Met de digitale meter in aantocht heeft investeren in zonneboiler zin?

In mijn huis met bouwaanvraag van 2011, heb ik destijds gekozen om te verwarmen en SWW te maken met een lucht/water warmtepomp. Op het EPB verslag staat een K-peil van 37 en een E-peil van 33. De gemiddelde U-waarde is 0,38W/m3K. Het beschermd volume bedraagt 618,83m3 en het verliesoppervlakte is 551,63m2. In de samenvatting staat een netto energiebehoefte voor verwarming van 49,11 (zonder eenheid?) en het jaarlijks primair energieverbruik per eenheid vloeroppervlakte is 67kWh/m2.

Het gelijkvloers wordt verwarmd met vloerverwarming en op de bovenverdieping worden de slaapkamers met lage temperatuurconvectoren Strada DBE's verwarmd en de badkamer met een Vasco Alisma 1790 Watt. Warmtepomp is een Atlantic Alfea excellia tri 11 met kit voor 2 zones split (gelijkvloers en boven) met een boiler van 300L voor SWW.

Om mijn elektriciteitsverbruik met de warmtepomp af te dekken heb ik 24 panelen van 260Wp liggen voor een totaal van 6,24kWp met een solaredge 3-fase omvormer van 4kW. De panelen liggen in Oost-West opstelling waardoor ik dus een kleinere omvormer heb kunnen nemen en dus minder prosumententarief moet betalen en de kans op zelfverbruik maximaliseer. Jaarlijkse opbrengst is ongeveer 6MWh.

Sinds de meteropname eind november heb ik deze winter al 2500kWh verbruikt op de terugdraaiende teller. Bovenverdieping geen warmtevraag en beneden verdieping op 21graden, geen verbruik van SWW. ( ik woon er nog niet, voorlopig enkel daar tijdens thuiswerk en door de dag in het weekend). Gemiddeld verbruikt de warmtepomp over jaarbasis 4500kWh zonder SWW. Dit vind ik redelijk veel en met de komst van de digitale teller, vrees ik dat ik de investering van de warmtepomp en zonnepanelen nooit meer ga terugverdienen.

Op dit moment krijg ik volgens tellercompensatie.be een compensatie van 2400€ als ik een digitale teller zou krijgen. Ik neem aan dat dit bedrag per jaar zal afnemen als de meter later geïnstalleerd zal worden. Momenteel is er ook nog de premie voor een zonneboiler te plaatsen van 550€/m2.

Nu vraag ik mij af of het op termijn niet beter is om nu toch de digitale meter te nemen en met de compensatie een zonneboiler te laten plaatsen? In combinatie met de subsidie, hoop ik dat de eigen inbreng uiteindelijk minimaal is.

vraag is natuurlijk of de zonneboiler voldoende warmte kan opwekken om het verbruik van de warmtepomp in de winter te minimaliseren? Is dit een kwestie van een heel groot buffervat er bij te nemen? En wat zou dit dan betekenen in grote orde van investering?

 

Reacties

Je moet hoe dan ook rekeninghouden met het capaciteits tarief dat er normaal gezien aan komt rond 2022. Hierbij wordt de gemiddelde kwh +/-1/2 goedkoper maar moet je ook betalen voor je peikverbruik. Een warmtepomp is natuurlijk wel piek gebruik.

Heel eenvoudig uitgelegd ziet het er momenteel zo uit :Als je een warmpomp hebt en weinig verbruikt (bvb passief huis) zal je meer betalen , als je een warmptepomp hebt en veel gebruikt wordt het goedkoper.

Misschien moet je dus beter investeren in dingen die de piek wegwerken ipv dingen die het totaal gebruik verminderen?

meer info https://www.vreg.be/sites/default/files/uploads/video/Infosessie%20Capaciteitstarief.mp4

Daar alles nog kan veranderen zou ik wachten tot 2022 om te beslissen, zeker daar jou voorstellen dingen zijn die je op lange termijn moet afschrijven.

 

 

lietaert wrote:

...

Heel eenvoudig uitgelegd ziet het er momenteel zo uit :Als je een warmpomp hebt en weinig verbruikt (bvb passief huis) zal je meer betalen , als je een warmptepomp hebt en veel gebruikt wordt het goedkoper.

dat klinkt op het eerste zicht als onzin; kan je dat duiden met een beetje cijfervoorbeeld?

De nieuwe capaciteitsfactuur heeft 2  termen , die bij normaal gebruik ongeveer even groot zijn.

term 1 : Het verbruikskost per kwh wordt +/- door 2 gedeeld ( bij weinig verbruik wordt er dus weinig door  2 gedeeld.)

term 2 Er komt een vaste kost , ifv het maximaal opgenomen vermogen. Daar een wp bij een passiefhuis +/- het zelfde maximaal vermogen heeft als eentje in een BEN omdat beiden zwaar genoeg moeten zijn voor sww zal deze 2de  term +/- gelijk zijn.

Bij veel verbruik wordt de nieuwe 2 de term gecompenseerd door de dalende eerste , bij weinig gebruik is de daling van de eerste term te klein om dit te kunnen doen. 

 

 

lietaert wrote:

 

...Er komt een vaste kost , ifv het maximaal opgenomen vermogen. Daar een wp bij een passiefhuis +/- het zelfde maximaal vermogen heeft als eentje in een BEN omdat beiden zwaar genoeg moeten zijn voor sww zal deze 2de  term +/- gelijk zijn.

Dat is een foute redenering: voor SWW heb je ongeveer 500W nodig aan warmtepomp (wat je vindt in de gemiddelde warmtepomp boiler).  Het passiefhuis heeft heeft hier bovenop geen extra vermogen nodig.  Een BEN zal nog altijd snel 1.5Kw nodig hebben voor de verwarming (gezien BEN gewoon veel slecht geisoleerd is).

