Zonneboiler, enkele specifieke vragen | Ecobouwers.be

U bent hier

Zonneboiler, enkele specifieke vragen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

13/01/2006 - 12:39

Hallo,

We overwegen de installatie van een zonneboiler om de centrale verwarming te ondersteunen. We hebben daarbij enkele vragen die wrschnlk specifiek zijn voor onze situatie en waarop we dus niet echt goed antwoorden kunnen vinden op het internet.

De zonneboiler moet een warmtepomp ondersteunen tijdens het stookseizoen, moet dus zo efficient mogelijk werken in de wintermaanden. Ons dak is (bijna tot op de graad) strikt O-W georienteerd, dakhelling is relatief klein, zo’n 40 graden. Het buffervat van de warmtepomp heeft 500l inhoud en is voorzien van een spiraal voor zonneboiler ondersteuning. Heel het huis wordt verwarmd met vloer- of wandverwarming.

Onze vragen:

1. Is de plaatsing van de zonneboiler op het dak toch nog te overwegen ondanks de slechte orientatie, relatief lage helling en de bijgevolg zeer lage efficientie in de koude maanden?

2. Een boiler op het dak van het tuinhuisje (nog te bouwen) lijkt ons een betere optie, maar aangezien dit gebouwtje een 15-tal meter achter het huis komt te staan, betekent dit ook dat de leidingen in de grond zullen komen te liggen. Is het mogelijk deze leidingen zeer goed te isoleren zodat we niet teveel warmte verliezen aan de grond? Zijn er mensen die een zonneboiler in de tuin gemonteerd hebben, of moet ik dit idee van in het begin al maar afvoeren?

3. Het buffervat van CV is slechts 500l, is dit niet wat te weinig om de verwarming te ondersteunen? Op koude dagen is het net genoeg om de schakeltijden van de stroomvoorziening te overbruggen. Moeten de zonnepanelen gedimensioneerd worden volgens de grootte van dit buffervat of zal een 10-tal m2 toch renderen?

4. Het CV water wordt op de koudste dagen tot rond de 40 graden warm m.i. ideaal om te kunnen ondersteund worden door een zonneboiler. Zullen de zonnepanelen op echt zonnige dagen in de tussenseizoenen het buffervat hoger opwarmen dan de ingestelde temperatuur (vlgs buitenthermometer en stookcurve)? Of stopt de circulatiepomp wanneer de gewenste temperatuur is bereikt? Ik meen dat een zo hoog mogelijke opwarming zou moeten kunnen, omdat dan des te meer warmte kan worden opgeslagen en dus de zonnepanelen veel beter zouden renderen. Geeft dit dan echter geen problemen wanneer veel te warm water door de vloer- en wandverwarmingsbuizen wordt gestuurd?

5. Mocht het geheel toch haalbaar blijken en we zouden het systeem installeren, kan iemand me dan een idee geven van de te verwachten opbrengst? Bv 10 m2 panelen, pal zuid, helling 55-60 graden, 500l buffervat, +/-K45 woning, 110m2 verwarmd. Zou 5000 kWh per jaar realistisch zijn?

Alvast bedankt voor elke raad,

Groet,

Guy

46 Reacties

Reacties

13/01/2006 - 18:40

Guy,

Een WP + 10m² zonneïnstallatie kost een klein fortuin.

Met dat geld maak je van je k45 misschien een PH.

Dat kan je dan verwarmen met een gaswandkacheltje van 600€ als je wil.

5oooKWH kan best kloppen als opbrengst, maar deze opbrengt situeert zich voornamelijk in de zomer !

Bij weer zoals eind december (temp rond het vriespunt en geen zon dagenlang) is de opbrengst 0 NUL !!

En net dan heb je de warmte nodig.

dirk

14/01/2006 - 15:11
Guy

Dirk,

Heel erg bedankt voor de 'constructieve' raad...

“Een WP + 10m² zonneïnstallatie kost een klein fortuin.”
Dat een WP geld kost weet ik ook, er staat er een in de kelder...
Het buffervat staat er ook, dat moet dus al niet meer betaald worden.

”Met dat geld maak je van je k45 misschien een PH.”
Het huis staat er 4 jaar, nu ramen, vloeren en muren gaan uitbreken om de isolatie te verbeteren is GEEN optie, sorry.

“Dat kan je dan verwarmen met een gaswandkacheltje van 600€ als je wil.”
Zoals eerder gezegd: da’s geen optie.

”5oooKWH kan best kloppen als opbrengst, maar deze opbrengt situeert zich voornamelijk in de zomer !”
Ik bedoel 5000 kWh buiten de zomer. Het stookseizoen loopt van sept tot mei, da’s een 8-tal maanden (toch 2/3 jaar). In de zomer brengt het dan idd niks op, tenzij we een extra buffervat installeren om mee voor warm water te zorgen, wat een besparing zou betekenen van misschien 20 Euro/jaar... We hebben nu een WPboiler met buffervat dat niet voorzien is voor zonneboileraansluiting. We maken dus op die manier al redelijk efficient ons warm water, wat elke investering om dit nog efficienter te doen, veel minder interessant maakt (extreem lange terugverdientijd).

Bij weer zoals eind december (temp rond het vriespunt en geen zon dagenlang) is de opbrengst 0 NUL !!
Dat putje winter al eens een paar dagen de zon niet schijnt, weet ik ook wel, bedankt.
De hoop was dat het in het tussenseizoen voor een serieuze ondersteuning van de CV zou kunnen zorgen. Da’s mijn vraag aan jullie of dit realistisch is of niet.

