waarheid buffervat | Ecobouwers.be

U bent hier

waarheid buffervat

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

19/11/2007 - 00:13

hoi iedereen

graag had ik enkele reakties gekregen van mensen die hiermee ervaring hebben

ik ben van plan mijn stookoliebrander buiten te smijten en een cv op hout/pellets te plaatsen
nu is hier iemand geweest die deze verkoopt en die man zei me dat ik moest werken met een buffervat

hij beweerde zelfs dat als ik het vat groot genoeg nam (ongeveer 2000liter) ik 1dag kon stoken en daarna 3 tot 5 dagen verwarmen op de wamte van dit warm water uit dat buffervat

nu al die technieken zijn nieuw voor mij en mss kunnen jullie mij helpen
voor mij klinkt het wel mooi maar wil toch zeker zijn voor ik deze voor mij toch zware investering wil doen

41 Reacties

Reacties

19/11/2007 - 09:20

Identieke situatie hier steve.
Reeds het nodige onderzoek gedaan begin dit jaar.
PelletCV + Buffer 1000L + installatie

24.000€ ....
slik

En niet echt enige ondersteuning wat hiervan het rendement zou kunnen zijn. Zeggen 'rond de 30%' is niet echt voldoende, zeker niet voor die prijs. En zeker niet als je nog met radiatoren werkt.

Zelfs met 30% kwam ik nog op een terugverdientijd van 25 jaar.
Toen maar een PV installatie aangeschaft.

Maar ik heb nog altijd interesse voor 2008 en ben benieuwd wat er bij je werd voorgesteld?

19/11/2007 - 10:22

Hallo Steve,

Vorig jaar ook onze mazoutketel buitengesmeten (en nog geen moment spijt van gehad) en vervangen door een pellets-/brandhoutketel met buffer van 1000 liter. Uit die buffer tappen wij zowel warm water voor de verwarming (momenteel 5 radiatoren), en het sanitair warm water (SWW). We hebben ook nog een watervoerende kachel die voor een vlam in de living zorgt en bovendien meehelpt de buffer op temperatuur te brengen of houden.
Ons huis is niet of nauwelijks geïsoleerd (dak 12 cm glaswol maar geen onderdak) en we hebben gewoon dubbel glas. In de loop van de komende jaren zal dat allemaal aangepakt worden.
Deze zomer (of wat daar voor moest doorgaan) stookte ik de ketel met een flinke mand brandhout om de buffer op een graad of 85 te krijgen, waarna we een dag of 3 verder konden voor SWW en een klein beetje verwarming van badkamer 's morgens (douche 'groten') en 's avonds (bad kleintjes). Gaandeweg moest ik wat vaker stoken, (afhankelijk van de buitentemp uiteraard), en half september zijn we overgeschakeld op pellets. Het stoken verloopt nu automatisch, enkel af en toe de pelletsvoorraad in het vat controleren en wekelijks de asse verwijderen.
Waar wij vroeger 3000 to 4000 liter mazout verstookten (zijnde een 300 liter per maand), enkel voor verwarming (SWW met elektrische boiler), zijn we nu twee maanden toegekomen met 900 kilo pellets.
We hebben weliswaar wat bijgestookt met onze kachel, maar dat moesten we vroeger ook, zij het met 'Franklin' haardje met een rendement van 5%.
Al bij al heb ik sterk de indruk dat we nu wat brandstofkost betreft beter af zijn dan met mazout. Onze oude ketel moest sowieso vervangen worden, dus dat maakte de extra uitgave voor dit nieuwe systeem draaglijk.
Wat '1dag stoken en daarna 3 tot 5 dagen verwarmen op de wamte van dit warm water uit dat buffervat' betreft: dat hangt uiteraard af van uw situatie, vooral dan isolatieniveau van uw woning, comforttemperatuur...

Groetjes,
Frank

19/11/2007 - 10:24

Een buffer is alleen maar interessant wanneer die echt nodig is.

