vitodens 300: pomp in ketel draait continu | Ecobouwers.be

U bent hier

vitodens 300: pomp in ketel draait continu

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

23/12/2010 - 10:51

Geachte,

graag had ik willen weten hoe ik de vorstbeveiliging kan wijzigen bij een Vitodens 300 type WB3. Als ik naar codeeradres A3 ga dan zie ik een waarde 255, bij adres A4 zie ik dat ook.
In de service handleiding staat er bij codeeradres A3 en A4 : "Niet wijzigen".
Ik zit met een vervelend geluid in de kamers doordat de circulatiepomp in de ketel continu blijft draaien. Ik heb enkel een buitenvoeler. In huis heb ik géén thermostaat. Volgens de installateur was het ook niet nodig. Beneden is het vloerverw. en boven in de kamers zijn radiatoren. Voor de vloerverw is er naast de ketel een verwarmingscircuitverdeler (modular divicon). Ik heb ondertussen een andere installateur laten komen en die zegt dat een oplossing zou zijn om in de kamer een draadloze thermostaat te plaatsen zodat hij een signaal stuurt naar de ketel om de pomp te doen stoppen.
Maar hij moest informeren bij Viessman zelf om zeker te zijn dat het geen kwaad kon voor andere stuurelementen. Wat ik bizar vind is dat hij niets over parameters of codeeradres heeft gesproken.Het zijn nu heel drukke dagen voor die mensen en ik weet niet wanneer ik hem terug zal zien? Daarom mijn vraag aan jullie. Hopelijk kan er mij iemand helpen.

Met dank en vriendelijke groeten,
François Cambier

21 Reacties

Reacties

23/12/2010 - 16:41

zijn deze vervelende geluiden stromingsgeluiden of een gefluit ?

 

stromingsgeluiden duiden meestal op lucht in de installatie, gefluit is vaak een teken dat je thermostatische kraan niet deftig afsluit of fout is gemonteerd ( in de retour ). 

 

oplossing stromingsgeluiden : installatie deftig ontluchten.

oplossing gefluit : thermostatische koppen vervangen door handbedieningskoppen ( niet thermostatisch ) en deze ofwel volledig sluiten ofwel volledig openen. Ofwel stooklijn van het radiatoren circuit zodanig instellen ( verlagen ) zodat de radiatoren niet te warm worden in geopende toestand waardoor er een betere (continue) doorstroming is zonder een sauna van de kamer te maken ( wel iets meer elektrisch verbruik van de pomp ).

 

Er zijn natuurlijk ook nog meer ingrijpende oplossingen, zoals het door jouw aangehaalde plaatsen van  zoneventielen en kamerthermostaten, maar ik zou eerst bovenstaande proberen als ik van U was.

 

Groetjes 

23/12/2010 - 17:29

stel A3 op die temperatuur in waarbij u wenst de pomp te stoppen bv a3= -4

pomp zal stoppen in nachtregime wanneer de buitentempartuur niet onder de - 4 graden komt

 

 

24/12/2010 - 00:03

Bedankt voor jullie reacties.

om nog eventjes op die codeeradres terug te komen, bij mij staat er bij 0A3 de waarde "255". Zou dat kunnen zijn omdat mijn verwarming volledig op WA regeling draait dat ik die waarden nergens tegen kom?

gr,

François

23/12/2010 - 17:54

maar beter is het echte probleem op te lossen: een verwarming hoor je niet te horen.  Zorg daarom dat het geluid weg genomen wordt.  Dat is een betere oplossing dan te beginnen spelen met je omlooppomp (die je eigenlijk wel nodig hebt als je zuiver op WAR werkt).

Dus: vraag aan je installateur in de eerste plaats hoe hij dat geluid weg krijgt (want dat is niet normaal). 

Walter

23/12/2010 - 20:31

Voila idd, pomp hoort continu te draaien bij een WAR regeling, enkel variatie in temp. CV water. Deze temp. ( stooklijn ) is echter vaak te stijl ingesteld ( te hoge CV temp. voor een bepaalde buitentemp. ) en de nachtverlanging hierbij natuurlijk ook niet vergeten in te stellen.