Kijk: als ik vier jaar geleden wist wat ik nu weet, had ik het ook wel lichtjes anders gedaan.
Ik zit nu dus met het huis dat er nu staat en daar moet ik het mee doen. Ik zoek naar de beste mogelijkheden om mij en m’n gezin in de toekomst zo onafhankelijk mogelijk te maken van energie. Ik ben er nl ondertussen van overtuigd geraakt dat energieprijzen binnen afzienbare tijd fenomenaal gaan stijgen en wil me zo goed mogelijk indekken. Niet meer, niet minder. Ik kies er nu voor het geld dat ik nu kan besteden, te gebruiken om die energie-onafhankelijkheid zo goed mogelijk te realiseren. (zoals al gezegd: het spel terug afbreken en een beter geisoleerd huis neerpoten is geen optie, waar zijn we dan mee bezig?). We maakten de fout die 95% van de mensen maakt, nl een vertrouwen in het oordeel van onze architect en verwarmingsinstallateur. Ik ben niet te beroerd om mijn ‘domheid’ toe te geven. Maar nu gaan zeggen ‘je had een PH moeten bouwen met een brandertje van 600Euro’ is ‘goeie’ raad die ik niet kan gebruiken, sorry.

Welke zijn dan de mogelijkheden?
- zonneboiler: probleem: zie boven
- zonnepanelen: probleem: slechte orientatie dak, geen subsidies voor helling pal west, tuinhuisje te klein voor deftig oppervlak aan PV panelen, enorm duur in installatie
- wind: probleem: woon in binnenland, lage opbrengst aan eli, geen GSC, vergunningen?
- isolatie hier en daar bijlappen? Is een mogelijkheid, maar ik zou niet weten precies hoe? Suggesties?
- andere?

Kan iemand van de specialisten enige raad geven? Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Zal ik die zonneboiler al maar vergeten?

Groet,

14/01/2006 - 15:39

1. Is de plaatsing van de zonneboiler op het dak toch nog te overwegen ondanks de slechte orientatie, relatief lage helling en de bijgevolg zeer lage efficientie in de koude maanden?

Nee, niet doen, in de wintermaanden moet je zorgen dat je echt zeer stijl staat (ca 70 graden is ideaal, tussenseizoen 60) en zo veel mogelijk zuid, in de zomer is dit minder belangrijk, maarvoor verwarmingsondersteuning super belangrijk.

2. Een boiler op het dak van het tuinhuisje (nog te bouwen) lijkt ons een betere optie, maar aangezien dit gebouwtje een 15-tal meter achter het huis komt te staan, betekent dit ook dat de leidingen in de grond zullen komen te liggen. Is het mogelijk deze leidingen zeer goed te isoleren zodat we niet teveel warmte verliezen aan de grond? Zijn er mensen die een zonneboiler in de tuin gemonteerd hebben, of moet ik dit idee van in het begin al maar afvoeren?

Ik heb de panelen ook om de tuin staan, leidingen ca 8/5 m1 buiten (zeer goed geisoleerd in de grond) en ca 8 m1 binnen (matig geisoleerd boven systeemplafond inkelder, armaflex) De verliezen zijn minimaal, uitgaand uit de boiler bijv. vandaag 32 graden, ingaand in de kollektoren ca 30,5 graden, toevoer natuurlijk weer ca 2 graden verlies... Dat moet dus geen probleem.

3. Het buffervat van CV is slechts 500l, is dit niet wat te weinig om de verwarming te ondersteunen? Op koude dagen is het net genoeg om de schakeltijden van de stroomvoorziening te overbruggen. Moeten de zonnepanelen gedimensioneerd worden volgens de grootte van dit buffervat of zal een 10-tal m2 toch renderen?

10 m2 op 500ltr is voor de winter en zomer zat voor tussenseizoenen vul je echter iets op rendement inleveren. Download van internet getsolar (simulatieprogramma) en je ziet hoeveel.., 7 a 8 m2 zal denk ik beter zijn.

4. Het CV water wordt op de koudste dagen tot rond de 40 graden warm m.i. ideaal om te kunnen ondersteund worden door een zonneboiler. Zullen de zonnepanelen op echt zonnige dagen in de tussenseizoenen het buffervat hoger opwarmen dan de ingestelde temperatuur (vlgs buitenthermometer en stookcurve)? Of stopt de circulatiepomp wanneer de gewenste temperatuur is bereikt? Ik meen dat een zo hoog mogelijke opwarming zou moeten kunnen, omdat dan des te meer warmte kan worden opgeslagen en dus de zonnepanelen veel beter zouden renderen. Geeft dit dan echter geen problemen wanneer veel te warm water door de vloer- en wandverwarmingsbuizen wordt gestuurd?

Hij gata net zo lang door als de door jouw ingestelde maximale temperatuur (bijv. 95 graden...) dus geen probleem.

5. Mocht het geheel toch haalbaar blijken en we zouden het systeem installeren, kan iemand me dan een idee geven van de te verwachten opbrengst? Bv 10 m2 panelen, pal zuid, helling 55-60 graden, 500l buffervat, +/-K45 woning, 110m2 verwarmd. Zou 5000 kWh per jaar realistisch zijn?

Nee, eerder 3000-3500 kWh als je ook warmwater ermee verwarmd. Zie getsolar, dat klopt heel aardig bij mij, december zat ik iets onder de simulatie , nu er iets boven, vandaag mijn topdag aller tijden: 15 kWh tot nu toe, normaal tussen de 0 en 8.5 kWh per dag...

Succes met je aankoop, altijd doen!!!

Mvg Arnold

14/01/2006 - 16:38

Arnold,

Hoe heb je de leidingen in de grond geisoleerd?
Of heb je zo'n speciale voorgeisoleerde set gekocht?

