zonnewering in passiefhuizen | Ecobouwers.be

U bent hier

zonnewering in passiefhuizen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

11/02/2006 - 21:44

We wonen zojuist in ons passiefhuis. Bij -6°C en met een heldere zonnige dag is het bij ons snel 22,8 °C.
Zoek naar een bescherming tegen de zon, ZONDER VERLIES VAN DAGLICHT.
Belangrijk is dat de zonnewering ook niet half (dus wel heel) het glasoppervlak beschermt want dan dan krijg je een thermische breuk, zegt men.
Kent er iemand degelijke rolluikgordijntjes voor binnen-en of buitenkant die licht doorlaten maar het licht ook wat blinderen en die warmte tegenhouden? Of andere goedkopere of efficiënte oplossingen?
Graag desbetreffende websites.
Groetjes.
Gert

18 Reacties

Reacties

11/02/2006 - 22:55

Vooralleer je de zon gaat weren kan je misschien overwegen om meer opslag te voorzien.

Hoeveel thermische massa heb je in de ruimte waar de zon naar binnen schijnt ?

Op welke manier verwarm je de woning ?

dirk

12/02/2006 - 19:36

Het is inderdaad zonde die zonnewarmte buiten te houden juist als je t nodig hebt.

Ik zou zeggen een bouwkundig overstek of zonwering die hoogstaande zon in lente zomer en herfst buiten houdt. Die thermische breuk zou ik me niet al te druk om maken dan moet er toch wel heel wat gebeuren hoor.

In de winter moet je de warmte die binnenkomt eigenlijk kunnen opslaan of transporteren naar andere ruimtes. Wellicht kan dit door je balansventilatie op die tijden in de hoogste stand te zetten, dan trek je de warmte naar de achterliggende ruimtes toe.

Nog mooier is een zware muur (of evt zelfs zwaar meubel) achter de betreffende kozijnen te zetten die de warmte buffert zodat je s nachts nog profijt hebt

Wel knap geisoleerde woning trouwens als je het zonder verwarming bij -6 buiten binnen op 22.8 graden krijgt... Of slaat je verwarming te laat af? Dan is daar nog winst te behalen

Mvg Arnold

12/02/2006 - 21:53

Dirk, Arnold,
jullie lijken me al wat ervaring te hebben. Hebben jullie zelf een passiefhuis of zo? Andere praktijkervaring?
Idee van opslag is inderdaad een punt. Gaan we in de zomer dan ook niet teveel warmte opslaan? Of zie ik het verkeerd?

Idee van ventilatie hoger te zetten om warmte te spreiden is een goede tip, lijkt me.

Een bouwkundig overstek. Ben er mee bezig maar vraag mij af of het dan niet te donker gaat worden binnen. Wil echt het licht (geblindeerd) in huis en eventueel vergezicht behouden. Zie graag wolkjes. Word er ontspannen van.
Kennen jullie goede voorbeelden? Websites?
Vraag me ook af onder welke hellingsgraad en hoe diep ik die overstek moet maken. Hebben jullie technisch advies?

Kennen jullie soms materiaal dat licht doorlaat, maar ook blindering tegengaat en dat ik als een soort van zonnetent, zonnewering kan ophangen of oprollen? Wil de hemel kunnen blijven zien en toch bescherming genieten...
Ik dacht eventueel aan een soort van folie dat ze op ramen kleven te gebruiken. Niet om zelf op ons glas te kleven maar een andere substantie (doorzichtig en zacht) dat ik kan oprollen en in een knik-arm-zonwering buiten kan plaatsen.
Of het gaat lukken... dat is wat anders... Veel trial en error...
Tips welkom vooral voor de zachte oprolbare substantie... soort doorzichtige rubber of zo?
Wat gebruikt men in bedrijven om zo van die doorzichtige klapdeuren te maken voor vorkliften door te laten tussen magazijncompartimenten?

Wacht met veel ongeduld op adviezen van jullie.
Groetjes
Gert

29/07/2011 - 20:21

Dag Gert

we hebben passiefhuisplannen. Momenteel breken we vooral ons hoofd over zonwering. Ik las je vragen hierover op de site van ecobouwers. Wat was het resultaat van je zoektocht? En tevreden achteraf?

