Warmteverliezen berekenen adhv Ks | Ecobouwers.be

U bent hier

Warmteverliezen berekenen adhv Ks

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

21/02/2008 - 11:45

Klopt deze formule?

Warmteverlies=ks*max.temp verschil*warmteverliesoppervlakte

In mijn geval is dit (na verbouwing):
0,58*30*619,93

Warmteverlies is 10786,78
Maw een 11KW verwamingsketel zou voldoen? (theorertisch)

Zie ook deze link van mijn K-berekening op basis van de sheet van Bjorn: http://www.domos.be/rvpers/K-waarde-Reutelhoekstraat.zip

21 Reacties

Reacties

21/02/2008 - 11:54

Beste ?

Uw heeft zo te zien alleen de transmissieverliezen meegenomen.

Er zijn ook nog de infiltratieverliezen met daarin opgesloten de ventilatieverliezen.

Voor een huis zonder ventilatiesysteem zijn de infiltratieverliezen:

Inhoud woning(m3)*0.34*31*1= in watt

21/02/2008 - 13:26
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Beste rene,

Dank om dit bericht even te bekijken.
De ventilatie zou een systeem A zijn.
Heb je hiervan de formule?

Ivm de infiltratieverliezen:
kun je even die formule toelichten?
0,34=
31=
1=

Met dank :-)

21/02/2008 - 14:13

0.34= constante voor warmteoverdracht
31= delta T max binnen en buiten: buiten -10 binnen +21
1= verversingsgraad van het Volume door infiltratie

Voor een exacte bepaling van de verversingsgraad door infiltratie dient eigenlijk een blower door test gedaan te worden. De 1 hier is een aangenomen waarde.

21/02/2008 - 14:57
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Wederom dank.

Uitgerekend:
Transmissieverliezen: 0,58*31*619,93= 11146
Infiltratieverliezen: 767*0.34*31*1= 8084

Samen: 18230

Dus 18,23kw :(

21/02/2008 - 16:02

Dergelijk hoge infiltratieverliezen zijn misschien wel mogelijk in niet winddichte gebouwen maar ik vind ze ongeloofwaardig hoog voor de meeste moderne woningen. Bewoners van dergelijke huizen klagen juist over een gebrek aan verse lucht.

Dirk Bauwens

21/02/2008 - 16:07
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Dirk,

Het betreft hier een verbouwing.
Oorspronkelijke woning is anno 1960.

Als je zegt erg hoog, welke factor moet dan verlaagt worden in de berekening van de infiltratieverliezen? Die factor 1?

21/02/2008 - 16:32

Dirk,

Het gaat hier over vermogenbepaling van een ketel. Zonder de blowerdoortest is de verversingsgraad niet vast te stellen.

Debieten van ventilatiesysteem A zijn niet vast te stellen.

Vandaar de aanname 1.

30% infiltratieverlies is een normale waarde, hier zitten we dan iets hoger maar het is ook een ouder huis en er we kunnen infiltratie en ventilatie niet splitsen.

Wil men perse een kleine ketel plaatsen dan dient er aandacht besteed te worden aan de luchtdichtheid en zou mijn advies zijn om daarna een blowerdoortest te doen om het exacte ketelvermogen te bepalen.

Ik ken het gebouw verder niet, misschien zit er nog een garage in de schil opgenomen ? Of een niet alledaags gebruikte veranda ? Of Beide. Dan zou het ketelvermogen ook verlaagd kunnen worden.

21/02/2008 - 21:22
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Het zal wel lekker gieren in huis met dergelijke lekages.
Neem nou niet exact je warmteverlies als vermogen voor je ketel.
Als het werkelijk eens -10 wordt duurt het uren eer je kamer op temperatuur is.
En waar ga je van uit?
ben je werkelijk van plan om van de kamers beneden tot en met de nok van je dak te verwarmen tot 21 graden, of is de woonkamer 21, badkamer 24 slaapkamers 18 graden.

Reken ook eens uit wat je eventuele warmtewinsten zijn.
En heb je ook bedacht hoe je je ketelvermogen gaat verdelen over de radiatoren cq andere warmteafgever per vetrek?
Het is onzin om meer vermogen te installeren dan je aan de warmte afgevers kwijt kan.
Per vetrek reken je het verlies uit wat er nodig is. Rekening hou je met de andere ruimtes die ipv 21 graden 18 graden zijn over die scheidingswanden staat een delta T van 3 graden.(als je werkelijk die ruimte continu verwarmd, anders wordt dat verlies uiteraard groter)

En als alles zo krap berekend is zorg dat je installatie goed ingeregeld is, anders kom je bij de een te kort en bij de andere heb je weer net iets te veel.