14/01/2006 - 17:47

Guy

O-W in de winter met een zwakke dakhelling, daar moet je niks van verwachten, zeker niet voor verwarmingsondersteuning. Nee dus.
Alternatief is dan je tuinhuis. Maar voor verwarmingsondersteuning zou ik naar een helling van minstens 50 tot 60° gaan.
Buizen isoleren kan perfect, uiteindelijk besttaat er zoiets als stadsverwarming, daar liggen alle buizen buiten, en die verwarmen veelal hun water tot 90°.
500 lt is voor 10m² akseptabel. Maar met 500 lt kan je niet veel aanvangen. Stel dat de zon je boiler volledig opwarmt van 35° naar 70° - wat in het stookseizoen zelden zal lukken - heb je 35 * 500 * 1.163 20 kW opgeslagen, als je 4 kW warmteverlies zou hebben, kan je 5 uurtjes stoken, tenminste als je met 35° rondkomt. Maar dan heb je ook al je warm sanitair water opgebruikt.
Rond de 40 graden ideaal om te kunnen ondersteund worden door een zonneboiler? Ook daar zou ik me niet teveel illusie's over maken. Je mag in de winter op een zonnige dag al blij zijn als je 35° haalt.
In het tussenseizoen (wanneer is dat, november of maart, want dat maakt een groot verschil) kan je op een mooie dag kan je mogelijk wel een hogere t° halen, maar stel je er niet teveel van voor. Bij verwarmingsondersteuning wordt alle warmte direct terug benut, de t° zal dus mmaar zelden oplopen.

" Ik meen dat een zo hoog mogelijke opwarming zou moeten kunnen, omdat dan des te meer warmte kan worden opgeslagen en dus de zonnepanelen veel beter zouden renderen. "
Dat is de bal kompleet misslagen, hoe hoger de t° in de boiler, hoe slechter het rendement!

" Geeft dit dan echter geen problemen wanneer veel te warm water door de vloer- en wandverwarmingsbuizen wordt gestuurd? "
Ik neem aan dat je nog een driewegmengkraan hebt staan die het water terugregelt?

” Ik zit nu dus met het huis dat er nu staat en daar moet ik het mee doen. "
Toch blijft een zonneboiler voor verwarmingsondersteuning in een matig geisoleerde woning onzin. Verbeter je woning, in vele gevallen is dat makkelijk mogelijk zonder ze af te breken. Slechts 4 jaar oud is een slecht argument, als het niet deugd, is vervangen de boodschap. Ik ken jou huis natuurlijk niet, en kan dus natuurlijk niet inschatten wat de mogelijkheden zijn, maar ik moet het eerste huis nog tegenkomen dat niet verbeterd kan worden met beperkte maatregelen. Want een stookseizoen van septeber tot mei is wel erg lang. In mijn huidige slecht geisoleerde woning (naar mijn normen) duurt het stookseizoen van half oktober tot begin april.
Verbeteren is dus de beste mogelijkheid om jou en m’n gezin in de toekomst zo onafhankelijk mogelijk te maken van energie. Begin voor het te laat is, als de energie sterk gaat stijgen gaat dat ook het geval zijn met de isolatie.

Kan iemand van de specialisten enige raad geven? Zal ik die zonneboiler al maar vergeten?
Ja, probeer je isolatieniveau op te krikken.

Hans

15/01/2006 - 00:11

Guy,

Sorry, maar ik dacht dat je de woning nog moest gaan bouwen.

Ik had ergens "nog te bouwen" gelezen, maar dat slaat dus op het tuinhuis.

Zonnepanelen op het tuinhuis leggen lijkt mij geen goed idee !

Arnold spreekt van 4° temp verlies !!!!

Bij een verschiltemp tussen boiler en collectoren van 10° is dat wel 40% verlies !

dirk

15/01/2006 - 09:14

Dirk

Je kan er echt wel voor zorgen dat het verlies tot 1° beperkt blijft, kwestie van degelijk te isoleren. Dat is natuurlijk ook nog 10% verlies, of 90% winst ;)
't Is maar hoe je het bekijkt. Ik heb trouwens al meerdere installatie's geizen van een bekend merk in zonnepanelen waar met 9mm isolatie wordt gewerkt, die verliezen zelfs binnenhuis zeker 4° tussen collector en boiler!

Hans

15/01/2006 - 13:06

Bij mij buiten een voorgemonteerde buis, ca rond 90mm PU met daarin 2 buizen voor aan- en afvoer, daar zit niet veel verlies, binnen 9 mm armaflex, is idd minimaal, maar...

Meeste verlies zit binnen, maar dat is geen echt verlies want al die warmte komt tocg in mijn huis. Van die 4 graden blijft dus 3 graden alsnog binnen he.

Mvg Arnold

16/01/2006 - 01:00
Guy

Iedereen,

Hartelijk bedankt allemaal voor de goede raad.
Ik heb er veel uit geleerd. Belangrijkste misschien dat ik wat minder enthousiast moet zijn over ‘niewe’ technologische ontwikkelingen en misschien eerst wat meer ‘low profile’ maatregelen moet nemen...

Arnold,

3000-3500 kWh: ik meen dat je per volledig jaar bedoelt, dus ook warm water in de zomer? ‘k denk dat dan als je de zomer er uit laat (zoals bij ons initieel de bedoeling zou zijn), we op 2000 tot 2500 kWh uit komen. Aan eli zou dat voor mij zo’n 6à700 kWh zijn, oftewel 70 Euro per jaar. Zelfs al zou de eli prijs verdriedubbelen (wat ik niet onrealistisch acht) dan is het nog ‘maar’ 200 Euro per jaar, zo’n 10% van het totale eli budget zijn voor ons huis. Voor een investering van, hoeveel?, 4-5000 Euro? daar moet ik eerst toch nog’s over nadenken...

Die 4 graden verlies vind ik eerlijk gezegd toch ook wel veel. Ik zit bovendien minstens 15 m van de achtergevel, tweemaal zover dus, ik zou dan wel’s 8 graden kunnen verliezen...

