien zitten we in de Antwerpse Voorkempen met de lucht van het industrie- en havengebied en er waait veel fijn stof uit het buitenland over ons.

Dit debat wordt georganiseerd in samenwerking met de milieudienst van Antwerpen.

Opmerkingen/Praktisch

Wanneer: 19/10/2007om 19.30 uur
Waar: Cultureel Centrum Merksem (kasteel Bouckenborgh), zaal 3, 1ste verdieping - Bredabaan 561 - 2170 Merksem

bereikbaar tram 3, bus 33, 600, 601, 605, 610, 620, 621, 629, 640 tot 643, 650, 660, 661, 670

Gratis deelname.

Reservatie is om praktische redenen (overgroot succes congres verleden jaar) wel gewenst via het nummer 03 217 08 26 (inschrijven mogelijk vanaf 11 september).

Programma
19.00u: Kan u kennis maken met de “waterstofbus”.

Debatavond:

19.30: verwelkoming door dhr Rombouts, voorzitter van vzw Red de Voorkempen

19.40u – 21.00u: Moderator ere senator Paul Staes ondervraagt o.a.

Professor Nicolas van Larebeke, hoogleraar Universiteit Gent;
Dhr Piet Vanden Abeele (Unizo) en
Mevrouw Marka Van der Elst, beleidsmedewerkster luchtkwaliteit.
Schepen Guy Lauwers heeft afgezegd wegens dubbele boeking (milieumaand is een drukke maand!).

21.00u tot 22.00u: vragen vanuit het publiek

22.00u : receptie (gratis)

Wenst u de mening te weten van de politieke partijen?
Via Google:
blog.seniorennet.be/dwreddevoorkempen
en
http://www.bloggen.be/reddevoorkempendw
Of:
http://reddevoorkempendw.bloggen.be/

Op deze blog kan je o.a. lezen:

Dirk Weyler interviewt (deze mensen zijn niet aanwezig op de debatavond zelf!):

Bart Martens (sp.a)
Filip Dewinter (Vlaams Belang)
Marleen Van Eynde (Vlaams Belang)
Rudi Daems (Groen!)
Mark Verhaegen (CD&V)
Jos Bex (Spirit)
Mieke Vogels (Groen!) Anncik Deridder (Vld)
Frans Peeters (CD&V)
Jan Peumans (NVA)

FIJN STOF IN HET ANTWERPSE?!?

We noteren dat de waterstofbus uiteindelijk toch niet kan komen gezien een beurs in Kortrijk (dubbele boeking bij de Lijn). Er zal tussen 18.30 u en 19.30 u iemand aanwezig zijn van De Lijn en iemand van autobusconstructeur Van Hool.
Door De Lijn zal een film van 7,5 min getoond (en herhaald) worden over de waterstofbus (promotiefilm) en door Van Hool een powerpoint-presentatie over de technische kant van de bus. Van Hool zal ook een schaalmodel van het brandstofsysteem tonen.

Op vrijdagavond 19 oktober te 19.30 u heeft in het centrum Bouckenborgh, Bredabaan 561 te Merksem een debatavond plaats over “FIJN STOF”, georganiseerd door de regionale milieuvereniging Red De Voorkempen en de Milieudienst van de Stad Antwerpen.

bereikbaar tram 3, bus 33, 600, 601, 605, 610, 620, 621, 629, 640 tot 643, 650, 660, 661, 670

Parkeren:
Opgelet: Er mag niet geparkeerd worden op de oprit naar het Kasteel Bouckenborgh (Bredabaan 561, Merksem).
U dient op de Bredabaan de dreef van het kasteel voorbij rijden (wanneer je vanuit de stad komt) en voorbij de eerstvolgende verkeerslichten de eerste straat rechtsaf slaan (richting Schoten, Oude Barreellei). Onmiddellijk na de hoek dient U rechtsaf te draaien; daar is de parking. Er staat een bord parking maar je bent er snel voorbij, dus opgelet. Via het voetbalveld kom je dan in de dreef naar het Kasteel uit.

