zonneboiler zelf maken | Ecobouwers.be

U bent hier

zonneboiler zelf maken

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

16/08/2011 - 20:42

Hallo,

Ik heb Corneel en ben 14 jaar. Samen met mijn papa wil ik een zonneboiler maken. Ik heb al een platte radiator die ik aan de platte kant heb zwartgeschilderd. Ongeveer 2m op 80 cm. De andere kant met de lamellen is wit gebleven. Ik heb ook al isolatie om in de bak te doen. Het hout voor de bak heb ik ook al. Het glas voor de bovenkant is het moeilijkste. Dat hebben we niet en is moeilijk te vinden voor geen of weinig geld in die maat. Mijn papa denkt dat plexiglas ook goed is want dat breekt alvast niet en kunnen we op maat zagen.

Als de collector af is willen we proberen of het water warm wordt. Daarna zullen we misschien een vat aansluiten.

Kan iemand zeggen of plexiglas ook goed is ? Moeten we nog ergens op letten ??

21 Reacties

Reacties

16/08/2011 - 23:10

Corneel,

Leuk idee... maar

Plexi is maar bruikbaar tot 70°C, de meeste kuststoffen niet hoger dan 80°C. Je zonneboiler zal op warme dagen waarschijnlijk boven de 70°C warm worden...bovendien is plexiglas vele malen duurder dan gewoon glas.

Glas is helemaal zo duur niet als je zou denken hoor...

 

groeten,

 

Nayy

17/08/2011 - 07:10

 Klopt, plexi zou ik niet nemen. Een keer de bak warm staat zal deze gewoon plooien en scheef trekken.

 

Ga gewoon naar de glasleverancier, daar kan je glas krijgen op de maat gesneden en is echt zo duur niet.

17/08/2011 - 11:46

Vraagje, kan je daarvoor doorzichtige polycarbonaat platen gebruiken?

mvg

Chris

 

17/08/2011 - 21:17

Op zich is dit een leuk proefproject, maar ik zou geen al te beste resultaten verwachten om de volgende redenen:

 

Zwarte verf is zelf een zeer goede warmtestraler, waardoor je, zelfs met isolatie en glasplaat, veel verliezen gaat hebben. Ook het glas dat afdekt zal last hebben van reflecties en absorbtie van de zonnestralen. Professionele panelen hebben selectieve coatings die het stralingsprobleem oplossen en speciaal glas dat weinig reflecteert en absorbeert. Deze kunnen dan ook een optisch rendement halen van 85% of zelf nog iets meer, terwijl je bij dit soort zelfbouw hooguit mag rekenen op grofweg 50%. De isolatie, daar kan je wel het verschil maken.

 

Als je heel hard je best doet met isolatie, kan je misschien een collector bouwen die goed presteert bij lage temperaturen (dat doen ze allemaal, maar ik bedoel dat je in die omstandigheden in de buurt kan komen van een professioneel gebouwde collector)

 

Laat je echter niet ontmoedigen door deze opmerkingen, want ik denk dat je veel kan leren door zelf een collector te bouwen.

 

Mvg, Marc

17/08/2011 - 21:55

Leuk project:

Zwarte verf is wel goed, maar de warmte die opgevangen wordt in de "bak" wordt tenslotte door het glas dat op die 'bak' komt tegengehouden.

 

Tip: Ga eens bij de plaatselijke glanshandelaars horen of ze niks staan hebben dat ze in hun glascontainer gaan gooien maar dat jij misschien mooi kan gebruiken?

 

Gebruik geen EPS ('Isomo'...) als isolatie want die kan niet tegen de hoge temperaturen in de bak.

 

Een goedkoop maar goed systeem kan je ook maken door op een vertinde blikken plaat een koperen serpentine te solderen.

Nadien schilder je de zonnekant met hittebestendige zwarte lak (die kost wel wat geld...).

Achter de blikken plaat steek je dan rotswol of glaswol als isolatie (vind je her en der ook wel gratis als bouwoverschotjes bij vrienden of kennissen).

 

Hopelijk krijg je via dit forum nog vele leuke (en prijsgunstige tips).

17/08/2011 - 21:47

Hallo,

Bedankt voor alle reacties.