Enfin, nog veel denkwerk te doen lijkt me.
Ik heb m’n licht ’s laten gaan over redelijk eenvoudig uit te voeren maatregelen om het isolatieniveau wat op te krikken:

- heeft een behandeling met een waterbestendig product van de Z en W gevels enig extra isolerend effect? Onze gevelsteen is <=18% waterdoorlaatbaar, isolatie is 7,5 cm glaswol, zonder luchtspouw... De Z en W gevels worden kletsnat bij de minste regen, en dat duurt dan een paar dagen vooraleer alles opgedroogd is.
- verven met Bioni verf zal misschien een experiment worden
- een beetje hout beginnen stoken in de haardcassette
....
- wat met PV panelen op mijn O-W dak? Ik heb ergens gelezen dat subsidies slechts binnen bepaalde grenzen van orientatie en helling worden toegekend, en strikt W valt daar buiten. Het is me wel niet duidelijk of de toekenning van groene stroom certificaten ook van die criteria afhangt, of of dit los staat van het toekennen van de 10% subsidie op de aankoopprijs. Weet iemand hier meer over? Bestaat er evt software om PV opbrengsten te berekenen ngl orientatie en hellingsgraad?

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Groet,

Guy

24/01/2006 - 17:31

Heeft er iemand al ooit berekend wat de opbrengst is per m2 (in KW) voor een zonneboiler, onder bepaalde hoeken, over een jaar tijd?

mvg
Davy

24/01/2006 - 17:44

Zie http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/ en klik op zonnekaart. Meer gedetailleerde gegevens zijn ook te vinden onder Google. Maximale instraling is ca. 800 Watt per m2, maar is een onrealistische waarde.
Geldt alleen bij volle zon in de zomer, onbewolkt.
Groet,
Hans (van Andel)

24/01/2006 - 18:24

Het cijfer van 800 Watt per m2 als piekvermogen voor PV-panelen klopt niet (daar kan de industrie alleen van dromen): je bedoelt waarschijnlijk 800 kWh per kWp (= ongeveer 8 m2, dus ongeveer 100 kWh/m2).

Een handig hulpje om voor alle hellingen en orientaties de PV-opbrengst in Belgie te schatten is deze zonneschijf (rechtstreekse link):
http://www.3e.be/downloads/InstralingsschijfUkkel.pdf

Deze schijf geeft in gekleurde zones aan hoeveel de minopbrengst in procent is vanaf het optimum. Oppassen: optimale getal = zoninstraling 1083 kWh/m2, niet PV-opbrengst. Maar de procentuele dalingen zijn wel correct.

24/01/2006 - 20:08

Goeiendag iedereen,

Wij gaan eind dit jaar bouwen en er is al zeer snel beslist om een zonnecollector op ons dak te plaatsen. Dit zijn geen zonnecellen om elektriciteit op te wekken maar buizen die zorgen voor warm water.

Waarom?
Omdat er inderdaad de olieprijzen niet op vooruitgaan en omdat er momenteel geen ander alternatief is met een dergelijk hoog rendement. Zon zal er altijd zijn (ook in België) kijk maar naar die zuiderse landen zoals Turkije, daar staat op elk huis een zonnecollector. Daar zijn ze natuurlijk kleinder dan in ons land maar wij hebben dan ook die Turkse zon niet!

Vergeet niet dat je verschillende types van collectoren hebt. Zoals Guy schetste, heeft hij een probleem met z'n orriëntatie en dak helling. Wij gaan voor het type met de vacuüm buizen -> hoger rendement dan koperbuizencicuit, en deze zijn perfect te richten naar de gunstigste invalshoek nl. het zuid-zuidwesten. Wij hebben die perfecte orriëntatie en de perfecte hellingsgraad en die is nl 45°. Dus dit is voor ons geen probleem.

Geen onderhoud, hoogstens een versleten ciculatiepomp na 15 à 20 jaar.(?)

Wij gaan vloerverwarming leggen en die mag toch maar op max. 40° draaien en dat is geen enkel probleem met het rendement van een zonnecollector. Eventuele naverwarming met een gasbrander (condensatieketel). Dit zou volgens ervaringsdeskundigen (geen verkopers) gemakkelijk gaan zonder al te veel bij verwarmen (lees; bijna niet), dit is bijna de minnimum temperatuur die een zonnecollector geeft in de winter, in de zomer loopt deze op tot 95° zeggen ze; dus moet het worden aanlengd met koud water.
Als men de verkopers van warmtepompen aan het woord laat spreekt men van zeker 15° warm water naar boven te halen, maar daar zitten wij ver boven met een collector. Met een warmtepomp moet je nog steeds 25° bijverwarmen om aan 40° graden te komen en gaan wij er dus van uit dat wij bijna "gratis" vloerverwarming hebben, niet?

Waarom twijfel?
De prijs, wij gaan een serieus groot huis bouwen en dat kost veel geld, dan zeggen jullie: bouw dan kleiner; dat is je eigen schuld, en dat is waar ook maar je bouwt maar 1 keer zeggen ze toch. Het betekend een investering van iets meer dan 5.000 euro maar dat verdien je terug binnen de 10 jaar zeggen ze, ...

Wij gaan zeer goed isoleren; 10 cm rotswol in de muren, min. 15 cm dak en min. 10 cm onder de vloerverwarming want isoleren kan je maar 1 keer en dat beseffen wij goed. Wij wonen nu in een zéér slecht geisoleerd huis en dat voel je!

Wij streven ernaar dat we niet meer dan 50 euro per maand gaan uitgeven aan energie en dat gaat ons nog lukken ook denk ik. Het grootste nadeel van dit hele systeem is weer dat je eerst veel moet uitgeven om het de volgende jaren goed te hebben maar dat is met alles zeker?

Een zonnecollector; een aanrader!
(of toch zeker het overwegen waard)

Jan en Kelly

24/01/2006 - 20:34

Jo,

Volgens mij kloppen die waarden wel, want het gaat hier over een zonneboiler (thermisch).

Hans

24/01/2006 - 21:14

Jan en Kelly,

Ik zou jullie toch effe met de voeten op de grond willen zetten, het spijt me.

Als je maar 10cm isolatie in de muur wil steken, heeft die zonneboiler absoluut geen zin, toch niet om te verwarmen. Zoals Dirk A. al schreef, brengt deze zeer weinig op in de winter.

