Welke batterijtjes ? | Ecobouwers.be

U bent hier

Welke batterijtjes ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

21/11/2014 - 17:17

Ni-cd,
Ni-mh,
Lithium ?

Al mijn batterijtjes, ook de oplaadbare, zijn aan vervanging toe.
Welk is de beste duurkoop ? Die eerste (Ni-cd) zijn nog wel te verkrijgen, maar zijn te vermijden zeker ? (nogal milieu-vervuilend ook).
De Lithium daarentegen zijn vrij duur, maar volgens ik hier en daar lees, kunnen ze lang mee wanneer ze goed worden gebruikt.

Jullie input ?

10 Reacties

Reacties

22/11/2014 - 21:46

Ik ben niet echt zo op de hoogte van batterijen, maar weet wel dat voor gsm's en tablets en bij vele laptops men lithium gebruikt. Doordat het een hoge opslagcapaciteit heeft naar het gewicht en volume toe (zeker bij de trend van hoe dunner hoe beter een belangrijk gegeven). Het andere voordeel is dat het ook lang meegaat. Maar dat lang meegaan is relatief: het kan geel laad-ontlaad cycli aan, maar bij het te pas en onpas bijladen kunnen er problemen ontstaan. Maar die zijn minder in vergelijking met vroegere batterijen voor zulke toepassingen, want volgens de fabrikanten (dus men moet het met een korrel zout nemen) is het slechts belangrijk de eerste keren volledig te laten leeg lopen en volledig op te laden, daarna zou het niet volledig opladen/ontladen weinig invloed hebben. Dat is veel beter dan de oude batterijen van die toepassing omdat die een 'geheugen' hadden, wat betekende dat als je ze vaak niet helemaal ontlaadt en oplaadt ze een deel van hun opslagcapaciteit verloren. Maar aangezien het gaat om gewoon oplaadbare batterijtjes kan ik me moeilijk voorstellen dat je ze niet vaak helemaal zult doen ontladen en opladen.

 

De Ni-cd en Ni-me batterijen ken ik persoonlijk niet.

15/12/2014 - 14:37

Ni-Cd mogen niet meer worden geproduceerd in Europa wegens het Cadmium (milieu).

Voordeel was dat ze tegen een stootje konden (goed voor powertools) en met een laadstroom1/10 van de capaciteit aan de lader mochten blijven (goed om de verschillende cellen in een pack te balanceren = evenveel vol te maken).

Nadeel was dat je maar mocht laden wanneer ze volledig leeg waren. Bij een powertool geen probleem: je hebt één batterij in het toestel en één reserve volgeladen die je beurtelings laat afwisselen.

Ni-Mh3  (Nickel-Metaal-Hydride) hebben minder geheugeneffect maar moeten toch ook af en toe eens volledig leeg gemaakt worden. Hier heb je ook een grotere capacteit voor dezelfde afmeting.

Zowel Ni-Cd als Ni-Mh3 lopen relatief vlug leeg door de interne stroom (een paar maand of vlugger) waarbij Ni-Mh3 nog wat slechter is. Echter zijn er ondertussen nieuwere types die hun capacteit heel lang kunnen behouden (85% na een jaar). Elk merk heeft zo zijn benaming er voor (ready to use).

Een veel gemaakte fout is dat men Ni-Mh3 laadt in een oude Ni-Cd lader (de delta-V/delta-t detectie is anders) waardoor veel batterijen worden mishandeld.

Ook het constant bijladen (bv in een draadloze telefoon) zorgt voor een korte levensduur.

Lithium is totaal verschillend. Een veel hogere capaciteit per volume en gewicht en heel kleine zelfontlading.

Opladen is kritisch want wanneer overladen kunnen ze ontploffen en in brand vliegen. Elke Lithium lader is wel beveiligd.

Veel gebruik maakt weinig verschil in levensduur  .. maar, het 'verslijten' start eigenlijk zodra ze gemaakt is.

Volgeladen slijten ze het snelst (20% per jaar op kamertemperatuur).

40% opgeladen is het beste om weg te leggen en ook lagere temperatuur maakt een groot verschil.

Bv, mijn reserve camerabatterijen, die ik direct moet kunnen gebruiken, bewaar ik in de frigo.

Onder een bepaalde spanning gaan maakt een Lithium kapot.

Daarom dat toestellen op lithium batterijen zichzelf uitschakelen wanneer de batterij bijna leeg is.

Vandaar dat je een batterij die een toestel uitschakelt wegens te laag in capaciteit direct moet opladen want als je ze zo weglegt gaat de spanning nog verder zakken en dat maakt de cel dus kapot. Een cel die te laag zit kan soms worden gereactiveerd door eerst met een heel klein stroompje te laden (sommige laders doen dit automatisch).

Let wel, Lithium heeft een veel hogere spanning per cel (tussen 3 en 4.2 volt), vandaar dat je AA en AAA niet gewoon kan vervangen door Lithium.

Er bestaan '9 volt' batterijen in Lithium uitvoering, maar dat zijn twee cellen, dus een spanning van 6 tot 8.4 volt en dat is voor veel toepassingen te laag.

Voor de gewone AA en AAA's gebruik ik oplaadbare Ni-Mh3 batterijen behalve in klokken en afstandbedieningen waar ik niet-oplaadbare gebruik.