Pelletbranders kunnen goed met kleine vermogens branden. Daardoor is het niet nodig en niet verstandig om daarmee een dergelijk grote buffer op te warmen. Een buffertank verliest immers voortdurend warmte, terwijl energie aan geen verliezen onderhevig is zolang die onder de vorm van brandstof gestockeerd wordt.

Dirk Bauwens

19/11/2007 - 10:42

Goed geïsoleerde buffers verliezen maar traag tot heel traag hun warmte. Op die manier valt dat dus nog wel mee.
Bovendien voorzien wij binnen een jaar of twee ook zonnecollectoren te plaatsen. In dat geval kan je volgens mij toch écht niet zonder een degelijke buffer.

Groetjes,
Frank

19/11/2007 - 18:41

de bedoeling is om deze aan te schaffen

http://www.atmos-nederland.nl/?p=showcatwebshop&id=3&cid=22&PHPSESSID=05016e74681c4b3de9e8ed01ae9cf27f

al dan niet in combinatie met pellets

ik zou alles hier op aansluiten dus cv en sanitair water
huis bgint stil aan vrij goed geisoleerd te worden
(ben er aan bezig hehe)

het enige wat ik zou willen is dat ik niet elke dag in mijn waskot mijn brander moet gaan bijvullen met hout
het buffervat leek me een goede oplossing maar ben niet overtuigt dat dit het drie dagen gaat volhouden

20/11/2007 - 12:19

2én buffervat is niet zo'n goed idee.

theorie van gelaagdheid van het water met betrekking tot de temperatuur is slechts geldig zolang er geen warmte wordt afgevoerd. Daarenboven (Murphy indachtig) Als da ding ooit kapot gaat zit je volledig zonder.Vaak is dat buffervat ingebouwd en zijn er grote kosten om dat ding weg te krijgen

Daarom beter kleinere buffervaten in serie geplaatst met elk hun temperatuur zodat als je bij een vat warmte weghaalt dit geen verschil invloed heeft op de andere vaten.

Bij panne kan één vat gewoon vervangen worden en door een normale deuropening naar buiten gebracht worden

Groeten

Johan

20/11/2007 - 14:47

Sorry Johan, maar die gelaagdheid werkt in de praktijk wel degelijk. Wij hebben een http://www.solarfocus.at/html/okozon_schichtspeicher.html en daar kan je wel degelijk de verschillende temperatuurlagen in zien (sensoren op verschillende hoogten geplaatst, verbonden met elektronica van de ketel, temp afleesbaar op display). Gaandeweg heeft de buffer onderaan een lagere temperatuur dan halfweg, en vanboven is de hoogste temperatuur. Dat is uiteraard pure natuurkunde, maar als we bijvoorbeeld een paar keer gedouched hebben, of de kleintjes zijn in bad geweest, dan zie je dat de temperatuur bovenaan lager is dan onderaan. Het warme water dat opstijgt zal de situatie na een tijdje terug 'regulariseren'.
Grote buffers zitten door de band ook niet ingebouwd, maar staan los naast of in de buurt van de ketel/zonnecollectoren. Er bestaan ook buffers waarbij de warmtewisselaar(s) extern zijn. Als er al een kapot gaat, kan die relatief eenvoudig vervangen worden.
De buffer die wij hebben is al een monster van 2m15 hoog (inclusief isolatieschaal) maar heeft een doormeter van 'slechts' 1 meter. Da's een flink gevaarte, en daar moet je uiteraard plaats voor hebben. Maar als je die gaat opdelen in kleinere buffers van bvb 200 liter elk, dan heb je al gauw veel meer plaats nodig.
Alles heeft zo z'n voor en nadelen. Ieder moet dus voor zijn specifieke situatie uitmaken wat de beste oplossing is. Maar het is natuurlijk altijd goed verschillende opties en ervaringen tegen alkaar te kunnen afwegen.