Die 5000EUR steek je beter in meer isolatie, dit gaat je gegarandeerd een veelvoud opbrengen. Onze 10m² collector levevert een 3000 à 4000Kwh per jaar; 150 à 200EUR aan gastarief dus...

Die 50EUR per maand energiekosten (verwarming + eli), vergeet het maar! Tenminste in een groot huis mét veel glas. Dan zal je moeten opteren voor 15cm in vloer, 20 cm in muren, 30cm in dak én 3 voudig glas.

Trouwens de door jullie voorgestelde isolatie is een minimum om de nieuwe K45 norm te halen. Met dubbel glas 1.1 en grote glaspartijen kan je dat zelfs op je buik schrijven.

Hopelijk heb ik jullie niet teveel ontmoedigd!

groeten

Jeroen Beeckx

24/01/2006 - 21:41

Jan en Kelly

" Wij gaan voor het type met de vacuüm buizen -> hoger rendement dan koperbuizencicuit, en deze zijn perfect te richten naar de gunstigste invalshoek .... "
Niet akkoord, in ons klimaat met veel diffuus licht brengen vacuumbuizen weinig of niets meer op. Vergeet niet dat die cijfers meestal uit Zuid Duitsland of Oostenrijk komen. En daar heb je een kouder klimaat, met veel meer zonuren in de winter, en sneeuw, ook een belangrijke factor.

" Geen onderhoud, hoogstens een versleten ciculatiepomp na 15 à 20 jaar.(?) "
- glycol die om de 5 a 10 jaar zal moeten vervangen worden, afhankelijk van hoe dikwijls de installatie in stagnatie gaat.
- pompen vervangen, beetje zelfde opmerking als hiervoor, maar 15 jaar zou die toch moeten houden.
- de regeling, electronica is altijd het zwakke broertje. Mijn eerste regeling heeft nooit behoorlijk gewerkt. En werd na een paar jaar vervangen.
Maar dat mag de pret niet bederven. Zonne-energie blijft een goede zaak, en kan afgeschreven worden. Het is ongeveer de enige investering in huis waar je ooit je centen kan uithalen. Voor mij dus toch een aanrader.

" Wij gaan vloerverwarming leggen en die mag toch maar op max. 40° draaien en dat is geen enkel probleem met het rendement van een zonnecollector...."
Wel, ik ben al heel wat jaren bezig met zonne-energie en verwarmingsondersteuning, maar die installatie's wil ik eens zien. Zelfs op een dag als vandaag lukt dat enkel zolang de zon schijnt, dat nauwelijks bijverwarmen is dus wel minstens 18 uur per dag.

" Als men de verkopers van warmtepompen aan het woord laat spreekt men van zeker 15° warm water naar boven te halen, maar daar zitten wij ver boven met een collector. "
Dan moet je wel op een behoorlijke diepte gaan boren (200 a 300m?)

" Wij gaan zeer goed isoleren; 10 cm rotswol in de muren, min. 15 cm dak en min. 10 cm onder de vloerverwarming want isoleren kan je maar 1 keer en dat beseffen wij goed. "
Wij gaan uit van de volgende minima: 15 cm in de muur, 20 cm in het dak, 10 cm in de vloer (op volle grond) is wel akseptabel.

" Wij streven ernaar dat we niet meer dan 50 euro per maand gaan uitgeven aan energie en dat gaat ons nog lukken ook denk ik. "
Beslist, als je een dikke trui aandoet ;)
Het is wel haalbaar in een rijwoning of een kleine open bebouwing met niet te veel glas, en op het zuiden gericht.

Hans

24/01/2006 - 21:51

Hoi..

Ik dacht met dergelijke isolatie waarden toch ongeveer op een K35 uit te komen.. 10 cm in muur, 7 cm pur in vloer, 20 cm in dak, en 1.1 glas (glasaandeel is eerder beperkt). Zou het best eerst uitrekenen met Bjorn z'n excelblad.. moet es een dag verlof nemen..
M'n architect sprak van een K30 woning indien 15cm rotswol ipv 10, wel minder vloerisolatie (4cm pur)
Balansventilatie is normaal gezien ook gepland. Maar nog opzoek naar een goede installateur en buizen moeten nog goed weg te stoppen zijn.
Gegoten kelder staat al, en heb er een beetje spijt van dat ik geen AWW heb geplaats.

Kostprijs van Zonnecollectoren +-7m2 en 400 l boiler: +- 5800 euro.
Sub:
Energie maatschappij 75euro per m2 -> 625 (is't min, max van
3750)
Federale overheid -> 1280
Gemeente -> 650
Samen = 5800 - 2555 -> 2445. (incl. btw)

Dan heb je ook een boiler die geschikt is voor bv je Pelletsketel. Weet eigenlijk niet wat een dergelijke boiler kost. (wagnet & Co -> goed?)

Spijtig is wel dat 1280 het max bedrag is van de fed. overheid. Dus superisolerend glas, PV-cellen, etc combineren het zelfde jaar is dan niet mogelijk. Denk er zelf over om de aankopen dus te spreiden over 2006-2007 (begin). Nu de Pelletsketel en de zonneboiler. Volgend jaar als er (zoals gepland) nog geld over is van de bouw.

Zit met twee Pelletsketels momenteel. De BioWin van Windhager en de Lignoplus van Wagner & Co. Beide zijn twee heel goede ketels. Verder "onderzoek" moet nog uitwijzen welke 't wordt.

PV installatie -> 1800 of 2400 WP. -> kostprijs 12.5k of 10.7k euro. Gekeurd, zelf geplaats welliswaar, aanvraag dossier wordt door firma in orde gebracht.