Klachten zie je niet zoveel totdat het echt een keer goed koud wordt, dan kom je er echt achter of je het goed gedaan hebt.

Kortom met enkel een warmteverliesberekening een ketelvermogen te selecteren ben je er nog niet.

22/02/2008 - 10:02
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Geen inhoudelijke teksten?
Dus het zijn geen zaken waar je rekening mee moet houden voor de bepaling van het cv vermogen.

Met zo`n groot lekverlies mee gerekend gaat het vaak best wel goed, buiten dat zijn de genoemde punten zeker zaken om rekening mee te houden.

Zet eens een radiator neer in een badkamer die aansluit op 1 of 2 binnenmuren en doe eens hetzelfde met een badkamer die rondom omgeven is door verwarmde ruimte`s.
Is het dan onzinnig om aan te geven aan de vragensteller om daar rekening mee te houden.
Dat het voor jou geen inhoud heeft mag je zelf oordelen René.

Net wat Dirk aangaf is een lekkage van 1x de ruimteinhoud heel veel.
Er van uitgaande met jou gegevens bij 50pa 9,7x de ruimteinhoud.
Hoeveel mag je aan drukverschil verwachten in de werkelijkheid?
3pa bijwindstil weer, 20pa voor winderig weer?

22/02/2008 - 09:32

Beste chatchanky,

"Het zal wel lekker gieren in huis met dergelijke lekkages".

Neen, het is een rekenmethode om het ketelvermogen te bepalen, rekening gehouden met een waarde uit ontstentenis voor de infiltratieverliezen want de verversingsgraad is niet bekend. Voor het bepalen van het ketelvermogen houden we rekening met extreme situaties. (-10 buiten gedurende de gehelde dag, 21 graden binnen binnen de BV, we kunnen hier eindeloos over discussieren of dit goed of fout is, maar het wordt nu eenmaal gedaan voor het bepalen van het ketelvermogen).

Voor de exacte bepaling van de verversingsgraad dient er een blower door test gedaan te worden.

De waarde bij ontstentenis is in Vlaanderen voorgeschreven als 12 m3/m2 per uur. Verversingsgraad wordt bij 50 PA
12*620/767=9.7 verversingen per uur.

Bij luchtdichte gebouwen wordt tussen de 0.5-1.5 verversingen per uur gemeten dus er zit hier een factor 10 verschil tussen.

Dit is inderdaad het verschil tussen het beste geval en het slechtste geval, waarbij gezegd moet worden dat metingen aanduiden dat er zat woningen zijn die op een verversingsgraad van 10 uitkomen.

In de rekenformules voor vermogenbepaling wordt zonder dat gegevens bekend zijn over de luchtdichtheid dus gerekend uit het voorzorgprincipe en komt men tot waarden van 0.1 verversingen voor luchtdichte gebouwen en 1 voor voor niet luchtdichte gebouwen(we hebben het nu over woonhuizen).
EAP en EPB rekenen ongeveer met deze waarden voor de ketelvermogenbepaling maar nemen vervolgens geen extra marge meer.

Indien men aandacht besteed aan de luchtdichtheid is het dus altijd te adviseren om een blowerdoor test te doen want hiermee kan het E-Peil voor de EPB aangifte omlaaggetrokken worden(bij nieuwbouw). Alleen om het ketel vermogen uit te rekenen wordt de investering voor de blower door test misschien al te veel van het goede. Het verschil tussen 10 verversingen en 5 verversingen is dan 4 kW op het ketelvermogen. Bij een ketel gekozen met een laag beginmodulatievermogen zal het rendementsverschil tov 4 kW minimaal zijn. Die 500 euro of meer voor de blower door test zal men dan niet meer terug kunnen verdienen.

Warmtewinsten e.d. worden niet gebruikt om je ketelvermogen uit te rekenen, wel om je verbruik te bepalen.

Het valt mij op dat u wel een sarcastische opmerking maakt:
'Het zal wel lekker gieren in huis met dergelijke lekages".

maar vervolgens niet met een inhoudelijk tekst komt welke uw opmerking verduidelijkt, maw het onderwerp 'berekening infiltratieverliezen" wordt verder weer vermeden.