23/12/2010 - 20:49

de vraagstelling was: hoe kan ik de vorstbeveiliging wijzigen, en wat de stelling betreft dat de pomp bij weersafhankelijke sturing steeds dient te draaien daar kunnen we nog eens een boompje over opzetten

24/12/2010 - 00:53

Dag,

wat raden jullie mij aan om te doen:

-draadloze thermostaat  plaatsen?

-codeeradressen of parameters instellen?

-stooklijn aanpassen?

Momenteel zit er tussen de vertrek- en de retourcollector een bypass met manometer. Volgens mijn nieuwe chauffagist zijn deze bypass niets waard omdat de buis gewoon te klein is. Hij gebruikt altijd een flexibel met een kraantje. Zou dat een reden kunnen voor het lawaai, dat de buis te klein is in diameter voor het debiet dat er opzit?

Als we nu eventjes logisch redeneren, aangezien de pomp continu draait wilt het warm water naar de kamers gaan. (Zelfs als er geen vraag naar is)

De radiatoren in de kamers zijn dicht gedraaid anders is het veel te warm. Het warm water wilt naar de kamers maar kan niet dus gaat via een bypass terug naar de ketel. Bypass is volgens de chauffagist te klein in diameter dus er ontstaat een soort overdruk in de leiding waardoor er volgens mij resonantie optreedt.

Denken jullie dat die flexibel dit volledig zou kunnen oplossen? Dat zou wel heel goedkoop zijn.

Dat continu draaien van de pomp vind ik nog altijd niet logisch. Kan ik de WAR vervangen door een gewone thermostaat of is dat niet aan te raden bij

combinatie van vloerverwarming en radiatoren?

 

mvg,

François

 

 

 

 

 

 

24/12/2010 - 08:10

zelf vind ik dat soort combinatie van vv en radiatoren altijd jammer.  Het is vis noch vlees; altijd te duur en moeilijk juist te regelen. 

Het advies is moeilijk te geven; je hebt vooral een goede installateur nodig om de situatie correct in te schatten.

Wat ik niet snap: je hebt vv circuit en radiator circuit: gebruikt je hele systeem maar 1 pomp (veelal wordt dat toch gescheiden)?

Geluid van de pomp wegnemen: zorgen dat de ketel (of waar zit de luidruchtige pomp?) akoestistisch gegescheiden is (dus op rubber plaatsen bv), zorgen dat bevestigingen aan muur 'akoestisch' scheiden (ook van iets rubberachtig gebruiken).  en akoestische scheiding tss ketel en buizen (bv met een flexibel). 

Het probleem kan ook resonantie zijn zoals je zegt door te kleine diameters.  Er zijn verschillende manieren om dat op te vangen. 

Zelf vind ik dat vv absoluut op WAR moet draaien en dat is enkel zinvol als de pomp blijft draaien (of anders gesteld, waarom wil je dat die pomp ooit stopt met draaien). 

Walter

 

 

 

 

 

24/12/2010 - 22:31

Hallo,

mijn vloerverwarming draait met een afzondelijke pomp die zich naast de ketel bevindt. De luidruchtige pomp zit in de ketel zelf.

Het akoestisch scheiding tussen ketel en buizen dmv een flexibel vind ik wel een goed idee.

Zou ik volgens u aan de bevestiging van de ketel met de muur rubber moeten steken? Je kunt toch niet zomaar de ketel gaan wegnemen?

Je hebt ook gelijk door te zeggen dat ik vooral een goede installateur nodig heb. Maar waar vind ik die?

 

Groeten,

François

24/12/2010 - 09:58

françois

eerste dat je moet doen is de stooklijn aanpassen.  als het overal warm is en alle kranen gaan dicht, staat de waarschijnlijk te hoog ingesteld.

en bij een vitodens 300 moet je die bypass er uitgooien (of helemaal dichtdraaien), want de pomp is drukdifferentieel geregeld, een bypass zorgt er net voor dat de pomp zich niet gaat regelen.  dus nog veel goedkoper :-)

hans d

24/12/2010 - 11:13

Voila , dat is de nagel op de kop en met één slag volledig het hout in :-)

24/12/2010 - 22:16

Bedankt heren voor jullie reacties!

Ik zal aan mijn chauffagist vragen om eens naar de stooklijn te kijken want ikzelf heb er weinig verstand van.