Wat zijn anders nog jullie ervaringen? Belangrijke leerpunten?
mvg

Luk

12/02/2006 - 22:10

Dirk, Arnold, Gert, Hans,
Er is aan de zuidzijde van onze woning een niet-verwarmde serre aangebouwd. Tijdens de winterperiode heb je zonnige uren en/of dagen met temperaturen van 30°a 40°in de serre. Dit is een niet te verwaarlozen warmtebron. Wanneer je thuis bent heb ik altijd zin om de deur tussen serre en living te openen. Hoe zien jullie dat in functie met balansventilatie? Wanneer je niet aanwezig bent en de balansventilatie staat op de laagste stand dan gaat er volgens mij veel warmte verloren(afkoeling). Waarom geen balansventilatie met regeling die automatisch via sensor in hogere snelheid gaat? Is er met deze gratis warmte in de serre niet meer te doen? Hoe zien jullie dat?
Mon

12/02/2006 - 22:41

Mon, ben nog geen specialist inzake balansventilatie, maar weet wel dat het rendement ervan grotendeel afhangt van de luchtdichtheid (en koudebruggen, lekverlies,...). Gaat het over een passiefhuis als het onze of een ander concept?
Wanneer je met een balansventilatie werkt en je zet de deur van die veranda open krijg je wel warmte binnen. Stel me wel de vraag : hoelang? Door vermindering van luchtdichtheid ga je snel warmte verliezen, vermoed ik.

Misschien de deur op een kier zetten zodat de warmte geleidelijk binnenstroomt : de lucht is dan wel heel warm en dan is de kans klein dat je een plotse afkoeling krijgt door vermindering van luchtdichtheid, peins ik.
Ben niet zeker, het is een hersenspinsel
Groetjes
Gert

12/02/2006 - 22:43

Arnold, welke materie kan ik gebruiken als opslag?

Groetjes
Gert

12/02/2006 - 23:19

Gert,

Doorzichtig doek wordt standaard gebruikt voor screens, en kan je zowat bij elke fabrikant van zonwering krijgen.

Een dakoversteek heeft geen enkele zin in de winter omdat de zon dan veel te laag staat. dit is eerder iets om de hoogstaande winterzon buiten te houden.

Je hebt nog niet op de vraag geantwoord of je voldoende thermische massa hebt in je woonkamers.
Met thermische massa bedoel ik bvb metselwerk uit volle steen (best leemsteen) of zware massieve vloer.

Passiefhuis wil zeggen dat je zoveel mogelijk gebruik maakt van passieve zonneënergie voor verwarming in de winter.

En zonder voldoende massa lukt dat niet (integenstelling tot wat sommigen hier beweren.)

Ventillatie in hoogste stand bij vriesweer buiten is ten zeerste af te raden omdat je dan de lucht in huis zeer sterk gaat uitdrogen, met alle kwalijke gevolgen vandien ... tenzij je natuurlijk met luchtbevochtiging gaat werken (maar das dan weeral extra techniek)

dirk

13/02/2006 - 00:30

Dirk,

Hoe krijg je voldoende inertie in een houtskeletwoning?
Ik vermoed dat de vloer de 1ste kandidaat is om warmte op te nemen gezien de zon daar het meeste op kan schijnen doorheen de ramen. Wat voor vloer verdient dan de voorkeur?

Wim

13/02/2006 - 08:51

Gert,
Je kan de reflectie van het inkomend zonlicht eenvoudig verhogen met een wit oppervlak. Het resultaat hangt wel af van de hoeveelheid licht er door het glas kan van binnen naar buiten. Als je er inertie van wil, zet dan van die grote witte stenen op elkaar (vb. Ytong).

13/02/2006 - 19:50

Gert,

Dirk bedoelt de hoge zomerzon natuurlijk...

Ik vermoed dat bij het ontwerp van jou PH, de inertie toch berekend werd? Je kan de leidingzone (bij houtskelet) opvullen met leemstenen.

Ytong lijkt mij geen goede keuze, omwille van de geringe thermische massa. Misschien bedoelde Tom Silikaatsteen?

