Vloeropbouw met osb op glasgranulaat of schelpen? | Ecobouwers.be

U bent hier

Vloeropbouw met osb op glasgranulaat of schelpen?

27/11/2019 - 01:14

Beste mensen,

Bij de renovatie van onze woning zijn we aanbeland bij de vloer. We doen zo goed als alles zelf en willen een houten vloer.

Het betreft hier een relatief droog huis uit de golden 60's.

 

We hebben een architect voor advies. En deze stelde volgende vloeropbouw voor.

-geotextiel

-30 cm schelpen of glasgranulaat.

-osb wbp 18mm

-houten roostering met isolatie tussen

-houten vloer.

 

Kan dit werken? Heeft iemand ervaring met deze methode? Ik vind hier nergens iets over terug.

Zou de osb eventueel nog vocht opnemen? Is het makkelijk om deze vlak te leggen op de schelpen of het glasgranulaat.

Alle tips en ervaringen meer dan welkom.

 

Alvast bedankt.

-

2 Reacties

30/11/2019 - 22:24

Er is een subtiel verschil tussen glasschuimgranulaat en schelpen, beide isoleren, verhinderen het capillair opstijgen van vocht maar granulaat laat damp door terwijl schelpen dit nauwelijks doen (althans niet in verticale richting).

Maar ik zou beginnen met een dampdichte kunststof folie (PE) die je aansluit (via tape) op de horizontale vochtkering van de muren. Daarna alles opvullen met schelpen of granulaat tot op afwerkhoogte, dus werken zonder houten roostering...

De laag schelpen of granulaat zou ik afwerken met een (kalk) chape om een vlakke werkvloer te krijgen.

Dan bovenop de chape OSB platen. De OSB moet ook dienen als damprem dus de naden afkleven of afkitten (de buitenrand niet vergeten).

Vloer afwerken naar keuze... Je kan nog een roostering voorzien van minimale hoogte om bijvoorbeeld leidingen weg te werken en deze dan eerder akoestisch isoleren.

Hier is nog een interessant verwant topic: https://www.ecobouwers.be/forum/post/vloeropbouw-met-schelpen

19/01/2020 - 17:16

Een volledig ecologische oplossing :-)

Je zou de PE-folie eigenlijk kunnen vervangen door een laag schelpen van ca. 15cm. Dit verhindert immers eveneens het opstijgen van vocht.

De rest vul je dan op met glasschuimgranulaat dat je dan afwerkt met een vlakke kalkchape. Met deze chape blijf je best ca. 5mm van de muren. Als er zich in het vloerpakket toch enige dampspanning opbouwt, dan kan dat langs daar weg. 
Het granulaat verdeelt beter de eventuele dampspanning in de breedte plus het zal ook toelaten dat uw muurfunderingen reeds kunnen beginnen opdrogen onder de vloer.

Als de vochtbelasting van de bodem redelijk hoog is (bijv. zandgrond), kan je in het pakket glasschuimgranulaat rondom een drainagebuis leggen die je gebruikt als beluchter (en deze laat je uitkomen in de technische ruimte). In het ergste geval moet je daar dan wel droge lucht doorblazen met een ventilator.

De buitenzijde van de funderingsmuren dien je ook te voorzien van een verticale dichting, bijv. pasta of noppenmembraan. Voordeel van een noppenmembraan is dat dit ook zal zorgen dat de funderingen reeds onder het maaiveld kunnen beginnen opdrogen. Droge baksteen isoleert immers beter.