Hoi lietaert

Je zit wat in zelfde schuitje als wij.  Alleen hebben wij in 2005 verbouwd; beter geisoleerd; de warmtepomp komt toe met 2.500Kwh per jaar en is vermoedelijk met 1,5kw opgenomen vermogen lichter dan de jouwe.  We hebben wel ook 6kwh op het dak (1 3kWp installatie van ongeveer 2007 waarvoor we geen compensatie zullen krijgen en 3kWp van 2015 waarvoor we wel iets kunnen krijgen).  Die 2de installatie was ter compensatie voor een elektrische auto die er niet meer is).

Wij hebben voor het warm water wel al een grote buffer van 800 liter waar we eenvoudig  een zonneboiler kunnen op plaatsen.  Voor de prijs van een paar panelen en een pompje (de sturing is al in huis) heb ik dan een zonneboiler.  

Wij hebben sinds jullie vorig jaar ondertussen wel al een digitale meter.  

Wat wat dom is, is dat ik de opbrengst van de PV niet meer opvolg; ik weet dus niet meer wat de opbrengst is van de PV per periode.  

Maar toch even gaan nakijken: 

Juli-december 2020 heb ik 1800kWh terug gestuurd in het net.  En grofweg heb ik in die periode 3.000Kwh opbrengst gehad van de panelen (wat ongeveer bevestigd wordt door mijn ingaves voor de groene stroom certificaten en de huidige stand die ik net even nakeek).  Dat wil zeggen dat ik 1.200kwh zelf heb opgebruikt.  Of alles samen toch 40% eigen verbruik (hier verschiet ik even van - maak ik een rekenfout?).

We zijn vrij grote elektriciteitsverbruiker omwille van een aantal redenen.  In mijn geval komt de schatting van test aankoop de nieuwe regeling op een extra kost van een 200 Euro (wat me nog meevalt).  En de compensatie regeling zou me een 800Euro opbrengen voor de 2de installatie (voor een installatie die me 3.000 Euro gekost heeft 6 jaar geleden is dat nog veel geld). 

Walter

Mijn piekvermogen is 2 Kw voor de warmtepomp en 3 kW voor de backup weerstand in de sww tank. samen 5 Kw piek dus.

Als de capaciteitstarief er door komt in 2022 ga ik waarschijnlijk de WP voor SWW uitschakelen en deze continu opwarmen met de weerstand. Ik zal de weerstand wel zo aansturen deze pas de laatste X minuten van ieder kwartier aan gaat. X wordt zo geregeld dat het kwartier vermogen steeds kleiner is dan 2.5 kW.  Zoiets kan relatief eenvoudig met een Arduino of zo verbonden met de slimme meter, geschatte kostprijs 25 euro.  Daardoor kan ik mijn piek met  3 kW verlagen, wat financieel interessanter is dan mijn WP laten draaien voor SWW ( =COP 1.7) . Ik denk dat ik mijn 25 euro er binnen de 1 weken uit haal.

Deze oplossing is een alternatief voor een "peak shaver batterij", maar wel stukken goedkoper.

Overheid -  Jan was  4 - 0 , dan wordt het  4 -1   ;-)))

Dat wordt domme idee - Jan; 1 -0

Je gaat 3 keer meer energie gebruiken voor Sww, je gaat groot vermogen verbruiken: dat wordt dubbel betalen.....

Enige slimme is die 3kw elektrische weerstand uitschakelen en zorgen dat de WP altijd je water warm kan maken.

Mijn elektrische backup weerstand is 9kW!!!
Nominaal verbruik van de WP bij -7 voor 45 graden is 4,25kW...
Seizoensopslag met zonneboiler kan theoretisch, maar dan is het oppervlak op het dak al behoorlijk groot te dimensioneren en moet ik denk ik richting 100m3 buffervat gaan. Dat maakt het financieel ook niet echt rendabel volgens mij...
Of kan je met een redelijke oppervlakte panelen op het dak, ook met een kleiner buffervat leven? Geen idee wat zo een zonneboiler in de wintermaanden gemiddeld kan opwekken...

@breynder : 9kw  als de capaciteitstarief erdoor komt ga je hier iets moeten aan doen

@walter : mijn warmtepomp kan niet zonder deze weerstand water van  65 graden maken. Deze 65° wekelijks nodig voor de legionella cyclus (oa 2 kindjes in huis dus geen risico.

Ik ga voor het sww 1.78 keer meer energie gebruiken , maar ga stukken minder capaciteits taks betalen waardoor ik meer dan een beetje over heb. 

Verbruik zelf wordt minder belangrijk ( kost toch maar  0.12 euro/kwh) , piekverbruik beperken wordt dan belangrijk daar voor gemiddelde verbruiker de capaciteitstaks even groot gaat zijn als de de kost van de gebruikte kwh. Als je dus nog geen wp hebt, en je denkt er aan eentje te kopen zou je echt best wachten tot dit duidelijk wordt.

Je kan altijd zorgen dat warmtepomp en de weerstand nooit samen werken. Daar zijn eenvoudige oplossingen voor.

Of ook; je kan een kleinere weerstand plaatsen. Of je kan je boiler vervangen door een friswaterstation zodat je die hogere temperaturen niet meer nodig hebt.

Of als je zorgt dat koken, afwasmachine, wasmachine, strijkijzer...niet samen werken of samen met de weerstand werken kom je al zeer ver om de pieken in te perken.
En je elektrisch weer stand zal 3 keer zoveel gebruiken dan je warmtepomp. Hoe je dat gaat compenseren is me een raadsel.

Walter

@walter ik antwoord in topic capaciteitstarief om dit topic niet te kapen.

