warmteverliesberekening = 7KW ... Wat nu | Ecobouwers.be

U bent hier

warmteverliesberekening = 7KW ... Wat nu

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

16/03/2013 - 15:46

Hallo,

teneinde het topic over LEW verwarmen met WPB niet te hijacken met mijn situatie, dit topic

Ik ben bezig met zelf mijn LEW huis te zetten. Onlangs een gedetailleerde warmteverliesberekening laten uitvoeren (EAPlus.be) resultaat 6.95Kw

Ik zou graag een discussie opstarten om te bepalen welk systeem(en) ik kan kiezen en waarom.

Ik begrijp de verschillende technologiën elk apart, maar wanneer je praat over verschillende technologiën in cascade te zetten dan ben ik verloren (ref LEW verwarmen met WPB) Dus graag iets meer dan twee woorden (cryptische) uitleg

Het doel is om de mensen die het onderwerp niet volledig begrijpen het eerst en vooral beter te doen begrijpen.

Hieruit zullen ongetwijfeld meer vragen vloeien:

Hierbij de eerste:
Is er nu een manier om te weten hoeveel KWH ik ongeveer zal verbruiken/jaar, gedeelte verwarming gedeelte sww 4 personen. Zo kan er tenminste al een kostprijsbereking gemaakt worden.

32 Reacties

Reacties

16/03/2013 - 18:10

Met welke software is die warmteverliesberekening gedaan door die firma want normaal zouden ze dan toch ook uw vermoedelijk verbruik in kWh/jaar moeten kunnen zeggen?

23/03/2013 - 17:43

Dat weet ik niet.

Ik heb de berekening laten uitvoeren door EA+. Deze werd me aanbevolen door stroomop en heeft tentijde van de houtskelet van mijn broer ook de berekeningen gemaakt. (Toen was hij nog niet zelfstandig, maar werkte bij de archi van mijn broer) Doet ook heel wat phpp projecten.

 

In bijlage de warmteverliesberekening die ik ontvangen heb

23/03/2013 - 20:14

Bram,

met de info uit het PDF bestand is het moeilijk zien of de berekening juist is.  Er staan alleen maar temperaturen in en een vermogen. 

Ik zou zelf besluiten dat je vermogen nog hoger moet zijn omdat er voor een aantal plaatsen '16°C' is opgegeven, terwijl er in de praktijk hogere temperaturen zullen gehaald worden.  Bv in je nachthal wordt het volgens mij nooit 16°C.  Tenzij die grote ramen naar buiten toe heeft. 

Walter

23/03/2013 - 21:58

Vind je het belangrijk dat het 20°C is in al de slaapkamers en 16°C op zolder als het buiten -8°C is?

Individueel zul je dat wel willen kunnen halen (lees vloerverwarming of radiatoren), maar of je ze volledig in het ketelvermogen moet meenemen...

Nuja voor gas zal je toch overschot hebben.

16/03/2013 - 18:14

Een warmtevraag van 6,95 kW komt overeen met ongeveer 15.000 kWh  warmte voor verwarming, tel daar 3.000 kWh bij voor SWW, dus totaal 18.000 kWh warmte. Met een gewone L/W-warmtepomp verbruik je dan met een SPF van 3,0 6.000kWh x0,22= € 1.320 per jaar. Vergeet de WPB, dat is leuk om te lachen, niet om je woning te verwarmen.

 

Overigens vind ik 7kW voor een LEW best veel of het moet een woning van ca. 400m² verwarmd vloeroppervlak zijn...

23/03/2013 - 17:53

Welja het is geen kleine woning, maar ook geen 400m²

bruto beneden = 135m² (allemaal leefruimte, gn garage)

bruto boven = 100m²

Zolder = +- 60m² 

vrijstaande garage = 75m³

 

16cm (2*82)  pur in de muren

Sarking 2*82mm unilin pur + 10 rotswol spouwisolatie

vloer = 2*6cm purplaten

3v glas van 0.7 met hout/alu schrijnwerk van internorm

 

Dus u ziet niet klein maar ook bijlange niet wat u voorsteld, moet ik me vragen stellen bij de resultaten van de warmteverliesberekening? 

In bijlange de plannen van het huis in pdf 

23/03/2013 - 23:57

Je gaat dus ook niet voor de felbegeerde ECO-award...

24/03/2013 - 13:37

Jah ik vreesde al een beetje voor die reactie; ik ben inderdaad geen ecologist, laat niet zijn dat ik het algeheel niet interessant vind.

