warmwater via water/waterwarmtepomp en regenwaterput ? | Ecobouwers.be

U bent hier

warmwater via water/waterwarmtepomp en regenwaterput ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

27/12/2012 - 15:56

ik ben aan 't kijken voor een warmtepomp te plaatsen en welk type.
Nu lijkt me enkel warmwater haalbaar te zijn om om te schakelen naar een warmtepomp evt met zonneboiler (warmteverliezen van m'n huis zijn te groot)
Ik ben op zoek naar de beste COP ook in de winter.
Grondwater gebruiken of aardwarmte is hier dan nodig maar zeer duur in aanschaf.
m'n idee is nu om m'n regenwaterput te gebruiken als waterbron ;
ik heb een regenwaterput (beton) van 10000l en 30m2 oppervlakte met de grond.
verbruik:
200 liter verbruik per dag voor 4 personen (10 naar 65 °C), 2°C per dag verlies vat en eenmaal per week boven 65°C voor legionella
= 14 KW per dag energie nodig

regenwatervat 8000 l water aanwezig van 13°C (5°C in winter ?)

= 74 kw (13°C-> 5°C) en 19 KW (5°C-> 2°C) aanwezig in het water .
Dus voldoende voor warmwaterproductie.

grondwarmte:
30m2 onttrekt 20 W/m2 uit de aarde dus 0.6 kw per uur heropwarming
Op 24 uur zou de onttrokken warmte terug in het vat moeten zitten.

Lijkt bovenstaande realistisch of maak ik een denkfout ?
Vooral met de heropwarming van het water via de aarde worstel ik nog
Waarom wordt zo een pomp niet aangeboden ? Iedereen heeft een regenwaterput tegenwoordig
en het zou de COP tov een lucht/waterwarmtepomp toch sterk omhoogkrikken ?

14 Reacties

Reacties

27/12/2012 - 17:37

Ben je zeker van je 30m² opp met de grond? Zou je me uw theoretische berekeningen ook in detail kunnen geven

27/12/2012 - 18:00

Veel golven in een glas water.

Grote kosten/middelen met weinig rendement

De 4 personen zal dit in toekomst blijven?

Gewoon:

Lucht/water warmtepomp of SWW met gas.

28/12/2012 - 11:50

Ik ben het eens met Chris:

 

Met een lucht/water SWW WP zal de gemiddelde COP waarschijnlijk even goed of beter zijn. Daar je SWW het jaar rond nodig hebt, doet het lager rendement van een lucht/water WP tijdens de winterpiek er minder toe. 

Mocht je reeds gas in huis hebben: SWW met gas is qua milieubelasting vergelijkbaar met SWW WP, en eenvoudiger. Een SWW WP is vooral goed als het alternatief een gewone elektrische boiler is.

 

Mvg,

Jurgen

 

27/12/2012 - 19:52

Beste

misschien kun je eens een praktijk test doen door in uw bijna volle regenwater put 100 kg ijs te gooien , en te kijken hoe de temperatuur evolueert? Misschien dit best doen op een koude dag. Hoe er wel rekening mee dat 100 kg ijs ook nog smelt warmte nodig heeft.

Ijs is te koop per kg, en kost de wereld niet/ of kan van een winterse vijver afgehaald worden.

Een alternatief zou berekenen of simuleren zijn, 't is wel zo dat dit gebeurt op basis van veronderstellingen en dus niet zo nauwkeurig is.

Voor brutte simulatie is deze site een echte aanrader  www.thermal-wizard.com

eddy

ps wel er voor zorgen dat uw regenwaterput vol blijft.

27/12/2012 - 22:25

Je kan eens zoeken op 'eisspeicher'.

Combinatie van zonne-luchtwisselaar en (regen)watertank.

www.isocal.de/bildergalerie/bildergalerie-details/items/der-eisspeicher-...

27/12/2012 - 22:42

30m3 voor enkel sanitair warm water zal wel lukken (Ochsner verkoopt bv warmtepompboiler op dit systeem).  

 

ivm regenwaterput: dit zal niet lukken.  Dit gaat te fel afkoelen; in winter ook aanvoer van kouder water dan 13°C; misschien veel 5°C, zal geen extra energie meer leveren.   In zomer probleem omdat put zou durven leeg gebruikt worden.  Dus eigenlijk is regenwaterput dan geen regenwaterput meer maar gewoon watervat (want je kan water niet gebruiken).  

 

Walter

28/12/2012 - 08:34

Beste

"ivm regenwaterput: dit zal niet lukken.  Dit gaat te fel afkoelen."

