Vloerverwarming in combinatie met radiatoren | Ecobouwers.be

U bent hier

Vloerverwarming in combinatie met radiatoren

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

21/12/2011 - 11:29

Ik heb hier al veel over gevonden maar nog geen volledige verduidelijking.
Ik ben plannen aan het maken voor de verbouwing van de keuken die in het voorjaar van start gaat. Ik had alleen radiatoren voorzien (condensatie wandketel met 7 radiatoren) maar nu blijkt er te weinig plaats te zijn voor een extra radiator in de keuken. Ook om de koude vloer wat aangenamer te maken lijkt het mij een goede keuze.

De ketel heeft een ingebouwde circulatiepomp. Van daar gaat het naar twee plaatsen met collectoren voor 4 aansluitingen (radiatoren). Ik kan nog verdergaan vanaf collector 2 voor de vloerverwarming.

Moet ik een extra mengunit hebben met circulatiepomp of kan dit ook mee op de het circuit van de radiatoren?
De thermostaat hangt in de koudste ruimte (noordkant), de vloerverwarming komt in de warmste ruimte, de keuken (zuidkant). Op de radiator daar komt een thermostaatkraan, bestaat dat ook voor vloerverwarming?

Of moet er een extra thermostaat komen die de VV pomp aanstuurt?
Ik las ook iets over VV via de retour van de radiator, maar werkt dat wel met 40m² buizen? Of is er dan te veel verlies?

11 Reacties

Reacties

21/12/2011 - 12:45

ff kijken naar de "comfortcollectoren" voor vlvw. Deze zijn het interessantste in jouw situatie. Bv. een unimix van Begetube ( ivar ). Op de site van Begetube is hier wel info over te vinden.    

21/12/2011 - 14:29

Bedankt Bram,

Ik lees het volgende op hun website: "De keteltemperatuur wordt gekozen in functie van het aantal vloerverwarmingskringen en bedraagt minstens 75°C"

Mijn keteltemperatuur staat nu op 50°C met alleen radiatoren. Ik heb alles wat overgedimensioneerd om op lage temperatuur te kunnen stoken... Bestaat hier geen oplossing voor?

21/12/2011 - 15:27

De benodigde keteltemperatuur hangt van het kollectorsysteem af, ik noemde deze gemakshalve allemaal "comfortcollectoren" ( vandaar de " " ) .... Je hebt de comfortcollector, dualmix, combimix, unimix, ... . Bij de eerste 2 staat idd. 75 °C als minimum aanvoer zie ik ( dit is aangezien deze regeling anders verschrikkelijk traag reageert bij veel vlvw kringen ). Indien je deze collector enkel gebruikt voor je keuken ( 1 of 2 kringen ) dan zal dit heus ook wel werken bij een keteltemperatuur van 50 °C. Als je wat meer zekerheid wilt kan je dus ook de Unimix zetten .... heb thuis zo een ding draaien voor 7 kringen op het gelijkvloers ( 500 a 600 m leiding ) en werkt prima. Gisteren stond de ketel te branden op een 35 °C ( weersafhankelijk bij +- 5 °C buitentemp ) voor de jaga DBE convectoren op de verdieping. De manuele temp. begrenzer ( handbediende thermostaat ) op de Unimix van de vloerverwarming staat thuis op 30 °C. Gemengd water wat de vloer inging was een 27 °C en vloertemperatuur bedroeg ongeveer 23 °C. Als het kouder wordt stijgt de keteltemperatuur en zal het gemengde water wat de vloer ingaat richting ingestelde (max.) waarde gaan ( zijnde 30 °C bij ons ). Thuis staat de verwarming overdag altijd volledig af ( 3 °C nachtverlaging ) en ´s morgens en ´avonds op 20 °C bij een stooklijn van 0.8 zonder verschuiving. Is bij ons niet echt nodig om de vloer op temp. te houden overdag ( deze koelt zeer traag af ).   

23/12/2011 - 11:01

Ik zal dus toch steeds een tweede pomp nodig hebben voor de VV. Ik heb al wat gevonden over pompsturingen die de pomp alleen starten als er warmtebehoefte is. Dan is het probleem zowat opgelost. Bedankt voor de tip.
Ik las ook ergens dat één kring max 100m mag zijn. Met mijn vloeroppervlak en hoh afstand van 15cm tussen de leidingen, kom ik op +/- 120m met twee kringen. Is dat een probleem? Het lijkt me het handigste om de ruimte in twee te verderlen.

23/12/2011 - 13:28

Is geen probleem voor 2 kringen. Beter 2 kringen van 60 m dan 1 kring van 120 m ... Als je grote ramen hebt kan je best wel een apparte kring maken aan het raam van +- 8o cm breedt met een hoh afstand van 10 cm, de andere ( binnenste ) kring kan dan met een hoh van 15 of 20 cm ... . Zoiezo best apparte pomp zetten om het geheel ( radiator en vlvw gedeelte ) nog een beetje regelbaar te houden.  

23/12/2011 - 15:00

"Ik las ook iets over VV via de retour van de radiator, maar werkt dat wel met 40m² buizen? Of is er dan te veel verlies?"