 

Mijn broer heeft 95% ecologisch gebouwd, allemaal heel interessant, maar volgens mij een van de meest complexe bouws dat ik ken. Wat een gedoe met al die verschillende materialen....

Ik heb ervoor gekozen om volledig zelf te bouwen, zonder enige voorkennis. Geloof me vrij dat de grens eco vlug vervaagt, als je iets makkelijker/sneller kan uitvoeren.

De ene kiest voor een ecologisch huis de anders voor een technisch, de andere voor nog iets anders.

 

Ik heb gekozen om MIJN droomhuis ZELF te bouwen. Zet bv eens een ruwbouw houtskelet 2 jaar in weer en wind ....

24/03/2013 - 14:34

weinig voorkennis; idd ;-).  Die houtskelet had je net zeer snel winddicht gekregen.  Net een van de voordelen van houtskelet dat je net snel regen en winddicht zit.  De afwerking daarentegen zal langer duren. 

Maar dat is idd een totaal andere discussie.  Succes in ieder geval, want zelf bouwen vraag veel inzet. 

Walter

16/03/2013 - 23:45

Ik ga nog eens filosoferen, de pro's moeten maar de fouten eruitziften.

Cascade is gewoon wat logica als t° te hoog of te laag dan vang ik dit op door een tweede systeem...

Die cascade is niet meer dan bvb uw zonneboiler die maar 30° opgewarmd is door de zon, die je dan als voorverwarmd water door uw gascondensatiecombiketel doet vloeien en waar die ketel dan gewoon bijstookt voor uw vloerverwarming naar bvb 35° en voor uw douchewater naar 60°. Dus komt erop neer, is uw boiler warm genoeg, dan slaat uw ketel niet aan. En omgekeerd;

Een andere cascade optie is gewoon, dat uw zonneboiler in twee buffervaten zijn warmte dumpt. Eenmaal uw eerste vat bvb 70° haalt, begin je die warmte te wisselen met een tweede vat die dan in feite het overschot aan zonneenergie opvangt. DIe sanitaire boiler wordt dus altijd relatief hoge temperatuur warm en dient om te douchen. Die tweede boiler haalt bvb 40° en is goed voor uw vloerverwarming...

http://www.solarwaerme-info.de/technische-informationen/steckbriefe/bere...

Nu voor uw LEW:

1) de kleinste combi condensatieketel overtreft al ruimschoots uw behoefte/ Sowieso is het probleem zelfs eerder dat hij te zwaar is dan te licht. Zelfs zijn minimumstand waar hij moduleert bvb rond 4-5kW is nog te zwaar... dus je buffert best met een vatje.

http://www.atagverwarming.be/producten/compactsysteem/eco/eco-a243c

moet daar hangen voor 1500 ? + sturing + buffervat

2)  als je dik ecologisch wilt investeren dan stel ik dit voor

http://www.groene-energiewinkel.nl/Zonneboilers+(warmtapwater&verwarming)/Algemene+informatie+over+zonneboilers/Zonneboiler,+zelf+installeren+in+uw+woning/Zonneboiler,+hoe+bepaal+ik+de+grootte+van+het+systeem%3F/

 

je plaatst 15m2 zone panelen; buffervat van 1000liter samen met die atag boiler...

en je haalt dus 60% van uw sanitair warm water op met 2 panelen... maar inderdaad 50% van het jaar schijnt de zon genoeg om uw huis te verwarmen.

en de rest gebruik je via uw buffervat om uw huis te verwarmen. laten we zeggen dat buffervat is goed om op die 'zonnige winterdagen' de voorraad op te slaan, en dan een halve dag later die warmte af te geven...

dus je kunt  8 maand gratis douchen, en 2 maand bijstoken... Hier zie je met 2 zonnepanelen haal je 6 maand genoeg zon op om te douchen, en de rest van het jaar moet je bijstoken. Doe je dit met 10 zonnepanelen, dan heb je uiteraard 5 keer meer; dus april, mei, ;sep, okt verwarm je bijna gratis, nov,dec,jan,feb moet je sowieso met een warmtepomp of met een aardgasketel de leemte opvullen.

iedere winterdag met zon (en dat is toch wel 20% van de dagen) haal je uw buffervatje vol energie, en kun je ofwel uw huis wat bijverwarmen ofwel gratis douchen.. gezien het in de winter wat lager van temp wordt, zal het eerder eindigen als voorverwarming van de douche of bijverwarming van het huis.