De verwarming is nu gewoon zwartgeschilderd, maar we hebben ook nog een overschot in een spuitbus om een kachel te spuiten.  We zullen het eerst zo proberen en dan misschien met de spuitbus voor de kachel als jullie denken dat dit beter is.

De bak gaan we dit weekend maken van overschot OSB3 platen.  Die kunnen tegen water. Vanonder en langs de zijkanten kunnen we glaswol leggen die we nog hebben.  Ik denk dat de glaswol  4 of 5 cm dik is. 

Hoeveel ruimte moeten we houden tussen de radiator en het glas ?  Is 2 cm goed ?

Volgende week als de bak af is kunnen we dan het glas zoeken want dan weten we de juiste maat. 

Moet de bak echt dicht zijn ?  Onderaan onder de glaswol ? Bovenaan tegen de ruit ? 

Ik ga nu slapen maar mijn papa zal nog kijken en eventueel antwoorden

Corneel.

 

 

17/08/2011 - 22:04

Normaal tracht men geen merknamen te noemen op dit forum maar ik wil nu wel even van die regel afwijken:

-koop als hittebestendig zwart in spuitbussen een bus van Motip ("Motip hittebestendig zwart"). Die kan temperaturen van 600° of hoger aan. Met 1 spuitbus kan je circa 1m2 oppervlak spuiten.

-Tracht via een plaatselijke handelaar 1 of 2 tuben hittebestendig siliconen voor zonnepanelen te kopen van het DL-chemicals uit Waregem (die siliconen kan constant temperaruteren van +-230 graden of hoger aan). Bevestig daar de glasplaat mee op de bak.

(Een andere Belgische fabricant Soudal Nv uit Turnhout zal ook wel zulk hittebestendig type hebben).

 

 

17/08/2011 - 22:34

Ik zou eerst even rondkijken naar een ruit, en dan de bak maken. Bij een plaatser van ramen en deuren ga je met een beetje geluk een geschikt raam vinden. Een beetje te groot is geen probleem en je maakt de bak op maat van het raam. Dan hoeft het glas niets te kosten. Wel opletten dat je niet toevallig een raam in zonnewerend glas meeneemt! OSB is eigenlijk niet geschikt voor buitengebruik. Het is weliswaar vochtbestendig, maar niet watervast. Als het voor een experiment is dat geen jaren mee moet is het uiteraard wel geschikt. Op je vraag hoe dicht die bak moet zijn? Wel, een vlakke plaatcollector mag niet hermetisch afgesloten zijn van de omgeving. Is dit wel het geval, dan zal de ruit of omkasting barsten tengevolge van onder- of overdruk door temperatuurverschillen. En houdt er ook rekening mee dat als je de collector met water vult, er het risico bestaat op bevriezing als het systeem niet helmaal leeg is.

 

17/08/2011 - 23:39

Dag  iedereen,

Hier de papa. 

Bedankt voor alle tips aan de klusser.  Corneel en ik zijn er erg blij mee.

De bak zal wel een heel gevaarte zijn om mee te sleuren. Gelukkig is het een experiment en moet het niet op het dak .... (voorlopig).    Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de smaak ook te pakken krijg, maar als Corneel enthousiast is dan kan hij iedereen motiveren.

De glaswol is 12 cm dik ipv 5 cm. 

Misschien kan ik toch maar beter een betonplexplaat kopen ipv de OSB3. (die platen OSB3 die ik nog heb houd ik dan voor iets anders)

Blijft het glasprobleem.  Eerst het glas zoeken zaterdag is een goed idee, maar dat ziet Corneel niet zitten.  Het moet vooruit gaan hé.

Ik ben echt benieuwd wat het zal opleveren.  In eerste instantie is het de bedoeling om onze zonneboiler gewoon te laten vollopen en nadien te laten leeglopen.  Pas daarna komt het verhaal met het voorraadvat.  We willen dit vat hoger plaatsen dan de radiator zodat we geen pomp nodig hebben.  Corneel heeft een schema gemaakt hiervan (leidingen van en naar het vat, aanvoer, afvoer).  Als we zover zijn, zal hij dit schema hier ook eens posten om jullie mening te vragen.