Ik ben net even op de WP gaan kijken. Zone 2(slaapkamers en badkamer) staat uit en zone 1 (gelijkvloers vloerverwarming) vraagt een gewenste aanvoertemperatuur van 29 graden om de ruimte op 21 graden te houden. Tapwater staat uit. Zoals gezegd ik woon er eigenlijk nog niet, enkel door de week werk ik 1 dag op 2 van thuis, en dan is het lekker rustig om te werken in het huis. Vandaar dat ik de temperatuur op het gelijkvloers op 21 graden hou. Door de lage temperatuur duurt het te lang om het gelijkvloers op te warmen moest ik enkel verwarmen op de momenten dat ik daar ben.

dus ik snap nog steeds niet dat ik op jaarbasis 4500kWh verbruik om 100m2 gelijkvloers op 21 graden te houden?! Met een COP van 3 betekent dit dat ik 13500kWh verwarmd heb. Als ik dit omreken naar gas betekent dit dat ik 1350m3 gas nodig heb? Dit lijkt mij toch wel heel veel! OK het huis is niet Passief of LEW, maar zo veel?!

Dus nu vraag ik mij af, aangezien de aanvoertemperatuur onder de 30 graden ligt, zou dit met een zonneboiler enigszins af te dekken zijn? Volledig zal waarschijnlijk niet lukken, maar kan iemand een inschatting maken van hoeveel ik zou kunnen besparen? Ik ben alleenstaand, dus SWW verbruik zou in de toekomst beperkt zijn. Mijn grootste energie kost zal verwarming zijn... wat koken, wassen en dergelijke betreft, als vrijgezel naast je ouders bouwen, heeft zo zijn voordelen. ;-)

met je K37 lijken me dat 'normale' verbruikscijfers.  

Hoe warm is het in de niet-verwarmde ruimtes?

Eens er wat isolatie in het huis is, is het niet zo dat als je maar de helft verwarmd, je maar een verbruik hebt van de helpt.  De verwarmde ruimtes warmen de andere ruimtes weer op en zo zorgen die ook voor een aanzienlijk warmteverlies.  Zo kom je snel aan 70a80% van het energieverlies van wanneer het huis volledig verwarmd is.  En een 10 jaar oude K37....  

Walter

 

Tja ik weet dat het niet super geïsoleerd is, maar de buitenmuren zijn van 37,5cm dik cellenbeton/ytong, die bezet is met crepi. Dus extra isoleren is niet echt meer mogelijk. Als ik bij isoleer betekent dit of buiten, of binnen opnieuw bezetten... Dat kost ook aardig wat. En geen premie, want nog steeds nieuwbouw...
Enige wat mogelijk is, zou driedubbel glas zijn. Maar aangezien ik in de living 1 grote raampartij heb van 6x2m en in de open keuken om de hoek hier aan vast nog een raampartij van 4x2m(beide noordelijk gericht, niet handig ik weet het) lopen de kosten ook al snel op. Is nog maar de vraag of het past...

Maar inderdaad, misschien beter overal gewoon de verwarming laten draaien en dat het dan minder verbruikt, warmte stijgt nu eenmaal...

Maar dan nog zit ik met de vraag, zou ik het elektrisch verbruik drastisch kunnen verminderen door een zonneboiler voor de LTV? SWW is mooi meegenomen...
Je krijgt voor een Max van 40% een premie tot 2750€. Dus dan zou de installatie 6875€ moeten kosten om hier volledig aanspraak op te maken. Samen met de tellercompensatie van 2292€(Net opnieuw berekend en nu alweer iets minder) is dus al 5000€ die ik min of meer betaald krijg. Dan rest er nog een eigen inbreng van 1875€. De vraag is hoeveel zou ik hiermee kunnen opwarmen en bijgevolg besparen op mijn elektriciteitsfactuur en aan kWh? Ik heb nu +/-1500kWh over per jaar en dat zal dan alleen maar meer worden, maar hoeveel? Valt mijn elektriciteitsfactuur dan misschien wel lager uit dan nu met het prosumententarief? Uiteindelijk komt de digitale meter er toch en twijfel dat ik hem tot 2029 kan uitstellen. Nu krijg ik nog een compensatie, die ik dan beter kan investeren om het verbruik te verminderen, dan binnen een paar jaar niets meer krijgen en zelf meer moeten investeren om het verbruik te verminderen....

Het is een denkpiste, maar weet niet wat ik van een zonneboiler kan verwachten. Aangezien het hoogste dak vol ligt met PV panelen kan hij daar niet bij. Het lagere dak ligt deels in de schaduw, dus ik was aan een verticale opstelling tegen de gevel aan het denken. ( gevel is ook nog wit, wat misschien nog een positieve invloed heeft op het rendement?)

 

Je architect aanklagen omdat hij zo een energetisch gedrocht liet bouwen?  En een huis met glas als een auto-toonzaal... 

Helaas zijn er geen mirakel oplossingen.  

Een zonneboiler kan een groot deel van je warm SWW geven.  Verwarmen op jouw hoeveelheid nodige, is de moeite niet; misschien 10%?  Bij een correct geisoleerd huis had je 4 keer zo weinig energie nodig; dan zorgt de zonneboiler eventueel voor de helft en meer van de verwarmingsenergie.  

 

Conclusie, ik kan beter de warmtepomp uitzetten en een gasketel zetten....

tot dat het systeem nog eens aangepast wordt, waarna een WP misschien weer beter wordt tot dat het weer aangepast wordt....

 

Breynder wrote:

Conclusie, ik kan beter de warmtepomp uitzetten en een gasketel zetten....


De enige juiste conclusie is gewoon vaststellen dat je een woning hebt die slecht geïsoleerd is. En dat moet je verbeteren. En ja dat kost geld. Zie het als dat de crepi die er nu op zit, weggegooid geld was. De isolatie moet je toch ooit eens betalen en is geen weggegooid geld.