Wat de bypass betreft begrijp ik niet waarom deze zou weg moeten? De pomp wilt het water naar boven stuwen maar kan niet omdat de radiatoren dicht zijn en  het water kan dan via de bypass terug naar de ketel stromen. Indien de bypass er niet zou zijn, dan denk ik dat ik nog een luider geluid zou horen. En ik denk dat het voor de pomp ook niet zo gezond is?

 

Gisteren heb ik ook een mail gestuurd naar Viessmann met mijn probleem. Ze gaan dit doorspelen aan de regioverantwoordelijke. Dus ik ben benieuwd.

 

mvg,

François

25/12/2010 - 16:04

soike

als je dat niet begrijpt, moet je mijn reactie nog eens lezen:

<< want de pomp is drukdifferentieel geregeld, een bypass zorgt er net voor dat de pomp zich niet gaat regelen.  >>

een differentieeldrukgeregelde pomp (misschien is dat begrip jou vreemd) gaat zelf terugregelen (langzamer draaien) als de weerstand op de installatie vergroot (dus naargelang de kranen sluiten).  door de bypass werkt dat mechanisme niet, je gaat dus meer stroom verbruiken, en je pomp gaat blijven doordraaien omdat zij de weerstand niet of maar deels voelt.

wat d estooklijn betreft, verlaag de gevraagde dag- (en eventueel ook nacht-) temperatuur met 21 graad, wacht 2 dagen en blijkt het nog te warm, doe je dat nog eens, nooit meer dan 1 graad per 1 a 2 dagen.  je merkt op een gegeven moment wel wanneer je het niet meer warm krijgt.

hans d

28/12/2010 - 21:17

Dag Hans,

zo te zien het lijkt mij dat u er heel veel van afweet van zulke ketels. Spijtig dat u niet bij de deur woont anders zou ik u wel vragen om eens langs te komen :)

Ik heb de manometer die op de bypass zit volledig dichtgedraaid om zo de druk te verhogen. Ik hoop dat de pomp vannacht wat trager gaat draaien.

Er heeft ook iemand gezegd om de ketel akoestisch te scheiden dmv een flexibel. Zou dat eventueel een oplossing kunnen zijn? De buizen die van de ketel vertrekken naar de collectoren zijn uit koper, als ik mij oor tegen zo'n buis zet dan hoor ik precies wat ik in de kamers hoor. Het is alsof de koperen buizen de boosdoeners zijn. Zou een andere type buis vb kunststof helpen? Kan ik op deze forum ook foto's plaatsen zodat mijn installatie gezien kan worden? Misschien zou het duidelijker zijn?

 

alvast bedankt!

gr,

François

 

 

 

29/12/2010 - 08:04

françois

ik heb vroeger veel van die ketels geplaatst, en nooit problemen gehad met geluid.  en nochthans waren die ook allemaal met vaste koperen buis aangesloten.  ik ken jou installatie natuurlijk niet, maar bekijk het eerst een paar dagen.  als de instellingen van de pompen niet gewijzigd werden gaat deze 's nachts trager draaien, nl. op max. 45%, overdag is dat 65%, maar dat kan natuurlijk gewijzigd worden.

hans d

29/12/2010 - 17:54

Gisteren heb ik mijn temperatuur voor nachtstand verlaagd naar 13°C en dat was duidelijk te horen. Ik had bijna geen lawaai meer boven. Vroeger was de temperatuur ingesteld op 17°C omdat ik niet te laag wou gaan voor de vloerverwarming. Wat ik ook gemerkt heb is dat de pomp van de vloerverwarming wel stopt met draaien bij nachtstand, blijkbaar krijgt deze wel een signaal om te stoppen.

Bij het overgaan naar daginstelling (6u30) dan begon de pomp weer sneller te draaien en was wel te horen in de kamers.

Ik vind 13°C een beetje weinig omdat we met vloerverwarming zitten en deze een tijdje nodig heeft om op te warmen.

Eigenlijk zou ik met twee sturingen moeten werken vooral voor 's natchs:

-nachttemperatuur boven =13°C (géén lawaai)

-nachttemperatuur vloerverwarming = 17°C

Maar de vraag is kan dat wel ?