Nogmaals bedankt voor alle steun

Vriendelijke groeten

Jan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18/08/2011 - 08:34

Hey, leuk project waaruit je veel zal leren.

Blijf elkaar aanmoedigen en stimuleren. Probeer zeker als volgend project het voorstel van Rudy met de koperleidingen (je kan de bak dan misschien hergebruiken).

Je kan het dan vergelijken met de radiator. Je zal waarschijnlijk verbaasd zijn.

31/08/2011 - 22:50

Dag iedereen,

Corneel en ik hebben de zonnecollector op zich klaar op volgende manier :

Bak :  betonplex 12 mm afgekit met siliconen

Isolatie :  12 cm glaswol achteraan en aan de zijkanten.

Radiator : platte radiator (één segment) van ongeveer 190 cm * 70 cm aan één kant zwartgeschilderd.  Achteraan lamellen die in/op de isolatie liggen

Als ruit hebben we 4 mm serreglas (nog te plaatsen)

Het geheel ( zonder glas en zonder water) is nauwelijks te tillen.     Gelukkig zijn er nog twee broers, die kunnen meehelpen dragen.

Nu hebben we nog enkele vragen.

Vraag 1.  Hoe groot voorzien we de boiler ? 

Als we zelf even narekenen komen we op volgend resultaat.  

Volgens infopuntbeterwonen.be moet je ongeveer 50 liter per m² voorzien aan een normaal rendement.  In de vorige reacties lezen we dat een normaal rendement 85% is en dat wij maximaal 50% kunnen halen.  Naar boven afgerond komen we dan op 40 liter (39,12 l als we juist kunnen rekenen). 

Volgende redenering : 190 cm x 70 cm = 1,33 m²; 50 liter/M² (normaal rendement) x 1,33m² = 66,5 liter; 66,5 liter omgerekend naar ons rendement (50%) is 39,12 liter [1/85%*50%)].

Een klein boilertje zou dus voldoende moeten zijn.  Aangezien het nog steeds om een experiment gaat, willen we het simpel houden, en voorzien we geen naverwarming.   Het plan is 2dehands een boiler te bemachtigen, liefst gratis of voor een kleine prijs (zoals de rest).

Vraag 2.  We denken dat er bij de meeste boilers maar 2 aansluitingen zijn (in en uit), terwijl we er eigenlijk 4 nodig hebben .  Wat te doen ?

We denken dat er twee aansluitingen naar de zonnecollector moeten, 1 naar de kraan (koud) en één naar onze buitendouche (warm).  We denken wederom bij de meeste boilers maar 2 aansluitingen te vinden (in en uit), want die dingen zijn natuurlijk niet gemaakt om er een zonnecollector aan te hangen.

We dachten aan volgende ingewikkelde oplossing voor een boiler met twee aansluitingen :

  • Als we warm water wensen, hangen we de "inlaat" van de boiler aan de kraan en wordt de "uitlaat" onze (hopelijk warme) buitendouche :).  We stellen ons dan wel de vraag of het water zich dan niet onmiddellijk mengt met lauw water tot gevolg.  (die vraag stellen we ons eigenlijk ook bij gewone boilers, maar dit zal wel geen probleem zijn).
  • Als we aan het verwarmen zijn met de zonnecollector, hangen we de warme kant van de collector aan de "uitlaat" van de boiler, en de koude kant van de collector aan de "inlaat" van de boiler.

Is dit als principe haalbaar ?  Zijn er andere oplossingen ?

Vraag 3.  Aangezien het simpel moet zijn, willen we geen pomp om het water te doen circuleren en ook geen temperatuurvoelers.  Hoeveel hoger moeten we de boiler dan plaatsen ? 

Corneel wil de boiler  in de boomhut zetten (eigenlijk is het een paalhut, belangrijk want er is geen schaduw) en op de "benedenverdieping" de douche kunnen nemen.  :)   De onderkant boiler komt dan zo ongeveer om een 2 meter hoogte.  Hoeveel lager moet dan de collector komen (zonder pomp) ?  

Bedankt voor alle antwoorden en reacties.  Kritiek mag natuurlijk ook, maar zachtjes mbt ons enthousiasme.