Al de andere oplossingen zijn maar details die het eigenlijke probleem niet oplossen.

Dan spreken we over een bedrag dat richting de 40000€ gaat!
Crépi is ongeveer 20000€, isolatie op zich kost niet zo gek veel op zich.
Ik heb aluminium ramen met aluminium dorpels er onder. Dus die dorpels moeten ook vervangen worden anders steken ze niet meer uit over de crépi. De dorpels zijn langs de binnenkant verschroefd op de ramen, dus pleisterwerk binnen moet ook plaatselijk weggedaan worden... Waar eindigt dit verhaal? Dan ben ik bijna opnieuw de prijs van een ruwbouw kwijt...
Misschien dat in de toekomst de thermochemische opslag van TNO een meer betaalbare oplossing wordt. Met een goede sturing van de WP die bij overaanbod van de PV installatie water opwarmt. Kan dan eventueel nog in combinatie met een zonneboiler om zo meer elektriciteit over te houden voor een elektrische auto waar we op termijn waarschijnlijk toch allemaal naar moeten overschakelen...

Conclusie is dat je doordat je in je woningontwerp 20.000 euro bespaard hebt, ik gok dat je woning nu 50.000 euro minder waard is nu(slecht geïsoleerd versus goed geïsoleerd- wie wil nu nog een slecht geïsoleerd huis kopen?).
Je kan de 40.000 lenen. En als je de woning ooit verkoopt, krijg je dat geld terug.

Vooral jammer dat je toen je niet door de juiste mensen hebt laten omringen om die juist geïsoleerde woning gebouwd te hebben (onze verbouwing die van 2004 is, is pakken beter geïsoleerd; de kennis was er toen wel).

Vooral een les voor wie meeleest, nu bouwt of verbouwt en twijfelt of die nu naar passiefhuisnorm wil isoleren of niet.

Walter

Ps: de alu dorpels kosten niet zo veel; de echte kost is bv de dakaansluiting.

Wat kost 4500kWh? Als ik onze eigen elektriciteitsrekening als basis neem, dan kom ik op een 950€ incl. Indien extra isolatie leidt tot een vierde van het verbruik (1125kWh), dan zou er per jaar 3375kWh en 712€ uitgespaard kunnen worden, bij gelijkblijvende elektriciteitsprijzen. Dat is flink veel, maar de kost van de isolatie (40 000€) wordt dan slechts na 56 jaar teruggewonnen.

In de toekomst zal elk soort energie vast steeds duurder worden, maar zal elektriciteit binnenkort niet net wat goedkoper worden per kWh (indien je geen hoge piekverbruiken hebt)?

Misschien kosten isolatiemateriaal en isolatiewerken (of werken in 't algemeen) teveel tov energieprijzen? Of is energie te goedkoop; maar dat verhogen zal de energiearmoede doen toenemen.

Inderdaad dat verdien ik nooit terug.

Net het EPB verslag nog even na gekeken naar de U-waardes van de buitenmuren en die is 0,21. De platte daken zelfs 0,12. Het zijn de U-lateien van Ytong met isolatie erin en beton die een waarde van 0,41 hebben. Het glas zit op 1,1 en de Alu ramen trekken de gemiddelde Uwaarde per venster verder op naar 1,64.

volgens mij ga ik dus niet veel winnen met extra isoleren, alleen wat vensters wegdoen, zou iets kunnen brengen...

maar voor een investering van die grootte, heb ik ook een heel performantie zonneboiler... bij beide zal ik bij moeten verwarmen... hoeveel het verschil is weet ik niet... maar dan moet ik niet het halve huis terug afbreken...

Ik heb net gekeken en het tapwater stond nog aan op de WP, dus die heeft ook de hele tijd de boiler van 300L op temperatuur gehouden.. van eind november(meteropname) tot nu dus voor verwarming en tapwater 2500kWh verbruikt. Het tapwater zit dus in de 4500kWh jaarlijks.

Er zijn nog enkele verbeteringen te doen, de WP en boiler staan in de kelder en de leidingen in de kelder zijn nog niet geïsoleerd. Dus hier kan ik nog wat warmteverlies beperken. Ook de doorvoer van het dak voor de kabels van de zonnepanelen is nog open. (Buis van 160) dus deze kan ik ook nog dicht maken. Geen idee wat die 2 ingrepen zouden brengen...

pas op met zonneboiler investering : deze werkt enkel in tussenseizoen en zomer. in de winter ga je moeten bijverwarmen = > piek = > capaciteitstarief. Ik zou echt wachten tot na 2022 om eventueel te investeren.

Hoe warm staat je sww eigenlijk? Staat de legionalle cyclus (1 keer per week 65° dacht ik)  aan. Deze staat bij oa Daikin default aan  !)? Op het naamplaatje van Daiklin staat ook hoeveel warmte de boiler per 24 uur verliest dor zijn isolatie...

 

Toen ik keek was de tapwater temperatuur 50 graden. Legionella beveiliging staat waarschijnlijk aan, want vind het niet direct in het menu. Ik heb nu het tapwater uitgezet. Want voorlopig gebruik ik het toch niet...

Ik schrijf iedere maand opbrengst en gebruik van de wp op, super handig oa om verschil tussen sww en verwarming te weten.

Het terugwinnen zou sneller gaan indien elektriciteit toch weer duurder wordt, of vanaf bepaalde schijven veel duurder. Wat me waarschijnlijk lijkt. En andere kosten zouden ook kunnen zakken, de warmtepomp (oid) zal waarschijnlijk kleiner gedimensioneerd kunnen worden.

Zaken vernieuwen die nog goed werken lijkt ook zonde. Mogelijk is het uitstellen van grote werken tot een noodzakelijke vernieuwing een oplossing, bv als warmtepomp of ramen echt wel vernieuwd moeten worden? En bij-isoleren wanneer energie duurder wordt dan isolatie?