 

Verder heb ik nog een vraag, de laatste keer dat mijn chaufagiste geweest is heeft hij gesproken om eventueel met een magnetische klep te werken voor circuit boven (radiatoren).  Wat doet dat precies zo'n klep?

groeten,

François

 

29/12/2010 - 18:12

françois

hangt er vanaf, maar normaal staan vloerverwarming en radiatoren apart in de regeling, circuit 1 en circuit 2.

je kan de vloerverwarming bv op nachtr programmeren maar met dezelfde t° als de dag, dan gaat de pomp toch trager draaien.  en voor het circuit van de radiatoren kan je dan een echte nachtverlaging toepassen.  hoe laag je die zet speelt geen rol, de pomp kijkt enkel naar de instelling van de klokken.

maar het blijft een vreemde zaak dat je de pomp hoort.  ofwel is ze stuk, ofwel zit je elders met een probleem, bv slechte radiatorkranen die door de druk van de pomp toch een heel kleine beetje openen waardoor het water er doorfluit.  misschien is dat je probleem?  je kan dat zelf testen, als je dat lawaai hoort, draai dan de kraan helemaal open of helemaal dicht, is het geluid dan weg?

een magnetische klep, waarschijnlijk heb je hem verkeerd verstaan, ik zou niet weten wat voor magnetische klep je in een verwarmingskring zou inbouwen.  en ik zou dus niet weten wat dat zou moeten doen, moet je hem zelf eens vargen ben benieuwd naar het antwoord.

hans d

31/12/2010 - 11:41

Bedankt Hans om telkens op mijn berichten te antwoorden en ik wil u een schitterend 2011 toewensen.

U hoort nog wel van mij.

Groeten,

François

Francois,

Misschien kan je overwegen om je tweejaarlijks verplicht onderhoud van jouw gasketel, te laten uitvoeren door een firma die uitgekozen werd hiervoor door Viessmann zelf. Zij hebben een speciale dienst voor opgericht voor gasketels in woningen, met goed opgeleid personeel die dagelijks voor zulke ketels staan en met zulke sturingen spelen.  Deze mensen kunnen je zeker helpen met jouw klachten. Ikzelf installeer ook al meer dan 10 jaarViessmann ketels en laat het onderhoud over aan Viessmann. Zij kunnen dat goedkoper en beter dan ik, want zij zijn dagelijks bezig met die sturingen.

Als zij een fout vaststellen bij een installatie ( een installatie fout), dan melden zij dit ook aan de installateur zodat hij dit euvel kan rechtzetten. We zijn allemaal maar mensen en de eerste wat geen fout maakt werpe de steen.

http://www.jmssupport.be/Home/tabid/40/language/nl-BE/Default.aspx

Good luck,

Bart.

01/01/2011 - 11:52

bart

maar heb je de verkoopsvoorwaarden van die firma  al eens gelezen?  ik heb althans mijn exklanten (aangezien ik niet meer aktief ben in fossiele brandstoffen) afgeraden met jms te werken. en zij werken in principe alleen met jaarlijkse contracten, terwijl dat nog wettelijk, nog technisch noodzakelijk is, tweejaarlijks volstaat echt wel.

voor herstellingen werk ik ook nog altijd met hen, want je hebt absoluut gelijk dat je dat als installateur allicht niet goedkoper kan.

hans d

20/02/2011 - 20:09

Dag iedereen,

gewoon om te zeggen dat mijn probleem eindelijk opgelost is !

Probleem was dat de parameter van het toerental van de pomp bij nachtmodus veel te hoog ingesteld was(van de fabriek).

Mijn chauffagiste heeft die verlaagd en de pomp gaat 's nachts lager draaien waardoor het vervelend geluid (volledig)weg is. Het is nu zalig om te slapen.

Aangezien de pomp op een lagere régime blijft draaien, blijft de warmte ook circuleren voor de vloerverwarming waardoor de chape niet gaat afkoelen.

Wat ik wel gemerkt is als ik bij nachtmodus in een kamer een chauffage open draai dat het iets langer duurt vooralleer die volledig warm heeft maar dat is het minst.

Ik wil ook iedereen bedanken voor de reacties.

Groeten François

 

 

 

 

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.