Groetjes

Corneel en Jan

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

02/09/2011 - 13:54

Voor de berekening van de boiler zit je op zich niet slecht.... je kan zelfs groter gaan maar dan duurt het langer vooraleer de algemene temperatuur voldoende gestegen is.

Je kan beter beperkt blijven voor de boilerinhoud maar je moet er dan wel rekening mee houden dat als de zon goed schijnt en er wordt een tijdje geen warm water afgenomen, dat het risico bestaat dat het water gaat koken. Wanneer dat je dat kookpunt bereikt zal je zelf moeten vaststellen vermits het jullie eerste prototype is  :-)

Het best is dus een overdrukventieltje te zetten op de boiler. En ook, de boiler niet volledig vullen want warm water zet immers uit. Een boiler die het begeeft of de collector door overdruk kan altijd - het is het zwakste punt dat eraan zal moeten geloven.

 

Voor het sifon effect mag de collector op gelijke hoogte staan met de boiler. Je moet dan wel goed kijken voor de plaatsing van de aansluitingen voor de doorstroming van het warme water volledig op 'natuurlijke' wijze te laten verlopen.

In het kort en eenvoudig: de onderkant van boiler en collector met elkaar verbinden  en  bovenkant boiler en collector met elkaar.

 

Hiermee heb je de doorstroming op zich voor elkaar zonder mechanische/electrische hulpmiddelen.

 

nog een waarschuwing: wees voorzichtig met jullie opgewarmde water wegens verbrandingsgevaar. Boven de 60° is water heel pijnlijk tot brandwonden toe. Je kan kijken voor gebruik van een mengkraantje om het warme water met koud water tot een aangename temperatuur te brengen. Dus zeker de eerste keren goed meten vooraleer je het warme water gaat gebruiken.

02/09/2011 - 17:02

Bedankt voor de antwoorden. 

Kunnen jullie aub onze vraag 2 nog bekijken.  Rond de 2 en 4 aansluitingen.  ik herhaal de vraag hieronder opnieuw (copie).  Als ik en mijn papa op zoek gaan naar een boiler moeten we dit nog weten.

Groetjes en dank U

Corneel

 

Vraag 2.  We denken dat er bij de meeste boilers maar 2 aansluitingen zijn (in en uit), terwijl we er eigenlijk 4 nodig hebben .  Wat te doen ?
We denken dat er twee aansluitingen naar de zonnecollector moeten, 1 naar de kraan (koud) en één naar onze buitendouche (warm).  We denken wederom bij de meeste boilers maar 2 aansluitingen te vinden (in en uit), want die dingen zijn natuurlijk niet gemaakt om er een zonnecollector aan te hangen.
We dachten aan volgende ingewikkelde oplossing voor een boiler met twee aansluitingen :

  • Als we warm water wensen, hangen we de "inlaat" van de boiler aan de kraan en wordt de "uitlaat" onze (hopelijk warme) buitendouche :).  We stellen ons dan wel de vraag of het water zich dan niet onmiddellijk mengt met lauw water tot gevolg.  (die vraag stellen we ons eigenlijk ook bij gewone boilers, maar dit zal wel geen probleem zijn).
  • Als we aan het verwarmen zijn met de zonnecollector, hangen we de warme kant van de collector aan de "uitlaat" van de boiler, en de koude kant van de collector aan de "inlaat" van de boiler.

Is dit als principe haalbaar ?  Zijn er andere oplossingen ?
  

02/09/2011 - 19:40

Probeer een afgedankte CV boiler vast te krijgen, die hebben 4 aansluitingen nl 2 voor het sanitair water en 2 voor het CV water. Je kan namelijk geen sanitair water door je collector sturen want die ga je voor je ogen zien wegroesten omdat er permanent zuurstof aangevoerd wordt. Een radiator is namelijk niet behandeld langs binnen, is voorzien voor een gesloten CV kring waar geen zuurstof in zit.

02/09/2011 - 21:08

Hallo,

 

Je bedoelt dat we dan met een warmtewisselaar gaan werken in de CV-boiler, vermoed ik als leek.

De kring radiator-boiler is dan gesloten (radiator roest dan niet) en warmt via de warmtewisselaar ons sanitair water op.  

Goede tip, bedankt.