Breynder wrote:

Inderdaad dat verdien ik nooit terug.


Hoezo terugverdienen?
Ben je ooit van plan de isolatie uit te breken dan en in de vuilbak te gooien?
Als je nu voor 1.000 euro aan isolatie in he huis stopt en je verkoopt het binnen 10 jaar heb je je je geld terug. Ondertussen heb je 10 jaar plezier aan de isolatie.
Je mag over isolatie niet in termen van kapitaalvernietiging spreken. Dat is totaal fout.
Of ook hoe groot was de terugverdientijd van je grote opp glas? Dat reken je zo niet uit. Je hoopt binnen x-tijd je geld terug te krijgen.
Als je zo over isolatie denkt is het niet te verwonderen dat je met zo een gedrocht van een huis eindigde. Je hebt het eigenlijk verdient.

Walter

Walter :  voor isolatie heb je gelijk, dit is idd waardevast , , voor technieken niet , deze gaan niet zo lang mee en moeten wel afgeschreven worden voor ze versleten zijn. Zoniet heb ge geen geld op ze te vervangen als ze versleten zijn.

Hoe registreer je het verbruik dan? En hoe maak je het onderscheid tussen SWW en verwarming?

walter-8 wrote:

Hoezo terugverdienen?
Ben je ooit van plan de isolatie uit te breken dan en in de vuilbak te gooien?
Als je nu voor 1.000 euro aan isolatie in he huis stopt en je verkoopt het binnen 10 jaar heb je je je geld terug. Ondertussen heb je 10 jaar plezier aan de isolatie.
Je mag over isolatie niet in termen van kapitaalvernietiging spreken. Dat is totaal fout.
Of ook hoe groot was de terugverdientijd van je grote opp glas? Dat reken je zo niet uit. Je hoopt binnen x-tijd je geld terug te krijgen.
Als je zo over isolatie denkt is het niet te verwonderen dat je met zo een gedrocht van een huis eindigde. Je hebt het eigenlijk verdient.
Walter

wat een opbouwende kritiek! Geweldig stimulerend voor iemand die al enkele weken slapeloze nachten heeft!
zoals hierboven aangegeven, muren met een U-waarde van 0,21 , zijn volgens mij zo slecht nog niet. Het zijn de ramen volgens mij die het verschil maken. Dan zou ik naar 3-dubbel glas kunnen gaan en PVC ipv Alu nemen. Al ben ik geen fan van PVC met het uitzetten door de warmte en klemmen... maar dan spreken we over eenzelfde grootte van investering... die inderdaad binnen een 10-tallen jaren misschien wel kan gebeuren...

zoals ook al aangegeven zit het SWW wel in het verbruik van 4500kWh, dus misschien valt het verwarmen op zich toch wel mee?

Iedere 1 van de maand je verbruik en opbrengst opschrijven .

Mijn verwarming draait enkel in  dec, jan, feb en  klein beetje in nov en maart. Dit is dus sww + verwarming , de andere maanden zijn enkel sww. Ik heb ook nog een vermogens meter in het stopcontact van de binnen unit geplaatst, end eze is dus voor 99% de verwarmingsweerstand van de boiler . Met deze data kom je al heel ver, je kan nog verder gaan met loggers  ( bvb https://www.smappee.com/nl/ )maar dan wordt het duurder.

Normaal gezien kan je ook data uit je slimme meter halen?

www.ernergieid.be is hier heel handig voor, Excel gaat ook.

 

Mijn warmtepomp en zelfs de weerstand is aangesloten op 3-fase 400V, dus metertje in stopcontact wordt moeilijk. :-)
Maar een Smappee is inderdaad een oplossing. Misschien toch eens kijken om eens aan te schaffen dan. Bedankt voor de tip...

Maar opbrengst bedoel je van PV panelen? Of de geproduceerde warmte? Hoe doe je dit dan? 

Opbrengst bedoel ik de door de warmtepomp geproduceerde warmte (bij mijn Daikin warmtepomp kun je de totale verbruik en opbrengst sinds plaatsing aflezen op het schermpje .) Iedere amand opschrijven en je weet wat ze de laatste maand gedaan heeft.

De opbrengst van de zonnepanelen hou ik ook bij.

Heb je een slimme meter? daar moet je ook data kunnen uit halen ( dacht ik , ik het er zelf nog geen).

Als je swappee zou kopen moet jje oppassen de juiste versie te kopen (3 phase en al da niet pv ) 

lietaert wrote:

Opbrengst bedoel ik de door de warmtepomp geproduceerde warmte (bij mijn Daikin warmtepomp kun je de totale verbruik en opbrengst sinds plaatsing aflezen op het schermpje .) Iedere amand opschrijven en je weet wat ze de laatste maand gedaan heeft.

De opbrengst van de zonnepanelen hou ik ook bij.

Heb je een slimme meter? daar moet je ook data kunnen uit halen ( dacht ik , ik het er zelf nog geen).

Als je swappee zou kopen moet jje oppassen de juiste versie te kopen (3 phase en al da niet pv ) 

De opbrengst van de zonnepanelen kan ik gewoon in de app van Solaredge bekijken op dag basis sinds begin van de installatie, dat is geen probleem. Alleen de opbrengst warmte wordt een probleem denk ik, dat zie ik niet op de display van de WP. ( Atlantic)

mijn ouders hebben de eerste generatie van smappee gehad, maar zie dat ze nu een nieuw systeem hebben...

Wat ik mij ook al heb afgevraagd, de vloerverwarming heeft nu geen buffervat. Dus in het voor- en najaar als de zon nog goed schijnt en de PV-panelen dus nog een redelijke opbrengst hebben werkt de WP door de dag niet, want de zon warmt dan genoeg. Maar 's avonds wordt het koel en springt de WP dus wel aan. Gevolg is zelfconsumptie is bijna 0 en 's avonds moet ik van het net afnemen. Kan hier door een buffervat mijn zelfdonsumptie verhoogt worden? Investering is hier vrij beperkt en drukt de elektriciteitsfactuur toch ook weer een beetje...