Met een radiatoraanvoer van 50°C kan je altijd proberen om de vloerverwarming rechtstreeks op de retour aan te sluiten. Dat zou best kunnen werken en het zou een pomp uitsparen. Je gaat wel de radiatoren moeten bijregelen aan de voetventielen. Blijkt dat toch niet te werken, kan je nog altijd een mengbalk met extra pomp voorzien voor de VV

Groeten

Wouter

23/12/2011 - 15:50

 Vloerverwarming en radiatoren combineren doe je als: 

- je geld genoeg hebt (want het is zeer duur want meer ingewikkelde installatie en sturing)

- je dankzij slechte isolatie bang bent voor koude voeten.  

Zelf geloof ik niet echt in het uitgangspunt van je probleem.  Die 'extra' radiator in de keuken.  Waarom moet die daar komen?  Hoeveel energie heb je nodig om je woonruimte te verwarmen?  Hoe groot is vermogen ketel, radiatoren?

Is er geen optie extra isolatie te voorzien zodat 'extra' radiator niet nodig is?

Benoem eerste eens je energieverliezen zodat je weet wat er nodig is.  Een radiator(ke) heeft zelf echt weinig extra ruimte nodig. Als je je plan hier eens neergooit ziet misschien iemand wel een oplossing voor die radiator.  

Wat stelt je architect voor?

In een 'normale' woning komt het niet voor dat je te weinig kan verwarming via radiatoren.  Een verbouwing kan alles wel eens complexer maken, maar om dan een extreem dure oplossing als vv te gaan kiezen is wel een zeer grote stap (ja voor vv heb je extra pomp nodig, 3 of 4 wegskraan, specifieke sturing, zeker een buitenvoeler,veelal een duurdere vloeropbouw).  

Benoem duidelijk welk vermogen er nog ontbreekt.  En welk vermogen de vv zou moeten leveren.  

Walter

 

23/12/2011 - 17:02

walter

 

Hier zou ik toch graag even kort op reageren. Of je nu goed hebt geïsoleerd of niet, er is niets zo zalig dan een verwarmde vloer hoor ... vloer moet daarom geen 28 °C zijn of zo, als je vloer 23 °C heeft en je ruimte op 20 - 21 °C dan voelt dit echt wel beter aan dan een vloer van 19 - 20 °C in een ruimte op 20 - 21 °C ...  

23/12/2011 - 17:27

 Bram,

ervaring hier voor redelijk geisoleerde woning: ook bij vloertemperatuur 23°c is comfort niet veel hoger; je moet nog altijd met sloefen rondlopen; pas vanaf een 24°C is er een aangenaam comfort winst (vanaf ongeveer 0C).  En dat doet zich maar een maand jaar voor.
 

Walter

23/12/2011 - 23:13

Walter,

Ervaring hier voor goed geïsoleerde nieuwbouw en matig geïsoleerd ouderlijk huis: bij vloertemperatuur 23 of hoger loop ik helemaal niet met sloefen rond maar met sokken, en niet koud aan de voeten hoor. Als de vlvw af staat ( wat ook geregeld het geval is, aangezien massakachel in de woonruimte ) dan is het niet zo prettig om met sokken rond te lopen. Ook bij temperaturen boven het vriespunt is een vloer die verwarmd is aangenaam. Ik heb in mijn hele leven eigenlijk nog zo goed als nooit sloefen/sloffen/sletsen, of wat dan ook ,gedragen binnenshuis.

 

Echter, dit blijft een gevoelskwestie en is persoonsgebonden natuurlijk.

27/12/2011 - 10:48

Bedankt voor de reacties.

De ruimte is +/- 45m² groot, plaffondhoogte is 2m70.
Ik wil achteraan één groot raam (misschien schuifraam) steken en verder is er niet echt veel wandoppervlakte vrij omdat we ook nog kasten willen zetten, er moeten keukenkasten komen enz...

Het eerste plan was om alleen 2 radiatoren te gebruiken. Ik ben eigenlijk niet echt voor vloerverwarming omdat het zo traag is. De rest van het huis hebben we om 20 minuten warm met 50° keteltemperatuur. Daarom wou ik ook voor de achterbouw alleen radiatoren gebruiken.

Ik doe alles zelf, afmetingen van het gebouw veranderen niet, er komt alleen een nieuw dak op, extra muurisolatie (buitenkant) en iets grotere ramen dus ik heb geen architect. Ik doe ook alles zelf, geen sprake van aannemers of vreemd volk op den hof :-) (geen goede ervaringen mee)

In de berging en gang heb ik 5cm pur vloerisolatie en 15cm chape. Ik vind die vloer echt koud, zeker in vergelijking met de eiken parket in de livig (daar zit wel 10cm isolatie onder). Daarom overwoog ik toch VV in de keuken als bijverwarming en om te vloer te ontkillen. Maar als ik zie wat erbij komt kijken, begin ik me al te bedenken. Het is uiteindelijk ook vooral een luxe-probleem en ik denk dat het zelfs voor een meerverbruik zou zorgen aangezien het systeem zo traag is waardoor je de verwarming niet even snel aan en uit kan zetten als je een half dagje weg bent.

 

Ketel is Vaillant ecotec plus VC 306 - 30KW met calorMATIC VRT 392 modulerende kamerthermostaat.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.