De Topic starter krijgt dus geen antwoord op zijn vraag.

22/02/2008 - 10:25

Chatchanky,

De formules voor het bepalen van het ketelvermogen gaan uit van extreme condities. We kunnen daar eindeloos over discussieren maar daar heeft de topic starter geen baad bij.

De topicstarter vraagt hulp bij zijn ketelvermogenbepalingsberekening en in Vlaanderen zijn er in de EPB en EAP software formules gebruikt om tot deze berekening te komen.

Of deze berekeningen juist zijn, neen dat zijn ze niet want ze gaan uit van de meest extreme situatie.

We kunnen niet echter als iemand hulp vraagt bij de berekening van zijn ketelvermogen een wetenschappelijke topic starten over de bepaling hiervan.

Het voorbeeld hierboven is duidelijk geen LEW of passief huis.

Spelen die zaken welke u aanhaalt geen rol ?, ja en neen.
Ik gaf u aan dat de topic er niet bij gediend is als u kritiek geeft, maar dit niet verder onderbouwt(nog steeds niet, wat is volgens u de methode tot het bepalen van infiltratieverliezen bij ketelvermogenbepaling)

ALs u een wetenschappelijke discussie wil over de bepaling van het ketelvermogen start dan svp een nieuwe topic.

22/02/2008 - 10:38
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Dat had ik toch ook al aangegeven René dat je het nodig hebt als het werkelijk een keer koud wordt.
Als het dan eens zover komt zit je in iedergeval warm.
Wat jezelf wil mag je zelf bepalen. Als ik die krappe berekeningen zie komt er een tijd dat er vele zijn die steen en been gaan klagen omdat ze het huis niet op temperatuur krijgen.

Je kunt ook op andere extremen gaan bezuinigen.
We nemen dun glas want het stormt toch eigenlijk nooit zo extreem. Ja dat kan maar ga niet vreemd kijken als de ramen er uit liggen bij een stevige storm.

Dakconstructies kun je stukken lichter uitvoeren want waneer komt het nu voor dat er een pak van 30cm sneeuw op het dak ligt. Ik kan me herinneren dat niet zo lang geleden vele daken zijn bezweken door sneeuwval.

Maar terugkomend op het ketelvermogen.
Wat maakt het nu uit als je wat extra vermogen achter de hand hebt waar je mischien 10 weken nodig hebt op een ketel leven.
Je bent er van verzekert dat je in iedergeval niet 10 weken in de kou komt te zitten.
En dat is zeker bij extreme kou wel lekker om er warmpjes bij te zitten.

22/02/2008 - 10:49
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ps. ik maak het niet wetenschappelijk René.
Ik geef enkel de hoofdlijnen aan waar je rekening mee dient te houden.
Je bent zelf degene die begint met formules.

Nogmaals voor energiemerrie:
Bedenk goed of je het hele huis gaat verwarmen van bg tot het dak. Dit geeft een heel ander beeld op hetgene wat je nodig hebt.
Zorg in iedergeval dat je verdeling van het radiatorvermogen op de goede plekken komt waar het werkelijk nodig is.
En zorg er voor dat ook de koudste periode overbrugt kan worden hoewel je die niet veel nodig zal hebben.

Het ketelvermogen mag best wat hoger. Moderne ketels passen het vermogen aan aan de behoefte.
Het heeft geen zin om 8kw aan radiatoren te hebben en daar een ketel van 16kw te plaatsen. Dit vermogen gaat de ketel nooit leveren.

22/02/2008 - 11:16
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Beide bedankt.

Als ik het goed begrijp heb ik nu ongeveer mijn ketelvermogen maar moet ik nog mijn radiatoren-VVW verder moduleren op basis van de gewenste temperatuur, isolatiepeil en locatie van de aparte ruimtes.

Met die 18,23 kW heb ik genoeg vermogen voor de koudste periode maar nu is het nog kwestie van te bepalen welke ruimtes meer watt en welke minder watt nodig hebben. Klopt dit een beetje?

Zoiezo voorzie ik wel later extra isolatie toe te voegen aan de delen muur die nu wel een spouw hebben maar geen isolatie.
Met het huidig budget kan dit echter niet.
Daarbij komt dat de desinformatie en commerciële praat over het na-isoleren van een spouwmuur me geen sluitende oplossing bieden.
Dus wens ik meer tijd om hierover onderzoek te doen en budget om dit mogelijk te maken.