Denk je niet dat ons rendement (dat waarschijnlijk al slecht is) nog slechter gaat worden hierdoor.  Moeten we de kring radiator-boiler dan niet met iets anders vullen dan water om de zaak te verbeteren ???

Groetjes

Jan (Papa)

 

 

02/09/2011 - 21:29

Water is het beste, maar dan moet je het aflaten in de winter. Of je kan kiezen voor glycol dat bevriest niet, maar dat is wel agressiever dan water voor metalen en dichtingen. Hou ook rekening met het uitzetten, inkrimpen en koken van vloeistof: hiervoor heb je bijkomend een expansievat + veiligheidsklep nodig. Die zou je beide kunnen weglaten indien je een leegloopsysteem maakt, maar dan heb je weer een pomp nodig. Er staan een paar leuke projectjes online, daar kan je eventueel ervaringen mee opdoen: http://home.zonnet.nl/ponyhaar/

De truc met het roet vond ik bv heel goed gevonden, verduurt absoluut niet tgv hitten en zon en absorbeert relatief veel warmtestraling.

 

04/09/2011 - 16:56

zeker ook hier een kijken, info vragen : http://www.benergie.be/pages/zonnepaneel.php

 

 

06/09/2011 - 20:43

Leuk om te lezen, ik heb een paar jaar geleden hetzelfde gemaakt.

Houten bak met glaswol erin, radiator van 1100 bij 550 mm zwart geschilderd, polycarbonaat gebruikt ipv glas. Dit was een holle plaat, met een soort kanaaltjes. Licht en isoleert ook een klein beetje. Een 10 liter koperen vaatje van een electrische boiler geisoleerd en hoger gehangen dan de collector. Temperatuursensor van ebay erin en een vulgat bovenin. Onderaan een T-stukje met een siliconenslang die naar boven hangt. Zo kan je het waterniveau zien. Systeem is dus drukloos, het vulgat blijft open. Lager dan de collector een T-stukje in de leiding met een kraan eraan. Leidingen waren kunststof, PPI leiding heet dat, met koppelingen met een O-ring, druk je er zo op.

 

In de zomer vullen, gaf 's middags water van max 96 graden Celcius in het vat! Af en toe een borreltje, doordat het water in de radiator kookte. Ging dus enorm hard. Grofweg berekend met de inhoud van het systeem (15 a 17 liter totaal geloof ik) en een temperatuurstijging van X graden in een bepaalde tijd, gaf met een instraling van 1000W/m2 een rendement van ongeveer 80% geloof ik! Zal vast niet helemaal kloppen, maar het ging echt hard.

 

Ik zou dus zeker een temperatuursensor ergens inbouwen, al is het maar voor de veiligheid, dat je niet gaat douchen met bijna kokend water.

 

Helaas was mijn 2de hands radiator roestig van binnen, heb er maar 2x mee afgewassen. Verder ook niet echt praktisch, zo los van de waterleiding, maar het ging om het experiment.

 

<img>https://picasaweb.google.com/lh/photo/LPWGSiY7IyZ1KAHJg1N4yQ?feat=direct...

<img>https://picasaweb.google.com/lh/photo/pbP4hzhCqeGVTGrjb4Db4Q?feat=direct...

07/09/2011 - 07:01

Mooi experiment. Alleen beetje jammer om zo'n klein boilertje te nemen met zo'n collector. Niet zo moeilijk om dan kokend water te maken hé.

07/09/2011 - 20:10

Schitterend wat je hebt gemaakt,

Ik heb een collectoroppervlak van 1,33 m² en mijn papa zoekt een boiler van 50 tot 75 liter.  Wat denkt U ?

Corneel

 

 

 

 

08/09/2011 - 00:20

Lijkt me goed, wel goed isoleren dat vat. Ben benieuwd naar het resultaat.

 

Oja isolatie van het vat heb ik met pur schuim gedaan. Eerst 2 cillinders gemaakt van radiatorfolie, soort noppenfolie met een aluminium laagje. Daar tussen purschuim gespoten. Beetje water erop sprenkelen na het spuiten, dan schuimt het nog meer op. Anders kun je niet echt veel schuim uit zo'n bus halen. Maar iets anders is ook prima lijkt me. EPS/piepschuim kan niet tegen de hoge temperatuur.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.