Balansventilatie gaat mijn inziens (en ervaring) niet veel warmte verdelen... deuren opzetten naar achterliggende ruimtes? Je "vangt" als het ware enkele KW's zon, de vermogens via de balansventilatie kunnen dit niet verspreiden.

Is die Tp echt te hoog? Anderszijds zijn dit inderdaad wel de momenten die je nodigt hebt om de zonloze dagen te overbruggen.

Jeroen

NB Helaas niet in een PH...

14/02/2006 - 08:45

Beste Jeroen,
Bedankt jong, ik bedoelde inderdaad silicaatsteen maar ik kon met de beste wil van de wereld niet meer op het woord komen. Ik zat steeds weer met cellenbeton in mijn hoofd en ik kan je verzekeren dat dat slecht is voor de sinussen.
Groeten,
Tom

14/02/2006 - 09:52

Tom, is da echt, cellenbeton slecht voor de sinussen?
Leg da eens uit...ergens een artikel gevonden of
zo?

Gert

14/02/2006 - 10:03

Dirk, inertie is berekend. Er werd een chape gegoten zowel op gelijkvloers en 1e verdiep.
Daarop komen volkeramische tegels, kurk of parket.
Normaal is dit voldoende of kan het beter met andere middelen? Meubels, etc.?

Tom, begrijp je zin niet ivm witte stenen. Reflectie van inkomend zonlicht verhogen?
Is dit een antwoord op te weinig licht in huis of iets anders ? Wil juist niet verblind worden door de zon maar toch wel licht in huis (eventueel met druiven-pergola).
Resultaat hangt af van de hoeveelheid licht er van binnen naar buiten kan? Leg me eens effe uit aub..
Beetje onduidelijk.

Gert

14/02/2006 - 10:51

"Tom, is da echt, cellenbeton slecht voor de sinussen?
Leg da eens uit...ergens een artikel gevonden of
zo?"
Awel, als ge dus 'met cellenbeton in uw hoofd' zit -zoals ik vooraf geschreven had-, waar zit het dan? Er is nogal weinig plaats tussen de hersenen en een verstopte neus is niet zo erg. De enige andere plaats ervoor is dus in de sinusholtes. ;-)

"Tom, begrijp je zin niet ivm witte stenen. Reflectie van inkomend zonlicht verhogen?
Is dit een antwoord op te weinig licht in huis of iets anders?"
Wel, de originele vraagstaart ging toch over een huis met 22.5graden waar je de temperatuur wat wou doen dalen zonder aan licht in te boeten. Je verwarmt met straling (zon) en wenst de max temperatuur te verlagen. Enerzijds kan je de toevoer verminderen - afschermen of weerkaatsen - en anderzijds kan je de warmte opslaan (inertie). Witte stenen met hoge inertie zouden dan toch werken zonder vermindering van lichtinval (helderheid)?

"Resultaat hangt af van de hoeveelheid licht er van binnen naar buiten kan? Leg me eens effe uit aub.."

Dubbel glas bevat 4 coatingzones: buitenkant, intern op glas 1, intern op glas 2, binnenkant. De samenstelling van het glas kan ook verschillen. De dikte zorgt voor breking (vertraging) van sommige lichtcomponenten. Het gas tussen de glazen heeft minder invloed op het licht. Met behulp van coatings kan je er voor zorgen dat glas compleet anders reageert in de zomer als in de winter. Het glas kan bij een horizontale lichtinval bijvoorbeeld zeer veel warmte doorlaten in één enkele richting - naar binnen - en ze juist weerkaatsen bij hoge zonstanden. Glas beschouwen als een gewoon doorzichtig iets doet afbreuk aan zijn toekomstpotentieel.

De kans zit er dus in dat jouw glas minder licht doorlaat van binnen naar buiten, zelfs als het daar niet speciaal voor is gemaakt.

Tom

14/02/2006 - 17:24

Mon,

Ik heb ook een (buffer) serre aan de zuidkant (dit is hoogst ongebruikelijk voor een Passiefhuis) maar laat mij wel toe om de temp. zomer en winter perfect onder controle te houden.