 

 

Ik vind persoonlijk die buffervaten keigaaf

die van rotex

http://www.rotex-heating.com/fileadmin/prospekte/en/Prospekte/2013/ROTEX...

http://fr.rotex-heating.com/produits/ballon-decs/configuration-et-foncti...

omdat je simpelweg het water in het vat nooit gebruikt om te douchen/drinken het is gewoonweg uw buffer/ In theorie moet je legionella hier niet bestrijden;..

 

die oskar vind ik ook supermaf

http://www.ratiotherm.de/oskar-schichtspeicher/

omdat die dan gewoonweg het water stuurt naar het niveau waar het kan opwarmen, of water aftakt op het niveau dat je nodig hebt... dus relatief klever systeem.

 

 

Nu optie 3, is in feite warmtepomp van 5kW combineren met 5kW zonnepanelen, en gewoon al uw elektrische energie nodig voor uw verwarming via uw warmtepomp ophalen in de zomer, en je bent virtueel energieneutraal. Waarme je dan bij de pionier vlamingen bent die energieneutraal huis heft..

 

17/03/2013 - 20:04

Oppassen met die gegevens van de zonnepanelen: dit komt dikwijls uit duitsland, is al meer landklimaat; eventueel wel kouder maar wel meer direct zonlicht dan in Vlaanderen waar we met meer diffuus zonlicht zitten.  En dat laatste brengt minder op in de  winter voor je zonneboiler.  Je moet eens gegevens opzoeken over vlaanderen. 

Daarnaast een WP van 5kW plaatsen als je 7kW nodig hebt is dom.  Daar kan je namelijk je huis niet mee verwarmen; een WP van minstens 7kW heb je nodig.  Of was de 5kW een lapsus en bedoelde je 7kW?

Los daarvan, voor een 5kW warmtepomp te compenseren moet je geen 5kWp zonnepanelen plaatsen; veelal zal 3kWp genoeg zijn (hier thuis compenseren de 3kWp al bijna 6 jaar het verbruik van de 6kW warmtepomp). 

Walter

23/03/2013 - 18:12

Ik ga ervan uit dat uw voorkeur om een zonneboiler in cascade te zetten met een combi ketel te maken heeft met het feit dat je dan niet onnodig uw boiler opwarmt?

 

Je zegt de kleinst is al te groot.  Deze heb ik op batibouw gezien van ELCO thision S 0.9-9KW gaswandcondensatieketel. Ze beweren op dit moment de kleinst modulerende brander te hebben.

http://www.elcobelgium.be/nl/producten/gas

Het idee van een buffervat; hoeveel liter buffer heb ik nodig om mijn 7KW behoefte te vervullen.  

Of raad je een zwaardere brander aan, stel dat het buffervat uitgeput is....

17/03/2013 - 01:14

Goedkoopste is een kleine gasketel, bijvoorbeeld de Vailliant ecoTEC Exlusiv VC146 met 3-14kW, in combinatie met vloerverwarming hoeft deze ketel niet te pendelen. Kosten €1.600 inclusief BTW tegenover €5.200 voor een Daikin Altherma 8kW. Gasverbruik 18.000*0,7/10= €1.260 per jaar.

23/03/2013 - 18:16

en dan een zonneboiler ermee combineren als doorstromer? voor sww

17/03/2013 - 11:11

Beste Bramhouthulst

- is er eigenlijk gas bij jullie in de straat?

- als jullie een studie hebben laten uitvoeren, moeten zij ook het jaar verbruik geven. Het lijkt me niet goed daar te gaan gokken, zeker niet als jullie voor een studie betaald hebben.

- Hebben jullie een budget voor ogen? Er zijn dure oplossingen die zuinig in gebruik zijn ( bvb pellet ketel, warmtepomp met boring,...) of goedkopere oplossingen die een beetje meer gebruiken ( bvb condenserende gas ketel,...)

 

- Er zijn complexe oplossingen en eenvoudige, bent u ingenieur? ;-)))

eddy

ps wij hebben hier net hetzelfde probleem ( 3 kw warmte verlies) , en onze oplossing wordt waarschijnlijk een condenserende gas ketel + boiler met zonnepaneel voor sanitair warm water) ( ongeveer 6 000 euro hopen wij)

23/03/2013 - 18:33

Ja wij hebben gas

Ik probeer eigenlijk de verschillende technologiën in te schatten. de goedkoopste in aankoop (met duurste jaarverbruik) tot en met de duurste (met laagste jaarverbruik).