Thema:

Sinds enkele jaren wordt fijn stof beschouwd als één van de kwaadaardigste vormen van luchtvervuiling. Dat stof, onder meer afkomstig van het verkeer en van verwarming, dringt tot diep in de longen door en kan daar zorgen voor ernstige schade op termijn.
Red De Voorkempen en de Antwerpse Milieudienst vragen zich af hoe het in Antwerpen en in de Voorkempen gesteld is met deze vervuiling. De bevolking dient de kans te hebben te weten hoe de situatie eruit ziet, want iedereen heeft er rechtstreeks mee te maken, wat je ook doet en hoeveel ramen je ook sluit.
De organisatoren slaagde erin één van de beste specialisten ter zake te kunnen aantrekken: prof. Nic van Larebeke van de Rijksuniversiteit te Gent. Naast hem debatteren ook mee: dhr Piet Vanden Abeele, adviseur Milieu, Energie en Ruimtelijke Ordening bij Unizo en mevr Inge Overmeer, beleidsmedewerker luchtkwaliteit Vlaamse Milieuadministratie. Het publiek krijgt uitvoerig de kans om vragen te stellen. Het debat wordt gemodereerd door ere-senator Paul Staes.

De avond wordt netjes afgerond om 22u15, waarna de Antwerpse Milieudienst, gastheer van de avond, een drink aanbiedt. Plaatsje reserveren kan op nr 03/222.36.27 of via e-mail: monique.vandousselaere@stad.antwerpen.be
Lees meer:
www.bloggen.be/reddevoorkempendw

Groetjes,
Dirk Weyler
Vzw Red de Voorkempen

Melis Luc schrijft:
> Geachte,
>
> Een link naar deze auto staat al jaren op de site van VZW Red de voorkempen.
> http://users.pandora.be/vzw_reddevoorkempen/nauto.html
>
> Al naar alle ministeries gemaild maar nooit antwoord gekregen.
>
> Melis Luc
> Secretaris
> Brecht

Melis Luc schrijft:
> Geachte,
>
> Een link naar deze auto staat al jaren op de site van VZW Red de voorkempen.
> http://users.pandora.be/vzw_reddevoorkempen/nauto.html
>
> Al naar alle ministeries gemaild maar nooit antwoord gekregen.
>
> Melis Luc
> Secretaris
> Brecht

En nu wachten op de laserprinter op lucht!

Klinkt toch allemaal raar hoor!

Lucht bevat inherent geen energie. Je kunt wel energie opslaan in gecomprimeerde lucht, maar het lijkt me ook wel bizar dat hiermee een bruikbare actieradius kan bekomen worden.
De informatie op die site is erg summier, af en toe wordt gehint naar een combinatie van perslucht en brandstof.

Veel hype rond waterstof e.d. stoot bij mij ook op de volgende bedenking. Ergens moet je er energie instoppen (om waterstof of perslucht te maken bijvoorbeeld) en dan is het vooral belangrijk dat je deze energie op een duurzame manier kunt produceren.

Kort gezegd, De verschijningsvorm is niet zo belangrijk, je moet aan de bron gaan kijken, waar komt de energie vandaan??? Windenergie komt bijvoorbeeld van de zon!

Beetje kritisch blijven zou ik zeggen

Bestel u een Aptera ! zie http://www.aptera.com/

Verbruik = 1,2 liter diesel (of enkel elektriciteit maar dan is de actieradius beperkt)

Plaats voor 2 volwassenen en een kind.

Helaas zeer opvallend aerodynamisch model. Gelijkt op een zwevend toestel.

Het schijnt beter te zijn dan een voertuig van MDI want die luchtmotor koelt bij decompressie dermate af dat de bewegende delen zouden kunnen bevriezen.

Er is airco in de Aptera. Zelfs al staat de wagen geparkeerd. Het zijn de zonnecellen die de wagen koel houden.

Er is zelf GPS en de spiegels werden schermen op het dashboard. Er zijn twee airbags. Helaas geen gegevens over snelheden, garantie,...

Weet iemand er meer over?