Groetjes,
Frank

20/11/2007 - 16:43
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Steve,

Hoeveel bedraagt jouw jaarlijks stookolieverbruik ?
Heb je vloerverwarming of radiatoren ?
Met die gegevens kan ik ongeveer inschatten of het klopt van die 3 tot 5 dagen.

vr gr
Pluto

20/11/2007 - 19:03

Als je een buffervat hebt van 2000 liter en je stookt die geheel op 65 graden en daarna gebruik je het gehele buufervat totdat het afgekoeld is tot gemiddeld 35 graden (30 onderin retour uit vloerverwatming, 40 bovenin voor warm water), heb je 70 kwh warmte in je huis / warm water

stel dat je warmteverlies rond de 7 kwh ligt (moet je al een redelijk goed geisoleerd huis hebben) dan kun je er 10 uur mee voort;

3 tot 5 dagen kun je dus wel vergeten, temeer omdat je intussen ook nog (weliswaar kleine) verliezen hebt en warm water tapt.

Wel is de galaagdhied super; ik heb en consolar en regelmatig is het onderin 19 graden enbovenin 50 (zeker nadat een bad warm water gevuld is!) dus zeker als je zonnecollectoen aanschaft is een GOEDE buffrevat een must

Mvg Arnold

20/11/2007 - 21:44

Zoals Arnold zegt, de tijdsperiode die je kan overbruggen is volledig afhankelijk van de warmteverliezen.
Zit je met een 'oude' woning dan is meerdere dagen onzinnig. Langs de andere kant is Arnold zijn 10 uur alleen maar het geval in de koudste momenten van het jaar. Met de huidige temperatuur van bv 10°C, als je warmteverlies maar ongeveer 1/3 zijn van het maximale. Dus kan Arnold 30 uur toekomen. Maar nog steeds in een goed geïsoleerde woning...
Dus als je installateur die uitspraak doet; weet hij dan wat je warmteverliezen zijn?

Walter

20/11/2007 - 23:20
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Arnold,

Die gelaagdheid vind ik eerlijk gezegd dikke onzin. De opbrengst van een zonneboiler wordt gemeten in kWh en niet in graden Celsius. Of je nu water aan 20° of aan 40° de zonnecollector instuurt, er zal niet veel verschil zitten in het aantal geoogste Kwh.

vr gr
Pluto

21/11/2007 - 21:59

Pluto,
Is dit niet de opbrengst van de zonnecollector? De boiler heeft, denk ik, weinig te maken met de Kwh opbrengst van je collector. De boiler heeft enkel warmteverlies, geen opbrengst. Hij zorgt enkel voor de buffering. Als je boiler heet staat, gaat er niks gebeuren. En dan is de opbrengst van je collector 0. Als je boiler ijskoud staat zal je opbrengst bij 20° invoer hoger liggen dan bij 40° invoer. Als je natuurlijk zon genoeg hebt.

groetjes,
Siegfried

21/11/2007 - 22:31
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Siegfried,

Veronderstel een collector die 100 liter water van 20° opwarmt tot 60° op 1 uur tijdspanne. Maar nu gaan we de collector voeden met water van 40° ipv water van 20°. Dan geeft hij 200 liter water van 60° ipv 100 liter. De opbrengst in kWh is exact hetzelfde.

vr gr
Pluto

21/11/2007 - 22:36
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ik bedoel natuurlijk de opbrengst van de collector ipv zonneboiler, foutje..

vr gr
Pluto

21/11/2007 - 22:54

Pluto,

klopt volledig. Probleem is dat die Kwh voor ons als gebruiker niet belangijk is, wel wat er in het vat zit. En dat is een heel ander verhaal.

Fijne avond verder,
Siegfried

21/11/2007 - 23:48

@ Pluto

Volgens mij is je redenering juist wanneer de temperatuur in je collector een
heel eind boven de 60º uitkomt, maar wat in het tussenseizoen of in de
winter ? Stel dat het in je collector door diffuus zonlicht of door afkoeling
vanwege lage buitentemperatuur niet warmer wordt dan 60º (moet volgens
mij in ons tropisch landje al wel eens voorvallen ;-)), dan zal je
vertrektemperatuur toch wel een grote invloed hebben op het rendement
denk ik ? Als je aan 20º kan vertrekken (onderste laag van een "schichten"-
speicher) dan gaat de zon je 2x zoveel opbrengen om dat naar 60º te
brengen dan wanneer je al aan 40º vertrekt, of niet ?