Is dit berekend, gesimuleerd, getest of eerder een gevoel?

eddy

28/12/2012 - 09:31

Regenwater zal niet echt lukken, zeker niet met betonnen put. Door uitzetting kan je put barsten. Dus dat is een risico waar je zeker moet aan denken. Als je zo iets wil proberen, dan moet je zeker een plastiek put nemen. Ook moet je er rekening mee houden dat ijs een grotere hoeveelheid water nodig heeft om op te warmen, dan als water. Eens je ijs gevormd hebt op de bovenste laag, dan loopt al je ander water weg dat voor de vernieuwing van je water moet voorzien.

Ik denk dat het moet lukken, alleen ga je er voor moeten zorgen dat je nooit onder ijs komt te liggen. Je zou dit ook kunnen tegen gaan door er stoffen aan toe te voegen dat de vorming van ijs veel lager ligt. (chloor of andere verlagende dingen toe voegen die niet schadelijk zijn voor put en pomp.)

28/12/2012 - 10:13

bekijk het anders; 

kijk naar de eerste berekening van RS30; grofweg 14kWh (let op eenheden) nodig per dag; 'Maar' 19kWh' aanwezig bij water van 5°C.  Na 2 dagen zou zonder aanvoer van energie je regenwaterbevriezen.  Belangrijk is dus die energie-aanvoer: en is die er?

Ik denk niet dat je van uit mag gaan dat er energie toevoer is door 'regen'.  Je hebt immers al maar een buffer van 2 dagen; 2 dagen geen regen moet je dus overleven.  

Bij warmtepompen met horizontaal captatienet rekenen ze op 20 tot 50W/m2 vermogen om te verwarmen.  Nemen we bv 30W; op 1 dag is dat 30Wx24u= 0,7kWh per m2; om dan aan 14kWh te geraken moet energie van 20m2 grond naar je put komen.  

Volgens mij zal dat niet lukken; raakopp van je put is te klein naar mijn mening. 

Bij een horizontaal captatienet liggen buizen op ongeveer 1m van elkaar; die halen dus iedere buis haalt maar warmte weg over een halve meter.

Merk nog op dat bij een horizontaal captatienet er veel kans is dat grond bevriest naar einde van de winter.  Maar dat kan natuurlijk niet zo veel kwaad.   

Bij Ochsner warmtepompboiler die werkt met energie aanvoer uit grond, komt 74m buis voor je captatienet; dat is grof goed voor de 30m2 grond vol te leggen.  

Walter

28/12/2012 - 11:16

aan de andere kant, de regenwater put kan 24 uur per dag warmte van de omgeving opnemen. Een captatie net enkel tijdens de nacht uren, daar de meeste warmte pomen enkel 's nachts draaien op nacht electriciteit

eddy

28/12/2012 - 12:11

Die opmerking snap ik niet;  dat maakt toch geen verschil tss beide keuzes?  Waarom zou je grond warmtepomp enkel 's nachts laten draaien maar dat niet doen met de regenwaterput?

Maar ze is ook niet waar; warmteoverdracht in de grond gebeurt echt zeer langzaam (bv hier geraken buitenluchtemperaturen onder nul nooit dieper dan 1 meter in de grond, ook al vries het dagen aan een stuk); het is niet omdat je maar x-aantal uren per dag die warmtepomp laat draaien dat de warmte overdracht niet gaat stoppen.  De warmteopname is vrij snel, nadien gaat het uren en uren duren voordat opgenomen warmte terug gecompenseerd wordt in de grond.

Bij diepteboringen kan het een hele zomer duren voordat het oorspronkelijke temperaturen terug zijn hersteld. 

Walter

 

28/12/2012 - 12:15

"Lijkt bovenstaande realistisch of maak ik een denkfout ?'

=> denkfout: energie besparen is via isoleren.  Investeer geld van warmtepomp in isolatie/beter glas.

Tenzij dat je die warmtepomp wil plaatsen als hobby.  Dan kan je ook ineens testen of wat hier vertelt wordt correct is.  

Walter
 

29/12/2012 - 08:46

UW regenwater is zeker een buffervat, daar moet je niet aan twijfelen

De denkfout is, als je uw regenwater afkoelt en die warmte gebruikt om even later uw water op te warmen om  te gaan douchen.... heb je precies niets gewonnen.

03/01/2013 - 10:28

IN Duitsland zijn er systemen met regenwaterputten

 

wanneer te fel zakt en onder een bepaald punt komt dan slaat er een pomp aan die grondenwater   in de regenput pompt om de temperatuur in de regenwaterput op peil te houden

 

waarom dan geen horizontaal captatienet in de hof

 

vertrek met een leiding op 2 meter diepte in een sleuf van bijv 2 meter breed ( één kraanbakbreedte) leg er 7 HDPE buizen in , leg er een laag aarde van 80 cm boven en kom met diezelfde leiding ine en bocht weer terug op 1,2 m diepte

 

Ik heb zo gewerkt . Mijn warmte pomp is 15 kW en er ligt zo'n 2.100 meter leiding in mijn tuin

indien je meer info wenst stuur een pm

 

mvg

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.