Geef het voertuig een kans.

heel mooie wagen!

maar de prijs is in amerika al boven de 25000 euro.hem naar hier brengen en dealernet opzetten dan komt er ng eens 10000 euro bij

daar zouden de meesten al nen stevige 4x4 voor kopen in de plaats

dit gaat nooit of nooit verkopen tenzij ze de prijs naar 15000 of 10000 euro brengen.

voor die prijs koop ik zo een wagen zeker !

De prijs van deze vliegende UFO is wel in dollar uitgedrukt!
26000 dollar staat niet gelijk met 26000 euro!

Je betaalt dus ongeveer 18300 euro.

Wat de prijs van het transport, de homologatie en de invoerrechten (10% max) betreft, heb ik nog geen idee. Maar 10000 euro lijkt me schromelijk overdreven.

Vandaar dat ik zei "Geef dit voertuig een kans".

Je kan er mijn inziens nog iets aan terug verdienen door het voor promotiedoeleinden te laten gebruiken. Misschien wilt Ecopower wel zijn naam op zetten?

Enkele weken geleden vernomen dat de MDI's in twee versies bestaan. Een "kleintje" tot 200km, deze is niet verwarmd. Een verwarmde versie; reikt tot 1.000 km en heeft daarbij 1 liter bio-olie nodig. Deze verwarmt dan de motor tegen afkoeling, en handig is dat de druk een pak verhoogd (gecomprimmerde lucht welke verwarmd wordt, stijgt exponentieel in druk), dacht gehoord te hebben 200 of 300 bar.
Leuk is wel dat mijn baas zo'n ding dus wel ziet zitten. nu de leasingmaatschappij nog.

Heb een vraag ivm het geluid van die auto's op lucht want mijn pc-luidsprekers doen het niet en ben er wel benieuwd naar.
Is het geluid te vergelijken met teveel lucht in de darmen...scheetjes dus? Want onze (dierlijke) winden zijn niet zo goed voor de ozonlaag
Grapjes in serieuze materies moeten altijd kunnnen om alles 'luchtig' te houden.
Groeten aan iedereen op dit forum,
Danny

De aptera is ongelooflijk sexy maar wat denken jullie van de volgende 2+2 toch al wat meer gezinswagen. Made in germany

http://evolution.loremo.com

1000 km met 20 l diesel.

Waarom kunnen/willen de conventionele autobouwers dit niet?

Aptera, Loremo,... het zijn juist typische producten van conventionele autobouwers die een nieuw bijkomend marktsegment willen aanboren.
Deze wagentjes zijn zo klein dat je noodgedwongen langs boven moet instappen, en zullen dus nooit de gezinswagen vervangen.
De bi-énergie modellen van MDI zullen dat wél kunnen en dat met een CO2-uitstoot beneden de 45 gr/km . Niet met een ver doorgedreven futuristische aerodinamica en 'bijna gewichtsloosheid' van het koetswerk, maar met 'volledige verbrandings'-motoren die gewoon minder dan de helft verbruiken en vervuilen dan de traditionele bijna archaische 'ontploffings'-motoren (en dat met dezelfde PK's). De verbranding in dergelijke motoren is eerder te vergelijken met die in je HR-ketel, en heeft dus zelfs geen nood aan bijkomende katalysatoren of roetfilters ( die er juist zijn om de slechte verbranding te remediëren).
Ook Stirlingtechnologie (al dan niet hybride) van andere merken zit in dié goeie richting.

[Het voordeel van deze mini-wagentjes (zoals Aptera, Loremo) is misschien: als je drijgt geplet te worden tussen twee veertigtonners, schuif je mischien gewoon, zonder schade, onder de eerste camion door. Haha, ik mag ook eens lachen.]

Mijnheer Peetermans, wanneer laat u nog iets van u horen ?

http://www.eco-citoyen.org/Forum/interview-de-cyril-negre-mdi-voiture-a-air-comprime-vt2018.html (interview van dit jaar)

De eerste wagentjes van MDI (eerst enkel Onecats) zullen binnen tien maand van de band rollen in Frankrijk. Pas later komt de bouw van productieëenheden in de andere landen , waar licenties verkocht zijn, aan de beurt.
De crash-tests waren in maart blijkbaar nog niet achter de rug.