Kort, ik denk dat ik met een ketel van 24kW voldoende zal hebben. Welke soort ketel dit wordt moet ik nu nog even uitvissen (en al of niet een warmtepomp en al of niet een zonneboiler etc.)

Nogmaals beide dank voor jullie ideeën en opmerkingen

22/02/2008 - 11:22

Beste,

Uw ketelvermogen komt uit op ongeveer 19 kW en daar zit daar reeds de extra marge in.

Belangrijk is nu dat de ketel een lage beginmodulatie heeft, waardoor de ketel in staat is langdurig op een laag pitje te branden.

Dus bijv ketelvermogen 3.5-20 Kw afgeleverd door de ketel met de brandstof welke u gaat gebruiken.

De andere onderelen laat ik voor chatchanky.

22/02/2008 - 11:50
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

"Met die 18,23 kW heb ik genoeg vermogen voor de koudste periode maar nu is het nog kwestie van te bepalen welke ruimtes meer watt en welke minder watt nodig hebben. Klopt dit een beetje?"

Radiatorvermogen doe je per ruimte.
Je moet van elk vetrek weten wat je verlies naar buiten is en je moet weten wat het verlies van de onderlinge ruimtes zijn of natuurlijk de warmtewinsten. Een ruimte (gewenst) van 18 graden naast een ruimte van 21 graden geeft je in de ruimte van 18 graden winst.
Neem over dit vermogen 10 of 20% oververmogen om de ruimte ook snel op temperatuur te krijgen als dat gewenst is. Anders kan het uren duren in koude dagen eer een ruimte warm is.

Als alle ruimtes bekend zijn wat er aan verwarmingsvermogen geinstalleerd wordt dan is de minimaal benodigde ketelvermogen ook bekend.

Het kan met de hand berekenen wel wat uurtjes in beslag nemen.
Het scheelt dat je buitengevel al voorgerekend is.

22/02/2008 - 12:32
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ok wederom bedankt,

Op naar de volgende fase van mijn energiebepaling.

Rene, bijkomende vraag: als ik met een k-waarde van 54 'maar' een 19kW ketel nodig heb, waarom nemen sommige mensen dan bvb een 32kW ketel? Hebben die dan k-waarde van 200 of zo?

22/02/2008 - 12:57

Beste,

Die mensen hebben die ketel omdat een installateur deze bepaald. Deze gaat extreem veilig zitten om er zeker voor te zijn, dat de bewoners het niet koud hebben. Een berekening uitvoeren kost hem te veel tijd.

13/01/2009 - 10:58

Oplossing : heel goed isoleren, balansventilatie + wtw, en enige per ruimte thermostaatgeregelde electrische convectortjes van 250 à 500 W.
Geen last van overgedimensioneerde systemen, en je kan zelfs aan alle PH criteria voldoen als je maar goed genoeg geïsoleerd hebt.
En zuinig is het ook nog, want in een PH is toch niet méér nodig (minder zelfs).

13/01/2009 - 12:26
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Wiskundig kun je aardig benaderen hoeveel je maatregelen invloed hebben op het gasverbruik.
Ook als bekend is wat je transmissieverliezen in het verleden kun je elke maatregel redelijk omrekenen.

Je moet weten of uitzoeken hoe elk deel zich verhoudt en wat de transmissie is per deel.
Als je dak 1/5 deel verantwoordelijk is voor je totale verlies van je woning weet je dat je met 1000m3 aan verwarming er 200 m3 door je dak verdwijnt.
als elk deel bv een waarde heeft van 1 w/m2.K en je zou het dak verbeteren tot 0,5w/m2.K dan bespaar je dus 100m3 gas.
Je verbruik is dan ongeveer 900 m3 per jaar.
Als je dus weet wat je isolatiewaardes zijn per deel en hoe de verhoudingen zijn kun je van te voren vast stellen waar je het komende jaar "ongeveer" op uit zal komen.
Het geeft ook aan dat je met een deel verbeteren in het voorbeeld niet mogelijk is om 200m3 of meer te besparen hoe goed je ook je best doet.

Je ventilateverlies moet je ook mee nemen in de verliesdelen als dit niet verandert is dit ook een deel verlies op het totaal.

Resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. hahaha.
Het is een goede indicatie dus en niet meer.

13/01/2009 - 12:29

Hoi Chathanky, heb je dit op het juiste onderwerp gepost ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.