Eurolines of Thalys
Dag forumgenoten,
Een buitenstaander zou onmiddelijk merken dat dit een Belgisch forum is: het gaat voornamelijk over bouwen :-)
Dat kan beter, dus hier mijn vraag: voor een bezoek aan Parijs: per buslijndienst of met de hogesneheidstrein?
Vanuit milieuoogpunt wordt de trein gepromoot (inclusief de HST), maar daar ben ik nog niet zo zeker van...
Ben dus benieuwd naar jullie reacties.
Groeten
Wim
Reacties
ik vermoed dat via de busdienst je het milieu minder schaad dan met de hogesnelheidstrein.
een bus verbruikt ongeveer 30l/100km deel dat door het aantal passagiers +- 50 = 0.6l/100km/persoon dit is dus nog te verantwoorden
wat een thalys verbruikt weet ik niet maar het is bekend dat hoe sneller je een voorwerp verplaatst hoe meer energie je nodig hebt. ook komt (waarschijnlijk) het hoofdaandeel van de stroom die de trein verbruikt uit nucleaire centralens.
dus is de keuze (volgens mij) snel gemaakt
als je de keuze moet maken bv het vliegtuig of de trein komt de trein energetisch er beter uit (op de nucleaire vervuiling na)
fijne vakantie
Vegamobiel
Hier een kort overzicht over energieverbruik en vervuiling bij vervoermiddelen: http://www.ecoline.org/verde/infobladen/33vakantie.shtml
Wat is het standpunt van dit forum ivm treinen? Ik pendel elke dag van Mechelen naar Antwerpen met de trein in de hoop hiermee een steentje bij te dragen aan het milieu. Echter, volgens uw redenering is dit milieuonvriendelijk omdat ik hiermee kerncentrales noodzakelijk maak ?!?
En tot slot nog een beetje info over (nog) milieuvriendelijker treinen:
http://www.energietech.info/schonertransport/biogastrein.htm