De Aptera is eigenlijk te beschouwen als een moto en niet als een auto.
Gezien hij veiliger, zuiniger en comfortabeler is dan een doorsnee-moto en daarbij toch nog zitplaats biedt aan 2 volwassenen en een kind, lijkt het concept me het promoten waard. De toepassing van de zonnecellen op het dak zouden door alle autobouwers kunnen overgenomen worden.
Zelfs als het voertuig geparkeerd staat in de zon, blijft de temperatuur intern op peil door die cellen.

De meeste gezinnen hebben twee voertuigen, zodat naast één ruime gezinswagen de Aptera een leuk alternatief blijft, en dat in de meeste weersomstandigheden. Hetzelfde geldt m.i. voor de MDI.

http://www.carver-worldwide.com/Home/Index.asp?nc=1

dit zou ook in belgie gemaakt worden

in sint truiden

die duitse wagen is ook heel duur!

maar deze firma moet veel centen steken in lichte en sterke materialen

hopelijk komt er snel iets op de markt dat oo betaalbaar is!

Op die luchtauto ben ik al aan het wachten van in 1997. Met toen de belofte om in 1998 op de markt te komen. Ondertussen ben ik 3 wagens verder. De huidige dient te worden vervangen in 2009 maar ik heb de hoop al laten varen. Ik hoop op een hybride (geen bezine), misschien met plugin optie echter het zal ook weer dagdromen zijn.
Met hybrides zal de luchtauto het wel mogen vergeten (kwa techniek en performantie)
Mr Peetermans is blijkbaar weer van de aardbol verdwenen, want buiten zijn geblaat is niets meer te horen. En dan nog te zeggen dat de reden waarom die luchtautotjes niet verschijnen te maken heeft met niet verkrijgen van de crashtest goedkeuring en licenties om op de baan te komen.

Bart

uw link geeft ons spijtig genoeg geen bijkomende uitleg. Ik krijg enkel dezelfde zin te zien?

LUC

géén luchtkastelen, maar beetje per beetje realiteit. Daar zal Tata wel voor zorgen.
Ook in Melbourne (Australië) is er al een fabriek gepland dit jaar, waarschijnlijk met rechtstreekse medewerking van Tata.
In India zelf gaan ze de zaak geleidelijk opbouwen, beginnende bij Maharashtra (100miljoen inwoners met oa Bombay).

Het nieuwe 4l-benzine-modelletje (Nano) dat Tata vandaag gepresenteerd heeft (en maar 1.700 à 1.800 euro moet kosten) zal in de toekomst ook met perslucht kunnen rijden óf electrisch. Het is allesinds de bedoeling de Tata Nano ook als 'car glider'( = niet gemotoriseerd) te verkopen aan fabrikanten die bv electrische wagentjes op de markt willen brengen.

http://www.autobloggreen.com/2008/01/05/bbc-news-video-air-car-out-by-end-of-year-in-europe-for-3-5/
http://www.autobloggreen.com/2008/01/06/the-real-reason-tatas-rs-1-lakh-will-change-everything-its-gr/

Willy

Zullen wij er een flesje wijn op zetten dat het electrisch wordt voor de NANO met accupakket en niet op perslucht?

Mvg Arnold

Nee, Arnold, ik ga er niets op verwedden: dat Nano-electrisch er het eerst zal zijn is zo goed als zeker ( Zelfs al moet dat 20.000 euro méér kosten aan batterijen).
Nano op perslucht zal er niet komen vóór de Citycat op de baan is.
Alhoewel, ik weet natuurlijk ook niet wat MDI en Tata onder elkaar alemaal afgesproken hebben.
Trouwens het systeem van Minicat gaat er waarschijnlijk in de Nano gewoon niet in ( geen plaats voor luchttanks); het verwarmde motortype van de Citycat gaat er wél vlot in, dat wordt dus minstens nog twee, drie jaar wachten tot deze motor in productie gaat (stel je voor: een volwaardige hybride, met CO2-uitstoot minder dan 50 gr/km, voor minder dan 10.000 euro !).
We zullen dán een glaasje champagne drinken, als je het goed vindt.

vr gr, willy