wetgeving over werfwagens/werfketen? | Ecobouwers.be

U bent hier

wetgeving over werfwagens/werfketen?

10/08/2016 - 15:29
 
Beste mede-ecobouwers

Voor het moment woon ik als student nog in bij mijn ouders. Ik ben nu van plan om de hobby houtbewerking een niveau hoger te brengen. Echter kan dat niet zonder enige vorm van werkruimte en dat ontbreekt hier. Het tuinhuis is een opslagkot voor mijn vader waar ik helemaal niet deftig kan werken zonder vanalles om te stoten of mijzelf in gevaarlijke situaties te brengen (met bijvoorbeeld cirkelzagen). Tot nu toe heb ik altijd moeten wachten tot er eens schoon weer is in mijn vrije tijd om een projectje te doen. Maar ik ben dat beu, want schoon weer en België gaat niet samen. Het nadeel is dat er geen vergunningsvrije bijbouw meer kan komen, want het tuinhuis en het afdak voor het drogen van brandhout komt al boven de 40 vierkante meter. Het enige dat we nu nog vergunningsvrij zouden kunnen plaatsen is een woonwagen of dergelijke. Ik heb al eens zitten kijken voor werfketen maar die lijken mij niet zo geschikt en ik vind er niet veel info over. Als die niet tellen als mobiele wooneenheid zou het natuurlijk zeer makkelijk zijn voor mij. Maar als ze wel tellen als mobiele wooneenheid heb ik wel de vrijstelling, maar betekend dat dat de broers in de zomer niet eens in een tent in de tuin kunnen slapen, en dat wil ik hen eerlijkheidshalve niet afnemen. Nog een nadeel is dat de meeste werfketen die binnen budget vallen ofwel te klein zijn, ofwel in veel te slechte staat zijn dat ik ze beter af breek en vanop het chassis heropbouw. Maar zoals ik al zei, ik vind er geen echte informatie over. Ook zou ik er graag een extra raam in steken, zodat ik makkelijk kan ventileren door lucht langs 1 raam naar buiten te stuwen met een ventilator en langs de deur of een ander raam naar binnen kan laten kopen. En ik vraag mij ook af of ik de wagen qua exterieur legaal zou kunnen herbekleden met gevelbeplanking?

Naast de informatie of de werfkeet wordt gezien als een mobiele wooneenheid en wat ik er aan mag verbouwen, heb ik ook de vraag hoe het zit naar verzekering en keuring etc. De wagen zou jaren gewoon in de ruin blijven staan. En waarschijnlijk zou die meeverhuizen als ik later alleen ga wonen. Maar dat is een eenmalig vervoer dan, dat ik kan laten doen door een firma (zoals ze stacaravans vervoeren) omdat ik hem waarschijnlijk niet jaren ga laten keuren en verzekeren voor een uitzonderlijke verplaatsing over openbaar terrein. Het is dus niet de bedoeling om ermee over de openbare weg te rijden. De gewenste buitenafmeting is 6m lengte op 2,3m breedte op 3-3,25 meter hoogte. Ik denk dat bedrijven dat wel kunnen verplaatsen zonder uitzonderlijk vervoer te zijn (en het zal dan toch vooral de hoogte zijn die bepalende factor is).

Een andere oplossing is om een aanhangwagen te kopen van rond die afmetingen en daarvan het chassis gebruiken om er dan zelf een werfkeet van te maken.

Dus nog een korte samenvatting van mijn vragen:
1) telt een werfkeet als een mobiele wooninrichting?
2) indien nee, waar ligt de lijn tussen een werfkeet en een mobiele wooninrichting?
3) mag ik een werfkeet zomaar structureel (invoegen van ramen) als van uitzicht (herbeplanken) aanpassen?
4) mag ik zelf een werfkeet bouwen op het chassis van een reeds bestaande werfkeet/aanhangwagen als blijkt dat de werfkeet of aanhangwagen te beschadigd is om gewoon te herstellen?
5) welke verplichtingen moet een werfkeet aan voldoen als die niet over openbaar terrein moet kunnen gaan, enkel misschien eens vervoerd worden door een firma als ik zou veranderen van woning?
6) zijn er nog andere regelgevingen om rekening met te houden voor zo een mobiele werkplaats?

Voor de duidelijkheid: de wagen is hoofdzakelijk bedoelt als werkplaats, met deels opslag van werkstukken en materiaal enzo. Het is niet bedoelt om te wonen of dergelijke, er komt geen bed en ook geen sanitaire unit behalve misschien een zwaartekracht gevoed kraantje om handen te wassen ter plekke. Hij gaat ook niet aangesloten worden op elektriciteit, ik gebruik voornamelijk handgereedschap of gereedschap op batterijen en voor de enkele keren dat ik iets elektrisch zou gebruiken kan ik evengoed een verlengdraad gebruiken die van het tuinhuis komt. Verlichting zou ik door middel van enkele zonnepanelen op het dak en een batterij doen. Qua uitzicht zou ik hem willen omvormen zodat hij toch mooier oogt en de buren minder klagen. De locatie in de tuin is redelijk omgeven door bomen dus de buren gaan het niet echt te zien krijgen, behalve onze linkerbuur dan maar die heeft al gezegd er geen probleem met te hebben. Het is dus niet bedoelt om wetgevingen te omzeilen, het is bedoelt om een eenvoudige oplossing te zoeken.