Misschien wel, ik zou wel wachten tot de capaciteitstarief er effectief komt in 2022. Veel van deze dingen zijn als eens uitgesteld, en sommingen zeggen dat er iets speciaals zou komen voor warmtepompen. Ze moeten nl na het capaciteitstarief ook nog mensen overtuigen een wp te kopen zoniet gaan ze het parijs co2 akkoord  niet halen...

Misschien kan je overdag je huis een beetje overwarmen om 's avonds  nog genoeg over te hebben? Dit kost niets aan investering?

 

Ja misschien wel...
handigste zou dan een slimme thermostaat zijn, want als je dan niet thuis bent...
nog beter zou een of andere sturing zijn... je krijgt bericht dat er XkWp door de PV's op het net gezet wordt en dan de vraag of de verwarming hoger mag gezet worden om dit dan zelf te verbruiken...
Maar dan zijn we zeker te hard aan het dromen. Het zal wel zelf te maken zijn met een Arduino of Raspberry Pie, maar daar kan ik niet genoeg voor programmeren...

Breynder wrote:

Mijn warmtepomp en zelfs de weerstand is aangesloten op 3-fase 400V, ...


Als er plaats is in de elektriciteitskast kan je er een 3-fase energie meter kwijt;
Die kosten niet zoveel meer: bv https://www.kwhmeter.be/Webwinkel-Product-215683559/SDM72D-3-fase-kWh-m…

Als er geen plaats eventueel de meter vlak naast de WP plaatsen in een klein kastje.

Voor de opbrengst van de warmtepomp kan je een warmtemeter plaatsen.
Die zijn wel niet goedkoop.
Bv https://www.heiz24.de/Compacte-warmtemeter-F90S3-DN-20-1-AG-inbouwlengt…

En je hebt er ideaal 2 nodig; eentje voor verwarming en SWW - Al zou eentje met een logger de 2 gebruiken kunnen scheiden.
Soms worden die wel 2de hands aangeboden.

lietaert wrote:

Walter :  voor isolatie heb je gelijk, dit is idd waardevast , , voor technieken niet , deze gaan niet zo lang mee en moeten wel afgeschreven worden voor ze versleten zijn. Zoniet heb ge geen geld op ze te vervangen als ze versleten zijn.


Idd; daarop dat isolatie op de eerste plaats moet blijven komen; hoe meer isolatie hoe goedkoper de technieken.

Breynder wrote:
...

wat een opbouwende kritiek! Geweldig stimulerend voor iemand die al enkele weken slapeloze nachten heeft!
zoals hierboven aangegeven, muren met een U-waarde van 0,21 , zijn volgens mij zo slecht nog niet. Het zijn de ramen volgens mij die het verschil maken. Dan zou ik naar 3-dubbel glas kunnen gaan en PVC ipv Alu nemen. Al ben ik geen fan van PVC met het uitzetten door de warmte en klemmen... maar dan spreken we over eenzelfde grootte van investering... die inderdaad binnen een 10-tallen jaren misschien wel kan gebeuren...

zoals ook al aangegeven zit het SWW wel in het verbruik van 4500kWh, dus misschien valt het verwarmen op zich toch wel mee?

Ik besef en hoop ook dat het niet de feedback is die je hoopt. Maar je bent niet mijn belangrijkste publiek hier; ik hoop vooral eenieder die meeleest van dezelfde fouten weg te houden.
U-waarde muur 0,21; ik ben echt benieuwd naar opbouw en of de klopt; dat is best zeer goed voor een ytong muur. Maar eigenlijk is dat niet relevant; het eindresultaat telt; en dan blijft K-37 slecht.

Ivm je verbruik: dat is 4500kwh incl 'alles'; dus ook de lichten, internet routes,...?

Merk op dat de meeste warmtepompen toch een logger hebben die de uren tellen die ze in een bepaalde regime draaien. Dan zou een schatting moeten kunnen maken tussen SWW tov verwarming. Dus ergens diep in die menu's....

walter-8 wrote:

Ik besef en hoop ook dat het niet de feedback is die je hoopt. Maar je bent niet mijn belangrijkste publiek hier; ik hoop vooral eenieder die meeleest van dezelfde fouten weg te houden.
U-waarde muur 0,21; ik ben echt benieuwd naar opbouw en of de klopt; dat is best zeer goed voor een ytong muur. Maar eigenlijk is dat niet relevant; het eindresultaat telt; en dan blijft K-37 slecht.

Ivm je verbruik: dat is 4500kwh incl 'alles'; dus ook de lichten, internet routes,...?

Merk op dat de meeste warmtepompen toch een logger hebben die de uren tellen die ze in een bepaalde regime draaien. Dan zou een schatting moeten kunnen maken tussen SWW tov verwarming. Dus ergens diep in die menu's....