Ter info, de Ni-Cd en Ni-Mh3 hebben een celspanning van 1.25 volt en de niet-oplaadbare 1.5 volt waardoor sommige (niet veel) toestellen niet of slechter werken met oplaadbare batterijen.

15/12/2014 - 19:20

Koen,
Je vergeet te vertellen waarvoor de batterijen moeten dienen...

Voor de gewone AA en AAA batterijen is er eigenlijk maar 1 optie en dat is nimh.
Best neem je tegenwoordig diegene die nog nauwelijks ontladen.
Voor mij het beste type momenteel is de eneloop batterij. Dit omdat die in mijn ervaring echt lang leven en een kleine interne spanning hebben. Daarom ook bruikbaar voor zware toepassing als bv een flitser of je raceautootje.

En best investeer je ook in een goede lader. En met een goede lader bedoel ik een lader die kan zeggen hoeveel energie je batterij kan stokeren. Deze zijn best duurder, maar exact weten welke batterijen nog Ok zijn is belangrijk.
Wat info waar ik achter sta vind je hier: http://www.nkon.nl/waarom-eneloop-powerex
Naast powerex heeft ook voltcraft (2015) een zeer goede lader

Zorg verder voor voldoende batterijen in huis en dat er altijd opgeladen batterijen klaarliggen. Zodat je huisgenoten ze ook gebruiken. En leer hen ook wat ze met een lege batterij moeten doen.
Voor minder eisende toepassingen zijn batterijen uit ikea en aldi ook Ok.

Nog 1 specialekke: voor je raceauto kan je ook Zn batterijtje. Die hebben een iets hogere spanning en vermogen en kunnen je auto sneller laten rijden. De motor ziet wel wat meer af.

Walter

15/12/2014 - 19:54

"Voor de gewone AA en AAA batterijen is er eigenlijk maar 1 optie en dat is nimh."

Er zijn ook nog de oplaadbare alkaline batterijen.

15/12/2014 - 19:58

En waar koop je oplaadbare alkaline batterijen en welke lader kan dat opladen?

15/12/2014 - 20:41

Vreemd genoeg kan ik ze moeilijk vinden, maar ze bestaan wel, want ik heb er zulke, inclusief lader.

 

De juiste term voor dit type batterij en lader is 'RAM'.

 

Waar te kopen, weet ik op dit moment niet, maar ze worden nog gefabriceerd:

http://www.accucell.de/

 

Mvg, Marc

15/12/2014 - 21:32

toch maar beperkt opladen mogelijk. Lijkt me daarom niet.de.beste.oplossing momenteel.

15/12/2014 - 21:19

Een goede lader is inderdaad cruciaal voor de levensduur van oplaadbare batterijen.

Er zijn heel veel supergoedkope dingen in de handel die gewoon maar een stroom sturen zonder het monitoren van de delta-v/delta-t. Normaal staat dit bij een goede lader vermeld dat die dat wel doet.

Let er ook op dat elke cel apart wordt geladen. Dikwijls wordt in zo'n lader voor 4 stuks AA/AAA er per twee in serie geladen wat nooit goed is (dan kan de ene nog niet vol zijn en de ander al overladen).

 

Er bestaan oplaadbare Alkaline batterijen maar die hebben geen echt succes gehad.

Afhankelijk van het type kan je ze maar 15 keer herladen (altijd met een specifieke lader).

Laden gebeurt best ook als ze nog niet te leeg zijn.

Vandaar de grote spreiding van het aantal mogelijke herlaadbeurten in de specificaties: laad je ze regelmatig bij kan je dat dikwijls doen, laad je ze bij wanneer ze bijna leeg zijn is dat veel minder. Daardoor zijn ze sowieso niet aangewezen voor toepassingen waar je dikwijls moet laden.

Door de hogere celspanning (1.5 volt) zijn ze aangewezen voor afstandbedieningen en net daar moeten ze niet dikwijls worden geladen  ..  maar of het de moeite is om die daarvoor te kopen  ..

15/12/2014 - 21:35

Met welke afstandsbedieningen heb je al problemen gehad met oplaadbare batterijen? Hier thuis heb ik nog geen.toepassing gehad waar ik de 1,5v batterij niet kon vervangen door oplaadbare.

16/12/2014 - 10:37

Niet werken was bij een wanduurwerk, lang geleden.

Bij afstandsbedieningen kan, afhankelijk van hoe de IR-ledjes worden aangestuurd, het uitgestraalde licht een tikje minder zijn waardoor je wat beter moet richten.

Zeker met de Ni-Mh3 die wel een redelijke zelfontlading hebben (dus niet de recente ReadyToGo) is het niet aangewezen die in afstandbedieningen te steken aangezien ze dan vlugger leeglopen door de eigen ontlading dan door het gebruik.

Oplaadbare batterijen zijn sowieso gemaakt om gebruikt te worden, dwz regelmatig ontladen en laden  .. 

Zelf heb ik een vrij goede lader (MAHA MH C9000) waarmee ik mijn batterijen af en toe eens regenereer (ontladen met normale stroom, opladen met kleine stroom, ontladen met kleine stroom, opladen).

Deze toont ook de nog mogelijke capaciteit waardioor je direct ziet of de batterij nog bruikbaar is.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.