Mvg
Davy

25/01/2006 - 14:31
ben

jeroen,

ik heb in mijn woning ook maar 10cm rotswol (meer ging niet gezien reeds in uitvoering) voorzien in de spouw (volledige vulling), 20 cm in het dak en 10 cm in de vloer (keldervloer). Alle tussenvloeren 5 cm + EPS uitvulchappe. Schrijnwerk alu RS 65 HI van s****o met driedubbele beglazing warm edge van glaverbel (0.6 W/m²K). Ik heb toch ook een aardig glasvlak op de noordzijde (tuinzijde). Ook heel wat glas op zuiden/zuidwesten.
Met deze gegevens in te voeren in de oude k-waarde berekening (zowel in programma isover als rockwool) kom ik toch K27 uit (weliswaar zonder koudebruggen in te voeren!). Koudebruggen zijn er in principe niet (isolatie achter dorpels gezien deuren eveneens voorzien van onderregelprofiel - enkel plaatselijk koudebrug van ophanging gevelmetselwerk - overgang kelder/bovenbouw met perinsul + kelderwand geïsoleerd met 10cm XPS). Indien ik de koudebruggen meereken per lopende meter (dus als lijn ipv punctueel!) ga ik naar K30.

Ik ga er dan toch ook van uit dat de zonneboiler bij mij toch zin heeft, ook als ondersteuning voor de vloerverwarming. Niet?

ben

25/01/2006 - 17:54

Jan en Kelly,

5000 EUR is toch wat krap geteld voor die vacuumbuizen, denk ik.

Op de Duitse website van Buderus, vind ik voor de Vaciosol CPC 12 (2.5m^2) terug: 2030 EUR. Volgens mij heb je er daarvan toch wel een drietal nodig. Dus 6090EUR, enkel en alleen voor de collectoren. Dan spreken we nog niet over de regeleenheid.

De "conventionele" zonnepanelen van Buderus kosten de helft, en leveren, voor zover ik kon achterhalen op de Buderus website, minstens 75% van de energie (per vierkante meter) van de vacuumbuizen.

Ik heb zelf overwogen om ook te gaan voor die "fancy" collectoren, maar volgens mij leg je beter dubbel zoveel gewone collectoren, als je plaats hebt.

Al bij al trek ik het gebruik van zonnepanelen voor CV ondersteuning nogal in twijfel. Ze werken nl het minst goed, precies wanneer je ze nodig hebt. In mijn geval dienen ze uitsluitend om me in de zomer te voorzien van warm -sanitair- water, omdat ik mijn warmtebron (tegelkachel) in de woonkamer dan niet wil gebruiken.

mvg,

Karel.

25/01/2006 - 18:20

Karel,

Wij heeben hier een offerte liggen van een bedrijf uit Nijlen (bij Lier) (vacuümprinciepe) en die bieden ons het volgende aan;
voor een gezin met 4 personen raden we een installatie aan met 3 of 4 modules. Een ligbad verbruikt aanzienlijk meer warm water dan een douche. Om die reden kiest u best een iets groter collectoroppervlak. De panelen worden gekoppeld aan een boiler van minimum 200 liter.

Van april t/m september is de dekking bijna 100 % bij een dakhelling van 45°, er is slechts zelden bijverwarming nodig.

Als U water verwarmt met gas kan deze misschien dienen als naverwarming als de zon onvoldoende warmte geeft.
De zonneboiler wordt voor deze brander geplaatst en stuurt reeds voorverwarmd water naar de bestaande warm water productie. U kunt echter ook kiezen om ook de naverwarming in de zonneboiler te plaatsen.

Hoe dit gebeurt hangt af van het soort installatie dat momenteel aanwezig is.

Kostprijs voor een afzonderlijke installatie: 3430,00 Euro, excl. BTW en plaatsing.
Hierin zitten volgende materialen:
-4 modules met een gezamenlijk oppervlak van 4,4 m²
-Boiler met een inhoud van 200 liter.
-Regeling , pomp en kleine toebehoren zoals terugslagkleppen e.d.
Een extra module kost 480 Euro per stuk, excl. BTW en plaatsing.
De plaatsing varieert tussen 850 en 1000 Euro. Om de juiste prijs te kennen komen ze graag even ter plaatse kijken. Dit is volledig vrijblijvend.

De BTW bedraagt 6 of 21 % naargelang de ouderdom van de woning.

U kunt rekenen op verschillende subsidies namelijk van GEDIS en via belastingvermindering.

Ik zie dat u vloerverwarming heeft. Deze kunnen ook gekoppeld worden aan de zonnecollectoren, maar de installatie moet dan minstens 10 modules bevatten en een grotere boiler. Deze installaties verdienen zich minder snel terug dan de kleinere vanwege het lagere rendement.

Om een redelijk deel van uw verwarming te kunnen dekken met zonnecollectoren is een groter oppervlak noodzakelijk. Het rendement bij 30 à 40°C is wel beter dan bij de hogere temperaturen maar per m² geeft de zon een beperkte hoeveelheid warmte. Het is de bedoeling om enkel het overschot (dat wat niet gebruikt wordt voor de opwarming van sanitair warm water) te gebruiken in de verwarming. Het koude leidingwater is immers nog veel koeler dan 30°C. Met 5 of 6 m² is deze overschot in het stookseizoen te verwaarlozen. Dit is de reden waarom we een groter oppervlak aanbieden.
Normaal plaatsen wij enkel een koppeling naar de vloerverwarming vanaf 8 modules.
Deze bestaat erin dat de warmte rechtstreeks in de vloer wordt opgeslagen in functie van de buitentemperatuur (buitentemperatuur is lager dan 15°C). Dit is eenvoudig te realiseren met een warmtewisselaar. Het is dan wel
noodzakelijk dat de pomp van de vloerverwarming aan staat. Dit kan elektrisch geregeld worden.
De zonneboiler wordt dan ook best iets groter genomen zodat een langere periode zonder zon kan overbrugd worden.

Dan denk ik Karel dat je er niet ver naast zit maar dan verwarm ik heel m'n huis met een collector met een minimum aan gas, dat slechts in nood wordt gebruikt. Voor de vloerverwarming op 18 à 19° constand te hebben staan is dit perfect. Met een 2de cicuit van radiatoren worden de piektemperaturen opgevangen. Dit is volgens velen de goedkoopste en zuinigste methode.