22/11/2007 - 00:10

Roover,

Ik denk dat het kwh blijft zoals Pluto dit aangaf. Enkel als je een grote boiler, gelaagd neemt, dan krijg je in de koude seizoenen inderdaad meer energie in je boiler. Maar dit verandert niks aan de opbrengst van de collector.

Het enige dat je wint is het volume dat je hebt in de grotere boiler.
Als je een hele dag kan verwarmen, heb je natuurlijk meer energie opgeslagen dan wanneer je maar een uurtje kan opslagen, en dit hangt niet af van je collector, maar van je opslagvat. Is je t in je vat 60° is, krijg je er niks meer bij. Maar dit heeft niets te maken met de opbrengst van je collector enkel met de grootte van je boiler.

Collector blijt 60°:

100 l aanvang 20°. Heeft 1u nodig om op te warmen tot 60°.
1000 l aanvang 20°. Heeft 10u nodig om op te warmen tot 60°.

De zon echter schijnt maar 1 uurtje.
Je 100 l zit op 60°. Mooi.
Je 1000 l zit niet op 60° maar op 24°.

Simpel weergegeven natuurlijk maar de totale opbrengst blijft gelijk. 100 l x 40° = 1000 l x 4°.

Schijnt de zon een uur langer, dan verandert de zaak een beetje:

100 l zit nog steeds op 60°.
1000 l zit op 28°.

Siegfried

22/11/2007 - 09:10

Ik sluit mij aan bij Arnold en dit omwille van de berekening en de eigen ervaring met een buffervat van 4000L én lage temp verwarming (plafond).

Ondertussen is wordt de kachel met WW niet meer gebruikt om de zon afwezige periodes op te vangen maar werd geinvesteerd in een afzonderlijke lucht/lucht warmtepomp (nog met premie).
Met deze laatste ervaring weten we dat (WP 9KWh) de woning beperkte warmte nodig heeft en dat het ZP (60m2) + kachel WW er nooit in slaagden om ons een comfortabel gevoel te geven. Tevens dienden de aspekten boiler- en buffervatkwaliteit (ondertussen vervangen) verbruik rondpompen water en eigen warmteverlies ook in rekening te worden gebracht.

O ja 4 plaatsen met een gerenommeerd merk WP inverter uitrusten kostte in 2004 7.500€ minus nu afgeschafte premies

stalen buffervaten met bescherming (nu 2 * 500L) kosten me samen 2.000 excl BTW en inox boiler (300l) 3.000€, ergens gekocht in 2001 of 2002

23/11/2007 - 13:57

ik verbruikte ongeveer 4000 liter stookolie per jaar
ik heb radiatoren
ben ondertussen bezig met het dak beter te isoleren hier steekt ondertussen 24cm glaswol in

de laatste jaren verwarmde ik mijn huis met een gewone houtkachel waardoor mijn verbruik gezakt is tot 1000liter

nu ben ik op zoek naar een manier van verwarmen die toch milieuvriendelijker is en die niet zo duur is als stookolie

verder wil ik erbij vermelden dat de isolatie van mijn huis buiten het dak nog belange niet is wat het moet zijn zoals bv gewoon dubbele ramen en de muren zijn niet geisoleerd

ik ben al lang aan het zoeken naar een betaalbare oplossing zoals bv speksteenkachel enz maar telkens hoor ik mensen die zeggen dat ze het niet warm krijgen
daarom dacht ik mijn cv instalatie aan te passen

23/11/2007 - 17:01

Ik adviseer je eerst te isoleren en 1.1 glas te steken.
Zat in dezelfde situatie en heb einde 2006 mijn spouwen met HR Thermoparels gestoken. Binnenkort ga ik mijn glas vervangen in mijn PVC profielen.

Dan een nieuwe CV met eventueel een zonneboiler. Of ipv een zonneboiler nog wat meer PV panelen.