Als de serre warmer is dan de woning zet ik de tussendeur gewoon open. Je voelt dan dat er een natuurlijke circulatie ontstaat. (in de bovenste helft van de deuropening stroomt er warme lucht de woning in, terwijl er in de onderste helft koelere lucht naar de serre stroomt)

Als de serre luchtdicht is zal het openzetten van de tussendeur de balansventilatie nauwelijks beïnvloeden.

Het is wel belangrijk om de temperaturen in het oog te houden, opmdat op een bepaald moment de circulatie omkeert (huis warmer dan serre)

Het is niet omdat er lucht van 25 à 30° van de serre in het huis stroomt, dat het in huis ook meteen zo warm wordt.
De massa neemt de warmte grotendeels op waardoor de temp slechts met één of enkele graden stijgt.

dirk

14/02/2006 - 17:43

Wim, Gert,

De toegankelijkheid van de massa is minstens even belangrijk als de massa op zich.

Als je bvb een masieve vloer gaat beleggen met kurk of planken, dan zorg je er voor dat de vloer veel minder snel de warmte opneemt.

Het zijn de 5cm die aan de oppervlakte zitten die de grootste rol spelen bij het uitvlakken van de temperatuur.

De vloeren en wanden die door de zon beschenen worden nemen natuurlijk het makkelijkst en het meeste energie op (dit is de primaire opslag)

Wanden en vloeren die niet door de zon beschenen worden moeten de warmte opnemen via lucht contact (secundaire opslag)

Massa inbrengen in HSB kan bvb door dikke (3 à 4 cm) leempleister.

Of je kan balkjes tegen de muren schroeven van bvb 5cm, waar je stenen (op hun kant) tussen stapelt van 5cm dik.
Als de stenen tussen de balkjes zitten kan je er een fermacel- of een leemplaat tegenaan schroeven, en die verder afwerken.
Voordeel is dat dit een droge methode is, dus geen geklieder met mortel, en geen droogtijden !

Het is vanzelfsprekend dat de fundering en de constructie aan het extra gewicht dient aangepast te zijn.

Dirk

14/02/2006 - 20:21

Bij een pasiefhuis (kom ik niet aan) spelen er 2 tegenstrijdige belangen die je wilt verenigen in 1 woning: s zomers niet te veel opwarming en s winters elke watt zonlicht binnenkrijgen en houden.

Om met het eerste te beginnen, bouwkundige overstekken zijn ideaal want relatief eenvoudig em zeer goed functionerend. Nadeel is dat je niet kunt'' spelen'' in de tussenseizoenen, of je wel of geen warmte naar binnen wilt.

Daarom hebben wij op zuid knikarmschermen die op een zonnesensor naar buiten gaan bij teveel zon. Echter omdat wij een gemetselde woning hebben (poritherm binneblad en baksteen buiten) en betonnen vloeren 3x hebben we giga veel massa dus ik denk tot eind april kunnen we alle warmte bufferen. Nu blijft de sensor dus uit en pas als het structureel te warm wordt (dus de nacht over niet meer genoef terugkoelt) gaat de sensor aan.

Op de serre kon geen knikarm dus daar hebben we screens (nadeel: geen uitzicht op de ezel en geitjes...)

Nu de winter: om elke watt op te vangen dus geen bouwkundige overstekken, knikarmschermen in, en een stenen vloer (plavuizen), redelijk donker van kleur. Omdat we met een aanvoertemp. van ca 30 graden draaien in de vloerverwarming reageert die onmiddelijk bij een beetje zon en geeft dus geen warme meer af en gaat zelfs warmte naar andere vertrekken transporteren. De balansventilaite doet tzelfde (inblazen in de serre, staks in de zomer over de aww lekker koel!), bij 100 m3/uur en een delta T van 5 graden serre en achterliggende ruimtes is dit echter slechts ca 160 watt wat afgevoerd wordt...

1 van de redenen dat ik niet voor houtskeket heb gekozen is omdat ik bang was voor oververhitting en/of snellere temperatuurwisselingen, bij ons is het s ochtends nog 19 graden over de nacht heen.

Doe je dit toch kies dan in ieder geval voor forse betonvloeren met in ieder geval stenen bedekking zodat de warmte opgenomen wordt en ''later'' gebruikt kan worden.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.