De muren zijn opgetrokken uit Ytong blokken van 36.5cm dik type C2/325. Waar 325 staat voor het gewicht per m3. Omdat de blokken zo dik zijn, zit hier dus meer lucht in dan in de smallere blokken als je hetzelfde volume van de 2 gaat vergelijken. De lambda waarde is 0.08W/mK wat dus bij een dikte van van 36.5cm leidt tot een U-waarde van 0.21. Er zijn zelfs Ytong blokken van 50cm dik dan kom je op een U-waarde van 0.15. Deze blokken zijn dan nog bezet met crépi aan de buitenkant en pleisterwerk van binnen.
De 2 platte daken, ligt een dikte van 12cm PUR-platen op en daaronder ligt isolerende Chappe genaamd Thermomix met een Lambda-waarde van 0.0449W/mK met een gemiddelde dikte van 12cm.Vandaar dat de U-waarde van het dak op 0.12 zit. Wat volgens mij helemaal niet slecht is. Het zijn de balken boven de ramen, Ytong U-lateien met daar in PUR plaat naast de beton-balk die dus op een U van 0.41 zitten. En dan vooral de ramen met de U van 1.64, die het K-peil in mijn ogen vooral omhoog trekken. Grof geteld zit ik aan 38m2 ramen in het huis. op een totaal verliesoppervlak van 551.63m2 is dit bijna 7 procent van het oppervlakte. Volgens mij is daar de grootste winst te halen.
Nog even terugkomend op het feit dat de extra investering van de isolatie niet moet terugverdient worden. Dit klopt voor de isolatie zelf ja. het verwijderen van de crépi en deze opnieuw laten zetten, creëert geen meerwaarde en moet volgens mij dus wel terug verdient worden... Bovendien, zolang de vensters niet aangepakt worden, heeft het volgens mij geen zin om de muren extra te isoleren, want dan blijft het effect te beperkt en is het ook weggegooid geld. Als ik dan moet én extra isoleren, én nieuwe ramen, dan ben ik zo goed als helemaal opnieuw aan het bouwen. 

Maar het verbruik is dus inderdaad voor alles, Vasco D400 ventilatie, de regenwaterpomp voor het toilet, een switch voor internet in de kelder en verlichting. Maar zoals ik al aangaf, ik woon er niet. Dus geen frigo/koelkast die draait, lampen zijn alleen aan als ik er ben, wat voor corona max 20h op een week was door de dag, dus dan is de verlichting zelfs meestal uit. TV staat dan wel al eens aan. Nu de laatste 2 maanden ben ik in het huis beginnen thuis te werken als ik kon thuis werken, gemiddeld genomen over 2 weken is dat 2.5 werkdag per week, dus een 20h extra. Dan steekt de lader van de laptop in en brand 1 lichtpunt wel. Dus qua andere verbruikers valt het mee. Ik heb even gezocht wat de ventilatie verbruikt en in de laagste stand is dit 150kWh per jaar, die kunnen er dus nog afgetrokken worden... Samen met de andere verbruikers, kom je gok ik dan grofweg uit op een verbruik van 4000kWh voor verwarming en om een boilervat van 300L op temperatuur te houden, zonder waterverbruik.

Is er een algemene regel die helpt bepalen wanneer het moment voor bij-isoleren aangebroken is? Elk jaar een dun laagje isolatie bijplakken is niet economisch en zelfs niet ecologisch denk ik.

Het enige dat ik nu kan bedenken is economisch: dat je niet bij-isoleert als energie zeer goedkoop is, dat je je investering dus na een bepaalde tijd terugverdiend moet hebben, bv na 20 of 30 jaar. Isolatie gaat schijnbaar (volgens NIBE, DUBO, etc keurmerken) ongeveer 75 jaar mee. Maar mogelijk is isolatie sneller minder waard. Wat is bv. de economische meerwaarde van heel oude isolatie, vb luchtspouw?

(Ons vorig huis was van 1910 of zo, zonder enige spouw. Het voordeel van een luchtspouw lijkt me wel nog steeds aanwezig, je kan desnoods het buitenblad wegnemen en beter isoleren en een nieuwe gevelbekleding aanbrengen, indien je in er de vergunning voor krijgt.)

lietaert wrote:

Mijn piekvermogen is 2 Kw voor de warmtepomp en 3 kW voor de backup weerstand in de sww tank. samen 5 Kw piek dus.

Je redenatie is toch volkomen verkeerd. 
Ik neem aan dat je WP niet 24/7 actief is? Laat staan aan piekvermogen. 
Als je legionella bescherming wil activeren (1 x per week is ruim voldoende) doe je dat toch gewoon één keer op een week tijdens de nacht of tijdens de uren dat er nauwelijks andere verbruikers actief zijn. 

Je moet de vermogens dus niet bij elkaar optellen maar naast elkaar plaatsen. 
Een normale WP kanje SWW al opwarmen tot 50-55°C. Met je weerstand moet je alleen nog de laatste 5-10°C overbruggen. 

 

 

 

IvoB wrote:

Je redenatie is toch volkomen verkeerd. 
Ik neem aan dat je WP niet 24/7 actief is? Laat staan aan piekvermogen. 
Als je legionella bescherming wil activeren (1 x per week is ruim voldoende) doe je dat toch gewoon één keer op een week tijdens de nacht of tijdens de uren dat er nauwelijks andere verbruikers actief zijn. 

Je moet de vermogens dus niet bij elkaar optellen maar naast elkaar plaatsen. 
Een normale WP kanje SWW al opwarmen tot 50-55°C. Met je weerstand moet je alleen nog de laatste 5-10°C overbruggen. 

Hangt er vanaf, in de winter is dit inderdaad best 's nachts te doen. In de zomer, kan je het beter door de dag doen, want met de PV panelen zal het vermogen dat je van het net neemt veel minder zijn omdat je dan toch geen verwarming gebruikt. Dan is het piekvermogen dus het vermogen van de weerstand - het opgewekte vermogen van de PV-panelen. Dan zal de piek vrij klein of misschien zelfs 0 zijn... In mijn geval zou dat dus 9kW - 4kW van de omvormer is 5kW zijn. Maar het is inderdaad misschien beter om een kleinere weerstand te laten plaatsen, zodat de piek niet zo hoog wordt.

Inderdaad, maar het punt van discussie was het gebruik van de weerstand in surplus voor anti-legionella (+60°C).  

Als je een zonnige winterse dag hebt met veel PV-produktie kan je dat ook beter door de dag dan tijdens de nacht doen. 