Verdere tips en wettelijke informatie zijn altijd welkom! En al zeker omdat voor mij toch veel zaken over aanhangwagens niet zo duidelijk zijn omdat de wetgeving bijna enkel draait over aanhangwagens voor de openbare weg. Ik heb de vraag ook op een juridisch forum gesteld maar nog geen antwoord gekregen. Hiermee hoop ik dus meer mensen te bereiken in de hoop dat iemand iets weet te vertellen erover.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,
Brecht Schatteman

6 Reacties

11/08/2016 - 15:49

Brecht,

Ik heb u een antwoord gestuurd op het Juridisch Forum... uw idee is wel ecologisch maar uw vragen zijn eerder juridisch, vandaar ;-)

11/08/2016 - 16:37
G.

Geen probleem zolang:

1. het er maar één is per vergunde woning.

2. Je er niet permanent in gaat wonen.

Wat betreft aanpassingen buitenkant aan de keet/caravan: Maakt enkel uit als hij op eigen kracht op de openbare weg bewogen wordt. Zolang hij op je eigendom staat mag je alles wijzigen. Als hij daarna op een oplegger vervoerd wordt maakt het ook niets uit.

Op eigen kracht (egen wielen) de openbare weg moet wel alles comform en gekeurd zijn natuurlijk, dan kunnen die anpassingen een probleem vormen om hem gekeurd te krijgen voor de openbare weg. Maar ik neem aan dat je zoiets achteraf niet meer gaat laten keuren voor de openbare weg ?

G

11/08/2016 - 17:08

@Keon: bedankt, ik had het voor het zekerste ook hier gevraagd aangezien ik zelf niet 100% uit raak aan de wetgevingen erover en hoe meer volk ik bereik, hoe groter de kans dat er iemand is die het mij wel in mensentaal kan uitleggen.

@G.: ook bedankt voor het antwoord. Het zou maar 1 zijn bij onze woning en er zou ook niet permanent in gewoont worden. Het zou ook zeker niet bedoelt zijn om op eigen krachten te kunnen verplaatsen op de openbare weg, ik zou daarvoor mijzelf niet vertrouwen (ik ben ook geen ingenieur die daar de nodige berekeningen voor kan doen) en denk dat voor zo een toepassingen het chassis er wel echt voor gemaakt moet zijn. Ik zou het wel makkelijk vinden als hij op eigen kracht op privéterrein verplaatst kan worden voor het geval mijn ouders de tuin zouden herinrichten of voor het geval er een betere locatie zou blijken of dergelijke. Uw antwoord geeft mij het gevoel dat ik eigenlijk een eigen caravan zou kunnen bouwen, zolang die maar als lading op een aanhangwagen zit ipv er permanent aan bevestigt zit. Ik zou alleszins zoiets nu niet doen, maar gezien ik toch wek wat gewonnen ben voor de charmes van tiny Houses zou ik toch eens willen informeren of dit klopt? Zolang het natuurlijk binnen de wettelijke maxima van afmetingen en gewichten zit natuurlijk. En waarschijnlijk zou ik er niet zomaar mee op de openbare weg kunnen rijden zonder de nodige papieren te hebben ervoor.

Welke optie die visie ook open zet is om mijn werkplaats zo te maken dat hij past op een standaard aanhangwagen en binnen de wettelijke maxima zit van afmeting en gewicht voor de aanhangwagen, dan kan ik eventueel de werkplaats maken en zo op de grond plaatsen, om dan voor vervoer hem op een aanhangwagen te schuiven en dat die zo legaal kan vervoert worden (mijn vader heeft rijbewijs B+E, de neef van mijn broer is camionchauffeur met rijbewijs C dus met wat geluk weten die mij te informeren tot welke afmeting van aanhangwagen zij durven rijden en kan ik zo mijn ontwerp aanpassen. Dan is de werkplaats wel niet meer eenvoudig verplaatsbaar in onze tuin, maar misschien kan daar nog iets op gevonden worden.

alvast beide bedankt, nu weet ik dat er meer mogelijkheden zijn dan eerst gedacht. Toch nog een vraagje voor beiden: stel dat ik langs de zijkant een terras wil koppelen later, moet die permanent bevestigt zijn aan de werkplaats om als 1 mobiele inrichting te dienen, en dus niet dat het terras geldt als verharding die buiten de 80 vierkante meter vrijstellingsregeling van verharding/vijver in de tuin toch vergunt moet zien te worden? Het is niet dat het echt nodig is dat terras, maar ik denk dat dat later nog handig kan uitkomen voor projecten tijdelijk buiten te kunnen stallen zonder dat ze op de grond moeten staan. Mijn idee was dat ze er aan vast geklemd zou worden maar toch eigen steunen zou hebben, maar als het 1 geheel moet vormen zou ik het scharnierend ertegen moeten voorzien en dus rekening houden met het respecteren van maximale afmetingen voor in het verkeerd.

11/08/2016 - 20:10

Als je het terras koppelt, dan hoort het idd. bij de verplaatsbare inrichting. Koppel je het niet, dan wordt dat als een terras bij de vaste woning beschouwd.

11/08/2016 - 20:47

http://mobilecontainersales.com/removeable_container_wheels/

Als ik zo een systeem zou kunnen implementeren ervoor, of misschien nog beter iets dat er zich onder zou scheppen (heb zo dingen al op youtube gezien). Dan zou ik hem makkelijk kunnen verplaatsen zonder een heel chassis te zetten. Het plan is om vakwerkbouw te gebruiken omdat dan een centraal robuust skelet zit, en als ik zo dingen dan op de hoekpunten plaats dan zie ik het niet direct buigen of breken.

11/08/2016 - 22:00

Ja, zulke zo'n wielenset lijkt me een betere oplossing dan te investeren in een chassis.