Wij zijn bereid om meerinvesteringen te doen die zich terug verdienen in een periode van 12-15jaar. Natuurlijk is het erg onvoorspelbaar wat de energieprijzen zullen doen in de volgende jaren. Dus zal ik ervan uitgaan er jaarlijks zo'n 6% prijsstijging is.

dus als we het voorbeeld hierboven nemen:

gascondensatie + zonneboiler aankoop 6000 + 21% btw = 7260€

1200€ gas/1ste jaar = +-28000€ over een periode van 15jaar + 21%BTW = 33800€

 

Dus een oplossing die beter doet dan een totale kost van 41000€ over een periode van 15 jaar is wat ik zoek 

 

 

24/03/2013 - 16:58

Beste

wij maakten de zelfde berekening , met een extra punt

- eenvoudig genoeg om 20 jaar mee te gaan/ herstelbaar te zijn.

eddy

ps laat zeker eens weten wat het geworden is, ik ben wel benieuwd

17/03/2013 - 12:27

Bramhouthulst.

Bij combinatie van twee systemen is er zelfs energie kostverlaging .

Directe warmte of indirecte warmte blijkt toch verschil te zijn.

Bij theoretische modellen mss.niet, maar in praktijk blijkt het wel.

Ik ben zelf overgeschakeld op primair en secundaire verwarming.

Cv gas installatie (primair)met  convectoren  onafhanklijk systeem,

leverd continu 15C° in leefruimte en 22C°in badkamer(door meer debiet).

Warmtepomp L/L(secundair) vult enkel 6C° aan.

PV installatie haalt winter energie in zomer op

Warmtepomp met inverter L/L  overgedimensioneerd, waarom?

Doucompressor kan zo altijd in stillemodus en modulerend werken.

Beter COP en zuiniger.

Waarom werken twee systemen in deellast zuiniger ?

Waarom heeft een  hybride auto twee systemen ?

Ik ga waarschijnlijk weer kritiek krijgen , so wat?

Het werkt en niet alleen bij mij.

Chris

 

 

 

 

17/03/2013 - 20:18

"Waarom heeft een  hybride auto twee systemen ?"; omdat er nog geen batterijen zijn die goed genoeg zijn om enkel op batterijen te rijden.  Moesten die er wel zijn, zouden er geen hybride auto's meer zijn. 

En ivm kritiek: heb je een LEW?  En waarom zou je systeem goed zijn in een LEW?

Walter

17/03/2013 - 23:34

jamaar een motor presteert op timaal aan 2000RPM, en zal dan 30% rendement halen. Een electromotor presteert optimaal bij de startfaze. Je combineert het beste van de twee werelden. Je zorgt dat de hybrid start met de elektromotoren, en bij hogere snelheid doe je de motor werken aan zijn optimaal toerental... Dat is de reden waarom een hybrid beter werkt

 

Idemdito, je kunt perfect 5KW (ja 7kW voor Walter) warmtepomp laten presteren met een COP3 tot 0 graden. EN vanaf de COP zakt beneden de 3, overschakelen op aardgas. De mix zal dus zorgen dat uw Warmtepomp alleen gebruikt wordt wanneer hij goedkoper werkt dan aardgas...

18/03/2013 - 00:07

zo werkt de hybride auto niet:

toyota systeem: bij koude start, start zowat altijd de motor en wordt die eventueel direct ondersteunt door electrische motor; pas als de motor warm heeft, valt de motor uit en wordt electrisch gereden; dit om de koude motor start/stop niet aan kan.

GM systeem: auto wordt altijd electrisch aangedreven; ook bij hogere snelheden.  enige waarvoor de benzine motor dient is om electriciteit te maken.

Maar ik versta dat voor jou het ideaal systeem een combinatie is van gas en warmtepomp.  Vind ik zelf zeer duur aan installatie kost.  Maar als je 5kW WP gebruikt die maar deel moet leveren van vermogen kom je toe met 1,5kWp voor de zonnepanelen; kan je nog besparen op installatie kost. 

Walter

18/03/2013 - 00:13

Walter -8

Ik werk aan waterstof bussen en hybride bussen.

laat dat maar zitten;-)

Chris

 

18/03/2013 - 00:24

Walter-8

WP L/L inverter 6 KWh+  PV 8,28KWp

investering = zelfde bedrag als maandelijks eli .faktuur.