Het punt is dat je grote verbruikers moet spreiden. En dat dit bij een eenmalige weerstandsverwarming van SWW niet zo moeilijk is. 
Je moet het, bij onvoldoende eigen energieproduktie,  zeker niet gelijktijdig met een andere grootverbruiker laten samenvallen. 

Je hebt idd geen 9kW nodig om SWW op te warmen. Kan je dat niet instellen in je WP? Hier kan ik dat in- of uitschakelen en bij inschakeling programmeren volgens gewenst tijdstip en dan nog eens vermogenstrappen instellen.
Je moet dan wel de handleiding grondig doornemen want dat zit ergens ver weg in submenu's die niet standaard op het display staan. 

 

 

 

@ivo mijn wp heeft een 3 kw weerstand, geen 9. Er zit een 9 kw in, maar deze is als 3 kw geschakeld.  (wat mij trouwens een paar epb punten gekost heeft...)

Ik wil dat het automatisch gebeurt, manueel dingen iedere keer aanpassen gaat verkeerd gaan.Temeer daar ik het ook kan gebruiken voor mijn Daalderop in de keuken, ( 2 kw) . Ik heb het nog eens bekeken op de Vreg site, en als ik het goed begrijp is een piek verlaging van 1 kW +/-120 euro waard per jaar. Alleen al mijn Daalderop is 240 euro per jaar.

Een nog groter voordeel is dat als iedereen dit doet, de capaciteitstarief niet lang zal meegaan.Capaciteitstarief is super on ecologisch en iets wat duidelijk voor Elia en co gemaakt is.

Ik ben heel veel ervaring in micro processor programmeren en electronica, en hou me ook bezig in een fablab.  Ik denk ervoor om het uit te breiden en er een open source projectje van te maken. Ik heb het op een paar techniche fora geplaatst en er is wel interesse.
 Technisch gezien ga ik de weerstand wel zo aansturen deze pas de laatste X minuten van ieder kwartier aan gaat. X wordt zo geregeld dat het kwartier vermogen steeds kleiner is dan 2.5 kW. Zoiets kan relatief eenvoudig met een Arduino  of esp32 of zo verbonden met de slimme meter, geschatte kostprijs 25 euro.

 

dubbel gepost

Heb je een link van die 120 € per piekverhoging van 1 kW?

Ik had begrepen dat een gemiddelde piekverhoging over een jaar 50 € per kWh verhoging zou gaan kosten. 

Dat van die laatste minuten inschakelen per kwartier begrijp ik niet goed. 
Bedoel je dan dat je de 3 kW weerstand maar een paar minuten per kwartier mag werken? Krijg je daar dan je SWW mee op temperatuur? 

Ik gebruik geen weerstand. Maar mijn WP heeft dan ook geen pieken om het SWW op te warmen. 
Om bij een buitentemp van 1°C en een aanvoertemp van 14.5°C 150 liter SWW op te warmen tot 48°C heeft de WP in totaal maar 2.5 kWh nodig. En dit in een periode van 60 tot 90 minuten. Er zijn dus geen pieken hoger dan de minimum van 2.5 kW.

 

 

lietaert wrote:

Een nog groter voordeel is dat als iedereen dit doet, de capaciteitstarief niet lang zal meegaan.Capaciteitstarief is super on ecologisch en iets wat duidelijk voor Elia en co gemaakt is.

ze zullen toch iets moeten doen om het aantrekkelijk te houden om een WP te installeren...

Los van het verbruik dat bij mij misschien wat hoog is, maar als je de berekening van een paar post geleden erbij neemt en eventueel wat verminderd omdat dit totaalverbruik is, verbruik ik 4000kWh voor SWW en LTV. Met een COP van +/-3 betekent dit dat ik 12000kWh warmte heb verbruikt. Aangezien 1m3 gas ongeveer 10kWh bevat, zou ik 1200m3 gas verbruiken om hetzelfde te realiseren. 4000kwh elektriciteit kost ongeveer 750€, 1200m3 gas kost 400€. Als je minder verbruikt zal het verschil ook minder zijn. Maar het is dus de helft goedkoper om 3 keer meer kWh gas van het net te halen dan elektriciteit! Dit is dus een factor 6 verschil! Eigenlijk zou je gek zijn om een WP te nemen... :-)

Al blijf ik voorstander van geen fossiele brandstoffen te gebruiken...

@ivo 120 euro  per kwh is gerekend met de gegevens uit het vreg filmpje. erg duidelijk is het echter niet maar dit was mijn interpretatie. Ik heb een mail gestuurd naar de Vreg maar enkel een automatisch terug draaiende meter mail gehad.  Hoe kom jij een de 50 euro kw piek? In mijn warmpomp zitten er 3 x 3 kw weerstanden. ik kan dus in de laatste minuten 9 kw verstoken. Totaal genomen zal het waarschijnlijk, wel een beetje trager gaan, zeker als er nog ander gebruik is in het huis 

@ivo die data over je wp is dit gemeten ? Hoe oud is de WP? De mijn kan ook tot 48 °C op WP maar ik ben toch te bang voor de Legionella.

@breynder : idd ze gaan wat moeten doen, maar ook geloofwaardigheid terug winnen. Mijn wp werkt technisch perfect , maar ik heb in de 5 jaar dat ze werkt reeds 4 keer overheids shit mee gehad. ( eerst epb shit met de 9 kw weerstand, toen prosumenten tarief shit,   toen terug draaiden meter shit  en nu capaciteitstarief shit. ) Als ik er heel eerlijk over ben is dit ook wel een beetje mijn motivatie om eens iets terug te doen ;-))

lietaert wrote:
... of zo verbonden met de slimme meter, geschatte kostprijs 25 euro.

 


Wel opletten : een kwalitatief relais kost al snel 20 euro...