Voor en nadelen houtvezel onderdakplaten | Ecobouwers.be

U bent hier

Voor en nadelen houtvezel onderdakplaten

afbeelding van Jef Vp
11/10/2016 - 15:46

Beste ecobouwers

Binnen enkele maanden beginnen we met de renovatie van het dak (lees: totaal nieuw dak). 

Het wordt een gordingen zadeldak met "kepers" (dat meer spanten zijn dan kepers). Deze kepers zouden 23 cm hoog worden en hier zou rotswol tussen komen. Als onderdak zou ik het liefst een isolerende houtvezelplaat kiezen om de koudebruggen te minimaliseren. Deze plaat moet natuurlijk voldoende dik zijn om enig effect te hebben. Met een houtvezelplaat  met een R < 1 m²K/W ben ik niet veel gebaat denk ik. De vraag is meervoudig:

  • Welke dikte of R waarde zouden jullie aanraden (prijs/rendement)?
  • ik heb op het forum al wat gelezen over ongedierte maar dat topic dateerde van 2005, zijn er nieuwe inzichten/ervaringen?
  • Ik heb ook vernomen dat insecten, vooral wespen, hun nest durven maken op deze platen (tussen de pannen en het onderdak), klopt dit? En wat zijn de gevolgen, heeft iemand ervaringen? Tijdens de afbraak van het oude dak hebben we gemerkt dat er veel oude wespennesten zaten dus wij zitten zeker in een risicovolle buurt wat dat betreft.
  • Andere bedenkingen of voor/nadelen van de ene versus de andere plaat zijn altijd welkom zodat we een weloverwogen beslissing kunnen maken.

Jef

13 Reacties

afbeelding van Hans Delannoye
11/10/2016 - 16:26

1. ik zou 35 mm nemen, dat is zeker voldoende.

2. dit soort platen wordt bij mijn weten niet aangetast door ongedierte, heb er alvast nog nooit van gehoord.

3. wespen zoeken nestplaatsen waar ze beschermd zijn tegen regen en tocht, het mpaakt dus niet uit welk onderdak je gebruikt. alleen, een isolerende houtvezelplaat kan m.i. veel meer hebben dan een folie.

4. ik zie dus niet direct nadelen, tenzij je de prijs erbij neemt, is natuurlijk een stuk duurder in aankoop.  er is 1 manier om de prijs wat te laten zakken, neem een onderdakplaat van 22 of 24 mm, en plaats op je kepers stroken van dat onderdak.  maar dat zal je allicht zelf moeten doen, een annemer zal daar waarschijnlijk niet voor staan springen.

afbeelding van Jef Vp
12/10/2016 - 08:06

Bedankt voor het antwoord Hans, dat je nog nooit problemen over wespen hebt gehoord is toch een zekere geruststelling. Ik had er in deze topic over gelezen: http://www.ecobouwers.be/forum/post/wespennest-onderdak-celit-4d .

Ook je tip om stroken op de kepers te plakken is een simpel maar geniaal idee, dat ik daar nog niet aan gedacht had... :). Vermits ik het onderdak sowieso zelf zou plaatsen ga ik deze truk zeker toepassen.

Jef

afbeelding van Hans Delannoye
12/10/2016 - 08:38

jef

tja, als ik dat lees begin ik zelf te twijfelen, echt geruststellend is dat niet.  ik zal mijn dak bij gelegenheid toch ook maar eens aan een onderzoek onderwerpen, al heb ik leien, en daar is minder kans voor wespen, deze sluiten goed aan.  bij pannen is het dus blijkbaar oppassen geblazen.  maar er is ook geen alternatief, en hoe dikker de plaat, hoe groter de zekerheid blijkbaar.  en dus best toch maar zorgen voor een insektenbescherming.

afbeelding van Keon
20/07/2021 - 19:58

..

afbeelding van Hans Delannoye
17/10/2016 - 12:19

keon, eerst eens goed lezen wat de vraag is.

1. de bedoeling van de plaat is een isolerend onderdak.  deze is niet bedoeld om aan de binnenkant te plaatsen, integendeel, dat zou erg dom zijn m.i.

2. zo'n plaat mag dan wel winddicht zijn, meer extreem dampopen, het tegenovergestelde wat de bedoeling is.  want tussen de kepers komt isolatie.

3. een onderdakplaat moet helemaal niet luchtdicht zijn, de bedoeling is dat deze wind- en waterdicht is.

