Welke blok gebruiken? | Ecobouwers.be

U bent hier

Welke blok gebruiken?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

12/01/2007 - 09:51

Allen,

Voor het tuinhuis annex atelier dat ik ga bouwen in de achtertuin is de vloerplaat reeds gegoten: gewapende fundering op staal (h: 65, b: 30), met daarop een vloerplaat van gewapend beton, 15 cm dik. Die steekt een cm of tien boven het maaiveld uit, en ligt 18 cm onder afgewerkt niveau.
De constructie wordt HSB met 14 cm skelet, volgeblazen met isofloc, OSB als uitstijving en binnenwand, houtvezelplaat (Celit3D, steico, ...) aan de buitenkant, met daarop kepers voor ventilatiespouw en sidings (ceder, thermowood of eternit) als afwerking.
Als vloeropbouw heb ik gekozen voor 9 cm EPS, 7 cm gewapende chape met vloerverwarming en een afwerking van 1 á 2 cm. Rondom het gebouw wordt een strook gedraineerde kiezel voorzien met dáár rond klinkers tot op of net onder het afgewerkte niveau. Aan deuren voorzie ik afvoergootjes.
Het gebouw is ongeveer 7 x 4,5 m grondvlak, 4,5 m hoog, en ligt met een korte zijde west georiënteerd. Uit die richting komt de overheersende wind, en die kan hier serieus lelijk doen. Wij zitten in een trekgat met uitzicht op de fruitvelden naar het westen toe. Dus ik veronderstel dat vanwege die harde wind(stoten) de constructie flink wat schijfwerking of -druk te verduren krijgt.
Tot zover de situatieschets.
Ik heb het forum al afgezocht en uiteindelijk toch niet echt gevonden wat ik zoek. Namelijk, welke blok kan ik het beste gebruiken als aansluiting tussen vloerplaat en houtskelet (ik ga ervan uit dat het skelet rechtstreeks op de beton monteren niet aan te raden is)?
De fundering is niet geïsoleerd (waarschijnlijk fout nr 1, maar het zij zo), dus het moet een blok zijn waar ik 'mijn potlood niet van het plan hoef op te lichten'.
Eerst had ik, zoals zovelen, gedacht aan YTONG, maar het feit dat die zo bros is zorgt voor twijfel. Mijn volgende keuze was poroton, maar een aannemer die ik ken had me erop gewezen dat als daar op een of andere manier water in doordringt, en in die verticale kanaaltjes blijft staan, én het vriest, die wel eens zouden kunnen kapotvriezen (hoe groot is eigenlijk de kans dat dat gebeurt als de steen afgedekt is met diba?). De T9 waarover weleens gesproken wordt heb ik niet kunnen vinden op www.juwoe.de, wel de S9 maar die is dan weer te breed (ik veronderstel dat ik een blok van 14 of 17,5 cm breed en minstens 20 hoog nodig heb?) Hij stelde voor de blokken van hebel te overwegen. Deze zouden gelijkaardig zijn aan YTONG (zelfde fabrikant), maar een hogere puntbelasting aankunnen. Maar bij xella vind ik alleen maar info over hebel wandplaten, geen blokken. Ook perinsul heb ik overwogen, maar vanwege de geringe puntbelasting en hoge kostprijs staat die ook niet echt bovenaan de lijst.
Ik hoop dat jullie klaarheid kunnen scheppen, zodat ik eindelijk mijn 'blokskes' kan bestellen. Alvast bedankt.

Groetjes,
Frank

PS Ik weet, het is een hele boterham, maar ik wou zo volledig mogelijke informatie geven.

5 Reacties

Reacties

12/01/2007 - 11:12
leo

Wat is er mis met ytong blokken?
Je moet er gewoon voor zorgen dat je stelregel die erop komt te liggen goed verankerd wordt aan de fundering. De ytong wordt dan als het ware vastgeklemt ts de houten balk en de fundering.
Als je elke 60cm een draadeinde in de beton bevestigd moet dit wel slim komen.

Mvg
Leo

Ps: Best de ytong inpakken om vocht te voorkomen.

12/01/2007 - 11:55

Dag Leo,

Bedankt voor de reactie.
Ik hoor toch van links en rechts dat ytong vrij gemakkelijk barsten gaat vertonen, vooral dan als er zijdelingse krachten op inwerken. Vandaar mijn twijfels.

Mvg,
Frank

PS: als u zegt de ytong in te pakken, welke vlakken van de blok bedoelt u dan? Onder, boven, buiten en binnen? Of hoeft de binnenkant niet? Ik ging er altijd van uit dat boven- en buitenkant voldoende waren.

14/01/2007 - 22:24

Foamglas
Perinsul

Allebei zeer drukvast en goede isolatiewaarde (beter dan Ytong). Is wel duurder dan cellenbeton.

16/01/2007 - 22:03

Frank,

Waarom werk je niet met chemische ankers en plaats je de houtskelet dadelijk op de beton. Zo heb ik het gedaan. Ongeveer dezelfde afmetingen,m alleen iets hoger heb ik een tuinhuis helemaal opgebouwd. Staat nu toch heel stevig vind ik. Kom gerust kijken het is toch niet zover.

Hoe is het trouwens met de kachel, want ik heb vernomen dat hij brand?

Groeten,

Hans Valcke

17/01/2007 - 09:58

Isabelle,

Bedankt. Perinsul/foamglas heb ik overwogen, maar vanwege de prijs heb ik die onderaan de lijst gezet.

Hans,

Maar als ge uw skelet rechtstreeks op de beton zet, begint het skelet toch (in mijn geval 18 cm) onder het afgewerkte niveau. Kan dat dan geen vochtproblemen geven?
Kunt ge me in ieder geval uw gegevens doorsturen? Kunnen we afspreken.
En ja, kachel brandt en warmt de boel lekker op :-)

Groetjes,
Frank

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.