23/11/2007 - 17:44
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Steve,

Dat van 3 tot 5 dagen toekomen met een vat van 2000 liter is een fabeltje, neem dat gerust van mij aan. In de winter zult gij alle dagen moeten stoken, op echt koude dagen zelfs 2 maal per dag.

vr gr
Pluto

24/11/2007 - 01:41

Nog een vraagje over het nut (of niet) van een groot buffervat.
Stel : huis heeft een warmtevraag van 7 kW (bij delta T=30, dus -10º buiten).
Ik zou willen verwarmen met een combinatie van zonnepanelen (ergens
tussen 12 en 18 m2, nog te bepalen) en een hout/pellet inbouwhaard met
een maximaal vermogen van 14 kWh. Als je die op hout stookt, dan heb je
uiteraard beter geen korte brandduur en ook geen "vlammetje op halve
kracht" (als ik het goed begrepen heb ga je dan nl. niet efficiënt verbranden,
economisch en ecologisch niet interessant). Als je de haard pakweg 3 uur
stookt met hout ga je dus 3 x 7 kWh = 21 kWh "overschot" hebben, en dat bij
-10º, dus het grootste deel van het stookseizoen ga je nog veel meer
overschot hebben. Dan is een grote buffer toch interessant, of niet ?
Dit naar aanleiding van een discussie met de verkoper van de CTM Ecopellet
die mij een buffervat van 800 liter voorstelde ; ik dacht zelf eerder aan 1500.
Iemand ervaring hiermee (of meer technisch inzicht dan ikzelf) ?

24/11/2007 - 11:46

Roover

Niet als je met vloer of wandverwarming werkt

JE vloer (of wand) werken namelijk ook als buffer!

Bij ons slaat nu s ochtends om 6 uur de vloerverwarming aan en pompt het buffervat van 850 liter in een uur tijd terug naar 35 graden. Dan gaat de pelletkachel automatisch aan (8kW oekofen) en deze gaat het buffervat proberen op de warmen; dat lukt hem echter niet, hij is de hele dag bezig maar buffer komt niet boven de 45 graden (50 bovenin) Rara hoe kan dat?? De vloerverwarming is overgedimensioneerd, bij een rgime 35/28 graden is het afgegeven vermogen ruim 15 kW! De vloer wordt dus de hee dag door opgewarmt en om 6 uur s avonds slaat de vloerverwarming automatisch af, de pelletketel loopt nog een uurtje door zodat de buffer vol is voor douchen/baden etc. s avond / s ochtends

Tot 11 uur s avonds blijft de temperatuur om huis constant omdat de vloer enorm veel warmte opgenomen heeft

Dus een buffer van 850 liter is zat, je vloer staat gelijk aan nog een paar 1000 liter!!

En pluto, als mijn vat onderin 40 graden is doen de zonnepanelen niks, het beetje zon is net voldoende de collector op 40-50 graden te krijgen maar voegt verder niets toe. ALs ik 20 graden water onderin heb begint hij bij 26 graden te pompen en levert de hele dag door ca 1 kW zolang de zon schijnt. Toch beter dan niets. Dus de temperatuur is wel degelijk van belang!

Arnold

24/11/2007 - 16:01

arnold,wat bedoel je met overgedimensioneerd?
de buizen in de vloer of de chape die te dik is?
ik heb ook vloerverwarming en het komt mij goedkoper uit als ik ze een ganse dag op dezelfde temp.hou zonder tijdklok

24/11/2007 - 16:44

ik ben ook in het bezit van een installatie waarbij warmte van een hout cv ketel en een DDG openhaard met warmtewisselaar deels in een buffervat wordt opgeslagen
de andere warmte wordt aan de vloerverwarming afgegeven
of radiatoren die op dat moment warmte vragen verder is er in het systeem een condensketel bijgeplaatst om eventueel bij te springen
ik volg al een tijdje deze discussie maar het is niet zo simpel als het lijkt
hier zijn ingenieurs van viessman enkele keren geweest
en nu na 3 jaar stoken heb ik mijn systeem bijna in orde
nadat ik gewoon ben blijven zoeken
mochten er mensen vragen hebben , kom dan naar hier
dan kan ik uitleg geven
ik woon in de omgeving van hasselt in belgie
groetjes
mat

24/11/2007 - 17:23

marc,

overgedimensioneerd betektn in mijn geval dat bij het genoemde temperatuurregime de vloeverwar,ing veel meer vermogen op kan nemen = af kan geven dan de ketel kan leveren

Dat is een combinatie van de slangafstand )100mm) en het totale vloeroppervlakte

Ik denk dat het zo beter is dan de hele nacht de vloerverwarming door laten draaien.