4. vochtregulerend karakter van een waterdichte plaat ????

ik heb de indruk dat jij hier en daar wat termen door elkaar haspelt, en daarmee breng je de lezers en de vraagsteller in het bijzonder mogelijk in verwarring, en dat kan toch de bedoeling niet zijn?

afbeelding van Keon
20/07/2021 - 19:58

...

afbeelding van charel
17/10/2016 - 13:34

Helemaal eens met de reactie's van Hans !

afbeelding van Hans Delannoye
17/10/2016 - 13:44

keon, nog eens, eerst goed lezen ! 

1. we spreken over een isolerend onderdakplaat, dat plaats je toch niet aan de binnenkant, wat is het nut daarvan?  daarbij, een isolerende onderdakplaat heeft ook een slechtere warmteweerstand.

2. diezelfde plaat neemt nauwelijks vocht op, anders zou ze ook niet geschikt zijn als onderdakplaat. en als je 23 cm isolatie aanbrengt tussen de kepers, is een dampremmennde laag geen optie maar een absolute noodzaak.  OSB is daar niet echt de ideale partner, vele OSB-platen zijn verre van dampdicht.

3. het gaat om het dampdicht zijn van de plaat, niet om winddicht aan de binnenkant, zie hierboven.  definitie, wel heel eenvoudig, winddicht gaat over de druk van buiten naar binnen, luchtdichtheid gaat over de omgekeerde richting. 

4. natuurlijk, dus geen isolerende onderdakplaat, maar een isolerende houtvezelplaat is hier - eventueel- op zijn  plaats, al zie ik het niet direct het nut er van in.

zoals eerder al gezegd,, het gaat om de juiste definities, luchtdicht is niet gelijk aan dampdicht, onderdakplaat is niet gelijk aan houtvezelplaat.  overigens, het grote voordeel van een onderdakplaat, is dat de koudebrug van de liggers onderbroken wordt.

afbeelding van Keon
20/07/2021 - 19:59

..

afbeelding van limer
18/10/2016 - 15:30

Keon,

Nu zeg je het nog fout: onderdak afkleven om het "winddicht" te krijgen, niet luchtdicht.

Is allemaal toch niet zo ingewikkeld. Idealiter:

- Dampscherm aan warme zijde van de isolatie

- Constructie buitenzijde altijd dampopener dan binnenzijde, dus onderdak dampopener dan dampscherm.

- Onderdak WIND-dicht, dampscherm LUCHTdicht (of dampdicht).

Verschil tussen winddicht en luchtdicht/dampdicht? Er waait geen wind meer door een muur in betonblokken, maar deze is toch allesbehalve lucht/damp dicht.

afbeelding van Hans Delannoye
18/10/2016 - 15:55

keon, ook dat is voor mij weer geen optie.  je spanten blijven een koudebrug, vergeet niet dat de isolatie tussen de spanten zit ! 

wat je laatste paragrafe betreft, ook daar sla je m.i. de bal compleet mis. eerst osb tegen de spanten en dan isolatie ?  dan zit ook die isolatie weer verkeerd.  je damprem zet je liefst zo ver mogelijk naar binnen.

afbeelding van Keon
20/07/2021 - 20:00

..

afbeelding van Hans Delannoye
19/10/2016 - 08:45

't is niet omdat het mogelijk is, dat je dat ook moet doen.  verstandig is m.i. - en dan loop je geen enkel risico en moet je niet gaan rekenen -  dat je de damprem (en dan heb je ook ineens je luchtdichting) langs de warme kant van de isolatie plaatst. 

quote << Waar uw luchtdichting komt te zitten, is fysisch gezien niet belangrijk... dit mag aan de koude of aan de warme zijde... In beide gevallen moet je zorgen voor isolatielaag waar geen openingen inzitten zodat je geen luchtstromingen krijgt tussen de isolatie en de luchtdichting.>>  daar ben ik het absoluut niet mee eens.  jij laat de warme vochtige lucht dus door de isolatie stromen en je gaat er dan van uit dat dat geen kwaad kan ?  want, misschien weet ja dat niet, maar de meeste isolatie is verre van luchtdicht.  enkel als je met kunstschuimen (EPS, XPS etc.) gaat werken (en daar zijn we niet zo'n voorstander van zoals je hopelijk wel weet) kan je dat realiseren door alle naden af te plakken.  maar, dan heb je ineens je winddichting, en is er dus geen nood aan.

wat het onderdak betreft, een degelijk onderdak is wind/luchtdicht en damopen.