Groeten

25/01/2006 - 19:50

Jan en Kelly,

laat me het als volgt stellen:

Wij bouwen een zeer compact huis (12mx12m), met 15cm rotswol in de muren, 60 cm argex in de vloer en 29cm isofloc in het dak, balansventilatie gekoppeld aan een aardwarmtewisselaar.
In de leefruimtes zitten passiefhuisramen.

Overal vloerverwarming of wandverwarming, goed nagedacht over de orientatie.

We voorzien verwarming op hout (stukhout, geen pellets), met een buffervat van min 600 liter. (we mikken op 1000 liter)

Desalniettemin maak ik me niet de minste illusie ivm zonnepanelen:
Men spreekt pas van een LEW wanneer de warmtevraag ligt tussen de 70 kWh/m² en 30 kWh/m² op jaarbasis. Laten we veronderstellen dat ik 50 kWh/m² haal; mooi ertussenin. Ik heb meer dan 200m², dus 10000kWh op jaarbasis. Het hoogste cijfer dat ik ergens heb gezien voor zonneboilers, is 611kWh per m², dus ik heb theoretisch gezien meer dan 17m² zonnepanelen nodig om het boeltje te verwarmen. Theoretisch gezien, dat wil zeggen dat ik een magische zwarte doos heb waarin ik op een gegeven moment 1 kWh instop, die ik er 5 maanden later terug kan uithalen.

Voor die meerkost kan je maar mijn bescheiden mening gerust een passiefhuis neerpoten, ipv een LEW. ;-)

Dat zijn gewoon gegevens die ik van het internet heb geplukt; mensen met (meer) ervaring zullen je ongetwijfeld betere gegevens kunnen verstrekken.

mvg,

Karel.

25/01/2006 - 20:23

Karel

Je moet het anders zien

Hoe ga jij in de lente en zomer je warm water maken? elke avond even je houthaard aansteken als t buiten 30 graden is? Met als gevolg enorme overproductie (want je kunt niet exact 1,23 kWh voor je douche produceren met je houtkachel...), bufferen in de zomer en om de 3 dagen stoken?

Of ga je electrisch warmwater maken? ben je meer aan stroom dan aan hout kwijt en ecologisch???

Nee, jouw geval is juist ideaal voor zonnecollectoren: stel dat je houtkachel een 75% rendement haalt (moet je een verdraaid goede hebben...), heb je voor warm water 4000 en verwarming 10000 = totaal 14000 kWh nodig = 3750 kg hout

Mik nu 10 m2 zonnepaneen op je dak en je hebt volledige dekking vanaf half april tot eind september, niks te stoken, ''gratis'' warm water, geen buren die overlast hebben van je houtkachel als ze buiten zitten. Je produceert ca 4000 kWh met je zonnepanelen dus je houtverbruik daalt ruim 30%!!

Je boilervat jeb je toch al nodig dus de investering blijft beperkt (zeker in belgie, hier in NL hebben we helaas geen enkele vorm van subsidie, niet op PV niet op zonneboilers, noppes!)

Gelijk doen dus!

Arnold

25/01/2006 - 20:53

Karel,

Ben je al ver gevorderd met de bouw van je woning? Want als ik argexkorrels hoor dan komt m'n haar overeind ...

Waarom? Argex korrels of plantenkorrels zijn de goedkoopste oplossing om een vulling te bekomen maar houden een veelvoud aan vocht vast dus moet je je een breuk stoken om het vocht uit je huis te krijgen voor je erin trekt. Ik weet wat ik zeg want ik was in m'n vorige job parketeur (lees; plaatser van parketvloeren), mensen moesten dikwijls een half jaar of langer stoken om de chape op de juiste vochtigheidsgraad te krijgen. Wat er ook kan gebeuren, en meestal is het zo ook, zakt na verloop van tijd je chape in. Dit zijn millimeters tot zelfs 1.5 cm : ZELF GEZIEN! anders zou ik het niet geloven!

Goede raad, denk ff na en informeer U ZEER goed eer je eraan begint !

Groeten

25/01/2006 - 21:05

Karel, JAn, Kelly

discussieer aub verder in "vloer op volle grond"

dit is off topic

25/01/2006 - 23:41

Arnold,

> Hoe ga jij in de lente en zomer je warm water maken? elke > avond even je houthaard aansteken als t buiten 30 graden > > is? Met als gevolg enorme overproductie (want je kunt niet > exact 1,23 kWh voor je douche produceren met je
> houtkachel...), bufferen in de zomer en om de 3 dagen
> stoken?

Er _komt_ een zonneboiler. Mijn punt was dat de zonneboiler niet 80% van de warmtebehoefte voor de CV gaat leveren, zoals hierboven gesuggereerd, maar eerder 10 tot 20%.

> Of ga je electrisch warmwater maken? ben je meer aan
> stroom dan aan hout kwijt en ecologisch???

Dat zou idd een optie zijn. Ik ben trouwens bij Ecopower, dus de ecologische impact is niet zo enorm groot. ;-)
We kiezen echter voor de zonnecollectoren, gedimensioneerd op de warmwaterpoductie in de zomer.

> Nee, jouw geval is juist ideaal voor zonnecollectoren:
> stel dat je houtkachel een 75% rendement haalt (moet je
> een verdraaid goede hebben...), heb je voor warm water
> 4000 en verwarming 10000 = totaal 14000 kWh nodig = 3750
> kg hout

't is een tegelkachel. Rendement ligt hoger dan 75%.
Een uurtje stoken met dat ding levert in ketelmodus iets rond de 20kWh op aan warmwater. (en 6kWh aan straling)
Daarmee kan je 500l water van 30 graden naar 70 graden opwarmen. (grof geschat)

> Mik nu 10 m2 zonnepaneen op je dak en je hebt volledige
> dekking vanaf half april tot eind september, niks te
> stoken, ''gratis'' warm water, geen buren die overlast
> hebben van je houtkachel als ze buiten zitten. Je
> produceert ca 4000 kWh met je zonnepanelen dus je
> houtverbruik daalt ruim 30%!!

inderdaad, precies wat ik ga doen. De tegelkachel zal trouwens niet veel overlast genereren; dat ding stookt aan enorm hoge temperaturen.
30%.... ik weet het niet. Voor mij dienen die panelen enkel en alleen voor de warmwaterproductie op tijdstippen waarop ik niet wil stoken. Wat ik er in de winter en de tussenseizoenen nog extra uithaal, is mooi meegenomen.