Ten eerste kost dat veel meer electriciteit van de vloerverdelerpompen )3 etages = 3x!) ten tweede moet de pelletketel dan ofwel steeds starten en stoppen want niet efficient is ofwel moet hij s avonds het buffervat op tachtig graden brengen of zo om tot s ochtends te halen hetgeen rendement ook verslechterd.

Ander voordeel is dat buffervat op deze manier onderin altijd ijskoud is ca 20-30 graden dus optimaal voor collectoren

Maar dat is mijn mening

PS de zeven, acht en negen zijn zojuist door de kids van het toetsenbord gesloopt blijkbaar van daar de rare haakjes ;-)

Mvg Arnold

24/11/2007 - 19:12
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Arnold,

Het is natuurlijk waar dat je met vloerverwarming een hoger rendement uit zonnepanelen kunt halen dan met radiatoren. Jij kan water van 26° gebruiken, ik moet minstens 45° hebben. Als ik in oktober de houtketel aansteek, dan is de 45° retour een feit, en de opbrengst van de panelen te verwaarlozen.

vr gr
Pluto

24/11/2007 - 19:58

Wat ik nu kan concluderen is:

Einenlijk moet je geen buffervat aanschaffen als je radiatoren hebt, zeker niet van de hogere regimes zoals ik heb. Rendement ligt gevoelig lager in de winter. En in de zomer ... heb je geen verwarming meer nodig. Misschien enkel tussen seizoen, maar dat is de aanzienlijke investering uiteindelijk niet waard.

Correct?

24/11/2007 - 23:21
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Lambert,

Wat bedoel je met 30 % rendement ?
Waarom zou het rendement gevoelig lager liggen in de winter ?
Het buffervat dient om de overtollige warmte van de ketel in te stockeren.

vr gr
Pluto

25/11/2007 - 00:13

Arnold & mat,

als ik het goed begrijp wordt bij jullie de pelletketel rechtstreeks aangestuurd
door de warmtevraag van de vloerverwarming ? Ik was eerder aan het denken
om het aansturen te laten gebeuren door de buffer ; bv. als de temperatuur
op een bepaalde hoogte (1/3e, 1/2e ?) van het vat onder de 35º zakt, dan
signaal geven aan de pelletkachel dat hij moet branden, ineens voor een uur
(of zelfs langer ?). Als de vloerverwarming dan bv. 5 kWh verbruikt, gaat er 8
of 9 kWh opgeslagen worden in de buffer, waardoor de VVW weer 1 à 2 uur
voortkan zonder de ketel, tenzij de warmtevraag verandert (minder koud
buiten, of zonne-instraling).
Ik wil er wel bij vertellen dat wij zo goed als beslist hebben om te gaan voor
een kachel, t.t.z. eigenlijk een inbouwhaard in de living, dus met zichtbare
vlam, die ofwel automatisch op pellets draait, ofwel handmatig met
houtblokken gestookt kan worden. Als wij dus voor de gezelligheid beslissen
om de haard een uur of 3, 4 op hout te stoken, dan zou ik die opgewekte
energie natuurlijk ook graag bufferen.

Arnold, als jouw pelletketel de buffer niet volledig warm gestookt krijgt, is
dat dan alleen pakweg het eerste uur ? Of begrijp ik je verkeerd als je het over
de opname van 15kW door je VVW hebt ? Die gaat toch geen 15 kW constant
afgven ook, of heb jij zo'n reusachtig (of minder goed geïsoleerd ?) huis ?

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.