WIN/WIN

gas fac. -30%

meerwinst GSC(210euro) + belastingsvoordeel HYP.lening10j (jaarlijks700euro)

voor mij is de installatie betaald vanaf dag 1

zelfs paar wk meer weg;-) 

Werkt wel degelijk 2 verwarmingen in deel last.

Chris

 

18/03/2013 - 00:27

dus je voorstel voor topic starter is een combinatie van WP en gasketel?  Hoe zie je warm water?  

GSC, belastingsvoordeel; hoe is topic starter hiermee geholpen?

Walter

18/03/2013 - 08:24

je kan misschien nog de Cayenne hybrid, de Honda hybrid beschrijven voor de volledigheid, want in de software afstelling en de sturing doen ze het niet allemaal op dezelfde manier.

20/03/2013 - 09:25

Even off-topic, wegens totaal foute informatie.

Toyota hybride motoren werken in de koude opstartfase altijd puur elektrisch ! De motor draait wel constant maar fungeert enkel als stroomgenerator, of voor het leveren van veel vermogen indien snelle acceleratie nodig is.

De motor draait constant, niet omdat startstop gevaarlijk zou zijn, maar voor twee redenen:

1. minimaliseren van uitstoot (terwijl daarentegen het verbruik stijgt ! Blijkbaar een puur ecologische keuze van Toyota ipv voor de verbruikscijfers te kiezen) tot een optimaal temperatuur regime bereikt is.

2. het leveren van warmte als de verwarming aanstaat.

Bij koude start, -2 graden, maar met de verwarming af, kan de motor eigenlijk al afslaan na 45 seconden.

Bij ijskoude start met de verwarming op 21 graden, en tamelijk vlot rijden, maar zonder dat de motor echt vermogen moet leveren, zie de de batterij zo zakken, en blijft het toerental wel constant. Elektrisch rijden dus.

Hier zit het gigantische voordeel van de plugin hybrid: die kan puur elektrisch rijden, tot je van de kwakkelwegen en rode lichten verlost bent, en de motor die dan wel aangesproken wordt gaat veel sneller een optimaal werkingsgebied bereiken. Ik vermoed dat het verwarmingssysteem ook aangepast is met een elektrisch element.

17/03/2013 - 20:13

op zich is er wat meer info nodig: wat zijn de warmteverliezen /m2 per ruimte, heb je een dak dat gunstig is voor zonnepanelen; wat is je budget; wil je extra investeren in vloerverwarming, wat is je opp? Uiteindelijk is 7kW nog veel, tenzij best grote woning.  Onze 10 jaar oude verbouwing doet het met 30W/m2 en voor een 200m2 hebben we dus 'maar' 6kW nodig. 

Mijn mening in het kort: je hebt net zeer veel geld gestopt in energie zuinig bouwen.  Kies nu gewoon het verwarmingsysteem waarbij je je het beste voelt (gebruik, budget, ondersteuning, energiezuinigheid, bediening,...).  De grootste energiebesparing heb je al achter de rug.  Uiteindelijk is er met het systeem niet zo veel meer te sparen.   Kies gewoon waarbij je je het beste vindt (dat kan een vlammetje zijn, gasketel,. wp, zonondersteuning,.....).

Walter

17/03/2013 - 23:57

Walter-8

vorig jaar +-3000m3 gas verbruik.

nu zit ik op 50% gasverbruik.

WP L/L vult enkel 6C° aan bij  primair verbruik  heden+- 2500KWh

neem met COP gemid. 2.5

zit op +- 2/3 van KWH van vorig jaar.

met deze winter best tevreden.

Chris

 

18/03/2013 - 00:28

Dus je voorstel is gasketel en lucht lucht warmtepomp voor de topic starter; welk vermogen voor beide, en al dan  niet met vloerverwarming?

Walter

18/03/2013 - 00:56

Walter-8

Kleine Cv gasketel met SWW 2000 euro.

WP L/L van 2000 euro.

 

Dit doen al veel mensen CV +hout- of pelletkachel.

enkel niet goed op één afgesteld.

te zware kachel die cv doet uitvallen,badkamer zonder warmte.

Als cv op 15C° continu werkt (onafhankelijk )

moet WP L/L ook niet veel energie verbruiken (6C°)

 

Zij die hout -of pelletkachel als secundaire verwarming gebruiken,

moeten ook geen zware kachel aanschaffen in combinatie CV ketel.(15C°)

Chris

 

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.