26/01/2006 - 07:12

Ben

" Ik ga er dan toch ook van uit dat de zonneboiler bij mij toch zin heeft, ook als ondersteuning voor de vloerverwarming. "
Hangt er vanaf hoe je "zinvol" invult. Economisch of ecologisch?

Hans

26/01/2006 - 07:33

Jan en Kelly

" De panelen worden gekoppeld aan een boiler van minimum 200 liter. "
Bij vacuumbuizen wordt normaal gerekend met 80 a 100 lt per m². Bij 4.4m² dus minstens 350 lt! Tenzij die vacuumbuizen niks waard zijn (wat de prijs doet vermoeden).

" Van april t/m september is de dekking bijna 100 % bij een dakhelling van 45°, er is slechts zelden bijverwarming nodig. "
Dat is bij elke zonnecollector het geval, maar niet met een 200 lt boiler. Tenzij je extreem zuinig bent met warm water. Wat als je drie dagen betrokken weer hebt, de zon schijnt niet altijd in ons landje.

" Ik zie dat u vloerverwarming heeft. Deze kunnen ook gekoppeld worden aan de zonnecollectoren, maar de installatie moet dan minstens 10 modules bevatten en een grotere boiler. "
Ik heb veel grotere installatie's staan, maar dan lukt het nog niet echt. Maar je kan op zonnige dagen - zoals we er deze week een paar gehad hebben) overdag wel een paar uur met de zon verwarmen, maar overschot zal je niet hebben. En dan enkel maar indien je inderdaad met 30 a 35° voldoende hebt voor je verwarming.

" Het is de bedoeling om enkel het overschot te gebruiken in de verwarming. Het koude leidingwater is immers nog veel koeler dan 30°C. "
Ik begrijp niet wat dat koude water daar mee te meken heeft. In de winter is dat 5° of minder, en dus kan je met de zon je water al flink wat opwarmen, maar het retourwater van je vloerverwarming zal altijd minstens 25° zijn, daar zijn de mogelijkheden heel beperkt, ook als heb je 20m² vacuum.

" Deze bestaat erin dat de warmte rechtstreeks in de vloer wordt opgeslagen in functie van de buitentemperatuur (buitentemperatuur is lager dan 15°C)."
Als je een echte LEW bouwt, zal je de dagen dat de zon schijnt nauwelijks verwarming nodig hebben, als je dat dan in de vloer steekt, zal het mogelijk warmer worden dan comfortabel!

" Voor de vloerverwarming op 18 à 19° constant te hebben staan is dit perfect. Met een 2de cicuit van radiatoren worden de piektemperaturen opgevangen. Dit is volgens velen de goedkoopste en zuinigste methode. "
18 a 19° is voor de meerderheid niet voldoende om comfortabel te wonen, dat blijkt uit vele onderzoeken, al zijn er uitzonderingen, dat betekent dus meestal bijstoken.
En goedkoopst? Je hebt dan twee verwarmingscircuits nodig, en radiatoren. En je rendement van je condensatieketel wordt gekelderd doordat je die hogere t° (= slechter rendement v d ketel) nodig hebt.
Ik vraag me af wie die velen zijn?

Hans

26/01/2006 - 11:46

Jan en Kelly,

Iets klopt er niet aan jullie verhaal.

In een goed geïsoleerde woning worden geen radiatoren bijgeplaatst met vloerverwarming.

Indien dit toch nodig zou zijn, scheelt er iets met de islolatie en is zonne-energie zeker een foute investering.

Laten we er van uit gaan dat de isloatie wel OK is, dan zijn radiatoren zeker uit de boze ém maken het verhaal te complex en duur, zoals Hans al schreef.

Een goed geïsoleerde woning heeft een eenvoudig verwarmingssysteem en geen installaties van 25000EUR en meer.

Jeroen

26/01/2006 - 16:36

Het is een schone gedachte dacht je de vloerverwarming gaat ondersteunen in de winter met de zonneboiler.
Wij hebben dat ook.
Maar wat leren de getallen ons :
sind 11/11 (begin stookseizoen) t.e.m vorige week heeft onze ketel welgeteld 3 uren warmte 'afgetapt' voor de vloerverwarming.

Mijn veronderstelling is:
Als de zon schijnt in de winter, zijn de passieve opbrengsten (in ons huis) groot genoeg, zodat er niet bijgestookt wordt (rekening houdend met de traagheid van het gebouw)

mvg
Steven

26/01/2006 - 17:06
Guy

Da's nu net het hele probleem:

Als je huis zo goed geisoleerd is dat, theoretisch, een groot deel van de verwarming kan gebeuren door de zonneboiler, heeft dat huis op momenten dat die zonneboiler iets kan leveren, die warmte eigenlijk niet nodig....

Dan moet je al die warmte al gaan stockeren in buffervaten van 1000 l en meer... (wat ook moet opgewarmd worden door de gas- of mazoutbrander)

In een goed geisoleerd huis is het de moeite dan wrschnlk allemaal niet waard.

Maar als ondersteuning in een iets minder goed geisoleerd huis kan het misschien wel dienen (op voorwaarde dat de temp van het vloer- en wandverwarmingswater niet te hoog oploopt), en evt voor een besparing van 10-20% op de stookkosten zorgen. Dit dan vooral in de tussenseizoenen (wanneer een heel goed geisoleerd huis al helemaal geen verwarming nodig heeft)

Of is er iets mis met deze redenering?

Guy

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.